Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skid-VM


Probie

Recommended Posts

"Kommer ihåg" kommentaren från Dähli. Något i still med, ruggat idag? ruggat är ju för nedbör runt 0 grader och ikke för de spåren de var idag.

 

Såg just ett varv på stafetten i trondheim på youtube. Det såg ut att vara isiga spår och ingen

 

Såg också att de inte har något problem att diagonala opp backar som jag oftast inte kommer opp i med diagonal... Jag kommer ialla fall inte opp når jag inte har riktigt bra fäste. Å andra sidan verkar det som de flesta saxar opp de backarna med tanke på att spåren ofta är söndersaxade.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 299
  • Created
  • Last Reply
Det är ALDRIG okej med så usla skidor att de inte har en chans att vara med i loppet när det är vm eller tour de ski!

Vad menar du med "ALDRIG Okej"? Finns det något som helst valla team som klarar av sin oppgava enligt dig?

 

Om det är svårvallat så får man inte alltid till bra skidor oberoende om det är VM eller tour de ski.

Visst' date=' Librec var inget att säga om. Svårt möjliga omständigheter och förmodligen inte ruggskidor av kvaliteet att välja på heller då de precis slagit igenon.

 

Men mjuk burkvalla på en anläggning man har vetat om i flera år ska ha loppet? När inte ens vitryssar och slovaker har problem? Nej, det är aldrig okej att valla bort någon i det föret.

 

Och som sagt, jag pratar inte om att Olsson hade lite dåligt glid efter halva klassiska. Jag pratar om Rickrdsson och Hellner som man såg tappa massor på de som ligger och sladdar sist i klungan trots att de hade rygg i början av utförsbacken.[/quote']

Vallningen är endel av tävlingen och är inget man kan ta för givet att man lyckas varenda gång. Några av svenskarna hade bra skidor och några hade riktigt dåliga. Väldigt tråkigt att det händer på ett VM men att tro att man som amatör vet bäst hur de skulle ha vallat är bara löjligt.

Link to comment
Share on other sites

Kändes tyvärr även idag som att svenska vallateamet inte hittar rätt när det gäller klassiska skidor. Finskorna verkade ha superskidor och norskorna har som vanligt klart konkurrenskraftiga skidor. Men Sverige, nja... Blir det repris i morgon så måste något göras.
Link to comment
Share on other sites

Jag är osäker på om norge hade bättre skidor än sverige. Har för mig att Kalla körde ganska jämt med Skofterud och Steira när det var mest nedför men det är självklart svårt att veta vad som var fallet.

 

Både Hellner och Kalla har väl också sagt i interjvuer att det behöver riktigt bra fäste för att åka bra klassiskt och båda sa väl också att de hade lite dårligt fäste? Ingen av dem är ju heller väldigt stabil i klassiskt.

 

Rickardson hade ju helt klart dårligt glid, Haag sa att hon också hade dårligt glid på grund av att hon valde fel skidor men de andra är jag osäker på hur stor valla miss det har varit.

Link to comment
Share on other sites

Blandar mig i den något infekterade debatten rörande vallningen.

 

Min första reaktion rörande Rickardsson var att han måste fått skit i sin vallning. Min teori var/är att han åkt genom spilld langningsdricka och drabbats av någon form av ifrysning alt skit i glidzonen. För jag har/hade svårt att tro att man kan misslyckas så kapitalt på den nivån. Vi snackar inte lite sämre skidor!

 

För att prata mer generellt om vallningsteamet och vallning så ser jag ett stort problem i det förbannade hemlighetsmakeriet. Min uppfattning är att man "låser in sig" och mixtrar och trixar i sin jakt på någon mirakel vallning. Metoderna man testar efter vet jag inte men samtidigt är det ingen som talar om hur man gör. Varför då? Varför inte delge och diskutera?

 

Vi kan tycka vad vi vill om stålsicklingens storhet men vi måste konstarea att hur det ämnet togs emot rätt tydligt belyser hur det fungerar. Hur var reaktionerna när Kuzimins rapport kom ut? Vad sa de etablerade "experterna"?

