Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & vallanojatråd Vasaloppet 2016


Snakemountain

Recommended Posts

  • Replies 268
  • Created
  • Last Reply

Det verkar väldigt lite, i mina ögon. Men det kanske inte blir mer när de har packat ihop snön. Var uppe i förra veckan, och då hade de runt 40 cm natursnö...

Det är väl så att de packat efterhand när "fluffsnön" kommit och med plusgrader som kom blir det inte mycket kvar av natursnön där på startgärdet. Sedan lär området inte vara speciellt avjämnat med lagom lutning och då blir det vattenpölar som blivit vatten vid plusgraderna som var.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas på bra med snö på startgärdet och riktig start där maninte hindras av pölar eller avsmalningar.

Helst ingen startgrind som inte fälls upp som förra året...

Sedan givetvis snö utan rinnande vatten som de två senaste åren...

 

Blåextra och solsken kanske är mycket att hoppas på men åtminstone slippa vattnet...

Link to comment
Share on other sites

Hallå eller!

Istället för att oroa sig för väder och valla kan man köra pannbensträning de luxe:

på tal om pannbensträning så var det faktiskt en ändå äldre Veterangubbe som körde ett helt Vasalopp runt mitt kvarter (347 varv på en 260 m bana =ett drygt Vasalopp) .Se

av och förstå att ni alla kommer att lätt klara årets Vasalopp när även detta gick så bra. Vi ses i Mora  :rolleyes:
Link to comment
Share on other sites

Jag använder väderprognoser i mitt arbete. Den prognos som används av yr och SMHI m.fl. är ett utvalt väderscenario av 50 väderscenarier. Prognosen som kom i morse är en klockren "outlier" på statistikspråk. Både medel och median för de 50 scenarierna ligger stabilt på flera minusgrader.

 

Sannolikt ser prognosen imorgon betydligt bättre ut. Så jag är inte orolig än.

Link to comment
Share on other sites

SMHI gör väl inte ens någon egen prognos mer än 3 dagar framåt. Längre fram än så köper de väl från England har jag för mig. Brukar svänga rätt friskt på de där långtidsprognoserna, behövs inte mkt för att modellerna ska tippa över och ett helt annat scenario blir det mest sannolika
Link to comment
Share on other sites

Helt rätt.

 

Det som gör att det svänger friskt på längre sikt, upp till 10-dagar, är att ett enskilt scenario lätt kan tippa åt något håll. Alla 50 scenarier svänger inte alls lika snabbt. Man brukar tala om dessa 50 scenarier som "Ensemblen", alltså den totala prognosen. Ensembeln visar just nu stabilt på minusgrader till Vasaloppet, och det får mig att känna mig ganska lugn.

 

Helt säker kan man dock aldrig vara med vädret :-).. 

Link to comment
Share on other sites

Nja, jag vallar normalt sett lite aggressivare i konstsnö, dvs lite varmare än vid natursnö. Gärna klister eller täckt klister.

Kort och klister ger bra glid och spikfäste för min del, där fungerar mina skidor bäst.

 

Natursnö och kallare förhållanden är trevliga men inte optimala för mina skidor.

 

Bak i mitt led (fyran och antagligen faller jag bakåt) så är det uppkört och jag tror mer på att gå ett snäpp varmare men klister... snart kan man spekulera på riktigt :)

Link to comment
Share on other sites

min erfarenhet är iofs att på konstsnö får jag inte bra fäste med annat än klister, även om det varit stadigt minus ganska länge. Möjligen undantag om det är mkt kallt, typ minus 12-15. 

   (undantaget Falun för ngra år sedan, aldrig varit med om så natursnölik konstsnö).

 

Beroende på uppblandningsgraden kontsnö/natursnö - mindre aggressivt klister till burk, men varmare sådan än temp anger.

 

Sedan är iofs också min erfarenhet att det synes som jag behöver valla "aggressivare" fäste än såväl gemene man som vallarek. - oftast lyckas jag behålla mkt bra relativt glid.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...