Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Sista tre fyra paren jag köpt har glidit utmärkt direkt från fabrik. Ingen anledning alls att sickla eller slipa dem, bara borsta lite o sen glida minst lika bra som alla andra. Utan valla. Varför göra mer än man måste?

Jag vet att bl.a. Andreas T även påstår detta. Med mitt sätt att tänka låter det mycket rimligt att det är så. Nya skidor har ju en stensslipningssstruktur som kan vara lika bra som en struktur som stålsickling ger. Men vid stenslipning blir det ju nästan som en matta av mikrohår (se Primaterias rapport) men om dessa borstas bort ordentligt så borde man ju då åka praktiskt taget på ett strukturerat belag och därmed vara jämförbart med stålsicklat. Jag tror att Primateria ungefär resonerar så medan Kuzmin inte håller med (men är inte helt säker) Även detta vore värt att undersöka mer konsekvent.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sista tre fyra paren jag köpt har glidit utmärkt direkt från fabrik. Ingen anledning alls att sickla eller slipa dem' date=' bara borsta lite o sen glida minst lika bra som alla andra. Utan valla. Varför göra mer än man måste?[/quote']

Jag vet att bl.a. Andreas T även påstår detta. Med mitt sätt att tänka låter det mycket rimligt att det är så. Nya skidor har ju en stensslipningssstruktur som kan vara lika bra som en struktur som stålsickling ger. Men vid stenslipning blir det ju nästan som en matta av mikrohår (se Primaterias rapport) men om dessa borstas bort ordentligt så borde man ju då åka praktiskt taget på ett strukturerat belag och därmed vara jämförbart med stålsicklat. Jag tror att Primateria ungefär resonerar så medan Kuzmin inte håller med (men är inte helt säker) Även detta vore värt att undersöka mer konsekvent.

Om man har som mål att lägga tid på att njuta av skidåkning istf att njuta av skidpreppning, är det väl rimligt att provåka nya skidor i "borstat originalskick" innan man börjar mecka med dem:-)

 

Annars vet man ju inte heller ifall man gjort något bra. Som forskare måste man ju jämföra varje preppat skidpar med samma skidpar opreppat för att kunna dra nån slutsats

Link to comment
Share on other sites

Sista tre fyra paren jag köpt har glidit utmärkt direkt från fabrik. Ingen anledning alls att sickla eller slipa dem' date=' bara borsta lite o sen glida minst lika bra som alla andra. Utan valla. Varför göra mer än man måste?[/quote']

Jag vet att bl.a. Andreas T även påstår detta. Med mitt sätt att tänka låter det mycket rimligt att det är så. Nya skidor har ju en stensslipningssstruktur som kan vara lika bra som en struktur som stålsickling ger. Men vid stenslipning blir det ju nästan som en matta av mikrohår (se Primaterias rapport) men om dessa borstas bort ordentligt så borde man ju då åka praktiskt taget på ett strukturerat belag och därmed vara jämförbart med stålsicklat. Jag tror att Primateria ungefär resonerar så medan Kuzmin inte håller med (men är inte helt säker) Även detta vore värt att undersöka mer konsekvent.

Om man har som mål att lägga tid på att njuta av skidåkning istf att njuta av skidpreppning, är det väl rimligt att provåka nya skidor i "borstat originalskick" innan man börjar mecka med dem:-)

 

Annars vet man ju inte heller ifall man gjort något bra. Som forskare måste man ju jämföra varje preppat skidpar med samma skidpar opreppat för att kunna dra nån slutsats

Jag är förvånad. Är verkligen skidorna man får från butiken redan väl urborstade ? OM det är så håller jag med att det bara borde vara att tuta och köra. OM det inte är så får man själv göra denna urborstning med omsorg och jag tror att man kan få likvärdigt med det glid man får med enbart stålsickling. Och det stämmer ju även med det bl.a. Andreas T. tidigare rapporterat. Säkert blir detta i alla tre fallen mycket bättre än att som många motionärer gör lägga på något mjukt parafin ofta utan att sedan borsta bort det ordentligt. Men

* är det verkligen så att skidorna från butik är väl urborstade, så väl att man fått bort mikrohåren efter stenslipningen ?

