Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Har följt denna tråden länge och får väl erkänna att jag inte har varit riktigt 100% övertygad. Man måste ju testa, och idag blev det då premiär med Kuzminsicklade skidor. Tyvärr var det spöregn men spåren var ändå förvånansvärt bra. Oj, det gled ju riktigt bra det här, trots att jag inte rillat. Åkte inte många kilometer pga av vädret, men man hann att fundera på vad jag skall ha allt fluor till som strax dimper ned med posten.

Fulskidorna kommer nog aldrig mer att vallas och knappast min frus heller. Finskidorna får upp till bevis några gånger till, men vem vet, snart kanske det finns ett vallakit till salu.

 

Btw. kanon fäste i regnet med Rode silver blandat med lite rossa special.

 

Som av en händelse så råkar jag också heta Lars-Erik.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag måste få citera en blogg som jag återigen läste på nätet;

Så här lät det för 3,5 år sedan på följande blogg;

 

SLUTA STÅLSICKLA!

 

http://tonypolder.blogspot.com/2008/10/sluta-stlsickla.html

 

Han skrev då;

 

"Dåså…gott folk!

Man kanske inte skall dra igång ”en björn som sover” för Kuzmin o hans sickel har väl mer eller mindre ”nästan försvunnit” nu."

 

och.. han skriver vidare att:

 

"Kuzmin sickeln är en myt, en dålig myt som är framtagen för att ”tjäna pengar på”-enbart det!"

 

samt skriver också:

 

"För många skidåkare ute i swe har gjort egna tester mellan sina skidor och skrivit på någon blogg att det är ju kanon med stålsicklat o ovallat ( jag känner en kuf strax söder om Stockholm som kör hårt med detta ...ler) . MEN HALLÅ… det är väl inget vetenskapligt över det….om man skall göra det vetenskapligt så får det allt vara lite noggrannare….läs mitt nästa inlägg hur man gör en vetenskaplig test på skidor o valla. Om en oberoende part…(kunnig dock) skulle läsa Kuzmins rapport och SWIX rapport så lovar jag att man skulle elda upp Kuzmins rapport…och låta SWIX:s rapport ligga kvar på bordet…that’s the fact. Ni skulle bara se rapporten---ni skulle bli mörkrädda ni som stålsicklat."

 

 

Kommentarer på detta lyder nu på detta;

 

Sickeln tycks inte vara bortglömd än tyvärr nu 3,5 år senare utan tvärtom mer aktuell än någonsin så denna dåliga "myt" lever vidare... that’s the fact. Inga bokbränningbål har skådats ännu där Kuzmins dokument bränts eller eldats upp, samt ingen SWIX-rapport har heller skådats ännu så det ligger igen rapport på någons bord överhuvud taget. Vi väntar fortfarande på denna omtalade Swix-rapport. "Kufar" som skriver på bloggar finns det gott om och jag tillhör en av dem. Jag som garanterat är en stor- "kuf" av rang.

 

Nu har jag dock inte flickor iklädda högklackade damskor samt även dampumps i mina blogginlägg så jag måste kanske bättra mig för nå upp till denna klass som denna blogg har på följande adress;

 

http://tonypolder.blogspot.com/search?updated-min=2012-01-01T00:00:00%2B01:00&updated-max=2013-01-01T00:00:00%2B01:00&max-results=50

 

Vi får kalla kanske ringa till Mythbusters så att vi kan få slut på detta ökande stålsicklandet i landet kanske? :) Nej jag tror inte det hjälper. Jag är faktiskt också emot bokbränning av litteratur samt även att kalla någon för "Kuf" för jag tycker inte det är respektfullt.

 

Vi ska behandla varandra respektfullt, även de som uttrycker sig positivt till sickling när de provat själva denna teknik för bra skidglid på olika bloggar oavsett var man bor i landet.

 

Visa respekt mot andra könet och medmänniskor är mitt budskap!

 

Stålsicklingsmyten tycks leva kvar tvärt emot bloggens spådom så här efter 3,5 år med facit i handen.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste få citera en blogg som jag återigen läste på nätet;

Så här lät det för 3,5 år sedan på följande blogg;

 

SLUTA STÅLSICKLA!

