Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2011 - globe86 vs Vasa vs Lars-Erik - Vilka tider?


Vasa

Recommended Posts

Kul att se, fina bilder! Aldrig har man längtat så till Vasaloppet som detta år!! Vasa, gör inte som jag och bestäm innan vilken tid du ska åka på, då är det lätt att man gånge, efter gång bangar ur pga av olikasaker som för lite träningsmängd, sjukdom, dåligt material, dåligt väder osv...talar om egen erfarenhet. åkte på 6.15 med 30 mil i kroppen, gången efter så bestämde jag att under 530 skulle jag, fick rännskita under loppet och bröt. hade dock sannolikt klarat tiden ändå, trots skit i dräkten. Å andra sidan är det inte kul att sitta i en kall buss i 2 timmer, lukta bajs, frysa, komam fram till mål och upptäcka att ombyteskläderna inte kommer förrän om 1 timma....

Livet är en strid..

;)

Hehe, nej man kanske får akta sig för det med tider i fortsättningen.

Men globen satsar ju på elitled så det blir knappast tal om något vilotempo i loppen om man ska orka hålla undan fortsättningsvis.

 

Ojdå, det var lite oväntat. Du ville inte åka på paret som gled bäst då?

 

Du får se till att bli sponsrad av Fischer så situationen inte uppstår igen. ;)

De som glider så bra hade inte gått bra med fästvalla när man står och stakar.

Sponsrad blir man väl kanske inte men har en som lovat att hjälpa mig att få tag i förhoppningsvis bra skidor. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 295
  • Created
  • Last Reply

Grattis! Fortsätt den trenden ett år till så får Brink och gänget se upp.

haha. Dom känns omänsklig. Att man kan åka så fort.

Du Björn J som är så nära eliten men ännu inte riktigt där;

känns deras tider helt omöjliga för dig?

Eller känner du att du kan nå dit?

Men tanke på att min träningsbakgrund först i oktober blir 2 år. och seriösa satsningen började först i maj 2010 så känns det som jag kan komma rätt nära dom! jag satsar på att stå i elitled nästa år och komma bland de 100 bästa! :)

Link to comment
Share on other sites

haha. Dom känns omänsklig. Att man kan åka så fort.

Du Björn J som är så nära eliten men ännu inte riktigt där;

känns deras tider helt omöjliga för dig?

Eller känner du att du kan nå dit?

Men tanke på att min träningsbakgrund först i oktober blir 2 år. och seriösa satsningen började först i maj 2010 så känns det som jag kan komma rätt nära dom! jag satsar på att stå i elitled nästa år och komma bland de 100 bästa! :)

Riktigt inspirerande att läsa om dig och riktigt uppmuntrande till att satsa på att nå högt själv :)

Link to comment
Share on other sites

haha. Dom känns omänsklig. Att man kan åka så fort.

Du Björn J som är så nära eliten men ännu inte riktigt där;

känns deras tider helt omöjliga för dig?

Eller känner du att du kan nå dit?

Men tanke på att min träningsbakgrund först i oktober blir 2 år. och seriösa satsningen började först i maj 2010 så känns det som jag kan komma rätt nära dom! jag satsar på att stå i elitled nästa år och komma bland de 100 bästa! :)

Vad kul!:) Lycka till! Måste kännas härligt att ha den kapaciteten!

Link to comment
Share on other sites

Du Björn J som är så nära eliten men ännu inte riktigt där;

känns deras tider helt omöjliga för dig?

Eller känner du att du kan nå dit?

Men tanke på att min träningsbakgrund först i oktober blir 2 år. och seriösa satsningen började först i maj 2010 så känns det som jag kan komma rätt nära dom! jag satsar på att stå i elitled nästa år och komma bland de 100 bästa! :)

Vad kul!:) Lycka till! Måste kännas härligt att ha den kapaciteten!