*visst stämmer det att affärerna nu slutat leverera skidor försedda med parafin ? (om så så måste man väl borsta och kompletteringsvalla alternativt stålsickla ?)

Link to comment
Share on other sites

Mina skidor tog jag direkt från butikshyllan och ställde på snön, utan att borsta först. Jag förväntade mig inte alls att de skulle gå så bra som de gjorde.

 

Så här skrev Martin Larsson på sin blogg (malar.se) 2010-10-26 om slipningar:

Salomons fabriksslipningar.

Jag har faktiskt lämnat in gamla skidor för slip hos Salomon för nya slipningar. De är faktiskt första gången för mig som fabriksslipningar gått så bra att de är tävlingsbara. Dessa slipningar tävlade jag på i Bruksvallarna förra året.

Mina skidor var just ett par Salomon.

Link to comment
Share on other sites

Men

* är det verkligen så att skidorna från butik är väl urborstade, så väl att man fått bort mikrohåren efter stenslipningen ?

 

Som jag skrev i mitt första inlägg har jag borstat först. Så jag kan inte säga om de är väl urborstade eller inte.

 

*visst stämmer det att affärerna nu slutat leverera skidor försedda med parafin ? (om så så måste man väl borsta och kompletteringsvalla alternativt stålsickla ?)

 

Är det inte olika med olika märken? Vissa skidor är ju i butik täckta av sådär ett halvt hekto mjuk valla, andra helt "rena". Den där mjuka skyddsvallan bör man troligen ta bort väldigt noggrant om man vill få bra glid!

Link to comment
Share on other sites

Det finns tydligen nu det Kuzmin kallar andra generationens Kuzminsickel på marknaden.

Till enklaresport och andra: Stämmer det ? Och i så fall vad är den teoretiska skillnaden mot de jag har ? (universal, + och -). Har du eller andra testat de två generationernas sicklar mot varandra i verkligheten ?

 

Till de av er som har problem att ibland få hack i belaget när ni sicklar bifogar jag en instruktionsfilm av Kuzmin själv:

Jag försöker att göra precis så och för mig fungerar detta mycket bra. Trots att jag är ganska ohändig har jag inte fått några hack att tala om under alla mina år som (älskad och hatad) stålsicklare.

 

Jag är inte så överraskad av det Andreas T och Anl skriver eftersom det stämmer bra med det jag teoretiskt tror gör att stålsickling fungerar så bra. Som ni vet var jag den absolut störste tvivlaren och det var mitt skidlivs största chock när jag plötsligt övertygades om detta via mitt "idiottest" och det som står på första sidan i denna tråd, mina tre lopp (Vasalopp och båda öppna spåren) på stålsicklade skidor.

 

Till Anl: Jag tror att det är precis det du skriver som gör att många motionärer med vallade skidor från butiken har så dåligt glid. De borstar helt enkelt inte bort både detta skyddsparafin och/eller de andra (främst mjuka) vallor de skall mätta med tillräckligt bra. Många tror tom. att det glider bra på själva det mjuka vallalagret. Varför inte erbjuda standardstålsicklade skidor från butik/fabrik för de som tror på det ?

Link to comment
Share on other sites

Det finns tydligen nu det Kuzmin kallar andra generationens Kuzminsickel på marknaden.

Till enklaresport och andra: Stämmer det ? Och i så fall vad är den teoretiska skillnaden mot de jag har ? (universal, + och -). Har du eller andra testat de två generationernas sicklar mot varandra i verkligheten ?

Ja, det stämmer. Det har nu kommit ut Kuzmin 014 och det är en bättre legering och framförallt Universalen och Plus är mer aggressiva. Legeringen skall göra att de håller ännu längre. Pga missförstånd med leveransen så skickades 200 sicklar först idag så vi har de säkert på måndag, senast tisdag och då kommer vi förstås att testa direkt. Det var ju en ganska stor skillnad från de första sicklarna (modell 01) till 011 och det blir spännande att prova de här. Kanske t.o.m de mer svårarbetade modellerna av Atomic går lätt nu!

