Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2011 - globe86 vs Vasa vs Lars-Erik - Vilka tider?


Vasa

Recommended Posts

Tack Niklas ;) Nu får du ligga i om du ska hänga med 2012! För nu kommer de inte bli några ynka 170 timmar nu blir de hårdträning på allvar :D

 

 

Grattis själv för en fin insats !!!

Tack själv, men hu vad du skräms... Inser att det kan bli tufft värre att matcha dig i VL-spåren nästa år... =)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 295
  • Created
  • Last Reply
Ja, duaton är ju den gren jag tror jag besegrade Vasa och globen i detta år (påhittig sm man är får man ju försöka finna nya vägar nu när globen åkte skjortan av mig på själva Vasaloppet).

Men i samma anda menar jag huvudtävlingen 2010 gäller TRIATON (dvs att genomföra BÅDA öppna spåren och Vasaloppet). I mitt fall blev resultatet i denna gren:

Öppna spåren 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47

En tänkbar gren till är ju personbästa-tid eller -placering, även om det aldrig blir helt rättvisa jämförelser eftersom t ex föret är olika varje år och dagens åkare kan tjäna tid på bättre utrustning, spår, service och att tekniken utvecklas med åren

Link to comment
Share on other sites

Vill först tillägga till vad jag skrev tidigare att två viktiga undantag till vad jag skrev då är självfallet att är man sjuk eller skadad så skall man inte tävla, för det kan ju bara göra saker värre.

 

Är redan anmäld, väntar bara på startnummer.

Taggad som aldrig förr, kändes inte bra att stå vid sidan när åkarna rusade iväg, det kom nog en tår.

Som sagt, angående skidorna hade jag väldigt svårt att medvetet åka på ett par skidor som vid alla glidtester (utan fästvalla) och åk jag gjort i vinter glider sämre än mitt andra par.

Nu på slutet blev det drastiska metoder med omslipning och senare stålsickling men de gick lika för****** inte bättre så tror inte det har någon betydelse vad jag gör med skidorna, de kommer aldrig gå lika bra. Startade en tråd om de för ett tag sedan.

Tyvärr har jag blivit lite paralyserad med att skaffa ytterligare ett annat par och det är ju inte bara att beställa nya skidor eftersom det inte finns någon garanti för att det blir bättre.

Och det tog även tid från den tänkta planeringen inför loppet med utebliven planerad träning osv. :(

Aha, jo att hitta riktigt bra skidpar kan man ju vinna en hel del på, och jag förmodar att du inte tycker att ditt andra skidpar är bra nog det heller då?

 

Känner du någon riktigt duktig åkare i trakten som verkar ha bättre skidor än dig så kanske du kan fråga honom/henne om vart man kan få riktigt pålitlig hjälp att få ett bra skidpar för just Vasaloppet. Själv åker jag ju sämre än dig, så jag vet inte om jag kan tillföra något, men har i alla fall skaffat några tidigare bra skidpar på största lokala skidbutikens skidkväll i november. Jag slog till då eftersom lagren är som fullast då och då jag höll tummarna för att om t ex Fischer skickar dit någon för att förse folk med Fischerskidor så skickar dom någon som kan det här med att hitta rätt spann för rätt åkare om jag bara säger lite om min träningsnivå, VL-ambitioner och att jag vill välja spann för bästa glid i Vasaloppet till varje pris.

 

Mitt senaste skidköp var dock via en duktig klubbåkare som hade kontakter med Peltonen så jag kunde få skidpar handplockae från deras fabrikslager (= stort utbud) och för min längd och vikt. Slog på stort och utvidgade skidparken med ett par med klisterspann, ett par med spann för bra glid i mjuka spår och ett par med spann för bra glid i hårda spår. (Tror det var de två första av detta som hade ganska lika spann så hade gått i princip lika bra med två skidpar för att täcka in "alla" fören.)

 

Fast sen har jag förstått att hur man än väljer skidor så finns väl inga garantier utan vill man ha riktiga superskidor för sin egen längd, vikt och åkstil så måste man kanske köpa några par och acceptera att nivån i bästa fall varierar lite mellan "bra" och "super".

Link to comment
Share on other sites

Aha, jo att hitta riktigt bra skidpar kan man ju vinna en hel del på, och jag förmodar att du inte tycker att ditt andra skidpar är bra nog det heller då?

