Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet 2013


andybalboa

Recommended Posts

Som jag sagt många gånger, det är mycket lobbyverksamhet ibland och felaktiga beslut tagna i detta ärende.

 

Snart skall seedningslopp som körs söder om dalälven i vinter bara vara godkända om man har skidor som kostar max 2500 kr, vallningen får inte innehålla flour,

När du skriver kommentarer som det sista så litar jag inte på resten av dina kommentarer.

 

Så otroligt konstigt är det inte att en del vill ha eventuella seedningslopp på rullskidor med de skidorna som flertalet av vasaloppsåkarna redan har och som ger hastigheter som är sån cirka de hastigheterna man har på snö.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 219
  • Created
  • Last Reply
Som jag sagt många gånger' date=' det är mycket lobbyverksamhet ibland och felaktiga beslut tagna i detta ärende.

 

Snart skall seedningslopp som körs söder om dalälven i vinter bara vara godkända om man har skidor som kostar max 2500 kr, vallningen får inte innehålla flour,[/quote']

När du skriver kommentarer som det sista så litar jag inte på resten av dina kommentarer.

 

Så otroligt konstigt är det inte att en del vill ha eventuella seedningslopp på rullskidor med de skidorna som flertalet av vasaloppsåkarna redan har och som ger hastigheter som är sån cirka de hastigheterna man har på snö.

Det enda som fungerar och som alla kan enas om är att använda rullskidor som alla kan åka på. Skall ett lopp vara seedningsgrundande måste det vara lika förutsättningar för alla vad materialet beträffar. PU hjulen är likvärdiga för alla. De 2:orna som Swenor tillhandahöll var alldeles för mjuka för lite tyngre åkare. Vill man ha 2:or får man ta ner farten genom att bromsa dom på annat sätt än att göra hjulen mjuka annars blir det orättvist och oacceptabelt.

Link to comment
Share on other sites

Som jag sagt många gånger' date=' det är mycket lobbyverksamhet ibland och felaktiga beslut tagna i detta ärende.

 

Snart skall seedningslopp som körs söder om dalälven i vinter bara vara godkända om man har skidor som kostar max 2500 kr, vallningen får inte innehålla flour,[/quote']

När du skriver kommentarer som det sista så litar jag inte på resten av dina kommentarer.

 

Så otroligt konstigt är det inte att en del vill ha eventuella seedningslopp på rullskidor med de skidorna som flertalet av vasaloppsåkarna redan har och som ger hastigheter som är sån cirka de hastigheterna man har på snö.

Bara för att jag skriver lite ironi ibland som du har svårt att tolka menar du ;)

 

Det sista var inte fakta om du trodde det, det var bara en jämförelse om hur dumt det är.

Link to comment
Share on other sites

Observera att snöskideliten är i regel lätta gossar mellan 70-80 kg. Medelvikten för svenska män är 82 kg. Rullskidåkare från södra Sverige är ofta välbyggda och ligger över medelvikten. Som det blir nu i Alliansloppet har man tillrättalagt materialet för lättare snöskidåkare vilket är osportsligt och oacceptabelt!

Haha, ja visst är det orättvist med seedningslopp som gynnar snöskidåkare och dessutom missgynnar överviktiga rullskidåkare från södra Sverige. Helt oacceptabelt! När ni äntligen såg ut att få chansen att seeda upp er utan att behöva åka en enda meter på snö. ;)

Link to comment
Share on other sites

Bara för att jag skriver lite ironi ibland som du har svårt att tolka menar du ;)

 

Det sista var inte fakta om du trodde det, det var bara en jämförelse om hur dumt det är.

Jag förstod faktist det men jag tycker att den jämförelsen är för dum för att tas seriös och eftersom du tydligen gör det så tror jag inte heller på dina tolkningar av diverse andra beslut.

 

Många/de flesta har tävlingskidor när de åker vasaloppet men de allra flesta som tränar rullskidor för att bli bättre skidåkare har inte rullskidor med tävlingshjul. Edit: Om man då ska ha ett seedningslopp för dem så är det väldigt naturligt att använda sig av de rullskidorna de redan har och tränar på.

Link to comment
Share on other sites

Ha' date=' ha. ha, ha. Vår super krutgubbe på östra sidan landet, Magnus Graas, kom 2012 57:a på 2:30 på 2or. Siste man 2010 hade 3:45 på PU hjul på plats 57...[/quote']

? vilken resultatlista läser du nu?

