Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

a) LF eller HF-kloss beroende på före

b. Påstrykning, snabbdrag med strykjärnet, korka ut, borsta 15 sek/moment= 1 min/skida

c) Oberoende testresultat saknas dvs gjorda av dem som varken företräder stålsicklings- eller vallaindustrin

d) Känner inte Tony Pölder mer än då jag träffat honom i affären eller på klubbträffar, men han har inte påverkat

    mig på något sätt i den här frågan, övriga nick vet jag inget om.

 

Att efterfråga testresultat från oberoende testare är inte argument mot stålsickling - visar det sig att metoden håller

måttet blir det en stor framgång för metoden. Men jag kan tänka mig att varken stålsicklings- och vallaindustrin är

intresserade av att en sådan undersökning genomförs, ifall någon av sidorna skulle "förlora".

Det finns väl en tråd här någonstans på forumet där man samlade alla tester som forumets medlemmer har gjort. Jag skulle inte säga det är genomgående vetenskapilga tester, MEN, resultaten talade onekligen till fördel för stålsicklade skidor.

 

Eftersom det säkert var 20+ självständiga tester så skulle jag nog säga att det samlade resultatet är relevant.

 

Det var väl några kids som gjorde ett skolarbete basert på detta också om jag inte minns fel.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det finns väl en tråd här någonstans på forumet där man samlade alla tester som forumets medlemmer har gjort. Jag skulle inte säga det är genomgående vetenskapilga tester, MEN, resultaten talade onekligen till fördel för stålsicklade skidor.

 

Eftersom det säkert var 20+ självständiga tester så skulle jag nog säga att det samlade resultatet är relevant.

 

Det var väl några kids som gjorde ett skolarbete basert på detta också om jag inte minns fel.

Förmodligen menar du följande mycket tidiga rapport av Stefan Sand. Niklas Grip och jag själv. http://hem.bredband.net/stefansand/rapport.pdfVi har inga ambitioner att detta skall vara vetenskapligt men vi REDOVISADE ALLA tester någon ville redovisa. Den kan givetvis inte jämföras med forskningsrapporter på området, tom doktorsavhandlingar, men som du säger allt ser ju även detta ut att peka i en viss riktning.

Link to comment
Share on other sites

Förmodligen menar du följande mycket tidiga rapport av Stefan Sand. Niklas Grip och jag själv. http://hem.bredband.net/stefansand/rapport.pdfVi har inga ambitioner att detta skall vara vetenskapligt men vi REDOVISADE ALLA tester någon ville redovisa. Den kan givetvis inte jämföras med forskningsrapporter på området, tom doktorsavhandlingar, men som du säger allt ser ju även detta ut att peka i en viss riktning.

Nu har det väl hänt en hel del på både valla- och stålsicklingsfronten sen undersökningen 2006/07. Om jag fattat det rätt så var väl tanken att få till en slät och fin yta utan paraffinpålägg, som skulle absorbera mindre smuts i det långa loppet. Därefter har stålsickeln utvecklats till att även strukturera belaget och då är det som Oxberg säger mer en fråga om ett alternativ till stenslipning.

Sett ur den synvinkeln kan innehav av en eller flera stålsicklar bli intressant vare sig man paraffinerar, pulvriserar, fluiderar, geléar eller inget av detta, då man själv kan bestämmer strukturen på sina skidor (jag har märkt ett visst motstånd mot att lägga en grov struktur bland stenslipare).

 

Det som komplicerar hela bilden vare sig man stenslipar eller stålsicklar är rillningen. På något sätt diskvalificerar rillningen båda dessa metoder eller är vi som skidåkare lurade att köpa en produkt, som vi egentligen inte behöver ? ? -_-

Link to comment
Share on other sites

Lite onödig kanske, men då LE ifrågasatte Volevodins agenda genom att fråga ”d) känner du Tony Pölder personligen ? och nicken Figge 35 och Davidssoneddie?” så tycker jag det är nödvändigt att påminna honom om hans egen agenda som vän till Kuzmin för balansens skull. Om dom även har en kommersiell relation vet jag inget om. Men gott uppförande avslöjar inte det. Källkritik är viktigt.

 

En innovatör som vill förändra en bransch måste driva opinion. Kuzmin m fl är säkerligen mycket tacksamma att LE tagit på sig den rollen.

Tusen tack Volevodin, senmathal,  Sunlake etc. for stöd till mig Pers(s)onligen. Detta är viktigt för att jag skall våga säga det jag tror starkt på. Speciellt stort av dig Volevodin eftersom vi ju har olika åsikter i vissa sakfrågor och diskuterar rätt öppet med varandra t.ex. d) ovan. Eddie Davidsson känner jag numera personligen som min vän på facebook och trodde att samma var för dig medan frågan om Figge 35 och hans typiska TP uttryck *ler* är annorlunda (ungefär som att nicket  Skipper är intressant av likartad orsak).

 

Till Oxberg och andra: Jag FÖRSÄKRAR att jag INTE är eller har varit inblandad i någon affärsverksamhet och ändå mindre avlönats från Skistart, Kuzmin, etc som FELAKTIGT antyds eller påstås. Jag är ju numera 74 årig gubstrutt men är fortfarande aktiv FORSKARE och KUNSKAPSSPRIDARE vid Luleå Tekniska Universitet och The Artic University of Norway. Se min hemsida (du lätt hittar med googling). Jag forskar främst i det mest fantastiska ämne som uppfunnits i världshistorien dvs. matematik, men har även varit inbladad i skid och snö relaterad forskning (t.ex. som en handledare för Nina Lintzéns doktorsexamen).

