Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Jag tycker snarare det tyder på ett visst mått av ansvarstagande' date=' som inte alls känns speciellt otroligt.

 

Även om målet med den här tråden tycks vara att lyfta fram stålsickling så mycket som bara går, kan ni ju inte bortse i från att stålsickling är frågan om en ganska avancerad mekanisk bearbetning av skida/belag och det är sannerligen inget jag skulle rekommendera att Stadium eller Intersports genomsnitts längdkunder ger sig på.

 

För övrigt instämmer jag helt i artikeln som Thorrez citerade och har tyckt så ungefär lika länge som plastskidan har funnits.[/quote']

JAG har ju vallat efter konstens alla regler ungeför 40 år av mitt skidåkarliv, endast de 8 sista åren har jag fått förmånen att slippa allt detta för det mycket enklare, billigare, tidsbesparande, hälso-och miljömässigt bättre alternativ som stålsickling utgör åtminstone för mig. JAG bedömer att stålsickling är oerhört mycket enklare än att genomföra alla turer som hör samman med glidvallning. Jag tycker därför att ditt påstående om sportaffärerna är helt fel. De borde istället inte sälja vallor eftersom det är mycket krångligare och farligare med ditt eget argument.

Jag har lite frågor till dig som kollega skidåkare:

* har du själv prövat att stålsickla ?

* Om så, har du själv gjort några jämförelser mellan glidvallning och stållsickling ur olika aspekter ?

* vilken typ av skid_åkare är du ? berätta lite om dig själv, din bakgrund osv och om du tom. som jag avslöjar namn så vore det mycket bra även om bara privat på min email så kommer vi säkert att få en mycket bra dialog

 

Ett liten kommentar till ditt senare inlägg:

"Lite roligt att det snart finns en miljon inlägg om stålsickling och hur man ska göra, när det är så enkelt"

Detta är fel. Tråden innehåller 2322 inlägg, varav du bidragit med minst fyra. Du har dock rätt i att det inte behövs många inlägg alls om hur stålsickling utförs eftersom det betraktas som relativt enkelt och kan ses på bra instruktionsfilmer som redovisats. Tråden handlar ju istället om att belysa det enkla faktum att stålsickling är ett utmärkt alternativ för många av oss motionärer som insett att glidvalla överhuvud taget inte behövs för oss och att mycket som sägs om dessa produkter i sportaffärerna inte stämmer.

För det första bemöter du mitt inlägg som om jag har ställt glidvallning mot stålsickling. Det har jag inte. Tvärtom. Det är bara du läser ovan.

 

För det andra rörde mitt inlägg Stadium & Intersports mfl. genomsnittskunder. Jag pratar alltså inte om genomsnittsbesökaren på skidforum.

 

För det tredje tycker jag det är anmärkningsvärt att du i ditt svar lägger så stor vikt vid min person och att du tycks vilja fortsätta konversationen via mail.

 

För mig påminner det mer om hur en representant för ett företag agerar i någon av deras egna pr-kanaler.

 

Du är väldigt flitig i att författa inlägg i den här tråden men jag ser dig nästan ingen annan stans på forumet numera. Tråden har funnits sedan 2006 och har en märklig förmåga att alltid dyka upp igen, högst upp på första sidan, ofta bara någon dag efter att den försvunnit utom synhåll. Bitvis används ganska hårda ord som tex att den som vallar sina skidor är grundlurad etc. Kritik mot stålsickling verkar till varje pris vilja tystas ner.

 

Man börjar nästan fundera på om det är en religiös sekt som tar form mitt framför ögonen eller om det är skidvärldens motsvarighet till Blondinbellas hudvårdstips vi få ta del av.

 

Ni har mer eller mindre permanentat en tråd på första sidan på landets största längdåkningsforum med all den "gratis reklam" det för med sig måste ni också ta diskussionsforumets andra sida och huvudsyfte; nämligen att inte alla tycker likadant.

 

 

Det Hedrar dig Lars-Erik att du skriver under ditt eget namn men för egen del ser jag ingen egentlig poäng med det och då har jag mitt fria val att inte presentera mig med namn. Men här får du en kort bakgrund av mig som skidåkare:

 

Jag har varit klubbaktiv som yngre och hjälpt till som äldre. Jag är mer en passionerad njutningsåkare än fokuserad vid tävling och resultat. Mitt krav är att ha grejer som funkar, men sedan är jag nog betydligt mindre intresserad av utrustning än genomsnittet här inne.

 

Jag har åkt 1000+ mil på skidor. Med alla egna skidor + familjens och vänners är det någonstans runt 100-200 par skidor jag varit med och hanterat under åren.

 

Om jag ska våga mig på en gissning har jag något mer timmar på snö totalt sett än genomsnittet här inne och samtidigt ligger jag säkerligen under snittet när det gäller att prestera och maximera och framförallt att intressera mig för den typen av diskussioner.

 

Men jag inbillar mig att det finns en del motionärer med samma tankar och funderingar som det jag står för, som läser dessa trådar. Och det var FÖR DOM jag skrev mina kommentarer.

 

Jag har ingen uppfattning om glidvallning eller stålsickling på lite högre nivå. Eller för dom som är bereda att lägga tid, pengar och energi för att komma till en högre nivå.

 

Mitt inlägg var ämnat att bemöta ditt påstående (och endast det) där du skrev att det var OTROLIGT att inte de större kedjorna sålde mer sicklar i dom stora sportkedjorna till vanliga motionärer.

Jag tycker snarare det verkar som glidvallarna är en religös sekt. Det är inte klokt vad vissa här inne verkar ta det väldigt personligt att dom efter alla år blir förbi glidna av kreti och pleti som bara skrapat lite lätt med en plåtbit under :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Som jag förstår skid_åkare; så tycker jag han har en stor poäng och helt rätt i att; när det gäller "motionister"; i första hand borde handlarna sälja varken glidvalla eller stålsicklar. - De borde ha "integritet" att informera om att det behövs egentligen ingen alls behandling av glidytorna, utom möjligen lite borstning.

 

Därefter tycker jag, att i de allra flesta fall borde starkt övervägas om inte en stålsickel är ett bättre alternativ till att glidvalla.

 

Men - för att upprepa mig - jag tycker det är en jättebra synpunkt att många (de flesta?) - borde skita i princip helt o hållet i att göra ngt med glidytorna.

 

Att påstå att det (för motionister) "måste" prepareras glidytor med paraffin / fluor mm osv. tycker jag är oseriöst.

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstår skid_åkare; så tycker jag han har en stor poäng och helt rätt i att; när det gäller "motionister"; i första hand borde handlarna sälja varken glidvalla eller stålsicklar. - De borde ha "integritet" att informera om att det behövs egentligen ingen alls behandling av glidytorna, utom möjligen lite borstning.

 

Därefter tycker jag, att i de allra flesta fall borde starkt övervägas om inte en stålsickel är ett bättre alternativ till att glidvalla.

 

Men - för att upprepa mig - jag tycker det är en jättebra synpunkt att många (de flesta?) - borde skita i princip helt o hållet i att göra ngt med glidytorna.

 

Att påstå att det (för motionister) "måste" prepareras glidytor med paraffin / fluor mm osv. tycker jag är oseriöst.

Exakt så jag menade. Huvudet mitt på spiken. Kul att vi har samma tankar!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker snarare det tyder på ett visst mått av ansvarstagande' date=' som inte alls känns speciellt otroligt.

 

Även om målet med den här tråden tycks vara att lyfta fram stålsickling så mycket som bara går, kan ni ju inte bortse i från att stålsickling är frågan om en ganska avancerad mekanisk bearbetning av skida/belag och det är sannerligen inget jag skulle rekommendera att Stadium eller Intersports genomsnitts längdkunder ger sig på.

