Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träning för Vasaloppet 2019


MC Hammer

Recommended Posts

Att vara otränad är för många av oss också förknippat med att man har lagt på sig ”trivselkilon” och då bör man ha och ta längre tid på sig för att komma i form. Men den som bara är otränad och ändå håller sin matchvikt och dessutom har bra skidvana sedan tidigare, kan nog lyckas bra på bara 3 veckor. Då är det nog bara att samla så många snömil man kan. Sedan kan man seeda sej i halvvasan (eller TV om man är kvinna).
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 203
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tänkte maxa en halvmara C2 roddmaskin igår men det passet blev lite inklämt mellan olika familjeaktiviteter så jag fick avbryta ofrivilligt efter 17,5 km. Snittpace 1:59,6. Konditionsmässigt hade det absolut gått att pressa 3,6 km ytterligare i samma pace. Om jag hade haft pannben till det är jag inte lika säker på, men hursomhelst tycker jag att det var en bra formindikator. Jag gick ned några kg inför LL och har hållit stabil vikt sedan dess, så om man räknar effekt per kg kroppsvikt så blir siffrorna skojigare. Nu 2,38 snittwatt per kg. Jämförbart testpass för 27 veckor sedan: 1,79 snittwatt per kg kroppsvikt.
Link to comment
Share on other sites

Har du testat formen i rullskidslopp?

Det är alltid motiverande att se parametrar i träningen förbättras, men till slut är det tävling som ger svart på vitt om det gjorde skillnad på kapacitet.

Något planerat seedningslopp?

 

Jag seedade mig till femman i somras vilket är betydligt bättre än tidigare somrar måste nu bara hålla i när det blir strul med träningen med is på vägen och barmark i skidspåret.

Link to comment
Share on other sites

Har du testat formen i rullskidslopp?

Det är alltid motiverande att se parametrar i träningen förbättras, men till slut är det tävling som ger svart på vitt om det gjorde skillnad på kapacitet.

Något planerat seedningslopp?

Jag seedade mig till femman i somras vilket är betydligt bättre än tidigare somrar måste nu bara hålla i när det blir strul med träningen med is på vägen och barmark i skidspåret.

Nej på båda frågorna men seedningslopp i vinter ska det såklart bli så jag är öppen för förslag om det är folk som vill samåka från Sthlm till seedningslopp. Har nu skaffat en outlander laddhybrid så det finns möjlighet att åka säkert, bekvämt och miljövänligt till loppen. (Fast miljöfördelarna är främst på kortare körningar)

Du borde flytta till Danderyd. Här är det ”feministisk snöröjning” vilket innebär att cykelbanorna sopas och saltas vid behov så det går att rullskida helt fritt från is och grus. De som nyttjar det är dock bara lycra-män enligt vad jag kunde se då jag var ute och tränade på de halkbekämpade cykelbanorna förra vintern.

Link to comment
Share on other sites

Feminism eller ej blev det rullskidor ikväll på isgnistrande asfalt, mer kvantitet än kvalitet är jag rädd. Inte ens så mycket kvantitet. Men det är personligt världsrekord ändå i förberedelse inför snön så än är inte hoppet ute om förbättring i vinter.

Någorlunda seriösa mamiler har ju en hel del potential till PB högt upp i åldrarna.

 

Mina seedningslopp blir i Småland så du får nog hoppas på andra samåkare.

Link to comment
Share on other sites

Fick en indikation om snöformen igår på Spånga IP (400 rundbana helt platt) då jag fick tillfälle att åka ihop med en damåkare som varit ca 15% över segrartiden i snitt på de tre senaste tjejvasorna. Visserligen drog hon uppskattningsvis 85% av tiden då vi åkte ihop men å andra sidan klev hon av och tog en lång paus efter ca 40 min. Då hade jag fått en kille i ryggen så jag fortsatte att dra honom ca 10 min i samma tempo. Sedan bytte jag spår för att kolla om han var intresserad av att dra och det var han och då tryckte han på i ytterligare lite högre tempo så att man verkligen fick bita i för att hålla ryggen, men jag fixade det också. Så jag tycker nog att min insats var i nivå med damens. (dessutom fortsatte jag att åka ca 1,5 h efter att båda dessa hade slutat, fast i lugnare tempo). Jag tackar båda för fin draghjälp om de läser detta (jag åkte i gul jacka och röda atomicskidor).

