Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilken valla ska man nu välja?


Håll höger!

Recommended Posts

12 hours ago, Skitester said:

Skigo har alltid vært litt mer klumpete, og LDQ er helt klart såpass vanskelig å legge at man bruker mye mer enn andre pulver. Swix, Toko og spesielt Star er mye enklere å håndtere. TSP10 er litt som LDQ, dvs ikke like klumpete, men må stemples på sålen før innvarming. 

Jag använder en "damstrumpa" (Nylonstrumpa) som jag spänner ganska hårt över pulverburken så att man doserar pulvret genom strumpan. Det blir väldigt lätt att få en jämn fördelning av pulvret. Detta kändes extra bra när man använde HF-pulver som va mycket dyrare än dom flourfria. Sakna Skigo N21 och Swix CeraF8 puvlren jättemycket, vilka skidor man hade 😟

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

1 hour ago, DaJo said:

Jag använder en "damstrumpa" (Nylonstrumpa) som jag spänner ganska hårt över pulverburken så att man doserar pulvret genom strumpan. Det blir väldigt lätt att få en jämn fördelning av pulvret. Detta kändes extra bra när man använde HF-pulver som va mycket dyrare än dom flourfria. Sakna Skigo N21 och Swix CeraF8 puvlren jättemycket, vilka skidor man hade 😟

Det hjelper ikke så mye på dårlig knust fast glider. Må ihvertfall knuse pulveret bedre selv først.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, DaJo said:

Jag använder en "damstrumpa" (Nylonstrumpa) som jag spänner ganska hårt över pulverburken så att man doserar pulvret genom strumpan. Det blir väldigt lätt att få en jämn fördelning av pulvret. Detta kändes extra bra när man använde HF-pulver som va mycket dyrare än dom flourfria. Sakna Skigo N21 och Swix CeraF8 puvlren jättemycket, vilka skidor man hade 😟

"Strumpmetoden" lanserades här på forumet av Oxberg - är det därifrån du fått tips om den ?🤔

Link to comment
Share on other sites

Mycket snack om glidvallorna (med all rätt) men nog finns det det fästvallor jag kommer sakna.

Skigo HF violett 😍 som funkar typ jämt här uppe i Jämtland där vi mest har kallsnö en vanlig vinter 😉

Har tom funderat på om man kan skippa fluor-glidvalla men behålla det på fästvallan som sista burken (den som skall va vallan för dagens före). Men det lär ju vara en utopi att kunna köra på det på ett par skidor man skall ha fluorfria.... Lär ju "smitta" till glidet.

SÅ! Någon kanske tycker min fråga är urpuckad men jag blev lite konfunderad när jag fluorstädade vallaväskan... I Swix sortiment är det väl VR- & VX-serien som nu skall in på miljöstationen? Är V-vallorna OK? Annars är det VP man skall köra med har jag förstått om man vill ha Swix. För SkiGo är det XC-serien som är ok. Vauhti har ju oxå nårgra som är tjärbaserade, någon som prövat dem?

Link to comment
Share on other sites

Tycker Vauhti Race Liquid som flourfri topping funkar ok. Haft rätt bra skidor i jämförelse, har dock inte kört nåt lopp i varmföre än iår så när det är dags så misstänker jag att man kommer sakna flour men det är ju lika för alla.

Känns som belag/slip och rillning blir ännu viktigare nu utan flour. Överväger absolut att testa på stålsickling igen.

Link to comment
Share on other sites

Det luriga framöver kommer bli vid varmare fören och skitig snö där fluor har var väldigt bra att stöta bort smutsig och lång
hållbarhet framför allt topping vallorna. Tror att Vauhti kan bli rätt vassa där som t.ex. LDR produkten. Vi vet ju väldigt lite om det här uppe där vi haft så stabil och kall vinter hittills och det är första vintern med flourfritt.
Jag har lite funderingar som jag skriver i den andra tråden också för att få full effekt.
När man gjort ren en skida enligt metodiken med flourcleaner kanske två gånger för att vara säker. Använder man mjukt paraffin med låg smältpunkt. Man bör ju stänga det sedan. Är inte grafit att föredra då? Annars blir det väl en blandning
av de vallor man lägger på som jag ser det t.ex. gult och blått. Våran duktige glidtester från Norge skrev ju att grafit kan ställa till det med glidet om det finns kvar på belaget, vilket oroar mig. Vet att man använder grafit mycket i alla fall efter slipning och hotbox wax. När vi ändå är i steget med basvallor efter rengöring inför då tävlingsvallor i nya tänket.
Ryktet säger nu att strukturen inte får döljas av för många lager vallor, samt att man ska välja väldigt slitstarkt parrafin.
Kan man gå direkt på åkparrafinet för tävlingen i fråga efter då grafit eller hotbox vax? Och det luriga hur varmt ska det vara/blött för att man ska byta till ett varmare än t.ex. Rex blå eller LDQ 3.0 som är slitstarkt åkparrafin?