Efter ett tag dök proffesorer upp som gav Kuzmin stöd i många delar. Det var här på forumet som idén väcktes att kanske höra med Proffesor Sture Hogmark hade att säga i ämnet. En i världen ansedd expert inom tribologi fanns i Sverige, och till på köpet skidintresserad. Han visade på enkla grundlagar för friktion och många, inkl mig själv, stod där och sa "ahaa". Fram till dess var det en fåtal slipare som var helgonförklarade och de plockade fram den ena mirakel slipningen efter den andra. Alla skulle slipa strukturer till höger och vänster och alla ville ha den där "hemliga sturkturen".

Varför var vi där? Varför jagade vi genom "trail and error" snarare än att söka grunderna och dess lagar?

 

Hittills i Holmenkollen så har våra åkare valt mjuk burkvalla framför en klistervallning toppad med burk (av vad jag förstått). Det har visat sig vara ett dåligt val och det är också förvånande då det lagts stora pengar på förberedelser och vädret kan vi inte säga varit ovanligt. Shit happens men kan vi inte släppa hemlighetsmakeriet och med ett mer öppet sinne diskutera och förklara?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker svenskarna oftast har riktigt svårt att hitta rätt färstvalla runt nollan. Är det nysnö på minussidan, is eller bara vanliga hårda spår brukar de ha kungskidorna, men inte runt nollan. Jag tror att mycket sitter hos åkarna själva som väljer skidor med för mjukt slutspann.
Link to comment
Share on other sites

Vad menar du med "ALDRIG Okej"? Finns det något som helst valla team som klarar av sin oppgava enligt dig?

 

Om det är svårvallat så får man inte alltid till bra skidor oberoende om det är VM eller tour de ski.

Visst' date=' Librec var inget att säga om. Svårt möjliga omständigheter och förmodligen inte ruggskidor av kvaliteet att välja på heller då de precis slagit igenon.

 

Men mjuk burkvalla på en anläggning man har vetat om i flera år ska ha loppet? När inte ens vitryssar och slovaker har problem? Nej, det är aldrig okej att valla bort någon i det föret.

 

Och som sagt, jag pratar inte om att Olsson hade lite dåligt glid efter halva klassiska. Jag pratar om Rickrdsson och Hellner som man såg tappa massor på de som ligger och sladdar sist i klungan trots att de hade rygg i början av utförsbacken.[/quote']

Vallningen är endel av tävlingen och är inget man kan ta för givet att man lyckas varenda gång. Några av svenskarna hade bra skidor och några hade riktigt dåliga. Väldigt tråkigt att det händer på ett VM men att tro att man som amatör vet bäst hur de skulle ha vallat är bara löjligt.

Var säger jag att amatörer ska valla???

 

Jag säger att med de resurser som svenska vallateamet har är det inte okej att totalt valla bort åkare på ett VM eller tour de ski i någorlunda normala förhållanden. Då är det bara att inte förnya kontraktet efter säsongen och ta in nytt blod.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Stefan rörande hemlighetsmakeriet. I alla fall efter en turnering kunde det vara intressant att höra något om vallateamens lärdomar.

 

Samtidigt måste vi komma ihåg att visa uppskattning varje gång de lyckats väl med vallningen, tex. Falun förra året o under OS. Än är det flera deltävlingar kvar i Oslo. Hoppas det går bättre med både vallning o skidåkning imorgon tisdag för herrarna!

 

Iden om utspilld dricka eller annat som kladdat fast i Rickardssons skidor verkar möjlig... särskilt då glid-försämringen ser att ha varit så markant, att tro av TV-bilderna. Syntes något på TV-bilderna tro? Men om det drabbade Rickardssons skidor skulle det också mycket väl ha kunnat drabba andra åkares skidor..

Link to comment
Share on other sites

Vallarna kanske har samma inställning som åkarna?

Kolla på Kowalczyk, precis den inställningen ska man ha om man ska vara på pallen!

Ja, det ligger kanske lite i det. Blev klart förvånad när Haag står efter loppet och en 14:e plats men säger att hon är väldigt nöjd med sin prestation och att det var ett fall framåt? Kalla var ju i alla fall besviken med all rätt.