 

http://tonypolder.blogspot.com/2008/10/sluta-stlsickla.html

 

Han skrev då;

 

"Dåså…gott folk!

Man kanske inte skall dra igång ”en björn som sover” för Kuzmin o hans sickel har väl mer eller mindre ”nästan försvunnit” nu."

 

och.. han skriver vidare att:

 

"Kuzmin sickeln är en myt, en dålig myt som är framtagen för att ”tjäna pengar på”-enbart det!"

 

samt skriver också:

 

"För många skidåkare ute i swe har gjort egna tester mellan sina skidor och skrivit på någon blogg att det är ju kanon med stålsicklat o ovallat ( jag känner en kuf strax söder om Stockholm som kör hårt med detta ...ler) . MEN HALLÅ… det är väl inget vetenskapligt över det….om man skall göra det vetenskapligt så får det allt vara lite noggrannare….läs mitt nästa inlägg hur man gör en vetenskaplig test på skidor o valla. Om en oberoende part…(kunnig dock) skulle läsa Kuzmins rapport och SWIX rapport så lovar jag att man skulle elda upp Kuzmins rapport…och låta SWIX:s rapport ligga kvar på bordet…that’s the fact. Ni skulle bara se rapporten---ni skulle bli mörkrädda ni som stålsicklat."

 

 

Kommentarer på detta lyder nu på detta;

 

Sickeln tycks inte vara bortglömd än tyvärr nu 3,5 år senare utan tvärtom mer aktuell än någonsin så denna dåliga "myt" lever vidare... that’s the fact. Inga bokbränningbål har skådats ännu där Kuzmins dokument bränts eller eldats upp, samt ingen SWIX-rapport har heller skådats ännu så det ligger igen rapport på någons bord överhuvud taget. Vi väntar fortfarande på denna omtalade Swix-rapport. "Kufar" som skriver på bloggar finns det gott om och jag tillhör en av dem. Jag som garanterat är en stor- "kuf" av rang.

 

Nu har jag dock inte flickor iklädda högklackade damskor samt även dampumps i mina blogginlägg så jag måste kanske bättra mig för nå upp till denna klass som denna blogg har på följande adress;

 

http://tonypolder.blogspot.com/search?updated-min=2012-01-01T00:00:00%2B01:00&updated-max=2013-01-01T00:00:00%2B01:00&max-results=50

 

Vi får kalla kanske ringa till Mythbusters så att vi kan få slut på detta ökande stålsicklandet i landet kanske? :) Nej jag tror inte det hjälper. Jag är faktiskt också emot bokbränning av litteratur samt även att kalla någon för "Kuf" för jag tycker inte det är respektfullt.

 

Vi ska behandla varandra respektfullt, även de som uttrycker sig positivt till sickling när de provat själva denna teknik för bra skidglid på olika bloggar oavsett var man bor i landet.

 

Visa respekt mot andra könet och medmänniskor är mitt budskap!

 

Stålsicklingsmyten tycks leva kvar tvärt emot bloggens spådom så här efter 3,5 år med facit i handen.

SWIX-rapporten existerar men sågades rätt grundligt i denna tråd:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=57313

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag dock inte flickor iklädda högklackade damskor samt även dampumps i mina blogginlägg så jag måste kanske bättra mig för nå upp till denna klass som denna blogg har på följande adress;

 

http://tonypolder.blogspot.com/search?updated-min=2012-01-01T00:00:00%2B01:00&updated-max=2013-01-01T00:00:00%2B01:00&max-results=50

 

Visa respekt mot andra könet och medmänniskor är mitt budskap!

Lägre än lågt!

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag dock inte flickor iklädda högklackade damskor samt även dampumps i mina blogginlägg så jag måste kanske bättra mig för nå upp till denna klass som denna blogg har på följande adress;

 

http://tonypolder.blogspot.com/search?updated-min=2012-01-01T00:00:00%2B01:00&updated-max=2013-01-01T00:00:00%2B01:00&max-results=50

 

Visa respekt mot andra könet och medmänniskor är mitt budskap!

Lägre än lågt!

Vilket?

