Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Kan också konstatera att stålsickling är ett mycket bra alternativ till glidvallning. Har kört ca 25-30 mil på detta nu och tycker inte mig se någon som helst försämring av glidet jämfört med syntetparafiner eller dom LF jag provat under ett par år(tänker som motionär inte lägga ner 1000tals kronor på dyra vallor kan tilläggas.) Snarare bättre. Kul!

Kul Staffan att du kommit till samma slutsats som alla motionärer som SJÄLVA PRÖVAT och UTTALAT SIG på skidforum har kommit fram till. Finns det någon på skidforum (förutom leende Figge35) som är typisk motionär och som själv har prövat och kommit till annan slutsats ?

 

Utförde du din sickling själv Staffan ? Tittade du på någon instruktionsfilm eller följde du bara beskrivningar som gjorts t.ex' date=' här på forum ? Hur borstade du mer i detalj ?[/quote']

Jag sicklade själv. Kollade runt lite , bland annat kuzmins filmer. Tyckte väl inte att det var några större problem att preparera själv. Dock skall man tänka på 2 saker tror jag: Var mycket försiktig så att man inte slinter med sickeln i sidled samt: Var noga med att inte få "fartgupp" när man sicklar. Dessa 2 saker är rätt "enkla" att misslyckas med. Prova på några gamla skidor först.. för säkerhets skull....

Borstade rätt noga/mycket med mässingsborste samt slutfinish med roterande nylon.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan också konstatera att stålsickling är ett mycket bra alternativ till glidvallning. Har kört ca 25-30 mil på detta nu och tycker inte mig se någon som helst försämring av glidet jämfört med syntetparafiner eller dom LF jag provat under ett par år(tänker som motionär inte lägga ner 1000tals kronor på dyra vallor kan tilläggas.) Snarare bättre. Kul!

Kul Staffan att du kommit till samma slutsats som alla motionärer som SJÄLVA PRÖVAT och UTTALAT SIG på skidforum har kommit fram till. Finns det någon på skidforum (förutom leende Figge35) som är typisk motionär och som själv har prövat och kommit till annan slutsats ?

 

Utförde du din sickling själv Staffan ? Tittade du på någon instruktionsfilm eller följde du bara beskrivningar som gjorts t.ex' date=' här på forum ? Hur borstade du mer i detalj ?[/quote']

Jag sicklade själv. Kollade runt lite , bland annat kuzmins filmer. Tyckte väl inte att det var några större problem att preparera själv. Dock skall man tänka på 2 saker tror jag: Var mycket försiktig så att man inte slinter med sickeln i sidled samt: Var noga med att inte få "fartgupp" när man sicklar. Dessa 2 saker är rätt "enkla" att misslyckas med. Prova på några gamla skidor först.. för säkerhets skull....

Borstade rätt noga/mycket med mässingsborste samt slutfinish med roterande nylon.

Jag är nog naturligt rätt så lätt på handen när jag sicklar, jag har aldrig varit i närheten att få några hack eller gupp i skidan. Kuzmin själv var mycket mera hårdhänt när han sicklade mina skidor första gången. Men han är givetvis mycket skickligare. Jag har inte prövat hans nyaste polerverktyg ännu men skall göra det. All teori säger att när man har rätt spann och struktur så finns det ytterligare att vinna på att få detta polerat så långt det går (oberoende om man kombinerat med valla eller inte).

Det enda jag provat är Primaterias nya polerpapper och min subjektiva uppfattning är att jag fick lite bättre glid av detta på gårdagens femmilaåkning (första för året !).

Dagens huvudtips är: Sluta mickla, stålsickla, och polera mera

Link to comment
Share on other sites

Kul Staffan att du kommit till samma slutsats som alla motionärer som SJÄLVA PRÖVAT och UTTALAT SIG på skidforum har kommit fram till. Finns det någon på skidforum (förutom leende Figge35) som är typisk motionär och som själv har prövat och kommit till annan slutsats ?

 

Utförde du din sickling själv Staffan ? Tittade du på någon instruktionsfilm eller följde du bara beskrivningar som gjorts t.ex' date=' här på forum ? Hur borstade du mer i detalj ?[/quote']

Jag sicklade själv. Kollade runt lite , bland annat kuzmins filmer. Tyckte väl inte att det var några större problem att preparera själv. Dock skall man tänka på 2 saker tror jag: Var mycket försiktig så att man inte slinter med sickeln i sidled samt: Var noga med att inte få "fartgupp" när man sicklar. Dessa 2 saker är rätt "enkla" att misslyckas med. Prova på några gamla skidor först.. för säkerhets skull....

