Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Tycker Ni inte att Ni överdriver lite med prat om offentliga ursäkter och att bränna vallor.

En säljare hade ett par dåliga sekunder under årets kanske stressigaste vecka.

En kompis som är frisör säger att i den branschen gäller "10 nöjda kunder drar in 1 ny kund, 1 missnöjd kund betyder 10 förlorade kunder".

 

Något för SkiGo att fundera på...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Här ryker då forumoskulden. Long time reader, first time poster är väl uttrycket.

 

Fick upp ögonen för det här med skidåkning för lite över ett år sedan och fastnade givetvis direkt. Köpte några glidparaffin som jag flitigt lade på enligt konstens alla regler. Dock bor jag i lägenhet och har dålig tillgång till vallaställ och lämplig lokal, så jag tröttnade ganska snart på att ständigt besöka svärfars källare.

 

Då jag läste denna episkt långa tråd (jag har inte på långa vägar läst allt) breddades mina vyer och jag bestämde mig, kort och gott för att inhandla en Kuzmin-sickel och en stålborste. Med något skakiga händer satte jag, i början av säsongen, sickeln mot mitt skidbelag. Var efteråt trots allt nöjd med hur det såg ut. Glidet under säsongen har upplevts som mycket bättre än fjolåret.

 

Det riktiga kvittot kom under söndagen då jag genomförde min livs första nio-milare. Formen var sådär och uppladdningen i stort sett obefintlig (bestämde mig att åka på torsdagen och hade egentligen inga större förväntningar tidsmässigt). Hade kanonglid! Skulle gissa att kanske 2-3 pers gled ifrån mig på hela loppet. Superglidet försämrades något mot slutet då det blev varmare i spåren, men det hade högst troligt kunnat undvikas med lite rillning. Det enda jag gjorde sedan sicklingen i början av säsongen var att borsta några minuter dagen innan loppet.

 

Summa summarum; Jag har endast tränat regelbundet i lite mer än ett år och har mycket att tacka stålsicklingen för min Öppet spår-tid på 6h 22min. En tid jag är mycket nöjd med, speciellt p.g.a. den dåliga förberedelsen, över en timmes åktid till Smågan och krampkänning i senare delar av loppet.

 

Så motionärer! Sluta slänga pengar i sjön och skaffa en sickel alt. låt någon kunnig sickla åt er.

 

 

Lite väl taskigt att bojkotta Ski-go p.g.a. att de råkade ha en anställd som betedde sig otroligt dumt åt vid ett valla-tält i Mora. Dock har du verkligen min sympati Lars-Erik, så behandlar man verkligen inte en potentiell kund och VL-veteran.

Link to comment
Share on other sites

Nej du Wangler, det där du säger köper jag definitivt inte.

På vilket sätt tycker du isåfall att Lars-Erik förtjänade den dumheten från Ski-Go?

När har jag skrivit att L-E förtjänade dumheten? Jag skrev att säljaren kanske hade ett par dåliga sekunder (vilket de flesta av oss kan ha) och att det kanske är överdrivet om ett helt forum bojkottar säljarens arbetsgivare.

Link to comment
Share on other sites

Nej du Wangler' date=' det där du säger köper jag definitivt inte.

På vilket sätt tycker du isåfall att Lars-Erik förtjänade den dumheten från Ski-Go?[/quote']

När har jag skrivit att L-E förtjänade dumheten? Jag skrev att säljaren kanske hade ett par dåliga sekunder (vilket de flesta av oss kan ha) och att det kanske är överdrivet om ett helt forum bojkottar säljarens arbetsgivare.

Många som säger att en ursäkt ställer allt till rätta igen, är det så mycket begärt menar du?

Representant som representerar SkiGo, sluta snacka om säljare. Det han gör i kläder det står SkiGo på går ut över hela företaget, och det med rätt.

Link to comment
Share on other sites

Nej du Wangler' date=' det där du säger köper jag definitivt inte.

På vilket sätt tycker du isåfall att Lars-Erik förtjänade den dumheten från Ski-Go?[/quote']

När har jag skrivit att L-E förtjänade dumheten? Jag skrev att säljaren kanske hade ett par dåliga sekunder (vilket de flesta av oss kan ha) och att det kanske är överdrivet om ett helt forum bojkottar säljarens arbetsgivare.

