Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Haha!! Lars-Erik! Jag såg just ditt somriga vasalopp på youtube. Du är väl en tok-rolig gubbe du! :)

 

Du är en inspiration för oss allihop!

Fantastisk underhållning

Tack Buster14 och skogsvakt för uppskattande ord, nästan så det känns som att man fått en liten fanclub. Och härligt att vi har en skogsvakt som värnar om den ibland lite vildvuxna skogen på skidforum, vilket väl är speciellt viktigt för vår stoltaste fura i denna skog = Tallen.

 

Jag är mycket glad för utvecklingen visavi mig som inbiten förespråkare för stålsickling som ett perfekt ALTERNATIV för oss riktiga motionärer och ändå mera för den breda allmänheten. De hårda orden från de första åren har förbytts i något som jag tror Karl Bertil Jonsson kände på sin berömda julaftonsfärd. En viktig orsak är nog att de allra flesta som SJÄLVA PRÖVAT stålsickling inser att jag har rätt och att jag dessutom är en evig optimist och entusiast med viss kunskap och erfarenhet bidrar nog också. Men att jag dessutom är tok-rolig som Buster14 får jag väl se som en extra bonus. Med tanke på hur många visningar just denna film (med mina 347 varv runt kvarteret inför förvånade grannar = ett Vasalopp) har så kanske det ligger något i det i varje fall vid just detta tillfälle som jag upplevde som mycket inspirerande.

Link to comment
Share on other sites

Härligt Lars-Erik! Sett en minut bara typ, men tur inte Mora-Nisse hade den bredden mellan skidorna;) Jag har lite övriga synpunkter på tekniken också;). Är inte dessutom stavarna lite långa när du måste lyfta dem i sidled (lite farligt passera om spåren ligger tätt?) för att få fram dem? ;)

Härligt att vi har snövinter numera både på skidforum och i södra landet. Utveckla gärna dina åsikter om min teknik så jag kan justera den. Naturligtvis är min teknik på typisk motionärsnivå så det är nog inget att visa upp i instruktionssammanhang. Men även denna usla teknik tog jag mig ju runt ett Vasalopp runt kvarteret på hygglig tid så det kanske är extra uppmuntrande för typiska motionärer på skidforum ? Jag TROR att min teknik på vanliga skidor är något bättre (om än gammelmodig) eftersom jag började med det här med rullskidor mycket sent i "karriären".

 

Anm: Jag har nu fått mina nya Kuzminsicklar (+ och universal) av nya modellen. Jag har prövat dem och mitt första intryck är att de är vassare än gamla modellen och för mig därför ändå mera lättarbetad. För de av er (Ekis och andra) som lyckats få hack i belaget borde det kanske betyda att det är tom större risk nu. Jag rekommenderar därför att ni följer Kuzmins instruktionsfilm och drar sickeln vinklad mot er istället för hur ni nu gör.

Till enklaresport: Har du några tekniska data på vad skillnaden är ? Och om det är något i övrigt man skall tänka på vid användandet av Kuzmins nya sicklar.

Link to comment
Share on other sites

Härligt Lars-Erik! Sett en minut bara typ' date=' men tur inte Mora-Nisse hade den bredden mellan skidorna;) Jag har lite övriga synpunkter på tekniken också;). Är inte dessutom stavarna lite långa när du måste lyfta dem i sidled (lite farligt passera om spåren ligger tätt?) för att få fram dem? ;)[/quote']

Härligt att vi har snövinter numera både på skidforum och i södra landet. Utveckla gärna dina åsikter om min teknik så jag kan justera den. Naturligtvis är min teknik på typisk motionärsnivå så det är nog inget att visa upp i instruktionssammanhang. Men även denna usla teknik tog jag mig ju runt ett Vasalopp runt kvarteret på hygglig tid så det kanske är extra uppmuntrande för typiska motionärer på skidforum ? Jag TROR att min teknik på vanliga skidor är något bättre (om än gammelmodig) eftersom jag började med det här med rullskidor mycket sent i "karriären".