Det andra skidparet är sannerligen bra nog rent glidmässigt, jag menar att de går som spjut. :D

När jag kollar glid så är det utan fästvalla men även med fästvalla går de bättre om man står på hälarna.

Men det är för lågt och mjukt spann för att det ska fungera med fästvalla när man står och stakar, speciellt i så färska spår som det är på Vasan. Märks också en väldig skillnad när man står och klämmer skidorna på styvheten.

 

Jo har en person som har lovat att kolla lite på det här med skidor men han ansåg att det var svårt att få fram bra par precis innan VM och med så kort varsel.

Sedan har jag blivit erbjuden lite assistans före och under loppet vilket känns bra. :)

 

Så här i efterhand känns det som ett fegt och oövervägt beslut att jag inte åkte och det är dessutom lite jobbigt att förklara för alla som undrar varför jag inte åkte. :P

 

Nu blir det inga tidsmål till nästa år... :)

Link to comment
Share on other sites

Aha' date=' jo att hitta riktigt bra skidpar kan man ju vinna en hel del på, och jag förmodar att du inte tycker att ditt andra skidpar är bra nog det heller då?[/quote']

Det andra skidparet är sannerligen bra nog rent glidmässigt, jag menar att de går som spjut. :D

När jag kollar glid så är det utan fästvalla men även med fästvalla går de bättre om man står på hälarna.

Men det är för lågt och mjukt spann för att det ska fungera med fästvalla när man står och stakar, speciellt i så färska spår som det är på Vasan. Märks också en väldig skillnad när man står och klämmer skidorna på styvheten.

 

Jo har en person som har lovat att kolla lite på det här med skidor men han ansåg att det var svårt att få fram bra par precis innan VM och med så kort varsel.

Sedan har jag blivit erbjuden lite assistans före och under loppet vilket känns bra. :)

 

Så här i efterhand känns det som ett fegt och oövervägt beslut att jag inte åkte och det är dessutom lite jobbigt att förklara för alla som undrar varför jag inte åkte. :P

 

Nu blir det inga tidsmål till nästa år... :)

Var nog klokt att du inte åkte om du inte var helt kry.

Du hade knappast kunnat presterat till 100% och då hade du grubblat på det efter loppet också plus att du kanske hade varit rejält sjuk nu. Det kommer ett lopp nästa år också, är inte så troligt att du har lika otur och blir krasslig då också.

Bara att hoppas att vi får en tredje fin vinter så man verkligen kan träna...Är redan nu lite nojig för att nästa vinter blir en riktig skitvinter med mer regn än snö nu när det varit två härliga vintrar på raken.

Link to comment
Share on other sites

Aha' date=' jo att hitta riktigt bra skidpar kan man ju vinna en hel del på, och jag förmodar att du inte tycker att ditt andra skidpar är bra nog det heller då?[/quote']

Det andra skidparet är sannerligen bra nog rent glidmässigt, jag menar att de går som spjut. :D

När jag kollar glid så är det utan fästvalla men även med fästvalla går de bättre om man står på hälarna.

Men det är för lågt och mjukt spann för att det ska fungera med fästvalla när man står och stakar, speciellt i så färska spår som det är på Vasan. Märks också en väldig skillnad när man står och klämmer skidorna på styvheten.

 

Jo har en person som har lovat att kolla lite på det här med skidor men han ansåg att det var svårt att få fram bra par precis innan VM och med så kort varsel.

Sedan har jag blivit erbjuden lite assistans före och under loppet vilket känns bra. :)

 

Så här i efterhand känns det som ett fegt och oövervägt beslut att jag inte åkte och det är dessutom lite jobbigt att förklara för alla som undrar varför jag inte åkte. :P

 

Nu blir det inga tidsmål till nästa år... :)

Hoppas du hittar några skidpar så du har något att välja på!:)

Och du, fundera inte på ditt beslut att inte åka. Du gjorde ett val som var det rätta i den stunden. Nu är det bara framåt som gäller! Barmarksträning, rullskidor, en ny vinter, lite ny utrustning och så VL 2012!:)

Link to comment
Share on other sites

vilka grymma bilder du fixat fram vasa! :D att du hitta åt mig bland allt folk! :)

Grymt kört Björn! Är impad! Nästa år ska jag försöka göra er sällskap där framme ! :P

 

 

Ska även tilllägga att jag träffade Lars-Erik innan start! Riktigt kul att träffa just konkurenten i allt folkvimmel ;)

 

 

Och Vasa å Lars Erik se min nya signatur ;)

Globen, fantastiskt förbättring av förra årets tid!:)

Vad är hemligheten?:)

Link to comment
Share on other sites

Och dessutom ser det ju ut som att jag även vann duaton (=sammanlagd tid på Öppet spår och Vasalopp)

Jasså finns det en sådan gren också?

