Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ovallat (igen)


Rogerhär

Recommended Posts

Jag körde skejtvasan på ovallat. Det var tungt att trampa runt i nysnön och motvinden, och formen var inte den bästa heller. Jag kan dock inte klaga på skidorna. Jag upplevde inte att dom gick dåligt. Glidet var varken sämre eller bättre än de få kamrater som sällskapade i spåret.

Nåja, riktiga tester får andra göra med nollade skidor, åkare etc. Själv kan man bara göra en subjektiv upplevelse, och den är klart positiv till ovallat. Det känns som dom inte tappar glidet efter en eller ett par mil.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 249
  • Created
  • Last Reply
[quote name=Niklas]...fast mättning har väl ingen visat inte behövs? Rätta mig om jag har missförstått, men det som var fel var väl att mättning går ut på att få in valla i belagets porer, vilket var fel för att belaget saknar porer, men belags- och vallatillverke m fl hävdade väl fortfarande att belaget tar upp valla (fast på ett annat sätt). Så skillnaden är väl en bättre allmän förståelse nu av vad det som brukar kallas mättning egentligen är, vilket väl inte har något att göra med om det behöver göras eller inte, utan det är väl en separat fråga, som det fortfarande finns delade meningar om?[/quote]
Intressant är också att när belaget väl mättats, dvs så mycket paraffin lösts in i polyetenet att löslighetsgränsen uppnåtts så händer inget mer. Lägger man på mer eller annan paraffin så flyter det bara ovanpå, stelnar och sicklas/borstas bort.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Boljohan]Intressant är också att när belaget väl mättats, dvs så mycket paraffin lösts in i polyetenet att löslighetsgränsen uppnåtts så händer inget mer. Lägger man på mer eller annan paraffin så flyter det bara ovanpå, stelnar och sicklas/borstas bort.[/quote]
Vilket skulle kunna förklara varför ett par skidor helt plöstligt kan upplevas som de "dör" och glider ingenting. Ingen valla kan längre lösas in i belaget vilket gör att den som sitter där inte "renas" från smuts. Inget vetenskapligt resonemang men väl en tanke ...
Link to comment
Share on other sites

[quote name=ironman]det låer inte bra det....så om man mättar skidorna med gult och sen vill åka på blått så menar du den gulalägger sig över den blåa.....borde u va där för man använder grafiten isf.[/quote]
Grafitvalla består av paraffin med grafitpartiklar, varav paraffinet kan lösa sig i belaget men inte grafiten. Den stannar utanför (ovanpå).
Link to comment
Share on other sites

[quote name=ironman]då betyder det väl isf att om man mättar belaget för mkt så kan belaget inte ta upp tävlingsvallan....[/quote]
Precis. Jag tror att det här med mättning är bluff. [u]Om[/u] det är så att paraffin har positiv effekt på glidet måste belaget vara mottagligt för det - och det är det ju bara om det inte är mättat.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Boljohan][quote=ironman]då betyder det väl isf att om man mättar belaget för mkt så kan belaget inte ta upp tävlingsvallan....[/quote]
Precis. Jag tror att det här med mättning är bluff. [u]Om[/u] det är så att paraffin har positiv effekt på glidet måste belaget vara mottagligt för det - och det är det ju bara om det inte är mättat.[/quote]
Iofs, fäster väl paraffin i paraffin ocskå om du förstår vad jag menar.
Link to comment
Share on other sites

Enligt Kuzmin:
- stenslipad +valla är bättre än stenslipad utan valla
- kuzminsicklad utan valla är bättre än (eller lika bra som) stenslipad+valla

Har någon provat hur en kuzminsicklad skida glider om den vallas med LF, HF och pulver? På längre sträckor är nedsmutsningen säkert den samma som för en slipad skida. Men vilket alternativ är snabbast de första kilometrarna?

