Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Oavsett hur det går med det här så är det mest tragiska att nu är det samma taktik som gäller från Primateria som vallaföretaget kört innan. Dvs de säger själva att de är bäst och lite krypiska antydningar om landslag och så är det klart.

 

Hur vore det om de kunde redovisa hur bra grejerna egentligen är?

Dom har inte så stor testbas enligt vad Rickard på Primateria sa, så de vet inte om det funkar i alla typer av snö osv. Det är därför de "rear" ut den till oss dödliga för att vi ska testa. Tror jag lägger på detta på ett annat par och testar mot super ceran på lördag, fast det blir återigen ett "meningslöst" test eftersom det är olika strukturer på skidorna. Men för mig blir det intressant för att välja skidpar! Ett par Fisher carbon med någon struktur från landslagsnivå, gissar kanske på R20 som gått WC nyligen med supercera på, mot ett par Fischer Box från 97 kanske som jag köpte för halva priset för att ha som Stockholmskidor med Primateriasickelstruktur och Primateria glid...(dom går bra dom gamla boxen, ett riktigt fynd.). Imorgon kommer primateriglidet i brevlådan.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ny sammanfattning 8/3 2011:

Jag får många email, sms och telefonsamtal om mitt stora "Vasaloppstest" på stålsicklade skidor (omfattande numera 16 Vasalopp/öppna spår, totalt 144 mil) så jag gör ett nytt försök till sammanfattning av denna mastodonttråd.

 

MIN HYPOTES (läs: bra underbyggd förmodan) och numera PERS(S)ONLIGA ÖVERTYGELSE är följande: Stålsickling (t.ex. med Kuzmins eller Primaterias metoder) är det kanske bästa och säkraste alternativet för de allra flesta motionärerna för träning och t.ex. på Vasaloppet (oberoende vad de säger på din sportaffär eller vad SWIX Vallaskola rekommenderar).

 

Som stöd för denna hypotes har jag hittills följande argument:

 

A. Pers(s)onligt test: Mina erfarenheter av 6 genomförda Vasalopp och 10 öppna spår på stålsicklade skidor (två olika par som jag åkt vardera 8 gånger på):

 

Teståkare: Lätt överviktig gubbe numera 66 år, och nu även känd på skidforum.

 

Test: 6 Vasalopp och 10 öppna spår 2006-2011

Tider: 2006: Öppna spåren 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41

2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31

2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38

Medalj vid två av tillfällena

2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33

2010: Öppna spåren 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47

2011: Öppet spår söndag : 6.35; Vasalopp: 6.48

 

Anm: Jag har nu totalt åkt 38 Vasalopp och 14 öppna spår, totalt 52 lopp, så jag påstår att jag har mycket att jämföra med.

 

 

B. Erfarenhet av träning 5 säsonger:

Jag har ju nu åkt sex säsonger praktiskt taget bara stålsicklat (ca. 600 mil) och förfunnit att det är det perfekta alternativet för mig. Jag anser att jag numera alltid har bra glid på skidorna även på träning (och det hade jag INTE alltid förr eftersom jag inte alltid hade tid att glidvalla och/eller vallade bort mig då och då) och jag kan tillbringa mer tid i spåret (= den tid jag tidigare använde i vallaboden-den lilla tid det tar att då och då fräscha upp stålsicklingen)

 

C. Övrigt. De allra flesta (inte alla) som SJÄLVA PRÖVAT stålsickling och uttalat sig på skidforum ser ut att ha lika positiva erfarenheter som jag (t.ex. från resultat på seedningslopp/ Vasalopp/öppet spår etc).De tester som gjorts av medlemmar på skidforum indikerar att glidvallade skidor ofta ser ut att tappa i glid efter en viss sträcka medan stålsicklade skidor i stort sett behåller glidet. Skillnaderna är dock små och kan vara svåra att säkerställa i praktiken t.ex. på Vasaloppet.

 

Anm: Även detta år avancerade jag si så där 500 placeringar från Evertsberg och hem vilket JAG delvis tillskriver denna effekt (men givetvis även att jag förmodligen disponerart mina krafter relativt väl i förhållande till andra)

Edited by Lars-Erik
Link to comment
Share on other sites

Var det nån som körde på eller har hunnit testa Primaterias Peak Glide?