Tack! :) Jo det känns faktiskt bra! väldigt inspirerade att det gått så bra denna säsong. enda problemet är väl att det blivit en enorm drog.! :P

Link to comment
Share on other sites

Men tanke på att min träningsbakgrund först i oktober blir 2 år. och seriösa satsningen började först i maj 2010 så känns det som jag kan komma rätt nära dom! jag satsar på att stå i elitled nästa år och komma bland de 100 bästa! :)

Det hoppas och tror vi starkt på! :)

Blir intressant att se framöver om du är av det rätta virket att även orka med den sista milen när det "drar ihop sig" och de bästa ökar tempot.

För som sagt, jag tror inte du kommer ha några problem att träna upp dig till 4-timmarstempot men frågan är om du har det lilla extra? ;)

Du är rätt inne i tiden känns det som då gubbgenerationen Tynell, Brink, Ahrlin, Svärd, Aukland & Co börjar falla för åldersrepet snart och det verkar för tillfället inte finnas någon inbrytning bland dessa...

Link to comment
Share on other sites

Men tanke på att min träningsbakgrund först i oktober blir 2 år. och seriösa satsningen började först i maj 2010 så känns det som jag kan komma rätt nära dom! jag satsar på att stå i elitled nästa år och komma bland de 100 bästa! :)

Det hoppas och tror vi starkt på! :)

Blir intressant att se framöver om du är av det rätta virket att även orka med den sista milen när det "drar ihop sig" och de bästa ökar tempot.

För som sagt' date=' jag tror inte du kommer ha några problem att träna upp dig till 4-timmarstempot men frågan är om du har det lilla extra? ;)

Du är rätt inne i tiden känns det som då gubbgenerationen Tynell, Brink, Ahrlin, Svärd, Aukland & Co börjar falla för åldersrepet snart och det verkar för tillfället inte finnas någon inbrytning bland dessa...[/quote']

ja det är ju det som är frågan om man har! Vad dom säger till mig är iaf att mina resultat på kortare lopp, (4a på DM förra helgen) med den träningsbakgrund jag har är betydligt mer krävande rent talang och kapacitetsmässigt än att staka sig in på topp 200 på vasan. Och det kan jag faktiskt själv tro på! så på några år kanske man är stabil topp 100 åkare :) om man får vara frisk och kry!

Link to comment
Share on other sites

Även jag är grymt impad av dig Björn. Jag är övertygad om att du blir minst en stabil 100 bästa åkare. Mitt tips är att ta kontakt med några andra med denna kapacitet för tips och peptalk. Den jag känner som just är en rutinerad stabil 100 åkare är Ronnie Löf. Ring honom och referera till mig så är jag övertygad att han kan ge dig goda tips. Han är en ytterst sympatisk ch kunnig person. Han är nu 40 år och har minst 10 år varit bland de 100 främsta med krävande heltidsarbete och allt. Jag är grymt imponerad av honom.

I år blev han 67 efter en något trög start (jag tror runt 120) med sedan avancemang hela resan.

 

Själv är jag supernöjd att

a) jag lyckats knipa en silvermedalj i den ädla kampen med Vasa och globen (och beklagar djupt att Vasa tvingades kasta in handduken, jag VET hur bittert det måste kännas men det var klokt gjort)

Anm: Niklas håller på att snickra ihop en ny formel där hänsyn tas till ålder och det ser ut som att min medalj tom. blir av ädlare valör.... Och dessutom ser det ju ut som att jag även vann duaton (=sammanlagd tid på Öppet spår och Vasalopp)

b) att globen tog kontakt med mig just före start och vi för första gången träffades och fick krama om varandra och önska lycka till. Stort.

c) Vasa stod och väntade på mig vid målet och tog bilder (trots att han fick vänta rätt så länge denna gång). Stort. JAG är helt övertygad om att han nästa år mosar min bästa tid 4.56 så att jag får bjuda på min utlovade brakmiddag.

 

 

Men skämt åsido, globen, varm grattis till ditt fina lopp och härmed erbjuder jag även dig samma utmaning som den för Vasa: Slå min bästa tid och jag bjuder även dig på brakmiddag (inklusive viss dricka)

 

Och grattis alla ni andra som redovisat era imponerande prestationer på tråden.