Link to comment
Share on other sites

En liten undring i sammanhanget; tillhör Lars Frykberg det svenska vallateamet eller är han bara knuten till Södergren ?(han lyckades iaf)

 

Jämför med fotbollstränare; misslyckas de, så får de sparken. Om samma regler skulle gälla för vallateamet tror jag Larry Poromaa skulle sitta löst.

 

Sen får vi aldrig glömma bort att exakt samma vallning på två olika skidor kan ge toppglid på det ena paret, sämre glid på det andra. Sen tycker man att man på den nivån skulle man kunna "härda" glidvallan så den höll hela loppet.

Link to comment
Share on other sites

Här är en artikel i Aftonho....bladet:

 

Nya slipningar

 

Lite längre ner i artikeln kan man läsa: "– Larry (Poromaa, vallachef) är en av världens bästa på fästvallning. Det har inte blivit fel på skidorna, men åkarna kräver för mycket fäste och då blir det för tungt. Man måste kanske våga gå på lite mer bakhalt..., säger Lorentz Söderhielm."

 

Är nog en trolig förklaring till det sämre glid några haft medan andra verkat gått bra.

Link to comment
Share on other sites

Här är en artikel i Aftonho....bladet:

 

Nya slipningar

 

Lite längre ner i artikeln kan man läsa: "– Larry (Poromaa, vallachef) är en av världens bästa på fästvallning. Det har inte blivit fel på skidorna, men åkarna kräver för mycket fäste och då blir det för tungt. Man måste kanske våga gå på lite mer bakhalt..., säger Lorentz Söderhielm."

 

Är nog en trolig förklaring till det sämre glid några haft medan andra verkat gått bra.

Kan ju vara en del av sanningen men inte verkade det som de andra nationerna hade bakhalt direkt?

 

Tror helt enkelt svenskarna tappat på den klassiska valladelen, man är inte lika bra som övriga på att valla fäste med bibehållet glid. Speciellt inte i fören där valet inte är klockrent men felval ödesdigra. Kanske var dessa vallningar toppvallningar för ett par år sen men utvecklingen mot att glidoptimera fästdelen har utvecklats en hel del?

 

På rent glid och strukturer har svenskarna allt som oftast haft kungskidor. Gäller alltså att knyta en fästvallakung till temat.

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det likna fiasko.Går inte att skylla på "små marginaler" om det 3:e dagen i rad är usla skidor. Varför?

 

Finnarna lyckades grymt igår och idag är det likadant.

Norrmännen ligger också bra till, ryssar, fransmän även de.

 

Har svårt att tro att det är någon ny produkt som inte vi har tillgång till. Tidigare trodde vi på för bra fäste som "åt" glid. Nu verkar de ha tjuvsläpp men ändå dåligt glid. Vad ???????

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det likna fiasko.Går inte att skylla på "små marginaler" om det 3:e dagen i rad är usla skidor. Varför?

 

Finnarna lyckades grymt igår och idag är det likadant.

Norrmännen ligger också bra till, ryssar, fransmän även de.

 

Har svårt att tro att det är någon ny produkt som inte vi har tillgång till. Tidigare trodde vi på för bra fäste som "åt" glid. Nu verkar de ha tjuvsläpp men ändå dåligt glid. Vad ???????

Ja, fasen vet. eller så är samtliga totalt ur form helt plötsligt. Kanske Rydqvist's förkylning har spritt sig ... Fast det känns inte så utan det känns som skidorna är skit.

Men jag är inte förvånad! Som jag sa tidigare. I detta före har sverige aldrig bra skidor. Ge oss hårda fina spår eller -5 och snöfall så brukar det funka bra. Får väl töa lite mer och frysa på så vi får ren is. Annars kommer vi att vara totalt chanslösa i stafetten att ens ta en bronsmedalj.

 

Sedan Heikkänen som vinnare ... Han gör en Veerpalu helt klart sett till säsongen...

Link to comment
Share on other sites

Tur detta vm snart inte har någon klassisk åkning kvar...

2 klassiska sträckor på staffeten bådar inte gott.

Nej, dessutom en sprintstafett också. Men nu är det väl gjutet att Daniel kör för han lär väl vara sjukt revanschsugen och han tog väl inte i för fullt.

 

Johan Olsson hade åtminstone lika bra eller bättre glid än Angerer ... :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...