Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Ha ha, tackar professorn! :-)

Visst får jag höra lite men allt kan jag ju inte säga. Det jag törs säga är att Kuzmin såldes slut på väldigt många XRillers i vallabodarna och då pratar vi alltså om vallabodarna i OS. Mer än så får/kan/vill/törs... (?) inte Leonid berätta ens för mig. Men det lovade han iaf. Sen så fortsätter Primateria att jobba aktivt och nu kommer de att lyfta ut deras skidprepareringsprodukter i ett eget bolag vilket skall underlätt. Vidare så har de inte riktigt fått till deras snabba fästvalla, iaf inte ännu, så den får vi inte se den här säsongen. 

Ja, det var väl det... Nyheterna var att det inte var så mycket nyheter! ;-)

Och ja, det stämmer! Vi kör just idag, och i några dagar till, en stor rea i butiken och sen på onsdag eller torsdag så lägger vi även ut det i shopen. Det är dock inte så mycket vinterprodukter utan mer löparskor och löparkläder. Visserligen så har vi fortfarande en, tycker iaf jag, bra rabatt på Kuzminsicklar i flerpack. 

"Enklaresport säger "Visst får jag höra lite men allt kan jag ju inte säga". Det låter ju lite kryptiskt. :ph34r: Släpp på handbromsen lite mera Enklaresport så även vi får veta lite mer och inte BARA förlita oss på rykten, egna tester etc. Att Primaterias grejer (bl.a. Sickel och nya Riller) och handstrukturering som komplement till maskinslipning hade betydelse för svenskarnas goda glid i OS har det ju ryktats länge om. Men givetvis får vi inte veta precis vad de har gjort i vallabodarna, det vi däremot vet är att landslaget har avtal med Primateria och får ta del direkt av allt de utvecklar och kommit underfund med. Det var dock nytt för mig att Kuzmin sålde slut på sin XRiller på OS , detta tycker jag låter mycket intressant. Kan det vara så att det haft t.o.m. större betydelse för det superglid vissa hade?  Jag har inte prövat den, vad är det för speciellt med den ? Någon som vet ? :unsure: 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

är det verkligen bekräftat att kuzmin har sålt sin riller på plats i OS till landslagen? Jag tycker det låter lite amatörmässigt om landslagsvallarna inte har koll på den sk X strukturen innan.

Om den inledande frågan vet jag ingenting, men jag var på studiebesök i landslagets vallalastbil idag och två av många saker som sades var att de testar allt, men de använder ingenting på tävling som inte är extremt noga utprovat och utvärderat före.  Att något glider bra vid något enstaka testtillfälle kan vara tillfälligheter, och det räcker inte för att använda vid tävling (inte ens om andra nationers åkare glidit bättre dagen före), sa de.

 

(Sen vet jag förstås inte om det finns något hemligt undantag som de håller för sig själva, jag vet bara vad de sade, men det låter då professionellt att inte panik-lägga på något oprövat. Det är väl mer en sån där nervös-grej som en del Vasaloppsåkare kan göra.   :) )

Link to comment
Share on other sites

Bekräfta att han sålt väldigt många av sina XRiller i vallabodarna på OS kan jag göra och även att han sålde slut på det han hade MED sig dit och det var inte bara enstaka. Sen vilka bodar det var vet jag inte och heller inget han ville gå in på så Ni får som vanligt ta det som ett rykte men jag litar på honom. Och även hur och om det använts kan vi ju bara spekulera i.

Nu har ju försäljningen inte kommit upp i samma nivåer som övriga märken men det har tagit rejält med fart så det är väl bättre att de som använt rillern berättar om sina erfarenheter. Jag tvivlar på att vi får information från landslagen OM de använts.

Link to comment
Share on other sites

Om den inledande frågan vet jag ingenting, men jag var på studiebesök i landslagets vallalastbil idag och två av många saker som sades var att de testar allt, men de använder ingenting på tävling som inte är extremt noga utprovat och utvärderat före.  Att något glider bra vid något enstaka testtillfälle kan vara tillfälligheter, och det räcker inte för att använda vid tävling (inte ens om andra nationers åkare glidit bättre dagen före), sa de.

