Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet 2013


andybalboa

Recommended Posts

OK, har testat lite.

 

Testplats: Korpås, Västra Götalands Län, Sverige

Start: Vid bula i asfalten 8 m v brevlådan, Korpås Ornunga 2

Mål: Skylten vid busshållplats Korpås.

Väder: +23, sol, ngt lägre temp i slutet.

Vind: svag växlande motvind (troligen det som gjorde att det diffade en del)

Nederbörd: Uppehåll, torr asfalt, förutom regn på sista PU-intervallen utan vikt, asfalten då 50% våt, annars helt torrt.

Datum: 2013-06-01

Start Test: 15:24

Slut Test: 17:22

Typ av asfalt: Normal svensk "halvdålig" och bra ungefär som på AL eller ngt sämre.

Stomme: Swenor Alutech

Hjul "tvåor": Swenor Fibreglass tvåor fram och bak. Ca tre år gamla, lite men inte mycket synbart slitna, gått ca 50 mil

Hjul PU: Swenor fram bak, inte bästa PU enligt egna tester används för träning, ca 2-3 % sämre än optimala Swenor/Eagle, två år gamla gått ca 60 mil.

Fett, kullager mm sk "trim": Orginal

Distans ner: 210 m, "brant" ca 8-10% lutning första 120 m därefter svagt nedåt

Fallhöjd: 12 m

Startmetod: Stillastående, tryck på lap, två maximala stavtag

Mål: tryck på lap vid skylt busshållplats Korpås.

Klocka: Garmin 310 XT

Ryggsäck vikt: 21kg, typ Classe med vattendunkar mm.

Ryggsäck lätt: 1 kg, typ Golite, rätt tom, möjligen minimalt lägre luftmotstånd

Fartställning: Enbart lite lätt framåtlutad för att hålla balansen, samma för alla intervaller

Vikt åkare inkl kläder/skor: 79 kg

Medelhastighet: Ca 27 km/h

Maxfart: Ca 34 - 40

 

Känsla:

Tvåor, 1 kg: Lite ostabilt/svampigt hade inte vågat gå ner i djup fartställning

Tvåor, 21 kg: Ännu mer ostabilt men ingen kris, mer tryck i farten i slutet. Fartställning kändes inte tänkbart.

 

PU, 1 kg: Stabilt

PU, 21 kg: Stabilt, kanske kändes som marginellt högre slutfart än med utan tung ryggsäck, men totalt sett väldigt liten skillnad

 

 

Typ:Tider mv/ tider (bäst-sämst)/antal test: (i ordningsföljd efter test):

Tvåor, 1 kg: 28.8/ ( 27,6-30,0 )/8

Tvåor, 21 kg: 27,8/ ( 26,8-28,2 )/8

Tvåor, 1 kg: 28,7/ ( 28,5-29,3 )/5

PU, 1 kg: 26,5/ ( 25,5-27,3 )/4

PU, 21 kg: 26,8/ ( 26,2 -27,8 )/ 5

PU, 1 kg: 27,0/ ( 26,6-27,7 )/ 5

 

Summa:

Tvåor, 1 kg: 28.4/ ( 27,6-30,0 )/13

Tvåor, 21 kg: 27,8/ ( 26,8-28,2 )/8

 

PU, 1 kg: 26,8/ ( 25,5-27,7 )/9

PU, 21 kg: 26,8/ ( 26,2 -27,8 )/ 5

 

 

Jag och Rollerrolf, hade baserat på detta test helt fel i vår tro, och V-peter rätt.

Nedför tjänar man mer på Swenor Fibreglass tvåor än PU om man är tung i samma fartställning, inte tvärtom. Hur mkt man ev. tjänar/förlorar vid stakning rakt fram är oerhört svårt att testa. Det kan ju givetvis skilja en del.

 

Skåningen, jag själv, Rollerrolf mfl har rätt i att "tvåor" är mer instabila i hög fart, framförallt med hög vikt och då kan man (indirekt) förlora fart om man inte vågar gå ner i fartställning.

 

 

Dock finns naturligtvis en massa invändningar mot testet:

Vinden varierade men jag gjorde så många test att det bör ha jämnat ut sig. Dessutom med tung vikt "inbäddad" i lätt vikt.

