Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilken valla ska man nu välja?


Håll höger!

Recommended Posts

Som många säger blir det att prova sig fram, men för att det ska bli hanterbart för en vanlig motionär behöver man ju i vart fall snäva in alternativen till hanterbart antal. Har nu i vart fall förstått att man nog bör valla i två steg; grundvalla och topping. I brist på mer initierade förslag/råd har jag utifrån googling och diskussioner i detta forum identifierat följande tre grundvallor för långlopp med bredare temperaturspann varav några nämnts i tråden. 

- SkiGo FFC Competition LDQ 157

- Swix Marathon vit (eller möjligen svart, men uppfattat att den vita oftare har rekommenderats!?)

- Rode Endurance

Fyll gärna på och kommentera! Sen blir det också till att fundera på lämplig topping…

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

On 1/12/2024 at 8:21 PM, oxberg said:

För mig handlar det om att inte fastna i vasaloppets flår- och stavlängdskontroll. Tips! Stå på tå initi pjäxorna och smyg in sist i fållan.

Om man flår en bäver och skär loss bävergällen och sen gnider man skidorna med den och garanterat blir det inget flårutslag.🥶

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Enrique said:

Som många säger blir det att prova sig fram, men för att det ska bli hanterbart för en vanlig motionär behöver man ju i vart fall snäva in alternativen till hanterbart antal. Har nu i vart fall förstått att man nog bör valla i två steg; grundvalla och topping. I brist på mer initierade förslag/råd har jag utifrån googling och diskussioner i detta forum identifierat följande tre grundvallor för långlopp med bredare temperaturspann varav några nämnts i tråden. 

- SkiGo FFC Competition LDQ 157

- Swix Marathon vit (eller möjligen svart, men uppfattat att den vita oftare har rekommenderats!?)

- Rode Endurance

Fyll gärna på och kommentera! Sen blir det också till att fundera på lämplig topping…

Kanske kan vauhti ldr vara ett alternativ också? Hade jag använt valla så skulle jag nog satsat på vauhti, verkar smidigt med flytande. På tiden en fick använda flour så gillade jag red creeks vallor. Smidiga och bra. 

Link to comment
Share on other sites

On 1/18/2024 at 8:12 AM, Per Gu said:

Kanske kan vauhti ldr vara ett alternativ också? Hade jag använt valla så skulle jag nog satsat på vauhti, verkar smidigt med flytande. På tiden en fick använda flour så gillade jag red creeks vallor. Smidiga och bra. 

Bra, nu köpt den, provar den som topping till Rode Endurance. Men ändå  trist nånstans att behöva köpa valla för dyra pengar som är långsammare än den som nu ligger och ruttnar i källaren! 

Link to comment
Share on other sites

Jag provade ReCreeks Fluor Free (stora lila klossen) igår och idag. Som ska vara lämpad för det hör och häpna gigantiska temperaturspannet -1 / -20,


Igår var det -18, tror aldrig jag haft så dåligt glid någonsin. Jag kunde i princip diagonala på mina blanka skidor bitvis. Jämförde mot ett skidpar av samma märke och modell som var vallade med Swix HS7 Violet (-2 /-8). Otroligt mycket bättre glid på Swix-paret, kände direkt när jag bytte skidor att det var hästlängder bättre. Gjorde sedan lite mer "seriösa glidtester", som även de visade att Red Creeken var SKIT. 
Ganska imponerande eftersom att Swixvallan inte ens var avsedd för dessa temperaturer. 

Idag testade jag RedCreeken på gammal natursnö i typ -5C. Inga seriösare tester men medioker känsla. 

Någon som har positiva erfarenheter av denna RedCreekvallan?? 

 

Det känns som att det är extremt lätt att köpa grisen i säcken nu. Helt otroligt att det inte går att hitta några seriösa tester på de nya fluorfria vallorna. (man hade ju kunnat tro att typ stora aktörer som skistart eller så borde genomfört tester och publicerat). Vi som konsumenter har NOLL koll på vad som är i dessa hittepåvallor, det samma gäller försäljarna. Skulle tippa att 50% av det som säljs är ren dynga. Man gör nog bäst i att typ försöka skita i att köpa valla i minst 1 år frramöver, till alla skojare på marknaden förrsvunnit. Just nu är det vilda västern

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, stakasatan said:

Jag provade ReCreeks Fluor Free (stora lila klossen) igår och idag. Som ska vara lämpad för det hör och häpna gigantiska temperaturspannet -1 / -20,


Igår var det -18, tror aldrig jag haft så dåligt glid någonsin. Jag kunde i princip diagonala på mina blanka skidor bitvis. Jämförde mot ett skidpar av samma märke och modell som var vallade med Swix HS7 Violet (-2 /-8). Otroligt mycket bättre glid på Swix-paret, kände direkt när jag bytte skidor att det var hästlängder bättre. Gjorde sedan lite mer "seriösa glidtester", som även de visade att Red Creeken var SKIT. 
Ganska imponerande eftersom att Swixvallan inte ens var avsedd för dessa temperaturer. 