 

(Sen vet jag förstås inte om det finns något hemligt undantag som de håller för sig själva, jag vet bara vad de sade, men det låter då professionellt att inte panik-lägga på något oprövat. Det är väl mer en sån där nervös-grej som en del Vasaloppsåkare kan göra.   :) )

Även jag var och besökte landslagsbussen och jag är mycket imponerad. :huh:  Allt bekräftades som jag trodde det var. Varje landslagsåkare har ju ett tjugotal väl uppmärkta skidor att välja bland och dessutom experter som strukturerar/vallar dem.

Jag fick tom. möjlighet att varsamt smeka Johan Olssons berömda guldskidor :wub: . Jag tyckte att landslagsvallaren var mycket mycket kunnig även hur strukturering (även stålsickling, rillning) fungerar och jag fick perfekt pers(s)onlig guidning hur de gör. Några saker jag noterade speciellt var följande:

a) man kan absolut inte jämföra hur en landslagsåkare preparerar sina skidor på tävling och hur vi motionärer gör på Vasaloppet. De åker ju kortare sträckor oftast i relativt rena spår. Och Vasaloppet är speciellt, Ibland kanske -15 i starten och plusgrader i mål, skitigt i spåre, och motionärerna har oftast bara ett två par skidor etc. 

b) även på landslagsnivå rillar de alltid påstod han och maskinstrukturering kompletteras ofta med handstrukturering precis som jag tidigare hört ryktas (han visade även upp ett antal Rillrar och en Primateriaickel) 

c) ventilationen verkar ju fungera bra numera så det är inte lika farligt att vara landslagsvallare som tidigare visades av forskaren Helena Nilsson (se t.ex http://www.aftonbladet.se/halsa/article12503848.ab)

d) i de imponerande och  välsorterade vallalådorna hade de många även gamla fästvallor som han påstod fortfarande användas då och då

Niklas har tagit ett antal bilder som förevigar detta för mig unika och stora ögonblick. 

Link to comment
Share on other sites

En intressant detalj som landslagsvallaren nämnde var att på den nivån väljer de enkla lösningar och håller hårt på en princip som vi i vetenskapliga sammanhang brukar kalla reproducerbarhet (att om man publicerar resultat av ett experiment av något slag så skall det utföras och beskrivas så att vem som helst kan upprepa exakt samma experiment och kontrollera att resultatet blir samma).  Mer precist så sa han att de till exempel inte blandar olika glidvallor eller olika pulver. Detta för att om de till exempel testar olika 100 prepareringar och den som glider bäst hade en mix av ca 40 % av pulver A, 40 % av pulver B och 20 % av pulver C så kommer de ändå aldrig att få till exakt samma blandning när de skall lägga på den på åkarnas tävlingsskidor. Dock så har de ju säkert alla pulver och vallor som finns på marknaden, så de har ett stort spann av enkla lösningar att välja bland och testar flera sådana än vi vanliga dödliga kan komma i närheten av, så den vägen hittar de en glidpreparering som ger toppglid och som de enkelt kan göra en nästan exakt kopia av på dagens alla tävlingsskidor. :)  Efter att ha hört detta så har jag extra lätt att förstå att de kör med stenslipade skidor för att även kunna ha exakt samma struktur på alla åkares skidor som på de testskidor som gled bäst. Med stålsickel blir ju garanterat lite mer skillnad mellan sicklar, samt beroende på exakt vilken vinkel man håller sickeln mot belaget och exakt vilken tyngd man trycker med.   Ointressanta skillnader för oss som inte vallar åt ett landslag, men för dem är det ju viktigt. Det kändes även logiskt att de flesta rillrar jag kunde se var Red Creek och andra av liknande konstruktion (känns som lämplig konstruktion om man så nära som möjligt vill kunna upprepa samma rillning på flera skidor, även om det förstås kan vara svårt att trycka exakt lika hårt varje gång). 

