Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Kära vän skid_åkare. Har du hört uttrycket "skjuta mygg med kanon"? Vad är det du egentligen vill ha sagt? Ser inte riktigt din poäng.

 

Du påstår att den stora massan inte behöver göra nåt med sina glidzoner. Men borde du inte gå in och gorma på nån glidvalla lr stenslipstråd? Om det är nånstans där det argumenteras för att inte gå på att man behöver en massa kemikaler för glid så är det här' date=' på denna tråd.

 

Du har nån konstig generalisering av människor där du påstår att den stora massan inte är kapabla till att utföra denna "mekaniska bearbetning av ytan". Vart får du det ifrån? Varför skulle inte en "storstadsakademiker" kunna hantera en sickel? bara här skjuter du dig själv i sank när du kommer med sånna argument.[/quote']

Jag tyckte det var fel när Lars-Erik ondgjorde sig för att dom stora kedjorna inte sålde sicklar till dom bredare lagren av skidåkare.

 

Jag tycker det är onödigt och fel att aktivt sälja stålsicklar till den gruppen.

 

Det ger inte den gruppen valuta för pengarna. Dom får inte tillbaka vad det kostar i form av nedlagda pengar + tid + engagemang.

 

Jag har redogjort för skälen. Först kortfattat och nu med lite utsvävningar.

 

Jag har aldrig påstått att man behöver kemikalier för att få glid. Tvärtom.

 

Jag kommer med största sannolikhet inte orka engagera mig mer, så har du fortfarande inte förstått vad jag menar får vi nog tyvärr leva vidare med det.

Du har helt rätt kära forumvän :) Efter du har promotat denna tråd i ett par dagar och skjutit upp den längst upp så är din enda poäng att du tycker att det är fel av en person att uttrycka sin besvikelse över att de stora kedjorna inte säljer stålsicklar. Men vänta nu kära vän skid_åkare...Stadium och Intersport säljer ju INTE stålsicklar :)vad gormar du om? du är väl jättenöjd med det? Sen att du inte verkar lika engagerad i vallabluffen är ju en annan sak, och det påståendet står jag för.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det måste vara ett jobbigt liv att leta upp alla trådar på internet där man skall dissa sånt man själv inte gillar! Det är ju inte så att det är svårt att undvika vissa trådar! :-)

Ledsen om jag inte orkat läsa allt på slutet. Dock kul med synpunkter!

Har nu läst lite mer, innan jag tryckte på "Skicka" och du har helt rätt i många saker men vad är det för fel att "nörda ner sig"? Alltid dyker det upp någonting nytt som man kan prova och i långa loppet föra utvecklingen framåt. Och jag har helt rent samvete och upplyser även flera att de inte behöver göra ngt med sina skidor. Oftast handlar det då om billiga belag/turskidor dock.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju en stor del av nöjet att greja med skidorna tycker jag(om man har tid) :)

Jag skulle inte trivas med att bara lägga tejp och sen strunta i glidzoner. Rillning, stålsickling, rätt fästvalla/klister mm livar ju upp det hela :)

Det måste vara ett jobbigt liv att leta upp alla trådar på internet där man skall dissa sånt man själv inte gillar! Det är ju inte så att det är svårt att undvika vissa trådar! :-)

Ledsen om jag inte orkat läsa allt på slutet. Dock kul med synpunkter!

Har nu läst lite mer, innan jag tryckte på "Skicka" och du har helt rätt i många saker men vad är det för fel att "nörda ner sig"? Alltid dyker det upp någonting nytt som man kan prova och i långa loppet föra utvecklingen framåt. Och jag har helt rent samvete och upplyser även flera att de inte behöver göra ngt med sina skidor. Oftast handlar det då om billiga belag/turskidor dock.

Link to comment
Share on other sites

Ärligt talat är nog pillet med utrustningen och allt runtikring skidåkningen lite det som tilltalar mig. Ville jag ha det enkelt för mig hade jag nog helt enkelt sysslat med löpning, vilket jag förmodligen har bättre fysiska förutsättningar för.

 

Det är rätt skoj att nörda ner sig helt enkelt!

Edited by Falken86
Link to comment
Share on other sites

Hej alla,

 

jag har last denna tråd med mycket glädje och lärt mig massor... men de sista sidorna i tråden har tillfört väldigt lite. Kan ni ta i hand, erkänna att alla har rätt til olika åsikter och återgå till den goda innehållsrika diskussionen om skidpreparing?

