Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

På stråkenloppet hade jag inget superglid jämfört med dom fåtal det gick att mäta sig med. Hade stålsicklat' date=' Lf grön paraffin och tunn julgransrill. Fäste 5 lager blåburk. Var konstsnö och 7-6 minus. En grej jag undrar är hur mkt vikten på åkaren avgör glidhastighet o sträcka.[/quote']

Jag tror du hade fått bättre glid om du skippat julgransrill och istället kört med rak 1.0 eller 2.0 Eller iaf kört med en rak på julgransrill.

Har swix riller och enligt tabellen rekommenderar dom 0.3 julgran för kall temperatur vid klassiskt åkning. Men du kan ha rätt. Inget har ett facit :) .....vilket gör vallning o rillning hopplöst svårt

En fin v struktur går bra i kalla förhållanden framförallt om det är finkornigt. Det är mer intressant hur snön är och hur fuktig den är än tempen i luften. Konstsnö kan vara ordentligt fuktig även fast det är kallt. Sen påverkar även vad du har för grundstruktur.

Hur var snön på detta lopp?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag tror du hade fått bättre glid om du skippat julgransrill och istället kört med rak 1.0 eller 2.0 Eller iaf kört med en rak på julgransrill.

Har swix riller och enligt tabellen rekommenderar dom 0.3 julgran för kall temperatur vid klassiskt åkning. Men du kan ha rätt. Inget har ett facit :) .....vilket gör vallning o rillning hopplöst svårt

En fin v struktur går bra i kalla förhållanden framförallt om det är finkornigt. Det är mer intressant hur snön är och hur fuktig den är än tempen i luften. Konstsnö kan vara ordentligt fuktig även fast det är kallt. Sen påverkar även vad du har för grundstruktur.

Hur var snön på detta lopp?

Möjligt att vi har vikit av från ämnet stålsicklat nu, ber om ursäkt gör det. Fast det handlar om att stålsicklat plus fin v struktur gick lite sådär på riktigt grov o isig konstsnö och 6-7 minus. Jag skulle kanske låtit bli att rilla lr kört på rak

Link to comment
Share on other sites

Har swix riller och enligt tabellen rekommenderar dom 0.3 julgran för kall temperatur vid klassiskt åkning. Men du kan ha rätt. Inget har ett facit :) .....vilket gör vallning o rillning hopplöst svårt

En fin v struktur går bra i kalla förhållanden framförallt om det är finkornigt. Det är mer intressant hur snön är och hur fuktig den är än tempen i luften. Konstsnö kan vara ordentligt fuktig även fast det är kallt. Sen påverkar även vad du har för grundstruktur.

Hur var snön på detta lopp?

Möjligt att vi har vikit av från ämnet stålsicklat nu' date=' ber om ursäkt gör det. Fast det handlar om att stålsicklat plus fin v struktur gick lite sådär på riktigt grov o isig konstsnö och 6-7 minus. Jag skulle kanske låtit bli att rilla lr kört på rak[/quote']

I grov snö hade sannolikt rak 1mm gått bättre än den fina v. Om ytan blir "söndermald" alt det driver in fint snömjöl så får du bättre fart med den fina v gärna i komb med rak. Men som sagt snöns/spårets karaktär och fuktighet är viktigare än temp när det gäller valet av mönster.

Link to comment
Share on other sites

På stråkenloppet hade jag inget superglid jämfört med dom fåtal det gick att mäta sig med. Hade stålsicklat' date=' Lf grön paraffin och tunn julgransrill. Fäste 5 lager blåburk. Var konstsnö och 7-6 minus. En grej jag undrar är hur mkt vikten på åkaren avgör glidhastighet o sträcka.[/quote']

Jag tror du hade fått bättre glid om du skippat julgransrill och istället kört med rak 1.0 eller 2.0 Eller iaf kört med en rak på julgransrill.

Har swix riller och enligt tabellen rekommenderar dom 0.3 julgran för kall temperatur vid klassiskt åkning. Men du kan ha rätt. Inget har ett facit :) .....vilket gör vallning o rillning hopplöst svårt

Stålsicklat, grönt HF + pulver + rak rill 1mm. Inte många backar att jämföra i och ingångshastigheten var nog rätt viktigt men jag gled nästan på de framför mig som jag höll samma tempo med. Tycker rak 1mm ofta funkat bra på konstsnö typ -5, även utan parrafin

Link to comment
Share on other sites

Har en fråga angående inköp av roterande stålborste. Ser att Kuzmin själv nämner Red Creeks stålborste no:143, men även att 142 går bra, liksom mässing fin 144. Om man är ute efter bästa resultat, köper man 143:an, eller får man likvärdiga resultat även med mässing 144?