 

Jag hade inte tänkt kommentera vidare de insinuationer och påståenden du gjort men gör två undantak

* Du påstår att Kuzmin är min kompis. Jag tycker att vi själva skall få välja vilka vi har som vänner och om du accepterar detta så är Kuzmin inte min kompis

* Du talar om att du utnyttjar källkritik så jag frågar: Vilka källor har du använt för att kunna antyda/påstå att jag tom. är avlönad av specifika företag ?

Link to comment
Share on other sites

* Du talar om att du utnyttjar källkritik så jag frågar: Vilka källor har du använt för att kunna antyda/påstå att jag tom. är avlönad av specifika företag ?

Det påstår han ju inte heller utan skriver att han inte vet något om det...

 

Men så mycket du propagerat för den metod som Kuzmin, Skimateria och (delvis) Enklare sport lever av de sista åren så är det kanske inte konstigt om någon skulle kunna misstänka att du har ekonomisk vinning av det? (Vilket jag ser i ditt inlägg att du inte har, bra att du skriver det!).

Link to comment
Share on other sites

Det är väl ingen hemlighet att kuzmin och Nina Lintzen är dina akademiska adepter. Kalla det jobbarkompisar då. Du gillar ju att lyfta fram dem och deras arbete (som du väl varit inblandad i). Det tycker jag är en trevlig egenhet men du är ju såklart inte opartisk i målet. Anledningen till att du registrerade dig på forumet var ju för att marknafsföra kuzmins sickel som väl var det enda alternativet då? Jag tycker sickeln har sin plats i vallalådan men jag förhåller mig kritisk till dig som internet-källa baserat på ovanstående.
Link to comment
Share on other sites

LE brukar gå rätt hårt åt de kritiker som kommer in här och gormar så jag tycker nog han får tåla en del själv.

 

Nu är det inte så avancerat heller. Antingen skär man struktur med stålsicklar eller så låter slipar man struktur med en maskin. Det handlar om att göra ränder i plast. Inte landa en marsraket.

 

Paraffinets vara eller icke vara är däremot högst oklart. Det är nog mer där en debatt är relevant.

 

Som sagt många gånger kan man åka ovallat på både stenslipat och stålsicklat. Fördelen är att man med sickel själv på ett smidigt sätt skär fram en struktur för dagen.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl ingen hemlighet att kuzmin och Nina Lintzen är dina akademiska adepter. Kalla det jobbarkompisar då. Du gillar ju att lyfta fram dem och deras arbete (som du väl varit inblandad i). Det tycker jag är en trevlig egenhet men du är ju såklart inte opartisk i målet. Anledningen till att du registrerade dig på forumet var ju för att marknafsföra kuzmins sickel som väl var det enda alternativet då? Jag tycker sickeln har sin plats i vallalådan men jag förhåller mig kritisk till dig som internet-källa baserat på ovanstående.

Igen fel. Kuzmin är INTE min akademiska adept. Jag försäkrar att jag INTE har handlett honom och att TVÄRTOM så var FÖRSTA GÅNGEN jag träffade honom i samband med att han försvarade sin Licentiatravhandling. Jag blev då utnämnd som diskutant/opponent för denna avhandling och om du då hört all kritik jag hade att framföra på avhandlingen tror jag inte du skulle ha påstått att han var min kompis. Vi har dessutom ALDRIG någon gång arbetat vid samma universitet eller arbetsplats (eller bott i samma stad )så du kan heller inte kalla honom min jobbarkompis. Och din gissning VARFÖR jag registerarde mig på forum var INTE ATT MARKNADSFÖRA SICKELN, det var för att jag var nästan chockad. Att ha glidvallat i minst 30 Vasalopp/öppna spår nu prövat att åka utan glidvalla bara på belaget med enkel sickling och i min höga ålder åkte bättre än på många år, 5.29 och 5.50 på de båda öppna spåren och medaljtid på Vasaloppet. Jag var så chockad att jag nästan inte kunde sova efteråt. Och tänkte att detta kunde vara ett alternativ för andra också. Men jag försäkrer att jag själv tänkte inte i termer av marknadsföring utan att som i andra sammanhang INFORMERA om det jag upplevt och kommit underfund om.

Link to comment
Share on other sites

Då man lätt kan lägga en struktur avsedd för dagens före med en handriller har det nog gått mot att många slipar in en fin struktur i belaget och sen kompletterar med rill då föret så kräver.

Jo, jag håller med dig att man kan inte lägga en fin rillstruktur på en grov stenslipstruktur, men frågan är då vad man får fram med en stålsickel. Det stod på enklaresports hemsida att man skulle komplettera stålsicklingen med rillning.

 

Det skulle därför vara bra med en redogörelse för vad man kan göra med de olika stålsicklarna från Kuzmin och Primateria, en neutral information om vad de ger för resultat på skidan, frågan är vem som skall lämna informationen ?

Link to comment
Share on other sites

Av det lilla jag läst och förstått så har strukturen i belaget flera olika uppgifter. En uppgift är att skapa en önskad kontaktyta mellan snö och belag. Ett helt spegelblankt belag suger fast och kontaktytan blir för stor. Genom att skapa en struktur i belaget minskar man kontaktytan till den nivå som ger bäst glid. Detta är som jag förstått olika i olika fören och temperaturer och åstadkoms om jag förstått det rätt genom stenslipning eller sickling. En annan uppgift är att transportera bort vatten som uppstår av friktionen mellan snön och skidan. En viss mängd vatten är bra för glidet men för mycket gör att skidan suger. Där gissar jag att rillningen som ger en mycket grövre struktur kommer in. Desto varmare desto grövre rillning. Det brukar väl diskuteras om rillningen gör någon nytta i riktigt kall snö. Nu kan man kanske tycka att dessa olika strukturer liksom skulle ta ut varandra men det gör dom nog inte. Om du tänker dig en LP skiva som ju kan sägas ha en fin struktur. Om du sedan skulle rilla den så skulle det kanske bli ett lite bredare och djupare spår vid låt säga vart femte eller tionde spår. OM du överför det till belaget på skidan kommer fortfarande skidan att glida på den finare strukturen.

