Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Hej Lars-Erik!

I år blir det ÖS söndag för min del men inget mer lopp. Formen är inte där den borde vara.

Har bokat in mig hos BF precis som 2010, så vi ses där!

 

Jag har också bokat in ett besök i Vagnhärad för att få skidorna väl behandlade med en viss stålbit. Ska dock inte uteslutas att jag kanske fegar lite och slänger på lite cera också..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej Lars-Erik!

I år blir det ÖS söndag för min del men inget mer lopp. Formen är inte där den borde vara.

Har bokat in mig hos BF precis som 2010, så vi ses där!

 

Jag har också bokat in ett besök i Vagnhärad för att få skidorna väl behandlade med en viss stålbit. Ska dock inte uteslutas att jag kanske fegar lite och slänger på lite cera också..

Superkul. Jag uppskattade mycket förra gången vi bodde ihop och jag fick förmånen att lära känna dig och prata så mycket med dig, som uppenbarligen kan en massa om allt möjligt och dessutom har ideer om det mesta.

* När kommer du till min Morafavorit Britt ?

Jag kommer nog redan fredag kväll efter att ha mellanlandat i Karlstad. Gissa varför ?

 

Och eftersom du låter Vagnshäradsexpressen preparera skidorna så är det ju ingen risk att jag glider ifrån dig hellre. Min chans att ha skuggan av chans mot dig är att du lägger på ett TJOCKT lager med cera och INTE borstar bort allt du lagt dit.

 

Jag förstår att du som vet det mesta även konstaterat att dessa fluorvallor i allt för stora doser är farliga. Det vore ju tråkigt för oss båda om du skulle drabbas av "Fluorfeber". Om du/ni googlar så finner ni lätt ett antal vetenskapliga rapporter och artiklar om detta. Jag bara länkar till en sådan artikel:

http://www.dt.se/nyheter/mora/vasaloppet/1.3371672-flourvalla-ar-farlig

där det bland annat står:

"Fluorfeber är en följd av att exponeras för ämnena. Det yttrar sig med feber, frossa och ont i lederna och håller i sig ett dygn. "

och

"Långsiktigt kan PFCs orsaka minskad födelsevikt, nedsatt immunförsvar och till och med cancer. "

 

Jag nämner INTE detta för att din fluorvallning skall hjälpa dig att köra skjortan av mig (det gör du nog ändå) utan för att jag är rädd om dig.

 

Anm: Jag är åter anmäld till alla tre loppen men åldern börjar absolut ta ut sin rätt och det är inte säkert jag igen klarar av att åka två dar i rad. Kanske DU kan hjälpa mig lite, t.ex. genom att se till att jag har mat färdig när jag kommer imål första dagen ? (du är ju nästan garanterat före mig i mål)

Link to comment
Share on other sites

Nån som har en fungerande metod att bryna? Det är ju lite knepigt med skålslipningen samtidigt som man inte får--eller inte bör i alla fall--bryna på strukturen. Jag försöker hålla efter skärpan genom att strigla med en läderbit men förr eller senare så är man ju bortom det och måste bryna (om man är snål som en skidåkare och inte vill köpa en ny sickel vill säga). Jag har en skarp egg kvar, har arbetat ner en, och två var det aldrig nåt vidare bett i från början.
Link to comment
Share on other sites

Positiva erfarenheter av stålsickling, så här långt......

 

Köpte en Kuzmin Universal inför denna vinter på rekommendation av en entusiastisk kille på jobbet. Jag har åkt Skejtvasan/45 de två senaste åren och då inte varit nöjd med glidet och kände att jag ville testa stålsickling inför 2012 då jag ska åka "riktiga" Vasan för första gången (har även fyra ÖS i bagaget).

 

2010 var det ju extremt kärvt på skejtV och jag hade lagt på alldeles för mjukt paraffin. Täten i 30 km:s lopppet passerade mig som illrar förbi en sködpadda nedför backarna ned från Oxberg. Enda sättet att få skidorna att glida var att stå och staka i det klasiska spåret.

 

Fg vinter (2011) tänkte jag att bättre hala fram lädret än att chansa på ngt eget och lämnade in skidorna for total behandling efter konstens alla regler, inklusive rillning och toppning med fluorpulver.

