Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nordenskiöldsloppet 2018


Volevodin

Recommended Posts

Lite nyfiken på hur många som normalt kör utan fäste på tävlingar, som kommer köra med fäste på lördag?

Själv blir det första och sista loppet denna vinter för egen del. Ska bli kul att tävla med fäste igen:-)

 

Något annat man bör tänka på förutom det uppenbara som pannlampa, extra kläder, någon vallaburk i vätskebältet?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 197
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lite nyfiken på hur många som normalt kör utan fäste på tävlingar, som kommer köra med fäste på lördag?

Själv blir det första och sista loppet denna vinter för egen del. Ska bli kul att tävla med fäste igen:-)

 

Något annat man bör tänka på förutom det uppenbara som pannlampa, extra kläder, någon vallaburk i vätskebältet?

 

lite sköna pjäxöverdrag kommer vara skön fram på kvällen

Link to comment
Share on other sites

Om du är riktigt snäll, vilket du alltid är, kan jag ta en handfull flaskor under min tröja och köra för dig.

En vätskebärare utav rang med andra ord... Hehe

 

Själv så kommer jag att köra med ett vanligt midjebälte - modell Swix. Flurar på att ta med mig telefonen för att slå en pling när det blir ensamt ute på sjöarna :-)

Jourhavande medmänniska som förstår en när alla andra bara skakar på huvudet åt galenskapen att köra 220 km längdskidåkning :)

Link to comment
Share on other sites

En sak har jag funderat på och det är vilken teknik som är mest kraftsparande efter sådär 10-15 tim för vanliga dödliga. Är det "promenadstilen" som tillämpas av många i slutet av vasaloppet eller är det möjligt att behålla en hygglig teknik, sen tröttheten satt in på allvar ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte ens sagt på jobbet att jag ska åka, här i Malmö tycker folk man är galen nog som åker Vasaloppet...

:lol: Jag har bara berättat för närmast sörjande och på jobbet. Har du VR så är det bättre. Jag har med VR30+VR40 som du kan låna. Kommer upp ca kl 16:30 på fredag med transferbussen. 

 

Nu börjar det pirra i kroppen, det är lite tidigt, brukar komma två dagar innan. 

Link to comment
Share on other sites

jag kanske är nervös och pirrig, men jag förstår inte om det i Skigos-vallapaket ingår komplettering av GLID ?? eller bara att dom 

"

VALLAPAKET GULD

guldpaketet ingår:

Komplett vallning med Grundgrafit, högfluorparaffin och fästvalla. Rillning vid behov. Toppning med fluorpulver.

Vallning innan start, komplettering vid vändpunkten i ÅrreNjarka samt vid ytterligare 2 kontroller.

Pris: 1500kr"

 

Källa: https://redbullnordenskioldsloppet.se/skigo-vallaservice/

 

 

Jag har förövrigt inte heller berättat för någon vad jag ska göra i helgen, bara familjen. =D

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har koll på om snön hunnit omvandlats pga plusgrader och sol, och om det finns risk för isigt före med klister?

Nuvarande prognos säger iofs fallande snö från lunch på lördag med 85% säkerhet enligt SMHI...

Ingen större risk för det. Just nu kall nypistad drevsnö. Vi hoppas att det hinner frysa till bra, men ta inte de allra minsta trugorna för säkerhets skull.

Link to comment
Share on other sites

Dags att börja snacka glid for oss som försöker själva också :).

 

Skickat med Multicut 1, fin stålhandborste och nylon rotorborste. Glänser fint. Lutar åt att skippa rillen, vad tror ni?

 

KÖr Kuzmin standard, Primaterias stålborste åt alla olika håll följt av nylon. Får du inte lite struktur av Multicut 1 ? tror inte rill gör så mycket skillnad, framförallt inte om det snöar. eller har jag fel??

Link to comment
Share on other sites

Här har du temperaturdata från Jokkmokks väderstation senaste veckan: https://www.temperatur.nu/jokkmokk-1vecka.html

 

 

Är det någon som har koll på om snön hunnit omvandlats pga plusgrader och sol, och om det finns risk för isigt före med klister?

Nuvarande prognos säger iofs fallande snö från lunch på lördag med 85% säkerhet enligt SMHI...

Link to comment
Share on other sites

Svårt att säga, igår när jag var och kikade så var det nypistat efter att det snöat rejält. Det beror ju på om det blir kallt eller snöfall närmaste dagarna.

Du kan ju alltid ta med dasslocken och en stav med smältlim, beror förstås på om du har tid att laborera. Om ni far och kollar spåret så gör det ovanför purkijaur. Spåret purkijaur-Jokkmokk har varit pistat i någon månad medan resten är rätt färskt förutom en grundtrampning tidigare. Tyvärr är väl närmsta stället nära bilväg i Njavve, 10 mil från Jokkmokk. Jag ska kolla om jag kan få någon rapport närmaste dagarna som jag kan dela med mig av. 

Själv hade jag nog kört på största tbs trugan, om jag hade åkt.

Link to comment
Share on other sites

Svårt att säga, igår när jag var och kikade så var det nypistat efter att det snöat rejält. Det beror ju på om det blir kallt eller snöfall närmaste dagarna.

Du kan ju alltid ta med dasslocken och en stav med smältlim, beror förstås på om du har tid att laborera. Om ni far och kollar spåret så gör det ovanför purkijaur. Spåret purkijaur-Jokkmokk har varit pistat i någon månad medan resten är rätt färskt förutom en grundtrampning tidigare. Tyvärr är väl närmsta stället nära bilväg i Njavve, 10 mil från Jokkmokk. Jag ska kolla om jag kan få någon rapport närmaste dagarna som jag kan dela med mig av. 

Själv hade jag nog kört på största tbs trugan, om jag hade åkt.

Uppfattat, tack!

Link to comment
Share on other sites

Jag fick Rapport från pelnibäcken igår, där funkade det bra med normalstora trugor. I loppet gäller högertrafik, det är också skyltat i de värsta backarna mellan granudden och sågudden där de flesta mötena i backar sker. Värsta backen ner mot sågudden är också bredare än i fjol. Håll bara till höger så går det fint!
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...