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, DP_motionären said:

Det luriga framöver kommer bli vid varmare fören och skitig snö där fluor har var väldigt bra att stöta bort smutsig och lång
hållbarhet framför allt topping vallorna. Tror att Vauhti kan bli rätt vassa där som t.ex. LDR produkten. Vi vet ju väldigt lite om det här uppe där vi haft så stabil och kall vinter hittills och det är första vintern med flourfritt.
Jag har lite funderingar som jag skriver i den andra tråden också för att få full effekt.
När man gjort ren en skida enligt metodiken med flourcleaner kanske två gånger för att vara säker. Använder man mjukt paraffin med låg smältpunkt. Man bör ju stänga det sedan. Är inte grafit att föredra då? Annars blir det väl en blandning
av de vallor man lägger på som jag ser det t.ex. gult och blått. Våran duktige glidtester från Norge skrev ju att grafit kan ställa till det med glidet om det finns kvar på belaget, vilket oroar mig. Vet att man använder grafit mycket i alla fall efter slipning och hotbox wax. När vi ändå är i steget med basvallor efter rengöring inför då tävlingsvallor i nya tänket.
Ryktet säger nu att strukturen inte får döljas av för många lager vallor, samt att man ska välja väldigt slitstarkt parrafin.
Kan man gå direkt på åkparrafinet för tävlingen i fråga efter då grafit eller hotbox vax? Och det luriga hur varmt ska det vara/blött för att man ska byta till ett varmare än t.ex. Rex blå eller LDQ 3.0 som är slitstarkt åkparrafin?

 

Gällande grafit så är det något som vissa vallatilverkare förespråkar. Jag ser det mest som en valla som är skitig att jobba med och inte ger någon fördel jämfört med andra grundvallor. I år har jag nästan uteslutande kört på ett hårt slitstarkt paraffin med pulver för dagen uppepå med bra resultat. Grundvalla eller grafit har inte behövts. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, PetterM said:

Gällande grafit så är det något som vissa vallatilverkare förespråkar. Jag ser det mest som en valla som är skitig att jobba med och inte ger någon fördel jämfört med andra grundvallor. I år har jag nästan uteslutande kört på ett hårt slitstarkt paraffin med pulver för dagen uppepå med bra resultat. Grundvalla eller grafit har inte behövts. 

Du menar att det varit kall och rät tmycket nysnö som är ganska ren och ibland lite aggresiv?
Hur gör du efter rengöring med cleaner använder mjukt parrafin och stänger med kallt ?

Link to comment
Share on other sites

Tanken med en myk glider er at den metter sålen bedre, men det er mer enn myte enn realitet. Jeg bruker ofte en mellommyk glider rett etter slip, men det er mest for å unngå høy temp på en ubehandlet såle. I en fluorfri verden mener jeg det aldri er lurt å ha myk glider i sålen. Teorien om å stenge inne en myk glider i sålen er ikke vitenskaplig forankret. Man får ikke noen lagdeling i sålen. Det man tilfører med varme vil blandes i en eller annen form. Så når jeg varmer med en mellommyk glider først, så vil jeg fortynne dette når jeg bruker harde glidere senere. Etter 3-4 runder med hard glider har jeg i praksis kun hard glider igjen. 

 

Ingen grunn til å gjøre dette mer vanskelig enn nødvendig. Bruk så hard glider som du er komfortabel med å arbeide med. De hardeste er ikke artige å jobbe med og man må sikle og børste unødvendig mye. Skal man bruke en veldig hard glider så er det enklest å velge det i pulverform. Mange elitelag bruker kun 1 fast glider til alle fører. Så ser ingen grunn til å gjøre det vanskeligere på mosjonistnivå. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, DP_motionären said:

Du menar att det varit kall och rät tmycket nysnö som är ganska ren och ibland lite aggresiv?
Hur gör du efter rengöring med cleaner använder mjukt parrafin och stänger med kallt ?

Det har varit olika fören. Allt från blöt nysnö till aggressiv snö. Endast cleaner sen hårt parrafin. Inget att stänga gammalt parraffin. 

Jag har tagit bort grundvallan, tidigare hade jag nästan alltid BWLF sen ett HF och pulver. För tävling. Nu endast ett hårt parrafin och pulver. 

Link to comment
Share on other sites

@Skitester Jeg har som regel brukt Holmenkol Betamix eller Swix PS6 varmet inn etter rensing før jeg legger Swix Marathon eller flytende på toppen. Tenker du det er lurest å bruke PS6 istedet for betamix eller har du forslag til andre glidere? Sporten Beitostølen snakker om det å legge en mellomlagsglider er viktig, men jeg kan ikke helt skjønne at det er viktig. Hva tenker du om det?

Link to comment
Share on other sites

Hva som regnes som mellomlagsglider spørs jo litt på hvor mange lag man legger. Marathon kan f.eks både være mellomlag eller topplag. 

