Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

2-ans hjul i Alliansloppet?


MrT

Recommended Posts

inför Rollsbo näst år funderar jag på om man på anmälan skulle få ange om man kör på tävlingshjul samt vilka skidor man åker på.

 

sedan kunde detta visas i resultatlistan är det intressant eller inte?

95% av alla som tävlar aktivt kör på Eagle men för oss som kör något enstaka lopp kan det va intressant att se vilka skidor som den eller den körde på.

 

i en klass som enbart tilllåter tröga hjul skulle det också kunna var användbart i kontrollsyfte.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply
Men trots att, jag anser, det kanske inte är rättvisande så tycker jag det är spännande att man testar rullskidor som seedningsgrundande. Jag tror dock att 2or skulle ge en riktigare seedning.

Håller med. Att köra på tvåor skulle kunna få mig intresserad av att åka Alliansloppet som en möjlighet till seedning inför VL. Alternativet att investera i tävlingshjul eller nya skidor med tävlingshjul för ett seedningslopp tror jag avskräcker oss amatörer som än så länge håller till i de bakre startleden.

 

En möjlighet (som givetvis ökar administrationen) att komma ifrån att alla måste köra samma märke är att införa handikappsystem/omräkningsfaktorer för att kompensera för olika tvåor ur seedningsperspektivet.

I seglingssporten har man sk. LYS-tal som möjliggör kappseglingar med vitt skilda båttyper men ändå relativt jämna slutresultat där prestationen är väl så viktig som materialet. Detta blir sällan en exakt rättvisa då det skiljer mellan olika båtar hur de går i olika förhållanden men det jämnar ut så att det blir intressant att följa även de mindre, långsammare båtarna i exv Gotland Runt där totalsegraren inte nödvändigtvis måste vara den båt som först korsar mållinjen. Detta tror jag även skulle förhindra att det gick inflation i hjulens snabbhet och att tillverkarna gör dem mer lättrullade för att konkurrera om de tävlande.

 

Oavsett handikappsystem eller inte så skulle jag gärna köra Alliansloppet nästa år på mina Elpex-tvåor trots att de tydligen ska vara trögare än Swenors dito förutsatt att detta var seedningsgrundande.

 

Jag förutsätter att de som tävlar regelbundet på rullskidor alltid kommer att köra på det snabbaste som finns men att vi glada motionärer tar nog vad vi har hemma. I synnerhet vi som ser rullskidor som en möjlighet att kompensera för det klimat som södra Sverige erbjuder.

Link to comment
Share on other sites

Men trots att' date=' jag anser, det kanske inte är rättvisande så tycker jag det är spännande att man testar rullskidor som seedningsgrundande. Jag tror dock att 2or skulle ge en riktigare seedning.[/quote']

Håller med. Att köra på tvåor skulle kunna få mig intresserad av att åka Alliansloppet som en möjlighet till seedning inför VL. Alternativet att investera i tävlingshjul eller nya skidor med tävlingshjul för ett seedningslopp tror jag avskräcker oss amatörer som än så länge håller till i de bakre startleden.

 

En möjlighet (som givetvis ökar administrationen) att komma ifrån att alla måste köra samma märke är att införa handikappsystem/omräkningsfaktorer för att kompensera för olika tvåor ur seedningsperspektivet.

I seglingssporten har man sk. LYS-tal som möjliggör kappseglingar med vitt skilda båttyper men ändå relativt jämna slutresultat där prestationen är väl så viktig som materialet. Detta blir sällan en exakt rättvisa då det skiljer mellan olika båtar hur de går i olika förhållanden men det jämnar ut så att det blir intressant att följa även de mindre, långsammare båtarna i exv Gotland Runt där totalsegraren inte nödvändigtvis måste vara den båt som först korsar mållinjen. Detta tror jag även skulle förhindra att det gick inflation i hjulens snabbhet och att tillverkarna gör dem mer lättrullade för att konkurrera om de tävlande.

 

Oavsett handikappsystem eller inte så skulle jag gärna köra Alliansloppet nästa år på mina Elpex-tvåor trots att de tydligen ska vara trögare än Swenors dito förutsatt att detta var seedningsgrundande.

 

Jag förutsätter att de som tävlar regelbundet på rullskidor alltid kommer att köra på det snabbaste som finns men att vi glada motionärer tar nog vad vi har hemma. I synnerhet vi som ser rullskidor som en möjlighet att kompensera för det klimat som södra Sverige erbjuder.

Får du väl kört några lopp kommer det gå upp 2 saker:

1, Det är skitkul att tävla på rullskidor och du vill åka fler lopp.

2, Det är inte roligt att få stryk av folk som du slår i vanliga fall, alltså kommer du att införskaffa tävlingsskidor.

 

Och då kommer du även upptäcka hur kul det är att köra på tävlingshjul!

 

Vi ses!