 

mina fråga på temat gäller Kuzmins FP drum: hur bedömer ni effekten av den på glidet? Hittar bara lite info om att det fungerar i droptest, men det får jag inte till hemma.

 

tack

Link to comment
Share on other sites

Hej alla,

 

jag har last denna tråd med mycket glädje och lärt mig massor... men de sista sidorna i tråden har tillfört väldigt lite. Kan ni ta i hand, erkänna att alla har rätt til olika åsikter

Hej!

 

Inga problem här i från.

 

Ges jag bara rätten att ha åsikten att dom bredare lagren av skidmotionärer inte BEHÖVER behandla sina skidor för att få glid, ska jag absolut inte störa diskussioner som handlar om att göra just det.

Edited by skid_åkare
Link to comment
Share on other sites

Hej alla' date='

 

jag har last denna tråd med mycket glädje och lärt mig massor... men de sista sidorna i tråden har tillfört väldigt lite. Kan ni ta i hand, erkänna att alla har rätt til olika åsikter[/quote']

Hej!

 

Inga problem här i från.

 

Ges jag bara rätten att ha åsikten att dom bredare lagren av skidmotionärer inte BEHÖVER behandla sina skidor för att få glid, ska jag absolut inte störa diskussioner som handlar om att göra just det.

Eller så startar du skidåkare en ny tråd om att inte behandla skidorna. Stålsicklarna själva är ju inte välkomna på där man diskuterar glidvalla...

Link to comment
Share on other sites

Hej alla' date='

 

jag har last denna tråd med mycket glädje och lärt mig massor... men de sista sidorna i tråden har tillfört väldigt lite. Kan ni ta i hand, erkänna att alla har rätt til olika åsikter[/quote']

Hej!

 

Inga problem här i från.

 

Ges jag bara rätten att ha åsikten att dom bredare lagren av skidmotionärer inte BEHÖVER behandla sina skidor för att få glid, ska jag absolut inte störa diskussioner som handlar om att göra just det.

Eller så startar du skidåkare en ny tråd om att inte behandla skidorna. Stålsicklarna själva är ju inte välkomna på där man diskuterar glidvalla...

UTMÄRKT FÖRSLAG. Där slår du huvudet på spiken. Jag stödjer starkt att du skid_åkare startar en NY TRÅD där huvudbudskapet är att man varken glidvallar eller stålsicklar. Det kanske blir nästa långkörare som stålsicklartråden blev, det kan man inte veta på förhand. Speciellt intressant blir det om du skid_åkare har några bra argument, tester eller genomförda lopp som stödjer detta så att debatten tar fart direkt som det blev i stålsicklarfallet. Lycka till.

 

Det är även korrekt att i många trådar där vallning diskuteras så säger man uttryckligen ifrån att vi stålsicklare inte skall störa debatten. Jag tycker vi skall respektera detta. Jag vill dock inte att vi själva skall ha samma restriktioner på denna tråd. Jag tycker t.ex. att många som fortfarande glidvallar framfört mycket sakliga argument på denna tråd och absolut tillfört ny kunskap och tvingat oss att fundera mer på våra egna argument (detta gäller dock inte Figge35 och några relaterade nick). Denna öppenhet betyder inte att jag tycker alla ageranden på tråden varit bra och tillfört något.

Link to comment
Share on other sites

Ges jag bara rätten att ha åsikten att dom bredare lagren av skidmotionärer inte BEHÖVER behandla sina skidor för att få glid, ska jag absolut inte störa diskussioner som handlar om att göra just det.

Jag kan bara tala för mig själv, men här kommer min lilla syn på saken. Jag vet inte vad du menar med "bredare lagren", men visst håller jag med om att för de som bara promenerar runt på skidorna så gör det liten skillnad att lägga tid på glidpreparering, och hittar du ett skidpar med bra fabriksslip så kan det glida bra det med. Jag tror t ex det var Andreas T som skrev här någon gång om ett skidpar som gled bra direkt på fabriksslipen (även om han kanske toppat med något ovanpå den?) utan att det framstod som så kontroveriellt utan det diskuterades i god ton. Och även ett par med dålig slip har ju någon form av glid ändå, så nog kan man som motionär köra på med dem ändå och få rätt bra träning på köpet så visst, för att "få glid" behöver man just inte göra något förarbete, det går att träna ändå, men tar du ett slumpartat valt par skidor som aldrig glidpreparerats på något sätt sedan fabriksslipen så lär nog glidytorna vara rätt ruggande om man kollar i mikroskop och då behövs inte så mycket grundprepareing med t ex en stålsickel och stålborste för att få ett belag som glider bättre. Sen är det ju upp till den enskilde motionären att avgöra om det glider bra nog med skidparet taget direkt från butikshyllan eller om det är värt besväret att (be någon) fräscha till glitydorna lite för bättre glid.