Den låg och väntade på mig i ett kuvert när jag kom hem från VL men nu lär det inte bli några tester förrän nästa säsong, ändå nyfiken på eventuellt erfarenheter?

Peak glidade ett par skidor snabbt och och borstade väl, testade på lördag kväll vid innan vägövergången, gled sämre än det andra paret som hade Supercera och borstat jättemycket och som dessutom troligtvis är bättre skidor. Att flourpulver glider bättre i början vet ju alla, så något relevant långtidstest efter att kör över sportdryck och annat gjorde jag inte...

Link to comment
Share on other sites

Var det nån som körde på eller har hunnit testa Primaterias Peak Glide?

Den låg och väntade på mig i ett kuvert när jag kom hem från VL men nu lär det inte bli några tester förrän nästa säsong, ändå nyfiken på eventuellt erfarenheter?

Har inte hunnit prova primaterias valla än men hoppas till helgen. Däremot kom jag över Gallium FCG nere i Mora och vi provade den på några skidor inför och på Vasaloppet med mycket gott resultat. Förutom det bra glidet fanns en till plusfaktor och det var att de paret som gick hela loppet inte tog upp så mycket vallarester eller blåbärssoppa och annat skit som ligger i spåren. Utvecklingen av hållbara "toppingprodukter" kommer nog att vara det vallatillverkarna kommer att satsa på.

Link to comment
Share on other sites

Var det nån som körde på eller har hunnit testa Primaterias Peak Glide?

Den låg och väntade på mig i ett kuvert när jag kom hem från VL men nu lär det inte bli några tester förrän nästa säsong' date=' ändå nyfiken på eventuellt erfarenheter?[/quote']

Har inte hunnit prova primaterias valla än men hoppas till helgen. Däremot kom jag över Gallium FCG nere i Mora och vi provade den på några skidor inför och på Vasaloppet med mycket gott resultat. Förutom det bra glidet fanns en till plusfaktor och det var att de paret som gick hela loppet inte tog upp så mycket vallarester eller blåbärssoppa och annat skit som ligger i spåren. Utvecklingen av hållbara "toppingprodukter" kommer nog att vara det vallatillverkarna kommer att satsa på.

Jag (och säkert många med mig) väntar med spänning på att få ta del av era tester av detta

som förmodligen kommer att lanseras på olika sätt nästa säsong. Jag tror (som BTW) att även vallafabrikanter kan haka på i denna utveckling. Denna typ av toppningsprodukter kan nog motiveras oberoende om man bara strukturerar (t.ex. stålsicklar, rillar och borstar) eller genomför hela programmet med "vallningar" i olika lager och noggrann bortborstning av det man lagt dit i varje steg. Slutliga ytan du glider på blir ju tämligen lika i båda fallen.

Men det borde komma någon typ av större genombrott nästa säsong också t.ex.

a) ta bort största rillan (styrrännan i mitten), det måste enligt min mening teoretiskt ge väsentligt bättre glid i vissa fören

b) använda nya material för belaget. Det finns numera mycket kunskap om material

och dess glidegenskaper som inte har utnyttjats.

etc.

Link to comment
Share on other sites

Kan någon förklara detta?

 

Skidor: Atomic WC, köpta i höstas

 

1. De hade ett tjockt lager glidvalla när de kom

2. (Plast-)Sicklade bort vallan och körde 20 drag med en stålborst (början av januari)

3. Åkte 4 mil i stenhårda isspår

4. Inte åkande en månad

5. En vecka i trysil, kalla spår med mycket drivsnö och dåligt glid (för alla). 20 mil körda.

6. Inget åkande innan vasaloppshelgen

 

Vasaloppet

Fredag kväll:

1. 40 min med Kuzmin+ per skida (i enbart glidzonerna)

2. 5 min med Kuzmin Universal per skida

3. 20 min SkiGos handstålborste per skida

 

Lördag

Åkning 12 km i stenhårda men väldigt skitiga spår (Hemus-Eldris). Gjorde ett längdglidtest där jag slog ett par LF-vallade, av en vallare som alltid brukar slå mig, men var lite efter en pölder HF-kloss. Klart före ett annat par stålsicklade.