 

Grattis speciellt till MMG som redan redan ifjol fick mitt specialpris som bästa dam på skidforum i damVasan (gissa vad hon fick ?)

Link to comment
Share on other sites

Och dessutom ser det ju ut som att jag även vann duaton (=sammanlagd tid på Öppet spår och Vasalopp)

Jasså finns det en sådan gren också?

Då borde väl mitt resultat förra året [6:36 (ÖS sö) + 6:12 (VL)]

vara hyfsat gångbart.. nån som kan ta fram en lista för 2010 ?

Link to comment
Share on other sites

Jag träffade den utklädde Vasa, som syns på den sista bilden, för du bröt väl Vasa, när du skrev att du "muppade ut"? Jag åkte upp vid sidan och frågade;

- Är du Vasa på Skidforum ?

- Jaa

- Vilka är det du tävlar emot på forumet

- Inget svar

- Kan du inte tala om vilka det är ?

- Det är Alecta som gett några i uppdrag att klä ut oss, den här dräkten är lite för varm uppför

- Då är du inte Vasa på Skidforum då, du borde inte vara så långt ner som här

- Inget svar.

Så det var inte du Vasa, eller ? i så fall kom du in runt 8 tim.

 

Själv är jag både nöjd och inte nöjd. Jag är nöjd med åkningen från 8 mil till mål, jämn o bra fart utan schackningar, trevligt i spåret, där jag blev bekant med flera andra manliga och kvinliga åkare (hann tom dra två vitsar för en tjej från Ulricehamn) Jag är nöjd att jag lyckades genomföra mitt 30:e. Det enda jag inte är nöjd med är att jag inte lyckades ta mig under 8 tim, 1 min o 28 sek fattades, vilket jag missade i backen (1 tim 20 min på första milen)

samt att speakern missade mig på upploppet pga att prisutdelningen precis skulle börja).

Annars måste jag säga att det var ett ovanligt trevligt lopp även om fästvallan (grundvaxet) bromsade sista 5 milen. Att snön var konstig märkte jag redan i fredags på Skejtvasan, då skidorna dog efter 8 km liksom för nästan alla.

Detta var mitt sista vasalopp, såvida inte 1 min 28 sek ändrar på det .........:/

Link to comment
Share on other sites

Jag träffade den utklädde Vasa, som syns på den sista bilden, för du bröt väl Vasa, när du skrev att du "muppade ut"? Jag åkte upp vid sidan och frågade;

- Är du Vasa på Skidforum ?

- Jaa

- Vilka är det du tävlar emot på forumet

- Inget svar

- Kan du inte tala om vilka det är ?

- Det är Alecta som gett några i uppdrag att klä ut oss, den här dräkten är lite för varm uppför

- Då är du inte Vasa på Skidforum då, du borde inte vara så långt ner som här

- Inget svar.

Så det var inte du Vasa, eller ? i så fall kom du in runt 8 tim.

Du skulle tagit rygg på min kompis så hade du kommit in precis under 8 timmar, lite trist när man ligger på gränsen. ;)

 

Nej, det var inte jag. Så gammal och grå har jag inte blivit än...

Hade jag visst att du hade en mössa med 30 på så hade jag hållit utkik och ropat in dig efter målgång så vi kunde hälsat. :)

Link to comment
Share on other sites

Globen susade in på 5:29:49, imponerande! :)

Oj, då kan jag inte leva på mitt 5:29:37 från 2005 så länge till... :| ;)

Grattis till fina tider, Globen och alla andra! =)

 

Mitt eget lopp gick väl ungefär som man kunnat vänta sig efter en säsong med rekordsen start (17 januari) och rekordlite stakträning: Lite nybörjar-ömt i ryggslutet första 1:20-1:30 ungefär, föll som en sten genom fältet i stakningen på myrarna, borde med facit i hand antagligen ha lagt på mer fäste när det började tjuvsläppa, så jag kunnat använda benen fullt ut, men är efter omständigheterna nöjd med att ha gjort vad jag kunde av dagsform och förutsättningar och tagit nästan 900 placeringar från Mångsbodarna till Mora. =) (Detaljer här om någon skulle råka vara intresserad).

