Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Visst är det intressant att veta hur landslaget preparerar sina skidor men det var väl inget speciellt nytt att de stenslipar. 

 

Om vi förstår fundamenten som glid bygger på blir det enklare att förstå. Dessa fundament har professor Sture Hogmark och Mats Larsson på Skimateria förklarat. Den som ifrågasätter dessa fundament lär behöva rejält på fötterna för att få gehör.

 

De grundläggande fundamenten är då att skapa så släta ytor som möjligt med minimalt med kontaktpunkter mot snön. Det då landslaget gör är att de slipar sina skidor och sedan rillar dem. Det är en metod att skapa släta ytor med minimalt med kontaktytor men risken med stenslipen är att den inte skapar speciellt släta ytor utan rent av tvärtom, det blir ytor fulla av mikrohår. En duktig slipare kan bemästra sin maskin och därmed få väldigt lite mikrohår, en mindre duktig slipare fixar inte det. I ett läge med ett skidpar slipat av en mindre duktig slipare behöver du jobba med skidan, eller för att citera branschfolk: "få igång skidan". Det handlar om flera upprepade paraffineringar och mycket borstande och en del åkande med paret. Har du ett bra slipat par så kompletteras den med riller för att minimera kontaktytorna, helt enkelt för att bryta upp större plana ytor där vatten kan breda ut sig och skapa "sug". 

En annan metod är att göra detta med stålsickel och borste. Du får släta ytor utan mikrohår och då får en grundstruktur som, likt stenslipsmetoden, kompletteras med rillning. 

 

När du har denna grundläggande förutsättning kan du komplettera med att valla. Det kan ge dig någon enstaka % till och för en WC åkare är det förstås av vikt då skillnaden mellan åkarna är så pass små att även den minsta detalj avgör. Hur länge du har hjälp av paraffinet är väl inte helt klarlagt men på WC tävlas det inte på så långa distanser, och när det görs får man byta skidor. Man kan ju fundera över varför man får göra det och en inte allt för tokig tanke är ju att skidan går snabbare när den fixats till. Är inte det ett tecken på att vallningen "tar stryk" så vet inte jag.

 

En annan viktig parameter för landslaget är repeterbarheten. De vill hitta "recept" som de kan repetera med exakthet. De vill inte famla sig fram utan ha koll på läget helt enkelt. Det kan vara så att de hittills upplever att de genom stenslipning har en säkrare repeterbarhet i första läget och att de efter det kan fortsätta med mer eller mindre repeterbara moment. 

 

Men jag blir faktiskt lite förvånad när jag läser Martinas svar. Har hon koll på fundamenten? Har hon koll på varför hon gör som hon gör? Eller gör hon bara som hon blir tillsagd utan vidare fundering? 

 

Så Davidssoneddie, med risk för att kast smolk i bägaren, det är inte så enkelt att det är antingen eller. Du kan misslyckas med båda metoderna och du kan lyckas med båda metoderna. Vilken man väljer har väl att göra med vad man anser sig klara av. Jag tycker inte stålsickling är svårt och menar då att jag hemma i mitt garage skapar det viktiga fundamentet allt bygger på. Jag har testat att stenslipa men hittills inte hitta en stenslipare som levererar bättre, eller ens lika bra, som jag själv ordnar med stålsickel. En bra stenslipning som fixas med en P-cut och stålborstning är ett 3:e alternativ. Var och en väljer själv. 

 

Rillningen efter stenslip/sickling är lika för båda metoder och nödvändig för att optimera glidet. 

 

Om man efter detta väljer att valla eller inte är nästa fråga och här är valet också fritt.  

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har varit i kontakt med Martina Höök som är Juniorlandslag ansvarig vallare ang hur de jobbar.

Med risk för att detta dödar tråden så vill jag be känsliga läsare att inte fortsätt läsa.

 

 

"Hej!

Jag är inte helt insatt i stålsickling men lite grund i alla fall.

