Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & vallanojatråd Vasaloppet 2016


Snakemountain

Recommended Posts

Nybroloppet fick en dm natursnö dagen innan loppet... ren konstsnövallning för min del och klister (plusgrader iofs) men "kalla" spår. Jag tog inte ett enda saxsteg och de flesta saxade någonstans... jag diagonalade eller joggade upp i varje brant backe (2 stycken på den banan).

I Vasaloppet gör det också stor skillnad om man slipper saxa så mycket, i förra loppet vann jag hundratals placeringar i Lundbäcksbackarna och framåt genom att enbart gå rakt fram när andra saxade...

 

Förutom den "anekdoten" så kan jag också tycka att det kan variera rätt mycket på Vasaloppet map glidet. Ibland försvinner glidet och bland kommer det, inte helt synkat med mängden klister/blåbärssoppa på glidytan. Det är här jag tror att konstsnön spelar in, både för fästet och glidet.

Glidet kan jag inte göra så mycket åt men som benåkare vill jag ha rätt fäste eller så försvinner min enda konkurrensmöjlighet :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 268
  • Created
  • Last Reply

Kollar man yr:s prognos nu ser det rätt fantastiskt ut :)  ingen nysnö dagarna innan, sol och -4. Propagandaår? 

 

Jag får nog revidera min tidigare tankeställning: har alltid trott att det kommer vara skit fram till det år jag inte åker (åkte -14 & -15  <_< ). Men, det är nog mer såhär: det kommer vara skit fram till det år jag precis skaffat splitternya klisterskidor till loppet... 

Link to comment
Share on other sites

...Fast bägge prognoser ser väl helt ok ut egentligen? Klart progostiserar max 1mm snö på lördag. vi pratar inte om några mängder som vräker ner och någon halv mm som bromsar eliten är väl inte fel. Fram med Rode burkarna och njut :-)

1mm nederbörd är i regn räknat blir ca 10ggr i snö dvs ca 1cm men fortfarande ingen större panik. 

 

Håller annars med så länge det inte vräker ner decimetrar och inte på tävlingsdagen så blir det nog bra..men helst behöver det inte snöa alls och lite plusgrader dagarna innan.

 

Link to comment
Share on other sites

SMHI har nästan 3 cm på lördagen i sin prognos men inget på söndagen. Jag är inte rädd för snö på söndagen, det hindrar täten men inte mig därbak :) större chans till medalj helt enkelt även om jag inte har sådana ambitioner.

Rode är min standardvalla men om det inte är nysnö så blir det nog VR45 som jag tycker fungerar fint på konstsnö som aldrig töat, speciellt om det bara blir några enstaka minusgrader på söndagen.

Link to comment
Share on other sites

Om det skulle bli ändring till prognos med flera/flertalet plusgrader på eftermiddagen (närmare Mora alltså), vad tror ni då om att lägga klister i botten och täcka med burk ?  Jag försöker lära mig det här med klister - är inte helt enkelt :-)
 

Vill dock inte ha det där "suget" av klister mot nysnön, svårt täcka helt med burken, och är det rent burkföre så tycker jag att med klister under brukar det bli dåligt glid. Kanske ni vet hur man ska göra det på rätt sätt ?

 

Vad tror ni om att lägga klister (tex. ett isklister för att klara blanka fläckar/partier i spåren under 2:a halvan av loppet när det börjar bli varmare), BARA UNDER SPANNETS HÖGSTA DEL tex. 1 till 2 decimeter kring tårna (spannet brukar väl vara högst ungefär vid bindningen)  ? och sedan täcka lite med burk över ..

Link to comment
Share on other sites

Vad ska man hoppas på som motionär i led 7? SMHI säger 1dm nysnö på lördagen men det kan ju hända vad som helst tills dess..

 

Påverkas vi i bakre leden lika mycket av nysnö som er snabba åkare? Vad är ideella förhållanden för oss?

Link to comment
Share on other sites

SMHI prognosen ser på ett sätt inte bra ut... för någon annan än elitledet.

Om det snöar under natten kommer man antagligen att spåra om sent och med sen omspårning fryser det inte ihop så mycket och därmed försvinner både spår och snabbglidet snabbt.

Men det är klart att det blir ett vacker lopp med mycket snökänsla och en kallare burkvallning borde fungera.

 

Men om man jämför med 2014 eller 2015 så ser prognosen bättre ut för Vasaloppet även om spåren lär hålla sämre än 2015 då man inte spårade om pga hög temperatur.

 

Men prognosen är fortfarande så osäker att planeringen fortfarande sker på teorinivån :)

För oss bakom elitledet är det alltid plus på lördagen och minus på söndagen som är drömväder. Ingen snö dagarna innan. Det gäller även snabbare åkare. Sedan är det väl så att snö på Vasaloppet egentligen hindrar eliten mer än andra, de får vara föråkare till oss helt enkelt :)

Link to comment
Share on other sites

Tänkte lägga glidvallan och grundfäste hemma, kan man lägga på aktuell burkvalla samma morgon? (Novisfråga)

Ja det går bra! Kan bli lite svårt att prova bara. Har själv lagt på sista valla utanför bilen. Du kan ta med några valler in i fållan och skicka med påsen för överdragskläder.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...