 

För övrigt instämmer jag helt i artikeln som Thorrez citerade och har tyckt så ungefär lika länge som plastskidan har funnits.[/quote']

JAG har ju vallat efter konstens alla regler ungeför 40 år av mitt skidåkarliv, endast de 8 sista åren har jag fått förmånen att slippa allt detta för det mycket enklare, billigare, tidsbesparande, hälso-och miljömässigt bättre alternativ som stålsickling utgör åtminstone för mig. JAG bedömer att stålsickling är oerhört mycket enklare än att genomföra alla turer som hör samman med glidvallning. Jag tycker därför att ditt påstående om sportaffärerna är helt fel. De borde istället inte sälja vallor eftersom det är mycket krångligare och farligare med ditt eget argument.

Jag har lite frågor till dig som kollega skidåkare:

* har du själv prövat att stålsickla ?

* Om så, har du själv gjort några jämförelser mellan glidvallning och stållsickling ur olika aspekter ?

* vilken typ av skid_åkare är du ? berätta lite om dig själv, din bakgrund osv och om du tom. som jag avslöjar namn så vore det mycket bra även om bara privat på min email så kommer vi säkert att få en mycket bra dialog

 

Ett liten kommentar till ditt senare inlägg:

"Lite roligt att det snart finns en miljon inlägg om stålsickling och hur man ska göra, när det är så enkelt"

Detta är fel. Tråden innehåller 2322 inlägg, varav du bidragit med minst fyra. Du har dock rätt i att det inte behövs många inlägg alls om hur stålsickling utförs eftersom det betraktas som relativt enkelt och kan ses på bra instruktionsfilmer som redovisats. Tråden handlar ju istället om att belysa det enkla faktum att stålsickling är ett utmärkt alternativ för många av oss motionärer som insett att glidvalla överhuvud taget inte behövs för oss och att mycket som sägs om dessa produkter i sportaffärerna inte stämmer.

För det första bemöter du mitt inlägg som om jag har ställt glidvallning mot stålsickling. Det har jag inte. Tvärtom. Det är bara du läser ovan.

 

För det andra rörde mitt inlägg Stadium & Intersports mfl. genomsnittskunder. Jag pratar alltså inte om genomsnittsbesökaren på skidforum.

 

För det tredje tycker jag det är anmärkningsvärt att du i ditt svar lägger så stor vikt vid min person och att du tycks vilja fortsätta konversationen via mail.

 

För mig påminner det mer om hur en representant för ett företag agerar i någon av deras egna pr-kanaler.

 

Du är väldigt flitig i att författa inlägg i den här tråden men jag ser dig nästan ingen annan stans på forumet numera. Tråden har funnits sedan 2006 och har en märklig förmåga att alltid dyka upp igen, högst upp på första sidan, ofta bara någon dag efter att den försvunnit utom synhåll. Bitvis används ganska hårda ord som tex att den som vallar sina skidor är grundlurad etc. Kritik mot stålsickling verkar till varje pris vilja tystas ner.

 

Man börjar nästan fundera på om det är en religiös sekt som tar form mitt framför ögonen eller om det är skidvärldens motsvarighet till Blondinbellas hudvårdstips vi få ta del av.

 

Ni har mer eller mindre permanentat en tråd på första sidan på landets största längdåkningsforum med all den "gratis reklam" det för med sig måste ni också ta diskussionsforumets andra sida och huvudsyfte; nämligen att inte alla tycker likadant.

 

 

Det Hedrar dig Lars-Erik att du skriver under ditt eget namn men för egen del ser jag ingen egentlig poäng med det och då har jag mitt fria val att inte presentera mig med namn. Men här får du en kort bakgrund av mig som skidåkare:

 

Jag har varit klubbaktiv som yngre och hjälpt till som äldre. Jag är mer en passionerad njutningsåkare än fokuserad vid tävling och resultat. Mitt krav är att ha grejer som funkar, men sedan är jag nog betydligt mindre intresserad av utrustning än genomsnittet här inne.

 

Jag har åkt 1000+ mil på skidor. Med alla egna skidor + familjens och vänners är det någonstans runt 100-200 par skidor jag varit med och hanterat under åren.

 

Om jag ska våga mig på en gissning har jag något mer timmar på snö totalt sett än genomsnittet här inne och samtidigt ligger jag säkerligen under snittet när det gäller att prestera och maximera och framförallt att intressera mig för den typen av diskussioner.

 

Men jag inbillar mig att det finns en del motionärer med samma tankar och funderingar som det jag står för, som läser dessa trådar. Och det var FÖR DOM jag skrev mina kommentarer.

 

Jag har ingen uppfattning om glidvallning eller stålsickling på lite högre nivå. Eller för dom som är bereda att lägga tid, pengar och energi för att komma till en högre nivå.

 

Mitt inlägg var ämnat att bemöta ditt påstående (och endast det) där du skrev att det var OTROLIGT att inte de större kedjorna sålde mer sicklar i dom stora sportkedjorna till vanliga motionärer.

Jag lägger mig i och gjuter olja på vågorna: du menar att de flesta motionärer inte behöver göra något alls! Jo, så är det säkert men är dock tveksam till din åsikt att det handlar om omtanke om kunderna som gör att sportaffärer inte tar in stålsicklar! Omtanken är ju lite för selektiv för detta, de säljer ju gladeligen dyra vallor, onödigt dyra/bra kläder, osv, osv. Dessutom går det ju lite emot affärsiden hos de flesta butiker som i princip bara vill tjäna pengar. Gott så, men att tro att butikerna skyddar sina arma kunder från nått svårt och dyrt, nja, det är lite naivt/oinsatt.

Link to comment
Share on other sites

Jag lägger mig i och gjuter olja på vågorna: du menar att de flesta motionärer inte behöver göra något alls! Jo, så är det säkert men är dock tveksam till din åsikt att det handlar om omtanke om kunderna som gör att sportaffärer inte tar in stålsicklar! Omtanken är ju lite för selektiv för detta, de säljer ju gladeligen dyra vallor, onödigt dyra/bra kläder, osv, osv. Dessutom går det ju lite emot affärsiden hos de flesta butiker som i princip bara vill tjäna pengar. Gott så, men att tro att butikerna skyddar sina arma kunder från nått svårt och dyrt, nja, det är lite naivt/oinsatt.

Jag menar att dom motionärer med MITT TANKESÄTT och MITT FÖRHÅLLANDE till skidåkningen (se tidigare inlägg) inte nödvändigtvis behöver göra så mycket åt skidans glidytor.

 

Alltså varken stålsickla eller glidvalla. Jag tycker i alla fall att även dom tankarna ska få plats och utrymme på ett forum som detta och i en tråd som denna.

 

Jag skrev inte att dom stora kedjorna inte vill tjäna pengar. Jag skrev att det är ansvarsfullt att inte sälja vilka produkter som helst till den genomsnittlige skidmotionären. Alla som varit inne på en Intersport eller Stadium inser ganska direkt att merparten av kunderna med största sannolikhet inte har vad som krävs i form av handlag, intresse och kunskap för att praktiskt använda en stålsickel och framförallt varför ska dom göra det? Får genomsnittskunden ut så mycket som sicklingen kostar i engagaemang och pengar?

 

Lite roligt att du anklagar mig för att vara naiv men inte ser att du samtidigt, genom ditt eget resonemang, bevisar klart och tydligt att du själv ÄR det.

 

Eller lever stålsickelindustrin i en skyddad kuvös, helt utan inblandning av marknadsekonomins lagar och mekanismer? Du menar att det inte finns några ekonomiska intressen alls bakom stålsicklingsråden. Allt som sägs och görs utförs av ädla riddare med enda motiv att rädda mänskligheten från Swix klor och vassa käftar :)

Link to comment
Share on other sites

" Jag skrev att det är ansvarsfullt att inte sälja vilka produkter som helst till den genomsnittlige skidmotionären."