 

Denna gång kunde jag stå och glida med ned från Oxberg, hur ledigt som helst, men tyvärr tog glidet tvärslut efter drygt halva loppet. Stog åter och stakade i det klasiska spåret för i den mjukare skejtzonen var det tvärnit (yes, jag hade fått skidorna behandlade av erkända proffs.....)

 

Har nu kört 50 talet mil med stålsicklade skidor, både på mina klassiska och skejt skidorna, och även om det känns som glidet är helt OK är det ju omöjligt att avgöra hur bra det är när man är själv eller jämför med andra motionärer vilkas skidpreparering man inte har en aning om.

 

Men en värdemätare fick jag i alla fall på Norrbärke Ski Marathon (42 km) där jag konstaterade att ingen gled ifrån mig mig medan jag gled ifrån åtskilliga . Noterade särskilt att jag gled ifrån åkare vars utstyrsel och uttrustning i övrigt antydde hög sannolikhet till att dom lagt betydande möda och pengar på vallning (eller också kanske stålarna bara räckte till Fancy Equipment? "skidor är mode" läste jag någon stans.......).

 

Det här var nog så långt ifrån en vetenskaplig analys, som man bara kan komma. Läs det som ett inlägg från en som tetstat Kuzmins metod en kort tid och är glad att slippa att kladda med paraffin och så här långt, nöjd med glidet eftersom det varkar helt OK för mig som motionär.

 

Men jag kan inte sluta förundras över det engagemang och de stundtals upprörda känslor som ämnet verkar väcka i skidvärlden. Att Tony Pölder med flera ser grundvalarna i sina födkrokar skakade, och därför tar till diverse argument, är väl lätt att förstå (eller den där norrmannen med SWIX loggan i bakgrunden....) men om jag inte tar fel verkar det ju vara en hel del "vanliga åkare" utan egna kommersiella intressen, som gör tämloigen hysteriska inlägg med?

 

Under alla förhållande så lär inte mina skidor ha slitits ned av dessa drag med sickeln, ens i närheten av vad de gjorde med alla stenslipningar jag kostade på dom i försök att få dom att glida, tidigare.....

 

>Alltså, så här långt, nöjd med glidet men det verkliga testet kommer efter Gopshus den 4:e mars

Link to comment
Share on other sites

Positiva erfarenheter av stålsickling, så här långt......

 

Köpte en Kuzmin Universal inför denna vinter på rekommendation av en entusiastisk kille på jobbet. Jag har åkt Skejtvasan/45 de två senaste åren och då inte varit nöjd med glidet och kände att jag ville testa stålsickling inför 2012 då jag ska åka "riktiga" Vasan för första gången (har även fyra ÖS i bagaget).

 

2010 var det ju extremt kärvt på skejtV och jag hade lagt på alldeles för mjukt paraffin. Täten i 30 km:s lopppet passerade mig som illrar förbi en sködpadda nedför backarna ned från Oxberg. Enda sättet att få skidorna att glida var att stå och staka i det klasiska spåret.

 

Fg vinter (2011) tänkte jag att bättre hala fram lädret än att chansa på ngt eget och lämnade in skidorna for total behandling efter konstens alla regler, inklusive rillning och toppning med fluorpulver.

 

Denna gång kunde jag stå och glida med ned från Oxberg, hur ledigt som helst, men tyvärr tog glidet tvärslut efter drygt halva loppet. Stog åter och stakade i det klasiska spåret för i den mjukare skejtzonen var det tvärnit (yes, jag hade fått skidorna behandlade av erkända proffs.....)

 

Har nu kört 50 talet mil med stålsicklade skidor, både på mina klassiska och skejt skidorna, och även om det känns som glidet är helt OK är det ju omöjligt att avgöra hur bra det är när man är själv eller jämför med andra motionärer vilkas skidpreparering man inte har en aning om.

 

Men en värdemätare fick jag i alla fall på Norrbärke Ski Marathon (42 km) där jag konstaterade att ingen gled ifrån mig mig medan jag gled ifrån åtskilliga . Noterade särskilt att jag gled ifrån åkare vars utstyrsel och uttrustning i övrigt antydde hög sannolikhet till att dom lagt betydande möda och pengar på vallning (eller också kanske stålarna bara räckte till Fancy Equipment? "skidor är mode" läste jag någon stans.......).

