Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

VL 2023?


Knappen

Recommended Posts

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

De borde fokusera på.......Vasaloppet!!

De har blivit alldeles för många event under året. Kryp, skutta, hjula mellan Sälen och Mora........det har gått inflation i det och är inte så spännande längre. 2022 var jag åter till start i Vasaloppet efter ca 20 års uppehåll. Såg fram emot allt folk längs spåret som hejade och var glada. Men det kändes även som om stora delar av publiken var borta. Kände inte igen mig från förr.

Javisst ja, glömde ju bort att man kan åka baklänges också.

Se Bryntessons väg mot att fixa Vasaloppet baklänges - Langd.se

 

Bra för att höja intresset för Vasaloppet?

 

Knappast. Dekadens och pajasgrejer!

Link to comment
Share on other sites

Om det är någon som fixar en sådan här galenpanna lär det ju vara Robin :-)  Ändamålet dit pengarna ska är ju självklart för en god sak och det blir svårare och svårare att avvika från den stora massan. Personligen så hoppas jag slippa "draghjälp" ifrån honom

Javisst ja, glömde ju bort att man kan åka baklänges också.

Se Bryntessons väg mot att fixa Vasaloppet baklänges - Langd.se

 

Bra för att höja intresset för Vasaloppet?

 

Knappast. Dekadens och pajasgrejer!

Link to comment
Share on other sites

Om det är någon som fixar en sådan här galenpanna lär det ju vara Robin :-)  Ändamålet dit pengarna ska är ju självklart för en god sak och det blir svårare och svårare att avvika från den stora massan. Personligen så hoppas jag slippa "draghjälp" ifrån honom

Visst, ändamålet sägs vara för en god sak. Och det kan ju vara fint. Men Bryntesson är ju kapabel att käka upp en säck med potatis om han bara får showa framför en kamera medan han gör det, alldeles oavsett god sak eller inte.

 

Behöver verkligen Vasaloppet sånt här?

 

Jag är skeptisk.

Link to comment
Share on other sites

Visst, ändamålet sägs vara för en god sak. Och det kan ju vara fint. Men Bryntesson är ju kapabel att käka upp en säck med potatis om han bara får showa framför en kamera medan han gör det, alldeles oavsett god sak eller inte.

 

Behöver verkligen Vasaloppet sånt här?

 

Jag är skeptisk.

Vasaloppet kanske inte behöver det. Men längdskidor behöver allt som breddar och syns. Och som avdramatiserar, gör det enkelt, roligt och relevant för glada ungdomar med energi. Überseriösa nördar är vi redan tillräckligt många av inom sporten.

Link to comment
Share on other sites

Så länge han inte äventyrar säkerheten för skidåkarna runt omkring är det hel "fine" för mig. 

Visst, ändamålet sägs vara för en god sak. Och det kan ju vara fint. Men Bryntesson är ju kapabel att käka upp en säck med potatis om han bara får showa framför en kamera medan han gör det, alldeles oavsett god sak eller inte.

Behöver verkligen Vasaloppet sånt här?

Jag är skeptisk.

Link to comment
Share on other sites

Det jag önskar mest är Nils van der Pohl åker ÖSM eller Nattvasan UTAN stavar. Jag tror att det skulle bli ett svårslaget rekord, om han gick in seriöst för det. Frågan är vilken längd som är den optimala för att åka utan stavar och om det finns begränsningar för hur korta skidor får vara.

Ska han åka på riktiga skateskidor så behöver han år av träning om det ska bli nåt rekord som inte vilken elitåkare som helst skulle slå utan problem

Link to comment
Share on other sites

Det jag önskar mest är Nils van der Pohl åker ÖSM eller Nattvasan UTAN stavar. Jag tror att det skulle bli ett svårslaget rekord, om han gick in seriöst för det. Frågan är vilken längd som är den optimala för att åka utan stavar och om det finns begränsningar för hur korta skidor får vara.

Skateskidor får vara kroppslängden-10 cm som kortast har jag för mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja när kommer seedning till 2024?

Det är ju där damer kan jämföra sin tid med startledstiden, för tabellen visar ju tid och inte placering.

Öppna resultatlistan för bara män, gå till sidan med platsen för gränsen du är intresserad av och du har seedningen. Vill man inte klicka sig igenom jättemånga sidor så kan man ändra direkt i url'n. T ex för led två: https://results.vasaloppet.se/2023/?page=40&event=VL_HCH8NDMR2300&pid=list&ranking=time_finish_brutto&search%5Bage_class%5D=%25&search%5Bsex%5D=M&search%5Bnation%5D=%25
Link to comment
Share on other sites

Öppna resultatlistan för bara män, gå till sidan med platsen för gränsen du är intresserad av och du har seedningen. Vill man inte klicka sig igenom jättemånga sidor så kan man ändra direkt i url'n. T ex för led två: https://results.vasaloppet.se/2023/?page=40&event=VL_HCH8NDMR2300&pid=list&ranking=time_finish_brutto&search%5Bage_class%5D=%25&search%5Bsex%5D=M&search%5Bnation%5D=%25

Ursäkta en nybörjarfråga, men vilket led skulle min placering (4158) räcka till?

 

Skickat från min Armor 11T 5G via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag ser att det skett en uppryckning på designen av prestationsmedaljen. Var ju några år då man hade infört medalj åt alla och minimal skillnad mellan prestationsmedalj och kretiåpleti-medalj. Nu mycket större skillnad:

https://www.instagram.com/p/Cpb8ZpAI8cE/?utm_source=ig_web_copy_link

 

Själv hade jag en tung dag i spåret vilket iofs inte var så konstigt eftersom det var första gången på 11 månader jag står på klassiska skidor. Så det blev kretiåpleti-medalj för mej.

Link to comment
Share on other sites

 

Risbergsfilm: 
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/Wh0tzE6B8t0"title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" allowfullscreen></iframe>

 

 

Underhållning på olika nivåer :D

Tycker mest synd om de som blir tacklade bakifrån. Liksom inte rent spel. Har självt åkt på en tryckare i Oxbergs-hästskon så jag nästan flög över ytterkanten.

"F**ta" var ju också ett kraftuttryck mitt framför kameran. Nån annan får kolla upp startnumret, skicka tvål o vatten och swish-numret till svärburken.

Eller "Det där kom inte med!" Jodå, det kom visst med. Lite off i dagens moderna medgivande-miljö.

 

Kan inte Vasaloppet investera i en sittlift nerför Risbergsbackarna ;)

Link to comment
Share on other sites

Då jag numera tillhör "hararna" utför och inte åkt där i år försöker jag att hålla mig för skratt. Det ser iaf ut att vara åkare från de sista leden och då kanske det inte är så konstigt att en del har problem med balansen. dock lite märkligt då det fanns snö att ploga i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...