 

Anm: Jag har nu fått mina nya Kuzminsicklar (+ och universal) av nya modellen. Jag har prövat dem och mitt första intryck är att de är vassare än gamla modellen och för mig därför ändå mera lättarbetad. För de av er (Ekis och andra) som lyckats få hack i belaget borde det kanske betyda att det är tom större risk nu. Jag rekommenderar därför att ni följer Kuzmins instruktionsfilm och drar sickeln vinklad mot er istället för hur ni nu gör.

Till enklaresport: Har du några tekniska data på vad skillnaden är ? Och om det är något i övrigt man skall tänka på vid användandet av Kuzmins nya sicklar.

Japp!

Min teori är följande, att många av de som lärde sig åka "förr i tiden", däribland NÄSTAN jag, har vissa särdrag i sin teknik. Bla tror jag att det kan bero på att man ofta åkt i manuellt spårade spår i djup snö (som jag gjorde i min uppväxt på 80-talet) som gör att många lyfter stavarna på det sätt du gör. Du lyfter stavarna liksom uppåt och i sidled, liksom för att komma över den höga snön och sedan framåt, långt framför fötterna, för att sedan sätta ner de stora runda trugorna i den djupa snön bredvid spåren. Men nuförtiden är ju snön bredvid spåren åtkörd, och du behöver bara lyfta stavarna liksom framåt längs med kroppen och sätta ner dem i höjd med hälen. Du behöver inte lyfta dem uppåt och inte alls framför fötterna. Dessutom om du bara dubbelstakar så blir det ju så - framförallt när du har kontrollrem och sätter den så tight att när du släpper remmen bakom kroppen, hänger staven liksom nästan i luften - att du inte behöver pendla staven så särskilt mycket, utan du drar mera staven framåt med händerna i lutande riktning och sätter sedan ner den vid hälarna, fast just när du sätter ner dem, har du ju tagit fram stavspetsarna, så att du sätter ner dem nästan rakt ner... Sen är det många äldre som också - tror jag pga tunga skidor förr - har utvecklat den tekniken att de vid stakning med frånskjut, inte träffar/ "klockar" pendel armar/ben, utan de gör så att de tar först ett frånskjut med benen och sedan drar fram armarna, eller möjligen tvärtom, men tror det blir på det första sättet att de tar benen först och sedan armarna. Vet inte hur du gör, kollade inte så noga på filmen, men många gör så. Istället ska man träffa med pendel med både armar och ben, så att de möts på mitten och skapar kraftjämvikt. Alltså när du skjuter ifrån med foten så har du full kraft på armarnas pendel och den pendeln är då mitt över fötterna! Sen står du ju alltså väldigt väldigt brett med benen på rullskidorna när du stakar. En grund är ju att stå så som spåren är när man åker skidor, men faktum är att man många gånger kan tjäna lite på att stå tätare ändå med benen när man åker rullskidor eller stakar mellan spåren på Vasaloppet tex! Lättare att få ner kraften i stakningen då!

Det finns mer att jobba på, men en liten början! :) Komma upp lite högre innan man sätter ner stavarna är också ett tips kanske. Modern stakning är ju ut med armbågarna så du kan använda biceps mer än triceps, händerna nära axlarna/kroppen så du blir starkare, och använda mage rygg mycket också... (men lära gammal hund sitta.... :))

Låter bra med vassare sickel!!!

Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

Härligt Lars-Erik! Sett en minut bara typ' date=' men tur inte Mora-Nisse hade den bredden mellan skidorna;) Jag har lite övriga synpunkter på tekniken också;). Är inte dessutom stavarna lite långa när du måste lyfta dem i sidled (lite farligt passera om spåren ligger tätt?) för att få fram dem? ;)[/quote']

Härligt att vi har snövinter numera både på skidforum och i södra landet. Utveckla gärna dina åsikter om min teknik så jag kan justera den. Naturligtvis är min teknik på typisk motionärsnivå så det är nog inget att visa upp i instruktionssammanhang. Men även denna usla teknik tog jag mig ju runt ett Vasalopp runt kvarteret på hygglig tid så det kanske är extra uppmuntrande för typiska motionärer på skidforum ? Jag TROR att min teknik på vanliga skidor är något bättre (om än gammelmodig) eftersom jag började med det här med rullskidor mycket sent i "karriären".