Intressant var också att han tyckte att det står samma slipar ute i sportbutikerna som landslaget har, så butikssliparna borde bli ungefär lika bra.  På just den punkten tror jag ärligt talat att han fått modifiera sin åsikt något om han fått åka lite på något butiksslipat par som jag haft som alltid blev vita/grå  bakom hälen efter någon mil oavsett hur mycket jag mättade, vallade, plastsicklade, borstade o s v enligt konstens alla regler och för vilka jag (självklart subjektivt) upplevde klar förbättring och aldrig vitt/grått igen efter stålsickling. :)  Han sade dock sedan att de alltid kör med nya fräscha stenar och att de förstås har bättre val av helt rätt strukturer för tävlingsdagens före, och så länge ingen övertygar mig om annat så tror jag ändå att det även är lite hantverksrelaterad skillnad i resultatet beroende på om det är en standard-butiksslipning eller Lorentz Söderhielm som slipar en landslagsskida för en viktig tävling.

En till sak som nämndes och som jag hört förr var att han menade att i de höga farter som landslagsvallarna åker i (och som halvdana motionärer som jag aldrig är i närheten av) så blir glidvallans betydelse viktigare.  (Stämmer för övrigt med vallatips som jag fick Av RS Riller-Samuel inför något Vasalopp, då han sa vilka strukturer i vilken ordning som han trodde mest på och vilken pulvervalla han sen tyckte jag kunde toppa med om jag ville ha bättre glid i högfart. Jag kommer inte ihåg nu om jag toppade med högfluor eller ej, men tror att jag hellre satsade på en timme extra sömn och att spara på mig lite extra energi att göra av med i skidspåren, då jag kände till mina begränsningar och ändå inte räknade med att kunna hålla högfart speciellt stor del av loppet.) 

Hur som helst så var det himla intressanta diskussioner, och mycket intressant att få se vallalastbilen inifrån och få en liten inblick i hur noggrant och systematiskt de går tillväga. Samtidigt som det säkert också finns många yrkeshemligheter som de håller för sig själva, men jag fick lära mig mer än väntat.   Och ovanstående är förstås som jag kommer ihåg det och med reservation för eventuella missförstånd.  :)

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha följt dessa diskussioner i flera år nu så tror jag det är dags att faktiskt inhandla lite stål och helt enkelt testa själv. När denna bit är fixad så hoppas jag vara mer eller mindre komplett för mina ambitioner som amatör. Glidvalla har jag verkligen ingen lust med. Visst kan man lämna in skidor till ex. Vasaloppet och få även lite sickling/rillning, vilket jag också gjort hos Enklaresport de senaste åren. Men jag skulle vilja ha möjligheten att preppa skidorna själv, och dessutom tänker jag börja köra lite seedningslopp till den här säsongen.

 

Utifrån den information jag samlat på mig, en (eller ett par) sickel i kombination med något schysst rilljärn med en eller ett par rullar, i synnerhet för varmt före, räcker väldigt långt. Rätta mig om jag har fel. Har redan Skigo stålborste samt nylon, hoppas det räcker i borstväg.

 

Har ett par nyinköpta skidor från skistart som de har grundsicklat (Kuzmin) tillsammans med mina några år äldre som även de har en Kuzmin-sickling. Räknar med att inte köpa några nya skidor de närmaste åren, så jag tänker att jag bara behöver en typ av underhållningssickel för att fräscha upp belagen då och då. Om vi då börjar där. Vad är bäst för mig? Spontant låter det som att en klassisk kuzmin universal är stabil för det syftet. Men är primateria P-Cut (eller en R/P) något bättre för just detta? Samtidigt vet jag att ni ofta talar om strukturer som sicklarna i sig ger, oberoende av rillning, och om jag då ska köra samma struktur till allt, vilket blir då bäst för en vältränad motionär som mig?