 

Men nu flåsar ju Globen i nacken, så jag får kanske försöka sy ihop jobb och privatliv så det hinns med en lite mer fokuserad Vasaloppssatsning från december och framåt inför 2012? =)

 

Vasa: Nya kraftfulla stavtag till 2012 då! =)

Mina egna erfarenheter är att det kan vara väldigt svårt att avgöra före start hur långt dagsformen och skidorna kan räcka. Spåren kan se helt annorlunda ut efter nattens ompistning eller helt annorlunda stor del av banan än där man testade sina skidor, och även om allt skulle kännas skit i kroppen (kanske p g a höga egna förväntningar och nervositet) så kan det också släppa snabbt när väl startskottet gått. Mina egna tre bästa ultramaror (löpning) startade jag i ett fall med lårmuskler som sa stopp efter 5 km i sviterna av en halvmara (och det årets första tempopass) veckan före och i de två senare fallen olika former av "magproblem" som i teorin borde ha tillintetgjort alla chanser att mer än möjligtvis släpat mig runt, men på nåt sätt redde det ändå ut sig och träningen åren före och erfarenheter från tidigare lopp visade sig kompensera väl för problemen dygnet/veckan före och ge nya bästatider för banan/distansen. Sen kan det förstås gå åt h-e också (även om allt känns på topp och livet leker före), men även såna lopp kan ju vara bra träning för nästa lopp och även om allt känns skit före så kan det ändå vara sitt bästa lopp någonsin man sumpar om man inte ställer sig på startlinjen. Bara min personliga syn på saken. Gjorde själv inget topplopp i år men skaffade ändå en del nyttiga nya erfarenheter inför nästa gång.

Kör hårt inför 2012 nu, då kommer ingen att komma ihåg 2011 längre! :)

Link to comment
Share on other sites

Vasa: Nya kraftfulla stavtag till 2012 då! =)

Mina egna erfarenheter är att det kan vara väldigt svårt att avgöra före start hur långt dagsformen och skidorna kan räcka. Spåren kan se helt annorlunda ut efter nattens ompistning eller helt annorlunda stor del av banan än där man testade sina skidor, och även om allt skulle kännas skit i kroppen (kanske p g a höga egna förväntningar och nervositet) så kan det också släppa snabbt när väl startskottet gått. Mina egna tre bästa ultramaror (löpning) startade jag i ett fall med lårmuskler som sa stopp efter 5 km i sviterna av en halvmara (och det årets första tempopass) veckan före och i de två senare fallen olika former av "magproblem" som i teorin borde ha tillintetgjort alla chanser att mer än möjligtvis släpat mig runt, men på nåt sätt redde det ändå ut sig och träningen åren före och erfarenheter från tidigare lopp visade sig kompensera väl för problemen dygnet/veckan före och ge nya bästatider för banan/distansen. Sen kan det förstås gå åt h-e också (även om allt känns på topp och livet leker före), men även såna lopp kan ju vara bra träning för nästa lopp och även om allt känns skit före så kan det ändå vara sitt bästa lopp någonsin man sumpar om man inte ställer sig på startlinjen. Bara min personliga syn på saken. Gjorde själv inget topplopp i år men skaffade ändå en del nyttiga nya erfarenheter inför nästa gång.

Kör hårt inför 2012 nu, då kommer ingen att komma ihåg 2011 längre! :)

Ja nu blir det nya tag! :D

Är redan anmäld, väntar bara på startnummer.

Taggad som aldrig förr, kändes inte bra att stå vid sidan när åkarna rusade iväg, det kom nog en tår.

Som sagt, angående skidorna hade jag väldigt svårt att medvetet åka på ett par skidor som vid alla glidtester (utan fästvalla) och åk jag gjort i vinter glider sämre än mitt andra par.

Nu på slutet blev det drastiska metoder med omslipning och senare stålsickling men de gick lika för****** inte bättre så tror inte det har någon betydelse vad jag gör med skidorna, de kommer aldrig gå lika bra. Startade en tråd om de för ett tag sedan.