Link to comment
Share on other sites

Jag erkänner, jag har idag för första gången provat att åka stålsicklat. Något jag aldrig trodde jag skulle ge mig på som inbiten vallare. Åkte 2h i Högbo på detta skidpar, upplevde att jag gled minst lika bra som min omgivning, kanske bättre till och med. Jag hade sicklat dem med Kuzmin U, borstat och sedan lagt en rak rill. Paret jag sicklade upp är ett par Ross xium från typ 2006.

 

Så med detta erkännande avklarat, har jag några frågor att ställa, och vart bättre än i denna megatråd.

 

Hur ofta måste jag sickla skidorna? Ungefär hur länge håller en sickel? Hur bör sickeln förvaras?

 

Tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Jag erkänner, jag har idag för första gången provat att åka stålsicklat. Något jag aldrig trodde jag skulle ge mig på som inbiten vallare. Åkte 2h i Högbo på detta skidpar, upplevde att jag gled minst lika bra som min omgivning, kanske bättre till och med. Jag hade sicklat dem med Kuzmin U, borstat och sedan lagt en rak rill. Paret jag sicklade upp är ett par Ross xium från typ 2006.

 

Så med detta erkännande avklarat, har jag några frågor att ställa, och vart bättre än i denna megatråd.

 

Hur ofta måste jag sickla skidorna? Ungefär hur länge håller en sickel? Hur bör sickeln förvaras?

 

Tack på förhand.

-Amen! :-)

 

Hur ofta beror förstås på ambitioner, hur bra grundsicklingen blev, hur snön är mm. Första gången behöver man ofta bättra efter ca 30-50 mil, sen brukar man, lite beroende på ambitionsnivå då, en gång per år. Självklart går man in och justerar lite inför tävlingar om de är prioriterade.

Link to comment
Share on other sites

Jag erkänner' date=' jag har idag för första gången provat att åka stålsicklat. Något jag aldrig trodde jag skulle ge mig på som inbiten vallare. Åkte 2h i Högbo på detta skidpar, upplevde att jag gled minst lika bra som min omgivning, kanske bättre till och med. Jag hade sicklat dem med Kuzmin U, borstat och sedan lagt en rak rill. Paret jag sicklade upp är ett par Ross xium från typ 2006.

 

Så med detta erkännande avklarat, har jag några frågor att ställa, och vart bättre än i denna megatråd.

 

Hur ofta måste jag sickla skidorna? Ungefär hur länge håller en sickel? Hur bör sickeln förvaras?

 

Tack på förhand.[/quote']

-Amen! :-)

 

Hur ofta beror förstås på ambitioner, hur bra grundsicklingen blev, hur snön är mm. Första gången behöver man ofta bättra efter ca 30-50 mil, sen brukar man, lite beroende på ambitionsnivå då, en gång per år. Självklart går man in och justerar lite inför tävlingar om de är prioriterade.

Det är bara att gratulera ;) Jag sicklar väldigt sällan under säsong. Mest vallaväck och rejäl borstning. Om jag vill ta bort en rill eller om det är tävling så drar jag ett par nya drag. Behövs säkert inte, men det känns bättre :)

Link to comment
Share on other sites

Kanske dags att sluta jämföra med omgivningen. Min erfarenhet är att jag har bättre glid än 95% av alla andra oavsett när jag vallade senast. Fördomen säger att dessa vallar glid men kanske 1 gång per säsong och borstar och sicklar inte tillräckligt. Jämför istället med folk ni vet glidvallar och har hyfsat koll på vad de gör.

 

I vinter tänker jag jämföra ett par glidvallade skidor med stålsicklade. Första testet i -11 och nysnö blev vinst för stålsicklingen. De som bara plockar fram sina nya skidor och har bra glid utan vallning måste ha haft tur. Men de flesta säger ju att det tar ett par vallningar innan man får fart på skidorna. Så tillbaka till vallaboden.