 

Det leder väl till frågan om verktyg 2 antar jag. Riller. Dyra grejer detta. Men samtidigt ingen förbrukningsvara vad jag har förstått. Jag har varit lite sugen på Toko's Rillerset med tanke på priset (1195:- Pölder) för tre strukturer och att jag inte hört något direkt negativt om denna. Snarare tvärtom, även om det är lite glest med reviews. Men jag är väl ändå mer inne på att köpa någon RC-variant, som det talas varmt om. Säljs ju ofta i set med 3, med lite olika varianter från håll till håll. Bör jag på sikt ha i alla fall 3 strukturer? Att bara ta en, eller två, är också ett alternativ att komma undan lite billigare, åtminstone för nu. Lite idéer om prioritet här vore hjälpsamt.

 

För att sammanfatta vad jag är ute efter. En allround-setup med sickel och rill, som förhoppningsvis klarar alla fören på ett bra sätt. Någon som har några förslag på det?

 

Tack för övrigt för en väldigt informativ tråd, och andra intressanta diskussioner.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha följt dessa diskussioner i flera år nu så tror jag det är dags att faktiskt inhandla lite stål och helt enkelt testa själv. När denna bit är fixad så hoppas jag vara mer eller mindre komplett för mina ambitioner som amatör. Glidvalla har jag verkligen ingen lust med. Visst kan man lämna in skidor till ex. Vasaloppet och få även lite sickling/rillning, vilket jag också gjort hos Enklaresport de senaste åren. Men jag skulle vilja ha möjligheten att preppa skidorna själv, och dessutom tänker jag börja köra lite seedningslopp till den här säsongen.

 

Utifrån den information jag samlat på mig, en (eller ett par) sickel i kombination med något schysst rilljärn med en eller ett par rullar, i synnerhet för varmt före, räcker väldigt långt. Rätta mig om jag har fel. Har redan Skigo stålborste samt nylon, hoppas det räcker i borstväg.

 

Har ett par nyinköpta skidor från skistart som de har grundsicklat (Kuzmin) tillsammans med mina några år äldre som även de har en Kuzmin-sickling. Räknar med att inte köpa några nya skidor de närmaste åren, så jag tänker att jag bara behöver en typ av underhållningssickel för att fräscha upp belagen då och då. Om vi då börjar där. Vad är bäst för mig? Spontant låter det som att en klassisk kuzmin universal är stabil för det syftet. Men är primateria P-Cut (eller en R/P) något bättre för just detta? Samtidigt vet jag att ni ofta talar om strukturer som sicklarna i sig ger, oberoende av rillning, och om jag då ska köra samma struktur till allt, vilket blir då bäst för en vältränad motionär som mig?

 

Det leder väl till frågan om verktyg 2 antar jag. Riller. Dyra grejer detta. Men samtidigt ingen förbrukningsvara vad jag har förstått. Jag har varit lite sugen på Toko's Rillerset med tanke på priset (1195:- Pölder) för tre strukturer och att jag inte hört något direkt negativt om denna. Snarare tvärtom, även om det är lite glest med reviews. Men jag är väl ändå mer inne på att köpa någon RC-variant, som det talas varmt om. Säljs ju ofta i set med 3, med lite olika varianter från håll till håll. Bör jag på sikt ha i alla fall 3 strukturer? Att bara ta en, eller två, är också ett alternativ att komma undan lite billigare, åtminstone för nu. Lite idéer om prioritet här vore hjälpsamt.

 

För att sammanfatta vad jag är ute efter. En allround-setup med sickel och rill, som förhoppningsvis klarar alla fören på ett bra sätt. Någon som har några förslag på det?

 

Tack för övrigt för en väldigt informativ tråd, och andra intressanta diskussioner.