Om du nu försvarar denna handling med att representanten hade en dålig stund så kanske du kan hjälpa denna att ställa allt tillrätta genom att be om ursäkt. För en ursäkt här kan ställa mycket tillrätta..

Link to comment
Share on other sites

2% på 30 minuters åkning motsvarar 36 s. Jag hade ett år jag och träningskompisen var inom 15-20 s på varje tävling. Att ge bort en halvminut per halvtimme åktid hade aldrig varit aktuellt.

Nu finns det ju en del utöver glidmotstånd också' date=' så i praktiken blir det lägre... Hur mycket lägre vore intressant att veta - vad skillnader i glid ger i skillnad i blandad åkning (i tid då, tävlar man i placering kan ju minsta glidskillnad göra all skillnad förstås, ex. Johan Olsson).

 

Sen tillkommer hur procentskillnaden ser ut efter 1km, 10km, 50km etc... Den kanske hade blivit negativ om Swix fortsatt att mäta efter en del åkning? Jag upplever att mitt stålsicklade glid får en relativ förbättring ju längre loppet går (eller så orkar jag helt enkelt bättre sätta fart utför i slutet av loppen, det här med upplevt glid och fäste är ju kanske inte helt pålitliga uppgifter).[/quote']

Hur räknar man ut att ett par skidor glider 2% bättre än ett annat par? Glider det ena paret 10 km/ i timmen medan det andra paret glider 10,2 km i timmen eller vad menar man. Eller mäter man hur långt det glider innan det stannar.

 

För att kunna mäta skillnader i % måste man väl vad jag förstår ha ett exakt värde att utgå ifrån men vad är det värdet när man mäter glidet. För så vitt jag vet finns det ingen måttenhet för glid som används i skidsammanhang. Man skulle väl kunna mäta hur tungt det går att dra ett par skidor och jämföra friktionen men så görs det ju inte. Det tror jag dock skull vara ett rättvist mått och då skulle man också kunna mäta i olika hastigheter. Man kanske skulle kunna dra skidorna med en snöskoter och sätta en våg mellan skidor och skoter. Sedan har man en 70 kilos vikt på skidorna så att inte åkaren påverkar på något sätt.

 

/Mats

Mäta kan man ju göra på olika sätt. När jag gjort mina tester har jag räknat om tiderna till procent bara för att det blir mycket lättare att få grepp om siffrorna då. Jag brukar helt enkelt ange hur många procent längre tid det tar för ett par skidor att glida en viss sträcka jämfört med de snabbaste, vilka jag ger värdet 0.

Link to comment
Share on other sites

Testade sickling i ÖS för första gången igår (måndag). De första 4 milen hade jag ungefär samma glid som de runt omkring mig, lite bättre eller lite sämre. Efter 3 mil började det snöa och det snöade ganska tätt under resten av loppet, utom på slutet. Det var åkning i ett eller två spår som gällde från strax före Evertsberg. Efter cirka 4 mil märkte jag att jag började glida bättre än i stort sett alla jag hade runt mig, speciellt gällde detta när det var glatt i spåret och så fortsatte det under den resterande delen av loppet. Irriterande eftersom jag fick bromsa med stavarna eller byta spår till ett med nysnö i, man får ju inte så mycket glädje av bättre glid när det är köåkning. Fästet var inte optimalt, hade blått klister i botten med VR40,VR45 och Terva Viisi, eftersom jag inte väntat mig/hoppats på så mycket nysnö, men det fanns en hel del klister kvar vid målgång så jag tror inte att detta gav mig bättre glid i nysnön ;) . Jag är mycket nöjd med hur Kuzminsicklingen (+) fungerade och det som sagts om sicklingens fördelar på långa distanser verkar stämma. Jag har ju gjort ett antal (otal) tester av sickling framför allt i skidtunneln tidigare men detta var första gången som jag försökte på "fulldistans" i "skarpt läge". Edited by bjorn12
Link to comment
Share on other sites

Skidade min första 9-milare på söndagen. Med 40 mil i benen (och armarna) hade jag satsat på att knäcka 9 timmar. Tack vare de fina förhållandena på söndagen och de alldeles briljanta kuzminsicklade och klistrade skidorna från www.vallning.se gled jag i mål på 7h19min30s. Vilken glädje!

 

Tack till Lars Erik för den här tråden som hjälpte mig att komma underfund med struktursickling! Jag har iofs hoppat över sidorna 2-80, men hittat mycket intressant på de få sidor jag läst (speciellt sammanfattningarna.