 

 

du menar att sälja giftiga flourprodukter skulle vara ansvarsfullt? Att de stora sportkedjorna känner ett ansvar mot kunden? knappast. Dom kränger det produkter som de stora valladrakarna propsar på dom. Stålsickelindusrtin har inte samma resurser att marknadsföra in sig hos Stadium ,Intersport osv. Lägg ner ditt resonemang med ansvarstagande.

 

Har jag fel eller hävdar du att det skulle vara ett svårt hantverk att stålsickla.Det är det inte.

Link to comment
Share on other sites

Jag lägger mig i och gjuter olja på vågorna: du menar att de flesta motionärer inte behöver göra något alls! Jo' date=' så är det säkert men är dock tveksam till din åsikt att det handlar om omtanke om kunderna som gör att sportaffärer inte tar in stålsicklar! Omtanken är ju lite för selektiv för detta, de säljer ju gladeligen dyra vallor, onödigt dyra/bra kläder, osv, osv. Dessutom går det ju lite emot affärsiden hos de flesta butiker som i princip bara vill tjäna pengar. Gott så, men att tro att butikerna skyddar sina arma kunder från nått svårt och dyrt, nja, det är lite naivt/oinsatt.[/quote']

Jag menar att dom motionärer med MITT TANKESÄTT och MITT FÖRHÅLLANDE till skidåkningen (se tidigare inlägg) inte nödvändigtvis behöver göra så mycket åt skidans glidytor.

 

Alltså varken stålsickla eller glidvalla. Jag tycker i alla fall att även dom tankarna ska få plats och utrymme på ett forum som detta och i en tråd som denna.

 

Jag skrev inte att dom stora kedjorna inte vill tjäna pengar. Jag skrev att det är ansvarsfullt att inte sälja vilka produkter som helst till den genomsnittlige skidmotionären. Alla som varit inne på en Intersport eller Stadium inser ganska direkt att merparten av kunderna med största sannolikhet inte har vad som krävs i form av handlag, intresse och kunskap för att praktiskt använda en stålsickel och framförallt varför ska dom göra det? Får genomsnittskunden ut så mycket som sicklingen kostar i engagaemang och pengar?

 

Lite roligt att du anklagar mig för att vara naiv men inte ser att du samtidigt, genom ditt eget resonemang, bevisar klart och tydligt att du själv ÄR det.

 

Eller lever stålsickelindustrin i en skyddad kuvös, helt utan inblandning av marknadsekonomins lagar och mekanismer? Du menar att det inte finns några ekonomiska intressen alls bakom stålsicklingsråden. Allt som sägs och görs utförs av ädla riddare med enda motiv att rädda mänskligheten från Swix klor och vassa käftar :)

Med ditt resonemang så borde systembolaget sluta sälja alkohol, bilförsäljare sluta sälja bilar eftersom det finns en risk för att kunderna inte kan hantera produkterna. Har stålsicklat i ett år nu och toppar endast med fluid/gel alt korkningspulver vid tävling. Jag och framför allt min fru vill nog kalla mig för tämligen ohändig. Jag stålsicklar utan problem och missöden.

Link to comment
Share on other sites

Jag lägger mig i och gjuter olja på vågorna: du menar att de flesta motionärer inte behöver göra något alls! Jo' date=' så är det säkert men är dock tveksam till din åsikt att det handlar om omtanke om kunderna som gör att sportaffärer inte tar in stålsicklar! Omtanken är ju lite för selektiv för detta, de säljer ju gladeligen dyra vallor, onödigt dyra/bra kläder, osv, osv. Dessutom går det ju lite emot affärsiden hos de flesta butiker som i princip bara vill tjäna pengar. Gott så, men att tro att butikerna skyddar sina arma kunder från nått svårt och dyrt, nja, det är lite naivt/oinsatt.[/quote']

Jag menar att dom motionärer med MITT TANKESÄTT och MITT FÖRHÅLLANDE till skidåkningen (se tidigare inlägg) inte nödvändigtvis behöver göra så mycket åt skidans glidytor.

 

Alltså varken stålsickla eller glidvalla. Jag tycker i alla fall att även dom tankarna ska få plats och utrymme på ett forum som detta och i en tråd som denna.

 

Jag skrev inte att dom stora kedjorna inte vill tjäna pengar. Jag skrev att det är ansvarsfullt att inte sälja vilka produkter som helst till den genomsnittlige skidmotionären. Alla som varit inne på en Intersport eller Stadium inser ganska direkt att merparten av kunderna med största sannolikhet inte har vad som krävs i form av handlag, intresse och kunskap för att praktiskt använda en stålsickel och framförallt varför ska dom göra det? Får genomsnittskunden ut så mycket som sicklingen kostar i engagaemang och pengar?

 

Lite roligt att du anklagar mig för att vara naiv men inte ser att du samtidigt, genom ditt eget resonemang, bevisar klart och tydligt att du själv ÄR det.

 

Eller lever stålsickelindustrin i en skyddad kuvös, helt utan inblandning av marknadsekonomins lagar och mekanismer? Du menar att det inte finns några ekonomiska intressen alls bakom stålsicklingsråden. Allt som sägs och görs utförs av ädla riddare med enda motiv att rädda mänskligheten från Swix klor och vassa käftar :)

Jag ursäktar din otrevliga attityd med att det ibland är svårt att i text få fram vad som menas, du ville inte misstolka utan du förstod inte.

Du kan få diskutera med mina barn, ffa 5-åringen kör med "den som sa det han va det". Tror jag lägger energin på att lära henne lite vett. Gonatt

Link to comment
Share on other sites

" Jag skrev att det är ansvarsfullt att inte sälja vilka produkter som helst till den genomsnittlige skidmotionären."

 

 

du menar att sälja giftiga flourprodukter skulle vara ansvarsfullt? Att de stora sportkedjorna känner ett ansvar mot kunden? knappast. Dom kränger det produkter som de stora valladrakarna propsar på dom. Stålsickelindusrtin har inte samma resurser att marknadsföra in sig hos Stadium ,Intersport osv. Lägg ner ditt resonemang med ansvarstagande.

 

Har jag fel eller hävdar du att det skulle vara ett svårt hantverk att stålsickla.Det är det inte.

Man kan ta ansvar på olika sätt och av olika skäl. Stora kedjor vill tex inte gärna sälja saker där det är lätt hänt att den ovane konsumenten misslyckas med handhavandet och kommer tillbaka med missnöje som tar massa tid och resurser för att hantera.

 

Man tänker inte alltid kortsiktigt vad som efterfrågas och hur mycket man tjänar på det. Handeln ska vara smidig och ge nöjda kunder på sikt också. Många gånger aktar man sig för produkter som är allt för komplicerade och tar för lång tid att sälja in/förklara.

 

Varje ny produkt som tillkommer i sortimentet kräver också att personal får introduktion och utbildning.

 

Jag TROR att stadium, intersport mfl hittills sett stålsicklen som en allt för nischad och (för deras kunder) komplicerad produkt och att det är därför dom är avvaktande. Jag tycker i alla fall att dom gör klokt i att inte "aktivt" sälja på genomsnitts motionären produkten.

 

Jag förstår att DU tycker det är lätt att använda en stålsickel, men det är inte DIG mitt inlägg handlar om.

Link to comment
Share on other sites

Jag ursäktar din otrevliga attityd med att det ibland är svårt att i text få fram vad som menas, du ville inte misstolka utan du förstod inte.

Du kan få diskutera med mina barn, ffa 5-åringen kör med "den som sa det han va det". Tror jag lägger energin på att lära henne lite vett. Gonatt

Vad jag kan se är det väl mest du som stått för en otrevlig attityd.

 

Men det är inga problem för mig, om du vill lägga det på den nivån.

 

För min del handlar det här varken om dina barn eller någon tävling i vem av oss som har begåvats med mest förstånd.