Vi använder stenslipning av skidor med olika strukturer. Väl på tävlingsplats använder vi riller för att få till sista formtoppingen av skidorna.

 

Stålsickling är ett annat sätt att få ytorna rena. kan fungera, för en motionär som inte vill lägga pengar eller tid på skidorna, men används knappt alls i tävlingssituation. Kräver att skidorna stålsicklas ofta för att det ska fungera

 

/Martina"

 

Med andra ord så stålsicklar inte Landslaget och där med ger inte denna metod ett tillräckligt bra glid för att vara konkurens kraftig i tävlingssammanhang.  

Nu har väl dock inte Martina så mycket med vallningen att göra då hon väl är j-lagstränare och fysiolog, därmed inte så konstigt att hon inte är nån expert inom området. Eller har jag missat något?

Link to comment
Share on other sites

Nu har väl dock inte Martina så mycket med vallningen att göra då hon väl är j-lagstränare och fysiolog, därmed inte så konstigt att hon inte är nån expert inom området. Eller har jag missat något?

Nog vet hon mer om vad vallarna gör i vallabussen än någon annan i den här tråden. Om hon sen berättar vad hon vet i ett mejl till någon random person är sen en annan sak.

Link to comment
Share on other sites

Nog vet hon mer om vad vallarna gör i vallabussen än någon annan i den här tråden. Om hon sen berättar vad hon vet i ett mejl till någon random person är sen en annan sak.

Kan vara så att hon har koll men mycket möjligt att hon aldrig klivit in i vallaboden också.

Link to comment
Share on other sites

Snacka om att älta. Vad ligger det intressanta i om landslaget stålsicklar eller ej? Självklart kommer dom alltid hitta en slip som går bättre än typ kuzmin universal lr skimateria r cut.

Lämna in skidorna på stenslip inför varje tävling och paraffinera som en gris och man kommer ha grymma skidor. Eller så sätter man struktur hemma själv med en enkel stålbit och är säker på att man alltid har väldigt bra glid.

Link to comment
Share on other sites

Tack Kustlöparen! Gick rätt kast faktiskt, känner mig inte riktigt i form tyvärr.

 

Men vänta lite nu, om man vänder sig till en seriös återförsäljare som tillhandahåller slipning så är det väl ändå bara en fråga om maskin inställningar som bör vara ganska standard beroende på vilken slip du vill ha.

Stenens skick samt underhål får man väl ändå hoppas de sköter så kunden blir nöjd och återkommer.

Kan ju inte direkt vara någon "science" i detta.

 

Jag tycker frågan är högst aktuell att VETA vad de använder när vi diskuterar detta.

Jag ska vända mig till Rickard Tynell då jag haft kontakt med honom lite förra året och se vad de jobbar med som grund.

Sist vi pratade glid så fick jag svaret från honom att de kör alltid på Pulver men fram gick inte om de sicklade då de inte var partner mad skimateria då.

 

Återkommer även med ett besked därifrån.

Link to comment
Share on other sites

Men vänta lite nu, om man vänder sig till en seriös återförsäljare som tillhandahåller slipning så är det väl ändå bara en fråga om maskin inställningar som bör vara ganska standard beroende på vilken slip du vill ha.

Stenens skick samt underhål får man väl ändå hoppas de sköter så kunden blir nöjd och återkommer.

Kan ju inte direkt vara någon "science" i detta.

 

 

Nej, det inte bara en fråga om maskininställningar och det är väl en vacker tanke att man hoppas att de sköter sitt underhåll. Lika vackert som man förutsätter att bilverkstaden gör vad de säger att de gör när du lämnar in på service. 

 

De parametrar som spelar in i en bra maskinslipning är underhållet/rengöringen, kvalitet på stenen, renheten på vattnet i slipen och temperaturen på vattnet. Sedan kan säkert en klåpare mata in skidan genom slipen på ett felaktigt sätt men det tror jag inte är speciellt vanligt. Du får själv avgöra vem som levererar en bra stenslipning och vem som eventuellt inte gör det. En bra lupp eller ännu hellre ett mikroskåp går åt för att göra en riktigt bedömning. 