Manuella tryck och stavtag, kan medverka till viss spridning men bör jämna ut sig.

Asfalten lika under testet, men kan var bättre och sämre på tävling. Oftast kanske lite ngt bättre.

Temperaturen kan vara lägre och högre, oftast lite lägre.

Ha, ha, ha..........nej Rollerrolf har inte haft fel. Han har inte talat om utförsrull! Det handlar om:

1. Stakningen. I ett typiskt rullskidlopp (klassiskt) stakar man 97-98%? av hela tidsinsastsen (skilj på sträcka och tid). Det är ju när kroppen tynger ned vid uppstigning som mjuka hjul svampar och bromsar. Vi har gjort följande noteringar (på träningspass där vi passat på att jämföra) vid ett stort antal tillfällen. En grupp åkare som innehåller T1 (mer än 15 h/vecka) och T2 (10-15h per vecka) OBS! mina beteckningar! Intervaller och temposträcka i maxfart på PU, 2:or och 3:or.

På PU har vi en klar fördelning T1 före T2 - ingen skillnad mellan tunga och lätta. Med 2:or uppstår en solklar skillnad mellan lätta T1 och tunga T1. Tunga T1 hänger inte alls med lätta T1 längre utan hamnar bland T2. Liksom tunga T2:or hamnar efter alla. Exakt så här blev också upplevelsen i AL enligt de åkare som var med där.

3:or är ganska kul då vi får ett lite mer komplicerat resultat. En T1 åkare som är tung men extremt stark är helt plötsligt tillbaks i täten bland de lättare T1:orna. En likaledes stark T2 kör ifrån några lätta T2:or som han inte hängde med på 2:orna. Förklaringen till detta är dock enkel. Rullmottsåndet är nu så stort att en rejält stark person gör av med mindre energi.

2. Kurvorna. Att hela tiden tappa fart i kurvorna gör att man inte bara tappar placeringar i varje kurva utan även förr eller senare tappar en klunga och därmed är loppet förlorat.

 

Ditt test är intressant och bra men det var alltså inte rullet utför en backe det här handlade om för min del. Här vill jag ta tillfället i akt och kommentera en sak som många inte tänker på. Man har sett många säga att en tung åkare glider bättre utför samtidigt som en lätt åkare har lättare uppför (nu pratar vi riktiga cup/SM VC backar etc.) därmed tycks dom tro att det jämnar ut sig. Nej, fördelen är enorm för en lätt åkare på en sådan bana. Tidsfaktorn!

Hur lång tid tar Mördarbacken upp respektive ned? hur lång tid åker man uppför resp. nedför i ett sådant lopp? Räcker det med 5 gånger längre tid uppför???

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 219
  • Created
  • Last Reply

Vi är väl mer och mer överens då, som du kan se i fler inlägg senare så skriver jag precis det du hävdar att mitt test avser rull nedåt och inte vid stakning, det senare har jag svårt att testa. Men jag kanske kommer på ngt.

Så jag köper dina argument. Dock så har jag ändå lite invändningar. Det hävdas kanske inte från dig direkt men från flera andra att de tydligt märkt skillnaden nedåt, det kan alltså inte vara sant, eller? Dina tester med T1, T2 kan säkert vara sanna men känns ändå mest baserade på känsla, dvs det jag anser är svårt att testa/bevisa. Likaså att det är uppmätt att det optimala "rullet"/(spannet) för 75 kg alltså är för "75kg stakning" = 120 kg belastning, eller vad? Hur är det uppmätt, hur vet man översättning från vikt på åkaren till "stakvikt" och hur länge under hela stakningen är stakvikten relevant, även vid stakning rullar/glider du stor/viss del av tiden. Det enda relevanta testet måste väl vara att testa energiförbrukning under stakning, har det gjorts? Sen vill jag veta vart går gränsen OM man testar med nedförsrull, hurt mkt kan man rimligen belasta skidan i någon mikrosekund vid stakning, skall man testa med 50 kg eller vikt eller 70 kg extra eller går det inte att testa så och varför inte i så fall?