Jeg synes betamix er i overkant myk og klinete. Basert på erfaringen med fluorrens etc er det jo overraskende enkelt å rense sålen. Så det lagres ikke opp nevneverdig glider. Jeg har tro på 3 lag mht slitestyrke. Noe ala PS6 + Marathon + TS6 f.eks. Evt flytende som lag 3. Hvis hvert lag varmes inn 2-3 ganger, så tror jeg ikke ytterligere prepp tilfører noe. Gliderne vil kun blandes med hverandre og slitestyrken økes neppe. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! 🙂 Hvis man bruker Marathon eller Rode Endurance mellom PS6 og et annet pulver/flytende på toppen så er det primært for øke slitestyrken og ikke gliden? Ofte synes jeg at gliden blir bra med bare Marathon, men når lønner det seg å legge å legge TSP pulver over? Jeg glider ski for det meste til korte skirenn og ønsker å ikke gjøre dette for komplisert! 🙂

Link to comment
Share on other sites

Om man vallar med Skigos parafin på Vasaloppet. Ska man alltid välja LDQ 157 3.0 eller när ska man välja den istället för deras vanliga FFC parafiner?

Läser man på Skigos hemsida så fungerar LDQ 157 3.0 i alla snötyper och temperaturen, så lite otydligt när man ska välja den istället för dom andra FFC parafinerna.

Quote

Klarar alla snötyper, temperaturspann +2 till – 20°C. Paraffinet är extremt tåligt och slitstarkt, svårslaget. Användningsområdet är för samtliga distanser och är särskilt konkurrenskraftigt i långlopp då vallan klarar varierande snötyper

 

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar lyssna på Vasapodden och har tolkat det som att LDQ 3.0 gör sig bäst från några minus till varmare och toppat med pulver. Kallare än några minus så kommer jag att köra på Grönt FFT + Grönt FFC Pulver, även om det finns både blått och violett däremellan som kanske kan passa något bättre ibland.

Så mina glidvallningar sker med: Gult, Grafit, LDQ 3.0, Grön FFT - pulver: Grön FFC, Röd FFC eller gul FFC(har inte köpt LDQ-pulver, är troligen lite bredare och ersätter nog hyggligt röd och gul).

Link to comment
Share on other sites

On 2/14/2024 at 3:59 PM, RedDevil said:

Takk for svar! 🙂 Hvis man bruker Marathon eller Rode Endurance mellom PS6 og et annet pulver/flytende på toppen så er det primært for øke slitestyrken og ikke gliden? Ofte synes jeg at gliden blir bra med bare Marathon, men når lønner det seg å legge å legge TSP pulver over? Jeg glider ski for det meste til korte skirenn og ønsker å ikke gjøre dette for komplisert! 🙂

Marathon er også et trygt sistelag. Skulle jeg valgt 1 glider å bruke på alle fører, så hadde det vært Marathon. Selv bruker jeg den alltid før evt sistelag

Link to comment
Share on other sites

Bra nu är testerna och diskusstionen igång. Håller med Trampe om att ha LDQ  normala förhållandensedan grönt när det blir kallt och gult vid varmt. Grafit är så lurigt vissa säger att den är bra när det är kallt och gentigt och sämre vi varmt, andra säger att man kan ha den jämt som Lager 157 t.ex. verkar vara med jämt. Någon som testat Red Creeks flytande grafit/basvalla? Den lär ju vara betydligt lättare att hålla på med.

Link to comment
Share on other sites

On 2/16/2024 at 12:41 PM, Trampe said:

Jag brukar lyssna på Vasapodden och har tolkat det som att LDQ 3.0 gör sig bäst från några minus till varmare och toppat med pulver. Kallare än några minus så kommer jag att köra på Grönt FFT + Grönt FFC Pulver, även om det finns både blått och violett däremellan som kanske kan passa något bättre ibland.

Så mina glidvallningar sker med: Gult, Grafit, LDQ 3.0, Grön FFT - pulver: Grön FFC, Röd FFC eller gul FFC(har inte köpt LDQ-pulver, är troligen lite bredare och ersätter nog hyggligt röd och gul).

 

 

Har roat mig med att göra en tabell över Skigos FFC Parafin och FFR Pulver enligt vad som står på förpackningarna. Jag såg då att LDQ 3.0 är den enda som det står <65% på i luftfuktighet. Alla andra står det 0-100% så den borde gå bort vid regn och blötsnö.

 

 

Skigo Temperatrur.png

Skigo_FFC_FFC.pdf

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvorfor det står <65% på boksen. Kanskje kommersielle grunnen for å passe inn i sortimentet og som en langsløpsglider. Det er fjernet fra butikkene her i Norge og den tester veldig bra på høy luftfuktighet. Så ingen grunn til å bekymre seg over akkurat det. Konsistensen på glideren tilsier at den er best når det er fuktig opg vått. 

Link to comment
Share on other sites

On 2/18/2024 at 1:54 PM, boffi said:

 

 

Har roat mig med att göra en tabell över Skigos FFC Parafin och FFR Pulver enligt vad som står på förpackningarna. Jag såg då att LDQ 3.0 är den enda som det står <65% på i luftfuktighet. Alla andra står det 0-100% så den borde gå bort vid regn och blötsnö.

 

 

Skigo Temperatrur.png

Skigo_FFC_FFC.pdf 412.13 kB · 8 downloads

Snygg jobbat sånt gillar vi:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...