Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder- och vallanoja VL2023


snabben

Recommended Posts

Har två par skidor:

 

Redline 3.0 Cold med XCC Blå slip (långa glidzoner)

Redline 3.0 Warm med LJ03 slip (korta glidzoner)

 

Är LJ03 helt utesluten på Söndag tro? Körde med Cold-skidan förra året och den gick superbra fram till strax efter Evertsberg, sen var det lite trögt i fuktiga snön.

 

Ska köra första sträckan i Stafetten på Fredag, funderar på att testa hur LJ03 funkar där - eller kommer det vara väldigt jobbigt?

 

Finns bara ett sätt: Testa och jämför skidorna innan du ska tävla.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tjena, några frågor ang vallning inför söndag:

 

har ett par skidor som jag vallat om glid på ett par gånger under året. Vet att jag borde rengöra glidytan inför vallning men har bara vallaväck hemma. Kan man använda det för glidyta också? (gissar nej)

 

Tänker lägga LF grafit + Skigo HF LDQ. 1 lager grafit + 2 lager LDQ? Eller räcker det med ett lager av varje

 

Vad tror vi om rill? Har 1.0 mm rak samt 0.5m "julgran" från Swix - är det rak från hälen och bak som gäller?

 

(står i led 6 om det spelar någon roll)

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen vallaexpert men använder vallaväck på glidytorna. Hur tar man annars bort klisterrester, kåda eller liknande?

Mjukt paraffin kommer inte på mina skidor, det enda som man verkar överens om är att mjuka paraffiner gör är att samla smuts på långlopp. Dessutom vill man i stort sett alltid ha hård paraffin som underlag till pulver.

 

Så vallaväck och sedan ett hårt paraffin är mitt recept, helst Swix Marathon.

Grafit har jag ingen erfarenhet av.

Link to comment
Share on other sites

Tjena, några frågor ang vallning inför söndag:

 

har ett par skidor som jag vallat om glid på ett par gånger under året. Vet att jag borde rengöra glidytan inför vallning men har bara vallaväck hemma. Kan man använda det för glidyta också? (gissar nej)

 

Tänker lägga LF grafit + Skigo HF LDQ. 1 lager grafit + 2 lager LDQ? Eller räcker det med ett lager av varje

 

Vad tror vi om rill? Har 1.0 mm rak samt 0.5m "julgran" från Swix - är det rak från hälen och bak som gäller?

 

(står i led 6 om det spelar någon roll)

 

Kolla på Youtube på Lager 157 vallatipps. Där visar man hur du ska valla och du är helt rätt på det med Grafit + LDQ. (Varmsickla grafiten, den blir väldigt hård.)

 

Det finns Glide Wax Cleaner som är snällare mot skidorna. Går också bra att rengöra med mjukt paraffin, typ Skigo´s men det är ju mycket mer jobb. Du lägger ju flera lager hårt paraffin över det så det kommer inte att påverka åkningen.

Link to comment
Share on other sites

 

Tjena, några frågor ang vallning inför söndag:

 

har ett par skidor som jag vallat om glid på ett par gånger under året. Vet att jag borde rengöra glidytan inför vallning men har bara vallaväck hemma. Kan man använda det för glidyta också? (gissar nej)

 

Tänker lägga LF grafit + Skigo HF LDQ. 1 lager grafit + 2 lager LDQ? Eller räcker det med ett lager av varje

 

Vad tror vi om rill? Har 1.0 mm rak samt 0.5m "julgran" från Swix - är det rak från hälen och bak som gäller?

 

(står i led 6 om det spelar någon roll)

 

 

Tjena, några frågor ang vallning inför söndag:

 

har ett par skidor som jag vallat om glid på ett par gånger under året. Vet att jag borde rengöra glidytan inför vallning men har bara vallaväck hemma. Kan man använda det för glidyta också? (gissar nej)

 

Tänker lägga LF grafit + Skigo HF LDQ. 1 lager grafit + 2 lager LDQ? Eller räcker det med ett lager av varje

 

Vad tror vi om rill? Har 1.0 mm rak samt 0.5m "julgran" från Swix - är det rak från hälen och bak som gäller?

 

(står i led 6 om det spelar någon roll)

 

Kolla på Youtube på Lager 157 vallatipps. Där visar man hur du ska valla och du är helt rätt på det med Grafit + LDQ. (Varmsickla grafiten, den blir väldigt hård.)