 

Ni har delgett skidsverige er syn på vallaindustrin i en tråd som ni hållt aktuell i snart åtta år, jag ville komma med ett inlägg och redogöra för att det faktiskt finns ett tredje alternativ. Inte svårare än så.

 

Inget man ska behöva bli osams om eller kasta paj på varandra för, kan jag tycka.

Link to comment
Share on other sites

Med ditt resonemang så borde systembolaget sluta sälja alkohol, bilförsäljare sluta sälja bilar eftersom det finns en risk för att kunderna inte kan hantera produkterna.

Jag skrev att det till vissa kunder kan vara olämpligt att sälja och det är exakt samma sak som gäller med produkterna du själv radade upp. Lysande exempel. En del biltillverkare kräver att du går en kurs innan du får köpa deras lite mer avancerade bilar och du måste deffenitivt ha körkort innan provkörning blir aktuell. Och att systembolaget har ganska rigorösa reler runt sin verksamhet och att det är till för att skydda konsumenetn är väl ganska känt.

 

 

Har stålsicklat i ett år nu och toppar endast med fluid/gel alt korkningspulver vid tävling. Jag och framför allt min fru vill nog kalla mig för tämligen ohändig. Jag stålsicklar utan problem och missöden.

Det är väl jätte bra, men vad har det med mig och mina inlägg att göra. Var någonstans ser du att jag avråder dig eller din fru från att stålsickla!?

 

Läs vad jag skriver i stället för att kasta dig över varje chans till angrepp.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... varför skulle inte stadium m fl kunna sälja stålsicklar? Eller varför inte utbilda dem på att åtminstone utföra "hantverket" själva och helt enkelt sickla skidorna åt kunderna? Lite billigare än att investera i en stenslip som ingen av dem kan hantera bra ändå eftersom DET KRÄVER mkt erfarenhet.

 

De kunde ha de som inslag på sina vallaträffar där de visar hur det går till samt säljer dem med "varningstext och instruktion"... Ungefär som vallabolagen gör på träffarna.

Link to comment
Share on other sites

Med ditt resonemang så borde systembolaget sluta sälja alkohol' date=' bilförsäljare sluta sälja bilar eftersom det finns en risk för att kunderna inte kan hantera produkterna.[/quote']

Jag skrev att det till vissa kunder kan vara olämpligt att sälja och det är exakt samma sak som gäller med produkterna du själv radade upp. Lysande exempel. En del biltillverkare kräver att du går en kurs innan du får köpa deras lite mer avancerade bilar och du måste deffenitivt ha körkort innan provkörning blir aktuell. Och att systembolaget har ganska rigorösa reler runt sin verksamhet och att det är till för att skydda konsumenetn är väl ganska känt.

 

 

Har stålsicklat i ett år nu och toppar endast med fluid/gel alt korkningspulver vid tävling. Jag och framför allt min fru vill nog kalla mig för tämligen ohändig. Jag stålsicklar utan problem och missöden.

Det är väl jätte bra, men vad har det med mig och mina inlägg att göra. Var någonstans ser du att jag avråder dig eller din fru från att stålsickla!?

 

Läs vad jag skriver i stället för att kasta dig över varje chans till angrepp.

 

Men man kan köpa bil utan körkort, alkohol utan att kunna hantera spriten. Kanske tycker du att sporthandlare skall införa något körkort på vallajärn, eftersom det garanterat är fler skidor som förstörs av hög värme än av stålsickar?

Men man kan köpa bil utan körkort, alkohol utan att kunna hantera spriten. Kanske tycker du att sporthandlare skall införa något körkort på vallajärn, eftersom det garanterat är fler skidor som förstörs av hög värme än av stålsickar? Resebolag borde inte sälja resor till varma länder till dom med känslig hy?

Edited by zebord
Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om du, skid-åkare, har en osedvanlig förmåga att uttrycka dig krångligt eller om du rent av tycker det är kul att tjaffsa?

 

I ditt första inlägg skriver du:

 

Jag tycker snarare det tyder på ett visst mått av ansvarstagande, som inte alls känns speciellt otroligt.

Att tro att Intersport/Stadium skulle ta ett sådant ansvar är nobelt men gränsar till naivt. De vill sälja produkter och tjäna pengar, ett tillvägagångssätt som på intet sätt är märkligt. Att de inte säljer stålsicklar har en mycket enkel förklaring, ingen av de stora grossisterna lagerför produkten, ingen kör ”clinics” hos dem och efterfrågan bland kunderna är mycket liten, om ens någon. Istället besöks de av de större grossisterna som levererar längdskidprodukterna och deras representanter har i många fall även vallor i sitt sortiment. Flertalet av dessa stora butiker har dessutom skidslipar i sin verkstad och de säljer med glädje en skidslipning till alla sina kunder. Många av deras butikssäljare har också begränsade kunskaper om spannutprovning och fästvallning men det hindrar dem inte från att båda sälja skidor och vallor. Så något ansvarstagande finns inte i den bemärkelse du vill ge sken av. Däremot finns det säkert enstaka butikssäljare med en djupare kunskap än medelsäljaren som har en ambition och vilja att guida sina kunder på ett mycket bra sätt.

 

I ett inlägg senare skriver du:

 

Alla som varit inne på en Intersport eller Stadium inser ganska direkt att merparten av kunderna med största sannolikhet inte har vad som krävs i form av handlag, intresse och kunskap för att praktiskt använda en stålsickel

Jag tycker att du dumförklarar alla de motionärer/skidintresserade som köper sina skidor hos Stadium/Intersport genom att du menar att alla som varit i dessa butiker inser att den genomsnittlige skidkunden både saknar handlag, kunskap och intresse i att lära sig hantera sina skidor. Jag försöker att inte döma människor efter utseende, det är mycket lätt att göra bort sig och missbedöma. Jag vill tro att alla som köper sig ett par längdskidor är intresserade av att åka skidor på ett så trevligt sätt som möjligt. Man är då i butiken för att få köpa utrustning och samtidigt få råd och tips av en kunnig butikssäljare. Eftersom butikerna lagerför glidvalla och all utrustning kring att applicera glidvalla så får givetvis kunderna råd och tips kring den hanteringen. Även du måste då hålla med om att råd och tips kring stålsickling också borde finnas men av skäl jag angivit ovan är så inte fallet. Jag håller också med dig om att det för många räcker med att enbart koncentrerar sig på fästvallning och det finns säkert enstaka butikssäljare som för fram det budskapet men det går stick i stäv med butikens huvudsyfte: att sälja produkter.

 

Du får sedan en del mothugg efter dina inlägg. Du bemöter dem på ett, i mitt tycke, besynnerligt sätt. Du har insinuerat att trådskaparen Lars-Erik medvetet lägger inlägg för att hålla tråden vid liv och högt på topplistan, du hävdar att stålsickling är en avancerad mekanisk procedur, att stålsicklingsförespråkarna är en religiös sekt och dessutom är skidvärldens motsvarighet till Blondinbellas blogg. När någon bemöter dina inlägg går du direkt i försvarsställning och menar att opponenten är naiv och har otrevlig attityd. Och det enda du ville få fram var att det kanske finns ett 3:e alternativ, att inte göra någonting alls med skidornas glidytor. Tycker du inte själv att du missar att få fram ditt budskap och genom ditt sätt att uttrycka dig skapar en helt onödig och irriterad debatt?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om du, skid-åkare, har en osedvanlig förmåga att uttrycka dig krångligt eller om du rent av tycker det är kul att tjaffsa?

 

I ditt första inlägg skriver du:

 

Jag tycker snarare det tyder på ett visst mått av ansvarstagande, som inte alls känns speciellt otroligt.