 

Är lite fascinerad över ditt idoga arbete och övertygelse om att du ska hitta svaret på hur du ska skapa det perfekta glidet. Och att det svaret ska ge dig en metod som då på något sätt är verifierad och sann :)

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det i tråden ofta lyfts fram att Primateria samarbetar med landslaget så är det väl intressant att ta reda på hur detta samarbete ser ut.

Vore mycket intressant men vi lär aldrig få några konkreta svar då mycket av vad de pysslar med i valla lastbilen vill de ska stanna inom dess 4 väggar. 

Man kan nog ändå tänka sig att Skimateria med sin blygsamma omsättning inte hystat in stora belopp för att få sola sig i glansen. Är nog snarare så att de levererat material gratis och delat med sig av sin kunskap. 

Link to comment
Share on other sites

Lämna in skidorna på stenslip inför varje tävling och paraffinera som en gris och man kommer ha grymma skidor. Eller så sätter man struktur hemma själv med en enkel stålbit och är säker på att man alltid har väldigt bra glid.

 

Jag tycker inte det är självklart att skidorna går maximalt direkt efter en stenslipning - vill nog påstå att efter x antal prepareringar kan man få superglid. Jag har 2 st Fischer skate, ett par 2006 års modelll och ett par 2015 års modell.

"Gamlingarna" stenslipade jag för 2 år sedan och de nya fick sin slip i början av 2015 och "gamlingarna" glider fortfarande

bättre med samma preparering. Det kan vara andra faktorer som spelar in, men jag tycker ändå att man inte skall ta för givet att nyslipade skidor är bäst.

Link to comment
Share on other sites

Nog vet hon mer om vad vallarna gör i vallabussen än någon annan i den här tråden. Om hon sen berättar vad hon vet i ett mejl till någon random person är sen en annan sak.

 

Trots att man aldrig använder stålsickling i vallabussen så vet hon ändå att det måste göras väldigt ofta om det ska fungera. Var har hon inhämtat den kunskapen? De flesta som har testat är väl ganska ense om att en stålsickling varar ganska länge med bibehållet glid.

 

Jag misstänker att det inte någonstans finns en större kunskapsbank om stålsickling än i den här tråden. Inte ens landslaget torde ha kunnat testa lika mycket som alla tillsammans har gjort här. Det må vara att dom har mer utvecklade testmetoder men att åka 9 mil på skidor och kunna jämföra glidet i varenda backe tror jag är en testmetod så god som någon. 

 

Om det nu skulle kunna föras i bevis att landslaget aldrig använder stålsickling kommer det då att motbevisa all erfarenhet som finns här? Kommer jag då inte längre att ha lika bra glid som åkarna runt omkring mig i VL? Eller kommer Kuzmin att sluta sälja sina Sicklar och Lars Erik att be om ursäkt för att ha vilselett oss i denna tråd ? Gissar att det är nej på alla frågor.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte det är självklart att skidorna går maximalt direkt efter en stenslipning - vill nog påstå att efter x antal prepareringar kan man få superglid. Jag har 2 st Fischer skate, ett par 2006 års modelll och ett par 2015 års modell.

"Gamlingarna" stenslipade jag för 2 år sedan och de nya fick sin slip i början av 2015 och "gamlingarna" glider fortfarande

bättre med samma preparering. Det kan vara andra faktorer som spelar in, men jag tycker ändå att man inte skall ta för givet att nyslipade skidor är bäst.

Men du ställer dig inte frågan varför det är så? Kan det kanske vara så att slipen har dragit fram mikrohår som tar dig X antal prepareringen och X antal mil innan de minskat i antal och dina skidor går bättre? Verkar det inte vara en rätt fånig väg att gå?

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Fått svar av Patrik Tynell (Rikards och Daniels bror) igår kväll.

"Vi har börjat prova Sickling i år och är ganska nöjda med resultatet än så länge."