Då borde väl mitt resultat förra året [6:36 (ÖS sö) + 6:12 (VL)]

vara hyfsat gångbart.. nån som kan ta fram en lista för 2010 ?

Ja' date=' duaton är ju den gren jag tror jag besegrade Vasa och globen i detta år (påhittig sm man är får man ju försöka finna nya vägar nu när globen åkte skjortan av mig på själva Vasaloppet).

Men i samma anda menar jag huvudtävlingen 2010 gäller TRIATON (dvs att genomföra BÅDA öppna spåren och Vasaloppet). I mitt fall blev resultatet i denna gren:

Öppna spåren 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47

Någon på skidforum som matchar detta ?[/quote']

Jag såg att jag "slog" dig med sex sekunder med min ÖS-tid mot din VL-tid Lars-Erik ;)

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har jag blivit lite paralyserad med att skaffa ytterligare ett annat par och det är ju inte bara att beställa nya skidor eftersom det inte finns någon garanti för att det blir bättre.

Om jag förstått rätt har du ett par för hårda och ett par för mjuka!? Är det inte bara att ta med dom till vilken butik som helst och använda som referens och säga att du ska ett par mitt i mellan?

 

Eller, när du lägger så mycket tid och pengar på det här; köp tre par fischer RCS nu snart när man får dom för halva priset, i olika hårdhet, provkör alla tre nu eller direkt i början av nästa vinter och sälj dom som du inte ska ha nästa säsong.

 

Framförallt tycker jag du ska ge fischer en chans.

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstått rätt har du ett par för hårda och ett par för mjuka!? Är det inte bara att ta med dom till vilken butik som helst och använda som referens och säga att du ska ett par mitt i mellan?

 

Eller, när du lägger så mycket tid och pengar på det här; köp tre par fischer RCS nu snart när man får dom för halva priset, i olika hårdhet, provkör alla tre nu eller direkt i början av nästa vinter och sälj dom som du inte ska ha nästa säsong.

 

Framförallt tycker jag du ska ge fischer en chans.

Det ena paret är för mjukt och lågt - köptes som nybörjarskidor, det andra är lagom men de går inte få att glida lika bra oavsett ytpreparering och vallning.

 

Jo han som jag skulle få lite hjälp av hör till Fischermaffian så där behöver du inte vara orolig. ;)

 

Hoppas du hittar några skidpar så du har något att välja på!:)

Och du, fundera inte på ditt beslut att inte åka. Du gjorde ett val som var det rätta i den stunden. Nu är det bara framåt som gäller! Barmarksträning, rullskidor, en ny vinter, lite ny utrustning och så VL 2012!:)

Ja det får vi tro. :)

Ska försöka att inte gräva ner mig något mer. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag föreslår både till Vasa och globen att ni till nästa års utmaning byter ut mig mot Niklas.

Han har en kapacitet i er nivå om det bara gick att få honom att träna någorlunda rätt för Vasaloppet och en sådan utmaning skulle kunna få honom att göra detta (t.ex. genom lyssna på mig). Det är uppenbart att även om jag för min ålder är bra inte längre kan konkurrera med er. Men kul har det varit i vinter att ni (och andra ) på skidforum tagit mig på sådant allvar.