 

Nu vet jag inte om jag förstått detta rätt men andra kan säkert fylla på. Intressant tycker jag är att det talas mycket oftare om att man lyckats eller misslyckats med strukturen numera än om vallan i samband med WC -lopp.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Igen fel. Kuzmin är INTE min akademiska adept. Jag försäkrar att jag INTE har handlett honom och att TVÄRTOM så var FÖRSTA GÅNGEN jag träffade honom i samband med att han försvarade sin Licentiatravhandling. Jag blev då utnämnd som diskutant/opponent för denna avhandling och om du då hört all kritik jag hade att framföra på avhandlingen tror jag inte du skulle ha påstått att han var min kompis. Vi har dessutom ALDRIG någon gång arbetat vid samma universitet eller arbetsplats (eller bott i samma stad )så du kan heller inte kalla honom min jobbarkompis. Och din gissning VARFÖR jag registerarde mig på forum var INTE ATT MARKNADSFÖRA SICKELN, det var för att jag var nästan chockad. Att ha glidvallat i minst 30 Vasalopp/öppna spår nu prövat att åka utan glidvalla bara på belaget med enkel sickling och i min höga ålder åkte bättre än på många år, 5.29 och 5.50 på de båda öppna spåren och medaljtid på Vasaloppet. Jag var så chockad att jag nästan inte kunde sova efteråt. Och tänkte att detta kunde vara ett alternativ för andra också. Men jag försäkrer att jag själv tänkte inte i termer av marknadsföring utan att som i andra sammanhang INFORMERA om det jag upplevt och kommit underfund om.

Du anstränger dig verkligen för att klargöra att du i inte har någon relation med Kuzmin. En snabb googling antyder att ni har haft många kontakter under åren; du har agerat opponent, moderator, tidningsmedia, samt diverse inlägg på sociala medier. Vill du inte vara hans vän, kollega eller nåt annat så må det väl vara hänt. Jag ska inte ifrågasätta att ni har en relation mer.

 

Produktinformation brukar ju landa i facket marknadsföring men vill du inte det får vi hitta ett annat ord för det. Har du något förslag?

 

Man brukar ju säga att skidorna är 85%, strukturen 10% och vallan 5%. Om du inte kunde sova av upphetsning efter att du skippat vallan vid ett tillfälle kan man ju fundera på vad du haft för skidor och struktur tidigare. Där har du nog mycket att tjäna LE.

 

Hälsningar från andra sidan jordklotet där snön lyser med sin frånvaro.

Link to comment
Share on other sites

Du anstränger dig verkligen för att klargöra att du i inte har någon relation med Kuzmin. En snabb googling antyder att ni har haft många kontakter under åren; du har agerat opponent, moderator, tidningsmedia, samt diverse inlägg på sociala medier. Vill du inte vara hans vän, kollega eller nåt annat så må det väl vara hänt. Jag ska inte ifrågasätta att ni har en relation mer.

 

Produktinformation brukar ju landa i facket marknadsföring men vill du inte det får vi hitta ett annat ord för det. Har du något förslag?

 

Man brukar ju säga att skidorna är 85%, strukturen 10% och vallan 5%. Om du inte kunde sova av upphetsning efter att du skippat vallan vid ett tillfälle kan man ju fundera på vad du haft för skidor och struktur tidigare. Där har du nog mycket att tjäna LE.

 

Hälsningar från andra sidan jordklotet där snön lyser med sin frånvaro.

Att du av ett universitet kan utses som opponent/diskutant/moderator i akademiska sammanhang betyder att du bedöms INTE ha någon relation till den du skall opponera mot så att dina bedömningar inte kan ifrågasättas.

Beträffande diskussionen med dig Oxberg menar jag att som den utvecklats så sker den inte på lika villkor. Jag har ju direkt uppgett mitt riktiga namn så att du, och alla andra,  kan kontrollera allt t.ex. om det du påstår eller antyder om mig är korrekt eller inte

* Är du villig att göra detsamma Oxberg, dvs uppge ditt riktiga namn,  så jag och andra får samma möjlighet ?

Om du inte vill göra det på skidforum för alla så vore det kanon om du kontaktade mig privat så kan vi fortsätta diskussionen på annan kanal och jag tror då i mer positiv anda. Alla, även mina meningsmotståndare, brukar nog uppfatta mig ha stor förståelse för andras åsikter och det gäller säkert dig också. JAG är ju känd optimist och därmed övertygad om att vi på båda dessa sätt kommer att få bättre förståelse för varandra och det vi vill åstadkomma.

Link to comment
Share on other sites

Håller med, sickling är ett mycket prisvärt alternativ till stenslip. Dock bra att också planslipa med jämna mellanrum. Vid speciella tillfällen kan man lägga på valla (glid och fäst) såklart för det lilla extra. Kuzmin har visat att han vid ett tillfälle lyckats förbättra glidet med typ 3% på en ospecad fabriksslip genom att sickla med kuzmin plus. Undrar om en stenslipfabrikör kan förbättra glidet med 3% under några omständigheter på en sicklad skida?

Kul att några lagt mina få inlägg på minnet.  Ännu kuligare att några nu kommit till samma slutsats som jag gjort tidigare. Nämligen att det är för mycket sammanblandning i begreppen stålsicklat och glidvallat. Detta beror väl på att forumets medlemmar har så olika bakgrund och kunskap och då blir det lätt att begreppen blandas ihop.