 

Det här var nog så långt ifrån en vetenskaplig analys, som man bara kan komma. Läs det som ett inlägg från en som tetstat Kuzmins metod en kort tid och är glad att slippa att kladda med paraffin och så här långt, nöjd med glidet eftersom det varkar helt OK för mig som motionär.

 

Men jag kan inte sluta förundras över det engagemang och de stundtals upprörda känslor som ämnet verkar väcka i skidvärlden. Att Tony Pölder med flera ser grundvalarna i sina födkrokar skakade, och därför tar till diverse argument, är väl lätt att förstå (eller den där norrmannen med SWIX loggan i bakgrunden....) men om jag inte tar fel verkar det ju vara en hel del "vanliga åkare" utan egna kommersiella intressen, som gör tämloigen hysteriska inlägg med?

 

Under alla förhållande så lär inte mina skidor ha slitits ned av dessa drag med sickeln, ens i närheten av vad de gjorde med alla stenslipningar jag kostade på dom i försök att få dom att glida, tidigare.....

 

>Alltså, så här långt, nöjd med glidet men det verkliga testet kommer efter Gopshus den 4:e mars

Välkommen Elanmantis i SSK (Struktursicklarklubben), också kallad SSM (Stålsicklarmaffian) av vissa andra. Jag håller med om det du säger att det är obegripligt att det kan väcka så starka känslor att några av oss föredrar att använda en speciell sickel vid prepareringen av skidglid. Att de som tjänar pengar på t.ex. hälsfarliga fluorvallor kan man ju förstå att de känner så eftersom det innebär någon typ av hot men att även en del av våra skidbröder på forum ser ut att bli upprörda är även för mig obegripligt. Ingen blir ju upprörd t.ex. av att någon annan använder annat skidmärke, valla, glasögon, etc. Kan någon förklara varför just denna magiska Kuzminsickel väcker sådana känslor ?

Link to comment
Share on other sites

Positiva erfarenheter av stålsickling, så här långt......

 

 

>Alltså, så här långt, nöjd med glidet men det verkliga testet kommer efter Gopshus den 4:e mars

Jo efter Gopshus blir fluorvallarna efter i utförsbackarna. Det är min erfarenhet efter 4 ÖS med stålsicklat. Och märk väl, då har jag inte använt Kuzminsickel utan en vanlig målarsickel. I år har jag dock investerat i en Kuzmin original så nu tänker jag glida med redan från Mångsbodarna.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Intressant, intressant! Dessa tre Peltonen var skidpar som var splirrans nya, kom direkt från Peltonen HK Sverige via min ÅF och har inte varit i butik alls. Och var ordentligt båtformade längs fram och bak.

 

Nåväl, det var nog lite för mkt OFF-topic.

 

Måste tacka alla i skidforum och speciellt Lars-Erik för att belyst detta faktum om stålsickling på skidor. Som skrivet ska man inte jämföra med landslaget som har oändliga resurser vad gäller val av skidpar, extremt duktiga vallare m m som vissa tror sig jämföra sig med.

 

Har numera alla kuzmins sicklar + ett gäng red creek rillar för struktur och har även kompletterat med hans nya roterande borstar kopplade till vinkelslip för att få sista touchen. (Varning dock att man kan lätt bränna belaget om man det minsta står still med borsten)

 

Skönt att slippa ett moment (dvs glidvallning, men toppning kan man nog göra ngngång), och fokusera sig på fästvallor istället som är en avgörande faktor i slutändan om man får bla glid (len känsla/bra släpp/suger lite) eller inte.

Tusen tack för värmande och vänliga ord. Och för din klockrena analys att man inte kan jämföra med landslaget och andra "proffs" som har oändliga resurser vad gäller val av skidpar, extremt duktiga vallare, etc. Det säger sig självt att vi motionärer INTE kan jämföra med denna situation. Och därför är stålsickling som även du kommit underfund om ett vasst ALTERNATIV för oss motionärer.

* Visst var det just du som tog kontakt med mig på min senaste långtur på Ormberget ?

I så fall tycker jag vi borde träffas privat efter Vasaloppet. Du hade ju själv mycket erfarenhet av stålsickling, t.ex. även av tävlingsskidorna för dina barn som tydligen klarar sig mycket bra i konkurrensen.

