Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

2-ans hjul i Alliansloppet?


MrT

Recommended Posts

Den seedning, som man uppnår i jan-febr, måste vara mer rättvisande vad gäller åkarens form än tex Alliansloppet ett halvår före. Det som gör VL året före som en bra värdemätare på ledtillhörighet är att seedningen sker på fulla VL-distansen.

 

Det verkar lite komplicerat att sätta in sig hur seedningen i ett rullskidlopp skulle kunna ske på bästa sätt, men erfarenhet från seedningslopp på snö i snabbföre borde vara en god grund att stå på.

 

Jag förstår din tankegång TT att det skulle vara fördelaktigt för de som vill seeda upp sig på 1:or om en stor procent på 2:or deltar i loppet genom att det sänker hastighetssnittet för loppet, om det är det man tar med i beräkningen.

 

Synd att man inte tar fram en preliminär seedningstabell, ty då kunde intresserade se om det var lönt att göra ett försök. En tanke som slog mig precis nu, var att det kanske vore en bra affärsidé att hyra ut rullskidor med tävlingshjul till hugade "uppseedare".

 

Jag tror som Everest att förstagångsåkare är den grupp, som har störst intresse att seeda upp sig från 10:an, inte sällan finns det åkare som hör hemma i ett högre led. Att redan i augusti ha kommit upp ett eller två pinnhål motiverar i högre grad att man skickar in sin anmälan till VL. Alla har inte tålamod att via ÖS komma upp från 10:an utan vill gå på VL direkt.

 

En fråga med anledning av uthyrningsidén: Om man aldrig åkt på ett par skidor med tävlingshjul, är det möjligt att köra Alliansloppet på ett par låne- eller hyrskidor utan att ha tränat på dem innan ?

Visst är det möjligt, fast efter egen erfarenhet så behövs minst 10 mil för att kunna utnyttja den mycket bättre rullningen. Jag tror att om du lånar ett par skidor vid starten så skulle du förlora minst 10 min mot om du tränat på dom tidigare.

Men alla är olika, om du är en hejare på att staka i isföre så skulle du säkert inte förlora så mycket i tid.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Tanken (drömmen) om att Alliansloppet skulle förbjuda ettor kan vi ju droppa med en gång. Seedningsgrundat lopp innebär mer tävlande, mer sålda tävlingshjul och ännu mer nöjda försäljare. Man kan ju fråga sig hur mycket Westman och co. har "lobbat" för att detta lopp skulle bli seddningsgrundat?!

 

För min egen del är det mer än okay..!

Link to comment
Share on other sites

Tanken (drömmen) om att Alliansloppet skulle förbjuda ettor kan vi ju droppa med en gång. Seedningsgrundat lopp innebär mer tävlande, mer sålda tävlingshjul och ännu mer nöjda försäljare. Man kan ju fråga sig hur mycket Westman och co. har "lobbat" för att detta lopp skulle bli seddningsgrundat?!

 

För min egen del är det mer än okay..!

Det är Alliansloppet själva som har haft det som mål ända sen deras första lopp. Det är alltså dom som har legat bakom lobbingen mest.

 

Sen skrev även Götalandstinget en skrivelse till Svenska skidförbundet om att man önskade att Alliansloppet skulle bli seedningsgrundande. Den skrivelse var alltså samtliga Distriktförbund i Götaland bakom, och den lämnades över till Vasaloppet.

 

Men det är framför allt Alliansloppet själva som ligger bakom det hela.

 

Önkemålet ifrån tinget att ha ett rullskidlopp som seedningsgrundande är ju för att det gör SKidsporten ännu större i södra Sverige "fel årstid", Blir sporten större här i söder där snötillågnen är dålig gynnar det självklart skidsporten även på vintern.

Det ökade intresset gör att fler klubbar kan få igång bättre verksamhet. Fler klubbar med verksamhet innebär i många fall ungdomsverksamhet, ungdommarna är framtiden för svensk skidsport.

 

Vasaloppet är ju som ni vet navet för svensk skidsport, alla deras seedningslopp runtomkring Sverige är också viktiga för skidsporten.

Men det är klart det gynnar handlarna också

Link to comment
Share on other sites

Tanken (drömmen) om att Alliansloppet skulle förbjuda ettor kan vi ju droppa med en gång. Seedningsgrundat lopp innebär mer tävlande' date=' mer sålda tävlingshjul och ännu mer nöjda försäljare. Man kan ju fråga sig hur mycket Westman och co. har "lobbat" för att detta lopp skulle bli seddningsgrundat?!