 

Om man är 15% över damsegrartiden på VL så brukar det ge herrplacering ca 700. Om någon i VL:s tävlingsledning läser detta så kan ni skicka diplomet redan nu så slipper jag ha ångest i 2,5 mån.. =)

Link to comment
Share on other sites

Fick en indikation om snöformen igår på Spånga IP (400 rundbana helt platt) då jag fick tillfälle att åka ihop med en damåkare som varit ca 15% över segrartiden i snitt på de tre senaste tjejvasorna. Visserligen drog hon uppskattningsvis 85% av tiden då vi åkte ihop men å andra sidan klev hon av och tog en lång paus efter ca 40 min. Då hade jag fått en kille i ryggen så jag fortsatte att dra honom ca 10 min i samma tempo. Sedan bytte jag spår för att kolla om han var intresserad av att dra och det var han och då tryckte han på i ytterligare lite högre tempo så att man verkligen fick bita i för att hålla ryggen, men jag fixade det också. Så jag tycker nog att min insats var i nivå med damens. (dessutom fortsatte jag att åka ca 1,5 h efter att båda dessa hade slutat, fast i lugnare tempo). Jag tackar båda för fin draghjälp om de läser detta (jag åkte i gul jacka och röda atomicskidor).

 

Om man är 15% över damsegrartiden på VL så brukar det ge herrplacering ca 700. Om någon i VL:s tävlingsledning läser detta så kan ni skicka diplomet redan nu så slipper jag ha ångest i 2,5 mån.. =)

Jag tvivlar inte på din kapacitet, och jag säger inte att du har fel, kan vara jag som har det. [emoji3]

Ställer mig dock frågande till om man verkligen kan räkna på att 15 % över segertiden på tjejvasan, innebär 15 % över, även på vasaloppet?!

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Räknar med att göra snöpremiär på Spångabanan vilken dag (kväll) som helst. Det är väl grusskidorna som gäller, som vanligt?

Japp.

Åkte i lördags men det var inte farligt grusigt, utan bara nån prick här och där.

Men ta grusskidorna.

Härligt att få köra snöpremiären och jag blev gott stel mellan skulderbladen. : )

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Snöpremiär ikväll i Spångakarusellen. En sjättedels vasa. Man blir nästan yr av konstant vänstersväng. Många glada åkare inklusive mig själv.

Jag var inte snabbast i spåret. Inga rekordtider. Men formtoppen kommer väl framåt slutet av februari :).

Underlaget var faktiskt ovanligt bra. Inte en sten. Däremot inte mycket till spårkanter.

Link to comment
Share on other sites

Då var vi kanske på Spånga samtidigt. Jag åkte mellan 19:35-21 igår kväll. Jag var inte heller snabb. Dels lite sliten och så verkade inte mina 12+ år gamla Atomic vara så förtjusta i nysnö. De är knappast värda en stenslip och gamla Atomicar är ju erkänt jobbiga att stålsickla så det orkar jag heller inte hålla på med för detta par. Ska se om en omgång rotostål får fart på dem.

 

Bra att få träning på sönderkörda spår och frekventa spårbyten.

Link to comment
Share on other sites

Hur gör ni för att få till de längre passen (2h+) nu när det är X antal varv på kuperade, dåligt preppade konstsnöspår som gäller? Tycker jag har tränat upp bra maxfart och syreupptag men kommer liksom aldrig ifrån den där känslan efter ~2 timmar när energin börjar ta slut, pulsen sjunker och triceps/axlar tröttnat totalt pga avtagande fäste och teknik..

 

Går oftast att plåga sig ett tag till med sämre fart/teknik men frågan är om det ger särskilt mycket.

 

När snön kommer och det finns längre sammanhängande spår blir det ju enklare (och roligare) :)

Link to comment
Share on other sites

Fyll på med energi, vätska och mineraler och börja med det redan tidigt under långpasset. Om du vill träna fettdriften så ”offra” inte långpasset, utan kör då hellre några andra av dina kortare pass fastande.

