Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilken valla ska man nu välja?


Håll höger!

Recommended Posts

Ja det närmar sig.

Nu måste man(jag) lära om sig när man inte kan gå efter det man lärt sig. LF, HF, PULVER osv.

Vad ska man välja, ska man sejfa och köra skigopaket som lager 157 rekommenderar/säljer?

Eller gå på swix TST serie och punga ut med 1200 för 20gram av något?

Hade ju en fantasi att det skulle kunna bli lite billigare med valla......

Så om jag slänger ut en fråga att jag vill ha den bästa preppen på mina skidor, vad ska jag satsa på? Från grundlager till sista lagret? 

Jag tänker lite längre lopp, >40k

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Beställt Swix Maraton svart, Vauhti Pure One orange, kork och Swix rött klister på Intersport med Black Weekrabatt, skall komplettera i butiken med nylonborste, sen har jag nog det mesta för att valla flourfritt, kanske måste jag komplettera med tagel- eller fin stålborste. Sen återstår att tvätta av flouret från de aktuella skidorna, men det får jag kolla upp för att hitta en "lösning"😉

Förhoppningsvis införskaffar seriösa skidbutiker och skidföreningar en testapparat, så att de som vill testa sina skidor i förväg får möjlighet att se om deras skidor håller måttet.

Link to comment
Share on other sites

Prissättningen på Red Creek Fluor Free är sjuk. Eller, ja, tillgång och efterfrågan...

När den kom gick 200g för 200-300kr. Sedan blev burken hälften så stor till samma pris. Och nu 30g för 150 kr.

Jag gillar den, har använt den sedan 2019 men kommer aldrig mer köpa den. 5kr/gram är inte rimligt för en fluorfri valla.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Ola på Österlen said:

Prissättningen på Red Creek Fluor Free är sjuk. Eller, ja, tillgång och efterfrågan...

När den kom gick 200g för 200-300kr. Sedan blev burken hälften så stor till samma pris. Och nu 30g för 150 kr.

Jag gillar den, har använt den sedan 2019 men kommer aldrig mer köpa den. 5kr/gram är inte rimligt för en fluorfri valla.

Nja är Red Creek så dyr? Jag köpte 140gram för 400kr av den flourfria. Nu brukar de små förpackningarna va dyrare. 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Volevodin said:

Förhoppningsvis införskaffar seriösa skidbutiker och skidföreningar en testapparat, så att de som vill testa sina skidor i förväg får möjlighet att se om deras skidor håller måttet.

Oj! Du skall nog inte räkna med att det kommer att köpas in några testapparater till butiker eller föreningar. Apparaterna är ingen dussinvara som vem som helst(som har råd!) kan köpa in. Troligen kommer detta med fluortestning vid tävlingar bara att pågå under ett par säsonger, sen så blir fluorfritt vardag och nya produkter finns tillgängliga som är bättre. Under tiden får man följa rekommendationer för rengöring, låta bli det förbjudna och försöka sova gott ändå.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, PetterM said:

Nja är Red Creek så dyr? Jag köpte 140gram för 400kr av den flourfria. Nu brukar de små förpackningarna va dyrare. 

Man kan ju passa på att köpa under Black Week för att komma ner i pris. Utöver ovanstående beställt på Intersport med 25 % rabatt köpte jag idag Vauhti Clean & Glide för 225. Totalt blev det 1245 och efter rabatten 934, vilket blev 311 kr i rabatt. Återstår att köpa en tagelborste och ev. komplettera med en valla för blöta förhållanden. Någon som har tips vad som är prisvärt för blött o smutsigt ?

Link to comment
Share on other sites

Vauhti Clean & glide var inget bra val, blev ganska täppt i näsan direkt efter att ha andats in den. Lukten påminde om "kristallolja" som fanns förr i tiden och i så fall är det inte så nyttigt för hälsan att inandas, då kristalloljan misstänktes vara cancerframkallande. Jag tänker att det bör nog gå lika bra med Kemetyl T-vit, som jag använt i många år som vallaborttagningsmedel, lågaromatisk med mild lukt.(60 kr/l=billig)

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Volevodin said:

Vauhti Clean & glide var inget bra val, blev ganska täppt i näsan direkt efter att ha andats in den. Lukten påminde om "kristallolja" som fanns förr i tiden och i så fall är det inte så nyttigt för hälsan att inandas, då kristalloljan misstänktes vara cancerframkallande. Jag tänker att det bör nog gå lika bra med Kemetyl T-vit, som jag använt i många år som vallaborttagningsmedel, lågaromatisk med mild lukt.(60 kr/l=billig)

Varför använder du inte mask? Framförallt eftersom du har så mycket problem med luftrören. Man ska nog utgå från att ingen valla eller rengöring är hälsosam att andas in.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, NLundmark said:

Varför använder du inte mask? Framförallt eftersom du har så mycket problem med luftrören. Man ska nog utgå från att ingen valla eller rengöring är hälsosam att andas in.

Jag använder mask vid behov, men vid normal vallning vare sig vallan innehållit flour eller inte har jag inte behövt använda mask, inte heller vid användning av Kemetyl T-vit. Men vid limning med epoxi eller gummilagning, besök i soprum tar jag på masken och idag kom en granne och lånade en skruvdragare och då borde jag haft mask, då han hade hydroperoxin i sina kläder (oxiderade parfymämnen) . Förhoppningsvis kommer jag att tåla Starts flytande paraffin, annars får jag väl slänga den........