 

Sen finns det ju uppenbarligen åkare på dryga 80 kg som lyckat väldigt bra på AL, så din gräns borde väl om den finns i så fall gå vid dryga 90 kg.

 

Köper alltså fortfarande inte riktigt din jämförelse mot spann på skidor och tyngd eftersom du där indirekt blandar in argumentet att tunga åkare åkare förlorar mer uppför än de tjänar nedför. De sistnämnda är väl fullkomligt självklart för alla, ingen har väl påstått ngt annat. Jag tjänade 1 sek ned och förlorade 20 sek upp när jag testade med 21 kg extra tex. Dessutom innebär ju alternativet PU att effekten av spannet "tas bort", inte att de kan optimeras.

Men OK jag ger mig, OM dina än så länge obevisade teorier stämmer (som jag fortfarande tror kan vara sanna ) så kan man väl i så fall jämföra det med att så hårda spann som behövs för att optimera för åkare över 90 kg inte är tillåtna. Resten av åkarna, ca 98% får ju också "borttaget spann" på "tvåor". Och OK trist i så fall , men det var ju fortfarande inte syftet. Just därför så vore det bra om alla tävlingsklasser kördes på fritt hjulmaterial.

 

Sen vet jag också att det berodde på regn och ny asfalt att folk ramlade på AL, men det är vad sponsorn tror som räknas tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Rollerolfs teorier känns mer och mer långsökta och naturligvis helt omöjliga att förkasta..., men en sak som är uppenbar ur Everest test, man får inte ner farten mycket med gummi och jag har självt upplevt hur svampigt det kan vara. Så gummiargumenten är tunna, skulle det vara någon uppenbar säkerhetsvinst, så ska det till 3:or. För övrigt tycker jag det är idiotiskt att ha gummiregler, där håller jag helt och hållet med Rollerolf, PU blir rättvisast och något fusk kan inte förekomma (ja ja, man kan ta bort backspärr, påverkar på marginal marginalen och totalen för Allians är negativ eftersom man tar några bensparkar och det är oerhört lätt att kolla om hjulet spärrar bak, tycker personligen man skulle kunna ta bort backspärrsregel, man måste inte ha fäste på vanliga skidor).
Link to comment
Share on other sites

tanken med backspärr regeln är enkel. Det är ett svenskt tillägg och finns inte utanför Sverige. Vi har lagt till den för att ingen skall staka ett lopp på skateskidor.

Vad är det då för fel att staka med skateskidor undrar säkert någon. Jo risken är då väldigt stort att det blir skateskär också, vilket ju såklart är förbjudet i klassiskt stil. Så genom att ha krav på backspärr så är det klassiska skidor man använder. Och risken för fusk är mindre.

 

Varför har man då inte regeln nere i Europa undrar säkert någon. Jo för att där tävlar man i stort sätt alltid uppför när man kör klassiskt stil. Och där finns det inget att vinna på att åka utan backspärr, då man måste ta bentag i uppförsbacken.

Link to comment
Share on other sites

tanken med backspärr regeln är enkel. Det är ett svenskt tillägg och finns inte utanför Sverige. Vi har lagt till den för att ingen skall staka ett lopp på skateskidor.

Vad är det då för fel att staka med skateskidor undrar säkert någon. Jo risken är då väldigt stort att det blir skateskär också, vilket ju såklart är förbjudet i klassiskt stil. Så genom att ha krav på backspärr så är det klassiska skidor man använder. Och risken för fusk är mindre.

 

Varför har man då inte regeln nere i Europa undrar säkert någon. Jo för att där tävlar man i stort sätt alltid uppför när man kör klassiskt stil. Och där finns det inget att vinna på att åka utan backspärr, då man måste ta bentag i uppförsbacken.

Hindras inte skejthjul av hjulbreddskravet?

Link to comment
Share on other sites

tanken med backspärr regeln är enkel. Det är ett svenskt tillägg och finns inte utanför Sverige. Vi har lagt till den för att ingen skall staka ett lopp på skateskidor.

Vad är det då för fel att staka med skateskidor undrar säkert någon. Jo risken är då väldigt stort att det blir skateskär också' date=' vilket ju såklart är förbjudet i klassiskt stil. Så genom att ha krav på backspärr så är det klassiska skidor man använder. Och risken för fusk är mindre.