Att tro att Intersport/Stadium skulle ta ett sådant ansvar är nobelt men gränsar till naivt. De vill sälja produkter och tjäna pengar, ett tillvägagångssätt som på intet sätt är märkligt. Att de inte säljer stålsicklar har en mycket enkel förklaring, ingen av de stora grossisterna lagerför produkten, ingen kör ”clinics” hos dem och efterfrågan bland kunderna är mycket liten, om ens någon. Istället besöks de av de större grossisterna som levererar längdskidprodukterna och deras representanter har i många fall även vallor i sitt sortiment. Flertalet av dessa stora butiker har dessutom skidslipar i sin verkstad och de säljer med glädje en skidslipning till alla sina kunder. Många av deras butikssäljare har också begränsade kunskaper om spannutprovning och fästvallning men det hindrar dem inte från att båda sälja skidor och vallor. Så något ansvarstagande finns inte i den bemärkelse du vill ge sken av. Däremot finns det säkert enstaka butikssäljare med en djupare kunskap än medelsäljaren som har en ambition och vilja att guida sina kunder på ett mycket bra sätt.

 

I ett inlägg senare skriver du:

 

Alla som varit inne på en Intersport eller Stadium inser ganska direkt att merparten av kunderna med största sannolikhet inte har vad som krävs i form av handlag, intresse och kunskap för att praktiskt använda en stålsickel

Jag tycker att du dumförklarar alla de motionärer/skidintresserade som köper sina skidor hos Stadium/Intersport genom att du menar att alla som varit i dessa butiker inser att den genomsnittlige skidkunden både saknar handlag, kunskap och intresse i att lära sig hantera sina skidor. Jag försöker att inte döma människor efter utseende, det är mycket lätt att göra bort sig och missbedöma. Jag vill tro att alla som köper sig ett par längdskidor är intresserade av att åka skidor på ett så trevligt sätt som möjligt. Man är då i butiken för att få köpa utrustning och samtidigt få råd och tips av en kunnig butikssäljare. Eftersom butikerna lagerför glidvalla och all utrustning kring att applicera glidvalla så får givetvis kunderna råd och tips kring den hanteringen. Även du måste då hålla med om att råd och tips kring stålsickling också borde finnas men av skäl jag angivit ovan är så inte fallet. Jag håller också med dig om att det för många räcker med att enbart koncentrerar sig på fästvallning och det finns säkert enstaka butikssäljare som för fram det budskapet men det går stick i stäv med butikens huvudsyfte: att sälja produkter.

 

Du får sedan en del mothugg efter dina inlägg. Du bemöter dem på ett, i mitt tycke, besynnerligt sätt. Du har insinuerat att trådskaparen Lars-Erik medvetet lägger inlägg för att hålla tråden vid liv och högt på topplistan, du hävdar att stålsickling är en avancerad mekanisk procedur, att stålsicklingsförespråkarna är en religiös sekt och dessutom är skidvärldens motsvarighet till Blondinbellas blogg. När någon bemöter dina inlägg går du direkt i försvarsställning och menar att opponenten är naiv och har otrevlig attityd. Och det enda du ville få fram var att det kanske finns ett 3:e alternativ, att inte göra någonting alls med skidornas glidytor. Tycker du inte själv att du missar att få fram ditt budskap och genom ditt sätt att uttrycka dig skapar en helt onödig och irriterad debatt?

Härligt att det finns människor som orkar vara (över)tydliga. Min erfarenhet är ändock att det bästa bara är att inte svara folk som har andra punkter på sin agenda än utbyta tankar och information...

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstår skid_åkare; så tycker jag han har en stor poäng och helt rätt i att; när det gäller "motionister"; i första hand borde handlarna sälja varken glidvalla eller stålsicklar. - De borde ha "integritet" att informera om att det behövs egentligen ingen alls behandling av glidytorna' date=' utom möjligen lite borstning.

 

Därefter tycker jag, att i de allra flesta fall borde starkt övervägas om inte en stålsickel är ett bättre alternativ till att glidvalla.

 

Men - för att upprepa mig - jag tycker det är en jättebra synpunkt att många (de flesta?) - borde skita i princip helt o hållet i att göra ngt med glidytorna.

 

Att påstå att det (för motionister) "måste" prepareras glidytor med paraffin / fluor mm osv. tycker jag är oseriöst.[/quote']

Exakt så jag menade. Huvudet mitt på spiken. Kul att vi har samma tankar!

Detta tror jag de flesta här håller med om. Jag gör det i alla fall. Däremot ser jag det inte som ett hållbart argument om någon butik skulle sälja t ex fluorpulver till vem som helst men samtidigt motarbeta stålsickling av rädsla för att kunder skulle ha svårt att stålsickla utan att slinta och förstöra belag. Mina Kuzminsicklar (första generationen) är väldigt nybörjarvänliga, så de hade jag aldrig problem med som total nybörjare. Däremot har jag skadat en del belag med vallajärnet när jag smält in vallor med hög smälttemperatur utan att ha lärt mig rätta tekniken för hur och hur snabbt jag skall föra järnet över belaget för att smälta vallan utan att skada belaget. Senare har jag köpt Primateriasicklar också, och den vassare eggen där i kombination med vingligt vallaställ var var mindre nybörjarvänligt och kanske är nyaste Kuzminsicklarna lite åt det hållet också (som jag tolkat några inlägg om dem), men då är ju bara att butiken informerar om att vissa sicklar har vassare egg vilket ger vissa fördelar samtidigt som man får vara lite mer koncentrerad och ha stabilt vallaställ (allternativt be om hjälp med sicklandet från någon som kan), precis som man inte skall smälta på glidvalla/pulver på belaget med hög temperatur på järnet om man inte vet hur man gör detta utan att bränna belaget.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om du, skid-åkare, har en osedvanlig förmåga att uttrycka dig krångligt eller om du rent av tycker det är kul att tjaffsa?

 

I ditt första inlägg skriver du:

 

Jag tycker snarare det tyder på ett visst mått av ansvarstagande, som inte alls känns speciellt otroligt.

Att tro att Intersport/Stadium skulle ta ett sådant ansvar är nobelt men gränsar till naivt. De vill sälja produkter och tjäna pengar, ett tillvägagångssätt som på intet sätt är märkligt. Att de inte säljer stålsicklar har en mycket enkel förklaring, ingen av de stora grossisterna lagerför produkten, ingen kör ”clinics” hos dem och efterfrågan bland kunderna är mycket liten, om ens någon. Istället besöks de av de större grossisterna som levererar längdskidprodukterna och deras representanter har i många fall även vallor i sitt sortiment. Flertalet av dessa stora butiker har dessutom skidslipar i sin verkstad och de säljer med glädje en skidslipning till alla sina kunder. Många av deras butikssäljare har också begränsade kunskaper om spannutprovning och fästvallning men det hindrar dem inte från att båda sälja skidor och vallor. Så något ansvarstagande finns inte i den bemärkelse du vill ge sken av. Däremot finns det säkert enstaka butikssäljare med en djupare kunskap än medelsäljaren som har en ambition och vilja att guida sina kunder på ett mycket bra sätt.

 

I ett inlägg senare skriver du:

 

Alla som varit inne på en Intersport eller Stadium inser ganska direkt att merparten av kunderna med största sannolikhet inte har vad som krävs i form av handlag, intresse och kunskap för att praktiskt använda en stålsickel

Jag tycker att du dumförklarar alla de motionärer/skidintresserade som köper sina skidor hos Stadium/Intersport genom att du menar att alla som varit i dessa butiker inser att den genomsnittlige skidkunden både saknar handlag, kunskap och intresse i att lära sig hantera sina skidor. Jag försöker att inte döma människor efter utseende, det är mycket lätt att göra bort sig och missbedöma. Jag vill tro att alla som köper sig ett par längdskidor är intresserade av att åka skidor på ett så trevligt sätt som möjligt. Man är då i butiken för att få köpa utrustning och samtidigt få råd och tips av en kunnig butikssäljare. Eftersom butikerna lagerför glidvalla och all utrustning kring att applicera glidvalla så får givetvis kunderna råd och tips kring den hanteringen. Även du måste då hålla med om att råd och tips kring stålsickling också borde finnas men av skäl jag angivit ovan är så inte fallet. Jag håller också med dig om att det för många räcker med att enbart koncentrerar sig på fästvallning och det finns säkert enstaka butikssäljare som för fram det budskapet men det går stick i stäv med butikens huvudsyfte: att sälja produkter.