Tusen tack Izkall (som jag tvärtom tycker ser rätt så het ut) för uppskattande ord. Första året hade jag ju bara tillgång till Kuzmin originalsickel, borstar som svarar ungefär mot vad du nämner och en tidigare variant av RS Riller. Och jag tycker inte att jag får det väsentligt bättre av den ytterligare utrustning jag nu skaffat mig. Mitt råd är att du börjar med en enkel uppsättning: sickel, borste och Riller (en lite grövre för våta fören och en typ 0.75) och testar dig fram och LÄR dig använda dessa redskap optimalt. Du kan senare komplettera på någon punkt i taget och se om du får det bättre. Jag har samma råd beträffande fästvallor, lär dig några få (mest av samma märke) så du VET att du får fäste i olika fören. När du hittat en sådan uppsättning du verkligen kan använda kan du börja fundera på att komplettera. Och välkommen i gänget, du behöver absolut inte fundera på några glidvallor om du som jag nöjer dig med att ha mycket bra glid på Vasalopp och träning. Lycka till :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ryktet att även Petter Northug skulle engagera sig i struktureringsbranchen har ju florerat en tid i innekretsarna. Ett första steg har nu tagits och för 800 kr. kan ni köpa hans kitt för att optimera struktureringen:http://www.northug.no/ Och här talar han ju öppet i termer vi lång tid använt i denna tråd t.ex. att avlägsna mikrohår efter stenslipning, att runda av topparna i standardstrukturer, och slutligen få dhela strukturen så slät som möjligt. Precis det Primaterias och Kuzmins sicklar och borstar gör. Välkommen i gänget Petter ! Min gissning är att Petter blir först att följa mitt råd (jag officiellt gett till alla som gör strukturverktyg) och göra ETT enkelt verktyg för oss motionärer som i stort sett åstadkommer allt samtidigt som sicklar, rillrar och borstar kan göra. Min huvudidé är att det skall se ut ungefär som RS Rillers nya ställning för rillern eller Reed Creek men där man enkelt kan byta ut olika delar (sicklar, borstar och rillrar) så det är absolut omöjligt att göra fel (eller som tom. någon hävda kunna få något hack eller dylikt)

Link to comment
Share on other sites

OTROLIGT. Det verkar ju som att Northuggs nya strukturverktyg nu TAGITS BORT FRÅN FÖRSÄLNING !!!!

Hann någon av er att köpa ? Ryktet i innekretsarna sägs nu vara att direkt Northugg fick vara med i landslaget igen så

förbjöds han att sälja sitt superputsverktyg. Och att de istället ser till att ha det endast för sig själva (givetvis med syfte att

glida ifrån konkurrenterna, speciellt de lea svenskarna)  Vad tror ni ?  I varje fall ser det ju som att de glider superbra igen. Vad skall man tro ? Har nu Norrmännen igen tagit igen det lilla försprång i skidglid svenskarna såg ut att ha tillfälligt förra året ? Förmodlingen  beroende på lite bättre strukturering, inklusive slutputs av densamma.

Link to comment
Share on other sites

Nu sprider du ju själv bara en massa rykten. Kan det vara som så att de togs bort för att de sålde dåligt eller inte fungerade. De "sandpapper" som var till försäljning har diskuterats i andra trådar. Såldes otroligt dyrt av Primateria men liknande fanns för en spottstyver på andra ställen.
Link to comment
Share on other sites

Ser nå at Norges Skiforbund innrømmer bruk av stålsikling i kombinasjon med glider:

http://knutnystad.com/2014/11/11/stalsikling-av-ski/

 

Bra det kommer frem. Tidligere har smørerne på landslaget bare gjort narr av stålsikling som erstatning for steinslip:

http://www.skiaktiv.no/artikkel/1098/advarer-mot-staalsikling-og-kuzmin-metoden.html

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Förlåt om jag svär i kyrkan, men tror ni på allvar att landslagen systematiskt använder stålsicklar för att skapa struktur?

Att ta bort flimmerhår, jämna ut topparna och polera är en sak, men att skapa struktur en annan. Professionellt är man i behov att kunna repetera en struktur så lika som möjligt och en stenslip ger normalt mindre variation mellan slipningarna än att stålsickla för hand. 

