Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

2-ans hjul i Alliansloppet?


MrT

Recommended Posts

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply
Att träna och tävla på annat än 2:or eller tyngre är självbedrägeri om man vill bli en riktig skidåkare....

Märklig kommentar!

Mycket märklig! mmmercury du har nog aldrig provat att åka tävling på 1;or, blir man inte tränad av att ligga och åka med snittpuls på över 90% under 1h så förstår jag inte vad som krävs. Och om du inte kan snitta över 90% med 1:or så lider du stor brist på teknik, och hur ska du då kunna bli en riktig skidåkare?

Link to comment
Share on other sites

Att träna och tävla på annat än 2:or eller tyngre är självbedrägeri om man vill bli en riktig skidåkare....

Märklig kommentar!

Mycket märklig! mmmercury du har nog aldrig provat att åka tävling på 1;or' date=' blir man inte tränad av att ligga och åka med snittpuls på över 90% under 1h så förstår jag inte vad som krävs. Och om du inte kan snitta över 90% med 1:or så lider du stor brist på teknik, och hur ska du då kunna bli en riktig skidåkare?[/quote']

För att förtydliga mitt resonemang; Man blir bra på det man tränar på. Jag tvekar inte en sekund på att man får upp pulsen till över 90 % på 1:or. Men rullskidtävlingar på 1:or är en helt annan sport än en skidtävling på snö. Missförstå mig inte, jag tycker det är jättekul att åka fort på rullskidor. men det ger mer inför vintern att träna på tröga hjul, för att det blir betydligt mer grennära. Och om alliansloppet ska bli seedningsgrundande anser jag följdaktligen att den borde avgöras på 2:or. Det är min personliga uppfattning. Jag kanske är gammalmodig och bakåtsträvande, men skidsport blir betydligt roligare med backar, diagonalåkning och stakning med frånskjut.

Link to comment
Share on other sites

Märklig kommentar!

Mycket märklig! mmmercury du har nog aldrig provat att åka tävling på 1;or' date=' blir man inte tränad av att ligga och åka med snittpuls på över 90% under 1h så förstår jag inte vad som krävs. Och om du inte kan snitta över 90% med 1:or så lider du stor brist på teknik, och hur ska du då kunna bli en riktig skidåkare?[/quote']

För att förtydliga mitt resonemang; Man blir bra på det man tränar på. Jag tvekar inte en sekund på att man får upp pulsen till över 90 % på 1:or. Men rullskidtävlingar på 1:or är en helt annan sport än en skidtävling på snö. Missförstå mig inte, jag tycker det är jättekul att åka fort på rullskidor. men det ger mer inför vintern att träna på tröga hjul, för att det blir betydligt mer grennära. Och om alliansloppet ska bli seedningsgrundande anser jag följdaktligen att den borde avgöras på 2:or. Det är min personliga uppfattning. Jag kanske är gammalmodig och bakåtsträvande, men skidsport blir betydligt roligare med backar, diagonalåkning och stakning med frånskjut.

Detta har ju stötts och blötts i olika trådar till leda, men jag svarar väl en gång till i alla fall. mmmercury får gärna ordna en rullskidtävling på trögare hjul som är rättvis om du tror på detta. Det är inga svårigheter för en medelmåtta att åka jämnt med en riktigt duktig åkare i elitled ifall det skiljer en del i tröghet mellan skidorna. Åker jag på swenor-2-or går det tusan så mycket lättare än på elpex-2-or. Vilka 2-or är det du tycker är ett minimum mmmercury? Södertäljeloppet för drygt ett år sedan var enligt mig ett tydligt exempel på att det inte fungerar speciellt bra med rullskidlopp med begränsning på skidornas rullförmåga.

Men anordna du ett lopp på tröga hjul mmmercury, så lovar jag och komma och se hur du går tillväga för att få rättvisa förhållanden!

Link to comment
Share on other sites

mmmercury sa väl iofs inte att det var fel på rullskidtävlingarna utan bara att det var roligare med skidåkning i kuperad terräng och även mer givande att åka på mer skidlika hjul där det inte går så fort som på ettor, vilket jag håller med Däremot finns det ju inga sådana tävlingar just eftersom det är så svårt att få det rättvist och i brist på dem tror jag det är givande att åka åtminstone några tävlingar även på ettor. Det ger nog bättre träning att stå och dunka en timme i nära A3+ puls på tävling än att köra ett tempopass själv på treorna, mycket lättare att pressa sig på tävling.