Saken gäller ju i första hand om ett belag idag är så bra att det duger att åka på utan att det behöver kompletteras med glidvalla. De flesta som testat verkar ju överens om att så är fallet. Men den som vill kräma ut de allra sista procenten ur skidan måste också tillföra glidvalla. Allt givet att allting annat också är perfekt. Nu är det för den vanlige motionären sällan så och då är det väl som Lars-Erik påpekar att en normal motionsåkare mycket väl kan åka på ett par ovallade skidor. På ett långlopp är det kanske till och med att föredra för motionären om det nu är sant att en vallad skida suger åt sig mer smuts än en ovallad.

Sen kommer vi till det med stålsickling. Alltså en metod att behandla belaget så att det blir så plant och fritt från microhår som möjligt. Stålsicklat har vi gjort lång före Kuzmin. Men då med en plan sickel. I första hand användes den för att göra belaget plant, men också för att skära bort microhår. Sen måste den plana ytan struktureras med ett rillverktyg. Det Kuzmin tillförde var dels en sickel som direkt gav en ”random”-struktur och dels hans tester som visade att en så behandlad skida faktiskt dög att åka på utan glidvalla. Sen har det kommit fler sicklar som ger olika strukturer och därutöver har man förstått att det trots allt måste tillföras rillning för optimal struktur som kräver ytterligare ett verktyg.

Sicklarna är inte direkt gratis och skall man ha flera varianter blir det en ansenlig summa. Därtill kommer mer eller mindre sofistikerade rillverktyg som heller inte är billiga. Sen skall man ha kunnande och handlag att hantera verktygen. Risken att en ovane förstör belaget är uppenbar.

Under 90-talet kom den moderna stenslipen, som inte bara slipade plant utan också skar in en bestämd struktur i skidan. Till att börja med gav stensliparna mycket microhår som måste tas bort innan det gick att få ett bra glid. Därav allt jobb med vallning en massa gånger med omväxlande mjuk och hård valla innan det var dags för tävlingsvallning. Moderna slipar ger inte alls så mycket hår och därför vågar man slipa en skida idag alldeles inför en tävling, vilket man inte kunde förr.

Jag tror mig våga påstå att en stenslipad skida som efterbehandlas med stålborstning går precis lika bra att åka ovallat på som en stålsicklad. Har man slipat en allround-struktur så duger det i de flesta fall. I blött före kan den behöva kompletteras med en grov rill av något slag. Men det gäller samma för en stålsicklad skida.

Så den stora frågan idag är väl kanske vilket som skulle vara mest givande för den vanlige motionären på ett Vasalopp. Stålsicklat, rillat och ovallat enligt Kuzmin m fl. Eller stenslipat hos en kunnig slipare med modern slip, stålborstat och ovallat. Jag vet inte, men skulle inte bli förvånad om stenslipen i det fallet väl kan mäta sig med stålsickeln.

Jag har aldrig provat att åka ovallat och har på Lars-Eriks uppmaning förklarat varför. Mina 17 Vasalopp dög dock för att ge legitimitet år mina kunskaper.

För en tid sen städade jag i förrådet och fick fram ett par pjäxor av modell ”Tomas Suverän”. Det är som en gammaldags tunn gymnastiksko med en tunn utstickande plastläpp framtill som man fäste i bindningen. Fick då lust att vid tillfälle skriva lite om utvecklingen från träskidor fram till dagens utrustning. Jag har förstått av en del frågor på forumet att många inte har en aning om hur det såg ut under tidigare år. Får se vad min ork och lust säger och om ni andra har intresse.

Link to comment
Share on other sites

Jag citerar dig; I blött före kan behövas kompletteras med en grov rill.

På 90-talet hade jag klisterskidor av märket Kästle med gult transparent belag. Fabriksstrukturen var mycket grov och dessa skidor gled alltid mycket bra i grov snö blött eller fruset. Jag vill hävda att det inte går att få till en så grov struktur med en rill och då förstår jag inte varför stenslipare inte gärna vill lägga en motsvarande struktur på mina skidor, om jag endast skall använda dem som klisterskidor i grovt före.

Nu har det ju kommit vita och gula transparenta belag, som företrädesvis användes i samma förhållande. Jfr med grafit är belaget hårdare och följdaktligen svårare att medelst rill åtstadkomma en grov struktur.

 

Det är i det läget jag blivit intresserad av en stålsickel, som kan åstadkomma motsvarande grova struktur som på mina gamla Kästleskidor. Vilken stålsickel skall jag i så fall välja och vad motsvarar det då i stenslipningsstruktur ?

 

Kanske enklaresport kan svara på det ?

Link to comment
Share on other sites

Fast det borde vara ju vara sickeltillverkare mot stensliptillverkare. Valla är ju alltid frivilligt. Vem orkar valla för träning (som gärna får vara trögt). Men som Carl A säger så funkar metoderna bra tillsammans.

 

EDIT: jag skulle gårna se ett jämförande test mellan kuzmin och primateria så man vet vilken sickeltillverkare som är bäst.

Det är bra att du kommer med konstruktiva inlägg också (som till exempel det ovan), men  varför alla plötsliga påhopp på Lars-Erik? Först skriver du att han kanske äger Skistart, sen att han leder korståg och är kompis med Kuzmin och Skimateria, sen skriver du att han kan ge folk kompispris på sicklar, sen att Kuzmin är Lars-Eriks adept och kanske något mer som jag inte läst ännu.

 

Det är Lars-Erik  som vågar använda sitt riktiga namn och är helt öppen vad han gör, medan du (i nyss nämnd fråga) gömmer dig bakom anonymt användarnamn och fabulerar vilt fram påståenden som vem som helst kan punktera med inte så värst mycket faktakoll. Det ger inte så mycket trovärdighet.  Att Lars-Erik varit opponent på Kuzmins avhandling betyder till exempel bara att han lett den betygskommité som faktagranskat avhandligen och ställt kritiska frågor när Kuzmin haft till uppgift att presentera sitt arbete och försvara sin avhandling. Det gör dem inte till kompisar på något sätt. Tvärt om är det en mycket viktig regel att  betygskommitén består av personer som inte har några tidigare relationer med doktoranden som på något sätt skulle göra dem jäviga. Frågar du sen Kuzmin så är jag rätt säker på att han väldigt bestämt kommer att hävda att det företag och de produkter m m han byggt upp efter avhandlingen  är hans eget verk och inget som Lars-Erik haft något som helst inflytande över.