 

Anm: Jag har nu fått mina nya Kuzminsicklar (+ och universal) av nya modellen. Jag har prövat dem och mitt första intryck är att de är vassare än gamla modellen och för mig därför ändå mera lättarbetad. För de av er (Ekis och andra) som lyckats få hack i belaget borde det kanske betyda att det är tom större risk nu. Jag rekommenderar därför att ni följer Kuzmins instruktionsfilm och drar sickeln vinklad mot er istället för hur ni nu gör.

Till enklaresport: Har du några tekniska data på vad skillnaden är ? Och om det är något i övrigt man skall tänka på vid användandet av Kuzmins nya sicklar.

Angående din skidteknik så är den riktigt bra, iaf av det jag sett live! :-)

Som alltid skall man vara lyhörd mot belaget men när jag gasade på som vanligt, dvs i hög fart och ganska högt tryck, så fick jag lite vågigt på ngt ställe så jag fick lugna mig då de är mer aggressiva och effektiva. Jmf med sylvass kniv i ansiktet, man drar inte direkt full fart.

Så börja lugnt med ett bestämt men ändå varsamt handlag och vinkla varierande i sidled men inte för mycket vinkel åt sidan då det kan bli svårare. Tar man det lugnt så är det absolut ingen fara.

Skillnaden är att de nu har en legering som gör att de håller ännu längre och de alltså mer aggressiva och effektiva. Jag har skickat vidare frågan om det är ngn mer teknisk skillnad på själva eggarna och strukturen. Och han ringde upp direkt och han säger att det per automatik blir en teknisk skillnad, då dels förstås på grund av ett lite annat material men förstås pga den vassare geometrin.

Angående tekniken så har jag framgångsrikt visat några hur man smidigt kan föra sickeln fram och tillbaka men man vinklar alltså upp sickeln så den är nära lodrätt (man får inte gå över) då man går tillbaka och sen vinklar man ned igen till ca. 45 grader och drar tillbaka. Lite olika vinklat i sidled varannan gång. Vänta liiite innan man trycker så att man inte får en "startrand". I själva grundsicklingen gör de inte så mycket dock.

Man kanske inte ser så bra på filmen: www.enklaresport.se/Kuzmininstruktion.pdf

Link to comment
Share on other sites

Jag har faktiskt fått ngra kuzmin o ngn primateria rostig över denna sommaren. Inför sommaren dränkte jag dem i typ 5/56 och la dem i en zipp-lock plastpåse, i en (fuktig) källare. Kanske 5/56 typ dunstar?

 

men d tycker jag bara är bra. Kuzmin, primateria o återförs förtjänar att få sälja sicklar.

Carl A, du har ju nu passerat 1000 inlägg på skidforum och blivit erfaren medlem. Grattis och välkommen i "klubben". Men, vad gör man när man passerar denna gräns på skidforum ?

Tips: se annan lämplig tråd. Många har gjort bejublade inlägg där men fortfarande håller jag nog Dunderklumpen som nummer ett här.

Link to comment
Share on other sites

Jag har faktiskt fått ngra kuzmin o ngn primateria rostig över denna sommaren. Inför sommaren dränkte jag dem i typ 5/56 och la dem i en zipp-lock plastpåse, i en (fuktig) källare. Kanske 5/56 typ dunstar?

 

men d tycker jag bara är bra. Kuzmin, primateria o återförs förtjänar att få sälja sicklar.

Ja 5:56 försvinner tämligen spårlöst inom en inte allt för lång tid. WD-40 är är lite bättre men båda preparaten är väl mest till för att lösa rost och inte för att rostskydda.

 

/Mats

Edited by senmathal
Link to comment
Share on other sites

Härligt Lars-Erik! Sett en minut bara typ' date=' men tur inte Mora-Nisse hade den bredden mellan skidorna;) Jag har lite övriga synpunkter på tekniken också;). Är inte dessutom stavarna lite långa när du måste lyfta dem i sidled (lite farligt passera om spåren ligger tätt?) för att få fram dem? ;)[/quote']

Härligt att vi har snövinter numera både på skidforum och i södra landet. Utveckla gärna dina åsikter om min teknik så jag kan justera den. Naturligtvis är min teknik på typisk motionärsnivå så det är nog inget att visa upp i instruktionssammanhang. Men även denna usla teknik tog jag mig ju runt ett Vasalopp runt kvarteret på hygglig tid så det kanske är extra uppmuntrande för typiska motionärer på skidforum ? Jag TROR att min teknik på vanliga skidor är något bättre (om än gammelmodig) eftersom jag började med det här med rullskidor mycket sent i "karriären".

