Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Göteborgs Nya Arena


gasn

Recommended Posts

  • Replies 404
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har börjat med lite ovetenskapliga svennebananglidtester i hallen. Än så länge visar resultaten på stora skillnader mellan olika skidpar ( skate, med samma struktur och valla) och att rillat går bättre ( brutet V 0,5mm.

 

Ska fortsätta och testa rillar, strukturer och valla. Jag tror inte jag kommer kunna ha med alla parametrar men hoppas det kan ge en fingervisning till vad som går bäst i hallen

Link to comment
Share on other sites

Hur tränar ni i Skidome, vilken typ av pass?

Själv tycker jag det är svårt att köra riktigt lugnt och länge (A1) pga av trögheten och det korta spåret. 

Och att köra hårt (A3) kan funka de få stunder det är OK spår och inte så mycket folk, dvs inte så ofta!

Mest blir det varv efter varv i A2, som är väl bättre än inget, men tar gärna emot tips på bättre upplägg!

Link to comment
Share on other sites

Jag kör bara skejt pga hur ofantligt mycket roligare det är i Skidome pga trögheten i snön och alla kurvor.

 

I hallen tränar jag mycket teknik. Filar på alla växlar. Åker utan stavar. Jag har väldigt svårt att köra nån form av distans där. Det blir helt enkelt för tråkigt att snurra runt i samma fart i timmar. Så det blir för min del bara intervaller, tex

 

1 varv på max, sen ett varv teknik, 2 varv på nära max, ett varv teknik , 3 varv i snabbt tempo , 1 varv utan stavar osv

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En vädjan till alla som åker i Skidome. Snälla åk inte klassiskt i skatebädden. Belastningen är hög i spåren och det glider bättre i skatebädden, det är förståeligt men bädden klarar inte av det. Det går an om nån skulle staka nåt varv men problemet är att fler o fler skapar egna spår och då blir bädden till slut full av klassiska spår.

 

Trots att det sitter skyltar som talar om " åk ej klassiskt i skatebädden" så har vissa svårt att följa den enkla påvisning.

 

Jag vädjar till allas hjälp att fixa detta. Jag tycker det finns utrymme både inom sporten och i hallen att låta två stilar få existerara. Det är dock synd att fler inte kör skejt i hallen. Just där är ju fristil så mkt roligare med alla kurvor. Synd att inte fler vasazombies vågar prova.

 

Om man vänder på det. Det vore nog inte så bra om man började skejta i klassiska spåren. Annars vore det kanske ett alternativ att pista hela bädden och låta folk köra som dom vill :)

Link to comment
Share on other sites

En vädjan till alla som åker i Skidome. Snälla åk inte klassiskt i skatebädden. Belastningen är hög i spåren och det glider bättre i skatebädden, det är förståeligt men bädden klarar inte av det. Det går an om nån skulle staka nåt varv men problemet är att fler o fler skapar egna spår och då blir bädden till slut full av klassiska spår.

 

Trots att det sitter skyltar som talar om " åk ej klassiskt i skatebädden" så har vissa svårt att följa den enkla påvisning.

 

Jag vädjar till allas hjälp att fixa detta. Jag tycker det finns utrymme både inom sporten och i hallen att låta två stilar få existerara. Det är dock synd att fler inte kör skejt i hallen. Just där är ju fristil så mkt roligare med alla kurvor. Synd att inte fler vasazombies vågar prova.

 

Om man vänder på det. Det vore nog inte så bra om man började skejta i klassiska spåren. Annars vore det kanske ett alternativ att pista hela bädden och låta folk köra som dom vill :)

 

Jag ska göra mitt bästa och ställa ut med mina skatelagg nån gång denna vecka ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja bra. Det behövs fler som håller skatebädden öppen :) jag brukar tom sikta på alla spår men jag inser att jag kämpar mot en oövervinnerlig best :)

 

Kör på LB !

Var där idag, när det är så mkt folk är det i princip omöjligt att åka utan att använda skatebädden som omkörningszon, för egen del körde jag skate under omkörningarna men efter en timmes åkning var det så många som stakade att det blivit ett nytt spår i skatebädden. Idagsläget är ändå det bästa att åka skate men det beror på att det är så få som skatar, frågan är om det skulle vara 50/50 mellan klassiskt och skate då hade det vart trångt mest överallt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ja bra. Det behövs fler som håller skatebädden öppen :) jag brukar tom sikta på alla spår men jag inser att jag kämpar mot en oövervinnerlig best :)

 

Kör på LB !

Var det dig jag tjatade med i omklädningsrummet i morse? Blev en bra skejtrunda på 25 varv tillslut. Klart bättre förhållanden än tidigare veckor även om det är en bit kvar till de fina förhållanden som var när de öppnade.

De borde tagit chansen och stängt hallen den vecka vi hade snö och låtit det frysa ihop ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Det vore

 

Serneke skriver på skidspår.se att de funderar på 5-600m förlängning av hallen med en tunnel med motlut. Kanske kan bli ett bra tillskott.

Det vore riktigt trevligt en lite längre slakmota att köra intervaller eller teknikträning i. Känns som att de anstränger sig för att förbättra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
Var du där idag? Själv snurrade jag femton varv (skate naturligtvis) med en vän på besök medan barnen plöjde runt i eget tempo. Det är bättre nu efter snöbytet och stakbart även i spåren, men man ser redan smutstendenserna. Brantbacken är avstängd så vi får se vad de hittar på med den.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...