Idag testade jag RedCreeken på gammal natursnö i typ -5C. Inga seriösare tester men medioker känsla. 

Någon som har positiva erfarenheter av denna RedCreekvallan?? 

 

Det känns som att det är extremt lätt att köpa grisen i säcken nu. Helt otroligt att det inte går att hitta några seriösa tester på de nya fluorfria vallorna. (man hade ju kunnat tro att typ stora aktörer som skistart eller så borde genomfört tester och publicerat). Vi som konsumenter har NOLL koll på vad som är i dessa hittepåvallor, det samma gäller försäljarna. Skulle tippa att 50% av det som säljs är ren dynga. Man gör nog bäst i att typ försöka skita i att köpa valla i minst 1 år frramöver, till alla skojare på marknaden förrsvunnit. Just nu är det vilda västern

Nu är ett bra tillfälle att sluta med glidvalla helt. 

 

Brukar de skidor du jämförde gå jämt? Även om det är samma modell kan det skilja. Hade du lagt på vallan med samma metod och samma borstning? 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Per Gu said:

Nu är ett bra tillfälle att sluta med glidvalla helt. 

 

Brukar de skidor du jämförde gå jämt? Även om det är samma modell kan det skilja. Hade du lagt på vallan med samma metod och samma borstning? 

De brukar gå hyfsat jämt. Tillräckligt jämt för att kunna se tendenser och i val av produkt iallafall.
Skulle vilja testa på mina tävlingsskidor men drar mig för att kleta på diverse smörja man inte har en aning om va de innehåller på finskidorna... 

Applicering enligt vanlig procedur med stål, tagel och nylonborstning.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, stakasatan said:

Jag provade ReCreeks Fluor Free (stora lila klossen) igår och idag. Som ska vara lämpad för det hör och häpna gigantiska temperaturspannet -1 / -20,


Igår var det -18, tror aldrig jag haft så dåligt glid någonsin. Jag kunde i princip diagonala på mina blanka skidor bitvis. Jämförde mot ett skidpar av samma märke och modell som var vallade med Swix HS7 Violet (-2 /-8). Otroligt mycket bättre glid på Swix-paret, kände direkt när jag bytte skidor att det var hästlängder bättre. Gjorde sedan lite mer "seriösa glidtester", som även de visade att Red Creeken var SKIT. 
Ganska imponerande eftersom att Swixvallan inte ens var avsedd för dessa temperaturer. 

Idag testade jag RedCreeken på gammal natursnö i typ -5C. Inga seriösare tester men medioker känsla. 

Någon som har positiva erfarenheter av denna RedCreekvallan?? 

 

Det känns som att det är extremt lätt att köpa grisen i säcken nu. Helt otroligt att det inte går att hitta några seriösa tester på de nya fluorfria vallorna. (man hade ju kunnat tro att typ stora aktörer som skistart eller så borde genomfört tester och publicerat). Vi som konsumenter har NOLL koll på vad som är i dessa hittepåvallor, det samma gäller försäljarna. Skulle tippa att 50% av det som säljs är ren dynga. Man gör nog bäst i att typ försöka skita i att köpa valla i minst 1 år frramöver, till alla skojare på marknaden förrsvunnit. Just nu är det vilda västern

Lilla Red Creek har vært mye brukt i Norge på høyeste nivå (allerede før fluorforbudet). Den gjør det bra på tester nesten hver helg. Bruker den mye selv. I mine øyne er den best som underlag, men burde ikke gå dårlig som siste lag heller. Er litt rart at den skal gjøre at skiene går veldig dårlig. 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, stakasatan said:

Jag provade ReCreeks Fluor Free (stora lila klossen) igår och idag. Som ska vara lämpad för det hör och häpna gigantiska temperaturspannet -1 / -20,


Igår var det -18, tror aldrig jag haft så dåligt glid någonsin. Jag kunde i princip diagonala på mina blanka skidor bitvis. Jämförde mot ett skidpar av samma märke och modell som var vallade med Swix HS7 Violet (-2 /-8). Otroligt mycket bättre glid på Swix-paret, kände direkt när jag bytte skidor att det var hästlängder bättre. Gjorde sedan lite mer "seriösa glidtester", som även de visade att Red Creeken var SKIT. 
Ganska imponerande eftersom att Swixvallan inte ens var avsedd för dessa temperaturer. 

