löbon Posted February 10, 2016 Report Share Posted February 10, 2016 En möjlig (lättprogrammerad) metod skulle vara ifall bakgrunden är någorlunda jämnt vit. Och åkaren är tydligt mörkare. Då borde jag kunna räkna hur många rutor som åkaren är med på. Läser då av en rad pixlar i varje ruta. Det går att fixa till helt automatiskt. Eller vänta, det är ju bara kolla på skillnaden mot en ruta utan en åkare. Så då är enda kravet att åkaren avviker från bakgrunden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted February 10, 2016 Report Share Posted February 10, 2016 Upprepar man något tillräckligt många gånger blir en tes en sanning, så jag sticker ut lite nu och hävdar att det är en myt att stålsicklat tar upp mindre smuts än glidvallat ! :o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars-Erik Posted February 10, 2016 Author Report Share Posted February 10, 2016 Upprepar man något tillräckligt många gånger blir en tes en sanning, så jag sticker ut lite nu och hävdar att det är en myt att stålsicklat tar upp mindre smuts än glidvallat ! :oEtt problem med ditt påstående är väl att du själv ännu inte prövat på att stålsickla. Eller har jag fel ? I varje fall kom väl Kuzmin fram till motsatsten. Eller har jag fel där också ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted February 10, 2016 Report Share Posted February 10, 2016 Upprepar man något tillräckligt många gånger blir en tes en sanning, så jag sticker ut lite nu och hävdar att det är en myt att stålsicklat tar upp mindre smuts än glidvallat ! :oJag sticker ut med hakan och hävdar att stålsicklat tar upp lika mycket smuts som vanligt paraffin. Just därför är det onödigt med glidvalla i det avseendet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted February 10, 2016 Report Share Posted February 10, 2016 Jag sticker ut med hakan och hävdar att stålsicklat tar upp lika mycket smuts som vanligt paraffin. Just därför är det onödigt med glidvalla i det avseendet.Det var ju pga Kuzmins resultat att glidvallan skulle ansamla mer smuts än rent belag, som var hela vitsen med Kuzmins rekommendation att inte glidvalla. Annars lär ju stålsicklade skidor tappa lika mycket i glid som de som är glidvallade. Att glidvallade skidor gled bättre i början tyckte ju t.o.m. Kuzmin. Jag ska inte påstå att jag minns K's avhandling så bra efter 10 år. Men jag skrev ut den i pappersform och läste den som nattlektyr. Jag kommer ihåg att jag redan då tyckte att det var ganska ofullstädigt ifall man inte jämförde mot svarta molybden-HF, som ju är mer motståndiga mot smutsupptag. Så ren okulär jämförelse mot transparent belag tyckte jag var en dålig och alldeles för simpel vetenskaplig metod. Men det är väl vad vi amatörer kan göra! ;) Tack Voevodin! Jag ska göra mitt eget motsvarande test vad det lider... ;) Trots att jag har minst fem olika bra molybden-HF's-paraffiner och även svarta rena fluorkarboner med molybden. (Start black magic). Men de finns ju andra motsvarande. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAlex Posted February 10, 2016 Report Share Posted February 10, 2016 Paraffinvännerna envisas :-) * Kom ihåg statistiken från Lars-Eriks upphämtningar i andra halvan av Vasaloppet under de år han körde med stålsicklat, var betydligt bättre än de år han använde glidparaffiner, fastän loppen med stålsicklat kördes senare år. Visst det finns andra faktorer som skulle kunna spela in - det kan Lars-Erik bäst besvara själv - men observationen skulle kunna förklaras av just bättre _relativt_ glid under senare halvan med stålsicklat (jämfört med glidet initialt), alltså mindre tapp i glid för stålsicklat. * Stålsicklade skidor enligt Kuzmins lic.avhandling, tappar _inte_ i glid lika snabbt som de paraffinerade, se tabell på sid 17 i hans papper B (förklaring: SG = stone grinded)no. of descent Time of descent unwaxed SG and CH8 1. 9.567 9.5292. 9.573 9.7163. 9.623 9.778 * Kuzmins lic.avhandling beskriver hans metod för att mäta smutsabsorptionen - vad jag kan se har han verkligen mätt absorptionen genom att mäta kvoten mellan infallande ljusintensitet och reflekterad ljusintensitet - inte bara tittat/okulärt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted February 10, 2016 Report Share Posted February 10, 2016 Paraffinvännerna envisas :-) * Kuzmins lic.avhandling beskriver hans metod för att mäta smutsabsorptionen - vad jag kan se har han verkligen mätt absorptionen genom att mäta kvoten mellan infallande ljusintensitet och reflekterad ljusintensitet - inte bara tittat/okulärt observerat.Ok, en gnutt fel. Men för mig ingen skillnad. Hur ska du mäta mot svarta molybdenvallor??