 

För min egen del är det mer än okay..![/quote']

Det är Alliansloppet själva som har haft det som mål ända sen deras första lopp. Det är alltså dom som har legat bakom lobbingen mest.

 

Sen skrev även Götalandstinget en skrivelse till Svenska skidförbundet om att man önskade att Alliansloppet skulle bli seedningsgrundande. Den skrivelse var alltså samtliga Distriktförbund i Götaland bakom, och den lämnades över till Vasaloppet.

 

Men det är framför allt Alliansloppet själva som ligger bakom det hela.

 

Önkemålet ifrån tinget att ha ett rullskidlopp som seedningsgrundande är ju för att det gör SKidsporten ännu större i södra Sverige "fel årstid", Blir sporten större här i söder där snötillågnen är dålig gynnar det självklart skidsporten även på vintern.

Det ökade intresset gör att fler klubbar kan få igång bättre verksamhet. Fler klubbar med verksamhet innebär i många fall ungdomsverksamhet, ungdommarna är framtiden för svensk skidsport.

 

Vasaloppet är ju som ni vet navet för svensk skidsport, alla deras seedningslopp runtomkring Sverige är också viktiga för skidsporten.

Men det är klart det gynnar handlarna också

Som sagt - jag är på :-)

 

Min värld fungerar på det sättet att tävlingar föder tävlingar. Vilket i sin tur ger mig en bra anledning till att tävla under Er/Björnstorps regi nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Hemma med sjukt barn idag, roade mig med att plocka hem resultaten från Alliansloppet och Vasaloppet. Samkörde dessa sedan med namnen, vilken innebär en rätt stor reservation för att vissa åkare inte finns pga olika stavning och i något fall kan fel åkare kopplats ihop med en namne men i stort stämmer den nog.

 

Gjorde även exempelseedning utifrån detta...

 

http://www.kodenet.se/privat/alliansloppet-seedning.xls

 

ser ur som det skulle kunna funka, men nåt annat än tävlingshjul är inte att tänka på för seedningshugade...

 

finns ju en stor fördel med en seedning på hösten och det är om man gjort ett väldigt dåligt VL-resultat eller inte åkt på ett tag så kan man tidigt på säsongen skaffa sig en hygglig seedningsgrund som man kan skicka in till VL i god tid och slippa kön på lördagen.

Link to comment
Share on other sites

Hemma med sjukt barn idag, roade mig med att plocka hem resultaten från Alliansloppet och Vasaloppet. Samkörde dessa sedan med namnen, vilken innebär en rätt stor reservation för att vissa åkare inte finns pga olika stavning och i något fall kan fel åkare kopplats ihop med en namne men i stort stämmer den nog.

 

Gjorde även exempelseedning utifrån detta...

 

http://www.kodenet.se/privat/alliansloppet-seedning.xls

 

ser ur som det skulle kunna funka, men nåt annat än tävlingshjul är inte att tänka på för seedningshugade...

 

finns ju en stor fördel med en seedning på hösten och det är om man gjort ett väldigt dåligt VL-resultat eller inte åkt på ett tag så kan man tidigt på säsongen skaffa sig en hygglig seedningsgrund som man kan skicka in till VL i god tid och slippa kön på lördagen.

Intressant tabell, min vana trogen så hade jag missat led 1 med några sekunder.

Men efter att ha kört med en stav i 8km så ser det lovande ut iallafall.

Link to comment
Share on other sites

Hemma med sjukt barn idag, roade mig med att plocka hem resultaten från Alliansloppet och Vasaloppet. Samkörde dessa sedan med namnen, vilken innebär en rätt stor reservation för att vissa åkare inte finns pga olika stavning och i något fall kan fel åkare kopplats ihop med en namne men i stort stämmer den nog.

 

Gjorde även exempelseedning utifrån detta...

 

http://www.kodenet.se/privat/alliansloppet-seedning.xls

 

ser ur som det skulle kunna funka, men nåt annat än tävlingshjul är inte att tänka på för seedningshugade...

 

finns ju en stor fördel med en seedning på hösten och det är om man gjort ett väldigt dåligt VL-resultat eller inte åkt på ett tag så kan man tidigt på säsongen skaffa sig en hygglig seedningsgrund som man kan skicka in till VL i god tid och slippa kön på lördagen.

Intressant, det ser ut ungefär som jag väntat mig. Ser flera som skulle ta ganska bra kliv framåt i leden tex. från led 4 till led 2. T.ex var någon 18min efter på alliansloppet och 2 tim och 12min efter på vasan...

