Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & vallanojatråd Vasaloppet 2016


Snakemountain

Recommended Posts

Hoppas temperaturen är på minussidan. Var bedrövligt fäste igår från evertsberg,inget fäste i de blanka spåren och frös i för en del. Hade bra glid iallafall med swix marathon med 0.3 0.9 och 2mm riller. Startade vid placeringången strax under 400 och körde in ca 160 placeringar och ingen jag såg hade lika bra glid som jag. Någon som lyckades med fästvallningen igår och vad använde ni?
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 268
  • Created
  • Last Reply
Vx43 är en valla med mer flour och som glider bättre. Alltså något man kan använda för att toppa en fästvallning med 1-2 lager för bättre släpp. Den ska täcka hela fästvallningen under. Ett möjligt alternativ är ju att använda någon annan högflourtopp typ star racing röd kan fungera
Link to comment
Share on other sites

Ser ni något alternativ till VX43 om man nu inte har den serien....

Nej. Den råkar vara kombinationen av ny, dyr och den enda som funkar.

Tur för Swix att det blev de här förhållandena just i år. Hade vi fått sån här temp och snö nåt tidigare år hade de skrivit "tyvärr. Inget från Swix funkar att toppa med i år" i tipsen.

 

Ehum...

Link to comment
Share on other sites

Kortvasan t.o.m. HV var det ju samma vallatips varje dag och det var burkar som de flesta redan har. Kan inte ha varit så bra business så nu tycker de väl att de måste slänga på lite exotiska toppningsburkar för att hyfsa försäljningssiffrorna.

 

Själv kör jag Star top violett som vanligt. Lutar åt rode violett under.

 

Någon som tror på terva röd?

Link to comment
Share on other sites

Testade 2 skidpar i Hökberg (-1) idag. Grundvax, 3 lager V40 och 3 lager Rode violette gav fint fäste. Täcker kanske med ett lager multigrade tills imorgon. Swix näst minsta trugor funkade fint, funkar det från led 3?

 

Var riktigt svårt att märka nån större skillnad mellan mina "lila" 1,5/0,3 och "blå" (1,1/0,4) skidor. Tar nog mest på känsla de "lila"

 

Frågan är om jag orkar lägga lite Pulver.... (Gamla FC7 & FC10X blandat).

Link to comment
Share on other sites

Går väl att räkna med mindre nysnö i spåren imorron om dom plogar av och spårar nu i kväll/natt, känns som många valla rapporter är väldigt hypotetiska.

 

VX43? hur många har den i lådan, spar i alla fall mina pengar till annat.

Link to comment
Share on other sites

var o kände på snön vid 3 kontroller o startgärdet. - Jag tycker det verkar ganska lovande. Rätt hårda spår nu, tveklöst racetrugor för mig (i nuläget), lite glatt fuktigt svagt isigt= bra glid, men ändå snö så bra fäste med violett/violett multigrade. Ngn som testade tyckte multigrade var ganska ok men inte riktigt bett.

Link to comment
Share on other sites

Ja la base + 2 lager rode blue sedan 3 lager rode violet sen toppa med 2 tunna lager blå super. Är osäker på dom 2 sista lagrena när jag prova i kläppen. Misstänker dock att förhållanden inte är desamma som uppe på myrarna i morgon. Var ju nollan när ja provkörde
Link to comment
Share on other sites

Testade nyss Star Racing Red täckt med Star Top Violet i Idre. -2 grader och nysnö ovanpå konstsnö. Gav bra fäste och fint släpp. Jag tror det blir fint i morgon även om det inte är i Idre vi ska åka :)
Link to comment
Share on other sites

Nu går vallanojan för högtryck - det är förslag hit och dit - till slut vet man varken ut eller in. Det enda råd jag kan ge är att köra med det du är van vid och har testat tidigare, låt dig inte påverkas för mycket av omgivningen. Men det är lätt att bli osäker och testa något nytt som en annan person säger är superbra.

Även om man gjort många vasalopp är det lätt att man går ifrån sin beprövade linje, det gjorde jag förra året och inte körde min standardvallning med Rex Silver ytterst, fast i år behöver man ingen vallaväcktrasa, som jag givetvis glömde förra året.

 

Det känns väldigt lugnt nu när man sitter hemma och inte har något 9-milalopp i morgon - vasaloppsångersten lyser med sin frånvaro.

Men iaf lycka till i morgon hoppas ni får till hyfsad vallning som funkar även om det skulle bli snö under dagen. :)

 

Jag avslutar med att utbringa; MOT MORA !

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...