Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skid-VM


Probie

Recommended Posts

  • Replies 299
  • Created
  • Last Reply

En stilla undran är vad man gjort i alla förberedelser inför VM. Sattes det inte av miljonbelopp i förstudier av vallning inför VM?

Eller är snöförhållandena sådana att det är första gången de inträffar?

 

Såg precis intervjun med Larry, verkar ha blivit lite panik i lägret och det bådar inte gott. De vet inte var det gått fel (säger i alla fall inte det i TV) och man funderar ju då över metoderna i testningen.

 

Och nu säger Per Elofsson "Nu måste de hitta något nytt, nya slipningar nya vallor eller metoder". Jo tjena, så dags nu. Man har tokmissat i förberedelserna och att då i panik chansa vilt lär ju knappast funka.

 

Nej, nu fan tar vi guld framöver :)

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte väldigt lätt att testa alla möjliga förhåll på en plats. Tror liknande förhålladen är ganska vanligt i oslo men det är ju långt ifrån alltid förhålladena är som det har varit hittills under vm. Ska de bo i oslo under flera vintrar för att ha tid att testa ut alla möjliga förhålladen?

 

Synd att de inte får det till med vallningen men det är ändå inte lätt att veta varför de inte får det till.

 

Synd att inte Rönning vann när det gick dårligt för svenskarna men han verkade ganska nöjd med silver också. 6 skid medaljen till tröndelag tror jag och 7 om man räknar de som bor i tröndelag.

Link to comment
Share on other sites

En stilla undran är vad man gjort i alla förberedelser inför VM. Sattes det inte av miljonbelopp i förstudier av vallning inför VM?

Eller är snöförhållandena sådana att det är första gången de inträffar?

 

Såg precis intervjun med Larry, verkar ha blivit lite panik i lägret och det bådar inte gott. De vet inte var det gått fel (säger i alla fall inte det i TV) och man funderar ju då över metoderna i testningen.

 

Och nu säger Per Elofsson "Nu måste de hitta något nytt, nya slipningar nya vallor eller metoder". Jo tjena, så dags nu. Man har tokmissat i förberedelserna och att då i panik chansa vilt lär ju knappast funka.

 

Nej, nu fan tar vi guld framöver :)

Valla tror jag egentligen dom är riktigt duktiga på, det måste ju vara på strukturbiten det brister rejält.

Dom borde anlita någon som kan lägga upp en riktig testplan åt dom, så att dom får kläm på den biten också, att hålla på och slipa fram strukturer och testa lite på måfå håller inte på den här nivån.

Nu låter det som om jag vet hur dom jobbar, så är det inte, men nåt borde göras.

Link to comment
Share on other sites

Vad tycker ni om svt:s runtomkringproduktion under skidvm? Är det inte en extremt stor fokusering på de svenska åkarna?

Dessutom har jag svårt för intervjuerna efter tävlingen. Reportern ställer ju samma fråga om och om igen under intervjun. Det känns ju nästan som hon tjatar på åkarna tycker jag.... Skulle de inte kunna komplettera med någon intervju med andra nationers åkare istället ?

 

(Varför har mina inlägg blivit nollställda, förövrigt.? Även om jag inte är någon flitig postare så ska jag väll ha mer än ett inlägg :)

 

..Ahh Detta måste vara någon uråldrig identitet som jag alldrig använt men av någon anledning registrerat, det skulle varit JJ .....

Link to comment
Share on other sites

Sverige har aldrig gjort riktigt bra mästerskap i Norge. Ofta bara halvdanna till dåliga historiskt sett.

Om man tittar på förberedelserna från OS var de där ett år innan under en hel månad.

VM-banorna har varit stängda för andra nationer tills tre dagar innan VM då öppnades de.

Det är lite skillnad att valla i Norge mot i Sverige generellt högre luftfuktighet (större påverkan från Golfströmmen än i Sverige).

Magnar som är en av världens bästa vallare. Han är klurig och har vallat mycket i Holmenkollen vet vad som fungerar där. Utan Magnar och Niklas Grön skulle Finnarna inte haft så bra skidor som de haft. Sedan kan det ha kommit någon ny valla som inte alla nationer har tillgång till ännu, men det är mindre troligt.

Link to comment
Share on other sites

Det svänger snabbt!

 

Efter damernas skiathlon hade vi stora rubriker där finska valla teamet fick hård kritik för att ha förstört Saarinens och Lähteenmäkis klassiska åkning. Det skrevs också om hur tex Sverige och Norge alltid lyckas...

 

Intressant var att Roponen och Sarasoja hade bra skidor och de körde på klister medan Saarinen och Lähteenmäki sades ha kört på burk. Kanske denna burkvalla som förstörde lördagen nu varit avgörande på 10km och 15km?

 

Marginalerna är små men Stefan Storvall från det finska teamet sade indirekt att vallande med ”vanlig burk” inte ger topp resultat. Senare i intervjun sade han att man behöver mjukare burk tom klister men det lät lite som en förklaring för att inte skapa frågor om vad han menat med ” vanlig burkvalla”.

Link to comment
Share on other sites

Valla tror jag egentligen dom är riktigt duktiga på, det måste ju vara på strukturbiten det brister rejält.

Dom borde anlita någon som kan lägga upp en riktig testplan åt dom, så att dom får kläm på den biten också, att hålla på och slipa fram strukturer och testa lite på måfå håller inte på den här nivån.

Nu låter det som om jag vet hur dom jobbar, så är det inte, men nåt borde göras.

Jo. nog kan de valla och i det vida begreppet "valla" så ingår även struktur.

