Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Göteborgs Nya Arena


gasn

Recommended Posts

Uppdatering. NW släpper driften av skidhallen. Serneke ska ta över dagliga driften. Utan att ha nån insyn tror jag inte det gått så bra som man trott. En utbyggnad och nysatsning tror jag är nödvändig. Plus en helt annan prisbild. Jag har från dag ett varit kritisk till deras prissättning. NW hela affärsidé har varit att försöka få folk att teckna årskort. Men vill åka runt runt där inne två ggr i veckan i ett år? Kan inte tänka mig ett värre straff. Snacka om att döda skidglädjen.

 

Vad Serneke borde göra:

1. Se till att ha två timmarskort. Nu finns bara en timme eller dagkort. Vansinnigt. Rimligt pris vore 150kr/2h

2. Se till att införa ett sommarsäsongskort. Typ april-sept. Rimligt pris 995kr (hallen är ändå helt öde då)

3. Satsa på en ombyggnad och eller utbyggnad. Den branta backen upp till fotbollsplan är ett stort fiasko. Nästan ingen tar den vägen.

4. Gratis kaffe :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 404
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Uppdatering. NW släpper driften av skidhallen. Serneke ska ta över dagliga driften. Utan att ha nån insyn tror jag inte det gått så bra som man trott. En utbyggnad och nysatsning tror jag är nödvändig. Plus en helt annan prisbild. Jag har från dag ett varit kritisk till deras prissättning. NW hela affärsidé har varit att försöka få folk att teckna årskort. Men vill åka runt runt där inne två ggr i veckan i ett år? Kan inte tänka mig ett värre straff. Snacka om att döda skidglädjen.

 

Vad Serneke borde göra:

1. Se till att ha två timmarskort. Nu finns bara en timme eller dagkort. Vansinnigt. Rimligt pris vore 150kr/2h

2. Se till att införa ett sommarsäsongskort. Typ april-sept. Rimligt pris 995kr (hallen är ändå helt öde då)

3. Satsa på en ombyggnad och eller utbyggnad. Den branta backen upp till fotbollsplan är ett stort fiasko. Nästan ingen tar den vägen.

4. Gratis kaffe :)

Även Torsby kör en timmes eller dagskort. För några år sedan fanns det 3-timmars kort, men det togs bort. Kan tänka mig att de vara negativa för dagskortsförsäljningen.

En timmars är ju inte ett alternativ för en stor del av besökarna. Då är det ju dagskort som nu mer gäller...

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Uppdatering. NW släpper driften av skidhallen. Serneke ska ta över dagliga driften. Utan att ha nån insyn tror jag inte det gått så bra som man trott. En utbyggnad och nysatsning tror jag är nödvändig. Plus en helt annan prisbild. Jag har från dag ett varit kritisk till deras prissättning. NW hela affärsidé har varit att försöka få folk att teckna årskort. Men vill åka runt runt där inne två ggr i veckan i ett år? Kan inte tänka mig ett värre straff. Snacka om att döda skidglädjen.

 

Vad Serneke borde göra:

1. Se till att ha två timmarskort. Nu finns bara en timme eller dagkort. Vansinnigt. Rimligt pris vore 150kr/2h

2. Se till att införa ett sommarsäsongskort. Typ april-sept. Rimligt pris 995kr (hallen är ändå helt öde då)

3. Satsa på en ombyggnad och eller utbyggnad. Den branta backen upp till fotbollsplan är ett stort fiasko. Nästan ingen tar den vägen.

4. Gratis kaffe :)

 

Håller med i det stora hela - ser gärna att de erbjuder fler alternativ till årskortet, ett sommarkort som du nämner vore ett bra alternativ. Som det ser ut nu är det endast årskortet som är "prisvärt".

Däremot tycker jag inte en ombyggnad är nödvändig - ser hellre att de försöker förbättra snökvaliteten under högsäsongen (jan-mars). Kanske går det att successivt tillföra ny snö nattetid för att det inte ska bli lika bedrövligt som det var i år?