 

Anm: Jag har nu fått mina nya Kuzminsicklar (+ och universal) av nya modellen. Jag har prövat dem och mitt första intryck är att de är vassare än gamla modellen och för mig därför ändå mera lättarbetad. För de av er (Ekis och andra) som lyckats få hack i belaget borde det kanske betyda att det är tom större risk nu. Jag rekommenderar därför att ni följer Kuzmins instruktionsfilm och drar sickeln vinklad mot er istället för hur ni nu gör.

Till enklaresport: Har du några tekniska data på vad skillnaden är ? Och om det är något i övrigt man skall tänka på vid användandet av Kuzmins nya sicklar.

Japp!

Min teori är följande, att många av de som lärde sig åka "förr i tiden", däribland NÄSTAN jag, har vissa särdrag i sin teknik. Bla tror jag att det kan bero på att man ofta åkt i manuellt spårade spår i djup snö (som jag gjorde i min uppväxt på 80-talet) som gör att många lyfter stavarna på det sätt du gör. Du lyfter stavarna liksom uppåt och i sidled, liksom för att komma över den höga snön och sedan framåt, långt framför fötterna, för att sedan sätta ner de stora runda trugorna i den djupa snön bredvid spåren. Men nuförtiden är ju snön bredvid spåren åtkörd, och du behöver bara lyfta stavarna liksom framåt längs med kroppen och sätta ner dem i höjd med hälen. Du behöver inte lyfta dem uppåt och inte alls framför fötterna. Dessutom om du bara dubbelstakar så blir det ju så - framförallt när du har kontrollrem och sätter den så tight att när du släpper remmen bakom kroppen, hänger staven liksom nästan i luften - att du inte behöver pendla staven så särskilt mycket, utan du drar mera staven framåt med händerna i lutande riktning och sätter sedan ner den vid hälarna, fast just när du sätter ner dem, har du ju tagit fram stavspetsarna, så att du sätter ner dem nästan rakt ner... Sen är det många äldre som också - tror jag pga tunga skidor förr - har utvecklat den tekniken att de vid stakning med frånskjut, inte träffar/ "klockar" pendel armar/ben, utan de gör så att de tar först ett frånskjut med benen och sedan drar fram armarna, eller möjligen tvärtom, men tror det blir på det första sättet att de tar benen först och sedan armarna. Vet inte hur du gör, kollade inte så noga på filmen, men många gör så. Istället ska man träffa med pendel med både armar och ben, så att de möts på mitten och skapar kraftjämvikt. Alltså när du skjuter ifrån med foten så har du full kraft på armarnas pendel och den pendeln är då mitt över fötterna! Sen står du ju alltså väldigt väldigt brett med benen på rullskidorna när du stakar. En grund är ju att stå så som spåren är när man åker skidor, men faktum är att man många gånger kan tjäna lite på att stå tätare ändå med benen när man åker rullskidor eller stakar mellan spåren på Vasaloppet tex! Lättare att få ner kraften i stakningen då!

Det finns mer att jobba på, men en liten början! :) Komma upp lite högre innan man sätter ner stavarna är också ett tips kanske. Modern stakning är ju ut med armbågarna så du kan använda biceps mer än triceps, händerna nära axlarna/kroppen så du blir starkare, och använda mage rygg mycket också... (men lära gammal hund sitta.... :))

Låter bra med vassare sickel!!!