 

Kväll:

Kuzmin Universal ca 3 min per skida

Stålborta 5 min per skida

Tokos gamla riller, fina brutna rullen, två drag fram och bak, lite hårdare tryck bak

Nylonborste 10-15 min per skida

 

Resultat:

Ok glid i början, dåligt fram till sista 2 milen när det var ok igen (jag tror inte fästet påverkat). Lite bättre mellan spårenän i runt Evertsberg.

 

Nu till det märkliga:

När jag tittade på skidorna i morse så är det mängder med vita små längsgående över hela glidytan framför fästet (kollade aldrig bakom).

 

Vad är detta?

Kan det finnas valla (från när jag köpte de) kvar efter den behandlingen? Microhår efter 40 min med stålickeln? Vallarester eller annat skräp på någon av min utrustning (sickel/borstar)? Skit i hålen från rillningen? (Rillen har aldrig kört på ett par vallade skidor)

 

Något fel gör jag ju uppenbarligen men har ingen aning om vad.

Link to comment
Share on other sites

Kan någon förklara detta?

 

Skidor: Atomic WC, köpta i höstas

 

1. De hade ett tjockt lager glidvalla när de kom

2. (Plast-)Sicklade bort vallan och körde 20 drag med en stålborst (början av januari)

3. Åkte 4 mil i stenhårda isspår

4. Inte åkande en månad

5. En vecka i trysil, kalla spår med mycket drivsnö och dåligt glid (för alla). 20 mil körda.

6. Inget åkande innan vasaloppshelgen

 

Vasaloppet

Fredag kväll:

1. 40 min med Kuzmin+ per skida (i enbart glidzonerna)

2. 5 min med Kuzmin Universal per skida

3. 20 min SkiGos handstålborste per skida

 

Lördag

Åkning 12 km i stenhårda men väldigt skitiga spår (Hemus-Eldris). Gjorde ett längdglidtest där jag slog ett par LF-vallade, av en vallare som alltid brukar slå mig, men var lite efter en pölder HF-kloss. Klart före ett annat par stålsicklade.

 

Kväll:

Kuzmin Universal ca 3 min per skida

Stålborta 5 min per skida

Tokos gamla riller, fina brutna rullen, två drag fram och bak, lite hårdare tryck bak

Nylonborste 10-15 min per skida

 

Resultat:

Ok glid i början, dåligt fram till sista 2 milen när det var ok igen (jag tror inte fästet påverkat). Lite bättre mellan spårenän i runt Evertsberg.

 

Nu till det märkliga:

När jag tittade på skidorna i morse så är det mängder med vita små längsgående över hela glidytan framför fästet (kollade aldrig bakom).

 

Vad är detta?

Kan det finnas valla (från när jag köpte de) kvar efter den behandlingen? Microhår efter 40 min med stålickeln? Vallarester eller annat skräp på någon av min utrustning (sickel/borstar)? Skit i hålen från rillningen? (Rillen har aldrig kört på ett par vallade skidor)

 

Något fel gör jag ju uppenbarligen men har ingen aning om vad.

Jag har ju nu sicklat i mer än fem år och aldrig sett eller hört talas om något likartat och därför är det extra intressant att föstå vad som inträffat. Vetgirig som jag är skulle jag i ditt läge rengöra skidorna noga och borsta upp dem och så att det ser fräscht och nypreparerat

ut igen och "upprepa experimentet" dvs åka långt igen under några dagar (helst ett helt Vasalopp) och se om samma inträffar. JAG tror inte det, utan detta var något speciellt som hände i just Vasaspåret men som jag inte förstår, Kanske du ändå körde över något superkletigt som sedan drogs ut i dina rillor/spår av stålsickeln ? Men som sagt, det låter det obegripligt men intressant.

 

Beträffande glid mellan spåren: Jag åkte mycket mellan spåren hela senare delen där det sög mindre än i själva spåret på många ställen, men inte alltid. T.ex. där det gick snabbt utför var det bättre att ligga i (det mest isiga) spåret. Nu kanske jag avslöjar ett av mina specialknep men OK: Jag testar då och då, t.ex. när jag blir omkörd, att byta spår för att se om det glider bättre i annat spår och det gör det i vissa fall, ibland marginellt men på Vasaloppet kan det göra skillnad. Och är det sug i spåret prövar jag alltid även mellan spåren om det är fast även där. Denna gång var det en mycket bra taktik. De två sista milen körde jag nog 1.5 mellan spåren.

Link to comment
Share on other sites

Var det nån som körde på eller har hunnit testa Primaterias Peak Glide?