Link to comment
Share on other sites

inför Rollsbo näst år funderar jag på om man på anmälan skulle få ange om man kör på tävlingshjul samt vilka skidor man åker på.

 

sedan kunde detta visas i resultatlistan är det intressant eller inte?

95% av alla som tävlar aktivt kör på Eagle men för oss som kör något enstaka lopp kan det va intressant att se vilka skidor som den eller den körde på.

 

i en klass som enbart tilllåter tröga hjul skulle det också kunna var användbart i kontrollsyfte.

Som jag skrev i en annan tråd, på Rollsborundan funkar vanliga 1:or lika bra som Eagle.

Om jag inte har fel så åkte Kungälvs bästa åkare på svarta hjul, och rullet var lika bra.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte samma tanke som Hilding när jag läste Kustlöparens inlägg. Känns dock som det kommer att bli en för byråkratiskt tillställning ifall man skall införa ett handikappsystem, någon 100% "rättvisa" kommer det aldrig att bli i alla fall.

 

Är själv tveksam ifall jag skall köpa tävlingsskidor. Om jag hamnar i slutet eller i mitten av fältet ger ändå inga tidningsrubriker. Kommer nog fortsätta att jaga mina träningskompisar på deras 1-or.

Link to comment
Share on other sites

inför Rollsbo näst år funderar jag på om man på anmälan skulle få ange om man kör på tävlingshjul samt vilka skidor man åker på.

 

sedan kunde detta visas i resultatlistan är det intressant eller inte?

95% av alla som tävlar aktivt kör på Eagle men för oss som kör något enstaka lopp kan det va intressant att se vilka skidor som den eller den körde på.

 

i en klass som enbart tilllåter tröga hjul skulle det också kunna var användbart i kontrollsyfte.

Som jag skrev i en annan tråd' date=' på Rollsborundan funkar vanliga 1:or lika bra som Eagle.

Om jag inte har fel så åkte Kungälvs bästa åkare på svarta hjul, och rullet var lika bra.[/quote']

Nja det tror faktiskt inte riktigt, kanske spelar de mindre roll i vår tävling.

Men ta gärna en titt på resultatlistan från 2007 (fint väder då också) innan gulingarnas genombrott, 5 åkare under 40 och i år 17st. Om man jämför samma gubbar så har de flesta blivit ett par minuter bättre tränade eller så beror det på nåt annat...

kollade även några som jag vet bytt från svarta ettor till gulingar och de hade blivit några minuter bättre. Vinnartiden en minut bättre i år än för 2 år sen.

 

Generellt har det blivit tätare mellan åkarna och större grupper, tyder väl på snabbare/lättare skidor..svårare att gå ifrån lättare att hänga ihop..snabbare tider.

 

Visst vädret spelar också in men nog tror jag att de gula är något snabbare även hos oss.

Jag har kanske fel men resultaten visar något annat.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte samma tanke som Hilding när jag läste Kustlöparens inlägg. Känns dock som det kommer att bli en för byråkratiskt tillställning ifall man skall införa ett handikappsystem, någon 100% "rättvisa" kommer det aldrig att bli i alla fall.

 

Är själv tveksam ifall jag skall köpa tävlingsskidor. Om jag hamnar i slutet eller i mitten av fältet ger ändå inga tidningsrubriker. Kommer nog fortsätta att jaga mina träningskompisar på deras 1-or.

kom igen nu...jag vet att du kommer skaffa ett par...

Link to comment
Share on other sites

Tänkte samma tanke som Hilding när jag läste Kustlöparens inlägg. Känns dock som det kommer att bli en för byråkratiskt tillställning ifall man skall införa ett handikappsystem' date=' någon 100% "rättvisa" kommer det aldrig att bli i alla fall.

 

Är själv tveksam ifall jag skall köpa tävlingsskidor. Om jag hamnar i slutet eller i mitten av fältet ger ändå inga tidningsrubriker. Kommer nog fortsätta att jaga mina träningskompisar på deras 1-or.[/quote']

kom igen nu...jag vet att du kommer skaffa ett par...

Risken är stor att jag trillar dit!

Link to comment
Share on other sites

inför Rollsbo näst år funderar jag på om man på anmälan skulle få ange om man kör på tävlingshjul samt vilka skidor man åker på.

 

sedan kunde detta visas i resultatlistan är det intressant eller inte?

95% av alla som tävlar aktivt kör på Eagle men för oss som kör något enstaka lopp kan det va intressant att se vilka skidor som den eller den körde på.

 

i en klass som enbart tilllåter tröga hjul skulle det också kunna var användbart i kontrollsyfte.

Som jag skrev i en annan tråd' date=' på Rollsborundan funkar vanliga 1:or lika bra som Eagle.

Om jag inte har fel så åkte Kungälvs bästa åkare på svarta hjul, och rullet var lika bra.[/quote']

Nja det tror faktiskt inte riktigt, kanske spelar de mindre roll i vår tävling.