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Att sickla och avjämna belag för vissa fören är inget nytt detta gjordes redan på 80 talet, särskilt för åkare som tävlar i högre nivå men som inte har såna resurser att ha flera par skidor anpassade för alla olika snötyper de sicklar och minskar strukturer som inte passar för dagen så enkelt är det, har sett massor av förstörda skidor som skrapat sönder belaget med sickel att reparera går ju bara slätslipa på maskin utan struktur om man inte vill ha sånt.
Link to comment
Share on other sites

Hur är det med att lämna in skidorna för stålsickling i Mora nu under vasaloppsveckan? hur många gör det? var? vem är bäst? vad kostar det?

Skulle lämnat mina hos enklaresport om jag inte preppat skidorna själv, det som Niclas inte kan om kuzmin, borstning och rillning är väl knappt värt att veta....

 

Han brukar stå på målrakan, (nästan längst bort från målet) Tror dessutom han är en hundring billigare än skistart, dvs 350 inkl. borstning och rillning.

Edited by thedstrom
Link to comment
Share on other sites

Den gamla SWIX rapporten om stålsickling är faktiskt helt ny för mig . Det gick att Googla upp den.

Tack Kustlöparen för filens namn. Här hittade jag den till slut;

 

Källa;

http://www.tetongravity.com/forums/attachment.php?attachmentid=71506&d=1263284329

 

Det var positivt att få ta del av den även om detta var gammal skåpmat för de flesta förutom mig.

 

Det stämmer nog i rapportens diagram att den stålsicklade ovallade skidan har bara som bäst 98% glid mot SWIX-glidvallan med fluor i som har 100% glid (dvs normerat mot 1.0 i tabellen)

 

Det innebär att i bästa fall så når man nästan ända upp till den flourerade vallans glid i testet dock inte bättre. Som sämst får man 95% glid jämfört fluorvallan i testet. (Normerade värden)

 

Att nå 98% glidfaktor utan glidvalla dvs med stålsicklade skidor är ju då inte så tokigt enligt rapporten. Riktigt hyfsat skulle jag vilja tolka det som. Frågan är om förhållandet kvarstår efter att skidorna har gått 30, 60, 90 km?

 

Jag skulle vilka kunna utläsa hur långt respektive skida blev körda innan respektive test.

Den tabellen fattas men finns säkert. Vallan nöts ned med tiden så det hade varit roligt att få se hur länge vallan orkar hålla glidet på topp dvs 100% (1.0 normerat värde) över en längre sträcka som motsvarar tex ett Vasalopp, för det är ju en intressant sträcka för många att referera till om man vill stålsickla inför ett Vasalopp.

Det är ju just vad den här tråden handlar om från början.

 

Lite mer om strukturer;

 

Intressant är att SWIX talar om att man kan använda en stålsickel för att runda ned strukturen försiktigt när temperaturen faller under -7 grader;

 

Källa;

http://www.swixsport.com/dav/3750b590e9.pdf

"Ny och finkornig snö som innebär finare och

skarpare snökristaller. Då är det inte optimalt med

en färsk och skarp struktur. På torr och kall,

ny och finkornig snö (normalt kallare än –7 °C) kan

en skarp struktur rundas av med Fibertex T264

(ev. försiktigt med en stålsickel)

 

 

Nej ingenting är nytt av ovanstående men jag hade aldrig lyckats få tag i den så omtalade SWIX-rapporten förrän nu.

Det var roligt att se att stålsicklingen står sig såpass bra mot flourvallan de använt i SWIX-rapporten.

Jag trodde det var katastof-dåligt resultat för stålsicklingen i rapporten men så var det ju inte visade det sig.

 

Nu förstår jag bättre varför tystnaden om den lilla stålbiten är så kompakt idag.

Stålbiten framstår ju faktiskt som ett vasst alternativ mot fluorvallan som Swix valde ut till testet.

 

Tack för detta klargörande SWIX, mycket positivt må jag säga.

 

Jag kör stålsicklat mest men ibland även valla ovanpå den stålsicklade ytan men det går nu åt en bråkdel så mycket glidvalla som förut. (typ kallgnuggad valla med polering på den stålsicklade ytan) Så vallaleverantörerna kommer att sälja valla även om den lilla stålsickeln sakta vinner fler och fler användare där ute.