Men min personliga åsikt är att rullskidtävlingar skulle kunna bli riktigt kul om man körde på tunga hjul och med riktigt kuperad terräng där man måste köra diagonal och diagonal med frånskjut en stor del av loppen. Nu är det enda som gör rullskidtävlingar roliga det taktiska momentet med klungkörning.

Link to comment
Share on other sites

Det är inga svårigheter för en medelmåtta att åka jämnt med en riktigt duktig åkare i elitled ifall det skiljer en del i tröghet mellan skidorna. Åker jag på swenor-2-or går det tusan så mycket lättare än på elpex-2-or.

 

Men anordna du ett lopp på tröga hjul mmmercury, så lovar jag och komma och se hur du

går tillväga för att få rättvisa förhållanden!

Ja, det är kanske svårt, men tvåor av olika märken är i mitt tyckte rättvisare än Eagles superdunderhjul mot mina tvåor eller treor. Jag tycker hela tanken med att tävlingen ska vara seedningsgundande faller på den enorma skillnaden i förutsättningar man har pga hjulen. Det blir ju i princip möjligt att köpa sig fram i leden. Köp Eagleskidor och seeda upp dig eller åk standardskidor och glöm det.

Link to comment
Share on other sites

Om man gör en sammanfattning av åsikterna kommer jag fram till att Alliansloppet inte kan vara seedningsgrundande för VL. Varför ? Jo, om man skall få någorlunda lika förhållande som på snö, bör loppet köras på 2:or, men detta är ogenomförbart i praktisk handling dels beroende på att rullförmågan skiljer på olika tvåor, dels att kontrollen inte går att genomföra dvs det går inte att få till rättvisa förhållande med rullbegränsning.

 

Frågan är då, om det går att få till ett rättvist utslag till grund för seedningen, om tävlingen går på 1:or. Jag är inte rätt man att uttala mig om det, då jag aldrig upplevt en rullskidtävling med tävlingshjul. Utan att ha sett några tabeller för Alliansloppet har jag en känsla av att det är lättare att seeda upp sig där än ett seedningslopp på snö. (där det tydlingen finns lättare och svårare lopp också). Rätta mig om jag har fel. En sak talar för rullskidlopp som seedning och det är att det är svårare att "valla bort sig", ska i så fall vara att man inte väljer de snabbaste hjulen på marknaden.

Link to comment
Share on other sites

Det är inga svårigheter för en medelmåtta att åka jämnt med en riktigt duktig åkare i elitled ifall det skiljer en del i tröghet mellan skidorna. Åker jag på swenor-2-or går det tusan så mycket lättare än på elpex-2-or.

 

Men anordna du ett lopp på tröga hjul mmmercury' date=' så lovar jag och komma och se hur du

går tillväga för att få rättvisa förhållanden![/quote']

Ja, det är kanske svårt, men tvåor av olika märken är i mitt tyckte rättvisare än Eagles superdunderhjul mot mina tvåor eller treor. Jag tycker hela tanken med att tävlingen ska vara seedningsgundande faller på den enorma skillnaden i förutsättningar man har pga hjulen. Det blir ju i princip möjligt att köpa sig fram i leden. Köp Eagleskidor och seeda upp dig eller åk standardskidor och glöm det.

det har sagts förr och kan sägas igen. det är betydligt enklare och billigare ha samma värstingskidor som eliten på hjul än på snö så ur den synvinklen är rullskidor rättvisare.

 

det är väl alltid så att man vill ha det värsta och bästa för att kunna åka snabbare oavsett om det är på snö eller på asfalt?

Link to comment
Share on other sites

Om man gör en sammanfattning av åsikterna kommer jag fram till att Alliansloppet inte kan vara seedningsgrundande för VL. Varför ? Jo, om man skall få någorlunda lika förhållande som på snö, bör loppet köras på 2:or, men detta är ogenomförbart i praktisk handling dels beroende på att rullförmågan skiljer på olika tvåor, dels att kontrollen inte går att genomföra dvs det går inte att få till rättvisa förhållande med rullbegränsning.