 

Jag håller med dig om att känslan är att det är för mycket "trail and error" snarare än strukturerat testande. Var inne på det i mitt första inlägg om vallningen i denna tråd, att det testas och testas och så får man fram något som funkar. Varför det funkar funderar man inte allt för mycket på.

 

Jag tror att det handlar om en kombination av fel vald fästvalla med en struktur som inte är optimal. För inte kan det vara så att det är så komplicerat och så små marginaler som gör dessa stora skillnader!?

Link to comment
Share on other sites

Kan det inte vara så att i sitt sökande efter det optimala skidparet så glömmer man det enkla och säkra alternativet. Har en känsla att man använder oerhört mycket blandningar och olika sorters fästvalla, mixar hårda burkvallor med mjuka och till sist kan man inte hålla reda på vad som gick bäst. Minns en gång när jag fick mina skidor vallade av ett proffs (som för övrigt lyckats mycket bra, nu under VM) som använde 8 olika burkar i ett liknande före på vårkanten i Kiruna. Jag har aldrig haft sämre fäste...:-) Jag tror ju inte att det kan vara så jättesvårt att få fram en vallning som är acceptabel men kanske inte optimal i detta Kollenföre...
Link to comment
Share on other sites

Jag antar att problemet är att de flesta konkurrenterna har mer än acceptabla skidor. Vallning är ju relativt i en tävling. Har du acceptabla skidor men sämre än konkurrenterna så är de dåliga. Och huruvida de är dåliga eller bra antar jag är svårt att veta innan tävlingen har börjat.
Link to comment
Share on other sites

Det stämmer ju förvisso att det ganska lätt får att få en vallning som är acceptabel, men för att vara med och slåss om topplaceringar i VM krävs ju grymt fäste i uppförsbackarna, och i nedförsbackarna ska skillnaden mot skidor helt utan fästvalla bara vara marginell.

 

Jag är dock säker på en sak; vallateamet är de som mest grämer sig över detta och arbetar säkerligen frenetiskt för att hitta på en lösning så att detta VM kan få en roligare avslutning. Vi får heller inte glömma OS där svenska vallateamet höll absolut världsklass rakt igenom!

Link to comment
Share on other sites

Svenskarna får också börja att stålsickla. :)

Tror knappast det har med stålsickat eller glidvallning att göra. På fristilen har ju inte svenskarna dåliga skidor så det är nog mer ett fästvallaproblem.

Link to comment
Share on other sites

Precis den tanken slog mig; tänk om någon eller några åkare i toppen kört på stålsicklat ! Det skulle vara intressant att få veta i så fall :/

Läser man denna tråd så anntyds det att finnarna gjorde det.

 

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=74069#p74069

 

//Peter

Helt hundra kan man ju inte vara men det mest tyder på att det var stålsicklat. Först information indirekt från Mats Larsson om att de hade kört stålsicklat och sedan från Primaterias kontor att finske vallachefen, Stefan Storwall, hade ringt upp Primateria idag (Läs:igår) och var "mycket nöjd!" med de prylar som de hade fått. Där har Ni lite "Hot Stuff"!

Link to comment
Share on other sites

Nu är cirkusen igång med spekulationer att alla möjliga håll.

Jag pratade med en igår som var på plats i Oslo och han sa att Norge och Finland åkte på samma glidvalla.(Vallaleverantör, inte hans valla dock som han säger att de körde på!!) Detta utesluter ju inte att finnarna kan ha haft stålsicklade skidor eftersom stålsickling har använts som prepareringsmetod sen många, många år tillbaka.

Dock inte utan valla på VM, det tror jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det väl inte glid vallningen man har problem med utan att fästet suger. Det verkar som att Johan Olsson fick bra skidor med mindre fäste, men då släppte det för honom istället. Han pratade om hur han stakade förbi Angerer (eller Teichmann) på platten men fick släppa uppför.

 

Sedan beror det även på hur intresserade löparna är av vallning. Hellner och Rickardsson är helt ointresserade av detta och vet inte vad dom åker på. Södergren å andra sidan jobbade vidare med olika blandningar tillsammans med sin vallare och fick bäst skidor på dubbel jakten.

 

Tråkigt är det i alla fall att se våra åkare som verkar vara i kanon form misslyckas. Tur att femmilen går i skate.

Link to comment
Share on other sites

Finland har slarvat med sig en stor stenslip till Oslo som de har i källaren på hotellet där vallarna bor. Tror knappast de hade gjort det om de kört med stålsicklat. Dock kanske de polerar strukturen med Primaterias produkter, men det vet jag inget om. Finska vallachefen har ju tidigare testat en del åt Primateria.

 

Dock är det fästvallnigen som är nyckeln i Kollen just nu. Och där tror jag Magnar Dalen haft ett finger med i spelet.

Link to comment
Share on other sites

Finland har slarvat med sig en stor stenslip till Oslo som de har i källaren på hotellet där vallarna bor. Tror knappast de hade gjort det om de kört med stålsicklat. Dock kanske de polerar strukturen med Primaterias produkter, men det vet jag inget om. Finska vallachefen har ju tidigare testat en del åt Primateria.

 

Dock är det fästvallnigen som är nyckeln i Kollen just nu. Och där tror jag Magnar Dalen haft ett finger med i spelet.

Sen när väljer vikten och storleken på verktygen vilket man använder? :-0

Jag tror knappast att ansträngningen att få dit ett speciellt strukturverktyg bestämmer vad de kör på! :-) Skulle jag vara högst ansvarig för ett lands vallateam så skulle nog även jag inte helt våga utesluta en metod som man använt under lång tid.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...