Här är en annan från 2010

http://skidresultat.se/?cat=comp&id=828&k_id=-1

165 pers i mål 2010

 

här är 2012

http://skidresultat.se/?cat=comp&id=1621&k_id=-1

295 pers i mål 2012

Skumt, jag gick in på Allinsloppets hemsida. Sedan kollade jag bara på 56km tävlingsklass.

http://alliansloppet.se/blog/2010/09/02/resultat-alliansloppet-2010/

http://neptron.se/resultat/Resultat_Alliansloppet_2012.html

2010 tävlingsklass var inte i närheten av 2012 tävlingsklass både avseende elit och antal åkare om man ska lita på ovan länkar.

Jag har "lusräknat" Herrar 56 km under "resultat" på AL:s hemsida.

2010 265 i mål (OBS! det finns en H klass med 69 resultat bl.a norrmän)

2012 279 i mål

Elit exakt likvärdigt 2010 som 2012!

Link to comment
Share on other sites

Observera att snöskideliten är i regel lätta gossar mellan 70-80 kg. Medelvikten för svenska män är 82 kg. Rullskidåkare från södra Sverige är ofta välbyggda och ligger över medelvikten. Som det blir nu i Alliansloppet har man tillrättalagt materialet för lättare snöskidåkare vilket är osportsligt och oacceptabelt!

Haha' date=' ja visst är det orättvist med seedningslopp som gynnar snöskidåkare och dessutom missgynnar överviktiga rullskidåkare från södra Sverige. Helt oacceptabelt! När ni äntligen såg ut att få chansen att seeda upp er utan att behöva åka en enda meter på snö. ;)[/quote']

Nej, nu missförstod du nog. Jag behöver inte seeda upp mig, jag har led 0 i VL.

Jag pratade inte alls om seedningen här utan om det att tyngre eltitåkare på rullskidor inte får en sportslig chans att konkurrera med t.ex A. Aukland.

Link to comment
Share on other sites

Du borde nog kolla lite först innan du skriver. Alliansloppet 2010 på PU hjul lika många deltagare som 2012! 2010 lika bra elitstartfält som 2012. 2010 inget gnäll alla nöjda och glada' date=' bra publicitet för loppet!

2012 orättvisa förhållanden, hjulen höll inte för många åkare, flera fick bryta pga hjulen. Gnäll, bråk, dålig publicitet efteråt.........Varför ändra någonting som verkligen var bra???[/quote']

Var det inte folk som ramlade 2010, även framme i täten?

 

Har du provat hur rullet påverkas jämförelsevis mellan Fibreglass och Finstep som har bredare hjul.

Jag har bäst rull på ett par som är väldigt liten anliggningsyta. Hjulen är som bollar.

 

Hur är det med rullet på PU-hjul beroende på olika blandningar.

Om jag förstått rätt är Eagle mjukare än Swenor och har bättre rull. Gäller det också tungviktare?

Du missförstod, jag avsåg inte att folk ramlade. Jag avsåg att folk fick bryta loppet för att hjulen inte höll/bar åkarna. För en del tyngre åkare började hjulen wobbla i skarpa kurvor och det var meningslöst att fortsätta loppet.

Ja, en mindre anliggningsyta gör att det rullar bättre men observera då att andra egenskaper i hjulet kan göra att det totala slutresultatet blir ett annat. Men om vi säger så här att 2 hjul i exakt samma material men det ena med mindre anliggningsyta (slutanliggning) så kommer det att rulla bättre - ja!

Link to comment
Share on other sites

Det enda som fungerar och som alla kan enas om är att använda rullskidor som alla kan åka på. Skall ett lopp vara seedningsgrundande måste det vara lika förutsättningar för alla vad materialet beträffar. PU hjulen är likvärdiga för alla. De 2:orna som Swenor tillhandahöll var alldeles för mjuka för lite tyngre åkare. Vill man ha 2:or får man ta ner farten genom att bromsa dom på annat sätt än att göra hjulen mjuka annars blir det orättvist och oacceptabelt.

Du har ju själv skrivit att tynga åkare har en nackdel på snö (jag är dock förftfarande skeptiskt till att det är en relevant nackdel iallafall i många fören) och nu argumentarer du för att det är viktigt att tynga åkare inte har samma nackdel när de ska seeda upp sig på rullskidor...