 

Det finns Glide Wax Cleaner som är snällare mot skidorna. Går också bra att rengöra med mjukt paraffin, typ Skigo´s men det är ju mycket mer jobb. Du lägger ju flera lager hårt paraffin över det så det kommer inte att påverka åkningen.

 

Link to comment
Share on other sites

Tjena, några frågor ang vallning inför söndag:

 

har ett par skidor som jag vallat om glid på ett par gånger under året. Vet att jag borde rengöra glidytan inför vallning men har bara vallaväck hemma. Kan man använda det för glidyta också? (gissar nej)

 

Tänker lägga LF grafit + Skigo HF LDQ. 1 lager grafit + 2 lager LDQ? Eller räcker det med ett lager av varje

 

Vad tror vi om rill? Har 1.0 mm rak samt 0.5m "julgran" från Swix - är det rak från hälen och bak som gäller?

 

(står i led 6 om det spelar någon roll)

Jag brukar köra enligt Majbäck´s instruktioner. 2-3 lager mjukt paraffin sedan 1 lager LF grafit + 1 lager HF LDQ. Brukar funka bra.

 

Jag undviker rill och extra strukturer nu när det börjar dyka upp snö i prognoserna. Med nysnö ihop med några minusgrader så kan lätt en extra struktur bara göra det sämre. Även utan snöfall i prognos så kommer jag att låta bli toppstruktur på söndag då det troligen blir torr snö i spåren. Riskerna är då större med toppstruktur än möjliga vinster och svårt för en amatör(och även för ett proffs?) att veta när det gör nytta.

 

Lager 157 brukar ju ange "2mm rak bakom häl" ungefär alla dar i veckan. Har nästan blivit lika självklart som morgonpinken. Men vete fasen om jag tror riktigt på det. Något/några lopp denna säsong så har de "bommat" sina skidor också....har dock ingen aning om vad det beror på. På ett av loppen var det kallt och riktigt torr snö.

Link to comment
Share on other sites

Ska åka nattvasan 90. Funderar på den hårda blåsten i prognosen. Vad säger ni som är i Dalarna nu, finns det risk för snödrev med trög finsnö på myrarna? Eller är allt så omfruset att det ligger stilla även i ev kulingbyar?
Link to comment
Share on other sites

Jag brukar köra enligt Majbäck´s instruktioner. 2-3 lager mjukt paraffin sedan 1 lager LF grafit + 1 lager HF LDQ. Brukar funka bra.

 

Jag undviker rill och extra strukturer nu när det börjar dyka upp snö i prognoserna. Med nysnö ihop med några minusgrader så kan lätt en extra struktur bara göra det sämre. Även utan snöfall i prognos så kommer jag att låta bli toppstruktur på söndag då det troligen blir torr snö i spåren. Riskerna är då större med toppstruktur än möjliga vinster och svårt för en amatör(och även för ett proffs?) att veta när det gör nytta.

 

Lager 157 brukar ju ange "2mm rak bakom häl" ungefär alla dar i veckan. Har nästan blivit lika självklart som morgonpinken. Men vete fasen om jag tror riktigt på det. Något/några lopp denna säsong så har de "bommat" sina skidor också....har dock ingen aning om vad det beror på. På ett av loppen var det kallt och riktigt torr snö.

Tror 157 har lite, kanske för mycket, bias mot är det måste vara som bäst på konstsnö runt tolvtiden när det avgörs. Därav rillen mer anpassad till det än den torrare kallare snön som vi amatörer vill anpassa mest till då vi lägger mest timmar där (och inte har tillgång till någon elitklunga att ligga med i).

Link to comment
Share on other sites

ska åka en sträcka i stafetten imorrn (vet inte än vilken dock) och ser nu att swix rekommenderar burk på de två första sträckorna o klister sen, trodde det var isigt även på första sträckorna, men är det omfräsning som gör att de tror det funkar med burk?

Link to comment
Share on other sites

Hva tror dere det om festesmurning på søndag? 

Klistergrunning med festevoks(burkvalla) over kan vel bli et alternativ? Eller ren burkvalla?

Stor fare for nysnø/mye finkornet snø ved fresing av løyper?

Vi tror olika… jag tror på tunn klistergrund just nu, täckt av blå eller violett burk.

För min del i klisterzon.

Men snöfall och temperatur kan ändra på den gissningen.

