Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & vallanojatråd Vasaloppet 2016


Snakemountain

Recommended Posts

  • Replies 268
  • Created
  • Last Reply

YR ser väl rätt OK ut nu. Inge snö runt - 4 morgon i Sälen  runt nollan + 1 kl 13 i Mora. - runt nollan väl på lördag lunsch, fuktigt. Törs man hoppas på fuutk som fryser till, hårda snabba spår... (lite av önsketänkande kanske)

 

Rode violett toppat med 1-2 lager rode multigrade

Funderar på något liknande, men kanske med violett extra istället för violett, dvs snäppet varmare.

Link to comment
Share on other sites

på vilket sätt skiljer sig burkarna från Rode de från Swix. Är det lönt att investera i Rode? .....jag vet ju att det här är en materialsport så avsaknaden av talang vill man ju gärna kompensera i inköp!  ;) 

Likaså glidet. Vad skall man lägga på en Kuzminskida för att toppa glidet? Har Toko Riller och nåt pulver från Racewax men jag är högst osäker på om det sista gör nåt på mina skidor. Vid förra årets Vasa så visade det sig det bästa för glidet var att ha med trasor med vallaväck för att torka rent glidytor från klister från andras skidor som fastnat. Efter jag gjorde det hade ingen i omgivningen (VL6) bättre glid.

 

M

 

Link to comment
Share on other sites

på vilket sätt skiljer sig burkarna från Rode de från Swix. Är det lönt att investera i Rode? .....jag vet ju att det här är en materialsport så avsaknaden av talang vill man ju gärna kompensera i inköp!  ;) 

 

Likaså glidet. Vad skall man lägga på en Kuzminskida för att toppa glidet? Har Toko Riller och nåt pulver från Racewax men jag är högst osäker på om det sista gör nåt på mina skidor. Vid förra årets Vasa så visade det sig det bästa för glidet var att ha med trasor med vallaväck för att torka rent glidytor från klister från andras skidor som fastnat. Efter jag gjorde det hade ingen i omgivningen (VL6) bättre glid.

 

M

 

 

Swix VR 40 och VR 45 lär nog funka lika bra som Rodes variant...hoppas jag!

Link to comment
Share on other sites

på vilket sätt skiljer sig burkarna från Rode de från Swix. Är det lönt att investera i Rode? .....jag vet ju att det här är en materialsport så avsaknaden av talang vill man ju gärna kompensera i inköp!  ;) 

 

Likaså glidet. Vad skall man lägga på en Kuzminskida för att toppa glidet? Har Toko Riller och nåt pulver från Racewax men jag är högst osäker på om det sista gör nåt på mina skidor. Vid förra årets Vasa så visade det sig det bästa för glidet var att ha med trasor med vallaväck för att torka rent glidytor från klister från andras skidor som fastnat. Efter jag gjorde det hade ingen i omgivningen (VL6) bättre glid.

 

M

 

 

För min del så faller valet på Rode delvis pga att det är det jag har. Tog beslutet för ett par år sedan att rensa ut i vallaboxen och hålla mig till Swix och Rode. Har inga andra märken när det gäller fästvalla.

 

Och varför Rode på söndag och inte Swix är att, som tidigare nämnts, den kan vara något bättre i nysnö. Det är i alla fall min känsla.

 

Men har du burkar av nåt annat märke och som är den tillverkarens rekommendation för söndagen skulle jag köra på det.

Link to comment
Share on other sites

Och varför Rode på söndag och inte Swix är att, som tidigare nämnts, den kan vara något bättre i nysnö. Det är i alla fall min känsla.

 

Så brukar det ju resoneras här på Skidforum, men Auklands påstår precis tvärtom i sin Smöreboka :)

Link to comment
Share on other sites

Så brukar det ju resoneras här på Skidforum, men Auklands påstår precis tvärtom i sin Smöreboka :)

ag har däremot fastnat för Skigos produkter (mest en slump, körde Swix först...) Finns det någon här som är bra insatt i deras pulver?

Skigos första rek för söndagens VL har kommit, http://skigo.se/upload/general/documents/Kortvasan_2016.pdf/Vallaprognos%20Vasaloppet.pdf

och jag blir lite förvånad att de förordar C22 Pulver som har spannet +1--+22 när de samtidigt säger att tempen kommer ligga mellan -2 -- +1. Varför inte C105 som har spannet inom rätt temp (+1till -15).

Pga förväntat nysnö eller vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Så brukar det ju resoneras här på Skidforum, men Auklands påstår precis tvärtom i sin Smöreboka :)

..och en annan norrman, Hamran med boken Bra Glid, rekommenderar Rode i nysnö. Visserligen med Skigo Röd HF som alternativ runt nollan, men den har inte jag så det har jag valt att bortse från..... ;)

Link to comment
Share on other sites

Bra förklaring CarlA. Jag hade vallat nästan precis som du föreslog (Rhode 0 och Rhode multigrade) som bas båda öppna spåren. Båda dagarna lade jag dock på ett lager Rhode super före start eftersom det var betydligt kallare just på startplatsen (11 resp 16 grader). Även jag är mycket beroende av fäste men tycker inte jag förlorar på att jag ofta lägger lite mjukare valla än som rekommenderas.Men som bekant har jag ju oftast bra glid även beroende på andra orsaker. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Fortfarande enlig Hamrande så sitter pulvret bättre ovanpå HF paraffin. Sant eller falskt? Oavsett stålsicklat eller stenslipat.