 

Ska inte seedningen till vasan ha samma förutsättningar som vasan?

Link to comment
Share on other sites

Du borde nog kolla lite först innan du skriver. Alliansloppet 2010 på PU hjul lika många deltagare som 2012! 2010 lika bra elitstartfält som 2012. 2010 inget gnäll alla nöjda och glada' date=' bra publicitet för loppet!

2012 orättvisa förhållanden, hjulen höll inte för många åkare, flera fick bryta pga hjulen. Gnäll, bråk, dålig publicitet efteråt.........Varför ändra någonting som verkligen var bra???[/quote']

Var det inte folk som ramlade 2010, även framme i täten?

 

Har du provat hur rullet påverkas jämförelsevis mellan Fibreglass och Finstep som har bredare hjul.

Jag har bäst rull på ett par som är väldigt liten anliggningsyta. Hjulen är som bollar.

 

Hur är det med rullet på PU-hjul beroende på olika blandningar.

Om jag förstått rätt är Eagle mjukare än Swenor och har bättre rull. Gäller det också tungviktare?

Du missförstod, jag avsåg inte att folk ramlade. Jag avsåg att folk fick bryta loppet för att hjulen inte höll/bar åkarna. För en del tyngre åkare började hjulen wobbla i skarpa kurvor och det var meningslöst att fortsätta loppet.

Ja, en mindre anliggningsyta gör att det rullar bättre men observera då att andra egenskaper i hjulet kan göra att det totala slutresultatet blir ett annat. Men om vi säger så här att 2 hjul i exakt samma material men det ena med mindre anliggningsyta (slutanliggning) så kommer det att rulla bättre - ja!

Så ett par smalare carbonfibre kommer rulla lättare än finstep då t ex?

Link to comment
Share on other sites

Jag körde AL förra året på Swenor alutech lika hjul som elitåkarna jag kände direkt efter första stigningen när det börja släppa på att rullet var riktigt dåligt. Surt om man då blir tilldelad dessa hjul. Min vikt 90 kg men det verkade som att de som kört Skigo vart nöjda obs vet ej om det var någon tyngre person på dessa hjul. PU är väl kul :)

OBS tar gärna emot tips på bästa 2or för 90 kg

Vi syns i Stockholm 29 Juni

Link to comment
Share on other sites

Men hur var det tidigare då innan PU-hjulen när man tävlade på de gamla gummiettorna. De om något är väl extremt mjuka, då måste lättviktarna totaldominerat rullskidåkningen med rollerrolfs resonemang, var det så?
Link to comment
Share on other sites

Observera att snöskideliten är i regel lätta gossar mellan 70-80 kg. Medelvikten för svenska män är 82 kg. Rullskidåkare från södra Sverige är ofta välbyggda och ligger över medelvikten. Som det blir nu i Alliansloppet har man tillrättalagt materialet för lättare snöskidåkare vilket är osportsligt och oacceptabelt!

Haha' date=' ja visst är det orättvist med seedningslopp som gynnar snöskidåkare och dessutom missgynnar överviktiga rullskidåkare från södra Sverige. Helt oacceptabelt! När ni äntligen såg ut att få chansen att seeda upp er utan att behöva åka en enda meter på snö. ;)[/quote']

Nej, nu missförstod du nog. Jag behöver inte seeda upp mig, jag har led 0 i VL.

Jag pratade inte alls om seedningen här utan om det att tyngre eltitåkare på rullskidor inte får en sportslig chans att konkurrera med t.ex A. Aukland.

Ok, skönt att höra en som inte bryr sig om seedningen. Då förstår jag lite mer om du tycker att tävlingen blivit förstörd. Man har ju offrat sig för kraven från Vasaloppet i hopp om att tjäna mer pengar på flera anmälningar.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde AL förra året på Swenor alutech lika hjul som elitåkarna jag kände direkt efter första stigningen när det börja släppa på att rullet var riktigt dåligt. Surt om man då blir tilldelad dessa hjul. Min vikt 90 kg men det verkade som att de som kört Skigo vart nöjda obs vet ej om det var någon tyngre person på dessa hjul. PU är väl kul :)