 

Det ska bli intressant och höra/läsa hur det gått för de som stålsicklat inför årets Vasalopp och för första gången åker denna tävling stålsicklat, dvs sälla sig till gänget som redan nu kör hela loppet utan glidvalla vilket tycks vara några stycken.

 

Det blir nog en hel del skriverier i denna tråd tror jag när årets lopp är över.

Link to comment
Share on other sites

Nu lär det väl bli ytterligare ett par eller tre lopp på sicklade skidor...

 

http://www.teamskidforum.se/wp-content/uploads/2012/02/IMG_0176_small.jpg

 

http://www.teamskidforum.se/wp-content/uploads/2012/02/IMG_0184_small.jpg

 

http://www.teamskidforum.se/wp-content/uploads/2012/02/IMG_0188_small.jpg

 

http://www.teamskidforum.se/wp-content/uploads/2012/02/IMG_0191_small.jpg

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

När man har glidvalla i belaget sedan tidigare, ska man försöka ta bort det innan skidorna sicklas?

Det har jag mycket svårt att tro, det är väl just det stålsicklarmaffian hävdar. Att belaget inte kan suga i sig glidvallan ;)

 

Jag gjorde iaf inte det, du kommer nog att stålsickla bort glidvallan med belaget.

Link to comment
Share on other sites

När man har glidvalla i belaget sedan tidigare, ska man försöka ta bort det innan skidorna sicklas?

plastsickla, borsta med hästhår sedan på med stålsickeln (eller struktursickeln som det numera heter).

 

Jag brukar iofs ofta hela belaget med litegrann vallaväck, låta det torka och sedan dra en del med kopparborste för att sickla så rent belag som möjligt. Drar fö med kopparborsten då å då under sicklingen oxå, för att "rengöra". Men det beteendet är nog lite överdrivet, som resten av mig...

Link to comment
Share on other sites

...

Att nå 98% glidfaktor utan glidvalla dvs med stålsicklade skidor är ju då inte så tokigt enligt rapporten. Riktigt hyfsat skulle jag vilja tolka det som.

2% på 30 minuters åkning motsvarar 36 s. Jag hade ett år jag och träningskompisen var inom 15-20 s på varje tävling. Att ge bort en halvminut per halvtimme åktid hade aldrig varit aktuellt.

Link to comment
Share on other sites

Niclas ( aka enklaresport.se ) kränger dom i Mora.

Jag är inte säker. Tyvärr har jag sett få facebook att han drabbats av sjukdom men är nu på bättringsvägen så jag hoppas att han kan komma. Han har sicklar till försäljning' date=' både Kuzmins och Primaterias. Och Kuzmin finns i Sälen så även där går den att få tag på.

 

Men eljest är ju lg:s analys klockren, trots att sickeln är så efterfrågad går den nästan inte att få tag på. Och absolut inte i vanliga sportaffärer trots att de inte drar sig för att reklamera för och sälja absolut allt annat, varav det mesta inte är så användbart som just denna lilla plåtbit.[/quote']

Tack för allt stöd! Jag är på plats i Mora och har bra hjälp och pekar med hela handen! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Har nu kört lite med stålsicklat only. Inte haft mycket jämförelse men då jag åkt bakom någon, som hänt vid ett tillfälle endast då jag låg bakom två andra ett tag hade jag rejält bättre glid än dem. Då hade jag säkert 15-20 lager valla, (grundprep, sen lagt på nått lager för dagen varje pass) bland annat en hel del gul som var utanför fästzonen. Jag hade rillat, men med rullen åt fel håll tror jag(!) och dålig borstning. Dom hade som mig vanliga fischer i motionärsklassen, men vet ju inte heller vad dem hade under : ) Men klart godkänt får det i alla fall! Funderar dock om jag ska toppa med nå HF / fluid till vasan. Edited by Johaaan
Link to comment
Share on other sites

2% på 30 minuters åkning motsvarar 36 s. Jag hade ett år jag och träningskompisen var inom 15-20 s på varje tävling. Att ge bort en halvminut per halvtimme åktid hade aldrig varit aktuellt.

Nu finns det ju en del utöver glidmotstånd också, så i praktiken blir det lägre... Hur mycket lägre vore intressant att veta - vad skillnader i glid ger i skillnad i blandad åkning (i tid då, tävlar man i placering kan ju minsta glidskillnad göra all skillnad förstås, ex. Johan Olsson).