Den låg och väntade på mig i ett kuvert när jag kom hem från VL men nu lär det inte bli några tester förrän nästa säsong' date=' ändå nyfiken på eventuellt erfarenheter?[/quote']

Peak glidade ett par skidor snabbt och och borstade väl, testade på lördag kväll vid innan vägövergången, gled sämre än det andra paret som hade Supercera och borstat jättemycket och som dessutom troligtvis är bättre skidor. Att flourpulver glider bättre i början vet ju alla, så något relevant långtidstest efter att kör över sportdryck och annat gjorde jag inte...

Fast våra supercera-skidor gled å andra sidan ganska pissigt i det testet visavi övriga testpiloters. (Dessutom hade vi ingen fäste pålagt då)

Efter rillning med Toko rak 0.75 gled dom lite bättre men inte alls topp.

På VL gled mina dåligt i början med det blev allt bättre eftersom. I backarna efter Evertsberg gled ingen om mig. Trevlig utveckling.

Link to comment
Share on other sites

Kan någon förklara detta?

 

Skidor: Atomic WC, köpta i höstas

 

1. De hade ett tjockt lager glidvalla när de kom

2. (Plast-)Sicklade bort vallan och körde 20 drag med en stålborst (början av januari)

3. Åkte 4 mil i stenhårda isspår

4. Inte åkande en månad

5. En vecka i trysil, kalla spår med mycket drivsnö och dåligt glid (för alla). 20 mil körda.

6. Inget åkande innan vasaloppshelgen

 

Vasaloppet

Fredag kväll:

1. 40 min med Kuzmin+ per skida (i enbart glidzonerna)

2. 5 min med Kuzmin Universal per skida

3. 20 min SkiGos handstålborste per skida

 

Lördag

Åkning 12 km i stenhårda men väldigt skitiga spår (Hemus-Eldris). Gjorde ett längdglidtest där jag slog ett par LF-vallade, av en vallare som alltid brukar slå mig, men var lite efter en pölder HF-kloss. Klart före ett annat par stålsicklade.

 

Kväll:

Kuzmin Universal ca 3 min per skida

Stålborta 5 min per skida

Tokos gamla riller, fina brutna rullen, två drag fram och bak, lite hårdare tryck bak

Nylonborste 10-15 min per skida

 

Resultat:

Ok glid i början, dåligt fram till sista 2 milen när det var ok igen (jag tror inte fästet påverkat). Lite bättre mellan spårenän i runt Evertsberg.

 

Nu till det märkliga:

När jag tittade på skidorna i morse så är det mängder med vita små längsgående över hela glidytan framför fästet (kollade aldrig bakom).

 

Vad är detta?

Kan det finnas valla (från när jag köpte de) kvar efter den behandlingen? Microhår efter 40 min med stålickeln? Vallarester eller annat skräp på någon av min utrustning (sickel/borstar)? Skit i hålen från rillningen? (Rillen har aldrig kört på ett par vallade skidor)

 

Något fel gör jag ju uppenbarligen men har ingen aning om vad.

Stålborsten inte snäll mot belaget? Ny?

SkiGos är ganska grov tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Kan någon förklara detta?

 

Skidor: Atomic WC' date=' köpta i höstas

 

1. De hade ett tjockt lager glidvalla när de kom

2. (Plast-)Sicklade bort vallan och körde 20 drag med en stålborst (början av januari)

3. Åkte 4 mil i stenhårda isspår

4. Inte åkande en månad

5. En vecka i trysil, kalla spår med mycket drivsnö och dåligt glid (för alla). 20 mil körda.

6. Inget åkande innan vasaloppshelgen

 

Vasaloppet

Fredag kväll:

1. 40 min med Kuzmin+ per skida (i enbart glidzonerna)

2. 5 min med Kuzmin Universal per skida

3. 20 min SkiGos handstålborste per skida

 

Lördag

Åkning 12 km i stenhårda men väldigt skitiga spår (Hemus-Eldris). Gjorde ett längdglidtest där jag slog ett par LF-vallade, av en vallare som alltid brukar slå mig, men var lite efter en pölder HF-kloss. Klart före ett annat par stålsicklade.