Tiderna för varje seedningsgrupp brukar vara ca +10min per led vid seedningslopp på snö men här blir det ju mycket tätare.

Link to comment
Share on other sites

Hemma med sjukt barn idag' date=' roade mig med att plocka hem resultaten från Alliansloppet och Vasaloppet. Samkörde dessa sedan med namnen, vilken innebär en rätt stor reservation för att vissa åkare inte finns pga olika stavning och i något fall kan fel åkare kopplats ihop med en namne men i stort stämmer den nog.

 

Gjorde även exempelseedning utifrån detta...

 

http://www.kodenet.se/privat/alliansloppet-seedning.xls

 

ser ur som det skulle kunna funka, men nåt annat än tävlingshjul är inte att tänka på för seedningshugade...

 

finns ju en stor fördel med en seedning på hösten och det är om man gjort ett väldigt dåligt VL-resultat eller inte åkt på ett tag så kan man tidigt på säsongen skaffa sig en hygglig seedningsgrund som man kan skicka in till VL i god tid och slippa kön på lördagen.[/quote']

Intressant, det ser ut ungefär som jag väntat mig. Ser flera som skulle ta ganska bra kliv framåt i leden tex. från led 4 till led 2. T.ex var någon 18min efter på alliansloppet och 2 tim och 12min efter på vasan...

Tiderna för varje seedningsgrupp brukar vara ca +10min per led vid seedningslopp på snö men här blir det ju mycket tätare.

just det exemplet är jag lite osäker, ett rätt vanligt namn kan ha blivit felkopplat dessutom vet man ju inte träningsbakgrund etc vissa kan ta rejäla kliv snabbt.

 

nja kolla på tiderna så är nog 10-minutersintervallet inte helt fel här heller...det är nog snarare tiden man är ute som avgör intervallet. Skulle man kört 42km på rullskidor som de flesta snöloppen är så hade det givetvis blivit tätare. Tiderna här på Alliansloppet verkar lustigt nog stämma ganska bra överens med just ett sånt lopp där det inte är ovanligt att vinnartiden ligger på 1.55.

Link to comment
Share on other sites

Han tävlade ju för samma klubb i båda loppen så det är väl inte någon större rist att det kan handla om olika personer. Visst kan han ha blivit bättre, han hade ytterligare en halvtimme längre tid på Vasan 2008, så trenden pekare ju åt rätt håll. Men han hade behövt åka mer än en timme fortare på VL för att hamna i led 2 där. Och då ska det ända vara lättare att seeda sig på Vasaloppet än på andra lopp.

 

Finns fler exempel i listan också där snabba rullskidåkare underpresterar på snö. Det är inte samma sak helt enkelt. Om det ska vara seedning på rullskidor ska den vara betydligt hårdare än på snö annars blir det fel. Din seedning är alldeles för snäll, tycker jag.

 

Jag kan förstå att ni som har barmark nästan året runt vill kunna seeda er på rullskidor men det ska väl inte vara en fördel att ni saknar snö? Själv tyckar jag det skulle kännas väldigt fel att seeda upp mig på rullskidor till ett led dit jag inte klarar att ta mig på vanliga skidor.

Link to comment
Share on other sites

Han tävlade ju för samma klubb i båda loppen så det är väl inte någon större rist att det kan handla om olika personer. Visst kan han ha blivit bättre, han hade ytterligare en halvtimme längre tid på Vasan 2008, så trenden pekare ju åt rätt håll. Men han hade behövt åka mer än en timme fortare på VL för att hamna i led 2 där. Och då ska det ända vara lättare att seeda sig på Vasaloppet än på andra lopp.

 

Finns fler exempel i listan också där snabba rullskidåkare underpresterar på snö. Det är inte samma sak helt enkelt. Om det ska vara seedning på rullskidor ska den vara betydligt hårdare än på snö annars blir det fel. Din seedning är alldeles för snäll, tycker jag.

 

Jag kan förstå att ni som har barmark nästan året runt vill kunna seeda er på rullskidor men det ska väl inte vara en fördel att ni saknar snö? Själv tyckar jag det skulle kännas väldigt fel att seeda upp mig på rullskidor till ett led dit jag inte klarar att ta mig på vanliga skidor.

Jag tycker att det i så fall är logiskt, jag upplever också stor skillnad på rullskidor och skidor på snö. Men det blir trots denna skillnad intressant att se Alliansloppet som seedningslopp, man måste våga prova nya grepp för att utvecklas.