 

Varför har man då inte regeln nere i Europa undrar säkert någon. Jo för att där tävlar man i stort sätt alltid uppför när man kör klassiskt stil. Och där finns det inget att vinna på att åka utan backspärr, då man måste ta bentag i uppförsbacken.[/quote']

Hindras inte skejthjul av hjulbreddskravet?

... och går det inte att stoppa in backspärr på ett par skatehjul?

(och så vips har man gjort sig ett par klassiska skidor)

Link to comment
Share on other sites

tanken med backspärr regeln är enkel. Det är ett svenskt tillägg och finns inte utanför Sverige. Vi har lagt till den för att ingen skall staka ett lopp på skateskidor.

Vad är det då för fel att staka med skateskidor undrar säkert någon. Jo risken är då väldigt stort att det blir skateskär också' date=' vilket ju såklart är förbjudet i klassiskt stil. Så genom att ha krav på backspärr så är det klassiska skidor man använder. Och risken för fusk är mindre.

 

Varför har man då inte regeln nere i Europa undrar säkert någon. Jo för att där tävlar man i stort sätt alltid uppför när man kör klassiskt stil. Och där finns det inget att vinna på att åka utan backspärr, då man måste ta bentag i uppförsbacken.[/quote']

Hindras inte skejthjul av hjulbreddskravet?

beror på vilka skateskidor man har naturligtvis.

Link to comment
Share on other sites

Vi är väl mer och mer överens då, som du kan se i fler inlägg senare så skriver jag precis det du hävdar att mitt test avser rull nedåt och inte vid stakning, det senare har jag svårt att testa. Men jag kanske kommer på ngt.

Så jag köper dina argument. Dock så har jag ändå lite invändningar. Det hävdas kanske inte från dig direkt men från flera andra att de tydligt märkt skillnaden nedåt, det kan alltså inte vara sant, eller? Dina tester med T1, T2 kan säkert vara sanna men känns ändå mest baserade på känsla, dvs det jag anser är svårt att testa/bevisa. Likaså att det är uppmätt att det optimala "rullet"/(spannet) för 75 kg alltså är för "75kg stakning" = 120 kg belastning, eller vad? Hur är det uppmätt, hur vet man översättning från vikt på åkaren till "stakvikt" och hur länge under hela stakningen är stakvikten relevant, även vid stakning rullar/glider du stor/viss del av tiden. Det enda relevanta testet måste väl vara att testa energiförbrukning under stakning, har det gjorts? Sen vill jag veta vart går gränsen OM man testar med nedförsrull, hurt mkt kan man rimligen belasta skidan i någon mikrosekund vid stakning, skall man testa med 50 kg eller vikt eller 70 kg extra eller går det inte att testa så och varför inte i så fall?

 

Sen finns det ju uppenbarligen åkare på dryga 80 kg som lyckat väldigt bra på AL, så din gräns borde väl om den finns i så fall gå vid dryga 90 kg.

 

Köper alltså fortfarande inte riktigt din jämförelse mot spann på skidor och tyngd eftersom du där indirekt blandar in argumentet att tunga åkare åkare förlorar mer uppför än de tjänar nedför. De sistnämnda är väl fullkomligt självklart för alla, ingen har väl påstått ngt annat. Jag tjänade 1 sek ned och förlorade 20 sek upp när jag testade med 21 kg extra tex. Dessutom innebär ju alternativet PU att effekten av spannet "tas bort", inte att de kan optimeras.

Men OK jag ger mig, OM dina än så länge obevisade teorier stämmer (som jag fortfarande tror kan vara sanna ) så kan man väl i så fall jämföra det med att så hårda spann som behövs för att optimera för åkare över 90 kg inte är tillåtna. Resten av åkarna, ca 98% får ju också "borttaget spann" på "tvåor". Och OK trist i så fall , men det var ju fortfarande inte syftet. Just därför så vore det bra om alla tävlingsklasser kördes på fritt hjulmaterial.

 

Sen vet jag också att det berodde på regn och ny asfalt att folk ramlade på AL, men det är vad sponsorn tror som räknas tyvärr.