Link to comment
Share on other sites

Jag erkänner, jag har idag för första gången provat att åka stålsicklat. Något jag aldrig trodde jag skulle ge mig på som inbiten vallare. Åkte 2h i Högbo på detta skidpar, upplevde att jag gled minst lika bra som min omgivning, kanske bättre till och med. Jag hade sicklat dem med Kuzmin U, borstat och sedan lagt en rak rill. Paret jag sicklade upp är ett par Ross xium från typ 2006.

 

Så med detta erkännande avklarat, har jag några frågor att ställa, och vart bättre än i denna megatråd.

 

Hur ofta måste jag sickla skidorna? Ungefär hur länge håller en sickel? Hur bör sickeln förvaras?

 

Tack på förhand.

Jag förstår dig fullständigt Tallen, vår stolta skidforumfura. Jag har ju varit inbiten vallare mer än 30 Vasalopp och haft mycket bra glid och om jag inte hade blivit utnämnd som diskutant (informell opponent) då Kuzmin presenterade sin Licavhandling hade jag förmodlingen vallat än idag. Jag utförde ju då mitt idiottest för att bevisa inför denna händelse att Kuzmin hade fel. Detta test tillsammans med mina tre Vasalopp på stålsicklide skidor (som var starten till denna tråd) blev som ni vet mitt skidlivs största schock. Det verkar ju som att de flesta som SJÄLVA PRÖVAR kommer till samma slutsats, dvs att detta är ett överraskande bra alternativ, kanske det bästa för många av oss motionärer. Du har ju redan fått bra svar från Enklaresport men eftersom jag har lång erfarenhet så svarar jag också på dina frågor på mitt sätt: Jag förvarar bara mina sicklar i den förpackning de levereras i numera och i början lindade jag en tygtrasa kring dem och har dem i fack i Vallaboxen. JAG har ALDRIG under dessa år sett tillskymmelse till rost som t.ex. Ekis rapporterar om. Jag hade ju första två åren bara en sickel men även jag märkte att den började bli slö. Jag märkte dock de fyra eggarna och så att säga nötte ut dem en efter en. Efter grundsicklingen använder jag sickeln sparsamt, bara fräschar upp skidorna lite efter si så där 30 åkta mil. Jag drar oftare då och då några drag med borsten (jag har Kuzmins roterande borste men även prövat Primaterias handborste men känner ingen större skillnad). I samband med mina Vasalopp/öppna spår gör jag en lite mera noggrann sickling/borstning/rillning. Vid några tillfällen har jag haft förmånen att Enklare Sport, Kuzmin själv eller din granne RS Riller hjälpt mig med slutfinischen (Visst är du från Storvreta ? där mister RS Riller bor). Jag har senare under mina år som stålsicklare köpt totalt sex sicklar (2 Kuzmin +, 2 Kuzmin universal, en Kuzmin - och en Primateria). Jag åker ju på träning c:a 100 mil per år och så mina två till tre Vasalopp/öppna spår per år. Årets investering är att jag nu har beställt en + och en universal av nya Kuzminsickeln men inte fått dem ännu, jag rapporterar när jag prövat. JAG använder högst en tiondedel i vallaboden mot vad jag gjorde förr och det är absolut mycket billigare än när jag glidvallade. Det senare är inte ett viktigt argument för mig, men det första är det eftersom jag är en upptagen man och även hälsoaspekten har jag allt oftare tänkt på (se t.ex. tråd om gasmask när man skall fluorvalla etc.). Och jag tycker att jag har minst lika bra, oftast bättre, glid speciellt på träning än när jag vallade.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en till med första erfarenhet av stålsickling (kuzmin universal i det här fallet). Har alltid hållit fast vid vallning som den enda (men något svåra) konsten när det kommer till att få ok och bra glid. Farsan hade dock inhandlat en kuzmin universal som jag tänkte testa på ett på ett par RSC carbonlite skate (tränar och tävlar mest fristil). Detta par har jag av någon anledning aldrig fått att gå riktigt bra pga att spannet inte är riktigt perfekt för mig. Iaf åkte jag en platt runda på 7km x 10 varv. Vartannat varv bytte jag till ett par vanliga Fischer RCS skate med för mig bra spann som jag vet går bra om jag vallar rätt. Båda paren var vallade efter konstens alla regler med starts gröna paraffin då det för dagen var ca 15-17 minus (märk väl att jag vallade även det sicklade paret). Då carbonlite-paret alltid kännts sämre på att spåra och hitta balansen på blev det lite av en överraskning att jag åkte 1,5-2min fortare i snitt på dessa genom passen (tiderna va förvånande konsekventa rundorna emellan). Jag såg till att hålla ansträngningen på en jämn nivå mellan de olika rundorna med pulsklocka liksom äta och dricka ordentligt då det blev ett lite längre pass. Självklart va detta inte ett speciellt rigoröst test där många variabler inte kontrollerades, men jag åkte onekligen snabbare på carbonliterna. Kommer fortsätta att testa sickla något fler par framöver.
Link to comment
Share on other sites

