Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & vallanojatråd Vasaloppet 2016


Snakemountain

Recommended Posts

  • Replies 268
  • Created
  • Last Reply

Eller kanske pista en plogbädd vid sidan om för de som aldrig tränat längdskidor nedför?

Två plogbäddar längst t höger vore ju kanon!!!! Det hade gått att lösa bra spår o säkra förhållanden många många av de senaste åren vi pratar om sen 2007 o framåt, det är helt klart. Om man VILL!!!! Men vill man lr ska det bara se bra ut på tv-bilderna och vara exakt jämna förhållanden åt eliten (så de vet vilken fästvalla de ska lägga på:-). )

Link to comment
Share on other sites

Två plogbäddar längst t höger vore ju kanon!!!! Det hade gått att lösa bra spår o säkra förhållanden många många av de senaste åren vi pratar om sen 2007 o framåt, det är helt klart. Om man VILL!!!! Men vill man lr ska det bara se bra ut på tv-bilderna och vara exakt jämna förhållanden åt eliten (så de vet vilken fästvalla de ska lägga på:-). )

Lite skicross-passager som på ungdoms-OS i Lillehammer. Utslagsgivande :D

Link to comment
Share on other sites

Jäklar vad det vände från stabila minusgrader till snökaos......

Hyfsat stabilt under nollan under veckan, men runt 2 dm snö kan det bli fram till start och även snöfall som heter duga under loppet. Kommer inte att gå fort.

 

Om inte det blir nån dagsmeja med efterföljande kall natt. Önsketänkande...

Link to comment
Share on other sites

Även Storm.no som enligt vissa ska vara tillförlitlig har nu uppdaterat sin prognos! 

Den liknar väldigt mycket Yr:s prognos! D.v.s inget snöfall varken på lördag eller söndag, och 1-2 m/s i vindstyrka.

Ca -5 till -2 grader. Det låter nästan för bra för att vara sant! Men det hinner nog svänga fler gånger.

Det ska bli spännande att se om SMHI och Klart.se uppdaterar sina prognoser också.

Link to comment
Share on other sites

Även Storm.no som enligt vissa ska vara tillförlitlig har nu uppdaterat sin prognos! 

Den liknar väldigt mycket Yr:s prognos! D.v.s inget snöfall varken på lördag eller söndag, och 1-2 m/s i vindstyrka.

Ca -5 till -2 grader. Det låter nästan för bra för att vara sant! Men det hinner nog svänga fler gånger.

Det ska bli spännande att se om SMHI och Klart.se uppdaterar sina prognoser också.

Men nu kommer ni bara Mora eller hur? För det vräker fortfarande ner i yrs prognos för resten av sträckan (tyvärr...)

Link to comment
Share on other sites

Men nu kommer ni bara Mora eller hur? För det vräker fortfarande ner i yrs prognos för resten av sträckan (tyvärr...)

Nej , jag kollar både Sälen, Mångsbodarna, Oxberg och Mora. Det ser lika bra ut på alla ställen. :)

D.v.s lördag 5/3 och söndag 6/3.  Onsdag, torsdag och fredag kommer det lite snö, men inte alls så mycket som i tidigare prognoser.

Link to comment
Share on other sites

SMHI har också en prognos liknande YR:s som man finner mindre trolig än den med mer snö

 

http://www.smhi.se/vadret/smhi-lab/sannolikheter-beta#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,geonameid=2684665

 

Klickar man på fliken 'Osäker prognos' ser man alternativa prognoser och den skattade sannolikheten, lite intressant faktiskt.

Ja, intressant! Osäker prognos för idag och i morgon men ganska säker från och med torsdag. Jag skulle gissa på det omvända, att prognosen är mer osäker längre fram

Link to comment
Share on other sites

Haha, jag älskar detta :-)

 

Om vi nu antar att den senaste prognosen stämmer hyfsat med minusgrader och lite snö några dagar innan, vilka skidor ska man då ta? Kallföres med långa glidzoner för nysnö och mjuka spår eller Allround skidorna med kortare glidzoner som går bra i hårda konstsnöspår? Minns 2013 då det var storm innan och snön var extremt torr och mjuk och mina allroundskidor körde fast, lutar mot Kallföres i år, vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Mjuka eller hårda spår beror väldigt mycket på var man startar och tänker komma  i mål...

Långt fram kan det vara hårt men knappast längre bak med dessa prognoser, det ska vara ett 2012 till det :)

 

Så vilka skidor ska jag ta? Det får nog bli det enda paret jag äger :) Och hoppas på att föret passar dem :)

 

Jag tycker mer om dagens prognos, helt klart! Men det har ju sett bättre ut än 2014/2015 ganska länge nu!

Link to comment
Share on other sites

Känns det inte som att det kommer bli ett ganska snabbt år ändo nu. Det är ju stenhårt i botten sen om det kommer 5-7cm ons-fre så borde väl spåren va stenhårda på söndag iaf. Nu menar ja inte 2012 snabbt men kanske bättre än alla andra år:-)
Link to comment
Share on other sites

De flesta åren jag åkt har det varit kallare prognos än verklighet... Just nu ser prognosen helt klart bra ut. Kunde vara bättre men det finns betydligt värre scenarion som fortfarande kan inträffa.

 

Hela burk och klisterserien kommer att ligga i packningen snart.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...