Att göra en riktig vetenskaplig undersökning tror jag skulle ta flera år då det blir oerhört komplicerat. Bara att utreda VAD som skulle mätas (exakt vad händer vid tyngdöverföringen) är mycket komplicerat. Det jag TROR händer är en mycket logisk och enkel förklaring. När gummit trycks ihop tillräckligt mycket under en tung åkare tar det längre tid för gummit att återfå sin "rullform". Den större flatdel som bildas under den tyngre åkaren gör naturligtvis att hjulet rullar sämre (jfmr cykeldäck om man släpper ut luft). Att det sker under endast någon 1/10 sekund per gång på rullskidor räcker för att den fartökning en lättare åkaren får efter varje staktag blir mindre för den tyngre åkaren.

 

Jag tror vi får nöja oss med att alla tyngre personer skriker i kör att det inte fungerar för dom att tävla på 2:or jfmr. PU.

Dom "testerna" jag beskrev har ändå utförts ett stort antal gånger under flera års tid och visar alltid samma resultat. Ett sådant argument är för MIG tillräckligt - inte för att BEVISA men för att gå vidare. Ett vetenskapligt test skulle nog endast visa HUR skillnaden uppstår. I väntan på det har nog många lagt av och rullskidsporten hunnit bli en "pygmésport" såsom du sa om maraton!

Att jag inte tog med utförsrullet på 2:or beror endast på att jag vill vara konsekvent då jag ej "testat" detta men har naturligtvis hört många säga det.

 

Om "gränsen skall gå exakt vid 80 kg är svårt att säga men 90 kg är för mycket. Tittar vi på toppåkarna på snöskidor så tycker jag att Eriksson 82 kg och Ahrlin 84 kg hamnade för långt efter Aukland som väger betydligt mindre. Närmare 3 min är mycket med en åktid på 1.50. På ett snöskidlopp med åktid på 1.50 kommer dom in i "klunga". Samtidigt var det några andra 70 kg killar som åkte märkbart bra. På AL 2010 kom tunga och lätta tillsammans i klunga på mållinjen och därefter lätta och tunga blandat.

 

Slutligen spannet på snöskidor. Jag säger alltså inte att det är tekniskt samma sak. Det jag försöker säga är att SLUTRESULTATET blir liknande. En 95 kg person på ett 75 kg snöskidspann får en "sugande" skida som ligger i hela tiden och bromsar. En 75 kg åkare får en helt annan färd. En 95 kg rullskidåkare på mjuka 2:or får ungefär samma NACKDEL som på snö jfmr 75 kg åkaren. Därför är det fel, fel ,fel av VL att kräva mjuka rullskidor för ALLA samtidigt som det är fritt att välja hårda/mjuka skidor i snöseedningsloppen. Hoppas du förstår bättre nu då jag kanske varit lite oklar tidigare. ALLA jag hittills talat med håller med om att det är ologiskt av VL att kräva mjuka rullskidor för alla.

Link to comment
Share on other sites

Om "gränsen skall gå exakt vid 80 kg är svårt att säga men 90 kg är för mycket. Tittar vi på toppåkarna på snöskidor så tycker jag att Eriksson 82 kg och Ahrlin 84 kg hamnade för långt efter Aukland som väger betydligt mindre. Närmare 3 min är mycket med en åktid på 1.50. På ett snöskidlopp med åktid på 1.50 kommer dom in i "klunga". Samtidigt var det några andra 70 kg killar som åkte märkbart bra. På AL 2010 kom tunga och lätta tillsammans i klunga på mållinjen och därefter lätta och tunga blandat.

Visst, det är mycket tid. Samtidigt pratar vi om ett lopp, inget en statistiker från SIFO skulle jubla över direkt :)...

Sedan finns det flera andra parametrar som t ex att olika motstånd (jmf skidfören på vintern) gynnar olika åkare pga åkteknik. En annan delförklaring kanske kan vara att Swenors 2or håller ojämn kvalite. Swenor är norskt och Aukland fick bättre hjul kanske ;). Mythbuster varning på denna tråd nu...