Märk väl att jag skriver bästa resultat :)

Link to comment
Share on other sites

Har swix riller och enligt tabellen rekommenderar dom 0.3 julgran för kall temperatur vid klassiskt åkning. Men du kan ha rätt. Inget har ett facit :) .....vilket gör vallning o rillning hopplöst svårt

En fin v struktur går bra i kalla förhållanden framförallt om det är finkornigt. Det är mer intressant hur snön är och hur fuktig den är än tempen i luften. Konstsnö kan vara ordentligt fuktig även fast det är kallt. Sen påverkar även vad du har för grundstruktur.

Hur var snön på detta lopp?

Möjligt att vi har vikit av från ämnet stålsicklat nu' date=' ber om ursäkt gör det. Fast det handlar om att stålsicklat plus fin v struktur gick lite sådär på riktigt grov o isig konstsnö och 6-7 minus. Jag skulle kanske låtit bli att rilla lr kört på rak[/quote']

Jag tycker INTE du avvikit från trådens huvudsyfte som det nu utvecklat sig. Ursprungligen var väl denna tråd menad till att främst diskutera det faktum många av oss har kommit underfund om, nämligen att stålsickling är ett utmärkt alternativ och komplement till glidvallning för träning och i långa lopp typ Vasaloppet. Men som det nu utvecklat sig så är det nog strukturering som helhet som kommit i centrum och det gäller inte bara för oss vanliga motionörer som ni sett utan även för betydligt mer avancerade åkare, tom. i landslagskretsar. Och rillning i kombination med stålsickling och stenslipning är absolut mycket viktigt i detta sammanhang. Jag gillar denna utveckling och det tar inte bort det huvudsakliga ursprungliga budskapet, snarare tvärtom så försärker det det hela genom att stålsickling sätts in i ett större sammanhang.

Link to comment
Share on other sites

Som total nybörjare på det här med sickling, vart kan jag vända mig för att få hjälp? I Stockholmsområdet då..

Jag har frågat på några ställen men de skakar bara på huvudet och säger att de bara slipar och vallar.

Har du inte ett bra vallaställ en stålsickel och en borste vilket springer iväg runt 3000:- så kan jag rekommendera en stålsicklare neråt Trosa!

 

http://www.enklaresport.se/sv/langdskidakning/sickling-av-skidor/stalsickling.html

Link to comment
Share on other sites

Som total nybörjare på det här med sickling' date=' vart kan jag vända mig för att få hjälp? I Stockholmsområdet då..

Jag har frågat på några ställen men de skakar bara på huvudet och säger att de bara slipar och vallar.[/quote']

Har du inte ett bra vallaställ en stålsickel och en borste vilket springer iväg runt 3000:- så kan jag rekommendera en stålsicklare neråt Trosa!

 

http://www.enklaresport.se/sv/langdskidakning/sickling-av-skidor/stalsickling.html

Vallaställ har jag! Trosa är ju en bit att åka... Kanske lyssnar om nån i klubben kan ställa upp en timme för en flaska vin eller så testar jag själv. Ska sova på saken tror jag.

 

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Som total nybörjare på det här med sickling' date=' vart kan jag vända mig för att få hjälp? I Stockholmsområdet då..

Jag har frågat på några ställen men de skakar bara på huvudet och säger att de bara slipar och vallar.[/quote']

Har du inte ett bra vallaställ en stålsickel och en borste vilket springer iväg runt 3000:- så kan jag rekommendera en stålsicklare neråt Trosa!

 

http://www.enklaresport.se/sv/langdskidakning/sickling-av-skidor/stalsickling.html

Vallaställ har jag! Trosa är ju en bit att åka... Kanske lyssnar om nån i klubben kan ställa upp en timme för en flaska vin eller så testar jag själv. Ska sova på saken tror jag.

 

Tack!

Jag tycker absolut du skall pröva själv. Titta på Kuzmins instruktionsfilm och det är mycket svårt att misslyckas. Denna film och några mer råd finner du t.ex. på Enklaresports länk:

http://www.kuzmin.se/docs/kuzmininstruktion.pdf

 

Jag är själv relativt ohändig men har inga problem att få till det så bra att jag själv är överraskad.

