Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Och han som jag vallade åt ifjol gick från 1200-1300 i Smågan till topp 750 i Mora. Ska vi säga att man bör valla om man vill kunna komma topp 1000 då? ;).

 

Hej,

Ljög visst lite angående placering i mål :wacko:  rätt ska vara ~3800, dvs 2200passerade åkare. Upplevensen om glidet är dock den samma! Nu är det inte frågan om hur bra eller dålig slutplacering jag fick utan det faktum att jag gled förbi en jäkla massa folk i nedförsbackarna.

 

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att jag hade bättre glid än de flesta?

 

 

Karlot Olsson, lars-Erik, Jag själv! 

Vi har sätt samma effekt men det som skiljer oss åt är att jag kör på stenslip och glid valla.

ÖSS 15, Smågan plats 2551, Mora plats 614, Åkte förbi 2775st, passerad av 27st. 

Av den statistiken så vill jag absolut tro att jag var bättre förbered än de 2775st som jag passerade och att det inte var mitt glid som enbart gjorde jobbet.

 

Sen kan man dra flera slutsatser till dessa resultat genom en faktor av återkommande "trogna" VL åkare som enligt VL inte var fler än 3000st som vart garanterade startplats.

Så låt säga att 500st öss 500st ösm och 2000st VL som ständigt är återkommande öppnar ju väldigt mycket för oss som har vanan inne på sträckan i vetskap om partier där man kan ligga på extra mycket gentemot första gångs åkarna.

 

Tycker nog inte VL är ett bra referens snöre när det kommer till glidet totalt sätt.   

 

Hej,

Säger inte att man kan få bra skidor även med glidvalla, bara man sicklar och borstar bort vallan tillräckligt så kan man ju polera upp en riktigt fin yta ;)  Min erfarenhet är iaf att detta är ett onödigt arbete och som kan uppnås lika bra eller bättre med stålsickling och strukturverktyg. Har exempelvis inte haft gråa ytor under skidorna sedan jag började med stålsickling.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Visst är strukturen en faktor i om man kan passera många i slutet på ett vasalopp men det finns ju många andra faktorer som spelar in. Några är ju skidans spann och egenskaper, om man lyckats bra med fästvallningen (om man fästvallar), vilket startled man haft i förhållande till sin kapacitet, om man är uthållig, om man är bättre i lättåkt terräng (andra halvan av VL) än i uppförsbackar (mer i första halvan), skidteknik mm. Detta sammantaget ger ju en ganska svag evidens för att just valet av struktureringsmetod är den avgörande faktorn som några tvärsäkert hävdar.

 

Ja men om vi bara pratar om glidet i nedförsbackarna då? Det är ju ganska uppenbart om man har bra glid eller inte, speciellt om man jämför mot hundratals åkare. Och visst, spannet och fästvallan är givetvis mycket viktigt men det är orimligt att så många hade det problemet i mitt exempel. Jag tror snarare att de stora faktorerna i mitt fall handlade om glidvalla/ ej glidvalla samt struktur i belaget.

Link to comment
Share on other sites

Mycket spekulerande i tråden och inte så mycket testande tyvärr... Det bästa jag har sett hittils är skimaterias några år gammal rapport. Någon som har koll på om det finns fler rapporterade tester?

 

Tänk om man kunde skrapa ihop ett gäng skidor, mätutrustning och göra ett ordentligt test... borde ju gå att göra i skidforumregi.

Link to comment
Share on other sites

Ja men om vi bara pratar om glidet i nedförsbackarna då? Det är ju ganska uppenbart om man har bra glid eller inte, speciellt om man jämför mot hundratals åkare. Och visst, spannet och fästvallan är givetvis mycket viktigt men det är orimligt att så många hade det problemet i mitt exempel. Jag tror snarare att de stora faktorerna i mitt fall handlade om glidvalla/ ej glidvalla samt struktur i belaget.

