Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

VL 2023?


Knappen

Recommended Posts

Då jag numera tillhör "hararna" utför och inte åkt där i år försöker jag att hålla mig för skratt. Det ser iaf ut att vara åkare från de sista leden och då kanske det inte är så konstigt att en del har problem med balansen. dock lite märkligt då det fanns snö att ploga i.

Om folk hade vett att inte ploga (bort spåren) utan bara åka på i spåret nerför så skulle många vurpor undvikas.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Öppna resultatlistan för bara män, gå till sidan med platsen för gränsen du är intresserad av och du har seedningen. Vill man inte klicka sig igenom jättemånga sidor så kan man ändra direkt i url'n. T ex för led två: =%&search[sex]=M&search[nation]=%]https://results.vasaloppet.se/2023/?page=40&event=VL_HCH8NDMR2300&pid=list&ranking=time_finish_brutto&search[age_class]=%&search[sex]=M&search[nation]=%

Ett ännu snabbare sätt att hitta sin seedning om man är kvinna är att ta placering (total) och subtrahera aktuell damplacering från det, båda de framgår ju på ens resultatsida. T ex i mitt fall, placering 5416 minus placering 426 = placering 4990, det motsvarar då min ”herrplacering” och då kan man jämföra direkt mot tabellen som vasaloppet seedar herrarna mot. Så slipper man leta i resultatlistan . I detta fall hamnar jag i led 6.

 

Elit: Topp 150

Led 1: Topp 500

Led 2: Topp 1000

Led 3: Topp 2000

Led 4: Topp 3200

Led 5: Topp 4400

Led 6: Topp 5600

Led 7: Topp 7200

Led 8: Topp 8800

Led 9: Topp 10000

Link to comment
Share on other sites

Ett ännu snabbare sätt att hitta sin seedning om man är kvinna är att ta placering (total) och subtrahera aktuell damplacering från det, båda de framgår ju på ens resultatsida. T ex i mitt fall, placering 5416 minus placering 426 = placering 4990, det motsvarar då min ”herrplacering” och då kan man jämföra direkt mot tabellen som vasaloppet seedar herrarna mot. Så slipper man leta i resultatlistan . I detta fall hamnar jag i led 6.

Bra tips. (Och bra åkt!) Det rimligaste är väl att Vasaloppet gör om seedningen och räknar på totalen. Tid är ju tid liksom, oavsett kön. Nu utelämnar de uppåt 20 procent - helt ologiskt.

Link to comment
Share on other sites

Det är herrplacering som gäller, så om Kalle Kula kommer in på plats 1000 på 5:01:16 är det den tiden som gäller för både damer och herrar för led två.

Hur länge har Vasaloppet räknat på detta sätt? Försöker förstå om en placering från 1996 var bättre eller sämre än en från 2023.

Söker man ett resultat för herrar från 1996 så redovisas bara "Place". Söker man på ett resultat för dam från samma år så förstår man att damerna hade en egen placeringslista även då.

 

Söker man på 2023 så redovisas både "Place" och "Place(total)".

 

Så jag lutar åt att ett herrresultat från 1996 direkt kan jämföras mot ett från 2023 om man tittar på "Place". Stämmer detta?

Link to comment
Share on other sites

Bra tips. (Och bra åkt!) Det rimligaste är väl att Vasaloppet gör om seedningen och räknar på totalen. Tid är ju tid liksom, oavsett kön. Nu utelämnar de uppåt 20 procent - helt ologiskt.

Enklast och rakast vore att göra som du föreslår, men seedningen blir ändå ganska logisk. Om jag förstått det rätt så bestämmer herrarnas åktider vilken åktid som krävs för ett visst led. Den tiden måste sedan såväl herr som dam uppfylla för att kvala in till ledet till nästa år. Kanske finns det en bra motivering(statistik?) till systemet som inte handlar om en föråldrad syn på kön?

Link to comment
Share on other sites

Hur länge har Vasaloppet räknat på detta sätt? Försöker förstå om en placering från 1996 var bättre eller sämre än en från 2023.

Söker man ett resultat för herrar från 1996 så redovisas bara "Place". Söker man på ett resultat för dam från samma år så förstår man att damerna hade en egen placeringslista även då.

 

Söker man på 2023 så redovisas både "Place" och "Place(total)".

 

Så jag lutar åt att ett herrresultat från 1996 direkt kan jämföras mot ett från 2023 om man tittar på "Place". Stämmer detta?