Link to comment
Share on other sites

Om "gränsen skall gå exakt vid 80 kg är svårt att säga men 90 kg är för mycket. Tittar vi på toppåkarna på snöskidor så tycker jag att Eriksson 82 kg och Ahrlin 84 kg hamnade för långt efter Aukland som väger betydligt mindre. Närmare 3 min är mycket med en åktid på 1.50. På ett snöskidlopp med åktid på 1.50 kommer dom in i "klunga". Samtidigt var det några andra 70 kg killar som åkte märkbart bra. På AL 2010 kom tunga och lätta tillsammans i klunga på mållinjen och därefter lätta och tunga blandat.

Visst' date=' det är mycket tid. Samtidigt pratar vi om ett lopp, inget en statistiker från SIFO skulle jubla över direkt :)...

Sedan finns det flera andra parametrar som t ex att olika motstånd (jmf skidfören på vintern) gynnar olika åkare pga åkteknik. En annan delförklaring kanske kan vara att Swenors 2or håller ojämn kvalite. Swenor är norskt och Aukland fick bättre hjul kanske ;). Mythbuster varning på denna tråd nu...[/quote']

Korrekt, att tunga åkare ev missgynnas av tvåor kan ju lika väl bero att 10% lägre hastighet och tyngre rull för alla missgynnar några av dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

450 kr enligt hemsidan. Ny längd, 48 km, och bansträckning. Enligt hemsidan körs loppet på en 14 km bana, frågan är hur många varv man åker för att få det till 48 km....?

Ser nu i deras nyhetsbrev att varvet mäter 16 km, inte 14 km som kartan visar. 3 varv blir det då alltså och som jag fattar det får vi båda uppförsbackarna 3 ggr - tufft!

Link to comment
Share on other sites

Varför kan man inte köra med två klasser i Alliansloppet en vasaloppsklass med tvåor och en tävlingsklass med fria hjul där man låter Pu åkarna köra om segern och gummiåkarna försöka få till ett seedningsresultat? Sen kan man ju utifrån Pu tider lägga på ca 10% om man vill veta seedningstider. Vad tros???
Link to comment
Share on other sites

Varför kan man inte köra med två klasser i Alliansloppet en vasaloppsklass med tvåor och en tävlingsklass med fria hjul där man låter Pu åkarna köra om segern och gummiåkarna försöka få till ett seedningsresultat? Sen kan man ju utifrån Pu tider lägga på ca 10% om man vill veta seedningstider. Vad tros???

vasaloppsmotionärer vill köra tillsammans med proffsen och kunna seeda sig, blir nog svårt att bara "lägga på 10%" när det liksom inte blir samma lopp... men jag håller ändå med att om det gick att lösa (vilket det gör) så vi kan köra PU så vore det bra

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Dåligt drag här!

 

Nu ligger preliminär startlista och seedning uppe.

Lite skum enligt mig' date=' än så länge.

 

http://alliansloppet.se/wp-content/uploads/2013/08/48km-Herr-Tavling.pdf

 

http://alliansloppet.se/loppen/startlistor/[/quote']

Ja det där va ju lite konstigt, man ska stå i led 5 alltså. Inte så bra koll på damerna heller.

Då får vill sällskap i den bakre startfållan då....:), hur svårt kan det vara, använd skidresultat.se , då blir det hundra gånger bättre än vad det blev nu. Kommer denna seedning stå sig då blir det intressant i starten!

Link to comment
Share on other sites

Lär ju bli massor med klagomål/ändringar. Tynell i 2:an, Westman i 4:an, Lasse Ericsson och Adam Blomberg i 5:an, förutom ovan nämnda herrar i tråden och många andra. Gör om - gör rätt! Annars blir det väl som det brukar bli; de som klagar mest och högst blir uppflyttade, de som inget säger blir kvar där de är placerade.
Link to comment
Share on other sites

Lär ju bli massor med klagomål/ändringar. Tynell i 2:an, Westman i 4:an, Lasse Ericsson och Adam Blomberg i 5:an, förutom ovan nämnda herrar i tråden och många andra. Gör om - gör rätt! Annars blir det väl som det brukar bli; de som klagar mest och högst blir uppflyttade, de som inget säger blir kvar där de är placerade.