Jag skulle nog ändå säga att om man passerar 2200 åkare så har man definitivt stått några startled för långt bak och att man då passerar många åkare som är betydligt sämre kapacitetsmässigt. Då har du förmodligen haft en högre fart än de flesta du passerat i alla delar av banan. För att dra det mer till sin spets: en 12-timmarsåkare åker knappast lika snabbt i utförsbackarna som segraren även om dom skulle ha likvärdigt glid för att segraren har mer fart och kraft med sig in i backen och står som regel bättre på skidorna.

 

Därmed inte sagt att du inte skulle haft bra glid men 2200 åkare passerar man inte bara pga bättre glid.

Link to comment
Share on other sites

Jag passerade drygt 1000 åkare med likvärdigt glid med de runt mig...

Men fästet var av rullskidskaraktär och jag gick förbi dessa 1000, tror jag, i uppförsbackarna...

 

Så fästvallan spelar också roll för att ta placeringar inte enbart i påverkan på glidet men också i påverkan av fästet :)
Jag har aldrig plockat så många placeringar i ett Vasalopp som förra året... dessutom sämre tränad än på många år...

Paraffinvallat = HF Marathon, fästvallan sinkade nog inte mitt glid så mycket eftersom detta var klisterskidor med relativt högt spann. Tyvärr räckte dessa dryga 1000 passeringar inte för att gå upp en startgrupp utan jag är kvar i samma startgrupp :(

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog ändå säga att om man passerar 2200 åkare så har man definitivt stått några startled för långt bak och att man då passerar många åkare som är betydligt sämre kapacitetsmässigt. Då har du förmodligen haft en högre fart än de flesta du passerat i alla delar av banan. För att dra det mer till sin spets: en 12-timmarsåkare åker knappast lika snabbt i utförsbackarna som segraren även om dom skulle ha likvärdigt glid för att segraren har mer fart och kraft med sig in i backen och står som regel bättre på skidorna.

 

Därmed inte sagt att du inte skulle haft bra glid men 2200 åkare passerar man inte bara pga bättre glid.

 

Jag startade i led 5, hade otur i första backen och tappade några placeringar till Smågan, plockade sedan ca 500placeringar per station fram till Oxberg, efter det ca100 fram till Mora.

 

Jag förstår vad du menar med att man har med sig fart in backen och därmed glider förbi, så var det många gånger men det är ju inte alltid det är på det viset, ibland så ligger man ju jämsides in till en backe i samma fart och man slutar staka i princip samtidigt. I dessa fall är det i min mening uppenbart om man har bättre eller sämre glid, repeteras händelsen mot ett flertal andra så blir man hyfsat säker på sin sak.

Link to comment
Share on other sites

Jag passerade drygt 1000 åkare med likvärdigt glid med de runt mig...

Men fästet var av rullskidskaraktär och jag gick förbi dessa 1000, tror jag, i uppförsbackarna...

 

Så fästvallan spelar också roll för att ta placeringar inte enbart i påverkan på glidet men också i påverkan av fästet :)

Jag har aldrig plockat så många placeringar i ett Vasalopp som förra året... dessutom sämre tränad än på många år...

Paraffinvallat = HF Marathon, fästvallan sinkade nog inte mitt glid så mycket eftersom detta var klisterskidor med relativt högt spann. Tyvärr räckte dessa dryga 1000 passeringar inte för att gå upp en startgrupp utan jag är kvar i samma startgrupp :(

 

Helt klar en större prestation att plocka åkare i uppförsbackarna :) Jag hade också kanonfäste, men det avtog och blev sämre efter 2-3mil tyvärr

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ett test till i tisdags med samma skidor som tidigare. Ena skidan helt ren, andra skidan gned jag in Start röd gele, tyvärr kanske lite för lite. Det var mycket barr, o grus o skit i spåret och jag körde 12 km på ca 1 tim. Den gelbehandlade skidan hade tagit upp något mindre skit jämfört med den obehandlade, större skillnad jfr med förra gången, då jag jämförde obehandlade o glidvallade. (man ser skillnaden i smutsupptag på transparanta belag ganska tydligt)