 

Min åsikt i frågan sicklat eller ej är att det är ett ypperligt alternativ för aktiva motionärer. Efter 9 mil i isiga skitiga spår ser glidytorna på mina skidor nyvallade ut. Fantastiskt! Vad tävlingsåkare tycker och sysslar med är jag inte rätt person att kommentera.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta kustlöparen att du inte fick svaret om skäret hade tappat bort sidan du gav frågan. Det finns en skruv på hållaren som öppnas med skruvmejsel sen är det enkelt att byta en ny skär som går på en minut enkelt och bra, skären som använts är Stanleys supervassa knivblad som används på speciella handtag. Kan fota den åt dig och skicka som E:post du som fortfarande är aktiv och kan även prova.
Link to comment
Share on other sites

Jag kommer köra med kuzminsicklade men spånar om jag ska lägga på nån HF. Detta då för att kunna ha lite bättre glid första biten men sen tappar ju det verkan successivt. (Min uppfattning, och många andras tror jag) Varför jag tvekar är därför jag har haft problem med gråa belag, då jag körde med glidvalla alltså (på tidigare lopp, "gulrengjorda", grafit, + HF-paraffin), trots vad jag vill kalla extrem borstning! - Och att jag skulle få det pga vallan jag lägger på och att det positiva jag fått ut skulle vägas över av det negativa... Känns ju som att ett eller två lager paraffin, mycket mycket borstat med tagel, stål och nylon inte skulle kunna sinka så mycket.. Edited by Johaaan
Link to comment
Share on other sites

Jag kommer köra med kuzminsicklade men spånar om jag ska lägga på nån HF. Detta då för att kunna ha lite bättre glid första biten men sen tappar ju det verkan successivt. (Min uppfattning, och många andras tror jag) Varför jag tvekar är därför jag har haft problem med gråa belag, då jag körde med glidvalla alltså (på tidigare lopp, "gulrengjorda", grafit, + HF-paraffin), trots vad jag vill kalla extrem borstning! - Och att jag skulle få det pga vallan jag lägger på och att det positiva jag fått ut skulle vägas över av det negativa... Känns ju som att ett eller två lager paraffin, mycket mycket borstat med tagel, stål och nylon inte skulle kunna sinka så mycket..

Har för mig att du var förstagångsåkare och därför startar rätt långt bak. Första delen då du vill ha bättre glid är väl också då det är som svårast att verkligen utnyttja bra glid. Jag menar för trängseln som gör att det blir väldigt mycket spårbyten och krångel för att verkligen få valuta för din extra glidvalla. Om Enklaresport kan ta emot mina skidor på lördag kommer jag försöka få stålsickling, borstning och rillning men that's it.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer köra med kuzminsicklade men spånar om jag ska lägga på nån HF. Detta då för att kunna ha lite bättre glid första biten men sen tappar ju det verkan successivt. (Min uppfattning' date=' och många andras tror jag) Varför jag tvekar är därför jag har haft problem med gråa belag, då jag körde med glidvalla alltså (på tidigare lopp, "gulrengjorda", grafit, + HF-paraffin), trots vad jag vill kalla extrem borstning! - Och att jag skulle få det pga vallan jag lägger på och att det positiva jag fått ut skulle vägas över av det negativa... Känns ju som att ett eller två lager paraffin, mycket mycket borstat med tagel, stål och nylon inte skulle kunna sinka så mycket..[/quote']

Har för mig att du var förstagångsåkare och därför startar rätt långt bak. Första delen då du vill ha bättre glid är väl också då det är som svårast att verkligen utnyttja bra glid. Jag menar för trängseln som gör att det blir väldigt mycket spårbyten och krångel för att verkligen få valuta för din extra glidvalla. Om Enklaresport kan ta emot mina skidor på lördag kommer jag försöka få stålsickling, borstning och rillning men that's it.

Mjo det är ju sant, i början är det väl inte så mycket till att glida ut! Men hur är det när man kommer upp på myrarna efter ett tag? Står ju trots allt i led 5 och kommer nog stå långt fram.

 

Läst mycket lite om stålsicklat + vallning, ingen som har erfarenhet?