Tyvärr har jag blivit lite paralyserad med att skaffa ytterligare ett annat par och det är ju inte bara att beställa nya skidor eftersom det inte finns någon garanti för att det blir bättre.

Och det tog även tid från den tänkta planeringen inför loppet med utebliven planerad träning osv. :(

Link to comment
Share on other sites

Globen susade in på 5:29:49' date=' imponerande! :)[/quote']

Oj, då kan jag inte leva på mitt 5:29:37 från 2005 så länge till... :| ;)

Grattis till fina tider, Globen och alla andra! =)

 

Mitt eget lopp gick väl ungefär som man kunnat vänta sig efter en säsong med rekordsen start (17 januari) och rekordlite stakträning: Lite nybörjar-ömt i ryggslutet första 1:20-1:30 ungefär, föll som en sten genom fältet i stakningen på myrarna, borde med facit i hand antagligen ha lagt på mer fäste när det började tjuvsläppa, så jag kunnat använda benen fullt ut, men är efter omständigheterna nöjd med att ha gjort vad jag kunde av dagsform och förutsättningar och tagit nästan 900 placeringar från Mångsbodarna till Mora. =) (Detaljer här om någon skulle råka vara intresserad).

 

Men nu flåsar ju Globen i nacken, så jag får kanske försöka sy ihop jobb och privatliv så det hinns med en lite mer fokuserad Vasaloppssatsning från december och framåt inför 2012? =)

 

Vasa: Nya kraftfulla stavtag till 2012 då! =)

Mina egna erfarenheter är att det kan vara väldigt svårt att avgöra före start hur långt dagsformen och skidorna kan räcka. Spåren kan se helt annorlunda ut efter nattens ompistning eller helt annorlunda stor del av banan än där man testade sina skidor, och även om allt skulle kännas skit i kroppen (kanske p g a höga egna förväntningar och nervositet) så kan det också släppa snabbt när väl startskottet gått. Mina egna tre bästa ultramaror (löpning) startade jag i ett fall med lårmuskler som sa stopp efter 5 km i sviterna av en halvmara (och det årets första tempopass) veckan före och i de två senare fallen olika former av "magproblem" som i teorin borde ha tillintetgjort alla chanser att mer än möjligtvis släpat mig runt, men på nåt sätt redde det ändå ut sig och träningen åren före och erfarenheter från tidigare lopp visade sig kompensera väl för problemen dygnet/veckan före och ge nya bästatider för banan/distansen. Sen kan det förstås gå åt h-e också (även om allt känns på topp och livet leker före), men även såna lopp kan ju vara bra träning för nästa lopp och även om allt känns skit före så kan det ändå vara sitt bästa lopp någonsin man sumpar om man inte ställer sig på startlinjen. Bara min personliga syn på saken. Gjorde själv inget topplopp i år men skaffade ändå en del nyttiga nya erfarenheter inför nästa gång.

Kör hårt inför 2012 nu, då kommer ingen att komma ihåg 2011 längre! :)

Tack Niklas ;) Nu får du ligga i om du ska hänga med 2012! För nu kommer de inte bli några ynka 170 timmar nu blir de hårdträning på allvar :D

 

 

Grattis själv för en fin insats !!!

Link to comment
Share on other sites

Och dessutom ser det ju ut som att jag även vann duaton (=sammanlagd tid på Öppet spår och Vasalopp)

Jasså finns det en sådan gren också?

Då borde väl mitt resultat förra året [6:36 (ÖS sö) + 6:12 (VL)]

vara hyfsat gångbart.. nån som kan ta fram en lista för 2010 ?

Ja, duaton är ju den gren jag tror jag besegrade Vasa och globen i detta år (påhittig sm man är får man ju försöka finna nya vägar nu när globen åkte skjortan av mig på själva Vasaloppet).

Men i samma anda menar jag huvudtävlingen 2010 gäller TRIATON (dvs att genomföra BÅDA öppna spåren och Vasaloppet). I mitt fall blev resultatet i denna gren:

Öppna spåren 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47

Någon på skidforum som matchar detta ?