Men det blir kanske lite lite bättre när Enklaresport och Kuzmin själv sicklat några gånger (kanske fem) av de 21 Vasalopp/öppna spår jag åkt stålsicklat. OM du mot allt jag förutser inte lyckas tillräckligt bra kan även jag rekommendera Enklaresport. Dessutom får du ju då

en praktisk instruktion hur han gör.

Tips till Enklaresport: Du kanske skulle erbjuda tjänsten att någon gång åka till Stockholm och sickla och sälja sicklar.

*Vad tror du om detta ?

Anm: Sportaffärerna har ju bestämt sig för att just denna lilla plåtbit är bannlyst trots att allt bredare lager av motionärer vill ha just denna + hjälp att sickla. OTROLIGT att detta kan inträffa i Sveariket år 2014.

Link to comment
Share on other sites

Har du inte ett bra vallaställ en stålsickel och en borste vilket springer iväg runt 3000:- så kan jag rekommendera en stålsicklare neråt Trosa!

 

http://www.enklaresport.se/sv/langdskidakning/sickling-av-skidor/stalsickling.html

Vallaställ har jag! Trosa är ju en bit att åka... Kanske lyssnar om nån i klubben kan ställa upp en timme för en flaska vin eller så testar jag själv. Ska sova på saken tror jag.

 

Tack!

Jag tycker absolut du skall pröva själv. Titta på Kuzmins instruktionsfilm och det är mycket svårt att misslyckas. Denna film och några mer råd finner du t.ex. på Enklaresports länk:

http://www.kuzmin.se/docs/kuzmininstruktion.pdf

 

Jag är själv relativt ohändig men har inga problem att få till det så bra att jag själv är överraskad.

Men det blir kanske lite lite bättre när Enklaresport och Kuzmin själv sicklat några gånger (kanske fem) av de 21 Vasalopp/öppna spår jag åkt stålsicklat. OM du mot allt jag förutser inte lyckas tillräckligt bra kan även jag rekommendera Enklaresport. Dessutom får du ju då

en praktisk instruktion hur han gör.

Tips till Enklaresport: Du kanske skulle erbjuda tjänsten att någon gång åka till Stockholm och sickla och sälja sicklar.

*Vad tror du om detta ?

Anm: Sportaffärerna har ju bestämt sig för att just denna lilla plåtbit är bannlyst trots att allt bredare lager av motionärer vill ha just denna + hjälp att sickla. OTROLIGT att detta kan inträffa i Sveariket år 2014.

Tack för tipset, L-E! Det vore mycket smart. De flesta tycker dock att 30 minuter ned med bil eller tåg är ganska kort och en del samåker. Men kan man samarbeta med ngn Stockholmsklubb och åka upp och demonstrera så gör jag förstås det. :-) Och jag skäms lite över min dåliga film, den skall absolut förbättras! :-0

Link to comment
Share on other sites

Paradigmskiftet på gång på riktigt:

 

"Att lämna in skidorna för vallning av glidzonerna kostar cirka 400 kronor. Vissa hävdar att glidvalla är onödigt. Fästvalla är däremot nödvändigt för att det ska gå att åka."

 

Citatet är inte från ett insnöat skidforum som detta utan en main stream-artikel riktad till nybörjare i dn. Det verkar hända någonting även i den vanliga världen.

 

Självklart är det inte sickling de pratar om utan att skidor glider utmärkt på icke tävlingsnivå dirket från fabrik. De extra procenten man kan få utan gneom preparering (om det nu är valla, sickla eller rill) är ingenting som spelar någon roll för en nybörjare som bara vill ha en skön tur i solen.

Link to comment
Share on other sites

Paradigmskiftet på gång på riktigt:

 

"Att lämna in skidorna för vallning av glidzonerna kostar cirka 400 kronor. Vissa hävdar att glidvalla är onödigt. Fästvalla är däremot nödvändigt för att det ska gå att åka."

 

Citatet är inte från ett insnöat skidforum som detta utan en main stream-artikel riktad till nybörjare i dn. Det verkar hända någonting även i den vanliga världen.

 

Självklart är det inte sickling de pratar om utan att skidor glider utmärkt på icke tävlingsnivå dirket från fabrik. De extra procenten man kan få utan gneom preparering (om det nu är valla, sickla eller rill) är ingenting som spelar någon roll för en nybörjare som bara vill ha en skön tur i solen.

