Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Teoretisk fråga:

 

Två exakt lika bra åkare ställer upp i samma lopp med exakt samma förutsättningar vad gäller uppladdning, dagsform m.m. Det som skiljer är att den ena åkaren har traditionellt vallade skidor efter konstens alla regler och den andra har sicklade skidor, också efter konstens alla regler. Samma fästvalla. Oavsett före är det ju sannolikt - det håller nog de flesta med om - att det ena paret skidor glider något lite bättre än det andra paret, så som så ofta diskuteras här.

 

Nu till själva frågan: Om den av åkarna vars skidor den här dagen faktiskt glider något sämre, är helt övertygad om att hans skidor glider otroligt bra hela vägen, och den andra åkaren, vars skidor faktiskt glider bättre, är övertygad om motsatsen, vem kommer då först i mål av de två givet att alla andra förutsättning är lika för de två under loppet?

Han som har dom coolaste glasögonen är först i mål ;)

 

Det du säger är att det mentala spelar in och ingen säger väl emot det?

Men följdfrågan blir väl då när "brytpunkten" inträffar, hur mycket sämre glid klarar det mentala att kompensera? Kan det också vara så att det mentala övertaget kan försvinna i samma ögonblick som det går upp för honom att han faktiskt inte hade bäst glid, och vad händer då?

 

Det enda rätta torde alltså att redan innan start både mentalt och verkligt skaffat sig det bästa glidet. Och det gör men genom att.........................

 

To be continued :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Teoretisk fråga:

 

Två exakt lika bra åkare ställer upp i samma lopp med exakt samma förutsättningar vad gäller uppladdning' date=' dagsform m.m. Det som skiljer är att den ena åkaren har traditionellt vallade skidor efter konstens alla regler och den andra har sicklade skidor, också efter konstens alla regler. Samma fästvalla. Oavsett före är det ju sannolikt - det håller nog de flesta med om - att det ena paret skidor glider något lite bättre än det andra paret, så som så ofta diskuteras här.

 

Nu till själva frågan: Om den av åkarna vars skidor den här dagen faktiskt glider något sämre, är helt övertygad om att hans skidor glider otroligt bra hela vägen, och den andra åkaren, vars skidor faktiskt glider bättre, är övertygad om motsatsen, vem kommer då först i mål av de två givet att alla andra förutsättning är lika för de två under loppet?[/quote']

Han som har dom coolaste glasögonen är först i mål ;)

 

Det du säger är att det mentala spelar in och ingen säger väl emot det?

Men följdfrågan blir väl då när "brytpunkten" inträffar, hur mycket sämre glid klarar det mentala att kompensera? Kan det också vara så att det mentala övertaget kan försvinna i samma ögonblick som det går upp för honom att han faktiskt inte hade bäst glid, och vad händer då?

 

Det enda rätta torde alltså att redan innan start både mentalt och verkligt skaffat sig det bästa glidet. Och det gör men genom att.........................

 

To be continued :D

...t.ex. INTE göra som jag inför förra årets Solstadslopp, nämligen testa BWLF för första gången. Det var väl typ -20 och hade snöat en hel del. Kändes som om jag hade satt broddar under laggen och min slutsats var såklart att jag hade gjort nåt fel med BWLF:en. Hur det gick? Jo, jag vann faktiskt. En fribiljett in i sicklingsmaffian! :)

Link to comment
Share on other sites

Teoretisk fråga:

 

Två exakt lika bra åkare ställer upp i samma lopp med exakt samma förutsättningar vad gäller uppladdning' date=' dagsform m.m. Det som skiljer är att den ena åkaren har traditionellt vallade skidor efter konstens alla regler och den andra har sicklade skidor, också efter konstens alla regler. Samma fästvalla. Oavsett före är det ju sannolikt - det håller nog de flesta med om - att det ena paret skidor glider något lite bättre än det andra paret, så som så ofta diskuteras här.