Link to comment
Share on other sites

Ska åka nattvasan 90. Funderar på den hårda blåsten i prognosen. Vad säger ni som är i Dalarna nu, finns det risk för snödrev med trög finsnö på myrarna? Eller är allt så omfruset att det ligger stilla även i ev kulingbyar?

Enligt spårpatrullen ifrån Vauthi så är det helt fritt ifrån snödrev...

Link to comment
Share on other sites

Ska åka nattvasan 90. Funderar på den hårda blåsten i prognosen. Vad säger ni som är i Dalarna nu, finns det risk för snödrev med trög finsnö på myrarna? Eller är allt så omfruset att det ligger stilla även i ev kulingbyar?

Det blåser duktig just nu. Bor ca 1.5 mil från vasaloppspåret så kan inte säga exakt hur det ser ut på höjderna.

Men tror att det är stenhårt brevid spåret. Har inte snöat på länge så det finns ingen nysnö som kan blåsa in på spåren.

Det har töat mycket i veckan då det varit varmt.

Knappt så skotern får kylning när man åker på skoterleden. Dvs stenhårt före . Tror det ser ut så större delen av vasaloppspåret.

Får se om det blir andra förhållanden om det snöar på lördag men det känns långsökt att det ska göra det nu..

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen vallaexpert men använder vallaväck på glidytorna. Hur tar man annars bort klisterrester, kåda eller liknande?

Mjukt paraffin kommer inte på mina skidor, det enda som man verkar överens om är att mjuka paraffiner gör är att samla smuts på långlopp. Dessutom vill man i stort sett alltid ha hård paraffin som underlag till pulver.

 

Så vallaväck och sedan ett hårt paraffin är mitt recept, helst Swix Marathon.

Grafit har jag ingen erfarenhet av.

Håller med, viktigt dock att man väntar till dagen efter med att valla glidytorna så att vallaborttagningen hinner avdunsta. (jag använder T Vit, vilket är ung samma som vallaväck) Nu är min Swix Maraton nästan slut, undrar om det går likabra med den nya flourfria Maraton ?

Link to comment
Share on other sites

Tror 157 har lite, kanske för mycket, bias mot är det måste vara som bäst på konstsnö runt tolvtiden när det avgörs. Därav rillen mer anpassad till det än den torrare kallare snön som vi amatörer vill anpassa mest till då vi lägger mest timmar där (och inte har tillgång till någon elitklunga att ligga med i).

Min erfarenhet är att en rak 2 mm bakom häl ofta gör glidet bättre men att det i princip gör det dåligt. Troligtvis så påverkar inte den lilla nysnön på lördagen så mycket. Beror såklart på när spåren dras.

Link to comment
Share on other sites

Vilket parafin ska man välja av Skigo 157 LDQ 1.0, 2.0, 3,0?

Tittar man på askarna så verkar 1.0 ligga närmast.

 

När jag googlade hittade jag denna sida:

https://157xcc.com/sv-se/artiklar/pro-ski/dolda-content-kategorier/valla-rapporten/valla-rapporten-3/

Men det står inte om det är årets Vasalopp som menas. Temperaturen verkar ju stämma i alla fall. Dom rekommenderar 2.0 som jag tycker verka vara för varm. Men jag kört mycket på 2:an i vinter och är toppennöjd.  

Link to comment
Share on other sites

Det blåser duktig just nu. Bor ca 1.5 mil från vasaloppspåret så kan inte säga exakt hur det ser ut på höjderna.

Men tror att det är stenhårt brevid spåret. Har inte snöat på länge så det finns ingen nysnö som kan blåsa in på spåren.

Det har töat mycket i veckan då det varit varmt.

Knappt så skotern får kylning när man åker på skoterleden. Dvs stenhårt före . Tror det ser ut så större delen av vasaloppspåret.

Får se om det blir andra förhållanden om det snöar på lördag men det känns långsökt att det ska göra det nu..

Bra input, tack!

 

Kan nog löna sig och att vara extra aktiv och leta var det glider bäst.

Link to comment
Share on other sites

Måste värma in basen idag runt lunch. SMHI har -6 i starten och ett par minusgrader i Mora runt förväntad målgång, ingen nederbörd varken innan eller under loppet. 

 

Låter väl som att det borde funka med burkbas som VG30 och sen typ VR40/45 på plats beroende på sista vädersvängningarna. Eller skulle ni tänka annorlunda? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...