Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

VL 2023?


Knappen

Recommended Posts

Vad tror ni ligger bakom att VL för första gången på länge inte är fulltecknat?

 

Dusch och mat saknades i våras men knappast det som är anledningen?

Många motionslopp minskar så vad gör folk istället? Eller gör man ingenting?

15700 är ju inte hela Sveriges befolkning men det har varit tryck på anmälan länge nu så vad tror ni har ändrats?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Håller med om att det är konstigt.

 

Vet inte vad rekordet är men det tog inte många minuter innan det var kört och sedan kunde man hitta startplatser på blocket under eftermiddagen för 5.000kr. 

 

Tänker man tillbaka så var det absolut ingen snö söder om Dalälven 2020 så det lockade inte några nya skidåkare. VL genomfördes med bara någon vecka efter slog pandemin med full kraft och resten känner vi ju till.

 

Kanske är det en eftersläpning i pandemins spår då många inte vill lägga 2.000 kr + boende på något som kanske blir inställt.

 

Kan vi bara fortsätta leva normalt och att det blir kallt även i södra Sverige till vintern så tar nog startplatserna slut samt att det blir många deltagare i övriga långlopp och sedan är ordningen återställd.

Link to comment
Share on other sites

Senaste åren kanske gjort folk lite blassé på att planera långt i förväg pga att man vant sej vid att det är nåt virus, krig eller annat som fuckar upp. Jag gissar att antalet pers som verkligen kommer till start i VL kommer att vara ungefär på normal nivå. 

Tror samma - dvs folk är nog mindre benägna att göra långsiktiga planer. Och har kanske en del andra resor på listan? Annars var ju förra vintern bra för alla som bor nära konstsnöspår.

 

Har inte andra större motionslopp samma trend, som Vätternrundan? 

Link to comment
Share on other sites

Även Ironman… så både riktigt seriösa satsningar och Svensk Klassiker som mindre motionslopp minskar. Gör annat? Vad? Ny syreaminingtjänst och hemleverans av chips?

 

Själv fortsätter jag som tidigare ingen större skillnad så jag känner mig inte mainstream just nu, fast få har beskyllt mig för att driva trender .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Verkligen intressant. Vi har ju sett samma trend i Stockholm marathon och andra liknande lopp. Undrar om det inte är ekonomin som skaver lite. Ett lopp i Vasaloppsveckan är ju för de flesta en mångtusenkronorsinvestering (logi, resa, loppet etc). Nåt som man inte är sugen på att göra varje år, när man väl har klarat loppet ett par gånger.

 

Undrar vad Vasaloppet ska hitta på för att fylla loppen framöver?

Link to comment
Share on other sites

I den mån jag anmäler mig till något lopp under vasaloppsveckan 2023 så kommer jag vänta in i det längsta. Det går inte att lita på vad Vasaloppet skriver och vad man betalt för i sin anmälan.

 

Jag tänker inte betala ytterligare en dyr anmälningsavgift för att sedan stå och byta om på en parkeringsplats efter loppet.

Link to comment
Share on other sites

I den mån jag anmäler mig till något lopp under vasaloppsveckan 2023 så kommer jag vänta in i det längsta. Det går inte att lita på vad Vasaloppet skriver och vad man betalt för i sin anmälan.

 

Jag tänker inte betala ytterligare en dyr anmälningsavgift för att sedan stå och byta om på en parkeringsplats efter loppet.

Det gick byta om i tennishallen i år men en fick gå dit själv.

 

För min del är inte ombytet avgörande för om jag ska åka eller inte. Det är så kul att vara med och det ger så mycket motivation under året.

 

Däremot är det kanske dags att se över prissättning av själva loppet.

Link to comment
Share on other sites

Om jag analyserar mig själv så har flera år med snöfall och ett enkelt surt spår till mora haft negativ effekt. Plus att jag upplever vasaloppet som ganska urvattnat. Särskilt som nya längre lopp erbjuder en större utmaning. Kanske vasaloppet hade mått bättre av att satsa på en längre variant istället för att svika oss längdskidåkare? Snart får L-E sällskap av löpare och cyklister i veteranklubben. Dom blir nog inte provocerade av nån som bara pratar om sicklar..
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Pushar tråden, fortfarande inte fullt på Vasaloppet.

 

Jag inser att även jag har mindre intresse och engagemang än tidigare.

Är det så enkelt som att Rysslands invasion av Ukraina, elpriser, inflationen osv. påverkar oss?