 

Kväll:

Kuzmin Universal ca 3 min per skida

Stålborta 5 min per skida

Tokos gamla riller, fina brutna rullen, två drag fram och bak, lite hårdare tryck bak

Nylonborste 10-15 min per skida

 

Resultat:

Ok glid i början, dåligt fram till sista 2 milen när det var ok igen (jag tror inte fästet påverkat). Lite bättre mellan spårenän i runt Evertsberg.

 

Nu till det märkliga:

När jag tittade på skidorna i morse så är det mängder med vita små längsgående över hela glidytan framför fästet (kollade aldrig bakom).

 

Vad är detta?

Kan det finnas valla (från när jag köpte de) kvar efter den behandlingen? Microhår efter 40 min med stålickeln? Vallarester eller annat skräp på någon av min utrustning (sickel/borstar)? Skit i hålen från rillningen? (Rillen har aldrig kört på ett par vallade skidor)

 

Något fel gör jag ju uppenbarligen men har ingen aning om vad.[/quote']

Stålborsten inte snäll mot belaget? Ny?

SkiGos är ganska grov tror jag.

detta slog mig också, ny stålborste kan ge som ränder om man inte nylonborstar ordentligt efteråt.

Link to comment
Share on other sites

Kan någon förklara detta?

 

Skidor: Atomic WC' date=' köpta i höstas

 

1. De hade ett tjockt lager glidvalla när de kom

2. (Plast-)Sicklade bort vallan och körde 20 drag med en stålborst (början av januari)

3. Åkte 4 mil i stenhårda isspår

4. Inte åkande en månad

5. En vecka i trysil, kalla spår med mycket drivsnö och dåligt glid (för alla). 20 mil körda.

6. Inget åkande innan vasaloppshelgen

 

Vasaloppet

Fredag kväll:

1. 40 min med Kuzmin+ per skida (i enbart glidzonerna)

2. 5 min med Kuzmin Universal per skida

3. 20 min SkiGos handstålborste per skida

 

Lördag

Åkning 12 km i stenhårda men väldigt skitiga spår (Hemus-Eldris). Gjorde ett längdglidtest där jag slog ett par LF-vallade, av en vallare som alltid brukar slå mig, men var lite efter en pölder HF-kloss. Klart före ett annat par stålsicklade.

 

Kväll:

Kuzmin Universal ca 3 min per skida

Stålborta 5 min per skida

Tokos gamla riller, fina brutna rullen, två drag fram och bak, lite hårdare tryck bak

Nylonborste 10-15 min per skida

 

Resultat:

Ok glid i början, dåligt fram till sista 2 milen när det var ok igen (jag tror inte fästet påverkat). Lite bättre mellan spårenän i runt Evertsberg.

 

Nu till det märkliga:

När jag tittade på skidorna i morse så är det mängder med vita små längsgående över hela glidytan framför fästet (kollade aldrig bakom).

 

Vad är detta?

Kan det finnas valla (från när jag köpte de) kvar efter den behandlingen? Microhår efter 40 min med stålickeln? Vallarester eller annat skräp på någon av min utrustning (sickel/borstar)? Skit i hålen från rillningen? (Rillen har aldrig kört på ett par vallade skidor)

 

Något fel gör jag ju uppenbarligen men har ingen aning om vad.[/quote']

Stålborsten inte snäll mot belaget? Ny?

SkiGos är ganska grov tror jag.

detta slog mig också, ny stålborste kan ge som ränder om man inte nylonborstar ordentligt efteråt.

Ganska ny borste så det kan vara ett alternativ. Får ge skidorna en omgång med nylonborsten och se om det händer något.

 

Har kombinerad mässing/nylon (också SkiGo), kanske läge att överge stålborsten och använda mässingsdelen istället?

Link to comment
Share on other sites

Jag tittade efter dig Lars- Erik på söndagens ÖS. Vi är ung. lika gamla' date=' men först efter att ha sett tiderna, stod det klart att jag var ca. en halvtimme före dig i mål. Med glidvallade skidor :)[/quote']

Grattis. Åkte du även Vasaloppet, dvs deltog i årets duaton ?

Grattis själv till årets resultat!

Nej, jag har tiden, men tycker det blir för dyrt. Därav bara ett lopp.

Det skulle annars vore intressant att se skillnaden i glid om vi hade träffats i spåret.

Link to comment
Share on other sites

Ganska ny borste så det kan vara ett alternativ. Får ge skidorna en omgång med nylonborsten och se om det händer något.