Efter den raden så vill han sälja på mig ett "valla kit till Vasan" vilket gör mig lite negativt inställd till svaret.

 

Ändå intressant.

Ska skicka frågan vidare till Fler Team och för att skapa mig en bild av användningen.  

Link to comment
Share on other sites

Min inställning till detta är i neutralt ändamål för att få fram en tydlig bild av vilken metod som används mest för att få bra glid.

Vänder jag mig till skistart så säger de givet att sickel är bäst och går man till Pölder så kommer de rekommendera slip.

Samma sak gäller denna tråd, Många slutsatser baserat på personligt tyckande.

 

Att vända sig till den grupp som bör ha bäst koll på detta är givet den bästa vägen att gå mot att bättre förstå hur detta funkar i verkligheten.

 

Elit gör garanterat fler glid test än motionär och har en bredare möjlighet att testa sig fram.

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet 2015 åkte jag på stålsicklade och ovallade skidor (fäsvalla men ej glidvalla), och jag kan säga att jag aldrig mer kommer att stå och fjanta mig med glidvalla.

 

Varför är jag så säker?

 

Jo, i Smågan hade jag placering ~6000, väl i mål ~3800, dvs att jag hade passerat ca2200 åkare. Av dessa var det bara 3-4st (på slutet) som jag upplevde hade bättre glid än mig.

 

Man kan ju fråga sig hur många av de 2200st som jag passerade som hade lämnat in sina skidor för "proffsvallning", pulver osv? ( nu jämförde jag inte glidet mot alla 2200åkare, men hyfsat många iaf )

 

Tror också att det är avgörande att ha rätt struktur för aktuellt före. Jag brukar använda mig av skimaterias sågtandade sickel, S-cut, som jag vänder på (rättvänd så skär den räfflor) och klämmer in räfflor i belaget, ovanpå det så drar jag, "halvhårt", med en M10 gängstång ett par gånger. Drar lite snett så att räfflorna går diagonalt över S-cut:en. Fungerar mycket bra!!

 

Känner mig lurad att ha stått och joxat med glidvalla. Totalt värdelöst!! En låssasindustri som lurar folk på pengar och tid!

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Fått svar av Patrik Tynell (Rikards och Daniels bror) igår kväll.

"Vi har börjat prova Sickling i år och är ganska nöjda med resultatet än så länge."

Efter den raden så vill han sälja på mig ett "valla kit till Vasan" vilket gör mig lite negativt inställd till svaret.

 

Ändå intressant.

Ska skicka frågan vidare till Fler Team och för att skapa mig en bild av användningen.

 

Följdrågan är väl snarare om de glidvallade/glidvallar efter stålsickling eller inte. ;). Ta med den frågan nästa gång. ;)

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet 2015 åkte jag på stålsicklade och ovallade skidor (fäsvalla men ej glidvalla), och jag kan säga att jag aldrig mer kommer att stå och fjanta mig med glidvalla.

 

Varför är jag så säker?

 

Jo, i Smågan hade jag placering ~6000, väl i mål ~2700, dvs att jag hade passerat ca3300 åkare. Av dessa var det bara 3-4st (på slutet) som jag upplevde hade bättre glid än mig.

 

Man kan ju fråga sig hur många av de 3300st som jag passerade som hade lämnat in sina skidor för "proffsvallning", pulver osv? ( nu jämförde jag inte glidet mot alla 3300åkare, men hyfsat många iaf )

 

Tror också att det är avgörande att ha rätt struktur för aktuellt före. Jag brukar använda mig av skimaterias sågtandade sickel, S-cut, som jag vänder på (rättvänd så skär den räfflor) och klämmer in räfflor i belaget, ovanpå det så drar jag, "halvhårt", med en M10 gängstång ett par gånger. Drar lite snett så att räfflorna går diagonalt över S-cut:en. Fungerar mycket bra!!

 

Känner mig lurad att ha stått och joxat med glidvalla. Totalt värdelöst!! En låssasindustri som lurar folk på pengar och tid!