Men ta gärna en titt på resultatlistan från 2007 (fint väder då också) innan gulingarnas genombrott, 5 åkare under 40 och i år 17st. Om man jämför samma gubbar så har de flesta blivit ett par minuter bättre tränade eller så beror det på nåt annat...

kollade även några som jag vet bytt från svarta ettor till gulingar och de hade blivit några minuter bättre. Vinnartiden en minut bättre i år än för 2 år sen.

 

Generellt har det blivit tätare mellan åkarna och större grupper, tyder väl på snabbare/lättare skidor..svårare att gå ifrån lättare att hänga ihop..snabbare tider.

 

Visst vädret spelar också in men nog tror jag att de gula är något snabbare även hos oss.

Jag har kanske fel men resultaten visar något annat.

Det visar nog bara att rullkidor numera är väldigt rättvisst. Alla skidor går ungerfär lika inte alls så stora skillnader som det var på gummihjulens tid. Det är mycket mer hur åkaren är tränad som avgör idag inte materialet.

Och sen så finns det ju 2 fabrikat på markanaden med plasthjul numera, troligen kommer det ännu flera fabrikat nästa år. Så det är ju inte bara Eagle som gäller även om dom har ett försprång såklart.

Link to comment
Share on other sites

Skåningen!

Att det är mer att åkaren är tränad som avgör vet jag inte om jag kan hålla med om. Givetvis måste man var mkt bra tränad för att hålla jämn fart med eliten i ett rullskidelopp, men då man ser en klunga på 8-10 gubbar komma och dom sista 5 står och åker störtlopp i fartvinden, måste jag ifrågasätta detta.

Link to comment
Share on other sites

Skåningen!

Att det är mer att åkaren är tränad som avgör vet jag inte om jag kan hålla med om. Givetvis måste man var mkt bra tränad för att hålla jämn fart med eliten i ett rullskidelopp, men då man ser en klunga på 8-10 gubbar komma och dom sista 5 står och åker störtlopp i fartvinden, måste jag ifrågasätta detta.

Det är det som är det roliga med rullskidor, klungkörningen.

Men om du tror det bara är att stå där bakom och glida med har du nog missat något. Det är korta bitar man kan göra så, så fort åkaren som drar kör igenom en kurva eller byter riktning måste man köra som en tok för att inte tappa klungan.

 

Och att åka med i en klunga som egetligen kör fortare än du själv är kapabel till klara mn inte många hundra meter innan man är helst slut.

Jag själv försökte vid varvningen efter 1 varv hänga med en klunga lite för länge....låg då på ca 95 % av max puls i 1 km, det tar på krafterna. Så när jag väl släppte ryggen kunde jag åka på lite lugnare 90% av maxpuls igen.

 

Så visst är det åkaren som avgör, inget annat när alla åkarna har lika material.

Link to comment
Share on other sites

Men trots att' date=' jag anser, det kanske inte är rättvisande så tycker jag det är spännande att man testar rullskidor som seedningsgrundande. Jag tror dock att 2or skulle ge en riktigare seedning.[/quote']

Håller med. Att köra på tvåor skulle kunna få mig intresserad av att åka Alliansloppet som en möjlighet till seedning inför VL. Alternativet att investera i tävlingshjul eller nya skidor med tävlingshjul för ett seedningslopp tror jag avskräcker oss amatörer som än så länge håller till i de bakre startleden.

 

En möjlighet (som givetvis ökar administrationen) att komma ifrån att alla måste köra samma märke är att införa handikappsystem/omräkningsfaktorer för att kompensera för olika tvåor ur seedningsperspektivet.

I seglingssporten har man sk. LYS-tal som möjliggör kappseglingar med vitt skilda båttyper men ändå relativt jämna slutresultat där prestationen är väl så viktig som materialet. Detta blir sällan en exakt rättvisa då det skiljer mellan olika båtar hur de går i olika förhållanden men det jämnar ut så att det blir intressant att följa även de mindre, långsammare båtarna i exv Gotland Runt där totalsegraren inte nödvändigtvis måste vara den båt som först korsar mållinjen. Detta tror jag även skulle förhindra att det gick inflation i hjulens snabbhet och att tillverkarna gör dem mer lättrullade för att konkurrera om de tävlande.

 

Oavsett handikappsystem eller inte så skulle jag gärna köra Alliansloppet nästa år på mina Elpex-tvåor trots att de tydligen ska vara trögare än Swenors dito förutsatt att detta var seedningsgrundande.

 

Jag förutsätter att de som tävlar regelbundet på rullskidor alltid kommer att köra på det snabbaste som finns men att vi glada motionärer tar nog vad vi har hemma. I synnerhet vi som ser rullskidor som en möjlighet att kompensera för det klimat som södra Sverige erbjuder.

Får du väl kört några lopp kommer det gå upp 2 saker:

1, Det är skitkul att tävla på rullskidor och du vill åka fler lopp.