 

Så som jag ser det har aldrig någon sagt att man måste stålsickla utan diskussionen har mer handlat om att det är fel att påstå att alla skidor "måste" mättas och vallas (som brukar sägas även till motionärer i skidbutiker) utan för de motionärer som gärna vill bättra på glidet med minimalt arbete så räcker det att stålsickla och borsta. Men man måste inte, det har ingen påstått.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick just följande information från Primateria:

Vi har nu släppt vår nya riller och den finns tillgänglig på Skistart mm. Det är ett handtag och tre olika riller som ingår i paketet (Grov R-Structure 0,9mm , Mellan M-Structure 0,3mm och Fin F-structure 0,1mm). Svenska skidlandslaget har fått med sig ett större antal till OS. Vi får hoppas de blir nöjda. Själva är vi mycket nöjda. Kvaliteten på rillarna är normalt mycket bättre än det som finns på marknaden och F-structure är helt unik.

 

Jag har inte själv prövat och kan inte uttala mig men kan konstatera att även strukturverktygstillverkarna nu breddat sitt sortement:

* Kuzmin säljer nu inte bara sicklar utan även Riller och flera olika borstar

* Primateria säljer nu inte bara sickel utan även Riller och flera olika borstar

* RS Riller säljer som vanligt sin riller men enligt uppgift är han även på gång att släppa en sickel (någon som vet mer ?)

 

Har Red Creek (som tillverkar rillrar) gjort någon motsvarande breddning av utbudet ?

Även Swix säljer ju Riller men det lär väl bära emot för dem att även sälja sicklar efter allt de påstått om detta "svarta får", eller ?

Link to comment
Share on other sites

Och här kommer mina tre ören i debatten.

 

Noteras bör dock att jag är en glad amatör och att jag nog aldrig åkt på ett par riktigt välvallade skidor. Jag har vallat själv och det har väl blivit lite "sisådär", inser jag nu.

Glidet har varit okej, men jag har tyckt det varit ett "j*vla meck" att hålla på.

Inte nog med att det är en hel vetenskap, man ska ha tiden, utrymmet och lusten att kladda ner hela hallen med diverse mer eller mindre kletiga substanser.

 

Så, nu i helgen körde jag för första gången på sicklade skidor. Herrejösses! Vilket glid!

Jag kunde med lätthet glida ikapp och förbi de flesta andra under loppet.

OM det är så bra som det sägs, att skidorna håller den här kvalitén över tid, då är det ju helt fantastiskt och precis vad en amatör som jag behöver. Vi som vill att det bara ska funka liksom...

Nu får jag tyvärr inte möjlighet att långtidstesta just de här skidorna då jag lyckades knäcka dem under loppet, men det är en annan historia.

Link to comment
Share on other sites

Och här kommer mina tre ören i debatten.

 

Noteras bör dock att jag är en glad amatör och att jag nog aldrig åkt på ett par riktigt välvallade skidor. Jag har vallat själv och det har väl blivit lite "sisådär", inser jag nu.

Glidet har varit okej, men jag har tyckt det varit ett "j*vla meck" att hålla på.

Inte nog med att det är en hel vetenskap, man ska ha tiden, utrymmet och lusten att kladda ner hela hallen med diverse mer eller mindre kletiga substanser.

 

Så, nu i helgen körde jag för första gången på sicklade skidor. Herrejösses! Vilket glid!

Jag kunde med lätthet glida ikapp och förbi de flesta andra under loppet.

OM det är så bra som det sägs, att skidorna håller den här kvalitén över tid, då är det ju helt fantastiskt och precis vad en amatör som jag behöver. Vi som vill att det bara ska funka liksom...

Nu får jag tyvärr inte möjlighet att långtidstesta just de här skidorna då jag lyckades knäcka dem under loppet, men det är en annan historia.