OBS tar gärna emot tips på bästa 2or för 90 kg

Vi syns i Stockholm 29 Juni

Jo surt är ett bra ord för det som kanske drabbar tyngre åkare, eller kanske tråkigt eller en oavsiktligt biverkning. Det finns många argument för och emot tvåor, flest emot enligt min personliga uppfattning. Främst att definitionen av "tvåor" är ungefär lika exakt som "lagom". Men tyvärr Rollerrolf, jag vet att du är av Sveriges absolut bästa rullskidsåkare och lider med dig, men ordet oacceptabelt är för hårt. Oacceptabelt = ej acceptabelt = loppet skall/bör/får ej genomföras. Då kommer vi till alternativet, inget Stockholm Challenge, inget AL, ingen första? TV-sändning från ett internationellt klassiskt rullskidslopp (däremot TV-sänd skate i Sommar). Inget rullskidslopp med långsloppvärldseliten, inget lopp med många motionärer, inget lopp med fler än 200 startande, inga stora prissummor i ngt lopp eller cupen osv. De däremot hade varit oacceptabelt. Ingen sport är rättvis för alla olika kroppstyper/vikter då hade det inte gått att tävla i någon sport alls, men givetvis synd att förstärka/tillföra effekten på rullskidor när det var rätt så neutralt. Speciellt när ursprungstanken egentligen var att ta bort orättvisan för eliten genom att alla tvingas köra med "likadana" skidor.

 

Klen tröst att andra sporter har det värre. Medelvikten på Maratoneliten lär ligga på under 55 kg ( för herrar) och ändå är banorna i princip platta och dit vill vi ju inte.

 

Dock så håller vi stenhårt på tävlingshjul inom Västsvenska Rullskidscupen och på mästerskapstävlingar, så någon risk för sporten ser jag inte riktigt.

 

Angående seedning till VL så är det ju bara ett sätt att rangordna motionärernas startordning för att loppet skall flyta på lite bättre. Huruvida AL körs på tvåor eller tävlingshjul har knappast någon större betydelse för utfallet, vilket också de två lopp som varit visat, det blir i alla fall minst lika "bra" och "rättvis" seedning som på de flesta snöskidlopp.

 

Men kanske kan man i framtiden även erbjuda speciella "tvåor" för +80-åkare?

Link to comment
Share on other sites

Men hur var det tidigare då innan PU-hjulen när man tävlade på de gamla gummiettorna. De om något är väl extremt mjuka, då måste lättviktarna totaldominerat rullskidåkningen med rollerrolfs resonemang, var det så?

Första Alliansloppet 2007 vanns av Thynell i spurt före Mathias F som dessutom hade regelvidriga PU-trehjulingar, vilket blev upprinnelsen till att reglerna ändrades.

http://www.xc-skiers.com/showimages.asp?id=122&imagegroup=allians07

 

Dessa 2 var helt överlägsna, lättviktare som Marcus Jönsson och Dan Moberg över 5minuter efter på 4 och 5:e plats.

 

Det har väl alltid pratats om att stora starka stakåkare gynnas på rullskidor jämfört med snö, det är väl inget nytt. Och inte pratades det om hjul som inte höll eller gick sönder. Däremot trixades det ju en hel del på den tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde AL förra året på Swenor alutech lika hjul som elitåkarna jag kände direkt efter första stigningen när det börja släppa på att rullet var riktigt dåligt. Surt om man då blir tilldelad dessa hjul. Min vikt 90 kg men det verkade som att de som kört Skigo vart nöjda obs vet ej om det var någon tyngre person på dessa hjul. PU är väl kul :)

OBS tar gärna emot tips på bästa 2or för 90 kg

Vi syns i Stockholm 29 Juni

Jo surt är ett bra ord för det som kanske drabbar tyngre åkare' date=' eller kanske tråkigt eller en oavsiktligt biverkning. Det finns många argument för och emot tvåor, flest emot enligt min personliga uppfattning. Främst att definitionen av "tvåor" är ungefär lika exakt som "lagom". Men tyvärr Rollerrolf, jag vet att du är av Sveriges absolut bästa rullskidsåkare och lider med dig, men ordet oacceptabelt är för hårt. Oacceptabelt = ej acceptabelt = loppet skall/bör/får ej genomföras. Då kommer vi till alternativet, inget Stockholm Challenge, inget AL, ingen första? TV-sändning från ett internationellt klassiskt rullskidslopp (däremot TV-sänd skate i Sommar). Inget rullskidslopp med långsloppvärldseliten, inget lopp med många motionärer, inget lopp med fler än 200 startande, inga stora prissummor i ngt lopp eller cupen osv. De däremot hade varit oacceptabelt. Ingen sport är rättvis för alla olika kroppstyper/vikter då hade det inte gått att tävla i någon sport alls, men givetvis synd att förstärka/tillföra effekten på rullskidor när det var rätt så neutralt. Speciellt när ursprungstanken egentligen var att ta bort orättvisan för eliten genom att alla tvingas köra med "likadana" skidor.