 

Sen tillkommer hur procentskillnaden ser ut efter 1km, 10km, 50km etc... Den kanske hade blivit negativ om Swix fortsatt att mäta efter en del åkning? Jag upplever att mitt stålsicklade glid får en relativ förbättring ju längre loppet går (eller så orkar jag helt enkelt bättre sätta fart utför i slutet av loppen, det här med upplevt glid och fäste är ju kanske inte helt pålitliga uppgifter).

Link to comment
Share on other sites

Niclas ( aka enklaresport.se ) kränger dom i Mora.

Jag är inte säker. Tyvärr har jag sett få facebook att han drabbats av sjukdom men är nu på bättringsvägen så jag hoppas att han kan komma. Han har sicklar till försäljning' date=' både Kuzmins och Primaterias. Och Kuzmin finns i Sälen så även där går den att få tag på.

 

Men eljest är ju lg:s analys klockren, trots att sickeln är så efterfrågad går den nästan inte att få tag på. Och absolut inte i vanliga sportaffärer trots att de inte drar sig för att reklamera för och sälja absolut allt annat, varav det mesta inte är så användbart som just denna lilla plåtbit.[/quote']

Tack för allt stöd! Jag är på plats i Mora och har bra hjälp och pekar med hela handen! ;-)

Härligt att du är på benen igen. Jag gissar att just detta år är det många som vill köpa sickel av dig eller få sicklat. De får ju faktiskt inte tag på den någon annanstans, just denna mystiska men attraktiva vara är ju BANNLYST på vanliga försäljningsställen. Jag tittar förbi dig någon gång idag. Igår kväll träffade jag för övrigt Samuel (RS Riller) där du brukar stå. Han hade just fått si fram sin nya utformning av Rillern.

 

Till min gode vän Stefan Sand (även om han av någon anledning drömmer mardrömmar om klisterlapparna på mina sicklade Vasaloppsskidor), Vasa och andra: Jag vet du/ni varit intresserad när denna skulle komma. Jag tyckte den såg kanonfin ut och stämmer bättre med mina ideer hur den skall utformas så jag slog till direkt.

Link to comment
Share on other sites

2% på 30 minuters åkning motsvarar 36 s. Jag hade ett år jag och träningskompisen var inom 15-20 s på varje tävling. Att ge bort en halvminut per halvtimme åktid hade aldrig varit aktuellt.

Nu finns det ju en del utöver glidmotstånd också' date=' så i praktiken blir det lägre... Hur mycket lägre vore intressant att veta - vad skillnader i glid ger i skillnad i blandad åkning (i tid då, tävlar man i placering kan ju minsta glidskillnad göra all skillnad förstås, ex. Johan Olsson).

 

Sen tillkommer hur procentskillnaden ser ut efter 1km, 10km, 50km etc... Den kanske hade blivit negativ om Swix fortsatt att mäta efter en del åkning? Jag upplever att mitt stålsicklade glid får en relativ förbättring ju längre loppet går (eller så orkar jag helt enkelt bättre sätta fart utför i slutet av loppen, det här med upplevt glid och fäste är ju kanske inte helt pålitliga uppgifter).[/quote']

Hur räknar man ut att ett par skidor glider 2% bättre än ett annat par? Glider det ena paret 10 km/ i timmen medan det andra paret glider 10,2 km i timmen eller vad menar man. Eller mäter man hur långt det glider innan det stannar.

 

För att kunna mäta skillnader i % måste man väl vad jag förstår ha ett exakt värde att utgå ifrån men vad är det värdet när man mäter glidet. För så vitt jag vet finns det ingen måttenhet för glid som används i skidsammanhang. Man skulle väl kunna mäta hur tungt det går att dra ett par skidor och jämföra friktionen men så görs det ju inte. Det tror jag dock skull vara ett rättvist mått och då skulle man också kunna mäta i olika hastigheter. Man kanske skulle kunna dra skidorna med en snöskoter och sätta en våg mellan skidor och skoter. Sedan har man en 70 kilos vikt på skidorna så att inte åkaren påverkar på något sätt.

 

/Mats

Edited by senmathal
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...