Link to comment
Share on other sites

Han tävlade ju för samma klubb i båda loppen så det är väl inte någon större rist att det kan handla om olika personer. Visst kan han ha blivit bättre' date=' han hade ytterligare en halvtimme längre tid på Vasan 2008, så trenden pekare ju åt rätt håll. Men han hade behövt åka mer än en timme fortare på VL för att hamna i led 2 där. Och då ska det ända vara lättare att seeda sig på Vasaloppet än på andra lopp.

 

Finns fler exempel i listan också där snabba rullskidåkare underpresterar på snö. Det är inte samma sak helt enkelt. Om det ska vara seedning på rullskidor ska den vara betydligt hårdare än på snö annars blir det fel. Din seedning är alldeles för snäll, tycker jag.

 

Jag kan förstå att ni som har barmark nästan året runt vill kunna seeda er på rullskidor men det ska väl inte vara en fördel att ni saknar snö? Själv tyckar jag det skulle kännas väldigt fel att seeda upp mig på rullskidor till ett led dit jag inte klarar att ta mig på vanliga skidor.[/quote']

Jag tycker att det i så fall är logiskt, jag upplever också stor skillnad på rullskidor och skidor på snö. Men det blir trots denna skillnad intressant att se Alliansloppet som seedningslopp, man måste våga prova nya grepp för att utvecklas.

Om man tog alla snöloppseedningar och gjorde samma övning så hade man nog också hittat minst lika många konstiga exempel. Tex kan ju en åkare som åkt dåligt på ett VL ha fastnat i första backen, brutit en stav, tappat en bindning haft feber mm eller helt henkelt börjat träna seriöst och därför "underpresterat" på VL 6 månader tidigare.

 

Nu är det ju faktiskt så att VL själva har kommit fram till att det stämmer väldigt bra överens och alla kan ju själva också se att det stämmer. Så innan ni säger att rullskidåkning inte stämmer så kan ni försöka hitta en snötävling med perfekt korrelation- Lycka till!

 

Själv ligger jag tex lite ovanför mitten i listan och fick precis samma placering på Alliansloppet som på VL. Sen hade ju seedningen givetvis blivit minst runt 10 minuter hårdare i verkligheten när VL lagt på ett led för att det inte är ett VL-arr (och ingen Dalarna-bonus). Men givetvis så kan det ju ingen garantera att inte 3 st extrema rullskidsåkare kommer ett led högre upp än de borde och det vore ju en total katastrof eller?

Link to comment
Share on other sites

Som sagt - jag är på :-)

 

Min värld fungerar på det sättet att tävlingar föder tävlingar. Vilket i sin tur ger mig en bra anledning till att tävla under Er/Björnstorps regi nästa år.

Nästa år? Nästa tävling är ju redan på söndag på Ring Knutstorps....då kommer du väl också

Nope... Jag jobbar.

Link to comment
Share on other sites

Han tävlade ju för samma klubb i båda loppen så det är väl inte någon större rist att det kan handla om olika personer. Visst kan han ha blivit bättre, han hade ytterligare en halvtimme längre tid på Vasan 2008, så trenden pekare ju åt rätt håll. Men han hade behövt åka mer än en timme fortare på VL för att hamna i led 2 där. Och då ska det ända vara lättare att seeda sig på Vasaloppet än på andra lopp.

 

Finns fler exempel i listan också där snabba rullskidåkare underpresterar på snö. Det är inte samma sak helt enkelt. Om det ska vara seedning på rullskidor ska den vara betydligt hårdare än på snö annars blir det fel. Din seedning är alldeles för snäll, tycker jag.

 

Jag kan förstå att ni som har barmark nästan året runt vill kunna seeda er på rullskidor men det ska väl inte vara en fördel att ni saknar snö? Själv tyckar jag det skulle kännas väldigt fel att seeda upp mig på rullskidor till ett led dit jag inte klarar att ta mig på vanliga skidor.

Vet inte exakt vilken åkare du pratar om,men är det den jag tror från Sveriges bästa Vasaloppsklubb, som också ärhär ibland. Så har jag en jättebra förklaring på den otrolig förbättringen.

Svaret är enkelt. En rikigt hård satsning helt enkelt, men regelbundna intervaller 2 gånger i veckan sen i april. Gör man det så förbättrar man sig helt enkelt.

Ligger i min plan till nästa år också ;)

SM-medalj på rullskidor 2010 är målet!