Borstade rätt noga/mycket med mässingsborste samt slutfinish med roterande nylon.

Jag är nog naturligt rätt så lätt på handen när jag sicklar, jag har aldrig varit i närheten att få några hack eller gupp i skidan. Kuzmin själv var mycket mera hårdhänt när han sicklade mina skidor första gången. Men han är givetvis mycket skickligare. Jag har inte prövat hans nyaste polerverktyg ännu men skall göra det. All teori säger att när man har rätt spann och struktur så finns det ytterligare att vinna på att få detta polerat så långt det går (oberoende om man kombinerat med valla eller inte).

Det enda jag provat är Primaterias nya polerpapper och min subjektiva uppfattning är att jag fick lite bättre glid av detta på gårdagens femmilaåkning (första för året !).

Dagens huvudtips är: Sluta mickla, stålsickla, och polera mera

Jag kör nog mera den bestämda varianten i början, medelhårt tryck för att sedan lätta lite mot slutet. Kom att tänka på en sak.... Jag har före varje tur kört kanske 10-20 drag med mässingsborste. Provade före helgen att "fräscha upp" belaget lite med sickeln. Tycker mig märka en förbättring med antalet mil efter det (ca 5-6 mil sedan sicklingen, 3 turer alltså 3 borstningar efter själva prepareringen). Kan naturligtvis ha med temperaturer och fören att göra också. Pratade förresten lite med ett par åkare i spåret idag, dom tyckte det gick tungt, själv tyckte jag mig glida ikapp alla. :)

Link to comment
Share on other sites

Åker mitt första seedningslopp om en vecka och fick hem en Kuzmin här om dagen. Lite feg så vet inte om jag kommer köra med det till denna tävling. Inte jämfört så mycket men tycker mig ha "ok" stenslip men en känsla att det glider sämre efter ett par mil. Detta med lite paraffin under men väldigt ordentligt borstat...
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag för första gången stålsicklad en skida. Testade på en äldre.

 

Började sickla och kändes inge vidare svårt eller klurigt. Sicklade på ett ganska bra tag, men tog ganska lite tog jag trots att jag började ta i ganska bra efter ett tag. Av en slump bytta jag egg och det började ta jäkligt mycket mer. Innan var det bara mycket små belags"trådar" men sen blev det ordentliga tussar. Det blev inte så mycket till "annan lyster" i skidan först, men när jag bytte egg tog det bara 2-3 tag innan man såg markant skillnad.

 

Ska inte alla egg vara likadana?

Edited by Johaaan
Link to comment
Share on other sites

tror det beror på att du slitit ned den första eggen ganska mkt.

 

Många säger att en sickel håller läänge. Jag vill inte hålla med. Har gjort slut på både kuzmin och primateriasicklar.

 

Jag skulle vilja påstå att en kuzminsickels 4 eggar håller till grundsickling av runt 2 kanske 3 par skidor och en primaterias 2 eggar (r-cut) till 1 eller 2 par. - beror ju såklart på hur belagen är beskaffade.

 

Det som sliter är ju grundsicklingen - att ta bort stenslipstrukturen (och/eller ev repor). Att underhållssickla är ju en helt annan grej, då håller sickeln lääääääääääääääääääänge.

 

Tycker dock stålsickling ändå helt klart är da shit. Torde ändå bli markant mkt billigare än valla. Men för min del är det glidet som fäller avgörandet, i kombination med tidsbesparingen.

Link to comment
Share on other sites

Lekte med tanken men vill inte tro att så var fallet.

 

Till slut hade jag sicklat kanske lika mycket med båda eggen. Jag hade sicklat en skida ca 15 minuter med eggen - som jag upplevt likadant hela tiden, alltså ganska ineffektiv - sen bytte jag och sicklade kanske 10 minuter med den "vassa", denna upplevde jag lika vass senare.

 

Skidan är åkt på i kanske 5 år och var ordentligt borstad innan.

Link to comment
Share on other sites

@ Johaaan

 

Jag har precis samma upplevelse av min Kuzminsickel. Den första eggen blev slö fort (alternativt var ganska slö från början) vid grundsickling av mitt första skidpar och när jag av en slump prövade en annan egg så fick jag ett mycket bättre bett. Den eggen har hållt sig vass även efter grundsicklingen av mitt andra par skidor och jag använder fortsatt den eggen för underhållssickling (med bra bett). Anledningen är ju svår att leda i bevis men jag lutar åt hållet att sickelns olika kanter är olika skarpa från fabriken (brister i kvalitetskontrollen?).