Ge mig vad jag tål nu ;)

Link to comment
Share on other sites

Att ta bort flimmerhår, jämna ut topparna och polera är en sak, men att skapa struktur en annan. Professionellt är man i behov att kunna repetera en struktur så lika som möjligt och en stenslip ger normalt mindre variation mellan slipningarna än att stålsickla för hand. 

Stämmer bra med bilden jag fick vid studiebesöket i vallalastbilen, just att de bara glidtestar prepareringr som de enkelt kan göra "exakta" kopior av när de hittat vilken som glider bäst. Det borde ju tala för att de utnyttjar stenslip för att få samma struktur på flera skidpar.  Sen sade han inte med vilka metoder de efterbehandlar den slipade ytan, bara att de gör det. Rillrar låg det hur många som helst i lådorna så de används säkert flitigt även om det blir lite osäkerheter i reproducerbarhet redan där (med resultat beroende på hur hårt man trycker rillern mot skidan), och jag ser ingen anledning till att de inte skulle använda borstning, polersickling och/eller andra knep för att ytterligare polera upp ytan. Fast exakt hur de gör får vi förstås aldrig veta. :)

 

En annan viktig skillnad mellan deras behov och behoven hos de flesta av oss andra är att landslagsåkarna håller helt andra farter, så landslagsvallarna har mer fokus på att det måste glida bra i riktigt höga farter, vilket såvitt jag förstått borde kunna ge mer fördelar med att toppa med högfluor.  Så för mig som medelmåttig motionär i skidspåren försvinner ju både högfarten och kraven på reproducerbarhet, så exakt vilka verktyg och metoder landslagsvallarna använder är i första hand av akademiskt intresse, men inte nödväntidgtvis det som bäst täcker in mina behov. :)

Link to comment
Share on other sites

Det verkar ju som att Northuggs nya strukturverktyg nu TAGITS BORT FRÅN FÖRSÄLNING !!!!

Jo det där var underligt. På websidan såldes ju även någon form av damask för skidpjäxor med Northugs namn på, men både den och "polerpapperet" är  borta från webshopen nu.  Kanske något i kontraktet med skidlandslaget som hindrar åkarna att sälja skidutrustning under eget namn?  Fast den gissningen haltar lite för det går ju uppenbarligen bra att till exempel sälja skidhandskar med åkares namn på.

 

Kanske hade jag själv tur som precis hann in och beställa ett startkit av "polerverktyget". Betalningen har gått fram och jag har fått orderbekräftelse, men återstår att se om de levererar som avtalat eller om något hindrar dem.

 

Tillägg: Nu kom mail om att beställningen är behandlad :), så det verkar som att det "bara" är nya beställningar som de av någon anledning ej kan ta emot.

Link to comment
Share on other sites

det flesta av oss har inte en stenslip i förrådet. Då är det utmärkt att med sicklar och rillrar att ändra strukturen efter snöns egenskaper. Tvivlar inte en sekund på att landslagen med tillgång till olika slipar och alla pulver kan få bättre glid på deras tävlingsdistanser än vad gemene motionär behöver/kan till sin vasaloppsträning. Jag tror inte nån tror att landslagen stålsicklar i större utsträckning. Den stora grejen med stålsickling trodde jag var avhandlad vid det här laget. Det är billigare, enklare och miljövänligare för oss motionärer att preppa glidytorna för träning och långlopp
Link to comment
Share on other sites

Jo det där var underligt. På websidan såldes ju även någon form av damask för skidpjäxor med Northugs namn på, men både den och "polerpapperet" är  borta nu.

Ifall någon  undrar hur verktyget ser ut så hittar Google fortfarande igen bilder på http://www.northug.no/wp-content/themes/salient/first_include/img/products, http://www.northug.no/wp-content/themes/salient/first_include/img/profile/sheets.jpg och http://www.northug.no/wp-content/themes/salient/first_include/img/profile/first.jpg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...