Härligt att en mainstream artikel säger samma som jag och många på skidforum hävdat så lång tid. JAG tror att just den kategori du talar om är mest grundlurade, när de står med en påse med parafin från affären de egentligen inte vet vad de skall göra med. Många jag känner tror att det glider bra på själva parafinet och förstår inte att de skall borsta bort det så noga att det inte kommer mer när de borstar. Det låter ju skumt i amatöröron så de behåller en stor del av parafinet och då glider det givetvis bättre på bara belaget utan sickling eller annan strukturering.

Link to comment
Share on other sites

Anm: Sportaffärerna har ju bestämt sig för att just denna lilla plåtbit är bannlyst trots att allt bredare lager av motionärer vill ha just denna + hjälp att sickla. OTROLIGT att detta kan inträffa i Sveariket år 2014.

Jag tycker snarare det tyder på ett visst mått av ansvarstagande, som inte alls känns speciellt otroligt.

 

Även om målet med den här tråden tycks vara att lyfta fram stålsickling så mycket som bara går, kan ni ju inte bortse i från att stålsickling är frågan om en ganska avancerad mekanisk bearbetning av skida/belag och det är sannerligen inget jag skulle rekommendera att Stadium eller Intersports genomsnitts längdkunder ger sig på.

 

För övrigt instämmer jag helt i artikeln som Thorrez citerade och har tyckt så ungefär lika länge som plastskidan har funnits.

Link to comment
Share on other sites

Förresten vad är det för "bredare" lager av motionärer du syftar på?

 

Hur många är det?

 

Du får det nästan att låta ungefär som om majoriteten av landets längdmotionärer stålsicklar sina skidor.

 

Så tror jag inte det är och i mina ögon är det lika mycket sälj och kräng i stålsicklingssvängen som i vallaindustrin.

 

Den här tråden har ju tex en lustig förmåga att alltid åka högst upp igen, när den är på väg att dala ner och bli utom synhåll. Menar ni att det är en slump, som upprepats så många gånger??

 

Frågan är väl snarare om genomsnittsskidmotionären överhuvudtaget behöver någon form av behandlingav skidornas glidytor.

Edited by skid_åkare
Link to comment
Share on other sites

Det är lustigt att stålsicklingens belackare ständigt framhäver hur svårt det är att stålsickla. Det är lätt att skada belaget osv osv. Det är för mig helt ofattbart att påstå att det skulle vara enklare att få till en bra yta på belaget med hjälp av skållhett vallajärn, vassa plastsicklar och borstar i stål. Följ det enkla instruktionsvideos som finns ute på nätet och det är busenkelt att få till ett fint och blankt belag som glider fint under långa distanser. Sen påstår jag inte att flour inte är viktigt vid varma o blöta förhållanden. Tror pulver är super. Men undrar verkligen vad vitsen med non flour gliders, mättningsoljor osv är bra för. Edited by skogsvakt
Link to comment
Share on other sites

Det är lustigt att stålsicklingens belackare ständigt framhäver hur svårt det är att stålsickla. Det är lätt att skada belaget osv osv. Det är för mig helt ofattbart att påstå att det skulle vara enklare att få till en bra yta på belaget med hjälp av skållhett vallajärn, vassa plastsicklar och borstar i stål. Följ det enkla instruktionsvideos som finns ute på nätet och det är busenkelt att få till ett fint och blankt belag som glider fint under långa distanser. Sen påstår jag inte att flour inte är viktigt vid varma o blöta förhållanden. Tror pulver är super. Men undrar verkligen vad vitsen med non flour gliders, mättningsoljor osv är bra för.

Om du syftar på mitt inlägg så har jag inte sagt att det är speciellt svårt för den initierade och intresserade, som har en viss fallenhet för praktsikt arbete med händerna.

 

Dessutom har jag inte på något sätt gjort paralleller till eller framhävt gildvallandet. Tvärtom.

 

Jag gav en kommentar till ett inlägg där det skrevs att det var OTROLIGT att inte stålsickeln såldes till de bredare lagren av motionärer ute i de större sportkedjorna.

 

Och det står jag för till 100%. Att mekaniskt på det här viset bearbeta en yta, i det här fallet ett belag på en skida, kräver en viss fallenhet, eller i alla fall ett intresse och engagemang att lära sig, som vida överstiger Intersport och Stadiums genomsnittsunders kunskapsnivå och engagemang.