Link to comment
Share on other sites

Liten fundering.

 

Jag har kört med mina skidor nu ca 35 mil denna säsong. Fischer, stenslipade (fabriks). Jag har bara glidvallat dem inför en träningstävling och en till gång. Upplever mig ha ett okej glid (dock inte jämfört vidare mycket, åker mycket fortare än "alla" andra i nerförsbackar då jag gärna gasar på då till skillnad från vad jag upplevt, alla!). Hur som helst, jag har nu stålsicklat ett äldre par för att testa.

 

Vill bara få bekräftat att grejen är väl, med stålsickling, att utan glidvalla går dem bättre [generellt] än stenslipade? (Ovallat stålsicklat VS. ovallat stenslipat) Sedan kan man ju toppa hur man vill. Finns det risk att få sämre glidegenskaper när jag sicklar mitt nya par (förutsatt att sicklingen är acceptabel) ?

Link to comment
Share on other sites

Liten fundering.

 

Jag har kört med mina skidor nu ca 35 mil denna säsong. Fischer, stenslipade (fabriks). Jag har bara glidvallat dem inför en träningstävling och en till gång. Upplever mig ha ett okej glid (dock inte jämfört vidare mycket, åker mycket fortare än "alla" andra i nerförsbackar då jag gärna gasar på då till skillnad från vad jag upplevt, alla!). Hur som helst, jag har nu stålsicklat ett äldre par för att testa.

 

Vill bara få bekräftat att grejen är väl, med stålsickling, att utan glidvalla går dem bättre [generellt] än stenslipade? (Ovallat stålsicklat VS. ovallat stenslipat) Sedan kan man ju toppa hur man vill. Finns det risk att få sämre glidegenskaper när jag sicklar mitt nya par (förutsatt att sicklingen är acceptabel) ?

Risken finns att det blir sämre. Jag har inte sett så många test som visar att ovallade stenslipade skidor är generellt långsammare än ovallade stålsicklade skidor.

Link to comment
Share on other sites

förvisso intressant test. Men de hade ju inte stålsicklat öht, med vad jag ser som stålsickling. P-cut gör ju ingen struktur i skidan, utan jämnar bara ut belaget, dvs minskar strukturen.

 

- Hade varit intresant om de faktiskt stålsicklat skidan, alltså typ med en skärande riller dragit in struktur. Tex Primateria S-cut eller Kuzmin (kul om de använt Kuzmin).

 

var det inte oxå runt -17, i andra testet inte riktigt så kallt, och nysnö är väl oxå ganska speciella förhållanden.

 

hade varit intressant oxå om de testat glid efter 10, 20, 30 km.

Link to comment
Share on other sites

Liten fundering.

 

Jag har kört med mina skidor nu ca 35 mil denna säsong. Fischer' date=' stenslipade (fabriks). Jag har bara glidvallat dem inför en träningstävling och en till gång. Upplever mig ha ett okej glid (dock inte jämfört vidare mycket, åker mycket fortare än "alla" andra i nerförsbackar då jag gärna gasar på då till skillnad från vad jag upplevt, alla!). Hur som helst, jag har nu stålsicklat ett äldre par för att testa.

 

Vill bara få bekräftat att grejen är väl, med stålsickling, att utan glidvalla går dem bättre [generellt'] än stenslipade? (Ovallat stålsicklat VS. ovallat stenslipat) Sedan kan man ju toppa hur man vill. Finns det risk att få sämre glidegenskaper när jag sicklar mitt nya par (förutsatt att sicklingen är acceptabel) ?

Risken finns att det blir sämre. Jag har inte sett så många test som visar att ovallade stenslipade skidor är generellt långsammare än ovallade stålsicklade skidor.

Du är säger alltså: "Stålsickling är meningslöst, bara stenslip blir lika bra"

 

Och som bevis för detta refererar du till ett test som visar att stålsickling är 1,5% respektive 3% bättre än stenslipning vid två olika förhållanden?

 

Med tanke på att även proffvallning bara gav 3,75% och 4% bättre i testerna så kan väl knappast 1,5-3% förbättring som visats med stålsickling avfärdas?

 

I så fall kan vi ju sluta både valla och stålsickla...

Link to comment
Share on other sites

Liten fundering.