2, Det är inte roligt att få stryk av folk som du slår i vanliga fall, alltså kommer du att införskaffa tävlingsskidor.

 

Och då kommer du även upptäcka hur kul det är att köra på tävlingshjul!

 

Vi ses!

1or är kalrt roligare.

Link to comment
Share on other sites

Jag är övertygad om att seedningen kan bli rättvis, men tidsdifferensen mellan de olika leden kommer troligen att bli mindre. Hänger du med vinnaren i alliansloppet är du säkert värd en plats i elitledet i VL. Därunder kommer säkert sedningen jämföras med vad personer i olika tidsintevall klarat senaste Vasaloppet, likväl som på seedningslopp på snö. Jag tror snarare TT att om du inte har tävlingshjul så är det nog i stort sett lönlöst att tro att du ska seeda dig framåt på ett rullskidlopp. Men som kustlöparen skrev, troligen betydligt rättvisare på rull än på snö i alla fall.

Jag förstår inte hur man ska kunna jämföra resultaten om man inte har samma hjul. Om jag som led 3 åkare ställer upp med mina träningshjul och hamnar långt bak i resultatlistan, innebär det att de runt mig ska seedas till led 3 då? Utan hänsyn tagen till vilka hjul som har använts?

 

Köper inte alls jämförelsen med skidtävlingar på snö och skillnaderna där jämfört med elitens skidor och vallning. Det finns inte en chans att skillnaden är lika stor mellan Tynells skidor och mina som den är mellan tävlingshjul och tröga träningshjul.

 

Jag tror inte heller att fler motionärer (led 6-10) kommer att åka mer rullskidor. Jag känner många i den kategorin och de köper på sin höjd ett par rullskidor och då helst några billiga tex Everest. De kommer knappast att kosta på sig ett ytterligare par för chansen att eventuellt seeda sig längre fram. Möjligen kan det finnas nybörjare som köper ett par Eagleskidor som enda par just för möjligheten att seeda upp sig och slippa stå i sista ledet. Men då är ju frågan om de klarar Vasan bättre eller sämre efter att bara ha tränat på superlätta hjul, det tror inte jag.

 

Ser en risk i att detta bara ger ett fåtal rullskidsspecialister, med de rätta grejorna, möjlighet att seeda sig till startled där de inte hör hemma.

 

Nej, nu är det dag att spänna på sig rullskidorna och sticka ut i mörkret... :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är övertygad om att seedningen kan bli rättvis' date=' men tidsdifferensen mellan de olika leden kommer troligen att bli mindre. Hänger du med vinnaren i alliansloppet är du säkert värd en plats i elitledet i VL. Därunder kommer säkert sedningen jämföras med vad personer i olika tidsintevall klarat senaste Vasaloppet, likväl som på seedningslopp på snö. Jag tror snarare TT att om du inte har tävlingshjul så är det nog i stort sett lönlöst att tro att du ska seeda dig framåt på ett rullskidlopp. Men som kustlöparen skrev, troligen betydligt rättvisare på rull än på snö i alla fall.[/quote']

Jag förstår inte hur man ska kunna jämföra resultaten om man inte har samma hjul. Om jag som led 3 åkare ställer upp med mina träningshjul och hamnar långt bak i resultatlistan, innebär det att de runt mig ska seedas till led 3 då? Utan hänsyn tagen till vilka hjul som har använts?

 

Köper inte alls jämförelsen med skidtävlingar på snö och skillnaderna där jämfört med elitens skidor och vallning. Det finns inte en chans att skillnaden är lika stor mellan Tynells skidor och mina som den är mellan tävlingshjul och tröga träningshjul.

 

Jag tror inte heller att fler motionärer (led 6-10) kommer att åka mer rullskidor. Jag känner många i den kategorin och de köper på sin höjd ett par rullskidor och då helst några billiga tex Everest. De kommer knappast att kosta på sig ett ytterligare par för chansen att eventuellt seeda sig längre fram. Möjligen kan det finnas nybörjare som köper ett par Eagleskidor som enda par just för möjligheten att seeda upp sig och slippa stå i sista ledet. Men då är ju frågan om de klarar Vasan bättre eller sämre efter att bara ha tränat på superlätta hjul, det tror inte jag.

 

Ser en risk i att detta bara ger ett fåtal rullskidsspecialister, med de rätta grejorna, möjlighet att seeda sig till startled där de inte hör hemma.

 

Nej, nu är det dag att spänna på sig rullskidorna och sticka ut i mörkret... :)

Tveksamheten till att likvärdheten är tillräckligt stor för att man kan seeda sig till Vasaloppet med ettor håller jag på flera sätt med om. Men jag tror att skidåkningen som helhet kommer att tjäna på det och det känns viktigare. Det finns ju en rätt stor skillnad mellan hur Vasaloppet bedömer och seedar i lopp på snö också.