Idag testade jag RedCreeken på gammal natursnö i typ -5C. Inga seriösare tester men medioker känsla. 

Någon som har positiva erfarenheter av denna RedCreekvallan?? 

 

Det känns som att det är extremt lätt att köpa grisen i säcken nu. Helt otroligt att det inte går att hitta några seriösa tester på de nya fluorfria vallorna. (man hade ju kunnat tro att typ stora aktörer som skistart eller så borde genomfört tester och publicerat). Vi som konsumenter har NOLL koll på vad som är i dessa hittepåvallor, det samma gäller försäljarna. Skulle tippa att 50% av det som säljs är ren dynga. Man gör nog bäst i att typ försöka skita i att köpa valla i minst 1 år frramöver, till alla skojare på marknaden förrsvunnit. Just nu är det vilda västern

I -20 känns det som lite för grov struktur och tryckpunkter i kurvan strävar till det nåt oerhört. Är du säker på att slip och par var likvärdiga?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Skitester said:

Lilla Red Creek har vært mye brukt i Norge på høyeste nivå (allerede før fluorforbudet). Den gjør det bra på tester nesten hver helg. Bruker den mye selv. I mine øyne er den best som underlag, men burde ikke gå dårlig som siste lag heller. Er litt rart at den skal gjøre at skiene går veldig dårlig. 

I vilka tempar / förhållanden går den bra typiskt? 

Link to comment
Share on other sites

Jag har kittat med de Swix Maraton Svart och Vit. 
Frågan är vad som är rimligt att komplettera med för toppning.. Känns svårt. 

Kört Racewax X och H + deras tre pulver i många år. Tufft att lämna dem, för har sån koll på både H- och X-serien där. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med Skigo´s valla de senaste åren. Gul mättning, Grafit och ytterst glidvallan för dagen. Kör med FFT-serien och har även köpt några askar med LDQ 3.0 för tävling(om det inte är svinkallt/nysnö då kanske grön är att föredra). Tycker nog att Skigo´s paraffin är mer lättarbetad än Swix paraffiner. Både när det gäller att smälta in och att borsta ur. Undantaget grafit från Skigo som är lite jobbig. Men tricket är att dra av med sickel en första gång direkt efter att vallajärnet smält in. Tycker vallningen håller också.

Jag följer rekommendationer från Christer Majbäck som visar applicering och borstning(kör med handborstning: Tagel - två drag med fin stål - tagel - nylon).

Borstning:


 

Link to comment
Share on other sites

Fick tips från en vallare idag att efter rengöring av skidan så skippa paraffin utan värm in pulver direkt. Dom hade fått mycket bra resultat på detta. Vet inte om det gäller alla fören men på många tester så gled skidorna likvärdigt från början som om man valla med både paraffin och sedan pulver men efter ett tag började dom pulvrade skidorna glida bättre. Teorin var att dom med paraffin lättare samlade på sig smuts då många av dom nya vallorna inte är lika bra på att stöta bort smutsen som dom nu icke godkända.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Frederiksen said:

Fick tips från en vallare idag att efter rengöring av skidan så skippa paraffin utan värm in pulver direkt. Dom hade fått mycket bra resultat på detta. Vet inte om det gäller alla fören men på många tester så gled skidorna likvärdigt från början som om man valla med både paraffin och sedan pulver men efter ett tag började dom pulvrade skidorna glida bättre. Teorin var att dom med paraffin lättare samlade på sig smuts då många av dom nya vallorna inte är lika bra på att stöta bort smutsen som dom nu icke godkända.

Dette har vært standard prosedyre på omdannet snø i noen år. Kun fluorpulver har samlet mindre smuss. Fluorfritt er nok erfaringene litt annerledes. Hvis glideren samler smuss, så vil nok fluorfritt pulver også gjøre det.  

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Skitester said:

Dette har vært standard prosedyre på omdannet snø i noen år. Kun fluorpulver har samlet mindre smuss. Fluorfritt er nok erfaringene litt annerledes. Hvis glideren samler smuss, så vil nok fluorfritt pulver også gjøre det.  

 

Jag har Swix Maraton, Vauhti LD och två flytande Start, en för kyla och en för båda sidan nollan.

Om jag skall komplettera med något fast paraffin, vilket skulle det vara i så fall, Swix ?

Link to comment
Share on other sites

On 1/26/2024 at 8:37 PM, Volevodin said:

Jag har Swix Maraton, Vauhti LD och två flytande Start, en för kyla och en för båda sidan nollan.