 

Nu till själva frågan: Om den av åkarna vars skidor den här dagen faktiskt glider något sämre, är helt övertygad om att hans skidor glider otroligt bra hela vägen, och den andra åkaren, vars skidor faktiskt glider bättre, är övertygad om motsatsen, vem kommer då först i mål av de två givet att alla andra förutsättning är lika för de två under loppet?[/quote']

Han som har dom coolaste glasögonen är först i mål ;)

 

Det du säger är att det mentala spelar in och ingen säger väl emot det?

Men följdfrågan blir väl då när "brytpunkten" inträffar, hur mycket sämre glid klarar det mentala att kompensera? Kan det också vara så att det mentala övertaget kan försvinna i samma ögonblick som det går upp för honom att han faktiskt inte hade bäst glid, och vad händer då?

 

Det enda rätta torde alltså att redan innan start både mentalt och verkligt skaffat sig det bästa glidet. Och det gör men genom att.........................

 

To be continued :D

...t.ex. INTE göra som jag inför förra årets Solstadslopp, nämligen testa BWLF för första gången. Det var väl typ -20 och hade snöat en hel del. Kändes som om jag hade satt broddar under laggen och min slutsats var såklart att jag hade gjort nåt fel med BWLF:en. Hur det gick? Jo, jag vann faktiskt. En fribiljett in i sicklingsmaffian! :)

Alcazar, jag har under åren hört motsvarande från så många att mitt matematiska/statistiska sinne säger att det inte kan vara en slump. I själva verket är alla dessa uttalanden, den forskning som finns på området (Kuzmins och andras doktorsavhandlingar, Sture Hogmarks och andras forskning i Uppsala, etc.) och mina egna erfarenheter redovisade relativt noggrannt på denna tråd grundingredienserna i min huvudhypotes: Väl utförd stålsickling, rillning, borstning är det säkraste, billigaste, och miljömässigt bästa alternativet för motionärer på långlopp, t.ex. Vasaloppet.

Välkommen till stålsicklingsKLUBBEN, vars medlemmar kännetecknas av att de

a) stålsicklar (rillar, borstar) och glider så det visslar om det

b) är ödmjuka mot de motionärer som fortfarande använder tid, pengar och hälsa på glidvallning (t.ex. tilltalar dem som skidåkarvänner och INTE med något Maffialiknande tillmäle)

Link to comment
Share on other sites

Öppet spår/Vasalopp närmar sig med stormsteg och det har ju tillkommit så många nya skidvänner som uppenbarligen INTE känner till det här med att stålsickling bevisligen är ett superenkelt och säkert ALTERNATIV att preparera glidet på Vasaloppsskidorna så jag tar mig friheten att lyfta upp min egen sammanfattning efter att numera åkt 16 Vasalopp/öppna spår på detta vis (stålsickling + borstning+ ibland även rillning).

 

Mitt stora "Vasaloppstest" på stålsicklade skidor omfattar numera 16 Vasalopp/öppna spår, totalt 144 mil.

 

MIN HYPOTES (läs: bra underbyggd förmodan) och numera PERS(S)ONLIGA ÖVERTYGELSE är följande: Stålsickling (t.ex. med Kuzmins eller Primaterias metoder) är det kanske enklaste, billigaste, säkraste och hälsomässigt bästa ALTERNATIVet för de allra flesta motionärerna för träning och långa lopp t.ex. Vasaloppet (oberoende vad de säger på din sportaffär eller vad SWIX Vallaskola rekommenderar).

 

Som stöd för denna hypotes har jag hittills följande argument:

 

A. Pers(s)onligt test: Mina erfarenheter av 6 genomförda Vasalopp och 10 öppna spår på stålsicklade skidor (två olika par som jag åkt vardera 8 gånger på):

 

Teståkare: Lätt överviktig gubbe numera 67 år, och nu även välkänd på skidforum.