Link to comment
Share on other sites

Jag är övertygad om att seedningen kan bli rättvis' date=' men tidsdifferensen mellan de olika leden kommer troligen att bli mindre. Hänger du med vinnaren i alliansloppet är du säkert värd en plats i elitledet i VL. Därunder kommer säkert sedningen jämföras med vad personer i olika tidsintevall klarat senaste Vasaloppet, likväl som på seedningslopp på snö. Jag tror snarare TT att om du inte har tävlingshjul så är det nog i stort sett lönlöst att tro att du ska seeda dig framåt på ett rullskidlopp. Men som kustlöparen skrev, troligen betydligt rättvisare på rull än på snö i alla fall.[/quote']

Jag förstår inte hur man ska kunna jämföra resultaten om man inte har samma hjul. Om jag som led 3 åkare ställer upp med mina träningshjul och hamnar långt bak i resultatlistan, innebär det att de runt mig ska seedas till led 3 då? Utan hänsyn tagen till vilka hjul som har använts?

 

Köper inte alls jämförelsen med skidtävlingar på snö och skillnaderna där jämfört med elitens skidor och vallning. Det finns inte en chans att skillnaden är lika stor mellan Tynells skidor och mina som den är mellan tävlingshjul och tröga träningshjul.

 

Jag tror inte heller att fler motionärer (led 6-10) kommer att åka mer rullskidor. Jag känner många i den kategorin och de köper på sin höjd ett par rullskidor och då helst några billiga tex Everest. De kommer knappast att kosta på sig ett ytterligare par för chansen att eventuellt seeda sig längre fram. Möjligen kan det finnas nybörjare som köper ett par Eagleskidor som enda par just för möjligheten att seeda upp sig och slippa stå i sista ledet. Men då är ju frågan om de klarar Vasan bättre eller sämre efter att bara ha tränat på superlätta hjul, det tror inte jag.

 

Ser en risk i att detta bara ger ett fåtal rullskidsspecialister, med de rätta grejorna, möjlighet att seeda sig till startled där de inte hör hemma.

 

Nej, nu är det dag att spänna på sig rullskidorna och sticka ut i mörkret... :)

Ingen har sagt att det går att jämföra dålig vallning/elitvallning mot tvåor/ettor även om det nog tyvärr iof kan vara så i värsta fall för många motionärer. Men likaväl så finns det väl ingen motionär som medvetet smetar klister på glidytorna eller kör med ett par vita blixten. Så vi kan vara helt överens om att skall man köra Alliansloppet för att seeda sig så måste man ha ettor om inte mot all förmodan reglerna ändras. Men även om reglerna ändrades så kommer många ändå att tvingas köpa de tillåtna skidorna eller åtminstone snabbare än de billiga de redan har. Detta kan tyvärr komma att bli en besvikelse för många motionärer som inte är tillräckligt insatta. Dock tycker jag fortfarande att tävlingsrullskidor i absolut toppklass för 2500kr är rätt billigt.

 

Alla kan alltså för en billig penning + 3 timmars maximal ansträngning "köpa" sig upp till nästan det startled där de hör hemma - kanske bara 1 -2 led sämre. Vill du däremot inte betala 2500 kr så lär du hamna 3-4 led sämre. Ungefär samma sak som för en MTB-cyklist som vill tävla på landsväg köper han inte en Racer för 20 000 kr så tappar han 10%.

Link to comment
Share on other sites

En annan aspekt är hälsan.

Är det inte mer eller mindre livsfarligt i nedförsbackarna med dessa tävlings-1or, vilket kanske inte tilltalar oss amatörer som platsar i de bakre fållorna?

Jag tittade på Alliansloppets banprofil och det är en lång nedförsbacke med en höjdskillnad på 50 meter.

Link to comment
Share on other sites

Jag är övertygad om att seedningen kan bli rättvis' date=' men tidsdifferensen mellan de olika leden kommer troligen att bli mindre. Hänger du med vinnaren i alliansloppet är du säkert värd en plats i elitledet i VL. Därunder kommer säkert sedningen jämföras med vad personer i olika tidsintevall klarat senaste Vasaloppet, likväl som på seedningslopp på snö. Jag tror snarare TT att om du inte har tävlingshjul så är det nog i stort sett lönlöst att tro att du ska seeda dig framåt på ett rullskidlopp. Men som kustlöparen skrev, troligen betydligt rättvisare på rull än på snö i alla fall.[/quote']

Jag förstår inte hur man ska kunna jämföra resultaten om man inte har samma hjul. Om jag som led 3 åkare ställer upp med mina träningshjul och hamnar långt bak i resultatlistan, innebär det att de runt mig ska seedas till led 3 då? Utan hänsyn tagen till vilka hjul som har använts?

 

Köper inte alls jämförelsen med skidtävlingar på snö och skillnaderna där jämfört med elitens skidor och vallning. Det finns inte en chans att skillnaden är lika stor mellan Tynells skidor och mina som den är mellan tävlingshjul och tröga träningshjul.