Link to comment
Share on other sites

Han tävlade ju för samma klubb i båda loppen så det är väl inte någon större rist att det kan handla om olika personer. Visst kan han ha blivit bättre' date=' han hade ytterligare en halvtimme längre tid på Vasan 2008, så trenden pekare ju åt rätt håll. Men han hade behövt åka mer än en timme fortare på VL för att hamna i led 2 där. Och då ska det ända vara lättare att seeda sig på Vasaloppet än på andra lopp.

 

Finns fler exempel i listan också där snabba rullskidåkare underpresterar på snö. Det är inte samma sak helt enkelt. Om det ska vara seedning på rullskidor ska den vara betydligt hårdare än på snö annars blir det fel. Din seedning är alldeles för snäll, tycker jag.

 

Jag kan förstå att ni som har barmark nästan året runt vill kunna seeda er på rullskidor men det ska väl inte vara en fördel att ni saknar snö? Själv tyckar jag det skulle kännas väldigt fel att seeda upp mig på rullskidor till ett led dit jag inte klarar att ta mig på vanliga skidor.[/quote']

Jag tycker att det i så fall är logiskt, jag upplever också stor skillnad på rullskidor och skidor på snö. Men det blir trots denna skillnad intressant att se Alliansloppet som seedningslopp, man måste våga prova nya grepp för att utvecklas.

Om man tog alla snöloppseedningar och gjorde samma övning så hade man nog också hittat minst lika många konstiga exempel. Tex kan ju en åkare som åkt dåligt på ett VL ha fastnat i första backen, brutit en stav, tappat en bindning haft feber mm eller helt henkelt börjat träna seriöst och därför "underpresterat" på VL 6 månader tidigare.

 

Nu är det ju faktiskt så att VL själva har kommit fram till att det stämmer väldigt bra överens och alla kan ju själva också se att det stämmer. Så innan ni säger att rullskidåkning inte stämmer så kan ni försöka hitta en snötävling med perfekt korrelation- Lycka till!

 

Själv ligger jag tex lite ovanför mitten i listan och fick precis samma placering på Alliansloppet som på VL. Sen hade ju seedningen givetvis blivit minst runt 10 minuter hårdare i verkligheten när VL lagt på ett led för att det inte är ett VL-arr (och ingen Dalarna-bonus). Men givetvis så kan det ju ingen garantera att inte 3 st extrema rullskidsåkare kommer ett led högre upp än de borde och det vore ju en total katastrof eller?

Nja, "att rullskidåkning inte stämmer" skriver du, eller snarar tolkar oss. Det känns nästan lite väl känslomässigt krampaktigt, likt en hängiven politiker försvarar sin egen tes, när det i själva verket är något intressant som vi amatörer har lite olika funderingar kring. Jag anser att diskussionen berikar och inte att jag själv nödvändigtvis har rätt.

 

I vårt eget lilla lopp som gick i år, åkte hårt satsande led1-åkare och likaså hårt satsande led4-åkare, i mål tillsammans, båda nöjda och med samma material, båda också med flera år av mycket rullskidåkande. Efter 55 km rullande, jag säger inte att det enskilda exemplet belyser olikheten mellan skidor och lättrullade rullskidor, men det visar att diskussionen här på forum är rimlig. Det är intressant att se vad flera tycker, inte fel om man tycker olika.

Link to comment
Share on other sites

om man återvänder till trådskaparens fråga/påstående om att förbjuda tävlingshjul så finns det väl ett väldigt enkelt svar på detta.

 

vill man förbjuda tävlinghjul följer man inte tävlingsreglerna och således kan inte SSF sanktionera loppet och för seedningslopp krävs att de är sanktionerade...eller har jag fel?

Link to comment
Share on other sites

Kustlöparen;

Du får förklara din seedningstabell, så att även jag med min dinosauriehjärna fattar. För det första vet jag inte hur man läser elitled, 1:an osv. på placeringen i VL, för det andra har du seedat mer 7 skidåkare och vad betyder 2.o, 2.10 osv ?:/

jag kopplade resultaten från Alliansloppet och VL och sorterade sedan på VL-resultatet utifrån det gjorde jag en godtycklig seedning som den skulle kunna ha sett ut, givetvis kan man ha invädningar på den, säkerligen hade den blivit hårdare i verkligheten.

men poängen är att korrelationen är bra nog för att man ska kunna testa Alliansloppet som seedningslopp.