Vad kan man dra för slutsats av detta; både för den som stenslipar eller stålsicklar kan det vara värt att testa gel på glidytorna i mycket smutsiga förhållanden.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ett test till i tisdags med samma skidor som tidigare. Ena skidan helt ren, andra skidan gned jag in Start röd gele, tyvärr kanske lite för lite. Det var mycket barr, o grus o skit i spåret och jag körde 12 km på ca 1 tim. Den gelbehandlade skidan hade tagit upp något mindre skit jämfört med den obehandlade, större skillnad jfr med förra gången, då jag jämförde obehandlade o glidvallade. (man ser skillnaden i smutsupptag på transparanta belag ganska tydligt)

Vad kan man dra för slutsats av detta; både för den som stenslipar eller stålsicklar kan det vara värt att testa gel på glidytorna i mycket smutsiga förhållanden.

;)

 

Nu när jag åter har tillgång till "värdiga" stålsicklar, vore det kul att göra något liknande. Jag har ett urgammalt RCS-par med transparent belag, från dagar då jag var 15 kg lättare. Om jag stålsicklar ena skidan och struntar i glidvalla och vallar upp den andra, så ska jag också testa detta. Bara för egna subjektiva bedömningar. ;) Men om man bara ska titta okulärt, så kan man ju inte använda svart molybden som är mindre benäget att ta upp smuts. Så egentligen kanske det hela är lite väl enkel test. Men kanske det som ändå går att göra för enkla motionärer ;) (Skidparet hade jag för många år sedan som rena stakskidor, och de får de väl bli nu också då... ;) )

Link to comment
Share on other sites

ska bli kul att se slutresultatet dunderklumpen.

 

För övrigt kan jag Meddela att jag var och åkt 22km i Eksjö igår kväll och gjorde ett glid test i en och samma backe, Rent stak pass, Skidor preppade med HF glid, Swix skärande 1mm + 2 mm.

Sållat bort varv 6 och varv 9 då jag var tvungen att gå ur spår pga åkare framför. Mina resultat=

v.1: 32km/h

v.2: 28,2km/h

v.3: 28,1km/h

v.4: 28,5 km/h

v.5: 30,2 km/h

v.7: 28,5 km/h

v.8: 28,5 km/h

v.10: 29,4 km/h

v.11: 29,8 km/h

 

Stannade aldrig under detta pass utan försökte hålla samma tempo genom passet.

v.1 gick snabbast och det är förståligt men sedan så tycker jag nog att hastigheterna är ganska jämt fördelade och ingen känsla av tappat glid under passet alls. Detta kan så klart bero på Rill och inte alls vallan.

snitt puls just under tröskel 158bpm.  .

Link to comment
Share on other sites

ska bli kul att se slutresultatet dunderklumpen.

 

För övrigt kan jag Meddela att jag var och åkt 22km i Eksjö igår kväll och gjorde ett glid test i en och samma backe, Rent stak pass, Skidor preppade med HF glid, Swix skärande 1mm + 2 mm.

Sållat bort varv 6 och varv 9 då jag var tvungen att gå ur spår pga åkare framför. Mina resultat=

v.1: 32km/h

v.2: 28,2km/h

v.3: 28,1km/h

v.4: 28,5 km/h

v.5: 30,2 km/h

v.7: 28,5 km/h

v.8: 28,5 km/h

v.10: 29,4 km/h

v.11: 29,8 km/h

 

Stannade aldrig under detta pass utan försökte hålla samma tempo genom passet.

v.1 gick snabbast och det är förståligt men sedan så tycker jag nog att hastigheterna är ganska jämt fördelade och ingen känsla av tappat glid under passet alls. Detta kan så klart bero på Rill och inte alls vallan.

snitt puls just under tröskel 158bpm.  .