Om Kuzminsicklad+valla är bättre en stenslipd+valla så ökar antalet sicklare säkert markant och markaden för stenslipning är förbi...
Link to comment
Share on other sites

[quote name=ironman]men det va väl så det va precis när plastskidorna kom men sen kom norrnännen med stenslip och hade överlägset glid....[/quote]
osså sluter vi cirkeln :)
Finns många spännande infallsvinklar att undersöka för den vetgirige som innehar många skidpar.
Link to comment
Share on other sites

De här sista inläggen är väl dit man kommer när man börjar testa och prova köra ovallat.

När är mina skidor ovallade.

Stålsicklar jag ett par vallade skidor - När kan de betraktas som ovallade?

Om jag vallar ett par stålsicklade skidor - Vad har jag gjort då?

Kör jag på stålsicklade skidor och får ett mätbart resultat i fart och sedan vallar dessa skidor - Vad har jag gjort då.

Och stålsicklar jag ner dessa skidor fram till färskt belag - Vad har jag då?

Vi har kört en mängd tävlingar denna vinter med stålsicklade skidor. Utan Glidvalla - med resultat - där skidor som behandlats på detta sätt gått lika bra som de bästa långloppsåkarnas skidor. Tror ej de kör ovallat.
En viktig notering här är att ovallade skidor känns från start lite trögare än vallade skidor. Generellt så blir denna skillnad mindre med åktiden och på vissa partier känns de ovallade skidorna gå lika bra och bättre än de vallade skidorna.

Ser man totalt över ett långlopp så verkar ovallade skidor gå lite bättrer än vallade skidor.
I våra tester så har vi 2 faktorer som vi anser vara av stor betydelse!
1 Skidparets fart. Vi anser att skidparen är viktigast för farten på skidorna.
2 Vi lägger alltid handstruktur på skidan. I princip jämt använder vi raka strukturer.

Att vi använder strukturer och då framförallt raka beror på att vi konstaterat redan tidigare när vi arbetade med glidvallade skidor att vi fick större effekt på skidfarten genom att lägga struktur än genom att hitta "rätt" valla. Vi har ju sett hur tom landslaget vallat bort sig genom att använda brutna raka strukturer. Kom ihåg Södergrens brist på släpp på skidorna i OS jaktstarten 30 km + läs Gustaf Berglunds rapport fr Skidspelen i Falun. Skateskidor som nyper utför i högfart, snabb mellanfart.

Enkelt beskrivet här. Brutna raka ger en friktionsfas mellan varje inpressad struktur. Dvs skapar där en energiförlust = friktion. Man får dessutom en ytterligare broms när vattnet smäller in i den inpressade strukturens slutända. Man kan också beskriva det som att när man lägger en bruten rak så måste man lägga den dubbelt så djup eller dubbelt så bred som en rak. (Om den är lika lång i friktion som vattensläppsfas - vill man räkna matematiskt på det så kan man väldigt enkelt beskriva det som att intyckt yta minus ej intryckt yta = förhållandet vilket vattensläpp / friktion man får. Tyvärr måste man ta hänsyn till vilken struktur som finns i skidan sedan tidigare. Har man mycket grov struktur - så kan man med hårt tryck trycka bort. Har man lite struktur - eller ingen struktur får man bättre förutsättning för att kunna få kontroll och kunna beräkna vad som händer under skidan med den struktur man trycker dit.

En annan faktor för klassisk skidvallning är också vad man gör på fästvallazonen. Vi har testat mycket med olika varianter på fästvallning. Och kommit fram till att fästvallningen påverkar nästan alltid mer än val av glidvalla för farten på klassiska skidor.
Därför kan man i princip säga att den som orkar och kan köra ovallat på fästvallazonen kommer ofta att ha en liten (ibland stor) fördel i högre skidfart.

Så orkar man köra ovallat glid + ovallat fäste - så kanske just denna variant är den snabbaste vallningen. Återstår då bara (hehehe) att ha ett riktigt bra skidpar + rätt struktur under skidan.