 

"min seedning" blev såhär:

Elit 2.00

Led 1 2.10

Led 2 2.15

Led 3 2.25

Led 4 2.35

Led 5 2.45

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det i så fall är logiskt' date=' jag upplever också stor skillnad på rullskidor och skidor på snö. Men det blir trots denna skillnad intressant att se Alliansloppet som seedningslopp, man måste våga prova nya grepp för att utvecklas.[/quote']

Om man tog alla snöloppseedningar och gjorde samma övning så hade man nog också hittat minst lika många konstiga exempel. Tex kan ju en åkare som åkt dåligt på ett VL ha fastnat i första backen, brutit en stav, tappat en bindning haft feber mm eller helt henkelt börjat träna seriöst och därför "underpresterat" på VL 6 månader tidigare.

 

Nu är det ju faktiskt så att VL själva har kommit fram till att det stämmer väldigt bra överens och alla kan ju själva också se att det stämmer. Så innan ni säger att rullskidåkning inte stämmer så kan ni försöka hitta en snötävling med perfekt korrelation- Lycka till!

 

Själv ligger jag tex lite ovanför mitten i listan och fick precis samma placering på Alliansloppet som på VL. Sen hade ju seedningen givetvis blivit minst runt 10 minuter hårdare i verkligheten när VL lagt på ett led för att det inte är ett VL-arr (och ingen Dalarna-bonus). Men givetvis så kan det ju ingen garantera att inte 3 st extrema rullskidsåkare kommer ett led högre upp än de borde och det vore ju en total katastrof eller?

Nja, "att rullskidåkning inte stämmer" skriver du, eller snarar tolkar oss. Det känns nästan lite väl känslomässigt krampaktigt, likt en hängiven politiker försvarar sin egen tes, när det i själva verket är något intressant som vi amatörer har lite olika funderingar kring. Jag anser att diskussionen berikar och inte att jag själv nödvändigtvis har rätt.

 

I vårt eget lilla lopp som gick i år, åkte hårt satsande led1-åkare och likaså hårt satsande led4-åkare, i mål tillsammans, båda nöjda och med samma material, båda också med flera år av mycket rullskidåkande. Efter 55 km rullande, jag säger inte att det enskilda exemplet belyser olikheten mellan skidor och lättrullade rullskidor, men det visar att diskussionen här på forum är rimlig. Det är intressant att se vad flera tycker, inte fel om man tycker olika.

OK, inte fel att vara en "hängiven politiker" ibland:). Tycker iof att TT är minst lika hängiven men det tycker jag att vi skall få vara. Detta är ju faktiskt ett psykologiskt intressant exempel på hur man som tex som politiker kan tolka exakt samma data på helt olika sätt. Om jag skall blanda in religion också så vill jag ändå hävda att Gud dvs VL har tolkat datan lite mer åt mitt håll:)

 

Ditt exempel med led 1 och led 4 åkaren pekar nog på som jag tror att de inte kommer att bli många redan seedade som överhuvudtaget kommer att kunna seeda upp sig eftersom seedningen givetvis kommer att sättas efter de bästa (rullskids)-åkarna. Men om jag pga av sjukdom eller andra skäl missar två VL i rad, dvs "underpresterar på snö" och vill vara med igen så är det ju ändå skönt att redan på hösten veta att man hamnar i led 4 eller 5 och sedan fortsätta att köra snölopp i Dalarna och kanske komma upp i tvåan eller trean.

Link to comment
Share on other sites

om man återvänder till trådskaparens fråga/påstående om att förbjuda tävlingshjul så finns det väl ett väldigt enkelt svar på detta.

 

vill man förbjuda tävlinghjul följer man inte tävlingsreglerna och således kan inte SSF sanktionera loppet och för seedningslopp krävs att de är sanktionerade...eller har jag fel?

Du har helt rätt!

Läser man på Vasaloppets underbara hemsida så står där att seedningslopp måste vara sanktionerande.

 

Men det är ju otänkbart att loppet bara skulle gå på 2:or som ursprungsfrågan var. Det kommer inte hända. Det kommer vi ifrån förbundet inte godkänna. Det är som sagt emot reglerna.

 

Dock har få rullskidlopp detta år varit sanktionerade som dom skall. Men till nästa år kommer förbundet jobba hårt med den biten och informera ordetligt så att alla rullskidarrangörer lägger in sinatävlingakorrekt i IdrottOnline.

Link to comment
Share on other sites

Han tävlade ju för samma klubb i båda loppen så det är väl inte någon större rist att det kan handla om olika personer. Visst kan han ha blivit bättre' date=' han hade ytterligare en halvtimme längre tid på Vasan 2008, så trenden pekare ju åt rätt håll. Men han hade behövt åka mer än en timme fortare på VL för att hamna i led 2 där. Och då ska det ända vara lättare att seeda sig på Vasaloppet än på andra lopp.