Visst låter det bra att säga att man tar Rode pga nysnöförhållanden , kaxigt!

Nu undrar jag om det verkligen blir så mycket nysnöförhållanden egentligen, konstsnö i botten och omfräst så låter det mer som gammal snö... Jag har lyckats med både Rode och Swix i sådana förhållanden.

Link to comment
Share on other sites

Jag har lyckats bra med skigo HF röd täckt med skigo HF lila i nysnö -1 +0

Mm... Lilan är nog given där, men sen är det ev iblandning av HF Gul en bit ner som blir lurigt. HF Gul sitter som stegjärn ibland, men på blandning nysnö/konstsnö runt nollan kan den samtidigt vara otroligt slipprig av nån anledning.   (Där brukar Vauhti K12 Flour Silver vara en lösning tycker jag. Alternativt mixa tokostiften röd/gul 70/30).

 

Utmaningen med SkiGo blir just det där med fästet in sista 1/3 av loppet in mot Mora när man passerar 0:an. HF Röd kommer släppa där.... Jag tror fasen jag kommer ha lite Gul under, eller kanske kanske Vauhtin istället. 

 

Och nej, känns som klistergrund inte är helt uteslutet i år heller. Som vanligt... 

Link to comment
Share on other sites

Mm... Lilan är nog given där, men sen är det ev iblandning av HF Gul en bit ner som blir lurigt. HF Gul sitter som stegjärn ibland, men på blandning nysnö/konstsnö runt nollan kan den samtidigt vara otroligt slipprig av nån anledning.   (Där brukar Vauhti K12 Flour Silver vara en lösning tycker jag. Alternativt mixa tokostiften röd/gul 70/30).

 

Utmaningen med SkiGo blir just det där med fästet in sista 1/3 av loppet in mot Mora när man passerar 0:an. HF Röd kommer släppa där.... Jag tror fasen jag kommer ha lite Gul under, eller kanske kanske Vauhtin istället. 

 

Och nej, känns som klistergrund inte är helt uteslutet i år heller. Som vanligt... 

Nu är vi inne på fäste, men som sagt, vad tror ni om reken att för glidet köra Skigo C22 istället för C105, så varmt verkar det ju inte bli att C22 skulle vara "given" !?

Link to comment
Share on other sites

Nu är vi inne på fäste, men som sagt, vad tror ni om reken att för glidet köra Skigo C22 istället för C105, så varmt verkar det ju inte bli att C22 skulle vara "given" !?

Skigo testar ju regelbundet och C22:an går säkert något bättre. Mer förvånad över deras fluidrekommendation. C55/99 har väl aldrig gått?

Link to comment
Share on other sites

Vad är bäst generellt, köra med HF-valla enbart eller även lägga pulver som inte är "rätt" utifrån temperatur? T ex lägga pulver för stabila minus trots att temperaturen på vasan kanske går från -5 till 0 eller plus på dagen?
Link to comment
Share on other sites

Bra förklaring CarlA. Jag hade vallat nästan precis som du föreslog (Rhode 0 och Rhode multigrade) som bas båda öppna spåren. Båda dagarna lade jag dock på ett lager Rhode super före start eftersom det var betydligt kallare just på startplatsen (11 resp 16 grader). Även jag är mycket beroende av fäste men tycker inte jag förlorar på att jag ofta lägger lite mjukare valla än som rekommenderas.Men som bekant har jag ju oftast bra glid även beroende på andra orsaker. :rolleyes:

Visst måste man många gånger lägga mjukare att valla än vad som rekommenderas. Men det är en balansgång för att inte lägga så mjuk valla så du får underfrysning. Om man lägger fluorvallor så är de ofta "lenare", så man kan ibland behöva lägga mjukare. Fluorvallor fryser heller inte alltid lika lätt. Lägger man t.ex. Star violett så tycker jag jag får fäste. Lägger jag istället Star Top Violet i samma före så får jag svårt att få fäste. Och måste gå ner på Star Racing Red istället. 

 

Jag har faktiskt just gjort min enda insats inför VL i år. Vallade skidor till en kompis som ska åka startsträckan i stafettvasan i morgon. Blir ju en totalgissning vad jag skulle lägga. Avslutade faktiskt med just Star Racing Red. Ska bli kul att höra i morgon hur det gick ;).

 

Star tycker jag är ganska trevliga i nysnö. Men de är ju liksom Rode Italienska...

(På glidet la jag Star VA6 samt Star FM pulver. Det blir också kul att höra hur det var...)

Link to comment
Share on other sites

Vad är bäst generellt, köra med HF-valla enbart eller även lägga pulver som inte är "rätt" utifrån temperatur? T ex lägga pulver för stabila minus trots att temperaturen på vasan kanske går från -5 till 0 eller plus på dagen?

Jag skulle på ett så långt lopp som VL helt klart lagt pulver. Lite slitstarkare om du tar kallare pulver än rekommenderat. Mer smutsavvisande i ett så långt lopp. Men det är jag det ;) Du kommer väl få 100 svar om att du ska sickla ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle på ett så långt lopp som VL helt klart lagt pulver. Lite slitstarkare om du tar kallare pulver än rekommenderat. Mer smutsavvisande i ett så långt lopp. Men det är jag det ;) Du kommer väl få 100 svar om att du ska sickla ;)

Tack för svaret! Kuzmin är jag inte intresserad av och det kan tjatas till leda i annan tråd. Lutar åt Skigo C105. Från +1 till -15 enligt burken.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...