Eller finns det andra faktorer som att gamla traditionella saker inte längre har samma fokus?

Link to comment
Share on other sites

Trenden är den samma även i Norge... Motionsloppen där har haft ett tapp i år. Allt går ju upp och ner, Vasaloppet och alla kringarrangemang har dippat vad det gäller föranmälan i alla fall. Återstår och se om det kommer drygt 15 000 som ställer sig i startfållan den första söndagen i mars. Min ambition är den i alla fall!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror flera orsaker bidrar till minskat intresse för Vasaloppet och även för ett antal motionslopp/seedningslopp.

 

Pandemin har fått många att söka sig nya intressen. Frågan är om nya strömmar till??

 

Anmälningsavgiften till Vasaloppet börjar bli svettigt hög. Tror det bidrar också.

Finns även motionslopp/seedningslopp som lagt sig väl högt i anmälningsavgift.

Link to comment
Share on other sites

Kanske att hypen bland storstadsunga, 27 - 40, i karriären att göra "en svensk klassiker" har lagt sig lite?

 

(På 90-talet skulle ju samma grupp spela golf, det fanns inte en ledig starttid att hitta och banorna växte som svampar, förlåt padelhallar, ur marken. Nu har de fullt upp  med att fundera på vad de ska välja istället för padel, medan de rastar sina sönderavlade knähundar i väntan på middagsleveransen från Foodora. Hinderracen som Tougest och Tjurruset har väl också peakat, så vad blir nästa fluga? 

Link to comment
Share on other sites

Huvudorsaken tror jag är pandemin, som gjort att statusen att åka vasaloppet har minskat. Ser vi på andra publikarrangemang är trenden likartad ca 1/3 har inte hittat tillbaka. Är medlem i en dansklubb, kurserna är inte längre fulltecknade och de offentliga danskvällarna ej lika välbesökta som före pandemin. Liksom vasaloppet har många nöjesarrangörer höjt priserna för att deltaga liksom att kostnaden att ta sig till och från arrangemanget ökat väsentligt mot före pandemin.

En annan fundering är om staktrenden påverkat den vanliga "motionären" att inte ställa upp ? Kanske man känner sig ute, om man inte orkar staka hela loppet. För min egen del är den alltmer utbredda stakningen en av orsakerna till att jag inte fortsatt att åka Vasaloppet, vill inte känna mig som "relikt från forntiden" bland "blankåkarna" i femte led.

Link to comment
Share on other sites

Huvudorsaken tror jag är pandemin, som gjort att statusen att åka vasaloppet har minskat. Ser vi på andra publikarrangemang är trenden likartad ca 1/3 har inte hittat tillbaka. Är medlem i en dansklubb, kurserna är inte längre fulltecknade och de offentliga danskvällarna ej lika välbesökta som före pandemin. Liksom vasaloppet har många nöjesarrangörer höjt priserna för att deltaga liksom att kostnaden att ta sig till och från arrangemanget ökat väsentligt mot före pandemin.

En annan fundering är om staktrenden påverkat den vanliga "motionären" att inte ställa upp ? Kanske man känner sig ute, om man inte orkar staka hela loppet. För min egen del är den alltmer utbredda stakningen en av orsakerna till att jag inte fortsatt att åka Vasaloppet, vill inte känna mig som "relikt från forntiden" bland "blankåkarna" i femte led.

 

:lol:  :lol: Klart att det är stavböjarnas fel

 

Det är ingen medfödd talang att klara det. Det är fritt fram för alla att staka VL, man måste bara bestämma sig och va beredd att göra jobbet som krävs. Gör en treårsplan och träna målinriktat teknik, styrka och uthållighet så går det.

 

Finns inga genvägar - Träna hårt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har tänkt en tanke, lite närbesläktad med Volevodins om staktrenden.

Men kanske mer att det krävs rätt dedikerad träning och troligtvis stakträning för att nå samma placering som för 10-20 år sedan.

Kanske ingen stor faktor men eliten drar ifrån och även elitmotionär och ger kanske en känsla av otillräcklighet, jag känner lite så själv.

 

Priserna har ökat drastiskt under mina. VL år (inte 30 än), både på prylar, boende och startavgift. En stor kostnad och en känsla av att det är på en mer avancerad nivå än ”bara genomföra” eller för att det är kul.

 

Men jag står på startlinjen igen och med fäste och mycket mer stakträning än tidigare. Hoppas vi ses i fulltecknat VL!