 

Finns fler exempel i listan också där snabba rullskidåkare underpresterar på snö. Det är inte samma sak helt enkelt. Om det ska vara seedning på rullskidor ska den vara betydligt hårdare än på snö annars blir det fel. Din seedning är alldeles för snäll, tycker jag.

 

Jag kan förstå att ni som har barmark nästan året runt vill kunna seeda er på rullskidor men det ska väl inte vara en fördel att ni saknar snö? Själv tyckar jag det skulle kännas väldigt fel att seeda upp mig på rullskidor till ett led dit jag inte klarar att ta mig på vanliga skidor.[/quote']

Vet inte exakt vilken åkare du pratar om,men är det den jag tror från Sveriges bästa Vasaloppsklubb, som också ärhär ibland. Så har jag en jättebra förklaring på den otrolig förbättringen.

Svaret är enkelt. En rikigt hård satsning helt enkelt, men regelbundna intervaller 2 gånger i veckan sen i april. Gör man det så förbättrar man sig helt enkelt.

Ligger i min plan till nästa år också ;)

SM-medalj på rullskidor 2010 är målet!

Personen hade även lite strul med nån stav på vasan har jag för mig.

 

Själv är jag mer ett exempel på motsatsen, skulle hamna i 4:an på resultatet från Alliansloppet vilket stämmer med Vasan. Däremot startade jag i 3:an förra året genom att åka ett kuperat seedningslopp och siktar på 2:an i år. Antagligen kommer jag inte kunna hänga med i det tempot på Vasan, så jag hamnar alltså "för högt" upp genom att åka kuperade seedningslopp, medans personen ovan kanske hamnar lite för högt upp genom att åka ett rullskidlopp.

 

Min poäng är alltså att det borde inte vara mer orättvist med ett rullskidlopp än ett lopp på snö som skiljer sig från vasan i kupering, gynnar olika personer bara.

Link to comment
Share on other sites

Själv är jag mer ett exempel på motsatsen, skulle hamna i 4:an på resultatet från Alliansloppet vilket stämmer med Vasan. Däremot startade jag i 3:an förra året genom att åka ett kuperat seedningslopp och siktar på 2:an i år. Antagligen kommer jag inte kunna hänga med i det tempot på Vasan, så jag hamnar alltså "för högt" upp genom att åka kuperade seedningslopp, medans personen ovan kanske hamnar lite för högt upp genom att åka ett rullskidlopp.

 

Min poäng är alltså att det borde inte vara mer orättvist med ett rullskidlopp än ett lopp på snö som skiljer sig från vasan i kupering, gynnar olika personer bara.

Oj! Det vore en tanke! Att allt för kuperade långlopp på snö inte fick räknas för seedning p.g.a. att de inte "liknar" VL:s banprofil tillräckligt mycket. Då skulle det nog bli ramaskri i skidleden eftersom kuperade snölopp verkar anses som "finkultur" medan rullskidor ligger mer åt "fulkultur"-hållet.

Link to comment
Share on other sites

Om man tog alla snöloppseedningar och gjorde samma övning så hade man nog också hittat minst lika många konstiga exempel. Tex kan ju en åkare som åkt dåligt på ett VL ha fastnat i första backen' date=' brutit en stav, tappat en bindning haft feber mm eller helt henkelt börjat träna seriöst och därför "underpresterat" på VL 6 månader tidigare.

 

Nu är det ju faktiskt så att VL själva har kommit fram till att det stämmer väldigt bra överens och alla kan ju själva också se att det stämmer. Så innan ni säger att rullskidåkning inte stämmer så kan ni försöka hitta en snötävling med perfekt korrelation- Lycka till!

 

Själv ligger jag tex lite ovanför mitten i listan och fick precis samma placering på Alliansloppet som på VL. Sen hade ju seedningen givetvis blivit minst runt 10 minuter hårdare i verkligheten när VL lagt på ett led för att det inte är ett VL-arr (och ingen Dalarna-bonus). Men givetvis så kan det ju ingen garantera att inte 3 st extrema rullskidsåkare kommer ett led högre upp än de borde och det vore ju en total katastrof eller?[/quote']

Nja, "att rullskidåkning inte stämmer" skriver du, eller snarar tolkar oss. Det känns nästan lite väl känslomässigt krampaktigt, likt en hängiven politiker försvarar sin egen tes, när det i själva verket är något intressant som vi amatörer har lite olika funderingar kring. Jag anser att diskussionen berikar och inte att jag själv nödvändigtvis har rätt.