 

Till McHammer: Vi skall ju båda bo hos Britt i Mora och jag uppreper min fråga från annan plats i tråden du kanske inte uppmärksammade: När kommer du till Britt ? Jag kommer redan fredag eftermiddag.

Link to comment
Share on other sites

Sitter och laddar med Tartu Maraton framför teven.

 

När Mattias Svahn för ett par veckor sedan dryftade vallning under ett långlopp uppmärksammande jag att han hävdade att flera toppåkare hade stålsicklat ner sin stenslipning för att få bättre förutsättningar i det då kärva föret.

 

Idag menade Svahn att rillning kan vara ett bra alternativ för motionärer att anpassa skidorna till aktuellt före då man som motionär inte har så många skidor att välja på eller kan stenslipa inför varje lopp.

 

Sickling och rillning alltså.

 

Det är det som gäller för oss snåljåpar!

Link to comment
Share on other sites

Jag funderade på förut om det här med att jämföra glidets hållbarhet på långa sträckor som i Vasaloppet.

 

Borde inte förhållandet mellan snitthastighet på sträckan Smågan-Mångsbodarna vs. Eldris-Mora kunna säga något om det, om man gjorde en sådan undersökning?

 

Sedan kan man lägga in en brasklapp i den undersökningen att sega gubbs som åker lika fort loppet igenom stålsicklar medan hetlevrade ungtuppar som köpt pulvervalla och Premio-stavar för sista pengarna ger järnet på myrarna... ;)

Link to comment
Share on other sites

Sitter och laddar med Tartu Maraton framför teven.

 

När Mattias Svahn för ett par veckor sedan dryftade vallning under ett långlopp uppmärksammande jag att han hävdade att flera toppåkare hade stålsicklat ner sin stenslipning för att få bättre förutsättningar i det då kärva föret.

 

Idag menade Svahn att rillning kan vara ett bra alternativ för motionärer att anpassa skidorna till aktuellt före då man som motionär inte har så många skidor att välja på eller kan stenslipa inför varje lopp.

 

Sickling och rillning alltså.

 

Det är det som gäller för oss snåljåpar!

Det skulle inte förvåna mig om en och annan toppåkare precis utanför landslaget så smått börjar erkänna stålsicklingens fördelar och att dom faktiskt åkt ett och annat långlopp med stålsicklade skidor utan att märka något nämnvärt sämre glid.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Ok då var man frälst då. Åkte Värmdö loppet igår på nya stålsicklade skidor som jag endast rillat. Känslan var precis som många andra beskrivit. Fick bromsa eller byta spår utför för att inte köra in i folk.

Hög tid att sickeln får sitt stora kometsiella genombrott snart tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Ok då var man frälst då. Åkte Värmdö loppet igår på nya stålsicklade skidor som jag endast rillat. Känslan var precis som många andra beskrivit. Fick bromsa eller byta spår utför för att inte köra in i folk.

Hög tid att sickeln får sitt stora kometsiella genombrott snart tycker jag.

Kul att du hade bra skidor på Värmdöloppet när jag förstår att många hade det besvärligt.

JAG var naiv att tro att detta genombrott du talar om skulle komma redan efter si så där ett år efter jag åkte mina tre lopp på samma stålsicklade skidor. Jag hade dock grovt underskattat marknadskrafterna som gjort och gör allt för att tysta ner det nu snart alla på skidforum VET, och då menar jag både de som gått över huvudsakligen till stålsickling + eventuell toppning och de som fortfarande vallar på mer traditionellt vis.

Magpie, Räknar du dig själv som motionär eller är du klart bättre än så ?

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik! Har du prövat att rilla skidorna någon gång eller har de bara varit sicklade?

Jag har faktiskt prövat relativt mycket med riller och tror mig veta hur det fungerar för mig. I ungefär hälfen äv loppen jag redovisat på denna tråd har riller använts på något sätt. Ett av loppen var det dessutom RS Riller själv som specialrillade åt mig. Tusen tack för det Samuel. Min erfarenhet som motionär att när det är ganska kallt låt säga 7-8 grader och kallare har jag aldrig lyckat få så märkbar förbättring med Riller att jag med säkerhet kan säga att det är så. Men inte sämre heller. När det är nära noll, speciellt när det är blött, rillar jag alltid med relativt grov Riller och tycker att jag alltid får bättre så jag märker det, ibland mycket klart. Jag använder numera RS Riller. Detta betyder att jag numera endast Rillar när det är nära noll men jag följer debatten och kan säkert ändra mig igen

Link to comment
Share on other sites

Ok då var man frälst då. Åkte Värmdö loppet igår på nya stålsicklade skidor som jag endast rillat. Känslan var precis som många andra beskrivit. Fick bromsa eller byta spår utför för att inte köra in i folk.