Fantastisk omtänksamt av dig snövinter att du bemödat dig om detta, dvs att verkligen försöka hjälpa en gammal gubbe som jag att förbättra skidtekniken. Jag skall absolut konsekvent tänka på det du säger redan på nästa träning. Jag tillhör absolut de gamla hundar som gärna lär mig sitta bättre, eller som i detta fall åka mer effektivt. Det är t.ex. uppenbart att man förlorar onödig energi genom att lyfta stavarna för högt. Och du har även rätt i att jag ofta använder den dubbelstakningsteknik du beskriver, men speciellt i slutet av Vasalopp känns det som att jag bäst avancerar på detta sätt så det bär emot att ändra detta just där. Och att åka mellan spåren gör jag också ofta då, både för att det är lättare att komma fram och att det ibland glider lättare där. Och allt du säger låter logiskt korrekt och det här med armlyftningen och isättning av stavarna skall jag konsekvent tänka på träningar framöver. Jag använder 150 cm stavar vid skidåkning, är det lagom när jag är 174 cm ? Det känns så men jag frågar ändå eftersom du bryr dig.

Link to comment
Share on other sites

Tack och vad kul att du tog det bra! Jag var lite fundersam om du ville lära nytt eller om du skulle bli irriterad på lite tekniktips! Men tack, vad kul! Stavlängd: många pratar om ca 30 cm kortare :) än kroppslängd. Men egentligen är ju kroppslängd fel att mäta efter. Jag tex har rätt lång hals o huvud. Det intressanta är ju hur högt upp i förhållande till axlarna som stavarna når! Och sen beror det ju också var remmen sitter på handtagen och hur truga o spets ser ut. Men typ ett par cm nedanför axlarna är väl rimligt att stavarna når. Jag ska kolla nån dag hur jag har det med mina stavar. Mkt jobb nu i dagarna för min del. 29 cm är rätt många som har skillnaden. I så fal skulle du ha 145 cm då. Men då kanske krävs att du böjer lite mer på knä och både rygg när du åker. Men vi hörs! Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

Tack och vad kul att du tog det bra! Jag var lite fundersam om du ville lära nytt eller om du skulle bli irriterad på lite tekniktips! Men tack, vad kul! Stavlängd: många pratar om ca 30 cm kortare :) än kroppslängd. Men egentligen är ju kroppslängd fel att mäta efter. Jag tex har rätt lång hals o huvud. Det intressanta är ju hur högt upp i förhållande till axlarna som stavarna når! Och sen beror det ju också var remmen sitter på handtagen och hur truga o spets ser ut. Men typ ett par cm nedanför axlarna är väl rimligt att stavarna når. Jag ska kolla nån dag hur jag har det med mina stavar. Mkt jobb nu i dagarna för min del. 29 cm är rätt många som har skillnaden. I så fal skulle du ha 145 cm då. Men då kanske krävs att du böjer lite mer på knä och både rygg när du åker. Men vi hörs!

Tusen tack snövinter. Jag har tagit ditt råd allvarligt och prövar nu att korta stavlängden lite på mina reservstavar för att se om jag märker någon skillnad till det bättre. Inspirerad av ideérna Ronnie Lööf har prövade jag för ett par år sedan med mycket längre stavar, 155 och tom 160 cm, men det passade mig inte alls och jag tyckte det kändes onaturligt och jag blev tom trött i armarna och det var speciellt svårt att åka uppför med min motionärsstil. Jag prövar nu att först kapa till 147 cm så får vi se vad det leder till.

* Kommer du snövinter från Luleåtrakten ?

 

Beträffande mina Kuzminsicklar av nya modellen så känns de lite vassare än gamla modellen men hittills har jag inte känt någon annan skillnad beträffande glid etc.

* Någon annan som prövat och kan dela erfarenheter ?

En annan fråga gäller frågan om Kuzmins snabbroterande borstar. Jag har prövat använda dem men har inte gjort några jämförande tester. Jag kan på mitt motionärssätt heller inte säkert avgöra om det glider bättre än med noggrann handborsting.

* Någon annan av er som prövat och har åsikter ?

Link to comment
Share on other sites

Det bästa med de roterande borstarna är att man slipper stå och borsta så länge. Sen vet jag inte om jag märker någon skillnad direkt mot handborste.

På stavlängd så kör jag 30 cm kortare än kroppslängd.