 

Gratis kaffe finns ju redan, bakom receptionsdisken!  ;)

Link to comment
Share on other sites

Fast i ärlighetens namn så är 1h-korten: gå in, åk så länge du vill och gå ut kort....

Det finns inget sätt att kontrollera tiden, bara antalet passeringar av spärren (1st på 1h korten, hur många du vill på dags-korten)

 

Högsta prio vore väl att fixa så det är snö och inte slush i hallen...

Link to comment
Share on other sites

Fast i ärlighetens namn så är 1h-korten: gå in, åk så länge du vill och gå ut kort....

Det finns inget sätt att kontrollera tiden, bara antalet passeringar av spärren (1st på 1h korten, hur många du vill på dags-korten)

 

Högsta prio vore väl att fixa så det är snö och inte slush i hallen...

Man kan fuska med mycket om man vill. Det hjälper inte gemene man att man bara kan välja åka en timme eller en hel dag. Det borde isf ändras till just det. Dagkort in o ut hur mkt du vill. Eller ett köp som ger 1st in o utpassering.

Link to comment
Share on other sites

Ny hemsida och justerade prisnivåer :) bla ett intressant halvårskort för 1495kr

För april-sep ja, om man vill komplettera rullskidorna.

Tycker faktiskt att även 3-månaderskort för 2500kr kan vara intressant okt-dec alt nov-jan.

Men det kan vara min hjärna som glömt årets januarimånad med xxx antal varv i skidgaraget...

Att de beskriver Skidome som kuperat är lite magstarkt - http://www.skidome.se/

Link to comment
Share on other sites

För april-sep ja, om man vill komplettera rullskidorna.

Tycker faktiskt att även 3-månaderskort för 2500kr kan vara intressant okt-dec alt nov-jan.

Men det kan vara min hjärna som glömt årets januarimånad med xxx antal varv i skidgaraget...

Att de beskriver Skidome som kuperat är lite magstarkt - http://www.skidome.se/

Står dessutom 20% rabatt vid medlemskap i Gbg skidklubb [emoji106]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

NW gav upp skidome, Intersport på entréplan stängt och caféet höll en månad. Skidhallen har uppenbarligen inte blivit den dundersuccé man trodde. Jag Tror den läcker pengar som ett såll. Att Serneke driver den är ju som sista utväg. Jag tror problemet är att 99.9% av alla skidåkare vill träna inför Vasaloppet. Nu är dom fullt upptagna med att träna inför Vansbro, lidingöloppet och grilla m familjen . Det finns , ganska logiskt, inte många riktiga skidåkare i Gbg som vill träna även på sommaren. Hallen har ett moment 22 problem. Den kräver många besökare, men den klarar inte av belastningen. Snön håller inte och utrymmet är för litet. Idioter/icke skidåkare börjar staka ii skatebädden osv. Åk nu och det är nära på ett paradis. Åk i dec och du kommer aldrig besöka hallen igen.

 

Jag kände faktiskt av vibbar av flopp redan första dagen. Jag var där absolut första dagen då de öppnade. Jag var helt ensam. Jag trodde på kö in. Åkte runt själv och det var högst surrealistiskt. Jag tror skidome är stängt inom tre år. Tyvärr

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig att intresset för sommarskidåkning inomhus är begränsat. Ofta är det så att det blir ett engångsbesök, om man ändå är i Göteborg eller Torsby för att stilla sin nyfikenhet och sen stannar det vid det. (en gång i Torsby, ingen i Göteborg)

Det är först framåt oktober som intresset för snöträning väcks och finns det då utomhusanläggningar med tidig snö, så väljer man ju det i första hand. (tex Tranemo)

Link to comment
Share on other sites

Kallt! Då kanske man ska ta en vända dit och testa hur mina Madshus Whitebase funkar i Dåmen. Midsommarafton möjligen, bara för att.

passa på innan skogvaktarn och hans kumpaner har förpestat snön med fästvalla.

 

Men seriöst.. vad tror ni detta betyder för sernekes planer i Järfälla ?