 

Har kombinerad mässing/nylon (också SkiGo), kanske läge att överge stålborsten och använda mässingsdelen istället?

Vilken av SkiGos stålborstar är det? Den med korta eller långa borst? Har själv den korta och tycker den är bra men man ska vara lätt på handen.

Link to comment
Share on other sites

Var det nån som körde på eller har hunnit testa Primaterias Peak Glide?

Den låg och väntade på mig i ett kuvert när jag kom hem från VL men nu lär det inte bli några tester förrän nästa säsong' date=' ändå nyfiken på eventuellt erfarenheter?[/quote']

Peak glidade ett par skidor snabbt och och borstade väl, testade på lördag kväll vid innan vägövergången, gled sämre än det andra paret som hade Supercera och borstat jättemycket och som dessutom troligtvis är bättre skidor. Att flourpulver glider bättre i början vet ju alla, så något relevant långtidstest efter att kör över sportdryck och annat gjorde jag inte...

Fast våra supercera-skidor gled å andra sidan ganska pissigt i det testet visavi övriga testpiloters. (Dessutom hade vi ingen fäste pålagt då)

Efter rillning med Toko rak 0.75 gled dom lite bättre men inte alls topp.

På VL gled mina dåligt i början med det blev allt bättre eftersom. I backarna efter Evertsberg gled ingen om mig. Trevlig utveckling.

Men stålsicklade (Primateristruktursickel) och Primateriafluiglidade kanske hade tappat ändå mindre i glid. Glidtestet dagen innan, Maximilians skidor gled längst av alla, bra mycket längre än mina och Marios trotts att Maxi hade fästvallat och inte vi, kändes inte bra. De Primateriaglidade gled sämst.

 

Efter Toko-rill 0,75 närmade vi oss, men trotts detta kom Maxi en bra bit längre MED FÄSTE och jag och Mario utan. Testen utfördes vid vägövergången ungefär sex på kvällen och det var typ -4. Jag glidtestade Maxis skidor och väger kanske 87, Maxi väger kanske 97. I starten står jag och Maxi bredvid varandra i 3:e raden i led 3. Maxi stakar ifrån mig redan på startfältet och jag ser honom försvinna på myrarna. Sedan ner mot Mångsbodarna susar jag förbi Maxi som har riktigt dåligt glid hela loppet igenom, mitt är medel+ i början för att bli super på slutet. Bra fäste hela vägen in.

 

Märkligt att det blev precis tvärt om mot vad test på kvällen innan visade!

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu testat Peak Glide ca:10 mil sammanlagd åkning. Första testet gjorde jag en del misstag, nämligen att efter rengöring gå på med Red Creek stålborste före Primateriaborsten. Vad jag tror är att den borsten river upp för mycket i belaget, det är i alla fall en känsla jag fick vid mitt högst ovetenskapliga test. Efter sickling och borstning 100 drag med Primateria stålborste därefter Swix blå nylonborste lade jag på Peak som fick härda ca: 2 timmar, därefter borstning 10 drag stålborste Primateria + 10 drag nylonborste. Åkte sedan i dag drygt 2 mil på ganska flack terräng enbart dubbelstakning kanonfina spår -2 grader med någon + grad där solen kom åt. Min känsla är att det gled mycket bra vid stakning, inte så mycket utför att testa i på den banan men det brukar glida bra även utför om det känns lätt att staka.

Min bedömning bygger enbart på min känsla men så här bra glid var det länge sedan jag hade. Tror också att belaget skall vara i topptrim innan man lägger på gliden. Skall bli intressant att höra av fler testare.

Edited by stebe@live.se
Link to comment
Share on other sites

Maximilians skidor gled längst av alla, bra mycket längre än mina och Marios trotts att Maxi hade fästvallat och inte vi, kändes inte bra. De Primateriaglidade gled sämst.

 

Efter Toko-rill 0,75 närmade vi oss, men trotts detta kom Maxi en bra bit längre MED FÄSTE och jag och Mario utan. Testen utfördes vid vägövergången ungefär sex på kvällen och det var typ -4. Jag glidtestade Maxis skidor och väger kanske 87, Maxi väger kanske 97. I starten står jag och Maxi bredvid varandra i 3:e raden i led 3. Maxi stakar ifrån mig redan på startfältet och jag ser honom försvinna på myrarna. Sedan ner mot Mångsbodarna susar jag förbi Maxi som har riktigt dåligt glid hela loppet igenom, mitt är medel+ i början för att bli super på slutet. Bra fäste hela vägen in.