Tack och vad kul att du tog det bra! Jag var lite fundersam om du ville lära nytt eller om du skulle bli irriterad på lite tekniktips! Men tack' date=' vad kul! Stavlängd: många pratar om ca 30 cm kortare :) än kroppslängd. Men egentligen är ju kroppslängd fel att mäta efter. Jag tex har rätt lång hals o huvud. Det intressanta är ju hur högt upp i förhållande till axlarna som stavarna når! Och sen beror det ju också var remmen sitter på handtagen och hur truga o spets ser ut. Men typ ett par cm nedanför axlarna är väl rimligt att stavarna når. Jag ska kolla nån dag hur jag har det med mina stavar. Mkt jobb nu i dagarna för min del. 29 cm är rätt många som har skillnaden. I så fal skulle du ha 145 cm då. Men då kanske krävs att du böjer lite mer på knä och både rygg när du åker. Men vi hörs![/quote']

Tusen tack snövinter. Jag har tagit ditt råd allvarligt och prövar nu att korta stavlängden lite på mina reservstavar för att se om jag märker någon skillnad till det bättre. Inspirerad av ideérna Ronnie Lööf har prövade jag för ett par år sedan med mycket längre stavar, 155 och tom 160 cm, men det passade mig inte alls och jag tyckte det kändes onaturligt och jag blev tom trött i armarna och det var speciellt svårt att åka uppför med min motionärsstil. Jag prövar nu att först kapa till 147 cm så får vi se vad det leder till.

* Kommer du snövinter från Luleåtrakten ?

 

Beträffande mina Kuzminsicklar av nya modellen så känns de lite vassare än gamla modellen men hittills har jag inte känt någon annan skillnad beträffande glid etc.

* Någon annan som prövat och kan dela erfarenheter ?

En annan fråga gäller frågan om Kuzmins snabbroterande borstar. Jag har prövat använda dem men har inte gjort några jämförande tester. Jag kan på mitt motionärssätt heller inte säkert avgöra om det glider bättre än med noggrann handborsting.

* Någon annan av er som prövat och har åsikter ?

Link to comment
Share on other sites

Tack och vad kul att du tog det bra! Jag var lite fundersam om du ville lära nytt eller om du skulle bli irriterad på lite tekniktips! Men tack' date=' vad kul! Stavlängd: många pratar om ca 30 cm kortare :) än kroppslängd. Men egentligen är ju kroppslängd fel att mäta efter. Jag tex har rätt lång hals o huvud. Det intressanta är ju hur högt upp i förhållande till axlarna som stavarna når! Och sen beror det ju också var remmen sitter på handtagen och hur truga o spets ser ut. Men typ ett par cm nedanför axlarna är väl rimligt att stavarna når. Jag ska kolla nån dag hur jag har det med mina stavar. Mkt jobb nu i dagarna för min del. 29 cm är rätt många som har skillnaden. I så fal skulle du ha 145 cm då. Men då kanske krävs att du böjer lite mer på knä och både rygg när du åker. Men vi hörs![/quote']

Tusen tack snövinter. Jag har tagit ditt råd allvarligt och prövar nu att korta stavlängden lite på mina reservstavar för att se om jag märker någon skillnad till det bättre. Inspirerad av ideérna Ronnie Lööf har prövade jag för ett par år sedan med mycket längre stavar, 155 och tom 160 cm, men det passade mig inte alls och jag tyckte det kändes onaturligt och jag blev tom trött i armarna och det var speciellt svårt att åka uppför med min motionärsstil. Jag prövar nu att först kapa till

147 cm så får vi se vad det leder till.

* Kommer du snövinter från Luleåtrakten ?

 

Beträffande mina Kuzminsicklar av nya modellen så känns de lite vassare än gamla modellen men hittills har jag inte känt någon annan skillnad beträffande glid etc.

* Någon annan som prövat och kan dela erfarenheter ?

En annan fråga gäller frågan om Kuzmins snabbroterande borstar. Jag har prövat använda dem men har inte gjort några jämförande tester. Jag kan på mitt motionärssätt heller inte säkert avgöra om det glider bättre än med noggrann handborsting.

* Någon annan av er som prövat och har åsikter ?

Oki! Kapa några billiga stavar då;). Tror som sagt att du kan tjäna lite på att böja knäna lite mer i stakningen! Men att lära om tar tid! Nej jag är från början från västra Värmland o bor nu i Västergötland!

Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

Jag använder sedan en kort tid Kuzmin hssf (finns tyvärr inte längre), torde väl vara att jfra med fin nylon. HSA014 brush samt FP-brush.