 

Test: 6 Vasalopp och 10 öppna spår 2006-2011

Tider: 2006: Öppna spåren 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41

2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31

2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38

Medalj vid två av tillfällena

2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33

2010: Öppna spåren 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47

2011: Öppet spår söndag : 6.35; Vasalopp: 6.48

 

Anm: Jag har nu totalt åkt 38 Vasalopp och 14 öppna spår, totalt 52 lopp i fädrens spår , så jag påstår att jag har mycket att jämföra med.

 

 

B. Erfarenhet av träning 5 säsonger:

Jag har ju nu åkt sex säsonger praktiskt taget bara stålsicklat (ca. 600 mil) och förfunnit att det är det perfekta alternativet för mig. Jag anser att jag numera alltid har bra glid på skidorna även på träning (och det hade jag INTE alltid förr eftersom jag inte alltid hade tid att glidvalla och/eller vallade bort mig då och då) och jag kan tillbringa mer tid i spåret (= den tid jag tidigare använde i vallaboden-den lilla tid det tar att då och då fräscha upp stålsicklingen)

 

C. Övrigt. De allra flesta (inte alla) som SJÄLVA PRÖVAT stålsickling och uttalat sig på skidforum ser ut att ha lika positiva erfarenheter som jag (t.ex. från resultat på seedningslopp/ Vasalopp/öppet spår etc).De tester som gjorts av medlemmar på skidforum indikerar att glidvallade skidor ofta ser ut att tappa i glid efter en viss sträcka medan stålsicklade skidor i stort sett behåller glidet. Skillnaderna är dock små och kan vara svåra att säkerställa i praktiken t.ex. på Vasaloppet.

 

Anm: Även 2011 avancerade jag drygt 550 placeringar från Evertsberg och hem vilket JAG delvis tillskriver denna effekt (men givetvis även att jag förmodligen disponerart mina krafter relativt väl i förhållande till andra)

 

Vänliga hälsningar

Lars-Erik Persson, Professor och skidentusiast, Luleå tekniska universitet

Link to comment
Share on other sites

Nån som sett detta klipp där Skistart dropptestar, nysicklade, nyslipade och gamla vallade skidor...borde ge alla som hävdar att microhår är en myt en liten funderare.

 

Oavsett valla eller ej så känns det ju glasklart att stålsickling är det bästa sättet att förbereda belaget. Sedan säger ju detta heller inget om strukturer i olika fören...men det går ju att lägga på sicklade skidor också. Intressant och illustrativt iaf.

 

Link to comment
Share on other sites

Magnar Dalen fick frågan under en Vasaloppsträff i Gbg förra vintern och han avfärdade inte Kuzmins rakt av utan medgav att det åtminstone vid vissa fören fungerar..så helt ute och cyklar är han nog inte.

 

Tror kommande vinter kan bli något av vattendelare, många kommer testa stålsicklat, mkt erfarenheter, tester och resultat kommer att göras.

 

Blir spännande att följa den utvecklingen.

Jag får gratulera dig Lars-Erik eftersom denna tråd snart funnits aktiv i snart 6år.

 

2006:

Kustlöparen fick rätt år 2006 i sitt inlägg om att det skulle bli något av en "vattendelare".

Åsyftandet kanske var glidvalla skidorna eller stålsickla och spendera mer tid i skidspåret?

 

Det som är anmärkningsvärt är att det fortfarande inte ligger sicklar framme i skidbutikernas glasdiskar. Vallahyllorna är välfyllda som vanligt. Allt är sig likt i skidaffärerna. Allt är frid och fröjd. Ny glidvallor utvecklas och placeras i hyllorna.

Stålsicklingen står fortfarande lite i skuggan, kanske? Trots 6år...