 

Klen tröst att andra sporter har det värre. Medelvikten på Maratoneliten lär ligga på under 55 kg ( för herrar) och ändå är banorna i princip platta och dit vill vi ju inte.

 

Dock så håller vi stenhårt på tävlingshjul inom Västsvenska Rullskidscupen och på mästerskapstävlingar, så någon risk för sporten ser jag inte riktigt.

 

Angående seedning till VL så är det ju bara ett sätt att rangordna motionärernas startordning för att loppet skall flyta på lite bättre. Huruvida AL körs på tvåor eller tävlingshjul har knappast någon större betydelse för utfallet, vilket också de två lopp som varit visat, det blir i alla fall minst lika "bra" och "rättvis" seedning som på de flesta snöskidlopp.

 

Men kanske kan man i framtiden även erbjuda speciella "tvåor" för +80-åkare?[/quote']

klokt och balanserat som vanligt, håller med i det mesta.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde AL förra året på Swenor alutech lika hjul som elitåkarna jag kände direkt efter första stigningen när det börja släppa på att rullet var riktigt dåligt. Surt om man då blir tilldelad dessa hjul. Min vikt 90 kg men det verkade som att de som kört Skigo vart nöjda obs vet ej om det var någon tyngre person på dessa hjul. PU är väl kul :)

OBS tar gärna emot tips på bästa 2or för 90 kg

Vi syns i Stockholm 29 Juni

Jag som lättviktare hade precis samma upplevelse, dvs blev rejält frånrullad i utförsbackarna. Men jag hamnade sedan i en grupp med en äldre åkare som hade riktigt bra rull och han var nog i typ 85-90 kg klassen. Så jag är inte övertygad om att du behöver hitta ett par bra 90 kg 2or utan det är helt enkelt ett par bra 2or som gäller. Är lite sugen att slänga på 20kg i ryggsäcken och testa för jag kände på mina swenor 2or igår och de känns väldigt stabila (tyvärr är de nog långsamma också...).

 

Håller med att PU tävlingar är roligare :)

 

Problemet i rullskidsporten ligger inte i materialet (även om 2or definitionen är extremt vag och bidrar till trix och halvfusk) utan att det är i stort sett inga tävlingar. Jmf cykel, triathlon och löpning, kryllar av tävlingar. Varför ska man då köra rullskidor i Stockholm? Körde Vålarullen på Uppsalaslätten i helgen, trevlig arrangemang med kaffe och mackor efteråt men 20 personer i tävlingsklass är ju inte direkt imponerande... En av tjusningarna med PU tycker jag är klungåkningen och taktiken, men att växelköra med Mario i 3 mil på Vålarullen kan man ju göra på träning istället :). Visst det är bättre i sydvästra Sverige men det är fortfarande en väldigt liten sport.

Stockholm Challenge, Vålarullen och Värmdörullen är i stort sett de enda rullskidtävlingarna kring Mälardalen (som dominerar i antal skidåkare på vintern). Stockholm eller någon annan ort på östkusten skulle behöva ett "Allianslopp" som får upp intresset för rullskidor.

 

Jag skulle kunna tänka mig att hjälpa till om det finns någon som vill starta en rullskidcup i Mälardalen.

Link to comment
Share on other sites

Vi håller på att undersöka förutsättningarna för ett lopp nästa år.