 

Du får sedan en del mothugg efter dina inlägg. Du bemöter dem på ett, i mitt tycke, besynnerligt sätt. Du har insinuerat att trådskaparen Lars-Erik medvetet lägger inlägg för att hålla tråden vid liv och högt på topplistan, du hävdar att stålsickling är en avancerad mekanisk procedur, att stålsicklingsförespråkarna är en religiös sekt och dessutom är skidvärldens motsvarighet till Blondinbellas blogg. När någon bemöter dina inlägg går du direkt i försvarsställning och menar att opponenten är naiv och har otrevlig attityd. Och det enda du ville få fram var att det kanske finns ett 3:e alternativ, att inte göra någonting alls med skidornas glidytor. Tycker du inte själv att du missar att få fram ditt budskap och genom ditt sätt att uttrycka dig skapar en helt onödig och irriterad debatt?

Tack Stefan för som vanligt klockren analys av situationen. Jag önskar att jag själv kunde vara så glasklar i alla lägen.

 

Vår "vän" skid_åkare har rätt på en punkt: När jag eller annan gör inlägg hamnar tråden igen högt upp, det är ingen medveten kampanj det bara fungerar så. Det betyder t.ex. att skid_åkare lyft upp tråden till topposition flest gånger (minst elva) den senaste tiden. Att jag gör mest inlägg på denna tråd är ingen medveten kampanj utan det är i detta ämne jag har mest intresse, erfarenhet och kunskap, som uppenbarligen är av stort intresse för många andra på skidforum. Exempelvis ser det ut som att alla med fler än 1000 inlägg haft inlägg på just denna tråd, vilket nog är unikt. Och eftersom jag agerar helt öppet så kan ju inte någon (utom möjligen skid_åkare) mena att jag har någon annan dold agenda för något jag kan vinna något på t.ex. ekonomiskt

 

Många har tvärtom berömt mig och andra att vi generöst delar med oss i denna kanal om tester och det vi vet om denna "nya" stålsicklingsteknik som visat sig vara ett utmärkt alternativ till traditionell glidvallning för många av oss motionärer. Eftersom detta inte ges i sportaffärer etc. så är skidforum extra viktigt.

 

Jag ställde ju tidigt följande frågor till kollega skid_åkare:

 

* har du själv prövat att stålsickla ?

* Om så, har du själv gjort några jämförelser mellan glidvallning och stållsickling ur olika aspekter ?

* vilken typ av skid_åkare är du ? berätta lite om dig själv, din bakgrund osv och om du tom. som jag avslöjar namn så vore det mycket bra även om bara privat på min email så kommer vi säkert att få en mycket bra dialog

 

Viss information har getts på fråga tre även om min utsträckta hand inte mottagits (tack dock för ditt berömmande ord att jag talat om vem jag är även om du inte vill göra detsamma i någon form, vilket jag respekterar)

** jag tycker dock att det vore hederligt efter denna diskussion om du svarade på de två andra frågorna.

Link to comment
Share on other sites

Har ägt stålsickel sen den stora hypen här 06/07 och förstår inte hur denna tråd kan leva ännu.

 

Orsaker:

* väldigt jobbigt och tidskrävande att grundsickla ett skidpar

* efter grundsicklingen är minst en av eggarna slö

* min erfarenhet är att det är väldigt svårt att få till en bra yta med en så liten plåtbit, blir alltid ojämnt nånstans

* ett antal hack har jag också lyckats få på nåt par trots att jag anser mig själv vara hyfsat händig (och har sett alla instruktionsvideor som finns)

* har upplevt bra glid med stålsicklade skidor på konstsnö, men i riktiga snöförhållanden och speciellt nysnö är jag inte så imponerad

* ett belag direkt från fabrik glider tillräckligt bra för den stora massan utan att varken valla eller stålsickla, förstår därför inte varför det skulle vara viktigt för skidåkningen som idrott att få in sickeln i hyllorna i mainstream sportbutiker. Pulver finns för det mesta heller inte på de hyllorna. Specialbutikerna är en annan sak.

* innovationer som skintec, nanogrip och andra typer av (fäst)vallningsfria skidor förenklar den klassiska skidåkningen betydligt mer än en stålsickel

* tycker att glidvallning suger och är jobbigt, trots det fick stålsickeln mig inte att sluta med det. Bryr mig mindre om mättning och sånt idag tack vara stålsicklingsdebatten, men annars har den inte ändrat min skidåkning nämnvärt

* min stålsikel är idag slö, lite rostig och används inte mer, känner inget behov av att köpa en ny

 

Förslag till ny utmaning för de med minimalistisk syn på skidpreparering. Åk Vasaloppet med ett par vallningsfria skidor (typ skintec, rugg eller liknande) och utan nån typ av jobb med glidytorna. Börja hypa det i stället efteråt. (Stålsickling är så 2007).

Link to comment
Share on other sites

Min "dagsform" är nog borste + rill kompletterat med ett eller två sickeldrag nån gång i månaden när skidorna blivit skitiga och allmänt ser för jävliga ut. Min fundering ligger mest i om huruvida mitt rillande faktiskt gör så stor skillnad som jag tror/hoppas, eller jag bara hakat på en trend. Om man verkligen ska/behöver grundsickla en ny skida eller lika gärna kan utgå från fabriksstrukturen och sedan rilla o underhållssickla har jag ingen aning om. Men med några sickeldrag i månaden lär min Kuzmin U hålla i många år till. Känns som att sedan jag slutade glidvalla och började rilla mer glider det allra oftast tillräckligt bra för att jag ska bry mig särskilt mycket om glidet. Givet att jag har skidor/spann som passar för spårtypen - har jag inte det lär inte ytbehandlingen kunna rädda dagen.
Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om du' date=' skid-åkare, har en osedvanlig förmåga att uttrycka dig krångligt eller om du rent av tycker det är kul att tjaffsa?

 

I ditt första inlägg skriver du:

 

Jag tycker snarare det tyder på ett visst mått av ansvarstagande, som inte alls känns speciellt otroligt.

Att tro att Intersport/Stadium skulle ta ett sådant ansvar är nobelt men gränsar till naivt. De vill sälja produkter och tjäna pengar, ett tillvägagångssätt som på intet sätt är märkligt. Att de inte säljer stålsicklar har en mycket enkel förklaring, ingen av de stora grossisterna lagerför produkten, ingen kör ”clinics” hos dem och efterfrågan bland kunderna är mycket liten, om ens någon. Istället besöks de av de större grossisterna som levererar längdskidprodukterna och deras representanter har i många fall även vallor i sitt sortiment. Flertalet av dessa stora butiker har dessutom skidslipar i sin verkstad och de säljer med glädje en skidslipning till alla sina kunder. Många av deras butikssäljare har också begränsade kunskaper om spannutprovning och fästvallning men det hindrar dem inte från att båda sälja skidor och vallor. Så något ansvarstagande finns inte i den bemärkelse du vill ge sken av. Däremot finns det säkert enstaka butikssäljare med en djupare kunskap än medelsäljaren som har en ambition och vilja att guida sina kunder på ett mycket bra sätt.