 

Nåväl

Det som förbryllar mig något i den här tråden är att tonen fortfarande kan vara lite "hätsk" och röra upp så mycket känslor fortfarande efter 6 år. Det är ju inga nyheter precis och ändå

kan det riva upp känslor till den milda grad att man kallar varandra för olämpliga epitet.

 

Jag har med stort nöje läst igenom tråden från början och det har svallat både högt och lågt.

Det som är intressant är att så många provat på tekniken att stålsickla, hur man ska göra samt utfört egna tester. Jag är övertygad om att det är förmodligen fler i år som kommer prova stålsicklat på VL än förra året.

 

När jag gled om några andra i spåret (som skulle åka VL) så frågade dom mig vad jag hade vallat med efter jag varat dem för andra gången. Jag sa som det var att jag körde utan glidvalla och hade stålsicklat skidbelaget. Den ena sa -"Jasså?,Jaha, det är den ryssen igen" med en något nedvärderande ton. Detta är lite typiskt men dom stod kvar och snackade en stund medans jag visslade iväg igen så det kanske gick upp ett ljus för dem. :D

 

Nåväl jag ska inte åka VL som de andra jag varvade, men jag njuter av bra glid utan glidvalla på mina skidor ändå. Det är ju konstigt att det funkar så bra, egentligen

 

En gissning är att några kommer stålsickla samt även lägga valla och rill ovanpå stålsicklingen på VL. När vallan är bortnött så kommer det stålsicklade belaget fram

de sista milen. Ja det blir spännade att få höra inlägg på de som förbättrat sig i tid med stålsicklat efter detta VL.

 

Vattendelare ?

 

Ja, det kanske man kan sammanfatta läget idag 6år senare men det förbryllar mig dock.

 

Stålsicklarna står ju inte på rad i butiken när man kommer in så det är märkligt att det fortfarande är samma läge som för 6år sedan på den fronten.

 

Det är ju faktiskt mycket miljövänligt alternativ.

Varför står stålsicklingen fortfarande lite i skuggan efter 6 år ?

 

Märkligt.

Link to comment
Share on other sites

Magnar Dalen fick frågan under en Vasaloppsträff i Gbg förra vintern och han avfärdade inte Kuzmins rakt av utan medgav att det åtminstone vid vissa fören fungerar..så helt ute och cyklar är han nog inte.

 

Tror kommande vinter kan bli något av vattendelare' date=' många kommer testa stålsicklat, mkt erfarenheter, tester och resultat kommer att göras.

 

Blir spännande att följa den utvecklingen.[/quote']

Jag får gratulera dig Lars-Erik eftersom denna tråd snart funnits aktiv i snart 6år.

 

2006:

Kustlöparen fick rätt år 2006 i sitt inlägg om att det skulle bli något av en "vattendelare".

Åsyftandet kanske var glidvalla skidorna eller stålsickla och spendera mer tid i skidspåret?

 

Det som är anmärkningsvärt är att det fortfarande inte ligger sicklar framme i skidbutikernas glasdiskar. Vallahyllorna är välfyllda som vanligt. Allt är sig likt i skidaffärerna. Allt är frid och fröjd. Ny glidvallor utvecklas och placeras i hyllorna.

Stålsicklingen står fortfarande lite i skuggan, kanske? Trots 6år...

 

Nåväl

Det som förbryllar mig något i den här tråden är att tonen fortfarande kan vara lite "hätsk" och röra upp så mycket känslor fortfarande efter 6 år. Det är ju inga nyheter precis och ändå

kan det riva upp känslor till den milda grad att man kallar varandra för olämpliga epitet.

 

Jag har med stort nöje läst igenom tråden från början och det har svallat både högt och lågt.

Det som är intressant är att så många provat på tekniken att stålsickla, hur man ska göra samt utfört egna tester. Jag är övertygad om att det är förmodligen fler i år som kommer prova stålsicklat på VL än förra året.