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars-Erik Posted February 11, 2016 Author Report Share Posted February 11, 2016 Idag har jag fortsatt mina smutstester på mina Kästle med transparent belag, som kan jämföras med en stålsicklad. Samma som tidigare en helt rentvättad och denna gång den andra vallad med Toko gul plusparaffin. Körde 1 tim 10 min i skitig konstsnö i +5 gr o regn på slutet. De första 10 min kändes det att den glidvallade gled lite bättre, därefter ingen skillnad.Mycket smutsupptag på glidytorna, men absolut ingen synbar skillnad mellan den rena och den glidvallade skidan. Slutsats av mina tester: ingen synbar skillnad mellan glidvallade med hårt resp mjukt paraffin eller silikonbehandlade glidytor och helt rentvättade skidor. Den enda skillnaden uppkom med gelbehandlad glidyta i +-grader vs obehandlad glidyta ochden gelbehandlade ytan hade ett synbart mindre smutsupptag. Vare sig man är stålsicklare eller glidvallare kan ni ha detta i åtanke. Nu finns det inte många märken som har gel (Rex o Vauhti mfl ?), men som alternativ kan man prova fluid eller spray. (jag har inget då jag ej tål kemikalierna i dessa) Efter tidigare test och dessa 5 test ställer jag mig tvivlande till att stålsicklat skulle ta upp mindre smuts än glidvallat - en myt som spridits ut och blivit till en sanning ? :oIntressant min Veterankollega Volevodin att du testar så flitigt och redovisar. Testerna skulle dock vara ändå mer intressanta om du använde någon mer objektiv mätmetod än okularbesiktning. Den största svagheten tycker jag dock är att du jämför med "helt rentvättade skidor" och drar slutsats om STÅLSICKLADE skidor. Om du skall dra någon som helst slutsats om vad som gäller stålsicklade skidor måste du väl testa mot just stålsicklade skidor, eller ? Jag upprepar min tidigare fråga: Har du själv överhuvud taget prövat på att stålsickla och åka på stålsicklade skidor ? :wacko: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars-Erik Posted February 11, 2016 Author Report Share Posted February 11, 2016 Men professorn.....fick du inte med att det finns alternativ till glidvallning i din intervju med Aftonbladet?http://www.aftonbladet.se/tema/hardtraning/article22207868.ab Eller valde dom altt filtrera bort den delen.Här kunde den stora massan fått upp medvetenheten om att det finns alternativ till den klassiska behandlingen av glidytan. Lyckades inte kopiera in hyperlänken, hoppas att jag skrivit in korrekt. TretjakKul Tretjak, gamle stormålvakten, att du uppmärksammat artikeln i aftonbladet där de uppmärksammat även mig i bild och text. Faktum är att det faktiska underlaget bara bygger på ett c:a 15-20 min långt telefonsamtal med Journalisten. Bland allt jag hann nämna var detta det han tyckte var mest intressant för syftet med detta temanummer (Hårdträning) och tog med. Jag är övertygad om att han inte ens vet vad stålsickling är och inte mycket annat heller som vi nördar på skidforum skriver om. För egen egoistisk del tycker jag dock att det är bra att för bredare allmänhet få visa upp att jag har en del andra sidor (som uppenbarligen vissa tycker är intressanta) än den ganska begränsade bild man får om mig som pers(s)on och skidåkare om man BARA läser denna tråd (där det ju "mest" debatteras om hur jag preparerar skidorna på Vasaloppet, En inte oväsentlig detalj, men inte allt här i livet). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted February 11, 2016 Report Share Posted February 11, 2016 * Stålsicklade skidor enligt Kuzmins lic.avhandling, tappar _inte_ i glid lika snabbt som de paraffinerade, se tabell på sid 17 i hans papper B (förklaring: SG = stone grinded)no. of descent Time of descent unwaxed SG and CH8 Då du ändrat sen jag kommenterade så skriver jag igen ;) Skönt att du citerar i och med att jag inte orkar leta rätt på pappersbunten i någon källarlåda ;) Varför mäta mot bara CH8? Mätning mot något transparent HF-paraffin samt mätning mot HF+ pulver vore väl mer intressant. Och som jag skrev ovan, än mer intressant vore en metod som mäter smutsupptag mer kemist och inte "okulärt" eller med ljus! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidssoneddie Posted February 11, 2016 Report Share Posted February 11, 2016 E till infallsvinkel gällande smutsupptag är ju att spåren i säg är olika skitiga beroende på när du kör testen.Detta borde också resultera i att olika mängder av upptag blir på de olika skidorna vilket gör detta omöjligt att fast slå. Gällande upphämtning så finns många exempel där löpare tagit mängder med placeringar så det argumentet tror jag snarare att Lars-Erik kommit väl förbered på uppgiften och gjort grov jobbet med bra träning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidssoneddie Posted February 11, 2016 Report Share Posted February 11, 2016 Fått svar från Anton Järnberg Lager 157. " Hej.Ursäkta sent svar.Vi kör enbart stenslipning på skidorna, vi har kört tester och finner aldrig stålsickling av skidan är bättre." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars-Erik Posted February 11, 2016 Author Report Share Posted February 11, 2016 Det var ju pga Kuzmins resultat att glidvallan skulle ansamla mer smuts än rent belag, som var hela vitsen med Kuzmins rekommendation att inte glidvalla. Annars lär ju stålsicklade skidor tappa lika mycket i glid som de som är glidvallade. Att glidvallade skidor gled bättre i början tyckte ju t.o.m. Kuzmin. Jag ska inte påstå att jag minns K's avhandling så bra efter 10 år. Men jag skrev ut den i pappersform och läste den som nattlektyr. Jag kommer ihåg att jag redan då tyckte att det var ganska ofullstädigt ifall man inte jämförde mot svarta molybden-HF, som ju är mer motståndiga mot smutsupptag. Så ren okulär jämförelse mot transparent belag tyckte jag var en dålig och alldeles för simpel vetenskaplig metod. Men det är väl vad vi amatörer kan göra! ;) Tack Voevodin! Jag ska göra mitt eget motsvarande test vad det lider... ;) Trots att jag har minst fem olika bra molybden-HF's-paraffiner och även svarta rena fluorkarboner med molybden. (Start black magic). Men de finns ju andra motsvarande. ;)”Trots att jag har minst fem olika bra molybden-HF's-paraffiner och även svarta rena fluorkarboner med molybden” – Förlåt mig Dunderklumpen, men varken glidvallor eller industriella smörjmedel har tillsatsen som heter ”molybden”. De innehåller molybdendisulfid MoS2, ett helt annat ämne alltså. Helt annat.Förresten, kan du inte upplysa oss ovetande amatörer varför molybdendisulfid har så bra smutsavstötande egenskaper? Kan du presentera någon referens som stödjer påståendet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MC Hammer Posted February 11, 2016 Report Share Posted February 11, 2016 Inte konstigare att "flour" avser föreningar av detta ämne i praktiskt språkbruk inom skidvallor, munvårdsprodukter etc. Det är ju knappast så att man förväntar sig att dessa produkter ska innehålla elementärt fluor (som är en giftig och extremt reaktiv gas). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ladiagonela Posted February 11, 2016 Report Share Posted February 11, 2016 E till infallsvinkel gällande smutsupptag är ju att spåren i säg är olika skitiga beroende på när du kör testen.Detta borde också resultera i att olika mängder av upptag blir på de olika skidorna vilket gör detta omöjligt att fast slå. [...] Självklart är smutsupptagen olika beroende på hur skitiga spåren är... men glidet varierar också. Så för att testa behöver man testa vid samma tillfälle. Ex. genom att byta skidor och åka en kort slinga eller genom att testa en vallad och en ovallad skida. [...] Varför mäta mot bara CH8? Mätning mot något transparent HF-paraffin samt mätning mot HF+ pulver vore väl mer intressant. Och som jag skrev ovan, än mer intressant vore en metod som mäter smutsupptag mer kemist och inte "okulärt" eller med ljus! ;) Kumzin mätte med stenslipade skidor endast med CH8. I samma papper finns dock stålsiklade och vallade skidor i två varianter, CH8 och HF8+FC8. HF8+FC8 är de skidor som i detta test glider bäst och håller glidet längst jämfört med rena sicklade skidor. Tyvärr är hans forskning inte uttömmande utan det ger mer en indikation om hur det kan vara. Det verkar här alltså vara vallan som leder till ökat smutsupptag både på HF+pulver och vid CH men man kan inte