 

Jag har kört med mina skidor nu ca 35 mil denna säsong. Fischer' date=' stenslipade (fabriks). Jag har bara glidvallat dem inför en träningstävling och en till gång. Upplever mig ha ett okej glid (dock inte jämfört vidare mycket, åker mycket fortare än "alla" andra i nerförsbackar då jag gärna gasar på då till skillnad från vad jag upplevt, alla!). Hur som helst, jag har nu stålsicklat ett äldre par för att testa.

 

Vill bara få bekräftat att grejen är väl, med stålsickling, att utan glidvalla går dem bättre [generellt'] än stenslipade? (Ovallat stålsicklat VS. ovallat stenslipat) Sedan kan man ju toppa hur man vill. Finns det risk att få sämre glidegenskaper när jag sicklar mitt nya par (förutsatt att sicklingen är acceptabel) ?

Risken finns att det blir sämre. Jag har inte sett så många test som visar att ovallade stenslipade skidor är generellt långsammare än ovallade stålsicklade skidor.

Du är säger alltså: "Stålsickling är meningslöst, bara stenslip blir lika bra"

 

Och som bevis för detta refererar du till ett test som visar att stålsickling är 1,5% respektive 3% bättre än stenslipning vid två olika förhållanden?

När säger han det? Han sa ju bara att han inte sett SÅ MÅNGA tester som visar att ovallade stenslipade är generellt långsammare än ovallade stålsicklade.

och så skriver XSkiing bara att RISKEN finns att det blir sämre, inte att det blir sämre.

Link to comment
Share on other sites

Risken finns att det blir sämre. Jag har inte sett så många test som visar att ovallade stenslipade skidor är generellt långsammare än ovallade stålsicklade skidor.

Du är säger alltså: "Stålsickling är meningslöst' date=' bara stenslip blir lika bra"

 

Och som bevis för detta refererar du till ett test som visar att stålsickling är 1,5% respektive 3% bättre än stenslipning vid två olika förhållanden?[/quote']

När säger han det? Han sa ju bara att han inte sett SÅ MÅNGA tester som visar att ovallade stenslipade är generellt långsammare än ovallade stålsicklade.

och så skriver XSkiing bara att RISKEN finns att det blir sämre, inte att det blir sämre.

Sant, jag har inte läst ordentligt.

 

Men jag gillar fortfarande inte argumentationen när fokus läggs på att A bara i enstaka fall är bevisat utan att påpeka att det helt saknas bevis för att motsatsen skulle gälla.

Link to comment
Share on other sites

Du är säger alltså: "Stålsickling är meningslöst' date=' bara stenslip blir lika bra"

 

Och som bevis för detta refererar du till ett test som visar att stålsickling är 1,5% respektive 3% bättre än stenslipning vid två olika förhållanden?[/quote']

När säger han det? Han sa ju bara att han inte sett SÅ MÅNGA tester som visar att ovallade stenslipade är generellt långsammare än ovallade stålsicklade.

och så skriver XSkiing bara att RISKEN finns att det blir sämre, inte att det blir sämre.

Sant, jag har inte läst ordentligt.

 

Men jag gillar fortfarande inte argumentationen när fokus läggs på att A bara i enstaka fall är bevisat utan att påpeka att det helt saknas bevis för att motsatsen skulle gälla.

Det finns ju bevis på att motsatsen KAN hända. Det har hänt mig när jag sicklade ett par skejtskidor för flera år sedan. Jag rapporterade det också här på forumet.

 

Mina skejtskidor gick otroligt bra direkt från butiken, utan vallning eller något. Jag körde nog flera veckor med skidorna så, då de gled ifrån allt och alla (jämförde bl.a. med klubbkompisar under flera dagar på ett läger).

 

MEN, så blev jag sugen på att testa stålsickling, skaffade en Kuzmin original, en RC rotostålborste m.m. och la ganska mycket tid på att försöka få det bra, men skidorna gled inget vidare hur jag än jobbade med dem. Ett lager BWLF gjorde sedan att de iallafall gled i paritet med mina klubbkompisar.

 

Lärdom: If it works, don't fix it!

Link to comment
Share on other sites

Du är säger alltså: "Stålsickling är meningslöst' date=' bara stenslip blir lika bra"

 

Och som bevis för detta refererar du till ett test som visar att stålsickling är 1,5% respektive 3% bättre än stenslipning vid två olika förhållanden?[/quote']

När säger han det? Han sa ju bara att han inte sett SÅ MÅNGA tester som visar att ovallade stenslipade är generellt långsammare än ovallade stålsicklade.

och så skriver XSkiing bara att RISKEN finns att det blir sämre, inte att det blir sämre.