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att stå på startlinjen, med skinskidor den första söndagen i mars, om jag får vara frisk.

Hade till och med turen att hitta "nytt boende" i Mora för 3veckor sedan till överkomligt pris.

Från den lilla byn jag bor i, har snarare intresset för Vasalopps-veckan ökat de senaste 2åren, vet flera som åker ner och åker Tjejvasan, kortvasan och öppet spår.

Men det är nog bara jag från Graninge som är så tokig, så man börjar med att köra Vasaloppet [emoji23]

 

Skickat från min Armor 11T 5G via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Pandemin gjort nåt. Även jag hade första motivationssvackan på 35 år där nånstans. Massa event som ställdes in kanske bidrog. Man kunde liksom inte mentalt sätta upp tävlingar och event som mål och vara (i princip) säker på att det blir av. Motionstävlandet blev liksom lite .. grått.. 

Nu är motivationen på plats igen. Men jag kan tänka mig att många "periodare" inte riktigt är tillbaka. 

Link to comment
Share on other sites

 

 

Undrar vad Vasaloppet ska hitta på för att fylla loppen framöver?

 

De borde fokusera på.......Vasaloppet!!

De har blivit alldeles för många event under året. Kryp, skutta, hjula mellan Sälen och Mora........det har gått inflation i det och är inte så spännande längre. 2022 var jag åter till start i Vasaloppet efter ca 20 års uppehåll. Såg fram emot allt folk längs spåret som hejade och var glada. Men det kändes även som om stora delar av publiken var borta. Kände inte igen mig från förr.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tänkt en tanke, lite närbesläktad med Volevodins om staktrenden.

Men kanske mer att det krävs rätt dedikerad träning och troligtvis stakträning för att nå samma placering som för 10-20 år sedan.

Kanske ingen stor faktor men eliten drar ifrån och även elitmotionär och ger kanske en känsla av otillräcklighet, jag känner lite så själv.

 

Priserna har ökat drastiskt under mina. VL år (inte 30 än), både på prylar, boende och startavgift. En stor kostnad och en känsla av att det är på en mer avancerad nivå än ”bara genomföra” eller för att det är kul.

 

Men jag står på startlinjen igen och med fäste och mycket mer stakträning än tidigare. Hoppas vi ses i fulltecknat VL!

Jag har tänkt samma tanke. De som satsar rejält gör det nu i sån utsträckning att det är mycket svårare att få en framskjuten placering. Bekräftas väl kanske av att många seedinglopp lockar nästan lika många som innan pandemin, medan Vasaloppet inte är fullt. Seedingloppen fylls av folk som satsar och lägger x antal hundra timmar om året medan de som spelat fotboll i division tusen och är tjurskalliga tävlingsmänniskor väljer nått annat för att de inte kan hävda sig lika bra längre.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tänkt samma tanke. De som satsar rejält gör det nu i sån utsträckning att det är mycket svårare att få en framskjuten placering. Bekräftas väl kanske av att många seedinglopp lockar nästan lika många som innan pandemin, medan Vasaloppet inte är fullt. Seedingloppen fylls av folk som satsar och lägger x antal hundra timmar om året medan de som spelat fotboll i division tusen och är tjurskalliga tävlingsmänniskor väljer nått annat för att de inte kan hävda sig lika bra längre.

Är det verkligen svårare att nå en bra placering? Topp 150 är säkert svårare men är det svårare att bli topp 1000 nu jämfört med för 10 eller 20 år sedan?

Link to comment
Share on other sites

Är det verkligen svårare att nå en bra placering? Topp 150 är säkert svårare men är det svårare att bli topp 1000 nu jämfört med för 10 eller 20 år sedan?

 

I VL är det nog inte så enkelt att få svar på. Däremot finns väl en tydlig tendens på Stockholm Marathon att tiderna som krävs för att bli topp 100 osv har sjunkit med åren.

 

Link to comment
Share on other sites

I VL är det nog inte så enkelt att få svar på. Däremot finns väl en tydlig tendens på Stockholm Marathon att tiderna som krävs för att bli topp 100 osv har sjunkit med åren.

 

Beträffande Vasaloppet vet jag inte så väl. Under min tidiga karriär hade jag 1975-1991 totalt 14 placeringar bland de 1000 bästa men hur det står sig idag är FÖR MIG omöjligt att gissa. Säkrare är jag då på mina sju genomförda Stockholm Maraton med bästa tid 2.49, en tid som DÅ gav placering runt 300 men idag svarar mot placering stax över 100. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...