Och han som jag vallade åt ifjol gick från 1200-1300 i Smågan till topp 750 i Mora. Ska vi säga att man bör valla om man vill kunna komma topp 1000 då? ;).
Link to comment
Share on other sites

Karlot Olsson, lars-Erik, Jag själv! 

Vi har sätt samma effekt men det som skiljer oss åt är att jag kör på stenslip och glid valla.

ÖSS 15, Smågan plats 2551, Mora plats 614, Åkte förbi 2775st, passerad av 27st. 

Av den statistiken så vill jag absolut tro att jag var bättre förbered än de 2775st som jag passerade och att det inte var mitt glid som enbart gjorde jobbet.

 

Sen kan man dra flera slutsatser till dessa resultat genom en faktor av återkommande "trogna" VL åkare som enligt VL inte var fler än 3000st som vart garanterade startplats.

Så låt säga att 500st öss 500st ösm och 2000st VL som ständigt är återkommande öppnar ju väldigt mycket för oss som har vanan inne på sträckan i vetskap om partier där man kan ligga på extra mycket gentemot första gångs åkarna.

 

Tycker nog inte VL är ett bra referens snöre när det kommer till glidet totalt sätt.   

Link to comment
Share on other sites

Min inställning till detta är i neutralt ändamål för att få fram en tydlig bild av vilken metod som används mest för att få bra glid.

Vänder jag mig till skistart så säger de givet att sickel är bäst och går man till Pölder så kommer de rekommendera slip.

Samma sak gäller denna tråd, Många slutsatser baserat på personligt tyckande.

 

Att vända sig till den grupp som bör ha bäst koll på detta är givet den bästa vägen att gå mot att bättre förstå hur detta funkar i verkligheten.

 

Elit gör garanterat fler glid test än motionär och har en bredare möjlighet att testa sig fram.

Äntligen någon som går till botten med det här med skidglid. Lova berätta när du vet vilken metod som Är bäst.Inga personliga åsikter utan en korrekt och neutral metod som ger optimala resultat
Link to comment
Share on other sites

Men du ställer dig inte frågan varför det är så? Kan det kanske vara så att slipen har dragit fram mikrohår som tar dig X antal prepareringen och X antal mil innan de minskat i antal och dina skidor går bättre? Verkar det inte vara en rätt fånig väg att gå?

Jag svarade bara på skogsvakts inlägg att man skulle ha "grymma skidor" efter varje stenslip, du har ju i tidigare inlägg redogjort hur man kunde "skära av" mikrohåren, vilket då också borde stödja mitt ifrågasättande att det är bäst glid direkt efter en stenslip.

Link to comment
Share on other sites

Svar från Oscar Svärd.

 

"Hej!

Kort svar här.

 

Alla elitåkares skidor är stenslipade från fabrik. Några kör på dessa, andra slipar om. Tex landslagen (längd och skidskytte) slipar om allt då de har två egna slipmaskiner.

Vill inte komentera vad andra lag/team säger utan kan bara utifrån egna erfarenheter konstatera att stenslipade skidor är det bästa!

 

Synd du inte var med på vårat webinar om utrustning och valla. Där gick vi igenom detta.

 

Abonnera på våra webinar månadsvis så har du tillgång till både nya och gamla webinar.

 

Med vänlig hälsning Oscar"

Link to comment
Share on other sites

Visst är strukturen en faktor i om man kan passera många i slutet på ett vasalopp men det finns ju många andra faktorer som spelar in. Några är ju skidans spann och egenskaper, om man lyckats bra med fästvallningen (om man fästvallar), vilket startled man haft i förhållande till sin kapacitet, om man är uthållig, om man är bättre i lättåkt terräng (andra halvan av VL) än i uppförsbackar (mer i första halvan), skidteknik mm. Detta sammantaget ger ju en ganska svag evidens för att just valet av struktureringsmetod är den avgörande faktorn som några tvärsäkert hävdar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...