Link to comment
Share on other sites

Tror att den "vanlige motionären" som köper att par moderna skidor främst behöver lite fäst-tejp, en borste och kanske en rill eller två. Åker hen inte mer än 30 - 40 mil per år borde det räcka gott att skaffa hjälp med att byta tejp + sickla glidet en gång per säsong om det inte ska tävlas med ambition på bra tid.
Link to comment
Share on other sites

Anm: Sportaffärerna har ju bestämt sig för att just denna lilla plåtbit är bannlyst trots att allt bredare lager av motionärer vill ha just denna + hjälp att sickla. OTROLIGT att detta kan inträffa i Sveariket år 2014.

Jag tycker snarare det tyder på ett visst mått av ansvarstagande' date=' som inte alls känns speciellt otroligt.

 

Även om målet med den här tråden tycks vara att lyfta fram stålsickling så mycket som bara går, kan ni ju inte bortse i från att stålsickling är frågan om en ganska avancerad mekanisk bearbetning av skida/belag och det är sannerligen inget jag skulle rekommendera att Stadium eller Intersports genomsnitts längdkunder ger sig på.

 

För övrigt instämmer jag helt i artikeln som Thorrez citerade och har tyckt så ungefär lika länge som plastskidan har funnits.[/quote']

JAG har ju vallat efter konstens alla regler ungeför 40 år av mitt skidåkarliv, endast de 8 sista åren har jag fått förmånen att slippa allt detta för det mycket enklare, billigare, tidsbesparande, hälso-och miljömässigt bättre alternativ som stålsickling utgör åtminstone för mig. JAG bedömer att stålsickling är oerhört mycket enklare än att genomföra alla turer som hör samman med glidvallning. Jag tycker därför att ditt påstående om sportaffärerna är helt fel. De borde istället inte sälja vallor eftersom det är mycket krångligare och farligare med ditt eget argument.

Jag har lite frågor till dig som kollega skidåkare:

* har du själv prövat att stålsickla ?

* Om så, har du själv gjort några jämförelser mellan glidvallning och stållsickling ur olika aspekter ?

* vilken typ av skid_åkare är du ? berätta lite om dig själv, din bakgrund osv och om du tom. som jag avslöjar namn så vore det mycket bra även om bara privat på min email så kommer vi säkert att få en mycket bra dialog

 

Ett liten kommentar till ditt senare inlägg:

"Lite roligt att det snart finns en miljon inlägg om stålsickling och hur man ska göra, när det är så enkelt"

Detta är fel. Tråden innehåller 2322 inlägg, varav du bidragit med minst fyra. Du har dock rätt i att det inte behövs många inlägg alls om hur stålsickling utförs eftersom det betraktas som relativt enkelt och kan ses på bra instruktionsfilmer som redovisats. Tråden handlar ju istället om att belysa det enkla faktum att stålsickling är ett utmärkt alternativ för många av oss motionärer som insett att glidvalla överhuvud taget inte behövs för oss och att mycket som sägs om dessa produkter i sportaffärerna inte stämmer.

Link to comment
Share on other sites

Anm: Sportaffärerna har ju bestämt sig för att just denna lilla plåtbit är bannlyst trots att allt bredare lager av motionärer vill ha just denna + hjälp att sickla. OTROLIGT att detta kan inträffa i Sveariket år 2014.

Jag tycker snarare det tyder på ett visst mått av ansvarstagande' date=' som inte alls känns speciellt otroligt.

 

Även om målet med den här tråden tycks vara att lyfta fram stålsickling så mycket som bara går, kan ni ju inte bortse i från att stålsickling är frågan om en ganska avancerad mekanisk bearbetning av skida/belag och det är sannerligen inget jag skulle rekommendera att Stadium eller Intersports genomsnitts längdkunder ger sig på.

 

För övrigt instämmer jag helt i artikeln som Thorrez citerade och har tyckt så ungefär lika länge som plastskidan har funnits.[/quote']

JAG har ju vallat efter konstens alla regler ungeför 40 år av mitt skidåkarliv, endast de 8 sista åren har jag fått förmånen att slippa allt detta för det mycket enklare, billigare, tidsbesparande, hälso-och miljömässigt bättre alternativ som stålsickling utgör åtminstone för mig. JAG bedömer att stålsickling är oerhört mycket enklare än att genomföra alla turer som hör samman med glidvallning. Jag tycker därför att ditt påstående om sportaffärerna är helt fel. De borde istället inte sälja vallor eftersom det är mycket krångligare och farligare med ditt eget argument.