Håller också med de tidigare inläggen att skidtillverkarna borde verkligen försöka kunna förse oss skidåkare med bättre skidor. Höj kvaliteten på tillverkningen!

Även vi som inte är världens bästa skidåkare vill få så bra material som möjligt.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=ironman]men det va väl så det va precis när plastskidorna kom men sen kom norrnännen med stenslip och hade överlägset glid....[/quote]
Tror inte att normännen kan betraktas som stenslipnings apologeter, tvärtom.
I avhandlingen ([url]http://epubl.luth.se/1402-1757/2006/03/index.html[/url]), Part I, sida 21 kan vi läsa: ”…only one study that had investigated X-C ski glide by comparing steel scraped skis with stone ground skis (Hein Bergersen 1994)”.
I SkiSport 1994, nr. 8, sida 60 (Hein Bergersen 1994) kan vi läsa: ”…Derfor ble det sesongen 1993-94 gjennomført et prosjekt som gikk ut på å sammenligne strukturer fra 4 ulike slipere i Norge. Dette prosjektet ble gjennomført av tre mellomfagsstudenter ved Norges Idrettshøyskole i samarbeid med Team Postgiro og Olympiatoppen. Sliperne som var med er regnet for å være av de mest anerkjente i landet. Oppgaven de fikk var å produsere den beste slipen de hadde på henholdsvis vått-, null- og tørt føre. ...
… Ut i fra våre tester kan det se ut som de manuelle strukturene generelt glir best. ...
… Fordelene med en manuelt behandlet såle synes å være at man unngår en "hårete" overflate som ofte kan være et problem ved maskinelle strukturer. Før renn er det enkelt å "friske opp" strukturen slik at den er tilpasset det aktuelle føret. Dersom man skal legge en maskinell struktur like før et renn har man en langvarig prepareringsjobb framfor seg.”
Link to comment
Share on other sites

Har med stort intresse följt inläggen på den har tråden och bestämt mig för att nästa säsong pröva. Men nu ligger skidorna där, stenslipade i december och med "skyddsparaffin" på, då säsongen är över för in del. Hur ska jag nu gå till väga till vintern? Är det bara att börja sickla? Skidorna stenslipades i december, hur påverkar det?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Mario]Här är en vallarepresentant från Toko som "orkat" bemöda sig att kommentera Kuzmin.

[url]http://www.skinnyski.com/gear/display.asp?Id=4430[/url]

Han sågar Kuzmin hårdare Pölder.[/quote]
Jo, det var ju en del hårda ord. Men å andra sidan är ju Kuzmin's lic inte direkt mild i tonen heller så något annat kanske inte var att vänta.
Finns som sagt mycket att fundera och testa för den som vill förvissa sig om vad som igentligen gäller :)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Mauritz]Hej,

1. Hur svårt är det att stålsikla, göra rillor i belaget, etc och hur ofta måst man göra det. Är det lättare eller svårare för en "amatörmotionär" att valla på traditionellt sätt eller är det lika lätt med stålsickling och riller, etc.

2. Hur ofta måste man sålsickla lägga ny struktur.

3. Går det att göra om ett par redan stenslipade skidor genom att sedan stålsickla dem?[/quote]
1. Det är MYCKET LÄTTARE OCH SNABBARE att stålsickla än att valla traditionellt.
När Kuzmin gjorde det tog till mig tog det c:a 5 minuter och själv gör jag det lätt på mindre än 10 minuter.
En instruktion finner du på [url=http://www.kuzmin.se]www.kuzmin.se[/url]

2.Enligt Kuzmin kan du åka minst 100 mil efter en stälsickling (och du behöver INTE lägga någon struktur.
Anm: Vid årets Vasaloppsvecka åkte jag ju båda öppna spåren och Vasaloppet på SAMMA sickling
och även efter 27 mil hade jag nästan helt rena skidor perfekta för fortsatt åkning.
För mer information se även min tråd "tre Vasalopp..."