Om jag skall komplettera med något fast paraffin, vilket skulle det vara i så fall, Swix ?

Tror inte att du vinner något på komplettera med ytterligare ett fast paraffin, men vad är det annars för skillnad på Vauhti LD, LDR och Pro LDR?

Link to comment
Share on other sites

On 1/28/2024 at 2:31 PM, Fredrik H said:

Tror inte att du vinner något på komplettera med ytterligare ett fast paraffin, men vad är det annars för skillnad på Vauhti LD, LDR och Pro LDR?

Idag har jag testat Vauhti LD +5-10 på blöt konstsnö och jag måste säga att jag var nöjd med glidet, mycket bättre än Start fluid för +2-10.

Link to comment
Share on other sites

On 1/22/2024 at 9:23 AM, Skitester said:

Lilla Red Creek har vært mye brukt i Norge på høyeste nivå (allerede før fluorforbudet). Den gjør det bra på tester nesten hver helg. Bruker den mye selv. I mine øyne er den best som underlag, men burde ikke gå dårlig som siste lag heller. Er litt rart at den skal gjøre at skiene går veldig dårlig. 

Jag använder Red Creek lila mycket. Och som du skriver som underlagsvalla. Eller träningsvalla. Ensam som en bra träningsvalla och när det är dags för tävling ett nytt lager ihop med ett pulver/fluid för dagen. Det har vart standard tävlingsvallning sedan det blev flourfritt för mig. Ganska enkel och billig lösning för en motionär. 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Håll höger! said:

En observation.

Tävling helgen som var. Valet stod mellan swix tsp8, Skigo LDQ 3.0 och maplus GM MED.

Swix tsp8 40g 899:-

Skigo LDQ 3.0 75g 999:-

Maplus GM MED 25g 1266:-

Det slog mig att priset per gram var väldigt olika och stor skillnad.

Undrar hur lurad man blir....

Merk at LDQ er 75 ml, ikke 75 gram. LDQ'en er veldig bra, men jeg får ihvertfall dobbelt mange så mange ski ut av en boks med TSP. 

Maplus koster forørvig mye mer enn det i Norge. Star derimot er billig i Norge og dyr i Sverige. Så pris avhenger av folk er villig til å betale.  

Alt er forøvrig oppmalt glider.

Link to comment
Share on other sites

On 2/5/2024 at 11:04 AM, Skitester said:

Merk at LDQ er 75 ml, ikke 75 gram. LDQ'en er veldig bra, men jeg får ihvertfall dobbelt mange så mange ski ut av en boks med TSP. 

Maplus koster forørvig mye mer enn det i Norge. Star derimot er billig i Norge og dyr i Sverige. Så pris avhenger av folk er villig til å betale.  

Alt er forøvrig oppmalt glider.

Jag upplever LDQ 3.0 pulvret som klumpigt vilket gör det svårt att lägga tunt och fint. De fluor pulver jag använt innan var mycket lättare att strö på. Är TSP powder lättare att strö på skidan? 

Link to comment
Share on other sites

On 2/5/2024 at 11:04 AM, Skitester said:

Merk at LDQ er 75 ml, ikke 75 gram. LDQ'en er veldig bra, men jeg får ihvertfall dobbelt mange så mange ski ut av en boks med TSP. 

Maplus koster forørvig mye mer enn det i Norge. Star derimot er billig i Norge og dyr i Sverige. Så pris avhenger av folk er villig til å betale.  

Alt er forøvrig oppmalt glider.

Jepp my bad!

75ml = ca 30g

Då skiljer det inte så mycket👍

Link to comment
Share on other sites

On 2/4/2024 at 5:33 PM, Volevodin said:

Idag har jag testat Vauhti LD +5-10 på blöt konstsnö och jag måste säga att jag var nöjd med glidet, mycket bättre än Start fluid för +2-10.

Jag har ett LDR fast paraffin +5/-10, men har bara använt det under Rex fluider. Måste testa köra enbart med det. Rekommenderar du invärmning eller rotoull eller båda?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, PetterM said:

Jag upplever LDQ 3.0 pulvret som klumpigt vilket gör det svårt att lägga tunt och fint. De fluor pulver jag använt innan var mycket lättare att strö på. Är TSP powder lättare att strö på skidan? 

Skigo har alltid vært litt mer klumpete, og LDQ er helt klart såpass vanskelig å legge at man bruker mye mer enn andre pulver. Swix, Toko og spesielt Star er mye enklere å håndtere. TSP10 er litt som LDQ, dvs ikke like klumpete, men må stemples på sålen før innvarming. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...