 

Jag tror inte heller att fler motionärer (led 6-10) kommer att åka mer rullskidor. Jag känner många i den kategorin och de köper på sin höjd ett par rullskidor och då helst några billiga tex Everest. De kommer knappast att kosta på sig ett ytterligare par för chansen att eventuellt seeda sig längre fram. Möjligen kan det finnas nybörjare som köper ett par Eagleskidor som enda par just för möjligheten att seeda upp sig och slippa stå i sista ledet. Men då är ju frågan om de klarar Vasan bättre eller sämre efter att bara ha tränat på superlätta hjul, det tror inte jag.

 

Ser en risk i att detta bara ger ett fåtal rullskidsspecialister, med de rätta grejorna, möjlighet att seeda sig till startled där de inte hör hemma.

 

Nej, nu är det dag att spänna på sig rullskidorna och sticka ut i mörkret... :)

kan detta möjligen var delvis geografisk diskussion?

 

senast idag ringde en kille från de bakre leden som tackade för tävlingen och tyckte det var helkul med rullskidstävling. till nästa år skulle dock tävlingsskidor införskaffas, så jag tror inte den bilden du målar upp stämmer lika bra på oss motionärer som bor söder om de delar av landet som har hyfsat bra snötillgång eller nära till.

 

samtidigt kan Vasaloppsnybörjare utan att blinka hosta upp rätt många hundringar på att lämna in skidorna på en oviss vallning och ett par tävlingsskidor håller betydligt längre.

här nere kan man åka tävling i princip varje helg på hösten om man vill och skaran motionärer som åker rullskidstävlingar och gör det på snabba hjul växer ständigt.

 

vi hade i år deltagarrekord och jag är helt säker på att så stora delar av fältet aldrig tidigare åkte på snabba hjul som i år och då har vi förmodligen en större bredd än tom Alliansloppet även om vi är färre.

Link to comment
Share on other sites

Statistiken visar ju iallafall att antalet tävlande på rullskidor kraftig går upp. Här är lite siffror på antalet startande:

2006: ca 480 startande

2007: ca 820 startande

2008: ca 1020 startande

2009: ???? Det återstår fortfarande minst 2 tävlingar så sammanställningen är inte gjord ännu, men prognosen visar på över 1500 startande detta år.

 

Rullskidor är den ända grenen inom Svenska skidförbundet som har en positiv trend

Link to comment
Share on other sites

Jag är övertygad om att seedningen kan bli rättvis' date=' men tidsdifferensen mellan de olika leden kommer troligen att bli mindre. Hänger du med vinnaren i alliansloppet är du säkert värd en plats i elitledet i VL. Därunder kommer säkert sedningen jämföras med vad personer i olika tidsintevall klarat senaste Vasaloppet, likväl som på seedningslopp på snö. Jag tror snarare TT att om du inte har tävlingshjul så är det nog i stort sett lönlöst att tro att du ska seeda dig framåt på ett rullskidlopp. Men som kustlöparen skrev, troligen betydligt rättvisare på rull än på snö i alla fall.[/quote']

Jag förstår inte hur man ska kunna jämföra resultaten om man inte har samma hjul. Om jag som led 3 åkare ställer upp med mina träningshjul och hamnar långt bak i resultatlistan, innebär det att de runt mig ska seedas till led 3 då? Utan hänsyn tagen till vilka hjul som har använts?

 

Köper inte alls jämförelsen med skidtävlingar på snö och skillnaderna där jämfört med elitens skidor och vallning. Det finns inte en chans att skillnaden är lika stor mellan Tynells skidor och mina som den är mellan tävlingshjul och tröga träningshjul.

 

Jag tror inte heller att fler motionärer (led 6-10) kommer att åka mer rullskidor. Jag känner många i den kategorin och de köper på sin höjd ett par rullskidor och då helst några billiga tex Everest. De kommer knappast att kosta på sig ett ytterligare par för chansen att eventuellt seeda sig längre fram. Möjligen kan det finnas nybörjare som köper ett par Eagleskidor som enda par just för möjligheten att seeda upp sig och slippa stå i sista ledet. Men då är ju frågan om de klarar Vasan bättre eller sämre efter att bara ha tränat på superlätta hjul, det tror inte jag.

 

Ser en risk i att detta bara ger ett fåtal rullskidsspecialister, med de rätta grejorna, möjlighet att seeda sig till startled där de inte hör hemma.

 

Nej, nu är det dag att spänna på sig rullskidorna och sticka ut i mörkret... :)

TT - jag har aldrig jämfört dagens elitskidor mot dina skidor i förhållande till att du skulle åka på träningshjul under just Alliansloppet för att seeda dig. Jag citerar mig själv i ditt citat ovan:

Jag tror snarare TT att om du inte har tävlingshjul så är det nog i stort sett lönlöst att tro att du ska seeda dig framåt på ett rullskidlopp. Men som kustlöparen skrev, troligen betydligt rättvisare på rull än på snö i alla fall.