Link to comment
Share on other sites

Den här tjejen får dock alla herrar på skidforum inklusive Professorn svårt att slå, Carina Hammarstrand som åker alla loppen inklusive Tjejvasan, omöjligt för oss killar att slå alltså om man inte klär ut sig! Dessutom kör hon Cykelvasan också!

 

http://www.resultat.vasaloppet.se/vasa/results?year=2011&race=-1&club=+&firstName=carina&lastName=hammarstrand&startNumber=&formSubmit=S%F6k

Link to comment
Share on other sites

Den här tjejen får dock alla herrar på skidforum inklusive Professorn svårt att slå, Carina Hammarstrand som åker alla loppen inklusive Tjejvasan, omöjligt för oss killar att slå alltså om man inte klär ut sig! Dessutom kör hon Cykelvasan också!

 

http://www.resultat.vasaloppet.se/vasa/results?year=2011&race=-1&club=+&firstName=carina&lastName=hammarstrand&startNumber=&formSubmit=S%F6k

Förstår inte hur kroppen pallar det.

Link to comment
Share on other sites

Den här tjejen får dock alla herrar på skidforum inklusive Professorn svårt att slå' date=' Carina Hammarstrand som åker alla loppen inklusive Tjejvasan, omöjligt för oss killar att slå alltså om man inte klär ut sig! Dessutom kör hon Cykelvasan också!

 

http://www.resultat.vasaloppet.se/vasa/results?year=2011&race=-1&club=+&firstName=carina&lastName=hammarstrand&startNumber=&formSubmit=S%F6k[/quote']

Förstår inte hur kroppen pallar det.

Hur gick det för MrT i Vasaloppet förresten du som har koll? Han guidade runt mig vid Rollsbo en gång i Somras då jag var lite ny i gemet :)

Link to comment
Share on other sites

Den här tjejen får dock alla herrar på skidforum inklusive Professorn svårt att slå' date=' Carina Hammarstrand som åker alla loppen inklusive Tjejvasan, omöjligt för oss killar att slå alltså om man inte klär ut sig! Dessutom kör hon Cykelvasan också!

 

http://www.resultat.vasaloppet.se/vasa/results?year=2011&race=-1&club=+&firstName=carina&lastName=hammarstrand&startNumber=&formSubmit=S%F6k[/quote']

Förstår inte hur kroppen pallar det.

Hur gick det för MrT i Vasaloppet förresten du som har koll? Han guidade runt mig vid Rollsbo en gång i Somras då jag var lite ny i gemet :)

Han åkte inte VL utan körde ÖS istället..på 17sekunder bättre tid än vad jag hade i VL...vi körde på 6.35

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte hur kroppen pallar det.

Hur gick det för MrT i Vasaloppet förresten du som har koll? Han guidade runt mig vid Rollsbo en gång i Somras då jag var lite ny i gemet :)

Han åkte inte VL utan körde ÖS istället..på 17sekunder bättre tid än vad jag hade i VL...vi körde på 6.35

Okey på så vis...Då var du inte många sek från ditt mål även om du nog fick köa en aning mer än den gode T.

Link to comment
Share on other sites

Och dessutom ser det ju ut som att jag även vann duaton (=sammanlagd tid på Öppet spår och Vasalopp)

Jasså finns det en sådan gren också?

Då borde väl mitt resultat förra året [6:36 (ÖS sö) + 6:12 (VL)]

vara hyfsat gångbart.. nån som kan ta fram en lista för 2010 ?

Ja' date=' duaton är ju den gren jag tror jag besegrade Vasa och globen i detta år (påhittig sm man är får man ju försöka finna nya vägar nu när globen åkte skjortan av mig på själva Vasaloppet).

Men i samma anda menar jag huvudtävlingen 2010 gäller TRIATON (dvs att genomföra BÅDA öppna spåren och Vasaloppet). I mitt fall blev resultatet i denna gren:

Öppna spåren 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47

Någon på skidforum som matchar detta ?[/quote']

Körde ÖS (mån) på 5:49:25 samt VL på 6:00:25 :)

Får se om TRIATON är något att satsa på nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...