 

När jag gled om några andra i spåret (som skulle åka VL) så frågade dom mig vad jag hade vallat med efter jag varat dem för andra gången. Jag sa som det var att jag körde utan glidvalla och hade stålsicklat skidbelaget. Den ena sa -"Jasså?,Jaha, det är den ryssen igen" med en något nedvärderande ton. Detta är lite typiskt men dom stod kvar och snackade en stund medans jag visslade iväg igen så det kanske gick upp ett ljus för dem. :D

 

Nåväl jag ska inte åka VL som de andra jag varvade, men jag njuter av bra glid utan glidvalla på mina skidor ändå. Det är ju konstigt att det funkar så bra, egentligen

 

En gissning är att några kommer stålsickla samt även lägga valla och rill ovanpå stålsicklingen på VL. När vallan är bortnött så kommer det stålsicklade belaget fram

de sista milen. Ja det blir spännade att få höra inlägg på de som förbättrat sig i tid med stålsicklat efter detta VL.

 

Vattendelare ?

 

Ja, det kanske man kan sammanfatta läget idag 6år senare men det förbryllar mig dock.

 

Stålsicklarna står ju inte på rad i butiken när man kommer in så det är märkligt att det fortfarande är samma läge som för 6år sedan på den fronten.

 

Det är ju faktiskt mycket miljövänligt alternativ.

Varför står stålsicklingen fortfarande lite i skuggan efter 6 år ?

 

Märkligt.

Det finns ju starka marknadskrafter som gjort allt för att hindra utvecklingen och det är ju bara att inse att skulle inte Lars-Erik varit så pådrivande så är risken stor att det inte blivit så stor spridning och nu kan vi som säljer stålsicklar bara konstatera att det blivit en rejält skjuts de senaste åren och visst kanske spridningen gått sakta men det är ändå en stabil ökning för varje år. Dock så är det fortfarande så att många inte ens vet vad stålsickling är men det beror mer på dåliga upplysning och förstås på vart man bor. Om sas stålsicklingen "infekterat" området! :-)

Dock så har jag dock märkt att några säljare faktiskt accepterat läget och inte längre blundar för det. Det skulle förvåna mig om inte de traditionella butikerna nu börjat inse att det inte går att stoppa och själva börjar ta in det i sortimentet.

Link to comment
Share on other sites

För att en vara ska kunna säljas måste den ju som sagt gå att köpa vilket den inte gör i de flesta sportbutiker. Om den dock skulle finnas och försäljaren säger att dom har den hemma bara för att en del absolut vill ha den men att det egentligen inte är bra, ja vem köper den då?

 

Sedan tror jag inte vi vill veta hur mycket man tjänar på all valla som säljs. Kanske en valla som säljs för mellan 100 och 1000 kr kostar någon tia att tillverka och ingen vågar chansa att inte åka på den där vallan som kanske ger lite bättre glid under Vasaloppet.

 

Sedan gissar jag att vallafabrikanterna håller återförsäljarna under tukt och förmaning vad det gäller att marknadsföra eller prata sig varma för stålsickeln. En återförsäljare av en så stor produkt som t. ex Swix kan ju inte säga att produkten är onödig för motionären. Eller att förbättringen är så marginal att den inte är värd besväret om man inte tävlar.

 

Jag ska i alla fall åka mitt femte öppet spår med stålsicklat. För första gången sicklat med en riktig Kuzminsickel. Tidigare år har jag blivit omgliden i början av loppet och glidit förbi på slutet, det ska bli spännade att se hur det blir i år. Det jag överväger nu är om det är värt att skaffa en riller om det skulle bli varmt.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Helt logiskt kan inte försäljningen bli bra om varan är besvärlig att få tag på. Varför det är så finns, som jag ser det, några förklaringar till.