Jag erkänner' date=' jag har idag för första gången provat att åka stålsicklat. Något jag aldrig trodde jag skulle ge mig på som inbiten vallare. Åkte 2h i Högbo på detta skidpar, upplevde att jag gled minst lika bra som min omgivning, kanske bättre till och med. Jag hade sicklat dem med Kuzmin U, borstat och sedan lagt en rak rill. Paret jag sicklade upp är ett par Ross xium från typ 2006.

 

Så med detta erkännande avklarat, har jag några frågor att ställa, och vart bättre än i denna megatråd.

 

Hur ofta måste jag sickla skidorna? Ungefär hur länge håller en sickel? Hur bör sickeln förvaras?

 

Tack på förhand.[/quote']

Jag förstår dig fullständigt Tallen, vår stolta skidforumfura. Jag har ju varit inbiten vallare mer än 30 Vasalopp och haft mycket bra glid och om jag inte hade blivit utnämnd som diskutant (informell opponent) då Kuzmin presenterade sin Licavhandling hade jag förmodlingen vallat än idag. Jag utförde ju då mitt idiottest för att bevisa inför denna händelse att Kuzmin hade fel. Detta test tillsammans med mina tre Vasalopp på stålsicklide skidor (som var starten till denna tråd) blev som ni vet mitt skidlivs största schock. Det verkar ju som att de flesta som SJÄLVA PRÖVAR kommer till samma slutsats, dvs att detta är ett överraskande bra alternativ, kanske det bästa för många av oss motionärer. Du har ju redan fått bra svar från Enklaresport men eftersom jag har lång erfarenhet så svarar jag också på dina frågor på mitt sätt: Jag förvarar bara mina sicklar i den förpackning de levereras i numera och i början lindade jag en tygtrasa kring dem och har dem i fack i Vallaboxen. JAG har ALDRIG under dessa år sett tillskymmelse till rost som t.ex. Ekis rapporterar om. Jag hade ju första två åren bara en sickel men även jag märkte att den började bli slö. Jag märkte dock de fyra eggarna och så att säga nötte ut dem en efter en. Efter grundsicklingen använder jag sickeln sparsamt, bara fräschar upp skidorna lite efter si så där 30 åkta mil. Jag drar oftare då och då några drag med borsten (jag har Kuzmins roterande borste men även prövat Primaterias handborste men känner ingen större skillnad). I samband med mina Vasalopp/öppna spår gör jag en lite mera noggrann sickling/borstning/rillning. Vid några tillfällen har jag haft förmånen att Enklare Sport, Kuzmin själv eller din granne RS Riller hjälpt mig med slutfinischen (Visst är du från Storvreta ? där mister RS Riller bor). Jag har senare under mina år som stålsicklare köpt totalt sex sicklar (2 Kuzmin +, 2 Kuzmin universal, en Kuzmin - och en Primateria). Jag åker ju på träning c:a 100 mil per år och så mina två till tre Vasalopp/öppna spår per år. Årets investering är att jag nu har beställt en + och en universal av nya Kuzminsickeln men inte fått dem ännu, jag rapporterar när jag prövat. JAG använder högst en tiondedel i vallaboden mot vad jag gjorde förr och det är absolut mycket billigare än när jag glidvallade. Det senare är inte ett viktigt argument för mig, men det första är det eftersom jag är en upptagen man och även hälsoaspekten har jag allt oftare tänkt på (se t.ex. tråd om gasmask när man skall fluorvalla etc.). Och jag tycker att jag har minst lika bra, oftast bättre, glid speciellt på träning än när jag vallade.