 

Frågan är då, om det går att få till ett rättvist utslag till grund för seedningen, om tävlingen går på 1:or. Jag är inte rätt man att uttala mig om det, då jag aldrig upplevt en rullskidtävling med tävlingshjul. Utan att ha sett några tabeller för Alliansloppet har jag en känsla av att det är lättare att seeda upp sig där än ett seedningslopp på snö. (där det tydlingen finns lättare och svårare lopp också). Rätta mig om jag har fel. En sak talar för rullskidlopp som seedning och det är att det är svårare att "valla bort sig", ska i så fall vara att man inte väljer de snabbaste hjulen på marknaden.

Jag är övertygad om att seedningen kan bli rättvis, men tidsdifferensen mellan de olika leden kommer troligen att bli mindre. Hänger du med vinnaren i alliansloppet är du säkert värd en plats i elitledet i VL. Därunder kommer säkert sedningen jämföras med vad personer i olika tidsintevall klarat senaste Vasaloppet, likväl som på seedningslopp på snö. Jag tror snarare TT att om du inte har tävlingshjul så är det nog i stort sett lönlöst att tro att du ska seeda dig framåt på ett rullskidlopp. Men som kustlöparen skrev, troligen betydligt rättvisare på rull än på snö i alla fall.

 

Sen är jag inte alls mot rullskidlopp på kraftigt kuperade banor med tröga hjul, men några rättvisa tävlingar tror jag inte det blir. Är det så att man är en person som är bättre att hävda sig på kuperade lopp, ja då är det säkert lämpligare att seeda sig på ett kuperat snölopp, men för den sakens skull behöver ju det inte utesluta seedning på rullskidor på tävlingshjul.

Link to comment
Share on other sites

Om man gör en sammanfattning av åsikterna kommer jag fram till att Alliansloppet inte kan vara seedningsgrundande för VL. Varför ? Jo' date=' om man skall få någorlunda lika förhållande som på snö, bör loppet köras på 2:or, men detta är ogenomförbart i praktisk handling dels beroende på att rullförmågan skiljer på olika tvåor, dels att kontrollen inte går att genomföra dvs det går inte att få till rättvisa förhållande med rullbegränsning.

 

Frågan är då, om det går att få till ett rättvist utslag till grund för seedningen, om tävlingen går på 1:or. Jag är inte rätt man att uttala mig om det, då jag aldrig upplevt en rullskidtävling med tävlingshjul. Utan att ha sett några tabeller för Alliansloppet har jag en känsla av att det är lättare att seeda upp sig där än ett seedningslopp på snö. (där det tydlingen finns lättare och svårare lopp också). Rätta mig om jag har fel. En sak talar för rullskidlopp som seedning och det är att det är svårare att "valla bort sig", ska i så fall vara att man inte väljer de snabbaste hjulen på marknaden.[/quote']

Jag är övertygad om att seedningen kan bli rättvis, men tidsdifferensen mellan de olika leden kommer troligen att bli mindre. Hänger du med vinnaren i alliansloppet är du säkert värd en plats i elitledet i VL. Därunder kommer säkert sedningen jämföras med vad personer i olika tidsintevall klarat senaste Vasaloppet, likväl som på seedningslopp på snö. Jag tror snarare TT att om du inte har tävlingshjul så är det nog i stort sett lönlöst att tro att du ska seeda dig framåt på ett rullskidlopp. Men som kustlöparen skrev, troligen betydligt rättvisare på rull än på snö i alla fall.

 

Sen är jag inte alls mot rullskidlopp på kraftigt kuperade banor med tröga hjul, men några rättvisa tävlingar tror jag inte det blir. Är det så att man är en person som är bättre att hävda sig på kuperade lopp, ja då är det säkert lämpligare att seeda sig på ett kuperat snölopp, men för den sakens skull behöver ju det inte utesluta seedning på rullskidor på tävlingshjul.

Håller med dig i det mesta Dunderklumpen.

 

Det går att ha seedningslopp på rullskidor men det blir lite mindre tidspann i varje led. Hur "lätt" det blir att seeda upp sig beror ju helt och hållet på var VL lägger gränserna inte på hur fort hjulen rullar, detta är en mkt konstig missuppfattning.

 

Rullskidslopp är utrustningsmässigt och förhållandemässigt betydligt rättvisare än de flesta skidlopp. Det går inte att valla bort sig och "spåren" brukar hålla rätt bra:) Det är bland annat därför motionärer ligger lite närmare eliten procentuellt sett.

 

En del skidlopp går extremt fort på blankis och en del oerhört långsamt i snöstorm, men alla lopp räknas. Rullskidslopp tillhör den tidigare kategorin och på sätt och vis är det synd att det går att ordna lopp på fyror, dvs den senare varianten.