Bra att du redovisar allt. Jag är dock inte så överraskad av ditt resultat, det är likartat som det jag också tyckte mig se i mitt första "idiotest" jag redovisade på första sidan i denna tråd då jag åkte två hela vasalopp i längd, ett på ett stålsicklat par och ett på ett pulvervallat par(och bytte skidor vartannat varv). Även jag såg att de vallade skidorna visserligen tappade men inte mycket mer i glid efter nio mil i de rena spår vi har i Luleå. JAG tror dock att det är helt annorlunda på Vasaloppet när det är drivor av blåbärssoppa man åker igenom, geltuber etc.åtminstone så långt bak i fältet där jag numera befinner mig. Eftersom jag startar tidigt på öppet spår är samma fenomen inte alls så framträdande där.

Som din vän numera har jag två för mig viktiga frågor:

* Har du själv försökt stålsickla och testat det ?

* Har du någonsin åkt Vasaloppet ? (att du åkt minst 4 öppna spår och att du åker årets Vasalopp vet jag)

 

Du ser ju ut att vara i bra form och jag är övertygad om att du kommer att slå min bästatid på Vasaloppet oberoende hur du väljer att preparera dina skidor.

Link to comment
Share on other sites

ska bli kul att se slutresultatet dunderklumpen.

 

För övrigt kan jag Meddela att jag var och åkt 22km i Eksjö igår kväll och gjorde ett glid test i en och samma backe, Rent stak pass, Skidor preppade med HF glid, Swix skärande 1mm + 2 mm.

Sållat bort varv 6 och varv 9 då jag var tvungen att gå ur spår pga åkare framför. Mina resultat=

v.1: 32km/h

v.2: 28,2km/h

v.3: 28,1km/h

v.4: 28,5 km/h

v.5: 30,2 km/h

v.7: 28,5 km/h

v.8: 28,5 km/h

v.10: 29,4 km/h

v.11: 29,8 km/h

 

Stannade aldrig under detta pass utan försökte hålla samma tempo genom passet.

v.1 gick snabbast och det är förståligt men sedan så tycker jag nog att hastigheterna är ganska jämt fördelade och ingen känsla av tappat glid under passet alls. Detta kan så klart bero på Rill och inte alls vallan.

snitt puls just under tröskel 158bpm.  .

Var mätte du hastigheten - backen ner mot stadion eller backen med vänsterkurva som avslutas med en liten uppförsbacken, som sen följs av en svag nerförsbacke mot pumphuset ? (finns ytterligare en kortare brant backe)

Vad var meningen med testet - du använde bara en preparering inte stålsicklat vs glidvallat vad jag kan föstå ?

Link to comment
Share on other sites

Jag mätte kurvan med lätt vänster sväng.

Tanken var inte att jämföra mot några andra par utan helt enkelt att hålla jämt tempo och se om vallan som sägs försvinna påverkar mitt glid på angiven plats.

Tycker den kurvan blir mest rättvisande då man får upp farten i den.

 

Nja Lars-Erik din tid kommer jag inte slå. Nej jag har inte fått nöjet att prova sicklat ännu tyvärr, och har heller aldrig åkt självaste VL utan åkt ös istället då jag tycker att jag inte lyckats placera mig tillräkligt långt fram för att det ska vara värt det.

Link to comment
Share on other sites

Mycket spekulerande i tråden och inte så mycket testande tyvärr... Det bästa jag har sett hittils är skimaterias några år gammal rapport. Någon som har koll på om det finns fler rapporterade tester?

 

Tänk om man kunde skrapa ihop ett gäng skidor, mätutrustning och göra ett ordentligt test... borde ju gå att göra i skidforumregi.