 

Själv är jag kollega med Lars-Erik på riktigt (vi jobbar i samma korridor) och har även följt honom i skidspåren tillräckligt för att se att han inte har mer kontakter med ovanstående än med t ex Enklaresport, RS-Riller (vars strukturer och rillningtips jag vet att han åkt vissa Vasalopp på) eller Pölder Sport (som jag vet att han också köpt skidor från för att prova mot de han köpt  på andra håll), bara för att nämna några (det finns fler). Så min bild är snarare att han har kontakter åt alla möjliga håll, är nyfiken, intresserad och provar det mesta utan att direkt favorisera någon speciell person, produkt eller firma i branschen, och har du någon helt annan teori så tycker jag man skall göra ordentlig faktakoll och sluta gömma sig bakom anonymt användarnamn om man vill göra uttalanden som gränsar till personangrepp. Sen får du förstås framföra precis vilka åsikter du vill om stålsickling, stenslipning, gilidvallning, olika produkter o s v, som alla andra, fortsätt gärna med det.  :) Men att börja häva ur sig påhittade "fakta" om en bestämd person tycker jag vi skall undvika.

 

Men nog om det från min sida nu. Jag föredrar att följa inläggen som håller sig till ämnet skidglid.   :)

Link to comment
Share on other sites

Det är bra att du kommer med konstruktiva inlägg också (som till exempel det ovan), men varför alla plötsliga påhopp på Lars-Erik? Först skriver du att han kanske äger Skistart, sen att han leder korståg och är kompis med Kuzmin och Skimateria, sen skriver du att han kan ge folk kompispris på sicklar, sen att Kuzmin är Lars-Eriks adept och kanske något mer som jag inte läst ännu.

Det är Lars-Erik som vågar använda sitt riktiga namn och är helt öppen vad han gör, medan du (i nyss nämnd fråga) gömmer dig bakom anonymt användarnamn och fabulerar vilt fram påståenden som vem som helst kan punktera med inte så värst mycket faktakoll. Det ger inte så mycket trovärdighet. Att Lars-Erik varit opponent på Kuzmins avhandling betyder till exempel bara att han lett den betygskommité som faktagranskat avhandligen och ställt kritiska frågor när Kuzmin haft till uppgift att presentera sitt arbete och försvara sin avhandling. Det gör dem inte till kompisar på något sätt. Tvärt om är det en mycket viktig regel att betygskommitén består av personer som inte har några tidigare relationer med doktoranden som på något sätt skulle göra dem jäviga. Frågar du sen Kuzmin så är jag rätt säker på att han väldigt bestämt kommer att hävda att det företag och de produkter m m han byggt upp efter avhandlingen är hans eget verk och inget som Lars-Erik haft något som helst inflytande över.

Själv är jag kollega med Lars-Erik på riktigt (vi jobbar i samma korridor) och har även följt honom i skidspåren tillräckligt för att se att han inte har mer kontakter med ovanstående än med t ex Enklaresport, RS-Riller (vars strukturer och rillningtips jag vet att han åkt vissa Vasalopp på) eller Pölder Sport (som jag vet att han också köpt skidor från för att prova mot de han köpt på andra håll), bara för att nämna några (det finns fler). Så min bild är snarare att han har kontakter åt alla möjliga håll, är nyfiken, intresserad och provar det mesta utan att direkt favorisera någon speciell person, produkt eller firma i branschen, och har du någon helt annan teori så tycker jag man skall göra ordentlig faktakoll och sluta gömma sig bakom anonymt användarnamn om man vill göra uttalanden som gränsar till personangrepp. Sen får du förstås framföra precis vilka åsikter du vill om stålsickling, stenslipning, gilidvallning, olika produkter o s v, som alla andra, fortsätt gärna med det. :) Men att börja häva ur sig påhittade "fakta" om en bestämd person tycker jag vi skall undvika.

Men nog om det från min sida nu. Jag föredrar att följa inläggen som håller sig till ämnet skidglid. :)

Det är bra att du kommer med konstruktiva inlägg också (som till exempel det ovan), men varför alla plötsliga påhopp på Lars-Erik? Först skriver du att han kanske äger Skistart, sen att han leder korståg och är kompis med Kuzmin och Skimateria, sen skriver du att han kan ge folk kompispris på sicklar, sen att Kuzmin är Lars-Eriks adept och kanske något mer som jag inte läst ännu.

Det är Lars-Erik som vågar använda sitt riktiga namn och är helt öppen vad han gör, medan du (i nyss nämnd fråga) gömmer dig bakom anonymt användarnamn och fabulerar vilt fram påståenden som vem som helst kan punktera med inte så värst mycket faktakoll. Det ger inte så mycket trovärdighet. Att Lars-Erik varit opponent på Kuzmins avhandling betyder till exempel bara att han lett den betygskommité som faktagranskat avhandligen och ställt kritiska frågor när Kuzmin haft till uppgift att presentera sitt arbete och försvara sin avhandling. Det gör dem inte till kompisar på något sätt. Tvärt om är det en mycket viktig regel att betygskommitén består av personer som inte har några tidigare relationer med doktoranden som på något sätt skulle göra dem jäviga. Frågar du sen Kuzmin så är jag rätt säker på att han väldigt bestämt kommer att hävda att det företag och de produkter m m han byggt upp efter avhandlingen är hans eget verk och inget som Lars-Erik haft något som helst inflytande över.