Link to comment
Share on other sites

passa på innan skogvaktarn och hans kumpaner har förpestat snön med fästvalla.

Men seriöst.. vad tror ni detta betyder för sernekes planer i Järfälla ?

Jag vet inte hur det går ekonomiskt för Skidome. Men faktum är att ”allt” kring det snart har stängt. Tror skid-Intersport bommar igen inom kort. Men det är bara spekulationer. Järfälla kan säkert bli succé . Ola är en mkt klok man.

Link to comment
Share on other sites

Man ska komma ihåg att Skidome är en kombination av överskottskyla från uppvärmningen av lokalerna ovanpå och det personliga skidintresset hos Ola Serneke. De stora samtalsämnena är den minimala kuperingen och snön som snabbt ”dör”. Kuperingen förklaras nog med att designen är en arkitektonisk kompromiss. Med lite kreativitet skull det kunna förbättras, men då får kanske inte pistmaskinen plats på höjden. Den famösa snömaskinen a la Sotji var nog en felsatsning eller så får man köra kallare temperatur för att den ska leva längre och inte bli så slushig. Oklart vad en minusgrad till kostar i driftpeng.

 

Sen måste man imponeras av modet och viljan att satsa på detta. Kom ihåg att det inte är några kommunala pengar som riskeras som fallet var i Torsbys begynnelse utan privata insatser. Diskussionerna liknar ibland de vi har om t.ex. Skistars tämligen begränsade längdinsatser i Sälen och mycket av förklaringarna landar i förväntan på högkvalitativa spår till liten eller noll kostnad. Med en utbyggnad som det har ryktats om så kan det kan bli mångfalt bättre. Traditionell konstsnö på det så kan det bli lika bra som Torsby. Risken är dock att marknadsunderlaget minskar med satsningen i Lilleström utanför Oslo och andra.

Link to comment
Share on other sites

Jag förmodar att du menar skistar i sälen. Vet inte vad som menas med ”begränsade” men jag var i alla fall i Lindvallen under vårt sportlov dvs Vasaloppveckan och då var ju snacket att det var så mycket kall snö att det inte skulle gå att preparera en hård och fast spårbädd. Så jag kom till spåret (det vid experium) med Rextrugor men det var betong. Så det snålades inte med prepareringen, för både klassiskt och skejt. Det var pedantskött hela veckan. David Holmström skulle ha kräkts.
Link to comment
Share on other sites

Jag har även besökt Torsby i juni. Bodde på vandrarhemmet och körde en helg.Helt öde. Det var som en spökstad. Enda människan jag såg var en tandlös kille i hatt som spelade banjo.

Vilket sammanträffande, då var vi ju där samtidigt! Min banjo gillade inte riktigt fukten tunneln nå vidare tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Visst finns det dagar då tunneln i Torsby ekar utav tomhet. Men inför kommande vecka väntar sommarskidskolan med bland annat Stina Nilsson och Daniel Richardsson är ledare. Kan säkert bli upp mot 100 deltagare. Efter midsommaren kommer landslaget hit och kör ett veckolångt läger på den traditionella sidan. Världscupen i rullskidor kommer att ha en minitour som deltävling kring den 9 juli. Inge Bråthens memorial körs i Sunne (grannkommun) även den helgen efter midsommar. 

 

Nog fanken händer det grejer i tunneln mellan varven och världseliten  testar både skidor och form inne i tunneln samt utomhus.. 

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att Göteborgs Arena inte är något alternativ till Torsby skidtunnel, som både har en backe, skytteavd och bättre kvalitet på snön, fast ni som besökt båda har kanske bättre underlag att jämföra, Det som jag tyckte var  positivt med Torsby var att efter att ha avverkat rundan kom man ut i en hall med högt i tak, vilket gjorde att det inte kändes så instängt som om det enbart varit en tunnel.

Nackdelen med Torsby är att det ligger lite offside iaf om man bor i de folkrika delarna av syd o mellansverige.

Vi kombinerade det med semesterutflykt till Värmland med besök i Rottneros, Tage Erlanders hem och Håverud samt ett motorcykelmuseum.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...