Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & vallanojatråd Vasaloppet 2016


Snakemountain

Recommended Posts

  • Replies 268
  • Created
  • Last Reply
Tyvärr tycker jag vädret svänger mer åt det sämre igen. Tycker det i princip visar snö hela tiden nu. Men får hoppas det håller upp från lördag lunch till söndag lunch. Då blir det nog ändo okej. Sen kanske det inte är så farligt om det snöar lätt under loppet det blir väl mest lite tyngre i täten av det.
Link to comment
Share on other sites

Rode super blir det för mig om prognosen står sig, vilket den antagligen inte gör...

Imorgon kväll är det SMHIs egen prognos som gäller, den som ligger ute nu köper de in från England. SMHI gör bara 3 dagar själva, dag 4 till 10 köper de in. Har jag hört iaf, har inte kollat upp den infon men källan kändes trovärdig ;)

Link to comment
Share on other sites

Är väl ganska fuktigt, samt - iaf för mig - runt 1000 (+) som åkt i spåren före, så ganska fuktigt (som alltid) lär det väl vara.

 SÅ i nuläget kommer jag lägga (de yttersta 5 lagrena)  2 lager rode violett, 2-3 lager rode multigrade. (asså multigraden ytterst)

 

(men jag vallar nog ofta ngt steg varmare än många, oftast med framgång) - tycker ofta jag ser så många ha rätt kasst fäste.

Link to comment
Share on other sites

Är väl ganska fuktigt, samt - iaf för mig - runt 1000 (+) som åkt i spåren före, så ganska fuktigt (som alltid) lär det väl vara.

 SÅ i nuläget kommer jag lägga (de yttersta 5 lagrena)  2 lager rode violett, 2-3 lager rode multigrade. (asså multigraden ytterst)

Om yr-prognosen just nu håller så kan jag tänka mig att kopiera den vallningen, eller eventuellt byta multin mot star top violett.
Link to comment
Share on other sites

Skiljer lite i temperatur mellan de olika vädertjänsterna, klart.se har tom 0gradigt mitt på dagen.
Har fått för mig att Blå super är en ren nysnövalla för lite kallare förhållanden, i Vasaloppet är det alltid skiftande förhållanden. Tror som Carl A att det behövs lite mer bett lutar åt Violet Multigrade och/eller Violet samt Vauhti Silver som maskot i midjeväskan.

Har faktiskt kört en hel del på Vauhti Silver i vinter av ren lättja, det är en rätt kladdig valla men har fungerat över ett förhållandevis brett spektrum, jag gillar den av någon märklig anledning. Lägger också gärna kort och lite varmare.

Link to comment
Share on other sites

Det som funkar idag i spåren lär ju funka även på söndag om prognosen står sig hyfsat. Ingen som befinner sig i Sälen och kan ge lite info?

SWIX kör violett för imorgon.

http://www.langd.se/vallatips-fraan-swix-traning-vasaloppsspaaret-torsdag.5850923-337383.html 

 

Start likaså

http://www.langd.se/vallatips-fraan-start-traning-vasaloppsspaaret-torsdag.5851270-332802.html

Link to comment
Share on other sites

Ser ju att bli en rejäl dump imorgon och sen lite lätt snöfall både lör och sön. Kanske plusgrader på senare delen av banan på lör, men undrar om -3-4 grader på natten räcker för att det ska frysa ihop?

Blir nog bra förhållanden. Kör man över sjöarna i år innan Evertsberg?

Link to comment
Share on other sites

YR ser väl rätt OK ut nu. Inge snö runt - 4 morgon i Sälen  runt nollan + 1 kl 13 i Mora. - runt nollan väl på lördag lunsch, fuktigt. Törs man hoppas på fuutk som fryser till, hårda snabba spår... (lite av önsketänkande kanske)

 

Rode violett toppat med 1-2 lager rode multigrade

Link to comment
Share on other sites

Det är mycket snack om Rode, är det det enda tänkbara för söndan?

 

Vad lägger man i botten? Jag har nån toko som är helvete själv att lägga på, seg som fan... Å grön! Är det något att använda även om man kör resten med Rode?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...