 

Till (min nyfunne vän) Vasa: Jag är mycket imponerad och glad att du stod och väntade på mig vid målet efter det du varit med om. Att vara så positiv och uppoffrande mot mig i ett läge när du själv måste vara så grymt besviken är stort. Det visar att du inte bara är en mycket lovande skidåkare utan även en "stor" människa. Tusen tack

 

Till Vasa föreslår jag att du även nästa år deltar i en utmaning men nu kanske med globen och Niklas (men om du absolut vill ha mig med går det bra) men att du kombinerar detta med en mer varierad och "stabil" lista med målsättningar där du kan känna dig nöjd även om du uppfyllt bara vissa (åtminstone har detta sätt att tänka hjälpt mig). För dig som egentligen ännu inte känner din riktiga begränsning skulle den kunna tänka mig följande lista (men givetvis kan bara DU göra denna lista):

 

1. Fullfölja Vasaloppet

2. Åka under 8 timmar

3. Slå Lars-Erik

4. Bli bland de 2000 bästa (kvalificera för nästa års led 3)

5. Bli bland de 1000 bästa (kvalificera för nästa års led 2)

6. Vinna "utmaningen" hur den nu ser ut

7. Åka på 4.56 (min blygsamhet hindrar mig från att säga varför?)

8. Bli bland de 500 bästa (kvalificera för nästa års led 1)

9. Bli bland de 150 bästa (kvalificera för nästa års elitled)

10. Vinna Vasaloppet (alt. slå Ronnie Löf)

Link to comment
Share on other sites

Mitt senaste skidköp var dock via en duktig klubbåkare som hade kontakter med Peltonen så jag kunde få skidpar handplockae från deras fabrikslager (= stort utbud) och för min längd och vikt. Slog på stort och utvidgade skidparken med ett par med klisterspann, ett par med spann för bra glid i mjuka spår och ett par med spann för bra glid i hårda spår. (Tror det var de två första av detta som hade ganska lika spann så hade gått i princip lika bra med två skidpar för att täcka in "alla" fören.)

 

Fast sen har jag förstått att hur man än väljer skidor så finns väl inga garantier utan vill man ha riktiga superskidor för sin egen längd, vikt och åkstil så måste man kanske köpa några par och acceptera att nivån i bästa fall varierar lite mellan "bra" och "super".

Hej Niklas!

 

Jag undrar hur man ser skillnad på skidor för mjuka spår (Vasaloppspår?) och hårda spår?

Klisterskidor?

Beskriv gärna, det finns ju många länkar på forumet men jag kan inte komma ihåg en sådan sammanställning de senaste åren (2008-2011)?

Jag tycker mig ha hört om dåligt glid i Vasaloppet både för hårda spann och mjuka spann, så vad är principen?

Link to comment
Share on other sites

Även jag är grymt impad av dig Björn. Jag är övertygad om att du blir minst en stabil 100 bästa åkare. Mitt tips är att ta kontakt med några andra med denna kapacitet för tips och peptalk. Den jag känner som just är en rutinerad stabil 100 åkare är Ronnie Löf. Ring honom och referera till mig så är jag övertygad att han kan ge dig goda tips. Han är en ytterst sympatisk ch kunnig person. Han är nu 40 år och har minst 10 år varit bland de 100 främsta med krävande heltidsarbete och allt. Jag är grymt imponerad av honom.

I år blev han 67 efter en något trög start (jag tror runt 120) med sedan avancemang hela resan.

Lars-Erik, kan du inte skvallra lite mer om Löf?

Jag vet att han kör med stavar=kroppslängd.

Men vet du hur han tränar, styrke, träningstimmar etc? Brukar han åka Vasan utan fästvalla? Var han sämre med kortare stavar?

Link to comment
Share on other sites

Även jag är grymt impad av dig Björn. Jag är övertygad om att du blir minst en stabil 100 bästa åkare. Mitt tips är att ta kontakt med några andra med denna kapacitet för tips och peptalk. Den jag känner som just är en rutinerad stabil 100 åkare är Ronnie Löf. Ring honom och referera till mig så är jag övertygad att han kan ge dig goda tips. Han är en ytterst sympatisk ch kunnig person. Han är nu 40 år och har minst 10 år varit bland de 100 främsta med krävande heltidsarbete och allt. Jag är grymt imponerad av honom.

I år blev han 67 efter en något trög start (jag tror runt 120) med sedan avancemang hela resan.

Lars-Erik' date=' kan du inte skvallra lite mer om Löf?

Jag vet att han kör med stavar=kroppslängd.

Men vet du hur han tränar, styrke, träningstimmar etc? Brukar han åka Vasan utan fästvalla? Var han sämre med kortare stavar?[/quote']

Jag vet att han paddlar mycket kajak sommartid.

