Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

VL 2023?


Knappen

Recommended Posts

I VL är det nog inte så enkelt att få svar på. Däremot finns väl en tydlig tendens på Stockholm Marathon att tiderna som krävs för att bli topp 100 osv har sjunkit med åren.

 

Jag tror att det säger något om nivån även på Vasaloppet. Dessutom har stakningen gjort det enklare att bli bra på Vasaloppet. Jag tränar ganska lite typ 4 h i veckan och jag var 715 förra året, tror det finns ganska många som mig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag tror att det säger något om nivån även på Vasaloppet. Dessutom har stakningen gjort det enklare att bli bra på Vasaloppet. Jag tränar ganska lite typ 4 h i veckan och jag var 715 förra året, tror det finns ganska många som mig.

Inser nu att det jag skrev kan misstolkas. Det jag avsåg är precis det Lars-Erik lyfter fram. Dvs att en tid på Sthlm marathon som "bara" räckte till 300:e plats under 80-talet skulle gett en plats topp 100 nu. Dvs att toppbredden blivit sämre. Om det är samma på VL är svårare att sia om.

Link to comment
Share on other sites

Inser nu att det jag skrev kan misstolkas. Det jag avsåg är precis det Lars-Erik lyfter fram. Dvs att en tid på Sthlm marathon som "bara" räckte till 300:e plats under 80-talet skulle gett en plats topp 100 nu. Dvs att toppbredden blivit sämre. Om det är samma på VL är svårare att sia om.

Man kanske kan jämföra hur många som tagit prestationsmedalj förr resp nu? Fast numera åker väl många av de långsamma ÖS istf VL ...

Link to comment
Share on other sites

Man kanske kan jämföra hur många som tagit prestationsmedalj förr resp nu? Fast numera åker väl många av de långsamma ÖS istf VL ...

Ja det kan kanske vara någon slags indikator. Men samtidigt spelar det väldigt stor roll vilket före det är och hur väl spåren håller ihop för hur många som tar prestationsmedalj.

 

Om man har mycket tid över skulle man kunna gå igenom "år från år" (som det heter i VL-sammanhang) hur långt efter segraren i procent som krävts för en eller några specifika placeringar och sen se om det går att få fram någon trendkurva ur det. Men även här spelar de yttre förhållandena roll.

Link to comment
Share on other sites

Eliten är mycket bättre så prestationsmedaljen är missvisande. För bara dryga tio år sedan var det svenska halvproffs som åkte för sig själva, nu har vi 30+ heltidsproffs med full uppbackningsapparat som teamkör. Det har ju blivit flera tusen färre som klarar det på bara några år.

 

Däremot kan det säkert vara en anledning bland många att färre kör. Om man på sitt första lopp går helt okej tror jag många tänkte, bara x från medaljen det kan gå, mitt nu när x är dubbelt så långt är nog många nöjda med att ha genomfört en gång.

Link to comment
Share on other sites

Medalj är inte lätt… för mig i alla fall.

Jag vill inte garantera min uträkning men jag försökte kika på placering och tid för medalj i lopp sedan 2007, här anger jag min beräkning av placering.

Jag ser ingen riktig trend, om nu inte de allra sista åren är trenden?

Stakning är enda möjligheten att ha en chans på medalj numera, dvs att bli bättre på stakning. Jag tror inte att diagonal hindrar dig men högre hastighet kräver högre växel så mer tid i stakväxel helt enkelt.

2007: 3997

2008: 2458

2009: 3220

2010: 2896

2011: 2165

2012: 2561

2013: 1952

2014: 2997

2015: 1564

2016: 3310

2017: 2565

2018: 3152

2019: 1923

2020: 1712

2021: ingen medalj

2022: 1497

Link to comment
Share on other sites

Jag tror flera orsaker bidrar till minskat intresse för Vasaloppet och även för ett antal motionslopp/seedningslopp.

 

Pandemin har fått många att söka sig nya intressen. Frågan är om nya strömmar till??

 

Anmälningsavgiften till Vasaloppet börjar bli svettigt hög. Tror det bidrar också.

Finns även motionslopp/seedningslopp som lagt sig väl högt i anmälningsavgift.

Elpriser som är ett nödvändigt ont för att spruta konstsnö inverkar i anmälningsavgiften, samt även kostnaden för diesel när sedan snön ska prepareras. Jag har inga problem med denna anmälningsavgift då det vädret kan ställa till det en hel del kostnader innan och under Vasaloppsveckan. Det finns ju en hög beredskap längs Vasaspåret vid händelse utav mildväder, och den kostar ju en del. Men samtidigt förstår jag att folk droppar av, i synnerhet om inte den rätta motivationen finns. Hoppas dock att vi ses Magnus 1969 i Vasavimlet :-)

Link to comment
Share on other sites

Elpriser som är ett nödvändigt ont för att spruta konstsnö inverkar i anmälningsavgiften, samt även kostnaden för diesel när sedan snön ska prepareras. Jag har inga problem med denna anmälningsavgift då det vädret kan ställa till det en hel del kostnader innan och under Vasaloppsveckan. Det finns ju en hög beredskap längs Vasaspåret vid händelse utav mildväder, och den kostar ju en del. Men samtidigt förstår jag att folk droppar av, i synnerhet om inte den rätta motivationen finns. Hoppas dock att vi ses Magnus 1969 i Vasavimlet :-)

Vasaloppet höjde dock priserna rejält långt innan elpriserna stack iväg.