 

Märkligt att det blev precis tvärt om mot vad test på kvällen innan visade!

En kompis som slutade just utanför topp 500 beskrev liknande problem som Maximilian. Kommer inte ihåg ordagrant, men ungefär "bäst glid av alla på testerna dagen före, men en bit in i loppet försvann glidet".

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu testat Peak Glide ca:10 mil sammanlagd åkning. Första testet gjorde jag en del misstag, nämligen att efter rengöring gå på med Red Creek stålborste före Primateriaborsten. Vad jag tror är att den borsten river upp för mycket i belaget, det är i alla fall en känsla jag fick vid mitt högst ovetenskapliga test. Efter sickling och borstning 100 drag med Primateria stålborste därefter Swix blå nylonborste lade jag på Peak som fick härda ca: 2 timmar, därefter borstning 10 drag stålborste Primateria + 10 drag nylonborste. Åkte sedan i dag drygt 2 mil på ganska flack terräng enbart dubbelstakning kanonfina spår -2 grader med någon + grad där solen kom åt. Min känsla är att det gled mycket bra vid stakning, inte så mycket utför att testa i på den banan men det brukar glida bra även utför om det känns lätt att staka.

Min bedömning bygger enbart på min känsla men så här bra glid var det länge sedan jag hade. Tror också att belaget skall vara i topptrim innan man lägger på gliden. Skall bli intressant att höra av fler testare.

Mycket spännande och det vore intressant om även ni andra som prövat (bl.a Rotebrostakaren och kustlöparen ?) redovisar era intryck. Att en för föret optimal struktur är mycket avgörande för glidet "vet" vi ju numera så det du säger stebe stämmer säkert. Men om man på detta sätt kan "toppa" prepareringen med peak Glide vore ju intressnt att veta. Jag utesluter det inte, speciellt när jag vet att Ronnie Löf var inblandad. Han tror jag är en av landets absolut bästa på att optimera glidet på skidorna.

Jag har ju framfört det tidigare men gör det igen, jag tror absolut att han tom. skulle tillföra något om han anlitades av landslagets vallateam. Jag (och Niklas) såg ju själv(a) när han preparerade och testade ifjol i Pagla tillsammans med finske chefsvallaren Storvall. Imponerande.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu testat Peak Glide ca:10 mil sammanlagd åkning. Första testet gjorde jag en del misstag' date=' nämligen att efter rengöring gå på med Red Creek stålborste före Primateriaborsten. Vad jag tror är att den borsten river upp för mycket i belaget, det är i alla fall en känsla jag fick vid mitt högst ovetenskapliga test. Efter sickling och borstning 100 drag med Primateria stålborste därefter Swix blå nylonborste lade jag på Peak som fick härda ca: 2 timmar, därefter borstning 10 drag stålborste Primateria + 10 drag nylonborste. Åkte sedan i dag drygt 2 mil på ganska flack terräng enbart dubbelstakning kanonfina spår -2 grader med någon + grad där solen kom åt. Min känsla är att det gled mycket bra vid stakning, inte så mycket utför att testa i på den banan men det brukar glida bra även utför om det känns lätt att staka.

Min bedömning bygger enbart på min känsla men så här bra glid var det länge sedan jag hade. Tror också att belaget skall vara i topptrim innan man lägger på gliden. Skall bli intressant att höra av fler testare.[/quote']

Mycket spännande och det vore intressant om även ni andra som prövat (bl.a Rotebrostakaren och kustlöparen ?) redovisar era intryck. Att en för föret optimal struktur är mycket avgörande för glidet "vet" vi ju numera så det du säger stebe stämmer säkert. Men om man på detta sätt kan "toppa" prepareringen med peak Glide vore ju intressnt att veta. Jag utesluter det inte, speciellt när jag vet att Ronnie Löf var inblandad. Han tror jag är en av landets absolut bästa på att optimera glidet på skidorna.

Jag har ju framfört det tidigare men gör det igen, jag tror absolut att han tom. skulle tillföra något om han anlitades av landslagets vallateam. Jag (och Niklas) såg ju själv(a) när han preparerade och testade ifjol i Pagla tillsammans med finske chefsvallaren Storvall. Imponerande.

