Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & vallanojatråd Vasaloppet 2016


Snakemountain

Recommended Posts

  • Replies 268
  • Created
  • Last Reply

Ja precis, läste precis i Vasalöparen att de hade konstsnö utlagt hela vägen från Hökberg ner till Hemus. 

Kul att höra om ytterligare snösäkring längs spåret, känns som en ganska omfattande process att få ut snökanoner längs med hela banan, med allt vad det innebär?

Verkar inte som att de har vädret att jobba emot heller, ser ganska lovande ut med minusgrader, verkar bli lite varmare 21-22 februari, men det hinner ändra sig många gånger...

 

Konstsnö ligger i nuläget ända upp till Vasslan(där spåret går under vägen mellan E-berg och Oxberg.

Kanske inte så jätteavancerad process ändå, el och vatten finns ju utmed hela spåret. T.o.m fiber nedgrävd i marken faktiskt :). Tillstånd verkar även vara på g.

Link to comment
Share on other sites

Konstsnö ligger i nuläget ända upp till Vasslan(där spåret går under vägen mellan E-berg och Oxberg.

Kanske inte så jätteavancerad process ändå, el och vatten finns ju utmed hela spåret. T.o.m fiber nedgrävd i marken faktiskt :). Tillstånd verkar även vara på g.

Jaså, så pass, det var ju bra!

Trodde inte att att det var så pass väl förberett längs med spåret, men det är ju väldigt bra, att de är så nära att få igenom hela processen! :)

Link to comment
Share on other sites

Konstsnö ligger i nuläget ända upp till Vasslan(där spåret går under vägen mellan E-berg och Oxberg.

Kanske inte så jätteavancerad process ändå, el och vatten finns ju utmed hela spåret. T.o.m fiber nedgrävd i marken faktiskt :). Tillstånd verkar även vara på g.

Utskänkningstillstånd menar du?

Gäller att se upp med vilken mugg man plockar i framtiden..

Link to comment
Share on other sites

Blir snart en tunnel hela vägen...

 

Känns mer o mer "onaturlig" denna sysselsättning, som är så makalöst magiskt härlig en riktig vinterdag i naturspår...

Håller med. Ett slingrande skoterkört spår där man hela tiden byter teknik över stock och sten

Link to comment
Share on other sites

Usch tycker vädret börjar slå mot varmare igen i nästa vecka. Börjar smyga in lite plusgrader. Det blir nog ett nytt varmt lopp tillslut. Det man får hoppas på är väl någon dag med lite plus sen kallare igen så det blir snabbt istället. Det är dags nu igen dem tre sista har ju varit halvjobbiga och 2012 åkte man inte såklart.
Link to comment
Share on other sites

Tittar man på långtidsprognosen både på SMHI och Yrnor är det inte mer än någon enstaka plusgrad någon dag och sedan kallare igen så det verkar rätt lugnt. Åtminstone för oss som åker öppet spår. Borde inte kunna hända så mycket de dagar som är kvar. Men det kan ju slå om snabbt då det väl gör det.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Usch tycker vädret börjar slå mot varmare igen i nästa vecka. Börjar smyga in lite plusgrader. Det blir nog ett nytt varmt lopp tillslut. Det man får hoppas på är väl någon dag med lite plus sen kallare igen så det blir snabbt istället. Det är dags nu igen dem tre sista har ju varit halvjobbiga och 2012 åkte man inte såklart.

Minns 2013 som finfint med lila burkföre. Idkar jag historierevisionism?

Link to comment
Share on other sites

Tjejvasan kan gärna få fina förhållanden i konstsnön från oxberg men sedan tycker jag att det ska komma en halvmeter snö under söndag-måndag så att det blir bra helgen efter. Gärna drivande snö från sidan på myrarna så att det blir åkbart bara i ett spår. Det kanske till slut skulle få arrangörerna att inse att de måste införa kapacitetsbaserade starttider/led i ÖS.
Link to comment
Share on other sites

Och Klart.se visar +2 och snöfall i Mora på måndag. Men det är sällan det stämmer så långt fram. Det skulle vara som det är idag, minus 10 lugnt och klarblå himmel. 

 

/Mats

Precis, det vädret som de visar nu på långtidsprognonserna, kommer ha ändrat sig flera gånger tills man ska stå på starten. 

Dock oroar jag mig inte det minsta över vädret i Mora, eftersom att det ändå kommer att köras på konstsnö där nere!

Link to comment
Share on other sites

Tjejvasan kan gärna få fina förhållanden i konstsnön från oxberg men sedan tycker jag att det ska komma en halvmeter snö under söndag-måndag så att det blir bra helgen efter. Gärna drivande snö från sidan på myrarna så att det blir åkbart bara i ett spår. Det kanske till slut skulle få arrangörerna att inse att de måste införa kapacitetsbaserade starttider/led i ÖS.

 

Du menar som de förhållanden det var på fjolårets ÖSS, det räckte inte med ett år med såna förhållanden för att införa nytt ledtänk iaf.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tjejvasan kan gärna få fina förhållanden i konstsnön från oxberg men sedan tycker jag att det ska komma en halvmeter snö under söndag-måndag så att det blir bra helgen efter. Gärna drivande snö från sidan på myrarna så att det blir åkbart bara i ett spår. Det kanske till slut skulle få arrangörerna att inse att de måste införa kapacitetsbaserade starttider/led i ÖS.

Jag ser gärna att det införs startled i ÖS, men väldigt ogärna till priset av drivis på måndag. Skäms, att ens skriva så är stötande! Jag har lovat mig själv att inte kolla väderprognoser tidigare än 3 dagar innan loppet. Jag har redan misslyckats...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...