Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nordenskiöldsloppet 2018


Volevodin

Recommended Posts

YR YR YR!!!

 

Kanske mina skidor kommer få upp lite fart i alla fall, plusgrader ftw! :D

 

En vettig kompromiss till stakning annars är väl (om det nu håller med runt nollan på dagen) och lägga en burk för ett par kallgrader. Lär inte suga glid på dagen i sol och plus/noll men ger fäste när det börjar kyla på framåt kvällen. Plus att man har en grund som armarna dör så att man kan lägga på annat.

 

Inte för att jag har några sådana ambitioner, här är det bara kommer i mål som räknas och att då eliminera 2/3 av teknikerna låter inte som ett framgångsrecept.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 197
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En annan får ju köra alla varianter för att komma fram.  SMHI ser stabilt ut men YR har fått in lite lattjo väder, varmare men kasnke inte bättre. 

Jag får det väder jag förtjänar :-) Nordensköldsloppet är lite lattjo-lopp för min del. Men jag längtar dit och det ska bli kul att få dra på sig en riktigt snygg väst till nummerlapp!

Link to comment
Share on other sites

Vädret i Jokkmokk idag, strålande sol, -25 på morgonen, just nu -6 grader.

Det kan bli vad som helst, förhoppningsvis inget snöfall men stor risk att det är kallt på kvällen/natten så packa rejält med kläder!

 

På yr kan man söka på Randijaur, granudden och Njavve. Dessa är byar som ligger efter/kring spåret.

Link to comment
Share on other sites

Utrustning: Skidor rengöring och grundvalla på onsdag kväll. Stavar, funderar på att korta av dem 1 cm. Pannlampa check, batterier check, men ska jag ha battpacket på huvudet eller i en ficka, vätskeryggan har jag under jackan som tempen ser ut, men det kanske får ligga däri ändå. det är ju bara under halva loppet :) . Klädbyte lär jag göra innan mörkret så det kan jag bestämma mig för i morgon. Ostmackor bar och gel samt soppa både blåbär och annan. Men pasta under loppet det klarar jag nog inte av, hade varit bättre med ris. Och äta som en jäkla tok hela veckan.

Link to comment
Share on other sites

Utrustning: Skidor rengöring och grundvalla på onsdag kväll. Stavar, funderar på att korta av dem 1 cm. Pannlampa check, batterier check, men ska jag ha battpacket på huvudet eller i en ficka, vätskeryggan har jag under jackan som tempen ser ut, men det kanske får ligga däri ändå. det är ju bara under halva loppet :) . Klädbyte lär jag göra innan mörkret så det kan jag bestämma mig för i morgon. Ostmackor bar och gel samt soppa både blåbär och annan. Men pasta under loppet det klarar jag nog inte av, hade varit bättre med ris. Och äta som en jäkla tok hela veckan.

Så man behöver inte ta med någon fästvalla, ingår Skigos service i startavgiften ? Korta av stavarna, varför, om du är inkörd på en viss längd är det väl dumt att experimentera.

Link to comment
Share on other sites

tror Skigos service gäller ute i spåret, Lägger sista avslutand lagrena på fredag. Korta stavarna, jag tycker jag har lite svårt att komma upp på dem ordentligt. Provade sambons 7 cm kortare stavar och fick samma båltryck i Racefoxappen men behövde inte gå upp över dem alls så jag tänkte att 1 cm border underlätt alite när det är lite längre lopp. Dock har jag ju kört 5 vasalopp och 3 Engelbrektare så funkar gör det ju.

Link to comment
Share on other sites

tror Skigos service gäller ute i spåret, Lägger sista avslutand lagrena på fredag. Korta stavarna, jag tycker jag har lite svårt att komma upp på dem ordentligt. Provade sambons 7 cm kortare stavar och fick samma båltryck i Racefoxappen men behövde inte gå upp över dem alls så jag tänkte att 1 cm border underlätt alite när det är lite längre lopp. Dock har jag ju kört 5 vasalopp och 3 Engelbrektare så funkar gör det ju.

Det verkar vara samma som förra året. På varje station finns det valla och utrustning så man får använda själv, och funktionärerna hjälper ofta till. 