 

I vårt eget lilla lopp som gick i år, åkte hårt satsande led1-åkare och likaså hårt satsande led4-åkare, i mål tillsammans, båda nöjda och med samma material, båda också med flera år av mycket rullskidåkande. Efter 55 km rullande, jag säger inte att det enskilda exemplet belyser olikheten mellan skidor och lättrullade rullskidor, men det visar att diskussionen här på forum är rimlig. Det är intressant att se vad flera tycker, inte fel om man tycker olika.

OK, inte fel att vara en "hängiven politiker" ibland:). Tycker iof att TT är minst lika hängiven men det tycker jag att vi skall få vara. Detta är ju faktiskt ett psykologiskt intressant exempel på hur man som tex som politiker kan tolka exakt samma data på helt olika sätt. Om jag skall blanda in religion också så vill jag ändå hävda att Gud dvs VL har tolkat datan lite mer åt mitt håll:)

 

Ditt exempel med led 1 och led 4 åkaren pekar nog på som jag tror att de inte kommer att bli många redan seedade som överhuvudtaget kommer att kunna seeda upp sig eftersom seedningen givetvis kommer att sättas efter de bästa (rullskids)-åkarna. Men om jag pga av sjukdom eller andra skäl missar två VL i rad, dvs "underpresterar på snö" och vill vara med igen så är det ju ändå skönt att redan på hösten veta att man hamnar i led 4 eller 5 och sedan fortsätta att köra snölopp i Dalarna och kanske komma upp i tvåan eller trean.

Jag tror också att seedningen kommer att bli tuff på Alliansloppet, men lite spännande blir det allt att se hur tuff. Jag tror inte att det kommer att bli extremt många som seedar upp sig via Alliansloppet och som i så fall skulle ställa till trubbel i vasaloppet beroende på att de startar allt för långt fram, därför är jag positiv till försöket. Sedan visar väl sig Vasaloppets försiktighet också tydligt eftersom de gång på gång poängterar att detta är ett försök.

 

Vad gäller att driva sin linje så är det, som du skriver, intressant att följa och delta i en diskussion där det finns olika åsikter, högt i tak ska det va!

Link to comment
Share on other sites

Tanken med det hela är ju att folk i södra Sverige skall kunna seeda sig i södra Sverige, och inte behöva åt till Dalarna eller längre norrut för att hitta en seedningstävling som blir av.

I norra Sverige där snön finns, är ju inte behövet av seedningstävling på asfalt lika stor. Kunde vi säga att vi alltid kunde ha seedningstävlingar här nere i söder så skulle det inte vara aktuellt med att använda rullskidor som seedning. Men eftersom klimatet är som det är så.

Dom flesta som är här på detta forum eller som debaterar om det hela som Joo, Everest och flera andra. Vi har väl egetligen inte behövet av ett sådant här seedningslopp, för vi åker ju oftas och tävlar flera gånger iallafall. Så för oss kanske det inte ger nåt i seedning.

 

MEn för nybörjare och sådana som egetligen bara kör över 4 mil en gång om året i smaband med VAsaloppet....då kan detta vara bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag är nog en av dem som inte kör mer än 40 km innan Vasaloppet.... (även om det faktiskt blir 43 ibland).

Jag tror också att jag är begränsad av att vara i en startgrupp som generellt sett kör långsammare än min potential. Lite nybörjare i dessa sammanhang alltså, som inte seedat mig klart via Vasaloppsdeltagande.

 

Tyvärr anser jag nog att Alliansloppet ligger för långt bort för att jag ska seeda mig där, jag tycker inte att det är värt flera tusenlappar att seeda mig (nya rullskidor) och dessutom resa långt. Jag fortsätter nog med mina Vasalopp och hoppas att jag kan seeda mig där istället... kanske blir en anledning till 10-årsmedaljen?

Blir det snö i södra Sverige så seedar jag mig i närheten, garanterat, men vill nog ha loppen inom en 7-8 mils radie.

Men skulle ett lopp i Växjötrakten bli seedningsgrundande skulle jag säkert köpa tävlingsrullskidor :)

 

Men trots detta så tycker jag att det är en bra idé med seedningsgrundande rullskidslopp, och att det bör vara tävlingshjul. Det låter mycket rättvist i mina öron, ingen chans att göra bort sig på vallningen eller att skidorna är sämre än andras.

Jag åker inte alla seedningslopp på skidor men vill inte ta bort dem från andra bara för att jag valt att inte delta, samma med rullskidsloppen (som är stora nog).

Jag har åtminstone lärt mig att staka via rullskidor, och de har jag maximal nytta av på Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...