 

"Kan ett stålsicklat och glidvallat skidpar glida ännu bättre än de två just nämnda alternativen,

och i så fall, i hur många km? (I Test 7, Test 8 och Test 9 gled stålsicklat och glidvallat bättre

än enbart stålsicklat, med avklingande effekt men fortfarande bättre glid efter 4,5, 45

respektive 40 km. I Test 9 ingick även ett stenslipat par som gled bäst direkt efter vallning,

men likvärdigt med de övriga efter 4 mil"

 

Kanske blir lite valla ändå...

Edited by Johaaan
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det vita som kommer fram i belaget beror mer på avsaknaden av stålsickling än på glidvallan. De som förespråka traditionell glidvallning menar ju att det vita beror på för dålig grundvallning. Detta stämmer ju dåligt med att mina och många andras ovallade sicklade skidor inte blir vita efter 9 mil.

 

Min teori är att paraffinet bäddar in microhåren så att det ser blankt och fint ut i början, när man sedan nöter bort paraffinet kommer microhåren fram. För att slippa detta hävdas ju att man ska mätta belaget genom att valla och sickla många gånger, ju fler desto bättre. Nu har det ju dock visat sig att belaget inte har just någon förmåga att suga i sig valla. Därför tror jag och många andra att det är sicklandet mellan lagren som gör att skidorna glider bättre och inte blir vita.

 

Med andra ord skulle man kunna säga att de bästa vallarna egentligen glider omkring på sicklade skidor även om det gjorts med en skarp plastsickel.

 

Det skulle vara roligt att höra hur det blir för de som åker på sicklat och vallat. Blir era belag vita?

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju lyckats med konststycket att få vita belag (både fram och bak så att det är fästvalla är utslutet) på min stålsicklade skidor. Jag har några teorier men vet egentligen inte vad som hände:

 

1. De var (skydds-)vallade när jag köpte (gick sen 20 mil, sen stålsickling, en mil körning och så vasaloppet). Något gammalt skit som kom fram?

2. Jag har borstat fel och så så sätt sabbat belaget. Kan man borsta för hårt eller för mycket?

3. Sabbade någonting i samband med rillningen, vad det nu kan vara.

4. Helt enkelt ett måndagsex?

 

Nån som kan förklara det är mer är välkommen att göra så.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer köra med kuzminsicklade men spånar om jag ska lägga på nån HF. Detta då för att kunna ha lite bättre glid första biten men sen tappar ju det verkan successivt. (Min uppfattning' date=' och många andras tror jag) Varför jag tvekar är därför jag har haft problem med gråa belag, då jag körde med glidvalla alltså (på tidigare lopp, "gulrengjorda", grafit, + HF-paraffin), trots vad jag vill kalla extrem borstning! - Och att jag skulle få det pga vallan jag lägger på och att det positiva jag fått ut skulle vägas över av det negativa... Känns ju som att ett eller två lager paraffin, mycket mycket borstat med tagel, stål och nylon inte skulle kunna sinka så mycket..[/quote']

Har för mig att du var förstagångsåkare och därför startar rätt långt bak. Första delen då du vill ha bättre glid är väl också då det är som svårast att verkligen utnyttja bra glid. Jag menar för trängseln som gör att det blir väldigt mycket spårbyten och krångel för att verkligen få valuta för din extra glidvalla. Om Enklaresport kan ta emot mina skidor på lördag kommer jag försöka få stålsickling, borstning och rillning men that's it.

Mjo det är ju sant, i början är det väl inte så mycket till att glida ut! Men hur är det när man kommer upp på myrarna efter ett tag? Står ju trots allt i led 5 och kommer nog stå långt fram.

 

Läst mycket lite om stålsicklat + vallning, ingen som har erfarenhet?

 

"Kan ett stålsicklat och glidvallat skidpar glida ännu bättre än de två just nämnda alternativen,

och i så fall, i hur många km? (I Test 7, Test 8 och Test 9 gled stålsicklat och glidvallat bättre

än enbart stålsicklat, med avklingande effekt men fortfarande bättre glid efter 4,5, 45

respektive 40 km. I Test 9 ingick även ett stenslipat par som gled bäst direkt efter vallning,

men likvärdigt med de övriga efter 4 mil"

 

Kanske blir lite valla ändå...

Visste inte att du skulle ha så bra startposition. Då blir det nog åka av :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju lyckats med konststycket att få vita belag (både fram och bak så att det är fästvalla är utslutet) på min stålsicklade skidor. Jag har några teorier men vet egentligen inte vad som hände:

 

1. De var (skydds-)vallade när jag köpte (gick sen 20 mil, sen stålsickling, en mil körning och så vasaloppet). Något gammalt skit som kom fram?