Link to comment
Share on other sites

Jag föreslår både till Vasa och globen att ni till nästa års utmaning byter ut mig mot Niklas.

Han har en kapacitet i er nivå om det bara gick att få honom att träna någorlunda rätt för Vasaloppet och en sådan utmaning skulle kunna få honom att göra detta (t.ex. genom lyssna på mig). Det är uppenbart att även om jag för min ålder är bra inte längre kan konkurrera med er. Men kul har det varit i vinter att ni (och andra ) på skidforum tagit mig på sådant allvar.

 

Till (min nyfunne vän) Vasa: Jag är mycket imponerad och glad att du stod och väntade på mig vid målet efter det du varit med om. Att vara så positiv och uppoffrande mot mig i ett läge när du själv måste vara så grymt besviken är stort. Det visar att du inte bara är en mycket lovande skidåkare utan även en "stor" människa. Tusen tack

 

Till Vasa föreslår jag att du även nästa år deltar i en utmaning men nu kanske med globen och Niklas (men om du absolut vill ha mig med går det bra) men att du kombinerar detta med en mer varierad och "stabil" lista med målsättningar där du kan känna dig nöjd även om du uppfyllt bara vissa (åtminstone har detta sätt att tänka hjälpt mig). För dig som egentligen ännu inte känner din riktiga begränsning skulle den kunna tänka mig följande lista (men givetvis kan bara DU göra denna lista):

 

1. Fullfölja Vasaloppet

2. Åka under 8 timmar

3. Slå Lars-Erik

4. Bli bland de 2000 bästa (kvalificera för nästa års led 3)

5. Bli bland de 1000 bästa (kvalificera för nästa års led 2)

6. Vinna "utmaningen" hur den nu ser ut

7. Åka på 4.56 (min blygsamhet hindrar mig från att säga varför?)

8. Bli bland de 500 bästa (kvalificera för nästa års led 1)

9. Bli bland de 150 bästa (kvalificera för nästa års elitled)

10. Vinna Vasaloppet (alt. slå Ronnie Löf)

Fin lista!:)

Men är det inte ett stort glapp mellan .2 och .3 ? Du åker ju ganska fort!

Jag ska bara klara .1 och .2!! Längtar redan!

Utmaningen; bästa tid till häst på 8 mil? (finns inga 9-mils klasser för dom fyrbenta, nästa klass är 12 mil).

Link to comment
Share on other sites

Jag föreslår både till Vasa och globen att ni till nästa års utmaning byter ut mig mot Niklas.

Han har en kapacitet i er nivå om det bara gick att få honom att träna någorlunda rätt för Vasaloppet och en sådan utmaning skulle kunna få honom att göra detta

Jo jag är fortfarande inne i ett 365 dagars totalt träningsfokus mot en alp-ultramara som har i nästan ingenting gemensamt med den överkroppsträning som behövs för ett Vasalopp, samt jobb inom några olika områden som heller inte har mycket gemensamt, ansökningar om forskningsbidrag/jobb inom några också rätt obesläktade områden, ett förhållande ovanpå det (fast tyvärr inte nu längre), och nånstans under allt det i prioritet försökte jag klämma in så mycket längdskidträning som möjligt på ca 1-1,5 månad (splittrat fokus är bara förnamnet... ;) ), och då går det ju som det går, men visst, när årets stora idrottsliga mål är avklarat sista helgen i augusti blir det ju nya tag mot nya mål. För tidigt att börja planera än (har nog många bollar i luften redan, samt ingen aning om hur jobb och privatliv kommer att se ut då), men visst vore det kul och inspirerande att satsa på att spetsa skidformen nog för att jaga globen & co mot Mora :) och sedan toppa med ytterligare ett lopp i Finland som jag, Lars-Erik och några klubbkompisar diskuterat. :P Hade bara dygnet haft 48 timmar så hade jag hunnit med allt redan i år, men med rådande 24-timmarsstandard får det bli lite kompromisser. :)

1. Fullfölja Vasaloppet

2. Åka under 8 timmar

3. Slå Lars-Erik

4. Bli bland de 2000 bästa (kvalificera för nästa års led 3)

5. Bli bland de 1000 bästa (kvalificera för nästa års led 2)

6. Vinna "utmaningen" hur den nu ser ut

7. Åka på 4.56 (min blygsamhet hindrar mig från att säga varför?)