Jag har nu under hösten kört många pass efter ca 20h fasta. Det kan vara femhundringar på skierg eller tröskelintervaller eller mellanmjölksträning. Sedan har jag kört ett flertal monsterpass på 3h - 3:45 stavgång i slalombacke och till de passen har jag tagit med 1,5 l sportdryck + lite fast föda tex 2 bananer.

 

För några dagar sedan körde jag 4h 35min på granåsen konstsnöspår, men då hade jag bara 8 skopor sportdryck (med koffein) vilket är ca 75g kolhydrat. På 86 kg kroppsvikt, det är ju löjligt lite per timme. Jag hade inte räknat med att hålla på så länge. Men jag bara matade på utan att tänka på tiden. Så det kan vara ett knep att få till distans: att åka någonstans där du inte ser någon klocka och inte ha med någon egen klocka eller telefon och gärna också att det inte går att hålla reda på sträckan (dvs att man tappar räkningen om det är kort varv eller kort vändpunktsbana).

Link to comment
Share on other sites

Att fortsätta åka i längre fart och lägre puls efter två timmar är absolut inte bortkastat. Det är jättebra träning både för fettförbränning och lära dig ligga på länge när man är trött (vilket är något helt annat än att borra ner huvudet och köra en intervall till i hög fart).

 

Så om du blir trött ge absolut inte upp för att det inte skulle ge något.

 

Sen håller jag med Hammer om att fasta verkar vara en effektivare sätt att träna fettdrift och att långpassen ger ännu mer om du har energi att driva på. Men om du är ute och åker och energin börjar ta slut är det ju lite sent för det alternativet :D

Link to comment
Share on other sites

Fyll på med energi, vätska och mineraler och börja med det redan tidigt under långpasset. Om du vill träna fettdriften så ”offra” inte långpasset, utan kör då hellre några andra av dina kortare pass fastande.

Jag har nu under hösten kört många pass efter ca 20h fasta. Det kan vara femhundringar på skierg eller tröskelintervaller eller mellanmjölksträning. Sedan har jag kört ett flertal monsterpass på 3h - 3:45 stavgång i slalombacke och till de passen har jag tagit med 1,5 l sportdryck + lite fast föda tex 2 bananer.

 

För några dagar sedan körde jag 4h 35min på granåsen konstsnöspår, men då hade jag bara 8 skopor sportdryck (med koffein) vilket är ca 75g kolhydrat. På 86 kg kroppsvikt, det är ju löjligt lite per timme. Jag hade inte räknat med att hålla på så länge. Men jag bara matade på utan att tänka på tiden. Så det kan vara ett knep att få till distans: att åka någonstans där du inte ser någon klocka och inte ha med någon egen klocka eller telefon och gärna också att det inte går att hålla reda på sträckan (dvs att man tappar räkningen om det är kort varv eller kort vändpunktsbana).

Jädras i min lilla låda vilket pannben! 

Link to comment
Share on other sites

Vid pass på under 2 timmar tillför jag aldrig några kolhydrater, men vid längre pass brukar kvaliten bli lidande om man inte fyller på lite. Tråkigt att "bonka" om man har en bit kvar hem och inga pengar till bussen...

Vad tror du händer i kroppen om du fortsätter att åka med lägre fart efter att du bonkat? Jag tror mitokondrierna får tydliga meddelanden om att bli bättre på att bränna fett. Vilka nackdelar skulle finnas med att fortsätta åka när man "blivit tom" annat än att egot får sig en törn?

Link to comment
Share on other sites

För ca 10 år sedan tyckte jag att långa långpass på bara vatten var da shit. Sedan dess har jag successivt skiftat inställning angående train low/train high. Nu tycker jag att da shit är att fylla på rejält under de långa långpassen och att få upp fettförbränningskapaciteten genom frekventa men kortare pass fastande. Om ytterligare 10 år kommer jag antagligen tycka att något annat är da shit. Kanske står jag i elitledet på enbart tabata-träning (?)

 

God jul alla!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...