 

Om vi kikar på det som normalt sett anses vara en sportbutik, alltså vanliga Intersport-, Tema Sportia, Stadium- butiker så är de allra flesta helt ointresserade av att sälja längdprylar till oss som är "nördar". De vill ha något paket som kan krängas till Svenne Banan med familj och till det vill man sälja några enkla tillbehör. Det finns inte personal som kan svara på några frågor av mer djup karaktär utan det är frågor som de lärt sig svaren på när leverantören haft en liten kurs vid morgonfikat i personalrummet. Alla varor styrs från centralt håll så butiken väljer därifrån för rabatt och villkor är redan förhandlat och klart. Dessa butiker har aldrig hört talas om stålsickel eller hur en sådan används. Deras försäljning av valla är marginell så i deras fall handlar det inte om att man är rädd att tappa omsättning. Det är ren okunskap och att produkten inte finns i det centrala sortimentet som gör att den inte finns.

 

Sedan har vi de butiker runt om i landet som har ett intresse och en ambition i att erbjuda ett brett sortiment och vill sälja till oss nördar. De väljer sitt sortiment själva och har också ett mycket bredare sådant. Flertalet av dessa har inte tagit upp stålsicklar och det handlar om rädsla. De är rädda för att tappa omsättning men ytterst vill jag påstå att det handlar om en rädsla över att sticka ut. Vi vet alla att valla omgärdats av myter och sägner och varit en värld för de inbitna som i flourångorna kryptiskt delat med sig av sina kunskaper. När stålsickeldebatten startade var det ingen hejd på hur dumt det var att stålsickla. Kuzmin kallades tillmälen som gränsar till mobbing, stålsickeln förstörde skidor och det var bara skumma figurer som sicklade. Där och då målade många in sig i hörnet och än har inte färgen torkat för att de ska våga komma ut ur hörnet. De är fortfarande rädda för hur de ska uppfattas både bland kunder men också i den lilla krets av experter som de anser sig tillhöra.

 

Man kan fundera på varför det ännu 6 år senare är på detta sätt. Vi har ju kommit så långt att det ena utesluter inte det andra, det går att valla en stålsicklad skida och t.o.m förbättra glidet ytterligare. Rädslan att tappa omsättning torde därför inte vara befogad. Inte heller borde man var nervös för att vara en "udda typ" om man nu erbjöd en stålsickel just med tanke på att tex Primateria används av landslag. Men vanans makt är svår att bryta.

 

Slutligen är det också så att för att lyckas med införsäljning måste man ha resande säljare som besöker butiker. 1st resande säljare kostar drygt 1 miljon/år. Om det är endast stålsicklar som skall säljas blir det många som ska säljas för att täcka kostnaden. Det handlar då om att hitta agenter som i sin portfölj även har andra produkter som är med och betalar så att säga. Problemet är väl vad denna agent ska erbjuda för andra produkter. De finns några större leverantörer (Sportmarket, Amersport, Sportwin) och där är mycket svårt att komma in. Att komma direkt in på kedjorna är inte heller lätt och definitivt inte med en så smal produktlinje. Kvar är då som sagt agenter. Tex LL agenturer (Rode, Swenor), Forneman (Star), Nordic Trade (Start, Oneway). Där kanske man skulle kunnat få in produkten.

 

Men det är inte lätt att hitta säljaren. Inte lätt att riva barriärer. Det kostar pengar och pengarna finns nog inte. Inte ens Skåningen som varit med på detta forum lång tid erbjuder stålsicklar i sitt sortiment. Bara en sån sak ;)

 

Jag ställer mitt hopp till att Pöder en dag plockar in Primateria i sitt sortiment. En noga utvald skida som slipats av kunnig slipare som sedan preppas med Primaterias P-sickel är en MYCKET bra väg att nå optimalt glid. Adderar man sedan pulvervalla på detta och rillar med för dagen rätt riller så har man skidor av världsklass. Han erbjuder alla delar utom en, varför?

Link to comment
Share on other sites

Nej, det var bara en generel reflexion som kanske kan vara intressant i sammanhanget om varför inte alla börjar stålsickla.