 

Däremot så hävdar jag fortfarande att det teoretiskt sett skulle gå att köra rullskidslopp rättvist med tvåor eller fyror även om jag själv inte skulle vara så förtjust i det eftersom fartens tjusning försvinner. Det skulle idag i princip innebära hjul från ett märke (vilket ju i princip ändå gäller de facto idag för tävlingshjul) eller i en framtid FIS-certifierade hjul. En tänkbar framtid vore att det ordnas tävlingar både med fria hjul och certifierade tröga hjul, helst då treor eller fyror. Tvåor är en dålig kompromiss.

 

Man bör ändå träna på både tröga och snabba hjul sannolikt mest på tröga och då kunde det iof vara intressant att få tävla på dem också.

Link to comment
Share on other sites

mmmercury sa väl iofs inte att det var fel på rullskidtävlingarna utan bara att det var roligare med skidåkning i kuperad terräng och även mer givande att åka på mer skidlika hjul där det inte går så fort som på ettor, vilket jag håller med Däremot finns det ju inga sådana tävlingar just eftersom det är så svårt att få det rättvist och i brist på dem tror jag det är givande att åka åtminstone några tävlingar även på ettor. Det ger nog bättre träning att stå och dunka en timme i nära A3+ puls på tävling än att köra ett tempopass själv på treorna, mycket lättare att pressa sig på tävling.

Men min personliga åsikt är att rullskidtävlingar skulle kunna bli riktigt kul om man körde på tunga hjul och med riktigt kuperad terräng där man måste köra diagonal och diagonal med frånskjut en stor del av loppen. Nu är det enda som gör rullskidtävlingar roliga det taktiska momentet med klungkörning.

Jag tror att du är inne på rätt spår, i vår lilla klubb har jag tydligt märkt att man betydligt närmare prestationen på snö om man kör hårt mot varandra ju trögare hjulen är. Så för att få en rättvisande seedning tror jag helt klart att tröga hjul ligger närmare. Men då återstår problemet att få till likvärdigt motstånd åkare emellan. Det kan bli riktigt bökigt.

 

Problemet med att vissa märken rullar snabbare med tvåor skulle troligtvis avhjälpas på så sätt att alla kommer att åka på Swenor Fibreglas, ungefär som att de flesta åker Eagle nu. Det bästa sättet att prova det hela är ju att Alliansloppet bestämmer sig för det, då tvingas vi att prova och jag tror det skulle blir riktigt spännande. Betydligt större tidsavstånd.

Link to comment
Share on other sites

Jag som har sett en lista ifrån årets Allianslopp där man har jämfört Vasaloppsresultat kan säga att det syns tydligt att är man bra på Vasaloppet så är man bra även i Allainsloppet.

Man kunde ur den listan läsa ut ett tydligt mönster med extremt få undantag. Dom undantag som fanns kunde vi också berätta anledningen till att dom var bättre eller sämre än Vasaloppsresultatet, t,ex fanns det några topp åkare i Vasaloppet som hade sämre resultat på rullskidor än dom borde haft, men dom hade oftas förklaringen träningshjul istället för tävlingshjul, ev stavbrott m.m

 

Men det mest intressanta är att det är mest duktiga åkare som kör t.ex Alliansloppet. Det gick att se ifrån Elitled, led 1, 2, 3, 4 jämn fördelninen mellan dessa led.....led 5 och sämre var få startande. Självklart fanns även dessa åkare, men dom var inte alls lika ånga som dom som var led 4 eller bättre.

 

Men som några redan sagt ovan så är Alliansloppet 2010 sedningsgrundande till Vasaloppet 2011. Och det är bara på prov 1 år för att se hur det funger. Testa måste man väl få göra en gång.

Link to comment
Share on other sites

mmmercury sa väl iofs inte att det var fel på rullskidtävlingarna utan bara att det var roligare med skidåkning i kuperad terräng och även mer givande att åka på mer skidlika hjul där det inte går så fort som på ettor' date=' vilket jag håller med Däremot finns det ju inga sådana tävlingar just eftersom det är så svårt att få det rättvist och i brist på dem tror jag det är givande att åka åtminstone några tävlingar även på ettor. Det ger nog bättre träning att stå och dunka en timme i nära A3+ puls på tävling än att köra ett tempopass själv på treorna, mycket lättare att pressa sig på tävling.