Själv är jag kollega med Lars-Erik på riktigt (vi jobbar i samma korridor) och har även följt honom i skidspåren tillräckligt för att se att han inte har mer kontakter med ovanstående än med t ex Enklaresport, RS-Riller (vars strukturer och rillningtips jag vet att han åkt vissa Vasalopp på) eller Pölder Sport (som jag vet att han också köpt skidor från för att prova mot de han köpt på andra håll), bara för att nämna några (det finns fler). Så min bild är snarare att han har kontakter åt alla möjliga håll, är nyfiken, intresserad och provar det mesta utan att direkt favorisera någon speciell person, produkt eller firma i branschen, och har du någon helt annan teori så tycker jag man skall göra ordentlig faktakoll och sluta gömma sig bakom anonymt användarnamn om man vill göra uttalanden som gränsar till personangrepp. Sen får du förstås framföra precis vilka åsikter du vill om stålsickling, stenslipning, gilidvallning, olika produkter o s v, som alla andra, fortsätt gärna med det. :) Men att börja häva ur sig påhittade "fakta" om en bestämd person tycker jag vi skall undvika.

Men nog om det från min sida nu. Jag föredrar att följa inläggen som håller sig till ämnet skidglid. :)

Lars-erik brukar kunna svara för sig själv men du menar säkert väl. Vad Kuzmin tänker och tycker kan man bara spekulera i men han är nog tacksam för draghjälpen. Där har LE gjort en liknande insats som Petter Eliassen gjorde i vasaloppet 2017. Då var väl skidglidet sisådär för de i täten?
Link to comment
Share on other sites

Det är alltid fascinerande detta med "nick" och hur lätt det är att uttala sig så bestämt "bakom" sitt "nick". Vi är en handfull som från dag ett figurerat med vår riktiga identitet vilket jag menar ger en trovärdighet i vad vi säger. Att det jag säger sedan inte stämmer med någon annans uppfattning är helt i sin ordning, jag har tyvärr inte alltid rätt. I min värld blir jag dock alltid misstänksam mot "nick" som inte tydligt går att koppla till ett riktigt namn, finns det en dold agenda helt enkelt!?. Nu kan man genom en del undersökande finna det verkliga namnet bakom ett "nick" och där har jag knappt 100 namn knutna till olika "nick" på forumet. Det har varit uppe förr och i samband med detta var det en hel del som självmant uppgav sina riktiga identitet. Sedan finns det givetvis situationer där man av en eller annan anledning inte vill figurerar med sitt riktiga namn men för mig kommer det då ta längre tid innan jag tar denne på fullt allvar.

 

Det förekommer allt som ofta påstående om "ekonomiska vinningar" och "leva på detta" osv osv. Helt enkelt att några tjänar stora pengar på diverse produkter/påståenden. Det är emellertid ganska enkelt att skrapa lite på ytan för att se om det verkligen är så. Man kan ju tex roa sig med och kika på de omsättningar diverse företag har i den lilla ankdamm längdsporten är. Kuzmin omsätter runt 1 miljon eller strax därunder. Har en vinst på några tusenlappar, har 1 anställd som plockar en lön på strax över 100,000:-. Är man det minsta ekonomiskt insatt inser man att det är ett företag man inte lever på. Kikar man på Skimateria ser det i princip likadant ut. Tittar man på Husselius Skidsport och Enklaresport så ser man också att det är svårt att leva på drömmen. Båda har ju dessutom övergått till anställningar utanför branschen och kör det numer på en form av "hobby nivå". RS-Riller har väl aldrig varit något annat än en entusiast som älskar skidåkning och som kämpar på i en ambition att leverera goda produkter. Finns garanterat fler sådana. Kan tänka mig att Björnstället som tillverkar den bästa vallaprofil som finns inte heller tjänar några pengar att tala om, inte ens Red Creek omsätter pengar så att det vattnas i munnen. Eller Ski-Go, eller Ellpex. . Inte ens "drakar" som Pölder och Skistart skär något guld med täljkniv. Det är helt enkelt eldsjälar som drivs av annat än att bli rika som figurerar i branschen och det är väl otroligt skönt att det är andra drivkrafter än pengar som ligger bakom? Hårt arbete och en kärlek till sporten, typ. Att då tro att någon tjänar några pengar på att promota produkter på Skidforum och att det i sin tur skulle vara en drivkraft som skulle påverka är löjligt. 

 

Det diskuteras också om någon form av utveckling. Att vi de sista 10 åren kommit så mycket längre. Jag vet inte, vad har kommit som är så nytt? Skintech skidor är väl det enda jag kan komma på. Skidtillverkningen ser ut som den alltid gjort med grym variation i produktionen. På vallasidan är det väl inget speciellt som dykt på som fått ögon att tåras av upphetsning. Vi har väl kommit lite längre vad gäller struktur och det finns nu lite fler verktyg att tillgå. Det har vi väl delvis Kuzmin att tacka men givetvis även Skimateria som med vetenskap visat vad det är som ger ett bra glid. Vad har tex gaphalsarna på Swix kommit med? Herr Karlöf som stod på barrikaderna och spottade på Kuzmin, vad har deras vetenskapliga bidrag varit? Eller Toko, finns de ens kvar? Men just dessa är väl bolag som har som syfte att tjäna pengar, inte någon drivkraft som genuint skidintresse. Det är inget fel i det, det är vad stora bolag gör, men varför sväljer den stora massan deras påståenden om en den ena en den andra fantastiska produkten de trycker fram, utan kritisk granskning, medan man är så oerhört skeptisk till de mindre entusiasternas idéer och produkter? Marknadsföring kanske, eller klassiskt "flockbeteende"?  Tydligast är väl detta under VL veckan i Mora. Ingen hejd på vad man kan få sig till livs på plats i Mora. För något år sedan arrangerade Skimateria en kväll i Storvreta utanför Uppsala där man kunde diskutera skidglid. Skimateria hade både sin vallaprofil och sitt mikroskop samt siklar på plats. För mig var det självklart att ta detta tillfälle till fördjupad kunskap. Man fick t.o.m ta med sig egna skidor för att testa dem. 13 mil enkel resa var ett lågt pris för möjligheten. Kan säga att vi var inte många som tog tillfället. Varför är det så? Vågade inte fler komma dit, de som har så bra koll på allting? 