 

I ett inlägg senare skriver du:

 

Alla som varit inne på en Intersport eller Stadium inser ganska direkt att merparten av kunderna med största sannolikhet inte har vad som krävs i form av handlag, intresse och kunskap för att praktiskt använda en stålsickel

Jag tycker att du dumförklarar alla de motionärer/skidintresserade som köper sina skidor hos Stadium/Intersport genom att du menar att alla som varit i dessa butiker inser att den genomsnittlige skidkunden både saknar handlag, kunskap och intresse i att lära sig hantera sina skidor. Jag försöker att inte döma människor efter utseende, det är mycket lätt att göra bort sig och missbedöma. Jag vill tro att alla som köper sig ett par längdskidor är intresserade av att åka skidor på ett så trevligt sätt som möjligt. Man är då i butiken för att få köpa utrustning och samtidigt få råd och tips av en kunnig butikssäljare. Eftersom butikerna lagerför glidvalla och all utrustning kring att applicera glidvalla så får givetvis kunderna råd och tips kring den hanteringen. Även du måste då hålla med om att råd och tips kring stålsickling också borde finnas men av skäl jag angivit ovan är så inte fallet. Jag håller också med dig om att det för många räcker med att enbart koncentrerar sig på fästvallning och det finns säkert enstaka butikssäljare som för fram det budskapet men det går stick i stäv med butikens huvudsyfte: att sälja produkter.

 

Du får sedan en del mothugg efter dina inlägg. Du bemöter dem på ett, i mitt tycke, besynnerligt sätt. Du har insinuerat att trådskaparen Lars-Erik medvetet lägger inlägg för att hålla tråden vid liv och högt på topplistan, du hävdar att stålsickling är en avancerad mekanisk procedur, att stålsicklingsförespråkarna är en religiös sekt och dessutom är skidvärldens motsvarighet till Blondinbellas blogg. När någon bemöter dina inlägg går du direkt i försvarsställning och menar att opponenten är naiv och har otrevlig attityd. Och det enda du ville få fram var att det kanske finns ett 3:e alternativ, att inte göra någonting alls med skidornas glidytor. Tycker du inte själv att du missar att få fram ditt budskap och genom ditt sätt att uttrycka dig skapar en helt onödig och irriterad debatt?

Tack Stefan för som vanligt klockren analys av situationen. Jag önskar att jag själv kunde vara så glasklar i alla lägen.

 

Vår "vän" skid_åkare har rätt på en punkt: När jag eller annan gör inlägg hamnar tråden igen högt upp, det är ingen medveten kampanj det bara fungerar så. Det betyder t.ex. att skid_åkare lyft upp tråden till topposition flest gånger (minst elva) den senaste tiden. Att jag gör mest inlägg på denna tråd är ingen medveten kampanj utan det är i detta ämne jag har mest intresse, erfarenhet och kunskap, som uppenbarligen är av stort intresse för många andra på skidforum. Exempelvis ser det ut som att alla med fler än 1000 inlägg haft inlägg på just denna tråd, vilket nog är unikt. Och eftersom jag agerar helt öppet så kan ju inte någon (utom möjligen skid_åkare) mena att jag har någon annan dold agenda för något jag kan vinna något på t.ex. ekonomiskt

 

Många har tvärtom berömt mig och andra att vi generöst delar med oss i denna kanal om tester och det vi vet om denna "nya" stålsicklingsteknik som visat sig vara ett utmärkt alternativ till traditionell glidvallning för många av oss motionärer. Eftersom detta inte ges i sportaffärer etc. så är skidforum extra viktigt.

 

Jag ställde ju tidigt följande frågor till kollega skid_åkare:

 

* har du själv prövat att stålsickla ?

* Om så, har du själv gjort några jämförelser mellan glidvallning och stållsickling ur olika aspekter ?

* vilken typ av skid_åkare är du ? berätta lite om dig själv, din bakgrund osv och om du tom. som jag avslöjar namn så vore det mycket bra även om bara privat på min email så kommer vi säkert att få en mycket bra dialog

 

Viss information har getts på fråga tre även om min utsträckta hand inte mottagits (tack dock för ditt berömmande ord att jag talat om vem jag är även om du inte vill göra detsamma i någon form, vilket jag respekterar)

** jag tycker dock att det vore hederligt efter denna diskussion om du svarade på de två andra frågorna.

Lars-Erik!

 

Jag har förstått att du är en populär och uppskattad medlem här inne och att många säkerligen sätter värde på din närvaro och kunskap.

 

Men även om den här tråden ibland påminner mig mer om en blogg är vi trots allt fortfarande kvar på ett öppet publikt forum, där hela grundidén är att allas åsikt ska komma till tals. Så även min, detta till trots att jag kanske inte är fullt lika sympatisk som person.

 

Som du själv skriver är forumet en viktig kanal för skidåkare att inhämta opartisk information som inte alltid ges av dom som säljer utrustning.

 

Om jag då har en helt annan uppfattning om vad som är till godo för landets snitt-skidmotionär än vad du och stålsicklingsförespråkarna står för och tycker mig ha grund för den, måste du förstå mitt syfte med mina inlägg och låta mig göra dom. Annars pratar du ju mot dig själv.

 

Ett ganska vanligt motiv till att förespråka stålsickling, för motionärer, är att det är mycket billigare, enklare och bättre för hälsan.

 

Enligt den argumentation borde ju mitt alternativ, att inte göra något alls, få minst lika mycket uppmärksamhet, annars pratar ni ju emot er själva även här.

 

Kampen mellan stålsicklingsförespråkarna och vallaindustin har ofta en hjältegloria runt sig, där den lille utmanar den store. Men i dessa extremt marknadsdrivna tider måste väl även någon, någon gång också få påpeka att även stålsickling har blivit business!?

 

Era motiv är i huvudsak att göra skidåkningen enkel och inte onödigt dyr för den breda massan, om jag förstått det rätt. Men jag kan då för mitt liv inte förstå varför ni går så fullständigt i taket när jag förespråkar en ännu enklare och helt kostnadsfri metod.

 

Det är för mig den stora gåtan.

 

Om nu hela vallaindustrin, i inlägg efter inlägg, kan konstateras vara århundradets bluff, varför då denna panik över lite kritiska frågor om glidvallans efterföljare? sicklingen har funnits ett tag nu och är inte längre någon garageverksamet, den ska väl också kunna stå pall för lite kritiska frågor?

 

Du får ursäkta men jag måste säga att jag tycker din trovärdighet kommer lite i gungning när du i stället för att sakligt bemöta mina kommentarer i tråden i stället hänger upp dig på mig som person och fortsätter argumentera för att stålsickeln ska bli lite av "var mans egendom", säljas över allt och till dom bredare lagren.

 

I mina ögon framstår ni nästan lika ihärdiga i försvarandet av "stålsickelindustrin" som vallaindustrin försvarar sin business.

 

 

 

 

 

 

Jag tycker jag varit övertydlig med vad jag skrivit, men eftersom en del inte förstår eller inte vill förstå kommer här ett förtydligande:

 

1. Jag argumenterar emot ditt påstående där du med stora bokstäver skriver att det är: OTROLIGT att dom STORA KEDJORNA inte erbjuder sicklar till dom bredare lagren.

 

Jag har INTE uttalat mig om försäljning av sicklar via andra kanaler.

 

2. Jag har inte försvarat eller ens berört försäljningen av vallajärn, fluorvallor etc och har lika liten anledning att svara på det som varför man säljer råttgift på Ica.

 

3. Jag har sagt att jag inte tycker det här är en produkt som ger Stadium och Intersports GENOMSNITTSKUNDER tillräcklig nytta i förhållande till kostnad och energi.

 

I ett genomsnitt av stadium och intersports längdkunder ingår alla från 3 år upp till 90. Där finns en hel del som aldrig knappt stått på ett par skidor. Jag har hela tiden pratat om genomsnitts motionsåkaren. Jag har dessutom förtydligat att jag INTE pratar om genomsnitts skidforumbesökaren eller den initierade och intresserade åkaren som är eller siktar på en högre nivå.