Ja vi har ju även ledaren i Svenska Rullskidscupen där AL ingår, landslagsmannen på Rullskidor och nyblivne dubble Svenska Mästaren i led2. Samt regerande Svenske Mästaren på klassisk Masstart i samma led. Men led 1 kanske bara går på FIS-punkter?

Link to comment
Share on other sites

Lär ju bli massor med klagomål/ändringar. Tynell i 2:an' date=' Westman i 4:an, Lasse Ericsson och Adam Blomberg i 5:an, förutom ovan nämnda herrar i tråden och många andra. Gör om - gör rätt! Annars blir det väl som det brukar bli; de som klagar mest och högst blir uppflyttade, de som inget säger blir kvar där de är placerade.[/quote']

Ja vi har ju även ledaren i Svenska Rullskidscupen där AL ingår, landslagsmannen på Rullskidor och nyblivne dubble Svenska Mästaren i led2. Samt regerande Svenske Mästaren på klassisk Masstart i samma led. Men led 1 kanske bara går på FIS-punkter?

Och vissa namn saknas helt....

Link to comment
Share on other sites

Dåligt drag här!

 

Nu ligger preliminär startlista och seedning uppe.

Lite skum enligt mig' date=' än så länge.

 

http://alliansloppet.se/wp-content/uploads/2013/08/48km-Herr-Tavling.pdf

 

http://alliansloppet.se/loppen/startlistor/[/quote']

Ja det där va ju lite konstigt, man ska stå i led 5 alltså. Inte så bra koll på damerna heller.

Då får vill sällskap i den bakre startfållan då....:), hur svårt kan det vara, använd skidresultat.se , då blir det hundra gånger bättre än vad det blev nu. Kommer denna seedning stå sig då blir det intressant i starten!

Yes, äntligen bättre seedning än dig RS ;)! Vad hände med startled 3, hamnar de som klagar där eller ska man vara nöjd med led 4 (vilket jag är när jag ser vilka som står där)?

Link to comment
Share on other sites

Ja det va ju lite udda seedning varför så få i varje led nu är det ju ca40 i led 1,2 och 4 och sen 300 stycken i led 5 varför inte ha ca 50 i led 1 och 100 i led 2-4 och kanske 200 i led 5 nu lär det bli väldigt trångt i led 5. För mig räcker det bra med led5 men det kommer ju bli lite kaos där. Kan man lägga ut skidorna i förväg som på vintern:-)?
Link to comment
Share on other sites

Ja det där va ju lite konstigt' date=' man ska stå i led 5 alltså. Inte så bra koll på damerna heller.[/quote']

Då får vill sällskap i den bakre startfållan då....:), hur svårt kan det vara, använd skidresultat.se , då blir det hundra gånger bättre än vad det blev nu. Kommer denna seedning stå sig då blir det intressant i starten!

Yes, äntligen bättre seedning än dig RS ;)! Vad hände med startled 3, hamnar de som klagar där eller ska man vara nöjd med led 4 (vilket jag är när jag ser vilka som står där)?

Enbart 20 st elitdamer står i led 3 än så länge. Så led 4 får nog betraktas som hyfsat "bra", beroende på kapacitet iof, kanske som led 1-2 (3) på VL.

Link to comment
Share on other sites

Då får vill sällskap i den bakre startfållan då....:)' date=' hur svårt kan det vara, använd skidresultat.se , då blir det hundra gånger bättre än vad det blev nu. Kommer denna seedning stå sig då blir det intressant i starten![/quote']

Yes, äntligen bättre seedning än dig RS ;)! Vad hände med startled 3, hamnar de som klagar där eller ska man vara nöjd med led 4 (vilket jag är när jag ser vilka som står där)?

Enbart 20 st elitdamer står i led 3 än så länge. Så led 4 får nog betraktas som hyfsat "bra", beroende på kapacitet iof, kanske som led 1-2 (3) på VL.

Ja, av de som kommit till Led4 på vasaloppsresultat är säkert alla Led-1-åkare. Övriga med bra placering från förra årets Allianslopp. Det som är lite synd är väl att det inte finns Led 6 å 7 också...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...