Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & vallanojatråd Vasaloppet 2016


Snakemountain

Recommended Posts

  • Replies 268
  • Created
  • Last Reply

För er som siktar på medalj börjar prognosen se riktigt bra ut snöfall och motvind. Hoppas det ändrar sig.

Japp, riktigt fluff och så den klassiska temperaturvandringen från minus vid start till någon plusgrad i mål. Gäller att spara armar till slutet fast snön håller sig kanske kall om man snor sig. ;)

Link to comment
Share on other sites

Just nu säger SMHI att man har en ganska säker prognos tom söndag... snöfall på större delen av söndagen med start på lördag. Tur att Rodeburkarna är nästan kompletta åtminstone de som går åt på söndag...

 

Men vad fungerar bäst vid snöfall map glidet?

Är Marathon en vinnare även där?

Riller vid knappa minusgrader och nysnö?

Link to comment
Share on other sites

Just nu säger SMHI att man har en ganska säker prognos tom söndag... snöfall på större delen av söndagen med start på lördag. Tur att Rodeburkarna är nästan kompletta åtminstone de som går åt på söndag...

 

Men vad fungerar bäst vid snöfall map glidet?

Är Marathon en vinnare även där?

Riller vid knappa minusgrader och nysnö?

Prognosen visar på exakt samma väder som Orsa Ski marathon. Swix marathon med 1mm rak rill gled fantastiskt bra då.

Link to comment
Share on other sites

Fortfarande tidigt att komma med ett klart besked om Söndag.

Står sig prognosen så är det helt klart för dela att ligga några led neråt då föråkarna kommer att bli tvingade att ta det hårda jobbet med ny snön.

Gällande fästet så är det burk VR40 och skulle det bli varmt mot slutet så får magmuskelaturen jobba på slutet.

Link to comment
Share on other sites

Ja det verkar ju som repris på Orsa. Gammal snö  o konstsnö under med nån dm nysnö sista dagarna, lite snö under loppet och samma temp. Hade bra glid i Orsa med julgran + 1 mm rak på handborstad Kuzmin universal. Blir det samma för kommer jag definitivt att köra samma glidprepp, men kanske snåla lite med fästvallan från start och ev bättra fästet vid Vasslan om det verkar bli tjuvsläpp innan backarna kommer. 

Link to comment
Share on other sites

Grattis alla som kört/kör öppet spår. Vi andra som åker på söndag får ställa in oss på att kolla prognosen 10 gånger om dagen och vara nojig som vanligt. Vad trevligt det hade varit om vädret och spåren var som öppet spår-åkarna fick uppleva. Men man ska inte gnälla, kunde ju varit en stor sjö i starten :)
Link to comment
Share on other sites

Trist men hellre burk och snöfall än klister och snöfall som första halvan av VL14.

Flera nackdelar men också fördelar med det här vädret:

 

1. Sannolikt lättare att ta medalj för de som drömmer om det.

2. Möjlighet för talanglösa träningsprodukter som jag som gjort läxan att få bra en placering. Går det för lätt får man spö av alla talangfulla superstakare.

 

Flera fördelar?

Link to comment
Share on other sites

2008 var det ofta endast ett par spår med glid, oerhört svårt att komma förbi i övriga sandpappersspår och aldrig en chans att komma tillbaka till glidspåren... Jag tror det varit liknande andra år men detta var nog mitt värsta år map okörda snöiga spår och då startade jag ändå i sjuan. Hoppas att spåren är uppkörda åtminstone annars är det bara att ligga i kö tills det blir uppför och man kan jogga förbi några. Många seedade i år också verkar det som och vill man behålla startgrupp måste man avancera rejält i placering.
Link to comment
Share on other sites

Är det inte konstigt att det alltid är halvkasst väder under vasaloppet. Som jag räknar det så är det om man går tio år bakåt. Endast 2012 som har varit kanon. Sen har det antingen varit värdelöst eller ok som bäst.

2006-2007 va väl massor av nysnö och segratid över 4,30

2008,2009,2010 segrartiden va över 4tim

2011,2013 ok men inte mer

2012 super år

2014,2015 totalt värdelöst.

Link to comment
Share on other sites

De plogade bort snön ja. 2005 tror jag. Konstsnö hela vägen. Och sen ett par dm nysnö minst precis innan helgen typ. Jaså, de spårade inte om ifjol på lördagen?? Var det därför spåren höll för en gångs skull alltså, trots 11 plusgrader!!! Var ju ett antal år som det såg oerhört lovande ut, STENHÅRDA spår någon dag innan (fredag ett par år o även på lördagen något eller ett par år). Gjutna i betong typ. Hade gått stänga av spåren o haft testzoner kring mångsbodarna o Evertsberg o eldris typ. Och sen kom det 5-10 cm snö på lördagen. Hade bara varit att trycka till med typ 50 föråkare. Men de fräste ihop allt o så var det nollgradigt omkring på natten t söndagen. Kan det varit de flesta av loppen 2007-2011 som var så kanske... Iaf tror jag det var tre (två?) år i rad så. Kanske 2007-2009. Blev tokig på de ansvariga på Vasaloppet då spåren blev pannkaka ju också sönder både spåren o snön några år då de pistade väldigt ofta, i ett par veckor, fick man uppfattningen om... Det var väl 10,11 och 13 som blev torr-vasor och tror ett par av de åren hade det kunnat vara rätt hårda spår om man inte hade fräst så sent på kvällen, alt bara tryckt till med föråkare på lördagen med avstängda spår från fre em.

De fräste

Link to comment
Share on other sites

De är lite för heta på att fräsa upp spåren sista natten bara för att få ner hastigheterna i utförskörningarna så att folk längre bak inte skadar sig. Håller med om att de borde låta det frysa ihop och bara trycka till spåren möjligen för att skapa optimala förutsättningar. Det är ju trots allt ingen tävling på lördagen. Å andra sidan är jag ingen spårexpert...
Link to comment
Share on other sites

De är lite för heta på att fräsa upp spåren sista natten bara för att få ner hastigheterna i utförskörningarna så att folk längre bak inte skadar sig. Håller med om att de borde låta det frysa ihop och bara trycka till spåren möjligen för att skapa optimala förutsättningar. Det är ju trots allt ingen tävling på lördagen. Å andra sidan är jag ingen spårexpert...

Kunde ju fräsa om utförsbitarna från Mångsbodarna, vid Risberg, och efter Evertsberg, men låta resten få frysa ihop. Fast håller prognosen lär det bli mjukt mjukt mjukt överallt ...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...