Kul att du fått uppleva den enkla och utmärkta preppareringen som sickling erbjuder, och med ett bra resultat dessutom. Sicklade du själv eller fick du hjälp med detta? (intressant då många hävdar det svåra i att sickla...)

Tråkigt att knäcka en skida men se det possitiva, nu har du chansen på ett nytt par ;)

Link to comment
Share on other sites

Och här kommer mina tre ören i debatten.

 

Noteras bör dock att jag är en glad amatör och att jag nog aldrig åkt på ett par riktigt välvallade skidor. Jag har vallat själv och det har väl blivit lite "sisådär"' date=' inser jag nu.

Glidet har varit okej, men jag har tyckt det varit ett "j*vla meck" att hålla på.

Inte nog med att det är en hel vetenskap, man ska ha tiden, utrymmet och lusten att kladda ner hela hallen med diverse mer eller mindre kletiga substanser.

 

Så, nu i helgen körde jag för första gången på sicklade skidor. Herrejösses! Vilket glid!

Jag kunde med lätthet glida ikapp och förbi de flesta andra under loppet.

OM det är så bra som det sägs, att skidorna håller den här kvalitén över tid, då är det ju helt fantastiskt och precis vad en amatör som jag behöver. Vi som vill att det bara ska funka liksom...

Nu får jag tyvärr inte möjlighet att långtidstesta just de här skidorna då jag lyckades knäcka dem under loppet, men det är en annan historia.[/quote']

Kul att du fått uppleva den enkla och utmärkta preppareringen som sickling erbjuder, och med ett bra resultat dessutom. Sicklade du själv eller fick du hjälp med detta? (intressant då många hävdar det svåra i att sickla...)

Tråkigt att knäcka en skida men se det possitiva, nu har du chansen på ett nytt par ;)

Jag fick hjälp. Jag kände mig allt för "grön" för att investera i en massa prylar och ge mig på skidorna själv, så Niclas från enklaresport.se stod för arbetsinsatsen medan jag hängde bredvid, observerade och ställde dumma frågor.

Nu har jag dock sett sicklingen "live" vid ett par tillfällen, så nu skulle jag nog våga mig på det själv utan problem.

 

Och ja, nya skidor är på plats. Sicklade och redo! :-)

Link to comment
Share on other sites

Och här kommer mina tre ören i debatten.

 

Noteras bör dock att jag är en glad amatör och att jag nog aldrig åkt på ett par riktigt välvallade skidor. Jag har vallat själv och det har väl blivit lite "sisådär"' date=' inser jag nu.

Glidet har varit okej, men jag har tyckt det varit ett "j*vla meck" att hålla på.

Inte nog med att det är en hel vetenskap, man ska ha tiden, utrymmet och lusten att kladda ner hela hallen med diverse mer eller mindre kletiga substanser.

 

Så, nu i helgen körde jag för första gången på sicklade skidor. Herrejösses! Vilket glid!

Jag kunde med lätthet glida ikapp och förbi de flesta andra under loppet.

OM det är så bra som det sägs, att skidorna håller den här kvalitén över tid, då är det ju helt fantastiskt och precis vad en amatör som jag behöver. Vi som vill att det bara ska funka liksom...

Nu får jag tyvärr inte möjlighet att långtidstesta just de här skidorna då jag lyckades knäcka dem under loppet, men det är en annan historia.[/quote']

Kul att du fått uppleva den enkla och utmärkta preppareringen som sickling erbjuder, och med ett bra resultat dessutom. Sicklade du själv eller fick du hjälp med detta? (intressant då många hävdar det svåra i att sickla...)

Tråkigt att knäcka en skida men se det possitiva, nu har du chansen på ett nytt par ;)

Jag fick hjälp. Jag kände mig allt för "grön" för att investera i en massa prylar och ge mig på skidorna själv, så Niclas från enklaresport.se stod för arbetsinsatsen medan jag hängde bredvid, observerade och ställde dumma frågor.

Nu har jag dock sett sicklingen "live" vid ett par tillfällen, så nu skulle jag nog våga mig på det själv utan problem.

 

Och ja, nya skidor är på plats. Sicklade och redo! :-)

Kul DanneS som själv kommit underfund om det många av oss själva konstaterat. Det brukar vara så med de som SJÄLVA PRÖVAR.

Kom du i kontakt med enklaresport via skidforum ? Jag frågar därför att som jag betonat många gånger tidigare så informeras det nästan aldrig om denna utmärkta möjlighet i något annat sammanhang (sportaffärer etc.).