 

Det hjälper det inte heller att vanliga seedningslopp tycker runt 800 är rimligt, att utrustningen i princip dubblats i pris på tio år och att ställen som Orsa tar flera hundra för ett dagskort.

 

Allt detta kan både vara helt rimligt pga ökade kostnader, och en stor anledning till färre intresserade då man prisat ut en stor andel av de som för tio år sedan hade råd.

Link to comment
Share on other sites

En annan fundering är om staktrenden påverkat den vanliga "motionären" att inte ställa upp ? Kanske man känner sig ute, om man inte orkar staka hela loppet. För min egen del är den alltmer utbredda stakningen en av orsakerna till att jag inte fortsatt att åka Vasaloppet, vill inte känna mig som "relikt från forntiden" bland "blankåkarna" i femte led.

Jag tänker snarare tvärt om i sådana fall. Hur bra kan man placera sig med fästvalla och visa att det finns fler växlar inom klassisk teknik  :D

Link to comment
Share on other sites

Eller kan man strunta i hur andra åker och köra "sin egen stil",fast blir man bromskloss är det inte så roligt med tramp på bakändarna skidorna.

Har man problem med att folk åker upp på bakändorna på ens skidor så lägger man klister där och kanske är snäll och skriver en infolapp på sin egen rygg. Då får du nog ha skidorna i fred  ;)

Link to comment
Share on other sites

Medalj är inte lätt… för mig i alla fall.

Jag vill inte garantera min uträkning men jag försökte kika på placering och tid för medalj i lopp sedan 2007, här anger jag min beräkning av placering.

Jag ser ingen riktig trend, om nu inte de allra sista åren är trenden?

Stakning är enda möjligheten att ha en chans på medalj numera, dvs att bli bättre på stakning. Jag tror inte att diagonal hindrar dig men högre hastighet kräver högre växel så mer tid i stakväxel helt enkelt.

2007: 3997

2008: 2458

2009: 3220

2010: 2896

2011: 2165

2012: 2561

2013: 1952

2014: 2997

2015: 1564

2016: 3310

2017: 2565

2018: 3152

2019: 1923

2020: 1712

2021: ingen medalj

2022: 1497

Självklart går det att ta medaljen med fäste. Jag har tagit medaljen alla år sedan 2016 och bara en gång på blanka skidor. För att ha en bra chans på medaljen bör en nog vara stabil led 3 åkare. Placerar en sig i "mitten" på led 3 så skaxder mycket till för att inte klara medaljen.

 

Fokuserad och riktad träning har varit receptet för mig. Jag har skalat bort allt som inte gör mig till bättre skidåkare (tränar skierg, rullskidor och skidor när det går) Tränar mellan 4 och 6 timmar i veckan. Aldrig lungt, alltid hårt eller gubbtempo.

Link to comment
Share on other sites

Självklart går det att ta medaljen med fäste. Jag har tagit medaljen alla år sedan 2016 och bara en gång på blanka skidor. För att ha en bra chans på medaljen bör en nog vara stabil led 3 åkare. Placerar en sig i "mitten" på led 3 så skaxder mycket till för att inte klara medaljen.

 

Fokuserad och riktad träning har varit receptet för mig. Jag har skalat bort allt som inte gör mig till bättre skidåkare (tränar skierg, rullskidor och skidor när det går) Tränar mellan 4 och 6 timmar i veckan. Aldrig lungt, alltid hårt eller gubbtempo.

Håller med Per Gu Jag har klarat medaljen vid 22 tillfällen, ALLA gångerna med fäste. Jag har åkt alla mina 48 Vasalopp med fäste. Jag stod nästan alltid i led 2 och några gånger i led 3 när jag klarade medaljen.

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet höjde dock priserna rejält långt innan elpriserna stack iväg.

 

Det hjälper det inte heller att vanliga seedningslopp tycker runt 800 är rimligt, att utrustningen i princip dubblats i pris på tio år och att ställen som Orsa tar flera hundra för ett dagskort.

 

Allt detta kan både vara helt rimligt pga ökade kostnader, och en stor anledning till färre intresserade då man prisat ut en stor andel av de som för tio år sedan hade råd.

Just på seedningsloppen kan det vara både högt och lågt... Självseedning till vissa lopp, minimal service vid energistationerna och allmän lättja gör att det är svårt att försvara 800 kr. Håller med! Jag syftade i synnerhet på Vasaloppet och då tycker jag att en höjning på 200 kr per år inte är någon större summa ur ett större sammanhang.  