Link to comment
Share on other sites

Efter vad som hänt Lars-Erik känns det mer angeläget med Halvan, som skulle vara ett utmärkt GUBBALTERNATIV !

Fortfarande drömmer jag om att klara hela loppet nästa år som 75 åring. Med nyrenoverat hjärta och numera öppna spjäll borde det kanske vara möjligt  :rolleyes:  Men just nu känner jag mig mycket trött och är faktiskt nöjd att jag idag kunde PROMENERA 6 kilometer. Men läkarna säger att jag kan vara mer eller mindre återställd på si så där ett halvår om jag sköter mig. men GIVETVIS Volevodin inser jag att jag kanske får vara lite mer realistisk ock möjligen nöja mig med din avkortade variant.

Link to comment
Share on other sites

Vädret i Jokkmokk idag, strålande sol, -25 på morgonen, just nu -6 grader.

Det kan bli vad som helst, förhoppningsvis inget snöfall men stor risk att det är kallt på kvällen/natten så packa rejält med kläder!

 

På yr kan man söka på Randijaur, granudden och Njavve. Dessa är byar som ligger efter/kring spåret.

Härligt med direktrapport, är du därifrån eller var det besök?

 

Ser ut att håll sig mellan -9 och -5 på dagen nu med snöfall efter 7-8 timmar. Är det VR40 som brukar gälla i det? Känns smart att värma in ett lager V40 ovanpå invärmda grunden.

Link to comment
Share on other sites

Härligt med direktrapport, är du därifrån eller var det besök?

 

Ser ut att håll sig mellan -9 och -5 på dagen nu med snöfall efter 7-8 timmar. Är det VR40 som brukar gälla i det? Känns smart att värma in ett lager V40 ovanpå invärmda grunden.

Jag bor i Jokkmokk, eftersom jag inte åker loppet i år så blir det att vara funktionär.

Med den prognosen så borde VR40 funka fint, hoppas vi slipper snöfallet. Jo det gäller nog att få en riktigt slitstark valla, själv la jag en kort klistergrund i fjol för sedan kunna lägga på valla vid behov, men jag lät bli. Klistergrunden var intakt när jag gick imål.

Igår hade vi 2 plusgrader och storm, men det hann aldrig börja tina. Idag kring 6 minus och lite sol!

Jag ska ut på spåret med skoter imorgon, kan kolla lite stavfäste och rapportera. 

 

Angående vallastationer, enligt loppets informationskarta finns tillgång till ski-go valla i Purkijaur, Majves och Årrenjarka. 

 

/Jon

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju tanka på i depåerna från UMARA. Provade dock deras citron i går och High5 motsvarande är klart godare så jag hade gärna haft backup på den.

Ja att tanka låter vettigt MEN det är svårt eftersom jag kör med blåsa+slang vilket är för krångligt att fylla på. Funderar därför på att helt enkelt slita av den och dra på en ryggsäck/bälte med flaska

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Trug-val. Körde 2016 när det var plus-grader framåt dagen och minns att stavarna sjunk igenom så man knappt vågade trycka till på isarna vid hemvägen. Funderar på om det räcker med stora TBS:en eller om jag skall stavarna med Rex mega-truga. Hur var det 2017? Ser ju ut att bli minus.
Link to comment
Share on other sites

Hmm du får förklara för mig (som inte fattar riktigt), flaskan i den nedre länken kan alltså kopplas på slangen?

Link to comment
Share on other sites

Hmm du får förklara för mig (som inte fattar riktigt), flaskan i den nedre länken kan alltså kopplas på slangen?

Tanken är att du sätter in kopplingen på slangen. När du ska fylla bryter du kopplingen och kopplar i flaskan och tryck i vätska genom slangen in i blåsan. rätt koppling på rätt sida av slangen är av stor betydelse. 

Link to comment
Share on other sites

Kan man få ut en vätskeryggsäck/flaskbälte till nån station utan att den är djupfryst sen?

Om du är riktigt snäll, vilket du alltid är, kan jag ta en handfull flaskor under min tröja och köra för dig.

En vätskebärare utav rang med andra ord... Hehe

 

Själv så kommer jag att köra med ett vanligt midjebälte - modell Swix. Flurar på att ta med mig telefonen för att slå en pling när det blir ensamt ute på sjöarna :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...