 

Jag blev faktiskt förvånad när det verkar som att väldigt många forumiter vallar sina skidor innan tävlingar. Det verkar gälla folk som också har testat stålsickling och kanske kör med det på träningskidor.

 

Jag körde förövrigt en tävling idag på mina 15 år gamla repiga cs som jag inte har gjort något annat en borstat med en swix kombi borste de senaste åren. Jag hade likvärdigt glid med de andra som åkte och bättre glid än de som var klart långsammare än mig (jag startade långt back).

 

Jag tror inte glidpreparering spellar väldigt stor roll.

Jag tycker inte det behöver vara spesiellt jobbigt eller dyrt att köra med valla på ett par lopp om man vill det.

Hur bra skidorna glider jämfört med de runt omkring på ett lopp beror rätt mycket på hur fort man åker.

Link to comment
Share on other sites

Att glidet generellt är bättre för bättre åkare. Det kan bero på större skidpark, bättre skidor, bättre preparering, mindre fäst valla etc.

 

Ett par skidor som verkar glida väldigt bra för en 8 timmars åkare jämfört med andra 8 timmars åkare behöver inte glida bra för en elit åkare jämfört med andra elit åkare.

 

Sen är det ju också andra saker som spellar roll om man jämför glid i ett lopp, tex fart i början på backen och hur folk står i fartställning.

Link to comment
Share on other sites

Fara att förstöra belaget.. ja absolut. Men å andra sidan kan man lika gärna steka belaget med när man värmer pulver eller för den delen paraffin vid höga temperaturer.... (smältpunkt runt 135 grader? har jag läst mig till) Det nämndes inte så mycket i artikeln.... Tror dock det är betydligt enklare att slipa om belaget om man misslyckats än att byta ut det då det lossnat/förstörts.

 

Sedan detta argument nedan har väl många redan konstaterat..

 

Citat: "At noen kan få gamle ski til å gli bedre ved å stålsikle dem, det er kanskje mulig"

 

Smaken är som baken dock... Delad :)

 

Peace

Link to comment
Share on other sites

Ja vad säger man? Vem har set till att få den där artikeln till stånd? Det skulle vara intressant att veta hur många av alla stålsicklare här på forumet som lyckats ödelägga belagen på sina skidor. Kuzmin rekommenderar 15 minuter sickling vilket kan ta hårt på belaget. Ja det skulle vara intressant att veta hur mycket 15 min sickling sliter på belaget jämfört med en ordinär stenslipning.

 

Sedan slår man hela tiden in öppna dörrar. Jag har försökt att läsa så mycket som möjligt av vad som skrivits om stålsickling och ytterst få hävdar att sicklade skidor skulle glida bättre än vallade skidor. Det som hävdas är att sicklade skidor är ett fullgott alternativ för motionären och att kombinationen sicklade och vallade glider lika bra som stenslipade och vallade i vissa fören.

 

Sedan undrar man vad som menas. Är det bristen på glidvalla som gör glidet sämre eller är det stålsicklingen som gör glidet sämre. Det finns väl ingenting i artikel som egentligen motsäger att stålsicklade vallade skidor kan ha ett konkurenskraftigt glid.

 

Det skulle även vara intressant att veta om det räcker med en traditionell glidvalla utan fluor för att få bättre glid eller om man behöver HF valla eller rent av hälsofarligt pulver för tusen kr och uppåt.

 

Sedan är det ju ett faktum att inte heller landslagsvallarna lyckas få till det perfekta glidet alla gånger. Ofta ser man ju någon åkare eller ibland ett helt landslag som har märkbart bättre glid eller ibland tvärtom. Att valla är alltså ingen garanti för att man får till samma glid som tävlingsåkarna. Eller åkte dom med sämre glid på stålsicklat?

 

En sista undran är om man har jämfört sicklade och proffsvallade skidor efter låt säga 3 mils åkning för att se hur det ser ut då?