utifrån Kumzins resultat säga att vallade skidor alltid kommer att ha högre smutsupptag eller att stålsicklade alltid kommer att behålla glidet längre. Värt att notera är också att skillnaden mellan skidorna är ganska små. Så små faktiskt att jag skulle gissa att om man inte testar sida vid sida, t.ex. med en vallad och en ovallad skida, alternativt byter skidor varje km så är variationen mellan föret vid olika tillfällen större än mellan prepareringarna vilket gör att det är omöjligt att genom att åka med olika prepareringar vid olika tillfällen avgöra vad som är bra och är inte. Undantaget riktiga stolpskott så klart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars-Erik Posted February 11, 2016 Author Report Share Posted February 11, 2016 Paraffinvännerna envisas :-) * Kom ihåg statistiken från Lars-Eriks upphämtningar i andra halvan av Vasaloppet under de år han körde med stålsicklat, var betydligt bättre än de år han använde glidparaffiner, fastän loppen med stålsicklat kördes senare år. Visst det finns andra faktorer som skulle kunna spela in - det kan Lars-Erik bäst besvara själv - men observationen skulle kunna förklaras av just bättre _relativt_ glid under senare halvan med stålsicklat (jämfört med glidet initialt), alltså mindre tapp i glid för stålsicklat. * Stålsicklade skidor enligt Kuzmins lic.avhandling, tappar _inte_ i glid lika snabbt som de paraffinerade, se tabell på sid 17 i hans papper B (förklaring: SG = stone grinded)no. of descent Time of descent unwaxed SG and CH8 1. 9.567 9.5292. 9.573 9.7163. 9.623 9.778 * Kuzmins lic.avhandling beskriver hans metod för att mäta smutsabsorptionen - vad jag kan se har han verkligen mätt absorptionen genom att mäta kvoten mellan infallande ljusintensitet och reflekterad ljusintensitet - inte bara tittat/okulärt. Trots kritk av många slag mot Licavhandlingen var det ju Kuzmin som startade denna utveckling som faktiskt betytt mycket (det refereas mindre till hans doktorsavhandling). Jag känner inte till att det finns så många undersökningar av detta slag som gjorts på sådant sått att de publiserats i tidskrift. Eftersom vi försöker vända på alla stenar på denna tråd så är det intressant att veta om någon känner till andra undersökningar av detta slag, dvs av smutsupptag av vallade resp stålsicklade skidor efter viss sträcka i skitiga spår . Jag googlade och hittade följande Masteravhandling: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:634810/FULLTEXT01.pdf Trots inte alltför hög nivå på själva avhandlingen, så tycker jag att sidan64 innehåller rätt så intressanta grafer (Figure 57, Figure 58). som stödjer min huvudhypotes . Troligtvis är detta test gjort med stenslipade skidor eftersom de refererar till "Olympiatoppen" vad nu det kan vara. Och om det stämmer att stenslipade skidor glider sämre än stålsicklade enligt Stefan Sands tester och t.ex. https://youtu.be/g89z9cRCbug så kan glidet mellan stålsicklade och vallade skidor utjämnas tom snabbare.. Samkör man grafer från sidan 64 och resultat från denna länk så tycker jag det ytterligare stödjer mitt påstående att stålsickling är ett utmärkt ALTERNATIV att preparera Vasaloppsskidorna för oss motionärer och TLN. :rolleyes: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
senmathal Posted February 11, 2016 Report Share Posted February 11, 2016 Fått svar från Anton Järnberg Lager 157. " Hej.Ursäkta sent svar.Vi kör enbart stenslipning på skidorna, vi har kört tester och finner aldrig stålsickling av skidan är bättre." Exakt samma svar som de flesta av oss stålsicklare hävdar. Inte bättre men ett fullgott alternativ för motionären. Men det som är bra med stålsickling är att vem som helst med lite handlag kan få till en optimal stålsickling. Däremot har inte vem som helst tillgång till stenslipare på elitnivå. För oss skulle det kanske vara mer intressant att jämföra med en skida slipat på den lokala sportbutiken. För de flesta är det nog inget alternativ att skicka iväg sina skidor till en välrenommerad slipare. /Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stavbrottet Posted February 11, 2016 Report Share Posted February 11, 2016 Vet inte om detta är postat tidigare. Team Tynell har startat ett samarbete med Skimateria. Vilka produkter kan det handla om? stålsickling? Rillning? https://www.facebook.com/Skimateria/ http://www.skimateria.se/web/article/samarbete-med-team-tynell/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vasa-matte Posted February 11, 2016 Report Share Posted February 11, 2016 Vet inte om detta är postat tidigare. Team Tynell har startat ett samarbete med Skimateria. Vilka produkter kan det handla om? stålsickling? Rillning? https://www.facebook.com/Skimateria/ http://www.skimateria.se/web/article/samarbete-med-team-tynell/Skulle gissa att det är samtliga Skimaterias produkter som används för att göra deras "Racestruktur". Alltså både Sickel P/R-cut, rillerpaketet, stålborste och även det rosa pappret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidssoneddie Posted February 11, 2016 Report Share Posted February 11, 2016 Ok senmathal!Stålsickling, För de som nöjer sig! Tolkar jag dit svar.Elit åker stenslip vilket i min värld tolkas som att ska man ha det bästa satsa på stenslip.Jag utesluter inte sickling som ett bra alternativ då jag själv inte provat. Jag tror egentligen inte att varken sten eller sickling spelar någon roll för motionären utan allt handlar om att hitta ett optimalt skidpar med de perfekta glidzonerna för just den individen. Sen om de sicklas eller slipas spelar nog en mindre roll faktiskt. Ang smutsupptag så skulle jag gärna vilja veta hur han kontrollmätt detta? det lär skilja mellan LH och RH spår. dras nya spår så skiljer det nog även i detta beroende på vad snön utsatts för. vad är det för smuts vi pratarom? var kommer avgasrena ut från skotern? hur fördelas dessa över spåren etc etc.. variablar som är otroligt svåra att kontrollera känns det som. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ladiagonela Posted February 11, 2016 Report Share Posted February 11, 2016 Ok senmathal!Stålsickling, För de som nöjer sig! Tolkar jag dit svar.Elit åker stenslip vilket i min värld tolkas som att ska man ha det bästa satsa på stenslip.Jag utesluter inte sickling som ett bra alternativ då jag själv inte provat. Jag tror egentligen inte att varken sten eller sickling spelar någon roll för motionären utan allt handlar om att hitta ett optimalt skidpar med de perfekta glidzonerna för just den individen. Sen om de sicklas eller slipas spelar nog en mindre roll faktiskt. Ang smutsupptag så skulle jag gärna vilja veta hur han kontrollmätt detta? det lär skilja mellan LH och RH spår. dras nya spår så skiljer det nog även i detta beroende på vad snön utsatts för. vad är det för smuts vi pratarom? var kommer avgasrena ut från skotern? hur fördelas dessa över spåren etc etc.. variablar som är otroligt svåra att kontrollera känns det som. Om du med stålsickling refererar till att sickla skidan med en Kumzin Universal/Primatera R-cut, borsta och sen åka. Så ja stålsickling är då en metod för den som nöjer sig. Här får man med minimalt arbete en skida som går bra dock troligtvis inte en optimal skida. Fördelar är tillgänglighet, kostnad och tid. Troligen är det också så att en sicklad skida går bättre än en dåligt slipad skida. Det finns ingen anledning till att en sicklad skida som man sen strukturerar t.ex. med Skimaterias verktyg skulle vara sämre än en slipad skida. Problemet är möjligtvis som tidigare diskuterat repeterbarhet... (om vi tänker landslagsnivå). Det kan till och med vara så att en sicklad och strukturerad skida skida går bättre än en slipad skida. Men här är slutresultatet mycket viktigare än metoden att preparera skidan. När man sen har en bra struktur kan man börja diskutera vallning och vilken påverkan den kan ha på glidet... I vilken studie frågar du om smutsupptag? Refererar du till Kumzins papper så var det två åkare som samtidigt skatade en slinga så där bör det vara väldigt likvärdiga förhållanden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidssoneddie Posted February 12, 2016 Report Share Posted February 12, 2016 Det som jag finner är konstigt är att flertalet av de jag kontaktat (Elit) använder sten då studier (Kuzmin + skimateria) påvisar en bättre effekt gällande glid.Detta gör mig mer intresserad i ämnet då toppen tycks använda en sämre metod men att de ändå tycks finna den metoden som överlägsen.Ska se om jag kan få iväg frågan till lite fler Team om hur de preppar sin skidor. Mängden partiklar/smuts som befinner sig på given yta kontra tryck från skidan vore