Tack för svaren! Håller fullständigt med i det du avslutar med, det är inte priset på glidvallan som egentligen gjorde att jag valde att testa ett annat alternativ (sickla). Utan den enorma tidsåtgången i att valla upp ett par skidor enligt konstens alla regler. Med heltidsjobb, fru och små barn är det inte lätt att få tid till att valla och att åka skidor. Jag hoppas de positiva erfarenheterna fortsätter att trilla in, så jag även vågar köra sicklat på tävling.

 

Din geografiska placering av mig, är helt korrekt. Det är i Storvreta jag bor och lägger de flesta träningsmilen.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju inte jämföra två olika par. Det är ju grunden.... Tyvärr... Framförallt inte med två olika spann...

Eh är det inte det man gör, jämför olika par. Knappast att man hinner köra både stålsicklat och stenslipat på samma skida under samma förhållanden. Då kan man lägga ner alla jämförelser.

 

Däremot 2 minuters skillnad låter helt galet mycket. (Om man nu inte kör klassiskt med ena paret...) Nu skall väl iofs stålsicklat vara riktigt bra alternativ när det är riktigt kallt även för proffs.

Link to comment
Share on other sites

Jag har jämfört skidor som jag inte tidigare fått speciella differenser med i tid. Tja, det är i alla fall de differenser jag fick. Jag har åkt rätt mycket under vintern med just dessa två par och inte fått samma tidsskillnader på varven. Knappt nån större skillnad alls även om det tidigare under försäsongen varit lite varmare på orten för test (v-bottens inland). Tilläggas är att de vanliga RCS-skidorna har en fräsch stenslipning som för mig brukligt inför varje säsong. Jag har hunnit använda dom med tillhörande vallning rätt frekvent på försäsongen, så de är "invallade" efter konstens regler. Jag upplever det onekligen som att stålsicklingen går bra. I alla fall nu när det är kallföre. Åker i veckan i Umeå med hålskidorna där vi haft mellan 12-15 minus och varvtiderna är bra. Bättre än tidigare och jag ligger knappast på nån formtopp :) Vi får väl se hur saker och ting utvecklats
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att Burras jämförelse mellan två par skidor är högst relevant förutsatt att man läser hela hans inlägg. Han har två par skidor som han känner väl. Det ena paret glider bra medan det andra paret har varit svåra att få bra glid på. Sedan stålsicklar han det sämre paret som plötsligt glider bättre. Självklart kan man räkna upp en massa olika felkällor och framförallt så är ett enstaka test för lie för att dra några slutsatser av.

 

Nu är dock inte Burras test ett enstaka test utan ett av hundratals test bara i den här tråden. Mängder av alla tester är och i andra trådar pekar i samma riktning, nämligen att stålsickling är ett bra alternativ till annan typ av preparering. Det Burras kommer fram till är att även om man vallar skidorna så är stålsicklat ett bra alternativ som underlag.

 

Det jag dock är mest imponerad av är hans tränings och teststräcka på 7 mil, inte dåligt. Om jag räknat rätt bytte han skidor fem gånger och om resultat blev samma varje gång så kan man nog utesluta sådant som att han sett fel på klockan eller tillfälligheter som schackningsperioder och annat.

 

/Mats

Edited by senmathal
Link to comment
Share on other sites

Är väl i samma sits som alla andra denna skitvinter. Så man får passa på att ta rejäla långpass när man har spår som är längre än 2km.