Hög tid att sickeln får sitt stora kometsiella genombrott snart tycker jag.

Kul att du hade bra skidor på Värmdöloppet när jag förstår att många hade det besvärligt.

JAG var naiv att tro att detta genombrott du talar om skulle komma redan efter si så där ett år efter jag åkte mina tre lopp på samma stålsicklade skidor. Jag hade dock grovt underskattat marknadskrafterna som gjort och gör allt för att tysta ner det nu snart alla på skidforum VET' date=' och då menar jag både de som gått över huvudsakligen till stålsickling + eventuell toppning och de som fortfarande vallar på mer traditionellt vis.

Magpie, Räknar du dig själv som motionär eller är du klart bättre än så ?[/quote']

Nej jag är bara en glad motionär så jag skulle kanske inte direkt kunna inspirera elitåkare att börja stålsickla. Men jag gled klart bättre än många andra som uppenbarligen var skickligare och mer rutinerade skidåkare än jag.

 

Några dagar innan loppet var jag förresten inne i butiken som sponsrade Värmdöloppet för att hämta ut nummerlapp och köpa klister. Var en hel del andra där i samma ärende och butikens vallaexpert blev överöst av olika frågor. Jag stod och tjuvlyssnade ett tag på experten som försökte förklara alla steg i glidvallningens ädla konst för folk som i princip aldrig hade vallat ett par skidor förut. Det uppstod många missförstånd och oklarheter typ,"ska den här vallan sitta i fäst eller glidzonen?" osv. Kändes helt absurt att folk knallade därifrån med pulvervallor för tusentals kronor utan att ens ha en aning om var på skidan den skulle sitta.

Jag överdriver lite så klart men bilden är tydlig. Handlarna tjänar massa pengar på ängsliga skidmotionärer som tror att bra glid måste vara jättedyrt och avancerat.

Link to comment
Share on other sites

Fg vinter (2011) tänkte jag att bättre hala fram lädret än att chansa på ngt eget och lämnade in skidorna for total behandling efter konstens alla regler, inklusive rillning och toppning med fluorpulver.

 

Denna gång kunde jag stå och glida med ned från Oxberg, hur ledigt som helst, men tyvärr tog glidet tvärslut efter drygt halva loppet. Stog åter och stakade i det klasiska spåret för i den mjukare skejtzonen var det tvärnit (yes, jag hade fått skidorna behandlade av erkända proffs.....)

Jag körde stålsicklat i Skejtvasan 2011, och jag hade också uselt glid på slutet. Så det var nog inte bara din valla som gjorde det. Mjukt och lite halvdåligt preparerat var det också, jag var helt slut i mål.

Link to comment
Share on other sites

Det är nu ett år och runt 100 mil sedan jag glidvallade mina skidor sist; bara rengjort, borstat, rillat och putsat till fintävling. Skidorna går ännu klanderfritt.

 

Men jag känner att jag är på glid in i Stålsicklingsmaffian ...

 

Nu behöver skidorna en uppfräschning så det blir nog till att handla upp sig på en sickel i Mora... Men den säljs väl inte öppet? Man ser den ju aldrig i någon skidbutik så jag antar att man genom hemligt tecken eller visst klädattribut visar att man tillhör maffian, och att då expediten plockar fram tingesten. Eller kommer man att ledas in i ett speciellt rum...

Link to comment
Share on other sites

Niclas ( aka enklaresport.se ) kränger dom i Mora.

Jag är inte säker. Tyvärr har jag sett få facebook att han drabbats av sjukdom men är nu på bättringsvägen så jag hoppas att han kan komma. Han har sicklar till försäljning, både Kuzmins och Primaterias. Och Kuzmin finns i Sälen så även där går den att få tag på.

 

Men eljest är ju lg:s analys klockren, trots att sickeln är så efterfrågad går den nästan inte att få tag på. Och absolut inte i vanliga sportaffärer trots att de inte drar sig för att reklamera för och sälja absolut allt annat, varav det mesta inte är så användbart som just denna lilla plåtbit.