mer kontrollerat att mäta.Att bara åka och sen se resultatet är inte kontrollerat då det garanterat diffar beroende på var du sätter ner skidan. Om man ställer 10 åkare efter varandra, åkare 1 har fäste de övriga åker utan så kommer förmodligen åkare 10 ha mindre rester av klister under sina skidor gentemot åkare 1 - 9. De rester som åkare 1 släpper ifrån sig hamnar på bakomvarande och de rester som samlas upp på åkare framför minimerar också upptaget för löpare bakom.Sen finns det givet faktorer som kan spela in om smutsen påverkar glidet nämnvärt eller inte, och också brytgränser för när smutsupptaget blir så pass stort så det har en betydelse på glidet. Lösningen på blåbärssoppa i spåren är svår löst men en tanke vore att höger sida enbart serverade detta vilket borde minimera upptaget av detta för de som väljer vänster fil vid kontrollerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ladiagonela Posted February 12, 2016 Report Share Posted February 12, 2016 [...] Mängden partiklar/smuts som befinner sig på given yta kontra tryck från skidan vore mer kontrollerat att mäta.Att bara åka och sen se resultatet är inte kontrollerat då det garanterat diffar beroende på var du sätter ner skidan. [...] Där håller jag inte med dig. Om smutsen är slumpmässigt men ganska jämt fördelad över åkytan (vilket är troligt) och man åker en lite längre sträcka (flera km) så kommer upptaget inte att bero på exakt var man sätter skidorna. Ex. om man missar en smutsfläck med en skida så träffar man en annan med den skidan. Över tillräckligt lång sträcka så jämnar det helt enkelt ut sig. Sen handlar det inte bara om "smuts" i form av blåbärssoppa i spåret men även hur skidan och vallan tar upp ämnen som påverkar dess kemiska egenskaper. Att åka flera korta slingor och växla skidor mellan varje varv eller att åka en längre slinga samtidigt med två jämntunga åkare är enligt mig ett fullgott sätt att testa smutsupptag. Jag har inte gjort några vetenskapliga test på smutsupptag men vågar med stor säkerhet påstå att det inte är några problem att testa på detta sätt. Sen går det alltid att upprepa försöken flera gånger för bättre statistik och för att täcka in fler olika fören. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted February 12, 2016 Report Share Posted February 12, 2016 Intressant min Veterankollega Volevodin att du testar så flitigt och redovisar. Testerna skulle dock vara ändå mer intressanta om du använde någon mer objektiv mätmetod än okularbesiktning. Den största svagheten tycker jag dock är att du jämför med "helt rentvättade skidor" och drar slutsats om STÅLSICKLADE skidor. Om du skall dra någon som helst slutsats om vad som gäller stålsicklade skidor måste du väl testa mot just stålsicklade skidor, eller ? Jag upprepar min tidigare fråga: Har du själv överhuvud taget prövat på att stålsickla och åka på stålsicklade skidor ? :wacko:Ursäkta, Lars-Erik, om jag provocerade lite väl hårt, men jag respekterar dina åsikter fullt ut. :) Men hela idén med mina högst amatörmässiga tester är att ge ett tips till andra, som har tillgång till det senaste inom både stålsickling och material för glidvallning inkl rillning, att göra tester på skidor med transparent belag. Resultaten av testerna med olika preparering på vardera skidan kunde både fotograferas, okulärbesiktas och studeras i mikroskopisk bild för att på ett mer vetenskaplig grund få reda på om stålsicklade belag tar upp mindre smuts än belag behandlade med olika preparat för glid. Det jag vill ha reda på är om en torgförd teori håller för vetenskapliga tester utifrån dagens teknik att behandla skidornas belag.Jag kan tillägga att jag igår gjorde ytterligare ett test och med Start göd gel ingniden efter uppvärmning med järnet. Resultatet blev att båda skidorna hade tagit upp lika mycket smuts vid okulärbesiktning efteråt. Kunde tyvärr inte ta bild, då kamerachipet är borta och nu är skidorna avtvättade inför morgondagens Jubileumslopp i Eksjö - 50 år sedan jag startade min skidkarriär där. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidssoneddie Posted February 12, 2016 Report Share Posted February 12, 2016 Volevodin vad kul :) då kanske vi kan ses där, tänkte också bege mig ner till Eksjö för ett pass stakning. När ska du dit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.