Den senare meningen självklart ifall alla har tävlingshjul.

 

Om du inte vill/har råd att införskaffa tävlingshjul så blir det ditt val. Alliansloppet är ETT ENDA seedningslopp på rullskidor. Du har säkert minst 30 att välja på ifall du vill seeda dig på snö. Jag rekommenderar någon av alla dessa till dem som upplever höga hastigheter på asfalt som farligt eller som inte vill lägga pengar på snabba rullskidor.

 

Sedan tycker jag inte alls att det ska vara lättare att seeda sig på rullskidor än på snö. Så jag tycker det vore olyckligt ifall det vore lättare att seeda sig på rullskidor istället för på glidskidor. I så fall har inte seedningsgruppen för Vasaloppet gjort något bra jobb.

 

Vill du åka Alliansloppet på dina träninghjul - gör det! Men åk och njut i så fall. Tro inte att du ska seeda dig. Då kan du väl vänta tills snön kommer TT, och alla drygt 30 lopp.

 

Sedan förstår jag inte heller t.ex. de som tycker som mmmercury. Alla jag känner som tävlar på rullskidor (varav vissa är hyfsade) tränar till 99 - 100% på tröga hjul. Den sista lilla %-en är i så fall för att vänja kroppen vid höga farter samt att vänja sig vid snabba skidor. Tävlingsskidorna kommer i stort sett bara fram vid tävling. Men sedan har jag hört att vissa elitåkare (t.ex. sprintåkarna) IBLAND tränar på snabba hjul, just för att få upp teknik mm i höga farter.

Link to comment
Share on other sites

Vill du åka Alliansloppet på dina träninghjul - gör det! Men åk och njut i så fall. Tro inte att du ska seeda dig. Då kan du väl vänta tills snön kommer TT, och alla drygt 30 lopp.

Jag är redan seedad så att jag är nöjd. I fall jag åker Alliansloppet är det enbart för att det vore kul att prova en rullskidtävling. Det jag menar är att om jag och andra seedade åkare ställer upp på träningshjul så borde seedningsgruppen bortse från oss och inte ha oss som referens för att seeda de andra. Blir ju helt tokigt annars. Kanske borde det finnas en speciell klass för de som inte åker för att seeda sig? (Dvs alla som åker på träningshjul).

Link to comment
Share on other sites

Vill du åka Alliansloppet på dina träninghjul - gör det! Men åk och njut i så fall. Tro inte att du ska seeda dig. Då kan du väl vänta tills snön kommer TT' date=' och alla drygt 30 lopp.[/quote']

Jag är redan seedad så att jag är nöjd. I fall jag åker Alliansloppet är det enbart för att det vore kul att prova en rullskidtävling. Det jag menar är att om jag och andra seedade åkare ställer upp på träningshjul så borde seedningsgruppen bortse från oss och inte ha oss som referens för att seeda de andra. Blir ju helt tokigt annars. Kanske borde det finnas en speciell klass för de som inte åker för att seeda sig? (Dvs alla som åker på träningshjul).

seedningen utgår ju ändå ifrån 1:an och bakåt...inte bakifrån och frammåt.

Link to comment
Share on other sites

seedningen utgår ju ändå ifrån 1:an och bakåt...inte bakifrån och frammåt.

Jo, det förstår jag också. Men de lär ju behöva fler referenser än bara 1:an, eller hur? Ska det bli en vettig seedning får man väl titta på var de deltagare som man har några uppgifter om placerat sig. Desto fler "kända" åkare som kör tröga hjul desto mer missvisande borde seedningen bli.

Link to comment
Share on other sites

Vill du åka Alliansloppet på dina träninghjul - gör det! Men åk och njut i så fall. Tro inte att du ska seeda dig. Då kan du väl vänta tills snön kommer TT' date=' och alla drygt 30 lopp.[/quote']

Jag är redan seedad så att jag är nöjd. I fall jag åker Alliansloppet är det enbart för att det vore kul att prova en rullskidtävling. Det jag menar är att om jag och andra seedade åkare ställer upp på träningshjul så borde seedningsgruppen bortse från oss och inte ha oss som referens för att seeda de andra. Blir ju helt tokigt annars. Kanske borde det finnas en speciell klass för de som inte åker för att seeda sig? (Dvs alla som åker på träningshjul).

seedningen utgår ju ändå ifrån 1:an och bakåt...inte bakifrån och frammåt.

Skåningen du som vet hur de gör när de seedar. Måste de inte också se till så att tex led 5 eller led 9 åkarna stämmer någorlunda? Dvs om du på en seedningstävling har med 20 st som på de senaste VL hamnade i led 5 så borde väl gränsen för led 5 ligga på ca snittet av de 5 bästa tiderna minus kanske 2 min ungefär så att max ca 1 eller 2 st seedar upp sig. För mer åkare än så har knappast förbättrat sig så mkt. Speciellt när VL själva säger att de skall vara lättast att seeda upp sig på VL-arr. Skulle man bara utgå från de bästa och lägga på några minuter per led på "känsla" eller tradition så kan det bli fel åt båda hållen oavsett skidteknik. Och även om man följde min modell så skulle det alltså inte spela ngn roll om ngn åkare presterade för dåligt genom felvallning/ fel hjul.

