Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & vallanojatråd Vasaloppet 2016


Snakemountain

Recommended Posts

  • Replies 268
  • Created
  • Last Reply

Swix rillguide säger att julgran ska användas i så gott som alla temperaturer, i kombination med rak också.

Men under VL veckan har de bara rekommenderat 1mm rak i samtliga lopp. Hur tänker ni andra kring rillandet inför söndag. Endast rak och hur grov, eller kombinerad rak och julgran?

Är själv ingen mästare på struktur, så vore tacksam för lite experttips

Link to comment
Share on other sites

med lite tur iofs (...??::!) kanske spåren kan bli hyffsat hårda, den snö som enl smhi nu kommer på fredag är ju ngn knapp decimeter samt hyffsat fuktig. Borde inte den kunna tryckas till rätt bra o sätta sig under lördagen?

 

racetrugor e ju så mkt skönare pendel... 

 

lutar åt viola sedan viola multi samt toppa / smeka på lite fast fluor.

 

medium längd på glidzoner medium struktur o rak 1 mm rill lagom hårt.

Link to comment
Share on other sites

Slappna inte av nu bara för att väderprognoserna börjar se mer stabila ut.. snart kommer trugstorleksnojan..

På tal om trugor.. :D

 

Finns det chans att racingteugor går att använda även för en 10+h led-10 åkare om spår och väder är gynnsamma eller är det bara att lägga ner dom tankarna?

 

Uppdaterar för övrigt denna tråden många gånger per dag i jakt på dom absoluta sanningarna :)

Link to comment
Share on other sites

På tal om trugor.. :D

 

Finns det chans att racingteugor går att använda även för en 10+h led-10 åkare om spår och väder är gynnsamma eller är det bara att lägga ner dom tankarna?

 

Uppdaterar för övrigt denna tråden många gånger per dag i jakt på dom absoluta sanningarna :)

Nej du det tror jag är dumt. Lite för mjukt för det och efter massa tusen skidåkare kan det vara rätt uppkört. Så minst en storlek större, men det borde räcka.

Link to comment
Share on other sites

Jag börjar också fundera på vilken truga jag ska köra med. Jag har bara kört ett vasalopp tidigare(2015) och körde då 97L men då var det extrema förhållanden och svårt att jämföra med ett normalår. Har triac och kan välja på race, L och 97L, står i led 7. Ska man köra 97L för att vara säker?

Link to comment
Share on other sites

Nej du det tror jag är dumt. Lite för mjukt för det och efter massa tusen skidåkare kan det vara rätt uppkört. Så minst en storlek större, men det borde räcka.

Håller med, det är inte tillräckligt kallt på natten för att det ska frysa ihop så bra.

Link to comment
Share on other sites

Angående rill anser Team Sportia i Uppsala (pålitliga enligt mig) att man i princip aldrig endast ska köra rak rill. Utan att använda snedhuggen, julgran och rak i kombination. Jag kommer iaf gå på det tipset. Funderar på att blanda 105 pulver med Briko Fp4 hot på glider. Tror heller inte att jag tänker lägga något grundwax på fästet.
Link to comment
Share on other sites

snedhuggen borde ju driva vätskehinnan utåt och inte bara bakåt. Men det finns säkert en undersökning om detta.

Jo så är det ju. Men man vill ju inte driva ut hela vattenhinnan. Man vill ju åt den där perfekta avvägningen som inte alltid är helt enkel att uppnå:-) jag har bara bra erfarenheter av enbart rak rill i några få minusgrader. Har aldrig testat julgran i minusföre, endast i plusgrader. Dock några få minusgrader och nysnö blir jag lite mer osäker på...

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ett första skott igår som förhoppningsvis inte behöver ändra.

 

Vg35 invärmt

Vr40 2 lager på varm grund (rent misstag, glömde låta de svalna)

Svalna

Vr40

Rode multigrade 2 lager

Vr40

 

Kuzmin plus, 1mm rak rill (gamla toko).

 

Kan jag sova gott i natt?

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ett första skott igår som förhoppningsvis inte behöver ändra.

 

Vg35 invärmt

Vr40 2 lager på varm grund (rent misstag, glömde låta de svalna)

Svalna

Vr40

Rode multigrade 2 lager

Vr40

 

Kuzmin plus, 1mm rak rill (gamla toko).

 

Kan jag sova gott i natt?

 

Du kan sova lugnt! Ta med Rode Violett.

Link to comment
Share on other sites

gillar din glidtanke.

ser väl ut att hamna på vr50 ? eller kanske t.o.m vr55n som fäste.

Jag har ljummat in ett lager V30 som får tjäna som grund. Lite inne på ett par lager V40 och sen på med den av dom mjuka åkvallor som nu rekommenderas av tillverkarna. Jag har aldrig vallat fäste själv innan, till vasan alltså. Knappt åkt något med fäste i år heller så jag är lite osäker på hur långt jag ska valla. Det lär väl visa sig, man hinner ju nöta bort det mesta på 9 mil ändå...

Link to comment
Share on other sites

Jag har ljummat in ett lager V30 som får tjäna som grund. Lite inne på ett par lager V40 och sen på med den av dom mjuka åkvallor som nu rekommenderas av tillverkarna. Jag har aldrig vallat fäste själv innan, till vasan alltså. Knappt åkt något med fäste i år heller så jag är lite osäker på hur långt jag ska valla. Det lär väl visa sig, man hinner ju nöta bort det mesta på 9 mil ändå...

Mm, det är ganska vanligt att många tränar på tejp eller stighud för att det är bekvämt, och sedan när man ska fästvalla till VL har man ingen aning. Träna mycket på tävlingsskidorna i olika fören och testa, testa, testa. Nöter du bort det mesta har du helt klart för mjuka skidor. Synd....

Link to comment
Share on other sites

Mm, det är ganska vanligt att många tränar på tejp eller stighud för att det är bekvämt, och sedan när man ska fästvalla till VL har man ingen aning. Träna mycket på tävlingsskidorna i olika fören och testa, testa, testa. Nöter du bort det mesta har du helt klart för mjuka skidor. Synd....

Ja så här med facit i hand kanske man skulle tränat mindre stakning och mer diagonalåkning men om det var rätt eller fel beslut får morgondagen utvisa. Det går ju hur som helst att valla om på en massa ställen längs banan så det är väl egentligen bara första backen man behöver valla för.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...