Link to comment
Share on other sites

Fg vinter (2011) tänkte jag att bättre hala fram lädret än att chansa på ngt eget och lämnade in skidorna for total behandling efter konstens alla regler' date=' inklusive rillning och toppning med fluorpulver.

 

Denna gång kunde jag stå och glida med ned från Oxberg, hur ledigt som helst, men tyvärr tog glidet tvärslut efter drygt halva loppet. Stog åter och stakade i det klasiska spåret för i den mjukare skejtzonen var det tvärnit (yes, jag hade fått skidorna behandlade av erkända proffs.....)[/quote']

Jag körde stålsicklat i Skejtvasan 2011, och jag hade också uselt glid på slutet. Så det var nog inte bara din valla som gjorde det. Mjukt och lite halvdåligt preparerat var det också, jag var helt slut i mål.

Och jag hade glidvallat enligt konstens alla regler på samma Skejtvasa. Förmodligen 2011 års sämsta glid. Funderar på stålsicklat till årets lopp, men jag har inte gett upp glidvallan än........ Valde mitt hårdare skejtpar och det var nog helt fel i det mjuka underlaget.

Link to comment
Share on other sites

Fg vinter (2011) tänkte jag att bättre hala fram lädret än att chansa på ngt eget och lämnade in skidorna for total behandling efter konstens alla regler' date=' inklusive rillning och toppning med fluorpulver.

 

Denna gång kunde jag stå och glida med ned från Oxberg, hur ledigt som helst, men tyvärr tog glidet tvärslut efter drygt halva loppet. Stog åter och stakade i det klasiska spåret för i den mjukare skejtzonen var det tvärnit (yes, jag hade fått skidorna behandlade av erkända proffs.....)[/quote']

Jag körde stålsicklat i Skejtvasan 2011, och jag hade också uselt glid på slutet. Så det var nog inte bara din valla som gjorde det. Mjukt och lite halvdåligt preparerat var det också, jag var helt slut i mål.

Och jag hade glidvallat enligt konstens alla regler på samma Skejtvasa. Förmodligen 2011 års sämsta glid. Funderar på stålsicklat till årets lopp, men jag har inte gett upp glidvallan än........ Valde mitt hårdare skejtpar och det var nog helt fel i det mjuka underlaget.

Jag har oxå varit i denna situation, att min glidvalla bara tog slut eller inte fungerade. Både egen vallning och köpt. Jag stålsicklar och toppar med fluider (på ÖS/VL) nuför tiden...och har aldrig råkat ut för så som man kan göra när man vallar bort sig eller att skidorna dör ut. Aldrig haft dåligt glid med stålsickling utan alltid haft hög lägsta nivå på glidet med sickling. Det värsta jag var med om på ÖS var när jag nästan fick staka mig utför så dåligt glid hade jag en gång, då hade jag köpt vallning av de som ligger närmast starten...

Link to comment
Share on other sites

Jag körde stålsicklat i Skejtvasan 2011' date=' och jag hade också uselt glid på slutet. Så det var nog inte bara din valla som gjorde det. Mjukt och lite halvdåligt preparerat var det också, jag var helt slut i mål.[/quote']

Och jag hade glidvallat enligt konstens alla regler på samma Skejtvasa. Förmodligen 2011 års sämsta glid. Funderar på stålsicklat till årets lopp, men jag har inte gett upp glidvallan än........ Valde mitt hårdare skejtpar och det var nog helt fel i det mjuka underlaget.

Jag har oxå varit i denna situation, att min glidvalla bara tog slut eller inte fungerade. Både egen vallning och köpt. Jag stålsicklar och toppar med fluider (på ÖS/VL) nuför tiden...och har aldrig råkat ut för så som man kan göra när man vallar bort sig eller att skidorna dör ut. Aldrig haft dåligt glid med stålsickling utan alltid haft hög lägsta nivå på glidet med sickling. Det värsta jag var med om på ÖS var när jag nästan fick staka mig utför så dåligt glid hade jag en gång, då hade jag köpt vallning av de som ligger närmast starten...

Intressant att toppa sicklat med fluider, vilka använder du och hur stor förbättring har du fått på ditt glid?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...