Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Göteborgs Nya Arena


gasn

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Replies 404
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

kan förtydliga att nr 3 syftar på Arendal som är det fiktiva rike där Frost-filmerna utspelas. (sedan har det ju också funnits ett skeppsvarv i gbg med det namnet)

 

Nr 4 anspelar på skidanläggningens arkitektoniska uttryck samt på "P-Huset Elefanten" som var ett särskilt illa ansett P-hus i sthlm, numera rivet.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill aktualisera min fråga om inte Skidome ändå ska uttalas som Lindome :)

 

Nä nu ska jag ut på en halvmara i sommarkvällen, men med löparskorna. Kanske lite längre än din timme också Skogsvakt :) Låter ändå härligt att kunna köra på det viset på egen hand mitt i sommaren...

Link to comment
Share on other sites

Jag vill aktualisera min fråga om inte Skidome ändå ska uttalas som Lindome :)

 

Nä nu ska jag ut på en halvmara i sommarkvällen, men med löparskorna. Kanske lite längre än din timme också Skogsvakt :) Låter ändå härligt att kunna köra på det viset på egen hand mitt i sommaren...

Självklart ska det vara Skidome som i Lindome, nån dome är det ju definitivt inte frågan om, mest går det väl under namnet P-däcket eller P-huset bland skidåkare?
Link to comment
Share on other sites

Jag vill aktualisera min fråga om inte Skidome ändå ska uttalas som Lindome :)

 

Nä nu ska jag ut på en halvmara i sommarkvällen, men med löparskorna. Kanske lite längre än din timme också Skogsvakt :) Låter ändå härligt att kunna köra på det viset på egen hand mitt i sommaren...

 

Ja, än så länge är det inte vägavgift för löpare, fotgängare, cyklister, rullskidåkare....... men i vintras fick jag ett inbetalningskort på 5 kr avs vägavgift. Det visade sig att jag passerat en bro i Motala på väg till veteran-SM på skidor,

lite märkligt då det borde kostat minst 5 kr att skicka ut inbetalningskortet...... dock billigare avgift än i

Skidome (jag uttalar det "skidåme")

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ska till Göteborg nästa helg med familjen och tänkte försöka få till mitt första inomhusskidpass någonsin! Hur är läget i the Dome? Är spåren fortfarande fina, ska jag prioritera skate eller klassiskt? Kan jag förvänta mig att det är mycket folk en fredag i början av augusti? Spåruppdatering, tack!

Link to comment
Share on other sites

Nej det är nästan helt tomt. Jag brukar t.o.m köra åt andra hållet på sommaren för att få lite variation. Sist var jag ensam i hallen i en timme innan det kom nån gubbe i toppluva. Snön och spåren håller bättre nu när vasastakmafffian gått under jorden. Skate är SÅ mycket roligare nere i p-garaget
Link to comment
Share on other sites

Nej det är nästan helt tomt. Jag brukar t.o.m köra åt andra hållet på sommaren för att få lite variation. Sist var jag ensam i hallen i en timme innan det kom nån gubbe i toppluva. Snön och spåren håller bättre nu när vasastakmafffian gått under jorden. Skate är SÅ mycket roligare nere i p-garaget

Ok, tack för svar! Packar med både skateskidor och klassiska, så får vi se hur det blir!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag åkte några gånger i veckan efter att ha köpt Skidome årskort på let's deal på halva priset, såklart med friskvårdbidrag :D .Snön var för mjuk där så stavfästet blev mycket jobbigt efter ett tag. Fäste var också svårt då man sliter bort det i snömassorna som är vid vissa kurvor.

 

SKATE var därför betydligt roligare än klassiskt.

 

Lördagen då det var nypistat på morgonen åkte jag SKATE

och klockade 10 kortvarv (dvs allt utom stora backen) ~1 mil  på 40:00 

 

Lördag eftermiddag åkte jag KLASSISKT samma sträcka på 46:20

Tränar 80% klassiskt och 20% skate på rullskidor och längdskidor så det borde inte skilja så många minuter mellan skate vs klassiskt! Slutsatsen man kan dra är alltså att det är svåra förhållanden på Skidome banan, speciellt på klassiskt.

 

Det jag märkte på skate var att jag hade 160 i puls när jag åkt klart. När jag åkte klassiskt hade jag bara 130 i puls. Förmodligen för att armarna tog slut av det dåliga stavfästet på klassiskt och begränsade hur hårt jag kunde jobba.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...