2. Jag har borstat fel och så så sätt sabbat belaget. Kan man borsta för hårt eller för mycket?

3. Sabbade någonting i samband med rillningen, vad det nu kan vara.

4. Helt enkelt ett måndagsex?

 

Nån som kan förklara det är mer är välkommen att göra så.

Sickla lite mera bara.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer köra med kuzminsicklade men spånar om jag ska lägga på nån HF. Detta då för att kunna ha lite bättre glid första biten men sen tappar ju det verkan successivt. (Min uppfattning' date=' och många andras tror jag) Varför jag tvekar är därför jag har haft problem med gråa belag, då jag körde med glidvalla alltså (på tidigare lopp, "gulrengjorda", grafit, + HF-paraffin), trots vad jag vill kalla extrem borstning! - Och att jag skulle få det pga vallan jag lägger på och att det positiva jag fått ut skulle vägas över av det negativa... Känns ju som att ett eller två lager paraffin, mycket mycket borstat med tagel, stål och nylon inte skulle kunna sinka så mycket..[/quote']

Har för mig att du var förstagångsåkare och därför startar rätt långt bak. Första delen då du vill ha bättre glid är väl också då det är som svårast att verkligen utnyttja bra glid. Jag menar för trängseln som gör att det blir väldigt mycket spårbyten och krångel för att verkligen få valuta för din extra glidvalla. Om Enklaresport kan ta emot mina skidor på lördag kommer jag försöka få stålsickling, borstning och rillning men that's it.

Jag antar att du kontaktat mig! :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju lyckats med konststycket att få vita belag (både fram och bak så att det är fästvalla är utslutet) på min stålsicklade skidor. Jag har några teorier men vet egentligen inte vad som hände:

 

1. De var (skydds-)vallade när jag köpte (gick sen 20 mil' date=' sen stålsickling, en mil körning och så vasaloppet). Något gammalt skit som kom fram?

2. Jag har borstat fel och så så sätt sabbat belaget. Kan man borsta för hårt eller för mycket?

3. Sabbade någonting i samband med rillningen, vad det nu kan vara.

4. Helt enkelt ett måndagsex?

 

Nån som kan förklara det är mer är välkommen att göra så.[/quote']

Sickla lite mera bara.

Låter lovande :).

 

Ingen risk att jag borstat för hårt (alltså med för hårt tryck) eller för mycket? Kan det i princip inte bli fel om man bara står och borstar extra extra länge?

Edited by Thorrez
Link to comment
Share on other sites

Jag kommer köra med kuzminsicklade men spånar om jag ska lägga på nån HF. Detta då för att kunna ha lite bättre glid första biten men sen tappar ju det verkan successivt. (Min uppfattning' date=' och många andras tror jag) Varför jag tvekar är därför jag har haft problem med gråa belag, då jag körde med glidvalla alltså (på tidigare lopp, "gulrengjorda", grafit, + HF-paraffin), trots vad jag vill kalla extrem borstning! - Och att jag skulle få det pga vallan jag lägger på och att det positiva jag fått ut skulle vägas över av det negativa... Känns ju som att ett eller två lager paraffin, mycket mycket borstat med tagel, stål och nylon inte skulle kunna sinka så mycket..[/quote']

Har för mig att du var förstagångsåkare och därför startar rätt långt bak. Första delen då du vill ha bättre glid är väl också då det är som svårast att verkligen utnyttja bra glid. Jag menar för trängseln som gör att det blir väldigt mycket spårbyten och krångel för att verkligen få valuta för din extra glidvalla. Om Enklaresport kan ta emot mina skidor på lördag kommer jag försöka få stålsickling, borstning och rillning men that's it.

Jag antar att du kontaktat mig! :-)

Såg på FB att du inte fick ställa ut på mässan med dina prylar, tror jag ska gå dit och fråga var man kan köpa stålsicklar och få hjälp med stålsickling... Tycker det är bedrövligt att de stora giganterna är så skraja för en liten sketen plåtbit, de har heller inte insett internets genomslagskraft precis som det tog flera år för skivbolagen att inse det. Lars-Eriks berättelse är ju ett klockrent exempel på detta, de visste vem han var, förmodligen från nätet men ändå beter de sig på det sättet med påföljd att de tappar ett gäng kunder helt i onödan.