 

Tror för övrigt att de flesta som vill seeda sig på Alliansloppet är helt oseedade och vill ta sig till led 8 eller 9. Vill man seeda sig för övrigt så måste man nog ha förbättrat formen avsevärt sedan senaste VL. Själv har jag tex aldrig seedat upp mig på en tävling söder om Dalarna trots många försök.

Link to comment
Share on other sites

Jag är redan seedad så att jag är nöjd. I fall jag åker Alliansloppet är det enbart för att det vore kul att prova en rullskidtävling. Det jag menar är att om jag och andra seedade åkare ställer upp på träningshjul så borde seedningsgruppen bortse från oss och inte ha oss som referens för att seeda de andra. Blir ju helt tokigt annars. Kanske borde det finnas en speciell klass för de som inte åker för att seeda sig? (Dvs alla som åker på träningshjul).

seedningen utgår ju ändå ifrån 1:an och bakåt...inte bakifrån och frammåt.

Skåningen du som vet hur de gör när de seedar. Måste de inte också se till så att tex led 5 eller led 9 åkarna stämmer någorlunda? Dvs om du på en seedningstävling har med 20 st som på de senaste VL hamnade i led 5 så borde väl gränsen för led 5 ligga på ca snittet av de 5 bästa tiderna minus kanske 2 min ungefär så att max ca 1 eller 2 st seedar upp sig. För mer åkare än så har knappast förbättrat sig så mkt. Speciellt när VL själva säger att de skall vara lättast att seeda upp sig på VL-arr. Skulle man bara utgå från de bästa och lägga på några minuter per led på "känsla" eller tradition så kan det bli fel åt båda hållen oavsett skidteknik. Och även om man följde min modell så skulle det alltså inte spela ngn roll om ngn åkare presterade för dåligt genom felvallning/ fel hjul.

 

Tror för övrigt att de flesta som vill seeda sig på Alliansloppet är helt oseedade och vill ta sig till led 8 eller 9. Vill man seeda sig för övrigt så måste man nog ha förbättrat formen avsevärt sedan senaste VL. Själv har jag tex aldrig seedat upp mig på en tävling söder om Dalarna trots många försök.

Kan inte säga att jag vet hur seedningen får till. Jag har bara sett listan där man gjorde en jämförelse mellan resultatet från Alliansloppet och Vasaloppet. Och trenden var tydlig att detgick att se var man duktig i vasan så var man det i Alliansloppet hela vägen från Elit.ed och bakåt.

Vad jag vet av seedning är väl att dom har ett antal som referenspersoner på olika tider.

 

Sen säger Vasaloppet att det är lättare att seeda upp sig i deras egna lopp. Men det kan jag ju förstå, det hanldar ju om att sälja in sina egna lopp. Det är ju så att det är Vasaloppet som bestämmer allt om detta med seedning, ingen annan varken arrangör eller förbund kan ju påverka dom.

Link to comment
Share on other sites

Den seedning, som man uppnår i jan-febr, måste vara mer rättvisande vad gäller åkarens form än tex Alliansloppet ett halvår före. Det som gör VL året före som en bra värdemätare på ledtillhörighet är att seedningen sker på fulla VL-distansen.

 

Det verkar lite komplicerat att sätta in sig hur seedningen i ett rullskidlopp skulle kunna ske på bästa sätt, men erfarenhet från seedningslopp på snö i snabbföre borde vara en god grund att stå på.

 

Jag förstår din tankegång TT att det skulle vara fördelaktigt för de som vill seeda upp sig på 1:or om en stor procent på 2:or deltar i loppet genom att det sänker hastighetssnittet för loppet, om det är det man tar med i beräkningen.

 

Synd att man inte tar fram en preliminär seedningstabell, ty då kunde intresserade se om det var lönt att göra ett försök. En tanke som slog mig precis nu, var att det kanske vore en bra affärsidé att hyra ut rullskidor med tävlingshjul till hugade "uppseedare".

 

Jag tror som Everest att förstagångsåkare är den grupp, som har störst intresse att seeda upp sig från 10:an, inte sällan finns det åkare som hör hemma i ett högre led. Att redan i augusti ha kommit upp ett eller två pinnhål motiverar i högre grad att man skickar in sin anmälan till VL. Alla har inte tålamod att via ÖS komma upp från 10:an utan vill gå på VL direkt.

 

En fråga med anledning av uthyrningsidén: Om man aldrig åkt på ett par skidor med tävlingshjul, är det möjligt att köra Alliansloppet på ett par låne- eller hyrskidor utan att ha tränat på dem innan ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...