 

För att summera så är mitt budskap: Det är förbannat lätt att uttrycka dumheter genom att dölja sig bakom ett "nick". Det krävs betydligt mycket mer att stå upp för sin åsikt genom att visa sin identitet. Det är också förbannat lätt att påstå saker utan att behöva förklara dem. Det är också förvånande hur många tvärsäkra människor som inte vågar testa sitt påstående, tänk om det visar sig man har fel (hemska tanke). Det är förbannat lätt att följa den stora massan, det gör liksom inte ont att påstå att Swix Blå Extra funkar bra i -4 grader. Men att som Lars-Erik uttrycka sina åsikter under verkligt namn, genom att förklara, testa och redovisa kräver en hel del. Att förklara det genom att han gör det är för egen ekonomisk vinning är rent oförskämt. Men om man vill ifrågasätta hans teser/påståenden på ett konstruktivt sätt så kommer du mötas av både respekt och nyfikenhet! 

Link to comment
Share on other sites

Jag har i mina få inlägg vinnlagt mig om att redovisa mina kunskaper i ämnet på ett så neutralt sätt som möjligt. Att jag överhuvudtaget skrivit beror på att jag uppfattat att de grundläggande frågeställningarna ofta försvinner genom olika sammanblandningar. Sålunda har jag försökt klarlägga att diskussionen om stålsicklat rätteligen bör röra sig om glidvalla eller ej på ett i övrigt väl förberett belag. Med det senare menar jag stålsicklat eller stenslipat, båda metoderna efterbehandlade med stålborstning och eventuellt rillning.
Mitt första inlägg, februari 2016, blev ganska långt beroende på att jag ville visa vad som enligt mitt tycke egentligen var nytt med stålsickling. Jag hade ju stålsicklat långt tidigare och det gjorde alla. Dom som var skickligast kunde hantera en glassickel. (Har ni sett ett glassicklat belag? Som en spegel.)
Jag ifrågasatte aldrig Lars-Eriks tes. Tvärtom jag ansåg då och anser fortfarande att det han säger är relevant. Trots detta blev jag omedelbart ifrågasatt av Lars-Erik. I ett långt inlägg svarade han och det visade sig att vi faktiskt var överens om det mesta. Men ändå kunde han inte låta bli att ifrågasätta mig på de mest underliga punkter. Exempelvis är man inte godkänd om man anser att Tony Pölder vill sina kunder väl, om man med distans uppskattar språket i Pölders katalog, om man inte själv använt en Kuzminsickel (slät stålsickel duger inte), inte testat att åka ovallat själv, inte åkt tillräckligt många Vasalopp (mina 18 dög till slut). Att jag fortsätter åka på vallade skidor var till att börja med suspekt, men förklaring köptes till nöds.
Jag har förståelse för att Skogvakt och Oxberg m fl till slut reagerade som dom gjorde. För trots Lars-Eriks neutrala påstående att stålsicklade och ovallade skidor är ett bra alternativ för en vanlig motionär (vilket jag tror på) så har han många gånger själv gett tjuvnyp åt andra som kanske vill utveckla diskussionen och inte köper alla påståenden rakt av.
Jag tänker fortsätta använda mitt ”nick”, av ungefär samma skäl som jag åker vallat. Jag hoppas att jag trots detta kan få dela med mig av mina kunskaper. Alltid kan jag väl tillföra något. Men jag lovar att inte skriva hundratals inlägg. Och jag tänker inte ge tjuvnyp åt andra för att dom inte delar mina åsikter. Men jag naturligtvis försvara och förklara mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag bryter av lite i debatten med en stålsicklingsfråga. Jag tänkte testa att stålsickla och inser att jag behöver skaffa ett vallaställ av något slag. Jag gissar att det helst ska vara så stabilt som möjligt, men efterlyser lite input från er som har vanan inne. Räcker det med ett hyfsat billigt ställ eller behöver det vara en väldigt bastant konstruktion? Jag har aldrig haft ett ställ och vet inte riktigt hur de billiga beter sig om man tar i lite. 

Link to comment
Share on other sites

Skogsvakt, Skipper och Oxberg verkar enigt TPliga i sina åsikter iaf...

*ler*

 

Fast i ärlighetens namn handlar det väl bara om att sköta om sina skidor och belag så gott man kan. Plastbelag glider ju ungefär lika bra vare sig de är sicklade eller stenslipade. Ingen metod är väl alltid bäst? Det är inget att ligga sömnlös över, att skidor glider även utan valla.

 

Ps. På ett Internet där ingen ännu kan sudda, ändra eller ta bort så råder jag mina barn att aldrig använda sina personuppgifter, allt om dig finns kvar bortom din kontroll. Faktum är väl att just här på detta forum ägs alla bilder och text som skapats av Skistart.