Edit: Om flour försvinner från vallamarknaden och det kan minska risken för hälsoproblem är det jättebra, men man borde ta ett samlat grepp och testa alla produkter inom vallaindustrin ur hälsoperspektiv, dels lösningsmedel och de ångor som uppstår vid uppvärmning av fasta vallor. Om tex Vauhti Clean & Glide innehåller komponenter som fanns i kristallolja borde det stoppas direkt av samma orsak som att kristalloljan fasades ut. Vet dock inte vilken myndighet som godkänner att produkter får säljas på marknaden och vart man i så fall skall överklaga. 

Link to comment
Share on other sites

Om man läser på innehållsförteckningen på Clean & Glide (liten text) står det  C6C11 n-alkaner, isoalkaner, cykliska. Har kollat runt lite och hittade lite information på Säkerhetsblad från Roth. Där står det att detta kolväte är för laboratorie- och industriellt bruk och bör inte användas för privat bruk och får absolut inte komma i kontakt med livsmedel vilket tyder på att det kan vara skadligt att inandas. (returnerat flaskan idag)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vallaboxen tom på flourfritt, finns en gammal bit grafit längst ned, förstår från Ski-gos vallatips att grafit nu igen kan vara en bra grund. Har googlat på bästa flourfria vallorna men hittar inte mycket matnyttigt, söker liksom trådstartaren ”standardglidvalla” för långlopp typ gamla Swix marathon med fluor. Nån skrev på skidforum att Swix Marathon flourfri är bra, men man vill ju ha nåt mer än bra när man öppnar plånboken. Verkar bra för vallaindustrin för övrigt med flourförbudet, förstår att man behöver byta typ allt, inte ens bosten klarar sig tydligen! (Och tyvärr är jag för gammal för att tänka om och prova stålsickling.) Google svarar i övrigt att Emil Persson vann Marcialonga på SkiGo FFC Competition LDQ 157 3.0 för nåt år sedan, den kanske är ett alternativ? Så grymt tacksam om ni kloka skidforummedlemmar vill bidra men erfarenheter av riktigt bra glidvallor för längre lopp i normala temperaturer! 

Link to comment
Share on other sites

Den vallan, skigo FFC osv, vet jag att de rekommenderat tidigare, Lager 157 Ski team. 

Har kört med den som träningsvalla tidigare, men aldrig jämfört.

Det man blir lite fundersam på är ju att lager 157 verkar ha haft sämre skidor än de andra teamen i alla fall ute i Europa.

Så frågan är om man vågar välja skigo? Har inte sett nå vallarapporter än från Lager 157.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Håll höger! said:

Den vallan, skigo FFC osv, vet jag att de rekommenderat tidigare, Lager 157 Ski team. 

Har kört med den som träningsvalla tidigare, men aldrig jämfört.

Det man blir lite fundersam på är ju att lager 157 verkar ha haft sämre skidor än de andra teamen i alla fall ute i Europa.

Så frågan är om man vågar välja skigo? Har inte sett nå vallarapporter än från Lager 157.

Denna säsongen blir en försöks säsong och jag tror att det är dumt att köpa en massa i vinter då det är nytt för de flesta vad gäller valla. Kan va så att det är helt annat som kommer va framtiden.  

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Håll höger! said:

Den vallan, skigo FFC osv, vet jag att de rekommenderat tidigare, Lager 157 Ski team. 

Har kört med den som träningsvalla tidigare, men aldrig jämfört.

Det man blir lite fundersam på är ju att lager 157 verkar ha haft sämre skidor än de andra teamen i alla fall ute i Europa.

Så frågan är om man vågar välja skigo? Har inte sett nå vallarapporter än från Lager 157.

Jag hade inte valt Skigo med precis den motiveringen, hela laget har ju underpresterat så tror mer på skidorna än att alla är i dålig form.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Thorrez said:

Jag hade inte valt Skigo med precis den motiveringen, hela laget har ju underpresterat så tror mer på skidorna än att alla är i dålig form.

Carolina Hedenström har varit bra och även Runar var ok första loppet. De vallede bort sig på något lopp men då sa de att det var strukturen som var fel. 

Emil Och Oskar har båda haft covid så inte så konstigt att de inte presenterat. 

 

Gällande valla så tror jag att alla märken har bra grejer Swix tycker jag har en fördel i att de ofta har vallatips och är lätta att få tag på. Hade jag använt valla tror jag att jag hade valt något flytande, det verkar smidigt. 

Link to comment
Share on other sites

On 1/8/2024 at 6:36 PM, Per Gu said:

Carolina Hedenström har varit bra och även Runar var ok första loppet. De vallede bort sig på något lopp men då sa de att det var strukturen som var fel. 

Emil Och Oskar har båda haft covid så inte så konstigt att de inte presenterat. 

 

Gällande valla så tror jag att alla märken har bra grejer Swix tycker jag har en fördel i att de ofta har vallatips och är lätta att få tag på. Hade jag använt valla tror jag att jag hade valt något flytande, det verkar smidigt. 

Om man inte har tid och lust att prova runt en massa så känns ju Swix som ett säkert val. Lite som Volvo back in the days. Blir intressant att se tips och i bästa fall vallarapporter från de svenska långloppen när de nu drar igång!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...