I vilket fall är jag verkligen fast för den här nya typen av stålsickling. Försöker få till ca 10mil i veckan, dvs, ett pass om dan och jag upplever det som fruktansvärt befriande att nu alltid ha någon mån av hyffsat glid utan att hålla på med vallningen.

En ytterligare observation som är lite kul är att när man börjar fråga runt hos vänner som åker sponsrat och semisponsrat i fråga om valla så är det flera som åker stålsicklat. ffa på träning men några även på tävling (men då i kombination med valla).

 

Nu återstår forska i det här om man kan få till dunderglid med att valla stålsicklat - till tävling. Har som ovan förstått att flertalet kör med det upplägget?

 

Jag tycker att Burras jämförelse mellan två par skidor är högst relevant förutsatt att man läser hela hans inlägg. Han har två par skidor som han känner väl. Det ena paret glider bra medan det andra paret har varit svåra att få bra glid på. Sedan stålsicklar han det sämre paret som plötsligt glider bättre. Självklart kan man räkna upp en massa olika felkällor och framförallt så är ett enstaka test för lie för att dra några slutsatser av.

 

Nu är dock inte Burras test ett enstaka test utan ett av hundratals test bara i den här tråden. Mängder av alla tester är och i andra trådar pekar i samma riktning, nämligen att stålsickling är ett bra alternativ till annan typ av preparering. Det Burras kommer fram till är att även om man vallar skidorna så är stålsicklat ett bra alternativ som underlag.

 

Det jag dock är mest imponerad av är hans tränings och teststräcka på 7 mil, inte dåligt. Om jag räknat rätt bytte han skidor fem gånger och om resultat blev samma varje gång så kan man nog utesluta sådant som att han sett fel på klockan eller tillfälligheter som schackningsperioder och annat.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag erkänner' date=' jag har idag för första gången provat att åka stålsicklat. Något jag aldrig trodde jag skulle ge mig på som inbiten vallare. Åkte 2h i Högbo på detta skidpar, upplevde att jag gled minst lika bra som min omgivning, kanske bättre till och med. Jag hade sicklat dem med Kuzmin U, borstat och sedan lagt en rak rill. Paret jag sicklade upp är ett par Ross xium från typ 2006.

 

Så med detta erkännande avklarat, har jag några frågor att ställa, och vart bättre än i denna megatråd.

 

Hur ofta måste jag sickla skidorna? Ungefär hur länge håller en sickel? Hur bör sickeln förvaras?

 

Tack på förhand.[/quote']

Jag förstår dig fullständigt Tallen, vår stolta skidforumfura. Jag har ju varit inbiten vallare mer än 30 Vasalopp och haft mycket bra glid och om jag inte hade blivit utnämnd som diskutant (informell opponent) då Kuzmin presenterade sin Licavhandling hade jag förmodlingen vallat än idag. Jag utförde ju då mitt idiottest för att bevisa inför denna händelse att Kuzmin hade fel. Detta test tillsammans med mina tre Vasalopp på stålsicklide skidor (som var starten till denna tråd) blev som ni vet mitt skidlivs största schock. Det verkar ju som att de flesta som SJÄLVA PRÖVAR kommer till samma slutsats, dvs att detta är ett överraskande bra alternativ, kanske det bästa för många av oss motionärer. Du har ju redan fått bra svar från Enklaresport men eftersom jag har lång erfarenhet så svarar jag också på dina frågor på mitt sätt: Jag förvarar bara mina sicklar i den förpackning de levereras i numera och i början lindade jag en tygtrasa kring dem och har dem i fack i Vallaboxen. JAG har ALDRIG under dessa år sett tillskymmelse till rost som t.ex. Ekis rapporterar om. Jag hade ju första två åren bara en sickel men även jag märkte att den började bli slö. Jag märkte dock de fyra eggarna och så att säga nötte ut dem en efter en. Efter grundsicklingen använder jag sickeln sparsamt, bara fräschar upp skidorna lite efter si så där 30 åkta mil. Jag drar oftare då och då några drag med borsten (jag har Kuzmins roterande borste men även prövat Primaterias handborste men känner ingen större skillnad). I samband med mina Vasalopp/öppna spår gör jag en lite mera noggrann sickling/borstning/rillning. Vid några tillfällen har jag haft förmånen att Enklare Sport, Kuzmin själv eller din granne RS Riller hjälpt mig med slutfinischen (Visst är du från Storvreta ? där mister RS Riller bor). Jag har senare under mina år som stålsicklare köpt totalt sex sicklar (2 Kuzmin +, 2 Kuzmin universal, en Kuzmin - och en Primateria). Jag åker ju på träning c:a 100 mil per år och så mina två till tre Vasalopp/öppna spår per år. Årets investering är att jag nu har beställt en + och en universal av nya Kuzminsickeln men inte fått dem ännu, jag rapporterar när jag prövat. JAG använder högst en tiondedel i vallaboden mot vad jag gjorde förr och det är absolut mycket billigare än när jag glidvallade. Det senare är inte ett viktigt argument för mig, men det första är det eftersom jag är en upptagen man och även hälsoaspekten har jag allt oftare tänkt på (se t.ex. tråd om gasmask när man skall fluorvalla etc.). Och jag tycker att jag har minst lika bra, oftast bättre, glid speciellt på träning än när jag vallade.