8. Bli bland de 500 bästa (kvalificera för nästa års led 1)

9. Bli bland de 150 bästa (kvalificera för nästa års elitled)

10. Vinna Vasaloppet (alt. slå Ronnie Löf)

Bra lista. Jag brukar själv ha flera olika mål, från minimimål/skamgräns ända upp till något riktigt drömmål, och sen märker man ju under loppet vilkaav målen som ligger närmast inom räckhåll att kämpa mot.

Link to comment
Share on other sites

Jag föreslår både till Vasa och globen att ni till nästa års utmaning byter ut mig mot Niklas.

Han har en kapacitet i er nivå om det bara gick att få honom att träna någorlunda rätt för Vasaloppet och en sådan utmaning skulle kunna få honom att göra detta (t.ex. genom lyssna på mig). Det är uppenbart att även om jag för min ålder är bra inte längre kan konkurrera med er. Men kul har det varit i vinter att ni (och andra ) på skidforum tagit mig på sådant allvar.

 

Till (min nyfunne vän) Vasa: Jag är mycket imponerad och glad att du stod och väntade på mig vid målet efter det du varit med om. Att vara så positiv och uppoffrande mot mig i ett läge när du själv måste vara så grymt besviken är stort. Det visar att du inte bara är en mycket lovande skidåkare utan även en "stor" människa. Tusen tack

 

Till Vasa föreslår jag att du även nästa år deltar i en utmaning men nu kanske med globen och Niklas (men om du absolut vill ha mig med går det bra) men att du kombinerar detta med en mer varierad och "stabil" lista med målsättningar där du kan känna dig nöjd även om du uppfyllt bara vissa (åtminstone har detta sätt att tänka hjälpt mig). För dig som egentligen ännu inte känner din riktiga begränsning skulle den kunna tänka mig följande lista (men givetvis kan bara DU göra denna lista):

 

1. Fullfölja Vasaloppet

2. Åka under 8 timmar

3. Slå Lars-Erik

4. Bli bland de 2000 bästa (kvalificera för nästa års led 3)

5. Bli bland de 1000 bästa (kvalificera för nästa års led 2)

6. Vinna "utmaningen" hur den nu ser ut

7. Åka på 4.56 (min blygsamhet hindrar mig från att säga varför?)

8. Bli bland de 500 bästa (kvalificera för nästa års led 1)

9. Bli bland de 150 bästa (kvalificera för nästa års elitled)

10. Vinna Vasaloppet (alt. slå Ronnie Löf)

Fin lista!:)

Men är det inte ett stort glapp mellan .2 och .3 ? Du åker ju ganska fort!

Jag ska bara klara .1 och .2!! Längtar redan!

Utmaningen; bästa tid till häst på 8 mil? (finns inga 9-mils klasser för dom fyrbenta' date=' nästa klass är 12 mil).[/quote']

Det jag menar är att man gör en lista MED DENNA IDÉ som passar en själv. Just denna lista var ett förslag till Vasa som jag uppfattat hans kapacitet och potential. Han är ju en betydligt bättre åkare än både dig och mig och som förmodligen inte alls sett sin övre gräns än på långa vägar. OM du bara i dagsläget bara siktar på 1. och 2. i listan ovan kan du ju t.ex. ha följande (apelsin)lista (men bara DU SJALV skall bestämma hur du vill ha den):

1. Genomföra Vasaloppet

2. Åka under 10 timmar

3. Kvalificera mig till nästa års led 8

4. Åka under 9 timmar

5. Åka under 8 timmar

6. Kvalificera mig till nästa års led 7

7. Kvalificera mig till nästa års led 6

8. Slå Lars-Erik

9. Kvalificera mig till nästa års led 5

10. Bli bland de 2000 bästa (kvalificera för nästa års led 3)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror lite som Lars-Erik att man mår bäst av att sätta upp realistiska mål och gärna delmål, så att man inte siktar för högt och knäcker sig. Det brukar ofta gå snabbt att förbättra sig till att börja med men sedan krävs mer och mer för att göra några framsteg. Man ska också tänka på att det inte är bra att öka träningsmängden i för snabb takt för då kommer översträning och skador som ett brev på posten.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...