Det vore ju kul med något liknande Sthlm rullskidcup som var för några år sen. Med något individuellt lopp (gärna roligare och mer omväxlande bana än runt ind området i rosersberg), ett backrace och något/några masstartslopp. På Tullingeberg vore ju grymt att köra backrace, dock måste man stänga av trafiken då man passerar över Nibblevägen vilket kanske blir lite krångligt. Ett annat ännu finare alternativ vore väl från Tullingesjön (Hamringe ind. omr) och upp mot Brantbrink men då måste man stänga av Huddingevägen vilket inte känns så realistiskt.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde AL förra året på Swenor alutech lika hjul som elitåkarna jag kände direkt efter första stigningen när det börja släppa på att rullet var riktigt dåligt. Surt om man då blir tilldelad dessa hjul. Min vikt 90 kg men det verkade som att de som kört Skigo vart nöjda obs vet ej om det var någon tyngre person på dessa hjul. PU är väl kul :)

OBS tar gärna emot tips på bästa 2or för 90 kg

Vi syns i Stockholm 29 Juni

Jo surt är ett bra ord för det som kanske drabbar tyngre åkare' date=' eller kanske tråkigt eller en oavsiktligt biverkning. Det finns många argument för och emot tvåor, flest emot enligt min personliga uppfattning. Främst att definitionen av "tvåor" är ungefär lika exakt som "lagom". Men tyvärr Rollerrolf, jag vet att du är av Sveriges absolut bästa rullskidsåkare och lider med dig, men ordet oacceptabelt är för hårt. Oacceptabelt = ej acceptabelt = loppet skall/bör/får ej genomföras. Då kommer vi till alternativet, inget Stockholm Challenge, inget AL, ingen första? TV-sändning från ett internationellt klassiskt rullskidslopp (däremot TV-sänd skate i Sommar). Inget rullskidslopp med långsloppvärldseliten, inget lopp med många motionärer, inget lopp med fler än 200 startande, inga stora prissummor i ngt lopp eller cupen osv. De däremot hade varit oacceptabelt. Ingen sport är rättvis för alla olika kroppstyper/vikter då hade det inte gått att tävla i någon sport alls, men givetvis synd att förstärka/tillföra effekten på rullskidor när det var rätt så neutralt. Speciellt när ursprungstanken egentligen var att ta bort orättvisan för eliten genom att alla tvingas köra med "likadana" skidor.

 

Klen tröst att andra sporter har det värre. Medelvikten på Maratoneliten lär ligga på under 55 kg ( för herrar) och ändå är banorna i princip platta och dit vill vi ju inte.

 

Dock så håller vi stenhårt på tävlingshjul inom Västsvenska Rullskidscupen och på mästerskapstävlingar, så någon risk för sporten ser jag inte riktigt.

 

Angående seedning till VL så är det ju bara ett sätt att rangordna motionärernas startordning för att loppet skall flyta på lite bättre. Huruvida AL körs på tvåor eller tävlingshjul har knappast någon större betydelse för utfallet, vilket också de två lopp som varit visat, det blir i alla fall minst lika "bra" och "rättvis" seedning som på de flesta snöskidlopp.

 

Men kanske kan man i framtiden även erbjuda speciella "tvåor" för +80-åkare?[/quote']

Du har nog inte alls förstått vad jag talar om. Med 2:or gör skapar man orättvisa förutsättningar för åkaran. Detta får ej förekomme - måste ändras.

Sedan säger du:

"inget Stockholm Challenge, inget AL, ingen första? TV-sändning från ett internationellt klassiskt rullskidslopp (däremot TV-sänd skate i Sommar). Inget rullskidslopp med långsloppvärldseliten, inget lopp med många motionärer, inget lopp med fler än 200 startande, inga stora prissummor i ngt lopp eller cupen osv"

 

Förstår inte vad du pratar om??? 2010 års AL hade lika många deltagare som 2012 och precis likvärdigt elitfält - loppet gick PU-hjul. Det är ju bara att återgå till PU hjul!

Tvärtemot vad du säger är det ju med 2:orna vi riskerar att sporten krymper. Ser du inte debatten om hjulen som uppstått? Sporten riskerar att få dåligt rykte. Detta kommer ju att nå TV och sponsorer. "hjulen är orättvisa, tyngre personer lägger av, ett utbrett fuskande, mixtrande med de vaga begreppet 2:or har redan inletts och blir värre. Sporten får stämpel som en problemsport likt brottningen inför OS.

 

Sedan Stockholm challenge går ju på PU liksom Idre. Då är det ännu mera tokigt att sista deltävlingen går på 2:or. En tung åkare som har gått bra i de två första tävlingar får inte en sportslig chans i sista tävlingen.

