Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nordenskiöldsloppet 2018


Volevodin

Recommended Posts

Mycket bra idé! Jag skulle direkt åka halva sträckan bara för upplevelsen. Köra 11 mil tillbaka på samma sträcka känns inte lika kul (jag har dessvärre inte kapaciteten för att genomföra det på ett värdigt sätt). 

 

Det skulle vara roligt att kunna delta i det här loppet, men 22 mil är en utopi för en 70+. Om det inrättades en "halvNorden" på 11 mil skulle jag nog klara av loppet och dessutom slippa köra i mörker. Tror jag skall maila tävlingsledaren och föreslå att en kortare klass inrättas till nästa år.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 197
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hur kommer ni som ska köra loppet göra med vallaservicen som man erbjuds köpa, alltså oavsett om man har möjlighet att valla själv innan loppet? Är det bara dumsnålt att skippa möjligheten att valla om under loppet?

 

Är det någon som överväger att köra på skinskidor? Valet beror såklart också på det aktuella vädret/föret...

Link to comment
Share on other sites

Känns väl ändå som att detta räcker:I anmälningsavgiften ingår vallaservice. Olika vallor finns på kontrollstationer efter banan så att deltagaren själv vallar sina skidor. Våra funktionärer hjälper om det behövs.

 

Ska man göra en bra vallning så tar det ju en stund och skidorna bör ju svalna innan man kör på dem. 

Men iofs, 22 mil slier på parafinet om man nu är lagd åt det hållet.

Skickar med stål och nylonborsten till vändningen så kan jag bättra på glidet där.

Link to comment
Share on other sites

Ang, glidet, man slipper problemet med smutsig snö/belag eftersom det är rätt få åkare i spåret och ren snö. Själv kände jag inte att glidet försämrades under loppet. Loppet går ju också tidigare under säsongen i år vilket innebär att det är stor chans att det är minusgrader hela vägen.

För er som tvekar eftersom loppet är långt: i stort sett alla som åker detta loppet för första gången har aldrig åkt längre än 9 mil på en dag, och de flesta av dem kommer i mål. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vad jag grubblar på inför loppet.

 

1a) vad för typ av vallning finns att få längs vägen?
1b) Hur fungerar Skigos-paket och mer exakt var längs banan finns dom?

 

2) Jag överväger att köra med ovallade/blanka skidor, MEN utesluter inte fästvallan helt. Kanske kan jag stanna och lägga på inför jobbigaste backen (både på tur och returen)

 

3) Behöver man byta hanskar, det kan väl vara skönt dom till slut kommer bli fuktiga. Vad finns det för alternativ till lill-sport coach, lobster? Billigare monteringsvantar?

 

4) Jag kommer nog köra utan ryggsäck, iaf i början av loppet. Ha en ryggsäck i någon dropbag. OM jag får för mig att ta med mig den. Har inte ännu bestämt hur mkt prylar jag vill bära med mig. Tänkte nog bara fylla min flaska med dryck, och stoppa ner lite bars och gels i fickorna för att äta mellan kontrollerna.

 

Vad grubblar ni över?

Link to comment
Share on other sites

Körde nattvasan på 10:25 men höll min partners tempo och vi hade ambitionen på att njuta av äventyret. Körde sedan vasan på 8:59 efter en katastrofstart, 1h38m till Smågan. 

Och är ändå rätt pigg så detta känns som det kommer funka.

Köpte Silva Trailspeed 3 och var mycket nöjd me den under Nattvasan.

 

Mina funderingar just nu är vilka kläder ska hamna i vilken påse, ska jag ha en färdig termos med varm sportdryck att fylla på vätskeryggan med på någon station, 

 

Byta handskar räknar jag med att göra minst innan natten.

Köpte Hestras halvmerino då Hestramannen i Moramässan sa att den tranporterar fukten bättre än rena merinon. Hade inga problem med händerna i helgen, förutom efter lite långa stopp i natten. Då tog det 10 minuter att få händerna varma igen.

 

Fästvalla behöver jag då det blir diagonal och stakning med frånskjut rätt mycket sett till banprofilen. 

Link to comment
Share on other sites

Mailade till Wolfgang ang en kortare variant av Nordenskiöldsloppet. Han svarade att de diskuterat detta och en stafettvariant, men att de i nuläget inte är mogna att införa detta bl a beroende på att de i så fall binder upp fler funktionärer. (antar att vissa funktionärer flyttar under loppets gång)

Det är lite synd, då jag är övertygad att jag skulle klara ett 12 milslopp, som i så fall skulle bli det näst längsta i Sverige. Troligen blir det nog försent för mig, då tiden arbetar emot och det är risk att jag blir för gammal innan "halv-Nordenskiöld" införs. Ett alternativ till detta lopp 2019 är veteran-VM i Beitostölen, hade varit roligt att vara med en gång till. :)

Link to comment
Share on other sites

Mailade till Wolfgang ang en kortare variant av Nordenskiöldsloppet. Han svarade att de diskuterat detta och en stafettvariant, men att de i nuläget inte är mogna att införa detta bl a beroende på att de i så fall binder upp fler funktionärer. (antar att vissa funktionärer flyttar under loppets gång)

Det är lite synd, då jag är övertygad att jag skulle klara ett 12 milslopp, som i så fall skulle bli det näst längsta i Sverige. Troligen blir det nog försent för mig, då tiden arbetar emot och det är risk att jag blir för gammal innan "halv-Nordenskiöld" införs. Ett alternativ till detta lopp 2019 är veteran-VM i Beitostölen, hade varit roligt att vara med en gång till. :)

Be honom att såga itu en medalj och ge dig halva om du tar dig halvvägs och bryter där så har du ditt 12 mila lopp.
Link to comment
Share on other sites

Yes, en Halvnordenskiöld och Helskejtvasa dagtid på önskelistan för oss gubbar. Samt att alla långlopp ovan polcirkeln inte avgörs under samma vecka i alla tre nordiska länder som i år. (Nordenskiöld ej inräknad, då gubbsträcka saknas)

Jag håller med dig, det skulle vara bra tex om det fanns ett skejtlopp veckan före att ha som uppvärmning och sen kunde man ta Dundret Skate veckan efter om man orkade.

Link to comment
Share on other sites

Dröm ni på så siktar vi på 220 i år :) 

 

Är det någon som provat Umara som serveras? Ska köpa hem lite och testa, finns en Nordenskiöldskod så man får lite rabatt också

Jag kör alltid med Umara och har en mage som rasat med andra märken, men som du är inne på gäller det att testa själv.

Link to comment
Share on other sites

En vecka och 3 dagar kvar. Vädret och vallning ser ju rätt ok ut. 

 

Härligt! Då gäller det bara att välja OM man ska köra med fäste eller ej. Erik Wickström skrev https://redbullnordenskioldsloppet.se/2017/12/tekniktips-for-klassisk-akning/

 

"STAKA NORDENSKIÖLDSLOPPET?

Det finns många som skulle klara att åka Nordenskiöldsloppet utan fästvalla. Däremot är det ganska få som skulle tjäna tid på det. Om du går i tankarna på att staka Nordenskiöldsloppet så ställ dig frågan om du gör det som en rolig grej att klara av eller för att tjäna tid. Båda delar kan vara en bra anledning!"

 

Jag har inte åkt en meter diagonal i vinter, kommer därför bli trött i både triceps och ländrygg. Jag skulle välja stakning för att tjäna tid. Kanske ändå kan vara bra med fäste (nu när det ser ut att bli lättvallat, dvs. lägga på burk som inte tar glid det minsta) för att slippa tappa tid i backarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...