Jag har lite frågor till dig som kollega skidåkare:

* har du själv prövat att stålsickla ?

* Om så, har du själv gjort några jämförelser mellan glidvallning och stållsickling ur olika aspekter ?

* vilken typ av skid_åkare är du ? berätta lite om dig själv, din bakgrund osv och om du tom. som jag avslöjar namn så vore det mycket bra även om bara privat på min email så kommer vi säkert att få en mycket bra dialog

 

Ett liten kommentar till ditt senare inlägg:

"Lite roligt att det snart finns en miljon inlägg om stålsickling och hur man ska göra, när det är så enkelt"

Detta är fel. Tråden innehåller 2322 inlägg, varav du bidragit med minst fyra. Du har dock rätt i att det inte behövs många inlägg alls om hur stålsickling utförs eftersom det betraktas som relativt enkelt och kan ses på bra instruktionsfilmer som redovisats. Tråden handlar ju istället om att belysa det enkla faktum att stålsickling är ett utmärkt alternativ för många av oss motionärer som insett att glidvalla överhuvud taget inte behövs för oss och att mycket som sägs om dessa produkter i sportaffärerna inte stämmer.

För det första bemöter du mitt inlägg som om jag har ställt glidvallning mot stålsickling. Det har jag inte. Tvärtom. Det är bara du läser ovan.

 

För det andra rörde mitt inlägg Stadium & Intersports mfl. genomsnittskunder. Jag pratar alltså inte om genomsnittsbesökaren på skidforum.

 

För det tredje tycker jag det är anmärkningsvärt att du i ditt svar lägger så stor vikt vid min person och att du tycks vilja fortsätta konversationen via mail.

 

För mig påminner det mer om hur en representant för ett företag agerar i någon av deras egna pr-kanaler.

 

Du är väldigt flitig i att författa inlägg i den här tråden men jag ser dig nästan ingen annan stans på forumet numera. Tråden har funnits sedan 2006 och har en märklig förmåga att alltid dyka upp igen, högst upp på första sidan, ofta bara någon dag efter att den försvunnit utom synhåll. Bitvis används ganska hårda ord som tex att den som vallar sina skidor är grundlurad etc. Kritik mot stålsickling verkar till varje pris vilja tystas ner.

 

Man börjar nästan fundera på om det är en religiös sekt som tar form mitt framför ögonen eller om det är skidvärldens motsvarighet till Blondinbellas hudvårdstips vi få ta del av.

 

Ni har mer eller mindre permanentat en tråd på första sidan på landets största längdåkningsforum med all den "gratis reklam" det för med sig måste ni också ta diskussionsforumets andra sida och huvudsyfte; nämligen att inte alla tycker likadant.

 

 

Det Hedrar dig Lars-Erik att du skriver under ditt eget namn men för egen del ser jag ingen egentlig poäng med det och då har jag mitt fria val att inte presentera mig med namn. Men här får du en kort bakgrund av mig som skidåkare:

 

Jag har varit klubbaktiv som yngre och hjälpt till som äldre. Jag är mer en passionerad njutningsåkare än fokuserad vid tävling och resultat. Mitt krav är att ha grejer som funkar, men sedan är jag nog betydligt mindre intresserad av utrustning än genomsnittet här inne.

 

Jag har åkt 1000+ mil på skidor. Med alla egna skidor + familjens och vänners är det någonstans runt 100-200 par skidor jag varit med och hanterat under åren.

 

Om jag ska våga mig på en gissning har jag något mer timmar på snö totalt sett än genomsnittet här inne och samtidigt ligger jag säkerligen under snittet när det gäller att prestera och maximera och framförallt att intressera mig för den typen av diskussioner.

 

Men jag inbillar mig att det finns en del motionärer med samma tankar och funderingar som det jag står för, som läser dessa trådar. Och det var FÖR DOM jag skrev mina kommentarer.

 

Jag har ingen uppfattning om glidvallning eller stålsickling på lite högre nivå. Eller för dom som är bereda att lägga tid, pengar och energi för att komma till en högre nivå.

 

Mitt inlägg var ämnat att bemöta ditt påstående (och endast det) där du skrev att det var OTROLIGT att inte de större kedjorna sålde mer sicklar i dom stora sportkedjorna till vanliga motionärer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...