Sant, jag har inte läst ordentligt.

 

Men jag gillar fortfarande inte argumentationen när fokus läggs på att A bara i enstaka fall är bevisat utan att påpeka att det helt saknas bevis för att motsatsen skulle gälla.

Är det möjligt att bidrar konstruktiv till denna diskussion efter Johaans fråga om risken att stålsickling kan ger sämre glid? Som jag ser det har du missförstått vad jag skrev. Vad var syfte med att insinuera att jag skulle ha påstått "Stålsickling är meningslöst, bara stenslip blir lika bra"? Jag kan verkligen inte förstår hur du har interpreterat de 2 rader i min inlägg så fel.

 

I de förhållanden som jag har testat hittils, så var stenslipade skidor bättre än stålsicklade. Och det var inte bara i testet som jag har laggt ut här på skidforum.se. Men, jag vet från en kompis i Tyskland, som kör på samma stenslip som jag, att han har tävlat i nysnö på Primateria-sicklade, rillade och vallade skidor. Och varför det? För den behandling gav bättre glid än han fick med sina stenslipade skidor i just såna förhållanden. Jag har själv tävlat med sicklade, rillade och vallade skidor i långlopp och hade absolut konkurranskraftiga skidor och också skrivit om det speciellt i denna tråd. Och om jag får resultat som visar att stålsicklade skidor i vissa förhållanden går bättre än mina stenslipade skidor, så kan du vara säker att jag satsa på det.

Link to comment
Share on other sites

När säger han det? Han sa ju bara att han inte sett SÅ MÅNGA tester som visar att ovallade stenslipade är generellt långsammare än ovallade stålsicklade.

och så skriver XSkiing bara att RISKEN finns att det blir sämre' date=' inte att det blir sämre.[/quote']

Sant, jag har inte läst ordentligt.

 

Men jag gillar fortfarande inte argumentationen när fokus läggs på att A bara i enstaka fall är bevisat utan att påpeka att det helt saknas bevis för att motsatsen skulle gälla.

Är det möjligt att bidrar konstruktiv till denna diskussion efter Johaans fråga om risken att stålsickling kan ger sämre glid? Som jag ser det har du missförstått vad jag skrev. Vad var syfte med att insinuera att jag skulle ha påstått "Stålsickling är meningslöst, bara stenslip blir lika bra"? Jag kan verkligen inte förstår hur du har interpreterat de 2 rader i min inlägg så fel.

 

I de förhållanden som jag har testat hittils, så var stenslipade skidor bättre än stålsicklade. Och det var inte bara i testet som jag har laggt ut här på skidforum.se. Men, jag vet från en kompis i Tyskland, som kör på samma stenslip som jag, att han har tävlat i nysnö på Primateria-sicklade, rillade och vallade skidor. Och varför det? För den behandling gav bättre glid än han fick med sina stenslipade skidor i just såna förhållanden. Jag har själv tävlat med sicklade, rillade och vallade skidor i långlopp och hade absolut konkurranskraftiga skidor och också skrivit om det speciellt i denna tråd. Och om jag får resultat som visar att stålsicklade skidor i vissa förhållanden går bättre än mina stenslipade skidor, så kan du vara säker att jag satsa på det.

När jag läser det igen så håller jag med om att jag klantat mig. Tror att jag har läst ditt svar ur sitt sammanhang och därför sett det som ett generellt uttalande istället för som svar på en direkt fråga.

 

Mental note: Argumentera inte på nätet när man är hemma från jobbet med feber...

Link to comment
Share on other sites

Teoretisk fråga:

 

Två exakt lika bra åkare ställer upp i samma lopp med exakt samma förutsättningar vad gäller uppladdning, dagsform m.m. Det som skiljer är att den ena åkaren har traditionellt vallade skidor efter konstens alla regler och den andra har sicklade skidor, också efter konstens alla regler. Samma fästvalla. Oavsett före är det ju sannolikt - det håller nog de flesta med om - att det ena paret skidor glider något lite bättre än det andra paret, så som så ofta diskuteras här.

 

Nu till själva frågan: Om den av åkarna vars skidor den här dagen faktiskt glider något sämre, är helt övertygad om att hans skidor glider otroligt bra hela vägen, och den andra åkaren, vars skidor faktiskt glider bättre, är övertygad om motsatsen, vem kommer då först i mål av de två givet att alla andra förutsättning är lika för de två under loppet?

Edited by Alcazar
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...