Men min personliga åsikt är att rullskidtävlingar skulle kunna bli riktigt kul om man körde på tunga hjul och med riktigt kuperad terräng där man måste köra diagonal och diagonal med frånskjut en stor del av loppen. Nu är det enda som gör rullskidtävlingar roliga det taktiska momentet med klungkörning.[/quote']

Jag tror att du är inne på rätt spår, i vår lilla klubb har jag tydligt märkt att man betydligt närmare prestationen på snö om man kör hårt mot varandra ju trögare hjulen är. Så för att få en rättvisande seedning tror jag helt klart att tröga hjul ligger närmare. Men då återstår problemet att få till likvärdigt motstånd åkare emellan. Det kan bli riktigt bökigt.

 

Problemet med att vissa märken rullar snabbare med tvåor skulle troligtvis avhjälpas på så sätt att alla kommer att åka på Swenor Fibreglas, ungefär som att de flesta åker Eagle nu. Det bästa sättet att prova det hela är ju att Alliansloppet bestämmer sig för det, då tvingas vi att prova och jag tror det skulle blir riktigt spännande. Betydligt större tidsavstånd.

Jag kan hålla med till stor del. Men att bara tillåta ett märke skulle iof göra det rättvist mellan åkarna men inte mellan tillverkarna. Dessutom måste ju tillverkaren kunna garantera leverans av kanske 500 skidor minst en månad innan loppet och ha 200 par kvar till de som efteranmäler sig. Men det är klart Alliansloppet skulle ju kunna begära in anbud från alla tillverkare, där tillgång på skidor är ett baskrav och så lågt pris som möjligt det kvalificerande kriteriet. Vem vet kanske skulle en stor sportkedja vinna:( Sen kan jag fortfarande inte förstå att seedningen blir mer rättvisande bara för att tidsavstånden ökar. Så länge samma personer blir etta resp nr 378 så är det fortfarande bara för VL att justera gränserna efter det. Om de flesta inom plac 350 -400 på Alliansloppet kom in på led 7 i VL så kommer de att seedas i led 8 efter Alliansloppet ändå oavsett om de är 1h efter eliten med ettor 1,10 efter med tvåor eller kanske 1,40 efter med fyror.

Link to comment
Share on other sites

Jag som har sett en lista ifrån årets Allianslopp där man har jämfört Vasaloppsresultat kan säga att det syns tydligt att är man bra på Vasaloppet så är man bra även i Allainsloppet.

Man kunde ur den listan läsa ut ett tydligt mönster med extremt få undantag. Dom undantag som fanns kunde vi också berätta anledningen till att dom var bättre eller sämre än Vasaloppsresultatet, t,ex fanns det några topp åkare i Vasaloppet som hade sämre resultat på rullskidor än dom borde haft, men dom hade oftas förklaringen träningshjul istället för tävlingshjul, ev stavbrott m.m

 

Men det mest intressanta är att det är mest duktiga åkare som kör t.ex Alliansloppet. Det gick att se ifrån Elitled, led 1, 2, 3, 4 jämn fördelninen mellan dessa led.....led 5 och sämre var få startande. Självklart fanns även dessa åkare, men dom var inte alls lika ånga som dom som var led 4 eller bättre.

 

Men som några redan sagt ovan så är Alliansloppet 2010 sedningsgrundande till Vasaloppet 2011. Och det är bara på prov 1 år för att se hur det funger. Testa måste man väl få göra en gång.

Helt rätt. Att samma åkare som är bra på Alliansloppet (oavsett vilka hjul som används) också är bra på VL är en självklarhet som nu också är bevisad. Sen skadar det nog inte för dom som är nya på att tävla på rullskidor och vill seeda sig att åka ngt eller några liknande lopp innan för att få lite rutin och kanske kunna tjäna ngn minut extra.

 

Vi kan hoppas att denna seedningstest gör att fler led 5-10 åkare börjar tävla på rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Skåningen:

Har du hört om det kommer att läggas ut en preliminär seedningstabell på hemsidan före Alliansloppet eller om det bara kommer en tabell efter loppet, då man har alla resultaten att arbeta med. Skall man vid anmälan ange vilket startled i VL man är kvalificerad för, eftersom man lyckats få fram den statistik Alliansloppet vs Vasaloppet, som du redovisar ovan.

Intressant blir att se om fler i led 5-10 ställer upp, om det blir samma korrelation mellan ledtillhörighet i VL och resultat i Alliansloppet som det blev i led 0-4.