Ingen aning, det var ju inte direkt på Hedenhös tid det infördes en damklass över huvudet taget. Men skulle gissa att man då valde herrplacering av ren slump och det hänger kvar.

Link to comment
Share on other sites

Bra tips. (Och bra åkt!) Det rimligaste är väl att Vasaloppet gör om seedningen och räknar på totalen. Tid är ju tid liksom, oavsett kön. Nu utelämnar de uppåt 20 procent - helt ologiskt.

Självklart, ponera att det blir hälften damer nästa så kommer sista herre vara runt 7000 och alla blir seedade till led 7 eller bättre.

 

Det kommer såklart inte hända så snabbt, men varje år det blir högre andel damer blir seedningssystemet sämre. Bättre att justera placeringen för ett visst led och köra på totalen direkt.

 

Även om Vasaloppet visar ambition idag så inser de inte riktigt själva hur mycket av deras "så har vi alltid gjort" började göras så under förutsättningen att bara män räknas...

Link to comment
Share on other sites

Självklart, ponera att det blir hälften damer nästa så kommer sista herre vara runt 7000 och alla blir seedade till led 7 eller bättre.

 

 

Mja, fast så behöver det ju inte bli. Om Vasaloppet "vet om" att 50% är damer, och att de också skall få plats i leden, så kan ju tiderna anpassas för att alla skall få plats. Kanske är det redan så idag även om andelen damer är betydligt under 50%?

Link to comment
Share on other sites

Mja, fast så behöver det ju inte bli. Om Vasaloppet "vet om" att 50% är damer, och att de också skall få plats i leden, så kan ju tiderna anpassas för att alla skall få plats. Kanske är det redan så idag även om andelen damer är betydligt under 50%?

Seedningen från Vasaloppet sätts rakt av efter herrplacering, det sätts ingen tid som i alla andra lopp. Därför blir det effekten jag beskriver, och därför är det självklart att det behöver göras om. (Att det står en tid i seedningstabellen är bara för alla lopp ska se likadana ut, det är helt enkelt tiden sista herren som klarade det ledet genom sin placering).

 

Det är runt 20% damer idag.

Link to comment
Share on other sites

Seedningen från Vasaloppet sätts rakt av efter herrplacering, det sätts ingen tid som i alla andra lopp. Därför blir det effekten jag beskriver, och därför är det självklart att det behöver göras om. (Att det står en tid i seedningstabellen är bara för alla lopp ska se likadana ut, det är helt enkelt tiden sista herren som klarade det ledet genom sin placering).

 

Det är runt 20% damer idag.

Ok, men tiden utgår från placering. Till led 3 t.ex. så krävs idag placering 2000 i herrklassen. Det motsvarar en viss tid som såväl damer som herrar måste klara för att får starta i led 3 nästa år. Om andelen damer skulle öka till 50% så är det väl inte värre än att Vasaloppet sätter taket till led 3 vid placering 1400 i herrklass? Om de nu vill hålla kvar vid dagens system....

Link to comment
Share on other sites

Stod längst fram i led 3, cirka fem spår  mellan mig och klädinsamlingen som är belägen vid mitten. Kom iväg precis som jag ville och kunde kontrollera en rygg från led 2. Det flöt på fint fram tills vägövergången. På något lustigt vänster hade jag tappat alla "mina" 2000-åkare för att istället se led 4 forsa fram på höger sida. Fick hålla huvudet kallt och köra med i strömmen fram till 3km-skylten, 1800 hade hunnit före mig upp dit. När både skidor och kropp hade dagen blev det till att jag jaga ryggar och köra om på ett ändå kontrollerat sätt. Kom i mål runt 1400-plats med damer inräknade. Mina gula Fischer skidor/dp gav mig mycket gratis. Jag hade en universalslip, 2 mm rill med hårdare tryck baktill, kompletterat med julgran från drygt mitten utav skidan och bakåt. Vauthis zero-fox funkar fint även detta år, ett pulver som är ständigt återkommande inför Vasaloppet. På det stora hela var jag nöjd med loppet och tiden, surt bara att jag inte fick testa att kunna nå upp i höga pulszoner med hjälp utav åkare framför mig. Nästa år ska jag med lätthet söka mig ut mot kanterna!

 

Såg på tvn i efterhand att det var ganska många som gick utanför spåret på högersidan utav startgärdet. Har svårt och tänka mig att det är tillåtet. Såg ut som om det fanns funktionärer som filmade. 