Tack för svaren! Håller fullständigt med i det du avslutar med, det är inte priset på glidvallan som egentligen gjorde att jag valde att testa ett annat alternativ (sickla). Utan den enorma tidsåtgången i att valla upp ett par skidor enligt konstens alla regler. Med heltidsjobb, fru och små barn är det inte lätt att få tid till att valla och att åka skidor. Jag hoppas de positiva erfarenheterna fortsätter att trilla in, så jag även vågar köra sicklat på tävling.

 

Din geografiska placering av mig, är helt korrekt. Det är i Storvreta jag bor och lägger de flesta träningsmilen.

Du har redan identifierat något som som absolut talar för stålsickling för många av oss: Med heltidsjobb, fru och barn blir det rätt begränsad tid över. Hur stor del av denna tid skall vi ägna åt att glidvalla skidorna istället för att vara i skidspåret ? Enligt min erfarenhet är skillnaden stor sedan jag gick över till stålsickling då jag knappt ägnar någon tid alls för skidpreparering utom inför Vasaloppet och dessutom inte behöver utsätta mig för några fluorångor, gasmasker etc (se andra trådar) och fundera över vilken kombination av dunderpulvren X, Y, Z,.... som glider bäst och vid vilken temperatur de skall läggas på så det uppstår stjärnregn, etc Och med mitt motionärsmått att mäta har jag mycket konkurrensmässigt glid på träningsturerna på Ormberget. Jag har många gånger blivit tillfrågad av de som åker i min fart vad jag har under skidorna när jag glider ifrån i utförsbackarna. Men i den fart jag åker numera betyder det ju inte att jag glider bättre än en del av er som både är bättre åkare och skidpreparerare än mig.

 

Jag bodde ju lång tid halvtid i Uppsala och åkte många gånger i Storvreta. Dessutom var min standardtur på rullskidor just att åka cykelvägen från Uppsala till Storvreta, åka Storvreta runt och tillbaka. Även nu är jag regelbundet i Uppsala så vi får väl hålla utkik, Jag har inte Veterandräkten i Uppsala men åker nästan alltid med Veteranmössa.

 

Min erfarenhet är att i stort sett alla jag känner som SJÄLVA PRÖVAT stålsickling, även de som glidvallar på tävling, är överraskade att det fungerar så bra.

Link to comment
Share on other sites

har åkt stålsicklat i Borås i vinter. Jag glider i stort sett alltid ifatt folk framför. Fast det beror nog mer på att jag gilllar att experimentera mer med fästet än glidet. Känns som det ibland glöms bort bland allt snack om flour, rillning o paraffiner :)

 

Summasummarum för egen del. Ev glidvalla påverkar så litet, nån skrev 2% av glidet. Stålsickla, ha alltid fräscha o rena belag o sen jobba med fästet (om vi nu talar klassiskt)

Edited by skogsvakt
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...