 

En preliminär seedningstabell skulle vara av stort intresse för åkarkategorin led 5-10, då man där kunde få en uppfattning om det var lönt att göra ett försök att seeda upp sig i Alliansloppet. Det är inte otänkbart att flera av dessa åkare skulle vara intresserade av att åka något rullskidlopp före som test.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte någon preliminär kommer läggas ut innan loppet.

Det jag skrev förut om led 5-10 var att det inte var så många startande i den gruppen , men dom fanns ju och det gick att se samma trend där också.

 

Det visar bara att det var väldigt lätt att kunna se att sedning går att göra på ett bra sätt.

 

Som jag sagt tidigare, tror på 500 startande.....det var 300 nu senast.

Link to comment
Share on other sites

mmmercury sa väl iofs inte att det var fel på rullskidtävlingarna utan bara att det var roligare med skidåkning i kuperad terräng och även mer givande att åka på mer skidlika hjul där det inte går så fort som på ettor' date=' vilket jag håller med Däremot finns det ju inga sådana tävlingar just eftersom det är så svårt att få det rättvist och i brist på dem tror jag det är givande att åka åtminstone några tävlingar även på ettor. Det ger nog bättre träning att stå och dunka en timme i nära A3+ puls på tävling än att köra ett tempopass själv på treorna, mycket lättare att pressa sig på tävling.

Men min personliga åsikt är att rullskidtävlingar skulle kunna bli riktigt kul om man körde på tunga hjul och med riktigt kuperad terräng där man måste köra diagonal och diagonal med frånskjut en stor del av loppen. Nu är det enda som gör rullskidtävlingar roliga det taktiska momentet med klungkörning.[/quote']

Jag tror att du är inne på rätt spår, i vår lilla klubb har jag tydligt märkt att man betydligt närmare prestationen på snö om man kör hårt mot varandra ju trögare hjulen är. Så för att få en rättvisande seedning tror jag helt klart att tröga hjul ligger närmare. Men då återstår problemet att få till likvärdigt motstånd åkare emellan. Det kan bli riktigt bökigt.

 

Problemet med att vissa märken rullar snabbare med tvåor skulle troligtvis avhjälpas på så sätt att alla kommer att åka på Swenor Fibreglas, ungefär som att de flesta åker Eagle nu. Det bästa sättet att prova det hela är ju att Alliansloppet bestämmer sig för det, då tvingas vi att prova och jag tror det skulle blir riktigt spännande. Betydligt större tidsavstånd.

Jag kan hålla med till stor del. Men att bara tillåta ett märke skulle iof göra det rättvist mellan åkarna men inte mellan tillverkarna. Dessutom måste ju tillverkaren kunna garantera leverans av kanske 500 skidor minst en månad innan loppet och ha 200 par kvar till de som efteranmäler sig. Men det är klart Alliansloppet skulle ju kunna begära in anbud från alla tillverkare, där tillgång på skidor är ett baskrav och så lågt pris som möjligt det kvalificerande kriteriet. Vem vet kanske skulle en stor sportkedja vinna:( Sen kan jag fortfarande inte förstå att seedningen blir mer rättvisande bara för att tidsavstånden ökar. Så länge samma personer blir etta resp nr 378 så är det fortfarande bara för VL att justera gränserna efter det. Om de flesta inom plac 350 -400 på Alliansloppet kom in på led 7 i VL så kommer de att seedas i led 8 efter Alliansloppet ändå oavsett om de är 1h efter eliten med ettor 1,10 efter med tvåor eller kanske 1,40 efter med fyror.

Nej, nu tror jag du krånglar till det, jag menade så här. Ifall Swenors tvåor rullar bäst kommer det att innebära att de flesta åkare vill åka loppet på dem, att förbjuda andra märken är i så fall onödigt.

 

Jag funderar så här. Tidsavståndet i sig är inte avgörande, men förmågan att arbeta efter stor energiåtgång varierar mellan åkare och efter att ha gjort ett stort energiuttag så fungerar kroppar olika. Vasaloppet 90 km är stort energiuttag och om man kör en given sträcka på rullskidor med större motstånd gör att tiden blir längre och därmed större energiuttag. Flera går tomma precis som i Vasaloppet.

 

Men trots att, jag anser, det kanske inte är rättvisande så tycker jag det är spännande att man testar rullskidor som seedningsgrundande. Jag tror dock att 2or skulle ge en riktigare seedning.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...