 

VArför inte ta till sig av de rön som stålsicklingens renässans ändå inneburit för hur ett belag ska bearbetas för att uppnå bästa glid. Det är inte det samma som att man behöver sluta sälja valla. Det handlar om att rekommendera det som ger kunden bäst resultat och att ge alternativ precis som man brukar ha ett LF och ett HF alternativ, ge även ett vallningsalternativ för stålcisklade skidor. Eller säg rakt ut i rekommendationen att polerisckling av stenslipat belag kan vara att föredra ibland innan vallning.

Ingenting är svart eller vitt.

 

Pratade häromdagen lite med en av killarna i lokala butiken om varför rillning inte lyfts fram eftersom struktur är något som i princip alla är eniga om idag är viktigare eller lika viktigt som vallning. Tex har SWIX flera olika rillers i sitt utbud men det är svårt hatt hitta dem till försäljning (nu är de ju iofs också svindyra). Han berättade också hur vissa leverantörer ondgjorde sig över hur okunskapen och kritiken mot traditionell vallnig bredde ut sig på nätforum osv, som man bäddar får man ligga.

 

Så här tänker jag när det gäller glid något förenklat:

-Först skidan, hitta rätt skida som passar dig.

-Lär dig fästzonerna och att valla fäste optimalt för att inte stjäla glid. Det handlar inte bara om burk och klisterzon, i vissa fören kan man behöva lägga kortare och tunnare även med burk.

-Se till att ha ett jämnt och välborstat belag utan för mkt som bromsar. Repor är har jag märkt inte hela världen, det är värre med mikrohår och spån som bromsar.

-Se till att ha en struktur som passar för föret.

-Eventuellt toppa med valla .

 

Alla vallaproffs säger ju att det är så här, det verkar ju råda konsensus om detta. Men varför kan man inte i de flesta sportbutiker köpa ett rilljärn? Varför råder de flesta vallaleverantörer oss att köpa svindyra vallor men inte hur vi gör grunden rätt? Här finns tror jag en potentiell marknad som tex mer oberoende (utan bindingar i den traditionella skidbranschen)företag som RS Riller och Primateria(som ju också börjat tillverka fästvalla) plockat upp.

Undra om dessa företag är välkomna, Primateria tillverkar ju både ståliscklar, borstar, glidvalla och fästvalla så de har ju hela registret, men är ju inte med rätt klubb kanske...

Gissar att vissa uppstickare på vallamarknaden inte heller är välkomna, det handlar ju om att skydda sina intressen snarare än att värna kunden bästa.

Edited by kustlöparen
Link to comment
Share on other sites

Vore det helt uteslutet och lönlöst att anmäla vallatilleverkarna för vilseledande marknadsföring. Till exempel deras envisa hävdande av att man måste grundparffinera flera gånger. På den punkten torde det väl finnas tillräckligt med stöd för att detta inte fyller någon annan funktion än att sälja mer valla.

 

Nu tror jag i och för sig att det kommer till en punkt där man måste göra ett ytterst pinsamt erkännande. Det skall bli intressant att se hur man skall krångla sig ur detta.

 

Jag gissar att både Vasalopps-organisationen och vallatillverkarna skulle ha det ytterst jobbigt om t. ex Plus i TV skulle göra en djupdykning i ämnet. Och massor finns ju väl dokumenterat här i forumet.

 

Problemet är väl att mellan 30 och 40 procent är förstagångsåkare och dessa går naturligtvis i första hand till den etablerade sporthandeln. Men samtidigt verkar ju antalet stålsicklare öka för varje år. Jag skulle gärna vilja ha en mössa eller någonting som det stod reklam för stålsickling på. Naturligtvis tar ja på mig den efter halva loppet när det ändå är dags för en torr mössa :)

 

Inför Måndagens ÖS följde jag med mina kompisar när dom skulle lämna in skidorna för vallning i ett litet garage i närheten av vägövergången. Kunde inte tro mina ögon när det satt en stor banderoll med texten Kuzmin på väggen. Båda två var jättenöjda och hade superglid redan från början till skillnad från mig som sicklat och och fästvallat själv. Lyckades dra fram fästet några cm för långt. Efter halva loppet fick fick jag dock bromsa i backarna.

 

/Mats

Edited by senmathal
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...