Det finns ju både en Licentiatavhandling (den det främst referereras till) men även en senare doktorsavhandling (som det av någon anledning refereras mindre till) om ämnet av Kuzmin . Och även en tidigare av Moldestad och numera även fler avhandlingar. Alla finns lätt tillgängliga på nätet via googling. Jag stödjer varmt :wub: ditt förslag att göra nya tester och redovisa. Om du kan arrangera det i skidforums regi tror jag vi alla blir mycket glada och imponerade. FÖRSTA året stålsickling började diskuteras på denna tråd gjorde jag, Stefan Sand och Niklas Grip ett försök i denna anda och redovisade resultatet av alla tester som redovisades till oss av skidforums medlemmar i denna rapport http://vallning.se/files/file16.pdf De som deltog hade dock inte någon speciell mätutrustning etc. så ditt förslag rätt genomfört blir säkert mer intressant. 

 

Eljest tycker JAG att det mest irtressanta på senastre tiden är Stefan Sands utmärkta sammanfattningar och tester t.ex. beträffande jämförande glid av stålsicklade och stenslipade skidor. Hans tester tyder ju på att även ett annat påstående som flitigt nämnts dvs att det direkt glider lika bra på stenslipade skidor som på stålsicklade inte stämmer. Det vore ju kanon om du ladiagonela och andra undersökte  även detta i de tester du tänker dig.så vi kan dra säkrare slutsatser :rolleyes:

 

Att vallade skidor tapper i glid verkar ju numera de flesta vara överens om och tom. på tävlingar byter ju tävlingsåkare skidor av denna orsak (eller kan det bero på något annat att de byter?)

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde ytterligare ett test i fredags med ren skida vs start röd gel. Det var isiga o hårda spår, 0-gradigt, inte så mycket smuts o skräp i spåret. (jag kunde bara köra halva slingan, då gruset kommit fram rejält efter långbacken och mitt i lillbacken.

Jag körde i 1.10 och när jag kollade glidytorna efteråt, var det absolut ingen skillnad i smutsupptag, som inte på långt när var så mycket som de två andra gångerna, då det var blött o flera plusgrader. Detta är en plusgel, så i dessa förhållande gav den inte mindre smutsupptag, måste tydligen vara blött o smutsigt för att få skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Kollat mina Toppar och sammanställt.

Denna Gång över Förbacken ner mot stigning, Utförslöpa Lätt vänster och backe ner mot stadion.

Sållat bort 2 varv gå jag fått gå utanför spår i utförs löpan. Medel puls 159

    För backe   LH Kurva    Stadion

V.1: 18,             27,6            23,4

V.2  21,7           31,5            24,2

V.3 16,2            30,4            23,5

V.4 19,2            27,7            24,3

V.5 21,1            29,5            22,8

V.6 22,3            31,3            24,3

V.7 19,8            28,7            24,2

V.8 22,1            29,6            24,6

 

Medel:

Förbacke 20,3

LH kurva 29,5

Stadion 23,9

 

Rätt intressant att LH kurvan så diffar det på 0,3km/h mellan -2 och +5.

Förra testet gjordes med nyvallande skidor som ej använts och detta med skidorna som jag åkte Billingen med.

 

De jag använt nu känns snabbare oavsett före vilket är ett positivt besked när även datan gör det.

Om nu vallan ger en effekt av 3% på glidet så är detta en ganska stor fördel över 90km.

Från 29,5 till 30,4, men jag ställer mig lite tveksam till detta då resultaten är så lika varandra trotts stort temp skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Hur mätte du farten? Med någon typ av fotocell eller med gps? Om du kör backen flera gånger i rad hur stor blir spridningen då?

 

 

Kollat mina Toppar och sammanställt.

Denna Gång över Förbacken ner mot stigning, Utförslöpa Lätt vänster och backe ner mot stadion.

Sållat bort 2 varv gå jag fått gå utanför spår i utförs löpan. Medel puls 159

 ....