 

Jag pratar om den stora massan, som man ser ute i skidspåren en söndag. Folk som i snitt lägger kanske runt 2-3000:- för ett längdpaket. Där tom vasaloppsåkarna kanske utgör en minoritet.

 

Gruppen kanske inte är så aktiva här inne, men självklart söker sig även dom hit för att leta information. I synnerhet kanske just dom är mottagliga för information av den här typen. Jag har själv tipsat hit minst 20personer ur den kategorin. Jag vill att dom och andra ska få relevant information.

 

Problemet med er argumentation är att ni Utgår från att man vallar sina skidor och att stålsicklingen är ett bättre alternativ. Många får intrycket av att man MÅSTE göra något med sina skidor. Därav mitt inlägg i diskussionen.

 

 

Och jag står till 100% fast vid det jag skrev inledningsvis och blir (för den breda gruppen) än mer övertygad:

 

-KOSTNAD i PENGAR

Förutom sjäva sickeln måste du ha ett rejält stöd till skidan för att göra ett bra jobb, en liten del av sveriges genomsnittsskidåkare som har ett sådant. Alltså blir kostnaden bortåt minst 2000:- bara för att komma igång.

 

-VARFÖR

Här inne pratas det om spret hit och spannkurvor dit ungefär som om det vore rymdteknologi, där precision på hundradelens millimeter krävs, men hur ser det ut där majoriteten av landets skidmotionärer åker. Vilka skidspår och förutsättningar är det som svarar upp för den välkallibrerade utrustningen?

 

Dessutom, dom flesta åker ju för att få motion, för att det är kul och förvånasvärt många vågar ju inte ens stå på nerför med det glid dom har i dag.

 

-ALTERNATIV

Om man nu värnar om skidsporten och dess utövare och målet är att genomsnitts-motionären ska utvecklas och nå bättre resultat finns det otroligt mycket viktigare grejer att lägga slantarna på: fler olika val av fästvallor, kanske ett eller tom två par begagande extra skidor, begagnade skejtskidor, ruggskidor, en extra träningshelg innan vasan, några teknikpass med instruktör, funktionellare kläder osv osv

 

-GENOMFÖRANDE

Det är trots allt en mekanisk bearbetning av en yta (skidbelag) säkerligen inga problem för random "glesbyggds-gör-det-självare", men för f´n, en storstads-akademiker kan ju i vissa fall varken byta reservhjul på bilen eller en glödlampa i sitt eget hem. "Enkelt" är ju sannerligen en sanning med modifikation och bör verkligen ses i ljuset av hur stort intresset och engagemnaget är. Herregud, svennebanan orkar ju knappt borsta bort snön och lägga sina skidor i ett fodral.

 

-BUTIKEN

Min bild är inte att butiken är fullt så cynisk. Precis som dom som säljer stålsicklar tror jag nog även stadium och intersport har vissa inslag av att vilja kunden väl. Att ha sickeln "på hyllan" är en sak, men att aktivt sälja in den till genomsnittskunden och göra den till var mans egendom är lika fel som att aktivt sälja brynen till alla som köper skridskor eller belagsstavar och stålkantslipar till alla som köper alpinskidor, enligt mitt tycke.

 

-RESULTATET

Som jag var inne på imponerar inte resultatet nämnvärt på mig. Även om det inte är på jätte hög nivå har jag i alla fall 1000+ skidmil bakom mig. Jag har i dagsläget sju par skidor för längd/skejt/tur + ett gäng för alpint så lite koll tycker jag mig ha på vad som glider på snö. Blir glidet så mycket bättre? Varför köper i så fall inte Fischer mfl in några plåtbitar och instruerar butiken att dra några drag (vilket är så enkelt) innan kunden får åka hem från butiken?

 

 

Svaret är nej på din fråga. Inga av mina skidor har sett glidvalla dom senaste två åren. Jag har har inte sicklat något av mina par. Jag har vänner som sicklat och varit med när det gjorts, jämfört mina skidor med deras + jämför alltid mitt glid med omgivningen utan att direkt uppleva något häpnadsväckande.

 

Jag har inte chip-trimmat bilen, smörjt in huden med 900kronorskräm eller lagt något extra tillskott i min mat heller, men det utesluter väl inte mig från att tro att audi själva är bäst på att optimera en bilmotor eller att min kropp kan tillgodogöra sig näringen jag får i mig i min balanserade kost?

 

JAG DELTAR GÄRNA I ETT GLIDTEST OCH JÄMFÖR ERA SICKLADE MED MINA OSICKLADE om det finns intresse och inte är allt för långt från stockholm. Det skulle vara ett sant nöje.

 

 

Slutligen, Stefan Sand jag kommenterar inte ditt inlägg eftersom du dragit slutsatser som ligger för långt bortom vad jag menat och faktiskt skrivit.

 

Men jag vill förtydliga att jag självklart inte ser ner på Stadiums kunder och att min mening inte var att generalisera på något sätt. Är det någon här inne på forumet som generaliserar och bidrar till att stadium, och i slutänden deras kunder, får dåligt rykte är det väl i så fall du.

 

 

Peace, love och skär er er inte på sicklarna ;)

 

 

/skid-åkare

Link to comment
Share on other sites

Kära vän skid_åkare. Har du hört uttrycket "skjuta mygg med kanon"? Vad är det du egentligen vill ha sagt? Ser inte riktigt din poäng.

 

Du påstår att den stora massan inte behöver göra nåt med sina glidzoner. Men borde du inte gå in och gorma på nån glidvalla lr stenslipstråd? Om det är nånstans där det argumenteras för att inte gå på att man behöver en massa kemikaler för glid så är det här, på denna tråd.

 

Du har nån konstig generalisering av människor där du påstår att den stora massan inte är kapabla till att utföra denna "mekaniska bearbetning av ytan". Vart får du det ifrån? Varför skulle inte en "storstadsakademiker" kunna hantera en sickel? bara här skjuter du dig själv i sank när du kommer med sånna argument.

 

Du verkar tro att vi som stålsicklar har nån slags dold agenda :) Att vi är här för att luras oss till pengar från den stackars "genomsnittslige Stadium motionärer" snacka om paranoja.

Edited by skogsvakt
Link to comment
Share on other sites

Kära vän skid_åkare. Har du hört uttrycket "skjuta mygg med kanon"? Vad är det du egentligen vill ha sagt? Ser inte riktigt din poäng.

 

Du påstår att den stora massan inte behöver göra nåt med sina glidzoner. Men borde du inte gå in och gorma på nån glidvalla lr stenslipstråd? Om det är nånstans där det argumenteras för att inte gå på att man behöver en massa kemikaler för glid så är det här, på denna tråd.

 

Du har nån konstig generalisering av människor där du påstår att den stora massan inte är kapabla till att utföra denna "mekaniska bearbetning av ytan". Vart får du det ifrån? Varför skulle inte en "storstadsakademiker" kunna hantera en sickel? bara här skjuter du dig själv i sank när du kommer med sånna argument.

Jag tyckte det var fel när Lars-Erik ondgjorde sig för att dom stora kedjorna inte sålde sicklar till dom bredare lagren av skidåkare.

 

Jag tycker det är onödigt och fel att aktivt sälja stålsicklar till den gruppen.

 

Det ger inte den gruppen valuta för pengarna. Dom får inte tillbaka vad det kostar i form av nedlagda pengar + tid + engagemang.

 

Jag har redogjort för skälen. Först kortfattat och nu med lite utsvävningar.

 

Jag har aldrig påstått att man behöver kemikalier för att få glid. Tvärtom.

 

Jag kommer med största sannolikhet inte orka engagera mig mer, så har du fortfarande inte förstått vad jag menar får vi nog tyvärr leva vidare med det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...