3. Ja, det är PRECIS det jag gjort och åkt tre Vasalop på.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lars-Erik][quote=Mauritz]Hej,

1. Hur svårt är det att stålsikla, göra rillor i belaget, etc och hur ofta måst man göra det. Är det lättare eller svårare för en "amatörmotionär" att valla på traditionellt sätt eller är det lika lätt med stålsickling och riller, etc.

2. Hur ofta måste man sålsickla lägga ny struktur.

3. Går det att göra om ett par redan stenslipade skidor genom att sedan stålsickla dem?[/quote]
1. Det är MYCKET LÄTTARE OCH SNABBARE att stålsickla än att valla traditionellt.
När Kuzmin gjorde det tog till mig tog det c:a 5 minuter och själv gör jag det lätt på mindre än 10 minuter.
En instruktion finner du på [url=http://www.kuzmin.se]www.kuzmin.se[/url]

2.Enligt Kuzmin kan du åka minst 100 mil efter en stälsickling (och du behöver INTE lägga någon struktur.
Anm: Vid årets Vasaloppsvecka åkte jag ju båda öppna spåren och Vasaloppet på SAMMA sickling
och även efter 27 mil hade jag nästan helt rena skidor perfekta för fortsatt åkning.
För mer information se även min tråd "tre Vasalopp..."

3. Ja, det är PRECIS det jag gjort och åkt tre Vasalop på.[/quote]
de känns inte som du är bra nog övertygad påkozmins teorier. jag tycker att dom kunde tagit nån som är lite mer insatt längdskidåkning ist som jobbar med valla skidor varjedag.

De amerikanaren skrev om Ordina stämmer iaf.:P
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Mario]Här är en vallarepresentant från Toko som "orkat" bemöda sig att kommentera Kuzmin.

[url]http://www.skinnyski.com/gear/display.asp?Id=4430[/url]

Han sågar Kuzmin hårdare Pölder.[/quote]
Förvisso gör han det, men han redovisar inga testresultat utan raljerar bara. Varför ska man tro honom?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=kayaker][quote=Mario]Här är en vallarepresentant från Toko som "orkat" bemöda sig att kommentera Kuzmin.

[url]http://www.skinnyski.com/gear/display.asp?Id=4430[/url]

Han sågar Kuzmin hårdare Pölder.[/quote]
Förvisso gör han det, men han redovisar inga testresultat utan raljerar bara. Varför ska man tro honom?[/quote]
Precis. Och tonläget är ovärdig en företagsrepresentant enligt min mening. Hans inlägg i debatten gör inte vallaindustrin någon tjänst. De har haft gott om tid på sig nu att presentera [b]fakta[/b] som motsäger Kuzmins påståenden men har i stället valt att försöka ignorera hans avhandling. Tyvärr för dem verkar i stället effekten ha blivit att allt fler testar och upptäcker att det funkar lika bra utan paraffiner.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Boljohan][quote=kayaker][quote=Mario]Här är en vallarepresentant från Toko som "orkat" bemöda sig att kommentera Kuzmin.

[url]http://www.skinnyski.com/gear/display.asp?Id=4430[/url]

Han sågar Kuzmin hårdare Pölder.[/quote]
Förvisso gör han det, men han redovisar inga testresultat utan raljerar bara. Varför ska man tro honom?[/quote]
Precis. Och tonläget är ovärdig en företagsrepresentant enligt min mening. Hans inlägg i debatten gör inte vallaindustrin någon tjänst. De har haft gott om tid på sig nu att presentera [b]fakta[/b] som motsäger Kuzmins påståenden men har i stället valt att försöka ignorera hans avhandling. Tyvärr för dem verkar i stället effekten ha blivit att allt fler testar och upptäcker att det funkar lika bra utan paraffiner.[/quote]
funkar lika bra? inte för å va otrevlig, men mina stålsiklingstester har inte varit inärheten av tävlingsvallade skidor.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...