* Har t.ex. NÅGON på detta forum vid NÅGOT tillfälle fått upplysning om detta utmärkta alternativ (stålsickling) i NÅGON sportaffär i vårt avlånga land?

JAG tror mig veta att våra diskussioner på skidforum, t.ex. på denna tråd, påverkat utvecklingen i detta avseende positivt. Även om det då och då uppträder de som vill sätta stopp för det hela eller förvirra debatten med andra argument.

Till Enklaresport: säljer du nu Primaterias nya Riller, jag menar den som just kommit ut och som landslaget har med sig till OS äventyret (är det just detta som bidragit till att de kör skjortan av de andra ? i varje fall har ju de andra lagen ännu inte tillgång till den). Vem trodde t.ex. att ALLA svenskar skulle vara före Northugg ?.

Viss kommer du att vara i Mora även detta år Enklaresport ?

Link to comment
Share on other sites

Och här kommer mina tre ören i debatten.

 

Noteras bör dock att jag är en glad amatör och att jag nog aldrig åkt på ett par riktigt välvallade skidor. Jag har vallat själv och det har väl blivit lite "sisådär"' date=' inser jag nu.

Glidet har varit okej, men jag har tyckt det varit ett "j*vla meck" att hålla på.

Inte nog med att det är en hel vetenskap, man ska ha tiden, utrymmet och lusten att kladda ner hela hallen med diverse mer eller mindre kletiga substanser.

 

Så, nu i helgen körde jag för första gången på sicklade skidor. Herrejösses! Vilket glid!

Jag kunde med lätthet glida ikapp och förbi de flesta andra under loppet.

OM det är så bra som det sägs, att skidorna håller den här kvalitén över tid, då är det ju helt fantastiskt och precis vad en amatör som jag behöver. Vi som vill att det bara ska funka liksom...

Nu får jag tyvärr inte möjlighet att långtidstesta just de här skidorna då jag lyckades knäcka dem under loppet, men det är en annan historia.[/quote']

Kul att du fått uppleva den enkla och utmärkta preppareringen som sickling erbjuder, och med ett bra resultat dessutom. Sicklade du själv eller fick du hjälp med detta? (intressant då många hävdar det svåra i att sickla...)

Tråkigt att knäcka en skida men se det possitiva, nu har du chansen på ett nytt par ;)

Jag fick hjälp. Jag kände mig allt för "grön" för att investera i en massa prylar och ge mig på skidorna själv, så Niclas från enklaresport.se stod för arbetsinsatsen medan jag hängde bredvid, observerade och ställde dumma frågor.

Nu har jag dock sett sicklingen "live" vid ett par tillfällen, så nu skulle jag nog våga mig på det själv utan problem.

 

Och ja, nya skidor är på plats. Sicklade och redo! :-)

Lite nyfiken men jag undrar om du fick dina skidor rillade också.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Kul att du fått uppleva den enkla och utmärkta preppareringen som sickling erbjuder' date=' och med ett bra resultat dessutom. Sicklade du själv eller fick du hjälp med detta? (intressant då många hävdar det svåra i att sickla...)

Tråkigt att knäcka en skida men se det possitiva, nu har du chansen på ett nytt par ;)[/quote']

Jag fick hjälp. Jag kände mig allt för "grön" för att investera i en massa prylar och ge mig på skidorna själv, så Niclas från enklaresport.se stod för arbetsinsatsen medan jag hängde bredvid, observerade och ställde dumma frågor.

Nu har jag dock sett sicklingen "live" vid ett par tillfällen, så nu skulle jag nog våga mig på det själv utan problem.

 

Och ja, nya skidor är på plats. Sicklade och redo! :-)

Kul DanneS som själv kommit underfund om det många av oss själva konstaterat. Det brukar vara så med de som SJÄLVA PRÖVAR.

Kom du i kontakt med enklaresport via skidforum ? Jag frågar därför att som jag betonat många gånger tidigare så informeras det nästan aldrig om denna utmärkta möjlighet i något annat sammanhang (sportaffärer etc.).

* Har t.ex. NÅGON på detta forum vid NÅGOT tillfälle fått upplysning om detta utmärkta alternativ (stålsickling) i NÅGON sportaffär i vårt avlånga land?