 

Varför gör man inte en helt vetenskapligt objektivt utförd test i samarbete med ett universitet med väl utvecklade testmetoder och öppen för insyn av vem som vill om man nu en gång för alla vill bevisa sanningen. Det finns en som har arbetat på det sättet och det är Kuzmin.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Det här var ju positivt verkligen! Vilket avslöjande ! Oj då

 

Valla-expert Stian Grønås har alltså testat att stålsickla under flera års tid vad jag förstår av artikeln. Det var positivt att få höra. Ojdå, kan man tänka sig, en erkänd valla-expert.

 

Hade det varit helt värdelöst så hade ju den erkände valla-experten Stian Grønås gett upp och förkastat detta för länge sedan men ICKE! Han fortsatte under flera år med tester. Min slutsats är att det sålunda ÄR ett bra alternativ. Varför skulle han annars fortsätta testa detta i flera säsonger? Intressant verkligen!

 

Citat;

"Stian Grønås jobbet som smører for det norske langrennslandslaget i nesten ti år, og var fast smører for både Petter Northug og Odd-Bjørn Hjelmeset fram til sesongen 2009-10. I løpet av den tida testet Grønås mye med stålsikling, også kjent som Kuzmin-sikling, mot tradisjonelt preparerte ski med glider og eventuelt pulver"

 

Tack SKIAKTIV.NO och tack valla-expert Stian Grønås för denna intressanta information.

 

Det var positivt. TACK !!!

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle glid i 10 km/h bero på samma parametervärden som glid i 25 km/h? Blir inte temperatur' date=' deformation, m m bli ganska annorlunda?[/quote']

Tror du har en bra poäng där!

 

S

Detta är ju en helt subjektiv känsla, men häromkvällen var det riktigt kall och kärv nysnö och skidorna gick väldigt trögt så länge det gick långsamt i spåret. När jag sedan kom till en skaplig utförsbacke och skidorna började få fart var det precis som det släppte och glidet kändes helt ok jämfört med andra tillfällen, vet ju ungefär hur fort det brukar gå i backen. Jag fick bra fart utför backen men allteftersom farten av tog kände det som om glidet försvann. Denne känsla upplevde jag i varje brantare utförsbacke på varje varv.

 

Jag kunde dock inte komma upp i tillräcklig fart i stakåkningen men det hade kanske en elitåkare gjort.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en Kuzmin i höstas och har sicklat bägge mina skidor, ett par carbon lite och ett par Atomic rc11.

Bägge hade bra glid innan, även jämfört med andra åkares skidor på t.ex. Fjällbryntloppet eller Vasaloppet där jag stod i led 3 förra året.

Jag tycker att de fortfarande glider bra efter sicklingen men nu utan jobbet med glidvallning! Carbon lite skidorna var bra mycket jobbigare att sickla än rc11.

 

Men om det visar sig att jag till en tävling skulle få ännu bättre glid med en valla som är enkel att lägga på (helst en flytande variant) skulle jag självklart använda det.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en Kuzmin i höstas och har sicklat bägge mina skidor, ett par carbon lite och ett par Atomic rc11.

Bägge hade bra glid innan, även jämfört med andra åkares skidor på t.ex. Fjällbryntloppet eller Vasaloppet där jag stod i led 3 förra året.

Jag tycker att de fortfarande glider bra efter sicklingen men nu utan jobbet med glidvallning! Carbon lite skidorna var bra mycket jobbigare att sickla än rc11.

 

Men om det visar sig att jag till en tävling skulle få ännu bättre glid med en valla som är enkel att lägga på (helst en flytande variant) skulle jag självklart använda det.

Jag är inne på ditt spår, först och främst att komplettera sicklade skidor med alt liquider eller kanske pulver. Någon med erfarenhet i den frågan?

 

Mvh

 

Staffan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...