Seedingen till VL. Den fungerar absolut inte i AL. Tunga personer kan ju inte seeda sig på ett rättvist sätt jämfört med lätta personer. Detta är ju skandal! Tänk dig om man resonerade på samma dumma sätt vad gäller seedningsloppen på snö, att det t.ex bara är tillåtet med ett spann på 75 kg! Nej, där har du spann efter kroppsvikt!!!!!!

 

Det finns en stor och avgörande skillnad mot ditt Maraton exempel. Där har vi ett underlag och en människa. I RS har vi underlag, rullfordon och människa. Går vi in och sätter restriktioner på rullfordonet så att det missgynnar tunga personer har vi ändrat själva förutsättningarna för sporten på ett orättvist sätt som aldrig får eller kan accepteras!

Link to comment
Share on other sites

Sedan Stockholm challenge går ju på PU liksom Idre. Då är det ännu mera tokigt att sista deltävlingen går på 2:or. En tung åkare som har gått bra i de två första tävlingar får inte en sportslig chans i sista tävlingen.

Nope! Stockholm Challange går på 2or. Sen slår du in öppna dörrar när du argumenterar mot Everest, som gjorde ett försök till ett balanserat inlägg. Jag tycker att han, som vanligt, lyckades mycket bra. Det finns olika infallsvinklar. Hade du följt med denna debatt som pågått i över två år, skulle du veta att Everest förespråkar PU på tävlingar. Det gör även jag.

Link to comment
Share on other sites

Att tunga åkare missgynnas av 2or verkar alla överens om, men att alla över 75 pannor är chanslösa stämmer väl ändå inte. Fjolårets 2a (Jens Eriksson) väger 82 kg och 3an (Jerry Ahrlin) släpade runt på hela 84 kg. För att undgå att helt dumförklaras vill jag tillägga att jag föredrar PU på alla tävlingar!
Link to comment
Share on other sites

Sedan Stockholm challenge går ju på PU liksom Idre. Då är det ännu mera tokigt att sista deltävlingen går på 2:or. En tung åkare som har gått bra i de två första tävlingar får inte en sportslig chans i sista tävlingen.

Nope! Stockholm Challange går på 2or. Sen slår du in öppna dörrar när du argumenterar mot Everest' date=' som gjorde ett försök till ett balanserat inlägg. Jag tycker att han, som vanligt, lyckades mycket bra. Det finns olika infallsvinklar. Hade du följt med denna debatt som pågått i över två år, skulle du veta att Everest förespråkar PU på tävlingar. Det gör även jag.[/quote']

Ja, ser det nu! Har tidigare fått annan information från förbundet. Det var ju verkligen illa. Tyvärr är det så att arrangörer ofta inte är i synk med utövarna. Dom är välmenande men kan inte sporten.

För övrigt har jag väl inte slagit in öppna dörrar. Jag bemötte bara några påståenden som var tämligen ologiska. Maraton jämförelsen stämde ju inte. Där missade han att det finns en materialvariabel som helt förrycker jämförelsen. Sedan är ju VL:seedningen heltokig. Man kräver ett material som gynnar lätta åkare i rullskidloppet medan det är fritt fram att välja material (spann efter kroppsvikt) i snöloppen. Du kan väl ändå inte påstå att han "lyckades bra" med dessa två saker.

Link to comment
Share on other sites

Att tunga åkare missgynnas av 2or verkar alla överens om, men att alla över 75 pannor är chanslösa stämmer väl ändå inte. Fjolårets 2a (Jens Eriksson) väger 82 kg och 3an (Jerry Ahrlin) släpade runt på hela 84 kg. För att undgå att helt dumförklaras vill jag tillägga att jag föredrar PU på alla tävlingar!

Vi har ju som jag tidigare sagt gjort ett flat-Brinellprov på swenors 2:or och hamnat på peak 75 kg. Jag brukar då säga att över 80 kg så börjar det märkas skillnad. Jag tycker detta stämmer bra. Ahrlins 2.40 efter Aukland på en åktid av ca. 1.50 (ganska kort för dem) är märkbart mycket på rullskidor. Alltså inte alls extremt mycket men man börjar ana att någonting inte stämmer. Samtidigt har 2 st 70:kg:s män åkt märkbart bättre än vad som är normalt för dem och blandat sig i toppstriden. Jag säger inte att det är ett 100% klart bevisat förhållanden! Jag säger att för mig pekar det dock åt ett ganska tydligt mönster.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...