Link to comment
Share on other sites

Självklart går det att ta medaljen med fäste. Jag har tagit medaljen alla år sedan 2016 och bara en gång på blanka skidor. För att ha en bra chans på medaljen bör en nog vara stabil led 3 åkare. Placerar en sig i "mitten" på led 3 så skaxder mycket till för att inte klara medaljen.

 

Fokuserad och riktad träning har varit receptet för mig. Jag har skalat bort allt som inte gör mig till bättre skidåkare (tränar skierg, rullskidor och skidor när det går) Tränar mellan 4 och 6 timmar i veckan. Aldrig lungt, alltid hårt eller gubbtempo.

Ja, startled 3 har jag också räknat ut .

För att nå dit så är det bara mer träning som gäller, mest stakträning.

Fäste hindrar mig inte, det motiverar mig…

Link to comment
Share on other sites

Ja, startled 3 har jag också räknat ut .

För att nå dit så är det bara mer träning som gäller, mest stakträning.

Fäste hindrar mig inte, det motiverar mig…

 

Skillnaden mot förr är väl att det då var vanligt att ha orientering och/eller 100+ mil motionslöpning som basträning. Då går det ofta hyfsat bra att diagonala ett VL på under 6 timmar med fäste. Gissar att det idag är ovanligt bland deltagarna att ha löpning som huvudsaklig träningsform.

Link to comment
Share on other sites

Skillnaden mot förr är väl att det då var vanligt att ha orientering och/eller 100+ mil motionslöpning som basträning. Då går det ofta hyfsat bra att diagonala ett VL på under 6 timmar med fäste. Gissar att det idag är ovanligt bland deltagarna att ha löpning som huvudsaklig träningsform.

Så är det säkert. Jag gick från att vara löpare till att nu i princip bara staka, gör jag något annat blir det oftast skejt. Springer typ en gång i veckan nu men inget från december och fram till Vasaloppet. En blor bra på det en tränar.

Link to comment
Share on other sites

Apropå att det inte är fullt. Är det inte så enkelt att många av oss har blivit brända av allt som blev inställt under pandemin? Det är dyrt och tråkigt när sånt man har bokat blir inställt. Ett lopp i Vasaloppsveckan med tåg, logi, och startavgift är ju ganska många tusen kronor.
Vi vet ju alla att det inte är nån panik att anmäla sig. Man kan alltid få tag på en startplats.

Link to comment
Share on other sites

Apropå att det inte är fullt. Är det inte så enkelt att många av oss har blivit brända av allt som blev inställt under pandemin? Det är dyrt och tråkigt när sånt man har bokat blir inställt. Ett lopp i Vasaloppsveckan med tåg, logi, och startavgift är ju ganska många tusen kronor.

Vi vet ju alla att det inte är nån panik att anmäla sig. Man kan alltid få tag på en startplats.

Självklart hjälper det inte att det du säger hänt, men relativt var intresset på väg ner redan innan pandemin. Relativt som i slutsålt i oktober och inte på minuter men i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Intresset är säkert också beroende på snövintrar eller ej, när jag började åka så släpptes startplatserna klockan 8:00 på VL söndagen. Inte fullt när man kom hem… några år senare kunde man räkna sekunder innan det var slut.

 

Men priset och allt mer prylar gör att det inte är samma sak.

Mitt eget intresse har minskat i samma takt som jag satsat mer.

Fler par skidor, stakmaskin, rullskidor och dubblat antal träningstimmar.

Resan allt dyrare och jag räknar nog startplatsen till ca 6500:- totalt (minsta bekymret).

 

Fast jag vet inte varför mitt intresse minskar…

Kanske att man tränar allt hårdare och får allt färre snötimmar?

Link to comment
Share on other sites

Intresset är säkert också beroende på snövintrar eller ej, när jag började åka så släpptes startplatserna klockan 8:00 på VL söndagen. Inte fullt när man kom hem… några år senare kunde man räkna sekunder innan det var slut.

 

Men priset och allt mer prylar gör att det inte är samma sak.

Mitt eget intresse har minskat i samma takt som jag satsat mer.

Fler par skidor, stakmaskin, rullskidor och dubblat antal träningstimmar.

Resan allt dyrare och jag räknar nog startplatsen till ca 6500:- totalt (minsta bekymret).

 

Fast jag vet inte varför mitt intresse minskar…

Kanske att man tränar allt hårdare och får allt färre snötimmar?

Förstår dig, din situation hur du känner... Jag har bott i Karlskrona och körde mitt första Vasalopp 2008. Södra Sverige hade fina vintrar 2009 och 2010. Därefter har snön kommit mest sporadiskt och kylan (konstsnön) med den. Hade allt svårare att motivera mig att åka rullskidor januari, februari. Utbildade mig till skidcoach och examinerades december 2015. Ett chans uppstod i Torsby i början på 2016 och jag tog den. Därefter känner jag harmoni även under vintern när det gäller "fritids - och träningsdelen". Motivationen till att träna är manifest, fördelen med att bo i Torsby är att man har nära till allt. Utgifterna blir reducerade och mer tid för återhämtning då man minska tiden i bil. Nackdelen är utbudet utav fina restauranger, men istället blir man allt mer hemtam i köket :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...