JAG tror mig veta att våra diskussioner på skidforum, t.ex. på denna tråd, påverkat utvecklingen i detta avseende positivt. Även om det då och då uppträder de som vill sätta stopp för det hela eller förvirra debatten med andra argument.

Till Enklaresport: säljer du nu Primaterias nya Riller, jag menar den som just kommit ut och som landslaget har med sig till OS äventyret (är det just detta som bidragit till att de kör skjortan av de andra ? i varje fall har ju de andra lagen ännu inte tillgång till den). Vem trodde t.ex. att ALLA svenskar skulle vara före Northugg ?.

Viss kommer du att vara i Mora även detta år Enklaresport ?

Ha ha, ja det var en dråplig historia då jag såg en bedrövad DanneS i målfållan som visade upp sin brutna skida.

Bra att du frågade L-E för den har vi haft till försäljning i ca. en vecka men missat att få ut i shopen men då jag såg din fråga så fixade jag det direkt. Inga som helst indikationer på hur de har använt dem och det lär jag inte få veta men kan såklart försöka luska lite. Och ja, jag kommer även i år att vara på plats och vara behjälplig. Och jag såg att ngn frågade om det rillades också och absolut. "Julgran" bak och rak 2,0 på hela men hårdare tryck baktill. Vad det var för skidor törs jag dock inte avslöja utan det får DanneS göra isf.

Link to comment
Share on other sites

Undrar om norrmännen läst denna tråd :D Därav fiasko i OS Haha

Uppenbarligen inte, i så fall hade nog även de skaffat svenskarnas nya triumfkort. Skillnaden i glid ser ju ut att vara relativt stor mellan svenskarnas och andras glid. Varför ? Jag har en kvalificerad gissning som ni nog förstår efter att ha läst det som redovisats ovan.

Link to comment
Share on other sites

Undrar om norrmännen läst denna tråd :D Därav fiasko i OS Haha

Uppenbarligen inte' date=' i så fall hade nog även de skaffat svenskarnas nya triumfkort. Skillnaden i glid ser ju ut att vara relativt stor mellan svenskarnas och andras glid. Varför ? Jag har en kvalificerad gissning som ni nog förstår efter att ha läst det som redovisats ovan.[/quote']

Du är en härlig person Lars-Erik. Stort tack för allt du delar med dig av här. Här tror jag dock du har lite storhetsvansinne. Skulle förvåna mig väldigt om svenskarnas glid skulle bero på stålsickling ;) Norrmännen har bergis tillgång till samma prylar som svenskarna. Skulle dom behöva en metallbit så har dom det

Edited by skogsvakt
Link to comment
Share on other sites

Undrar om norrmännen läst denna tråd :D Därav fiasko i OS Haha

Uppenbarligen inte' date=' i så fall hade nog även de skaffat svenskarnas nya triumfkort. Skillnaden i glid ser ju ut att vara relativt stor mellan svenskarnas och andras glid. Varför ? Jag har en kvalificerad gissning som ni nog förstår efter att ha läst det som redovisats ovan.[/quote']

Du är en härlig person Lars-Erik. Stort tack för allt du delar med dig av här. Här tror jag dock du har lite storhetsvansinne. Skulle förvåna mig väldigt om svenskarnas glid skulle bero på stålsickling ;) Norrmännen har bergis tillgång till samma prylar som svenskarna. Skulle dom behöva en metallbit så har dom det

Nu återstår många lopp så jag tycker att vi börjar prata om något annat :-)

Link to comment
Share on other sites

Skistart.com har lite info

 

http://www.skistart.com/media/Images/Information%20riller.pdf

http://www.skistart.com/swe/vinter/skidvalla-vallatillbehor/riller-strukturverktyg/primateria-rillverktyg.html

 

Nja, tror nog inte heller all framgång ligger i en riller, men jag är nyfiken på att veta mer om den, på hemsidan lyckas jag inte hitta något, är den rak eller vad är det för struktur?
Link to comment
Share on other sites

Intressant och deras funderingar kring mycket fin struktur (rill) stämmer rätt bra med RS-Rillers tankar. Skillnaden är väl att Primateria lägger den fina sist och RS-Riller lägger den först. Oavsett så har de båda en uppfattning som skiljer sig en del mot den gängse. Många hävdar ju att rillning är något för de blöta förena och då bara grova, typ2,0, strukturer.

Nu framgår det inte till 100% men jag tolkar det också som att Primaterias strukturer är raka, någon som har koll om så är fallet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...