 

Skrev om detta i tråden, "Kuzmins nya borstar".

 

Om det glider bättre eller ej kan jag inte uttala mig om. Vad jag däremot noterat är att ytan - efter Kuzmin + , (ev. primateria p-cut), HSA014, rotostål, hssf, FP, hssf blir sååååååååååå fin.

 

Jag har faktiskt mejlat direkt till Dr. Kuzmin (kontaktinfo på hemsidan) och bett Dr. utveckla en del kring produkterna; typ; hur mkt tar HSA ner strukturen ("per tidsenhet borstning"), skall man borsta med hssf - eller motsvarande - efter FP, rill: var hur när läger man den i förh. till borstning osv.

Link to comment
Share on other sites

På stråkenloppet hade jag inget superglid jämfört med dom fåtal det gick att mäta sig med. Hade stålsicklat, Lf grön paraffin och tunn julgransrill. Fäste 5 lager blåburk. Var konstsnö och 7-6 minus. En grej jag undrar är hur mkt vikten på åkaren avgör glidhastighet o sträcka. Edited by skogsvakt
Link to comment
Share on other sites

På stråkenloppet hade jag inget superglid jämfört med dom fåtal det gick att mäta sig med. Hade stålsicklat, Lf grön paraffin och tunn julgransrill. Fäste 5 lager blåburk. Var konstsnö och 7-6 minus. En grej jag undrar är hur mkt vikten på åkaren avgör glidhastighet o sträcka.

Klart det har betydelse! Särskilt i branta utförsbackar! Annars är skidan den viktigaste faktorn. Rätt spann o rätt vattenfilm och att inte fästvallan ligger i. OCH en fin yta på belaget är inte fel (läs Kuzminsickel!!!)

Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

Jag fick just följande viktiga information att det inte bara är vissa av oss motionärer som

är intresserade av det här med stålsickling och den utveckling som följt av detta efter Kuzmins nästan revolutionerande upptäckt. Det gäller numera på mycket högre nivå, som framgått på många olika sätt i diskussionerna bland annat på denna tråd. Det har ju även länge varit känt att det tom. spritt sig till landslagskretsar. I nedanstående brev ser ni att detta håller i sig och att landslaget nu skrivit nytt avtal med Primateria. Flera av de som verkar i denna branch menar att diskussionerna på denna kanal har varit av betydelse för denna utveckling. Hedrande för oss och speciellt tackar jag ala som generöst delat med sig av sina tester (speciellt Björn) och erfarenheter.

 

 

Hej Lars-Erik,

 

Tänkte ge dig lite information angående vårt avtal med Skidlandslaget.

 

Vi har nu ett nytecknat avtal med Svenska skidlandslaget som sträcker sig till hösten 2015. Detta är vår tredje två-årsavtal med skidlandslaget.

 

I avtalet ingår det att levererar våra produkter till vallateamet och att vi har ett antal möten där vi diskuterar testresultat och förbättringar. Vi får använda oss av deras logga som vi har på vår hemsida och på våra informationsblad (som vi också har haft de senaste 4-5 åren).

 

All denna information är offentlig.

 

Mvh

 

Rickard

 

 

 

Rickard Gåhlin, Dr. tel. +46-18-10 70 26

Primateria AB fax. +46-18-10 70 27

Sågargatan 5 mobile: +46-70-322 07 23

SE-753 18 Uppsala rickard@primateria.se

Sweden www.primateria.se

Link to comment
Share on other sites

På stråkenloppet hade jag inget superglid jämfört med dom fåtal det gick att mäta sig med. Hade stålsicklat, Lf grön paraffin och tunn julgransrill. Fäste 5 lager blåburk. Var konstsnö och 7-6 minus. En grej jag undrar är hur mkt vikten på åkaren avgör glidhastighet o sträcka.

Jag tror du hade fått bättre glid om du skippat julgransrill och istället kört med rak 1.0 eller 2.0 Eller iaf kört med en rak på julgransrill.