Har inte hunnit testa och nu lär det inte bli förrän nästa vinter för här är det grönt ute. Möjligen kan det bli ett tunneltest till sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Vill bara delge lite Vasaloppsresultat.

 

Med förkylning i kroppen var mitt fokus inte sluttider. Men provade att åka helt utan glidvalla (eller sickling). Bara borstning med Primaterias svindyra stålborste och maskinputs med Primaterias lika svindyra nylonborste. Belagets profil är slipat av Pölder. Någon sorts rak relativt grov profil, så vitt jag kan bedöma.

 

Mitt glid var mer än USELT relativt ALLA fram till sådär Evertsberg. Vilket framförallt märktes i backarna före och efter Mångsbodarna. Efter Evertsberg däremot var scenförändringen nästan total. Okey, glidet var inte bäst men det låg definitivt i tredje kvartilen. (placeringsmässigt låg jag mest runt 3-4 tusen).

 

Ps gillar OCKSÅ Lars-Eriks skrivkonster…

Edited by lg
Link to comment
Share on other sites

Vill bara delge lite Vasaloppsresultat.

 

Med förkylning i kroppen var mitt fokus inte sluttider. Men provade att åka helt utan glidvalla (eller sickling). Bara borstning med Primaterias svindyra stålborste och maskinputs med Primaterias lika svindyra nylonborste. Belagets profil är slipat av Pölder. Någon sorts rak relativt grov profil, så vitt jag kan bedöma.

 

Mitt glid var mer än USELT relativt ALLA fram till sådär Evertsberg. Vilket framförallt märktes i backarna före och efter Mångsbodarna. Efter Evertsberg däremot var scenförändringen nästan total. Okey, glidet var inte bäst men det låg definitivt i tredje kvartilen. (placeringsmässigt låg jag mest runt 3-4 tusen).

 

Ps gillar OCKSÅ Lars-Eriks skrivkonster…

Tack för uppskattande ord om mina skrivningar. Som du väl sett finns det de som INTE tycker om att jag, som du, ibland använder stora bokstäver när jag vill göra läsaren uppmärksam på något speciellt ord.

 

OM (och endast om) du har en bra stenslipning och lyckas borsta ur strukturen så skall denna preparering teoretiskt kunna vara minst lika bra som stålsicklat+ borstning.

Även Ronnie Löf använder ofta speciell stenslipning men i kombination att använda Primaterias släta sickel för att få strukturen på optimal nivå för dagens före och sedan

borstning slutligen med just de borstar du nämner.

Möjligen hade du borstat för lite, det krävs mycket borstning så att man får bort alla mikrohår ur en stenslipad struktur om man inte skall ta hjälp av någon vallaprocedur.

Att du fick bättre glid i slutet är ju en allmän erfarenhet många av oss som inte glidvallar har just på Vasaloppet. Kuzmins teori för detta är ju att vallade skidor tar upp mer smuts och därmed glider sämre. (JAG tror det finns fler förklaringar, t.ex. att på vallade skidor

blir det ofta vitt bakom klacken efter viss sträcka och det är mikrohår som kommer fram

när den lilla valla som finns kvar nöts bort.)

Link to comment
Share on other sites

I förkylning och nedstämdhet har jag analyserat vidare efter Vasaloppet. Jag hittade en tråd där Pölder påstår att Skiselectorn bör ge en spannhöjd på gått och väl 1 mm för att inte glidet ska förstöras för mycket av fästvallan. Han menar vidare att motionärer inte orkar trycka ner spann över 1 mm. Mina skidor från Pölder håller 1,08 i spannhöjd. Ett så lågt spann är troligen inga bra långloppsskidor. Jag missbedömde också föret då jag trodde snön skulle vara betydligt grövre än den var. Jag la helt klart på för långt och för tjockt lager fästvalla. Det vittnar också slitaget om.

Mitt betydligt bättre glid under senare delen av loppet har säkert sin förklaring här också.

 

En klassisk fråga här på forumet är ju också hur många lager valla man ska lägga. Ofta framkommer det att elitåkare lägger väldigt många lager. Förklaringen till detta finns förmodligen här också. Höga spann tål fler lager, men om en motionär på sina låga motionsskidor vallar så går det tungt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...