Link to comment
Share on other sites

Det är alltid fascinerande detta med "nick" och hur lätt det är att uttala sig så bestämt "bakom" sitt "nick". Vi är en handfull som från dag ett figurerat med vår riktiga identitet vilket jag menar ger en trovärdighet i vad vi säger. Att det jag säger sedan inte stämmer med någon annans uppfattning är helt i sin ordning, jag har tyvärr inte alltid rätt. I min värld blir jag dock alltid misstänksam mot "nick" som inte tydligt går att koppla till ett riktigt namn, finns det en dold agenda helt enkelt!?. Nu kan man genom en del undersökande finna det verkliga namnet bakom ett "nick" och där har jag knappt 100 namn knutna till olika "nick" på forumet. Det har varit uppe förr och i samband med detta var det en hel del som självmant uppgav sina riktiga identitet. Sedan finns det givetvis situationer där man av en eller annan anledning inte vill figurerar med sitt riktiga namn men för mig kommer det då ta längre tid innan jag tar denne på fullt allvar.

 

Det förekommer allt som ofta påstående om "ekonomiska vinningar" och "leva på detta" osv osv. Helt enkelt att några tjänar stora pengar på diverse produkter/påståenden. Det är emellertid ganska enkelt att skrapa lite på ytan för att se om det verkligen är så. Man kan ju tex roa sig med och kika på de omsättningar diverse företag har i den lilla ankdamm längdsporten är. Kuzmin omsätter runt 1 miljon eller strax därunder. Har en vinst på några tusenlappar, har 1 anställd som plockar en lön på strax över 100,000:-. Är man det minsta ekonomiskt insatt inser man att det är ett företag man inte lever på. Kikar man på Skimateria ser det i princip likadant ut. Tittar man på Husselius Skidsport och Enklaresport så ser man också att det är svårt att leva på drömmen. Båda har ju dessutom övergått till anställningar utanför branschen och kör det numer på en form av "hobby nivå". RS-Riller har väl aldrig varit något annat än en entusiast som älskar skidåkning och som kämpar på i en ambition att leverera goda produkter. Finns garanterat fler sådana. Kan tänka mig att Björnstället som tillverkar den bästa vallaprofil som finns inte heller tjänar några pengar att tala om, inte ens Red Creek omsätter pengar så att det vattnas i munnen. Eller Ski-Go, eller Ellpex. . Inte ens "drakar" som Pölder och Skistart skär något guld med täljkniv. Det är helt enkelt eldsjälar som drivs av annat än att bli rika som figurerar i branschen och det är väl otroligt skönt att det är andra drivkrafter än pengar som ligger bakom? Hårt arbete och en kärlek till sporten, typ. Att då tro att någon tjänar några pengar på att promota produkter på Skidforum och att det i sin tur skulle vara en drivkraft som skulle påverka är löjligt. 

 

Det diskuteras också om någon form av utveckling. Att vi de sista 10 åren kommit så mycket längre. Jag vet inte, vad har kommit som är så nytt? Skintech skidor är väl det enda jag kan komma på. Skidtillverkningen ser ut som den alltid gjort med grym variation i produktionen. På vallasidan är det väl inget speciellt som dykt på som fått ögon att tåras av upphetsning. Vi har väl kommit lite längre vad gäller struktur och det finns nu lite fler verktyg att tillgå. Det har vi väl delvis Kuzmin att tacka men givetvis även Skimateria som med vetenskap visat vad det är som ger ett bra glid. Vad har tex gaphalsarna på Swix kommit med? Herr Karlöf som stod på barrikaderna och spottade på Kuzmin, vad har deras vetenskapliga bidrag varit? Eller Toko, finns de ens kvar? Men just dessa är väl bolag som har som syfte att tjäna pengar, inte någon drivkraft som genuint skidintresse. Det är inget fel i det, det är vad stora bolag gör, men varför sväljer den stora massan deras påståenden om en den ena en den andra fantastiska produkten de trycker fram, utan kritisk granskning, medan man är så oerhört skeptisk till de mindre entusiasternas idéer och produkter? Marknadsföring kanske, eller klassiskt "flockbeteende"?  Tydligast är väl detta under VL veckan i Mora. Ingen hejd på vad man kan få sig till livs på plats i Mora. För något år sedan arrangerade Skimateria en kväll i Storvreta utanför Uppsala där man kunde diskutera skidglid. Skimateria hade både sin vallaprofil och sitt mikroskop samt siklar på plats. För mig var det självklart att ta detta tillfälle till fördjupad kunskap. Man fick t.o.m ta med sig egna skidor för att testa dem. 13 mil enkel resa var ett lågt pris för möjligheten. Kan säga att vi var inte många som tog tillfället. Varför är det så? Vågade inte fler komma dit, de som har så bra koll på allting? 

 

För att summera så är mitt budskap: Det är förbannat lätt att uttrycka dumheter genom att dölja sig bakom ett "nick". Det krävs betydligt mycket mer att stå upp för sin åsikt genom att visa sin identitet. Det är också förbannat lätt att påstå saker utan att behöva förklara dem. Det är också förvånande hur många tvärsäkra människor som inte vågar testa sitt påstående, tänk om det visar sig man har fel (hemska tanke). Det är förbannat lätt att följa den stora massan, det gör liksom inte ont att påstå att Swix Blå Extra funkar bra i -4 grader. Men att som Lars-Erik uttrycka sina åsikter under verkligt namn, genom att förklara, testa och redovisa kräver en hel del. Att förklara det genom att han gör det är för egen ekonomisk vinning är rent oförskämt. Men om man vill ifrågasätta hans teser/påståenden på ett konstruktivt sätt så kommer du mötas av både respekt och nyfikenhet!

 

 

Intressant lista du arbetar på, vad ska du göra med den?

Link to comment
Share on other sites

Jag måste säga att jag tycker att även ni sickelfantaster går hårt åt de kritiker som kikar in här. Så fort någon yppar ett ord ifrågasättande så möts de av samma personer som anser att dom måste ta LE i försvar. Det är grnomgående genom hela tråden. Det är inte konstigt att de flesta som varit ifrågasättande lämnat tråden för gott.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...