Link to comment
Share on other sites

På stråkenloppet hade jag inget superglid jämfört med dom fåtal det gick att mäta sig med. Hade stålsicklat' date=' Lf grön paraffin och tunn julgransrill. Fäste 5 lager blåburk. Var konstsnö och 7-6 minus. En grej jag undrar är hur mkt vikten på åkaren avgör glidhastighet o sträcka.[/quote']

Jag tror du hade fått bättre glid om du skippat julgransrill och istället kört med rak 1.0 eller 2.0 Eller iaf kört med en rak på julgransrill.

Har swix riller och enligt tabellen rekommenderar dom 0.3 julgran för kall temperatur vid klassiskt åkning. Men du kan ha rätt. Inget har ett facit :) .....vilket gör vallning o rillning hopplöst svårt

Edited by skogsvakt
Link to comment
Share on other sites

Intressant!

 

Exakt hur landslagsvallarna sedan preparerar är ju hemligt som vanligt, men är ju ingen hemlighet att rätt spann och struktur är ett absolut måste, och nedan framgår ju att även Primaterias grejer finns i verktygslådan, så de lär med andra ord inte bara vara världens bästa stenslip (som få vanliga dödliga har tillgång till) och valla för hela slanten. Sen ser man ju på sprintstafetterna på TV att de frenetiskt gnuggar på ny (högflour?)valla mellan stafettsträckorna, så de har garanterat testat och kommit fram till att vallan ger bättre glid, men att det där riktiga superglidet inte varar mer än någon knapp kilometer, motsvarande första uppförsbacken i Vasaloppet om man har tur. :)

 

Jag fick just följande viktiga information att det inte bara är vissa av oss motionärer som

är intresserade av det här med stålsickling och den utveckling som följt av detta efter Kuzmins nästan revolutionerande upptäckt. Det gäller numera på mycket högre nivå, som framgått på många olika sätt i diskussionerna bland annat på denna tråd. Det har ju även länge varit känt att det tom. spritt sig till landslagskretsar. I nedanstående brev ser ni att detta håller i sig och att landslaget nu skrivit nytt avtal med Primateria. Flera av de som verkar i denna branch menar att diskussionerna på denna kanal har varit av betydelse för denna utveckling. Hedrande för oss och speciellt tackar jag ala som generöst delat med sig av sina tester (speciellt Björn) och erfarenheter.

 

 

Hej Lars-Erik,

 

Tänkte ge dig lite information angående vårt avtal med Skidlandslaget.

 

Vi har nu ett nytecknat avtal med Svenska skidlandslaget som sträcker sig till hösten 2015. Detta är vår tredje två-årsavtal med skidlandslaget.

 

I avtalet ingår det att levererar våra produkter till vallateamet och att vi har ett antal möten där vi diskuterar testresultat och förbättringar. Vi får använda oss av deras logga som vi har på vår hemsida och på våra informationsblad (som vi också har haft de senaste 4-5 åren).

 

All denna information är offentlig.

 

Mvh

 

Rickard

 

 

 

Rickard Gåhlin, Dr. tel. +46-18-10 70 26

Primateria AB fax. +46-18-10 70 27

Sågargatan 5 mobile: +46-70-322 07 23

SE-753 18 Uppsala rickard@primateria.se

Sweden www.primateria.se

Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

Det är en komplicerad idrott ;) Men jag tycker att raka rill är med i de flesta vallatips inför långlopp. Den förstör sällan glidet har jag hört. En del påstår även att sneda strukturer samlar mer smuts än raka, men som sagt,det är inget som är hugget i sten. Man får tro på det man väljer.

På stråkenloppet hade jag inget superglid jämfört med dom fåtal det gick att mäta sig med. Hade stålsicklat' date=' Lf grön paraffin och tunn julgransrill. Fäste 5 lager blåburk. Var konstsnö och 7-6 minus. En grej jag undrar är hur mkt vikten på åkaren avgör glidhastighet o sträcka.[/quote']

Jag tror du hade fått bättre glid om du skippat julgransrill och istället kört med rak 1.0 eller 2.0 Eller iaf kört med en rak på julgransrill.

Har swix riller och enligt tabellen rekommenderar dom 0.3 julgran för kall temperatur vid klassiskt åkning. Men du kan ha rätt. Inget har ett facit :) .....vilket gör vallning o rillning hopplöst svårt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...