 

 

Hur mycket vallade skidor tappar i glid borde bero på två olika faktorer: Hur mycket glid vallningen ger och hur bra/dåligt skidorna glider utan valla. Här borde ett par stålsicklade och vallade skidor tappa mindre än ett par stenslipade och vallade.

Link to comment
Share on other sites

Kollat mina Toppar och sammanställt.

Denna Gång över Förbacken ner mot stigning, Utförslöpa Lätt vänster och backe ner mot stadion.

Sållat bort 2 varv gå jag fått gå utanför spår i utförs löpan. Medel puls 159

    För backe   LH Kurva    Stadion

V.1: 18,             27,6            23,4

V.2  21,7           31,5            24,2

V.3 16,2            30,4            23,5

V.4 19,2            27,7            24,3

V.5 21,1            29,5            22,8

V.6 22,3            31,3            24,3

V.7 19,8            28,7            24,2

V.8 22,1            29,6            24,6

 

Medel:

Förbacke 20,3

LH kurva 29,5

Stadion 23,9

 

Rätt intressant att LH kurvan så diffar det på 0,3km/h mellan -2 och +5.

Förra testet gjordes med nyvallande skidor som ej använts och detta med skidorna som jag åkte Billingen med.

 

De jag använt nu känns snabbare oavsett före vilket är ett positivt besked när även datan gör det.

Om nu vallan ger en effekt av 3% på glidet så är detta en ganska stor fördel över 90km.

Från 29,5 till 30,4, men jag ställer mig lite tveksam till detta då resultaten är så lika varandra trotts stort temp skillnad.

Eftersom jag känner till banan, då jag tävlat på den flera gånger, tror jag att det mest autentiska förhållandet för glidet på dina skidor får du i utförslöpan mot Stadion, den är inte så brant och ganska lång och nästan flack innan den börjar. De två andra backarna kan ju farten över krönet spela in och gjort att du fått större differens på värdena.

Link to comment
Share on other sites

Jag mäter med GPS.

Kanske är stadion ett bättre ställe att mäta på då det är som du säger en flack ingång, men varje passering vid krönet så har jag knappt styrfart.

Kollar jag enbart på de passeringar som gjorts ner mot stadion så ser jag att farten i den löpan håller ett jämnare snitt vilket också därför jag tog med denna.

 

Det som är intressant är att samantaget av dessa 2 tester är att det inte är en stor spridning i topp fart mellan testerna i säg.

Det är svårt att avgöra efter glid test om vallan har en bra effekt eller inte men är det så att den försvinner och efter någon mil så borde jag absolut inte ha något kvar som är till min fördel i detta test då skidorna nu gått över 70km.

Link to comment
Share on other sites

Jag mäter med GPS.

Kanske är stadion ett bättre ställe att mäta på då det är som du säger en flack ingång, men varje passering vid krönet så har jag knappt styrfart.

Kollar jag enbart på de passeringar som gjorts ner mot stadion så ser jag att farten i den löpan håller ett jämnare snitt vilket också därför jag tog med denna.

 

Det som är intressant är att samantaget av dessa 2 tester är att det inte är en stor spridning i topp fart mellan testerna i säg.

Det är svårt att avgöra efter glid test om vallan har en bra effekt eller inte men är det så att den försvinner och efter någon mil så borde jag absolut inte ha något kvar som är till min fördel i detta test då skidorna nu gått över 70km.

Det nog tyvärr så att den mätnoggrannhet du har på din GPS inte fungerar för att använda vid glidtester. Kör du en konstant fart under en tid (säg ca 1 min) kommer du ha en ganska bra mätnoggrannhet och högst om du kör på plan mark. Men ju mer kupperat desstå sämre blir noggrannheten i en GPS. Så att då både mäta i en utförsbacke och där du vill få en noggrannhet på 10-dels sekund kan inte en standard GPS på armen hjälpa dig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...