 

Fler reflexioner. Jag slapp se tjuvskejtande detta år, allt fler går över till stakning. Som utav en händelse stod jag en stund och tittade på åkarna som gick i mål efter runt 11 timmar. Tycker också rent övergripande att det är fler och fler som stakar på en bra grund. "Stol-positionen" blir allt mindre synlig

Link to comment
Share on other sites

Har haft lite funderingar på jubileumsloppet nästa år, men jag tvekar då jag riskerar att likna en "relikt från gången tid" om jag åker med fäste och diagonalar och stakar med frånskjut. Min kapacitet har ju minskat de sista åren och det kommer att innebära att fler och fler stakar förbi mig uppför, då jag startar i 5:e ledet. ^_^

Samma sak på elljusspåret hemma så blir jag förbistakad uppför trots att jag skejtar, men det kanske inte är så konstigt, då man förlorar mark genom att korsa skidorna, stakningen är ju den kortaste vägen.

Link to comment
Share on other sites

Har haft lite funderingar på jubileumsloppet nästa år, men jag tvekar då jag riskerar att likna en "relikt från gången tid" om jag åker med fäste och diagonalar och stakar med frånskjut. Min kapacitet har ju minskat de sista åren och det kommer att innebära att fler och fler stakar förbi mig uppför, då jag startar i 5:e ledet. ^_^

Samma sak på elljusspåret hemma så blir jag förbistakad uppför trots att jag skejtar, men det kanske inte är så konstigt, då man förlorar mark genom att korsa skidorna, stakningen är ju den kortaste vägen.

 

Av de jag pratat med så är diagonal och stakskjut den dominerande tekniken från 4 och bakåt. Jag själv var förvånad över hur många som åkte fäste i led två i år.

 

Även om stakningen breder ut sig så vill nog de flesta ha fäste.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Per Gus observationer.

Visst förekom det några som stakade uppför i led 5 (pga medvetet inget eller för lite fäste), men inte mer än några enstaka procent. Och även om det skulle vara fler, så var stolt över att du kan hantera tekniken kring att använda fäste.

 

För övrigt, de som stakar om dig uppför på vasan har antagligen misslyckats med seedning eller haft otur i starten.

Link to comment
Share on other sites

Ok, men tiden utgår från placering. Till led 3 t.ex. så krävs idag placering 2000 i herrklassen. Det motsvarar en viss tid som såväl damer som herrar måste klara för att får starta i led 3 nästa år. Om andelen damer skulle öka till 50% så är det väl inte värre än att Vasaloppet sätter taket till led 3 vid placering 1400 i herrklass? Om de nu vill hålla kvar vid dagens system....

Varför lappa ett trasigt system när kan lika enkelt kan ändra det så att det blir bättre?

Link to comment
Share on other sites

Förvånansvärt många traddare även där jag låg lite över 1000. Men här såg jag inte ens nån som var nära att tjuvskejt, kanske mycket tack vare att alla var starka nog att staka alla backar och inte saxade alls.

 

Tyckte också det var "många" traddare i år, men då låg jag närmare 1000 istället för 500 som ifjol. Blev omstakad av en med skins sista milen, lät som han hade sandpapper under skidorna. Inte så mycket tjuvskejt såg jag heller, men fullt av nystakare som inte alls kan saxa (alltså verkligen inte alls, detta på pl 800) och ramlar direkt eller saxar med glidfas.  :)

Link to comment
Share on other sites

Tyckte också det var "många" traddare i år, men då låg jag närmare 1000 istället för 500 som ifjol. Blev omstakad av en med skins sista milen, lät som han hade sandpapper under skidorna. Inte så mycket tjuvskejt såg jag heller, men fullt av nystakare som inte alls kan saxa (alltså verkligen inte alls, detta på pl 800) och ramlar direkt eller saxar med glidfas.  :)

"Saxar med glidfas", eller den italienska saxen som vi säger i branschen :)

Link to comment
Share on other sites

Varför lappa ett trasigt system när kan lika enkelt kan ändra det så att det blir bättre?

Det kan jag hålla med om, men det måste inte med nödvändighet bli knas om andelen damer skulle öka till 50%. Att justera placeringsgränserna till varje led är ju inte så dramatiskt heller.

 

Men det borde ju gå bra att ha separat damklass och herrklass i resultatlistan och samtidigt en sammanslagen resultatlista som ligger till grund för seedning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...